Aanvaring Friesenbrücke spoorlijn Groningen - Leer

Praat hier over het openbaar vervoer en haar infrastructuur (spoorlijnen, metrolijnen, tram- en busbanen.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Aanvaring Friesenbrücke spoorlijn Groningen - Leer

Bericht door Vinny » di 08 dec 2015, 8:36

GuteFahrt schreef:De aanvaring van de Friezenbrug en de gevolgen ervan heeft bij de Friezen kwaad bloed gezet. :mrgreen:
...
Het was bijna zover, de feesttrein van Harlingen naar Hamburg stond al klaar. En nu dit... :rofl2:
Ja dat in Leeuwarden een nieuwe snelweg met bijbehorende aquaducten in twee jaar gebouwd kan worden wil niet zeggen dat ze dat in Duitsland ook meteen lukt :twisted:
René schreef:Het is niet alleen een patroondienstregeling die moet worden aangepast, maar ook de materieelomloop en de personeelsomloop.

Als je een trein om x.23 wilt laten doorrijden van A naar C, dan kun je hem niet tezelfdertijd om x.22 ook in A laten keren richting B. Tenzij het een koppelstel is, en je koppelen/ontkoppelen in je dienstregeling opneemt. Plus de tijd die daaraan verbonden is. Vervolgens moet ook de personeelsomloop worden bekeken, dat heeft ook alles met werk- en rusttijdenregelingen te maken.

Ik sluit niet uit dat een oplossing snel in het verschiet kan liggen, maar elke optie die nu bedacht wordt, moet ook nog doorgesproken worden. Het hangt met name van de duur en uitkomst van zo'n gespreksronde af, of iets snel gerealiseerd kan worden. Waarbij het binnen een kleiner bedrijf als Arriva wellicht wel sneller kan dan bij een moloch als NS.
Ook de busdienstregeling rondom Bad Nieuweschans zal gewijzigd moeten worden. Hoewel het niet de belangrijkste buslijnen van de provincie Groningen zijn, liggen die wel verknoopt. In de Arriva-busconcessies zijn busknopen belangrijk, zeker vanwege de relatief lage frequenties. Ik verwacht dus zelf niet dat ze hier in juni klaar voor zijn, maar het zou wel mooi zijn als het lukt.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Aanvaring Friesenbrücke spoorlijn Groningen - Leer

Bericht door Coen Tunnel » di 08 dec 2015, 10:08

Vinny schreef:Ook de busdienstregeling rondom Bad Nieuweschans zal gewijzigd moeten worden. Hoewel het niet de belangrijkste buslijnen van de provincie Groningen zijn, liggen die wel verknoopt. In de Arriva-busconcessies zijn busknopen belangrijk, zeker vanwege de relatief lage frequenties. Ik verwacht dus zelf niet dat ze hier in juni klaar voor zijn, maar het zou wel mooi zijn als het lukt.
De busconcessie is van Qbuzz en niet van Arriva. En ik denk dat Qbuzz zich gezien de ernst van de situatie er maar naar moet schikken. We praten over lijn 811 en 817, twee belbuslijnen naar Bellingwolde en Finsterwolde. Alleen lijn 817 heeft op werkdagen om 07:39 één vaste rit naar Finsterwolde, uitgevoerd met een 8-persoonsbus. Alle andere ritten zijn op afroep. Dat moet niet heel erg zijn als die een half uur verschoven worden...

Daarna is er nog driemaal per dag lijn 620 naar Leer van Weser-Ems Busverkehr, op werkdagen om 10:10, 14:20 en 16:25, op zaterdagen om 10:10 en 14:10.

Op werkdagen praten we dus over vier vaste ritten per dag, waarvan slechts één binnenlandse rit met een 8-persoonsbus naar Finsterwolde, waarbij ik me afvraag hoeveel mensen op dat vroege uur overstappen van de trein vanaf Groningen op dat busje. De trein vanaf Groningen komt om 07:07 aan, de volgende om 07:40 dus dan loopt de aansluiting met die bus net mis. Dus ik denk niet dat daar echt overstappers zullen zijn. Kortom, ik denk dat er wel grotere problemen zijn om te overwinnen dan de aansluitingen op belbussen. :)

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Aanvaring Friesenbrücke spoorlijn Groningen - Leer

Bericht door GuteFahrt » di 08 dec 2015, 11:11

Vandaag begint de berging van de beschadigde/verwoeste brugdelen.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Naturist
expressweg
Berichten: 3508
Lid geworden op: zo 16 jan 2011, 15:48
Locatie: Meijerij, omgeving 's-Hertogenbosch

Re: Aanvaring Friesenbrücke spoorlijn Groningen - Leer

Bericht door Naturist » di 08 dec 2015, 13:09

^^Dat is alvast een klein beetje sneller als de berging van de ravage bij Alphen :p
Ik verlang naar de tijd dat de Nederlandse regering deed wat het hoort te doen: Vooruit zien.
Wat daarbij hoort is toekomstvast en redundant bouwen. 

N ° de membre 40

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: Aanvaring Friesenbrücke spoorlijn Groningen - Leer

Bericht door mhkamp » di 08 dec 2015, 15:32

^^ Dat verschil kan je natuurlijk niet maken. Bij Alphen aan de Rijn moest natuurlijk nog onderzocht worden hoe twee kranen omvielen plus de vraag hoe de die zooi te bergen zonder dat er meer schade ontstaat. Bij de Friesenbrücke is die vraag duidelijk : er is een boot tegenaan gevaren. Onderzoek (als die er al is) zal meer bij de kapitein / loods liggen hoe die deze brug heeft kunnen missen. Maar evengoed kan het een mechanisch defect zijn aan het schip zelf.
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18235
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Aanvaring Friesenbrücke spoorlijn Groningen - Leer

Bericht door boe! » di 08 dec 2015, 19:37

^^ Hebben ze in Duitsland een Onderzoeksraad voor Veiligheid? In Nederland komt de Onderzoeksraad er bij, gaat ter plaatse onderzoek doen en dat kost tijd. Als je daar niet op hoeft te wachten, dan kan je meteen beginnen met opruimen.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Aanvaring Friesenbrücke spoorlijn Groningen - Leer

Bericht door waldo79 » wo 09 dec 2015, 9:30

Neem aan dat men in Duitsland eerst grondig mogelijke oorzaken onderzoekt alvorens men puin gaat ruimen.

Gebruikersavatar
schuiling
woonerf
Berichten: 84
Lid geworden op: ma 07 mar 2011, 23:01
Locatie: Emmen

Re: Aanvaring Friesenbrücke spoorlijn Groningen - Leer

Bericht door schuiling » wo 09 dec 2015, 13:55

waldo79 schreef:Neem aan dat men in Duitsland eerst grondig mogelijke oorzaken onderzoekt alvorens men puin gaat ruimen.
Ze sluiten technische problemen met brug/lichten en schip al uit, net als alcohol.
Dit is te lezen vandaag op dvhn.nl

In een artikel in de krant zelf staat ook nog aan het eind dat Arriva de trein zal laten keren in Weener zodra dit veilig kan

Edit: link werkend gemaakt ;)
Laatst gewijzigd door schuiling op wo 09 dec 2015, 20:40, 4 keer totaal gewijzigd.
uut MM!

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Aanvaring Friesenbrücke spoorlijn Groningen - Leer

Bericht door waldo79 » wo 09 dec 2015, 14:07

Aha oké. Het door jou gelinkte artikel is onvindbaar ;)

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Aanvaring Friesenbrücke spoorlijn Groningen - Leer

Bericht door Coen Tunnel » wo 09 dec 2015, 14:31

De link klopt niet. Dit is de juiste link:

http://www.dvhn.nl/nieuws/groningen/kap ... 96173.html

Gebruikersavatar
schuiling
woonerf
Berichten: 84
Lid geworden op: ma 07 mar 2011, 23:01
Locatie: Emmen

Re: Aanvaring Friesenbrücke spoorlijn Groningen - Leer

Bericht door schuiling » wo 09 dec 2015, 20:39

Ik zie het al, er zat een letter teveel in de link :facepalm:
uut MM!

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: Aanvaring Friesenbrücke spoorlijn Groningen - Leer

Bericht door mhkamp » za 12 dec 2015, 12:46

Van de Engelstalige Wikipedia:
On 3 December 2015, Emsmoon collided with the Friesenbrücke, which carries the Ihrhove–Nieuweschans railway over the Ems. The cause of the accident was reported to be miscommunication between the bridge operator and pilot on board the ship. The bridge could not be raised as a train was due, but the ship failed to stop and collided with the bridge, blocking both railway and river. The bridge was so severely damaged that it will have to be demolished. Replacement is expected to take five years.[5] Emsmoon was pulled from the wreckage of the bridge by the tug Gerd Bliede and taken to Papenburg.
Wat ik hieruit begrijp is dat de brug niet omhoog kon doordat er nog een trein moest passeren? Dan snap ik niet waarom de loods toch is doorgegaan. Immers staan de signalen op rood. Of was het die avond zo slecht zicht dat de loods de rode signalen niet gezien kon hebben?

En wat moet ik verstaan onder miscommunicatie? Het lijkt me helder dat als de brugwachter geen doorgang kan bieden dat de loods toch zal moeten halt houden tot de brugwachter vrij gegeven heeft.

* Ik baseer met op mijn eigen filmpje waarin de loods contact zoekt met de brugwachter omdat signaal op rood staat.
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: Aanvaring Friesenbrücke spoorlijn Groningen - Leer

Bericht door Robbert297 » za 12 dec 2015, 13:14

^^ Volgens mij was er toen net een trein overheen gegaan en reed de trein dus ten oosten van de Ems, maar dat kan ik mis hebben.
TOEVOEGING
Er moest inderdaad nog een trein aankomen vanuit Nieuweschans. Ik was in de war met een trein die ten tijde van de aanvaring nog in Leer stond.
Слава Україні

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76280
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Aanvaring Friesenbrücke spoorlijn Groningen - Leer

Bericht door Chris » za 12 dec 2015, 13:44

Het is wel aardig hoe de Engelse Wikipedia vaak up-to-date is en meer informatie biedt dan de meeste nieuwsmedia. Ik zie op het portaal 'Current Events' vaak dingen uren tot zelfs een dag eerder staan dan dat de NOS ze meldt bijvoorbeeld. Nieuws wordt er vaak beter in context geplaatst dan wat je via de traditionele media mee krijgt.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Aanvaring Friesenbrücke spoorlijn Groningen - Leer

Bericht door Vinny » za 12 dec 2015, 17:41

CoenTunnel schreef:Keren in Weener kan heel zinvol zijn - mits het technisch mogelijk wordt gemaakt. Het kost geen extra materieel en je kunt ook met minder vervangende bussen toe. In mijn voorstel komt de trein om xx:51 in Weener aan en vertrekt hij weer om xx:09, dus slechts 18 minuten keertijd.
Inmiddels heeft Arriva aangegeven dat ze gaan keren in Weener als de Duitse overheid daar toestemming voor geeft en de beveiligingsinstallatie geschikt gemaakt wordt voor kerende treinen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Eemspoort
dorpsstraat
Berichten: 137
Lid geworden op: ma 03 jun 2013, 11:01
Locatie: m/s "Eemspoort" & Spijk (Gn)

Re: Aanvaring Friesenbrücke spoorlijn Groningen - Leer

Bericht door Eemspoort » zo 13 dec 2015, 9:39

Afgelopen vrijdag ben ik door de brug gekomen. Het beweegbare deel is opgeruimd en de doorvaart vrij gegeven.
De doorvaart word (nog?) niet geregeld, de lichten staan voor zowel de op- als afvaart op groen.

Wat mij betreft mogen ze de vaste overspanning ook wel weg halen, hoeven wij niet meer op elkaar te wachten als we hoger zijn dan de onderdoorvaarthoogte toe laat. :mrgreen:

Gr. Ed (die geen foto's heeft gemaakt :wall: )
Beter mee verlegen, dan om verlegen.

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: Aanvaring Friesenbrücke spoorlijn Groningen - Leer

Bericht door Mark » vr 18 dec 2015, 12:55

De discussie duurt voort. Arriva gaat inmiddels onderzoeken of het mogelijk is door te rijden naar Weener (bron). Ook het leger heeft de zaak inmiddels bekeken volgens het Dagblad van het Noorden. Een Baileybrug is geen oplossing maar ze stellen wel een tijdelijke oplossing voor door wat te goochelen met brugdelen.

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Aanvaring Friesenbrücke spoorlijn Groningen - Leer

Bericht door Egbert » vr 18 dec 2015, 13:11

Een tijdelijke vaste brug is denk ik helemaal niet zo spannend. Het probleem is dat een vaste brug niet voldoet voor de scheepvaart.

JeroenF1
autoweg
Berichten: 1482
Lid geworden op: ma 20 aug 2007, 14:09
Locatie: A7 & A28
Contacteer:

Re: Aanvaring Friesenbrücke spoorlijn Groningen - Leer

Bericht door JeroenF1 » di 29 dec 2015, 17:53

Ik las afgelopen weekend in de Volkskrant dat de vervangende bussen tussen Bad Nieuweschans en Leer ervoor zorgen dat de totale reistijd tussen Groningen en Leer korter is dan met de 'oude' treinverbinding. Komt dat doordat er simpelweg een directere route wordt gereden? Je maakt tussen de rijksgrens en Leer een aardige bocht om aan te sluiten op het spoor tussen Leer en Meppen.

Overigens ga ik de 'tijdelijke' busverbinding eind januari in de praktijk meemaken. Benieuwd hoe het gaat, de overstap in Leer op de trein richting Münster is prima te doen, maar je wilt niet later in Leer aankomen.
Sinds maart 2015 tevens achter het stuur gezien.
Nu op http://www.girugten.nl: "Onderhoudsproblemen in Duitsland: de Autobahn op instorten?"
Faculteitsmagazine Ruimtelijke Wetenschappen, Rijksuniversiteit Groningen.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Aanvaring Friesenbrücke spoorlijn Groningen - Leer

Bericht door GuteFahrt » di 29 dec 2015, 18:19

^^ Jawel. Één keer per uur rijdt er nu een bus rechtstreeks van Groningen naar Leer, zonder tussenstops. Dat is echter enkel tussen 11 december en 10 januari het geval.

http://www.arriva.nl/fileadmin/user_upl ... -_Leer.pdf
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

JeroenF1
autoweg
Berichten: 1482
Lid geworden op: ma 20 aug 2007, 14:09
Locatie: A7 & A28
Contacteer:

Re: Aanvaring Friesenbrücke spoorlijn Groningen - Leer

Bericht door JeroenF1 » di 29 dec 2015, 18:25

Dat verklaart inderdaad het een en ander. :)
Sinds maart 2015 tevens achter het stuur gezien.
Nu op http://www.girugten.nl: "Onderhoudsproblemen in Duitsland: de Autobahn op instorten?"
Faculteitsmagazine Ruimtelijke Wetenschappen, Rijksuniversiteit Groningen.

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Aanvaring Friesenbrücke spoorlijn Groningen - Leer

Bericht door Egbert » do 31 dec 2015, 10:39

GuteFahrt schreef:^^ Jawel. Één keer per uur rijdt er nu een bus rechtstreeks van Groningen naar Leer, zonder tussenstops. Dat is echter enkel tussen 11 december en 10 januari het geval.

http://www.arriva.nl/fileadmin/user_upl ... -_Leer.pdf
Het is een twee-uursdienst en hij rijdt ook in het weekend. Op zaterdag hetzelfde als op weekdagen (wat Arriva werkdagen noemt, ik hou liever de duitse indeling aan: weekdagen = ma-vr, werkdagen = ma-za), en op zondag rijdt de eerste bus niet.

De reden???

Gebruikersavatar
BABKay
stadsweg
Berichten: 365
Lid geworden op: ma 21 dec 2015, 18:36
Locatie: Wenters
Contacteer:

Re: Aanvaring Friesenbrücke spoorlijn Groningen - Leer

Bericht door BABKay » do 31 dec 2015, 12:49

^^ In december volgens mij vanwege de kerstmarkt in Leer. Waarom dan in januari ook weet ik niet. :dontknow:

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Aanvaring Friesenbrücke spoorlijn Groningen - Leer

Bericht door GuteFahrt » za 02 jan 2016, 19:24

Ik zag zojuist in OSM dat de rigoureuze verdwijning van de spoorlijn tussen Leer en Bad Nieuweschans is teruggedraaid. Een forumlid heeft ingegrepen? :)<>:

Wat ik me verder nog afvraag: Mark schreef aan het begin van deze draad dat de brug soms moest worden gedemonteerd voor als er een groot schip vanuit de Meyer Werft het ruime sop koos, geldt dat dan op z'n tijd ook voor de Jann-Berghausbrücke in de B436?
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: Aanvaring Friesenbrücke spoorlijn Groningen - Leer

Bericht door Mark » za 02 jan 2016, 19:28

Die brug is een dubbele basculebrug met een lange en korte "val" en is (zover ik weet?) breed genoeg voor de schepen.

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: Aanvaring Friesenbrücke spoorlijn Groningen - Leer

Bericht door Robbert297 » za 02 jan 2016, 19:34

Die brug is inderdaad breed genoeg voor de grote schepen.
Link
Слава Україні

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Aanvaring Friesenbrücke spoorlijn Groningen - Leer

Bericht door GuteFahrt » za 02 jan 2016, 19:50

^^ Interessant en indrukwekkend om te zien... :o

Bedankt voor het delen! :top:
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: Aanvaring Friesenbrücke spoorlijn Groningen - Leer

Bericht door Robbert297 » za 02 jan 2016, 19:54

^^ Ik zag hem net ook voor het eerst. Inderdaad erg interessant!
Hiervoor moet je wel stuurmanskunst hebben!
Слава Україні

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Aanvaring Friesenbrücke spoorlijn Groningen - Leer

Bericht door Willem » za 02 jan 2016, 20:30

Is nooit eens overwogen om die scheepswerf te verhuizen?

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Aanvaring Friesenbrücke spoorlijn Groningen - Leer

Bericht door Coen Tunnel » za 02 jan 2016, 20:35

^^ Vast wel. Je kunt de werf natuurlijk naar Emden verplaatsen, maar dat zal de economie van Papenburg geen goed doen.

Plaats reactie