[A007][A008] Corridor Amsterdam-Hoorn

Discussieer hier over actuele grote wegenplannen en in uitvoering zijnde grote projecten

Moderator: Moderatoren

renevisscher
polderweggetje
Berichten: 22
Lid geworden op: wo 23 okt 2013, 14:29

Re: [A007][A008] spitsstrook / verbreding Hoorn - Amsterdam

Bericht door renevisscher » wo 02 dec 2015, 14:37

kees100 schreef:Richting Hoorn had de (oude) oprit 7 doorgetrokken kunnen worden naar afrit 8 (er zat alleen een verzorgingsplaats tussen oprit en volgende afrit). Dit had vertraging door invoegend verkeer op de A7 kunnen verminderen (voor relatief weinig geld).

Nu met de nieuwe oprit 7 (1 km zuidelijker) is de invoegstrook eigenlijk nog korter (ging bij de oude situatie over in de uitvoegstrook naar de verzorgingsplaats). Dus geen verbetering.
De nieuwe oprit 7 is inderdaad een duidelijke verslechtering, laatst het "geluk" gehad achter een vrachtwagen te zitten met invoegen, dit resulteerde in het invoegen met 40-50 km/h op een 130 km/h snelweg. Waar het voorheen nog 530 meter tussen de verkeerslichten en het begin van de invoegstrook was is dit nu verkort tot 330 meter, waarbij de oprit voor mijn gevoel ook een stukje steiler omhoog is geworden om op tijd hoog genoeg te zijn voor de N243. Ook de invoegstrook is een stuk korter als de 490 meter wat deze voorheen was, deze kan ik nu even niet precies nameten, maar schat in dat dit bij 200 a 300 meter toch echt wel ophoud. Wel valt mij op dat de nieuwe oprit een stuk rustiger is als de oude, ik vermoed dan ook dat veel verkeer nu via de Venneweg rijdt, wat mogelijk ook een oorzaak is voor de problemen op Alkmaar <> Edam.

De door jou gesuggereerde doortrekking tot afrit 8 lijkt mij inderdaad een hele mooie, al is dat met de nieuwe oprit gelijk ook een stuk lastiger. Ook de oude situatie herstellen, waarbij de oprit 7 doorloopt tot de verzorgingsplaats zou al een hele hoop schelen.
Afstanden m.b.v. Google Maps

Verder lijd het einde van de spitsstrook bij afrit 4 nu al veelvuldig tot file, dit zal denk ik na komende maandag met de openstelling van de spitsstroken alleen nog gaan verergeren. Verbreding is dan ook zeker nodig, niet alleen ten zuiden van deze afrit, maar ook ten noorden. Mocht het te duur worden vanwege de vele viaducten die verbreed zouden moeten worden, zou het dan wellicht een optie zijn om op deze viaducten de vluchtstrook op te offeren?

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [A007][A008] spitsstrook / verbreding Hoorn - Amsterdam

Bericht door Rene » za 05 dec 2015, 22:53

Vandaag was het begin van de spitsstrook op de A8-Re open.
SPOILER: TOON

Afbeelding

Afbeelding

hmeer
dorpsstraat
Berichten: 213
Lid geworden op: do 20 feb 2014, 21:15

Re: [A007][A008] spitsstrook / verbreding Hoorn - Amsterdam

Bericht door hmeer » zo 06 dec 2015, 2:53

^^ Moet er op het rechterdeel niet het doel Groningen bij komen? Ik moest onlangs naar Purmerend en toen viel mij een afstandenbord op na afrit 2 op de A7 waarop het doel Groningen naar voren was gehaald waar het altijd pas vanaf Purmerend-Noord werd aangegeven. Geen idee tot waar dit doel naar voren wordt gehaald, immers zou het het enige netwerkdoel zijn op dit bord.

N.B. als er een plaats op vooruit is gegaan qua vermelding door NBA dan is dat wel Groningen

ibodejoode
stadsweg
Berichten: 255
Lid geworden op: wo 15 okt 2014, 23:27
Locatie: Franeker
Contacteer:

Re: RE: Re: [A007][A008] spitsstrook / verbreding Hoorn - Amsterdam

Bericht door ibodejoode » zo 06 dec 2015, 8:39

^^ Al op de A2 bij knooppunt Amstel staat bij de afrit Ring A10 oost een bord Zaandam / Leeuwarden. Ik denk dat vanuit Amsterdam gerekend het logisch is om naar Groningen via Almere te rijden. Vanaf Purmerend is het logisch om Groningen wel via de A7 aan te geven. Omgekeerd, ik weet het niet zeker, maar staat op de A2 richting zuiden ook niet Maastricht, maar Utrecht / Eindhoven. Pas veel later komt Maastricht in beeld.

waterval
polderweggetje
Berichten: 43
Lid geworden op: di 22 apr 2008, 10:36

Re: [A007][A008] spitsstrook / verbreding Hoorn - Amsterdam

Bericht door waterval » ma 07 dec 2015, 7:45

Voor de mensen die meer willen lezen over de toekomstige plannen voor de A8/A7:
http://www.corridoramsterdamhoorn.nl/
er staat nog niet veel...

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18186
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [A007][A008] spitsstrook / verbreding Hoorn - Amsterdam

Bericht door mavas » di 08 dec 2015, 17:09

Vanochtend was de spitsstrook ri Zaandam/A8 vanuit Purmerend voor het eerst in gebruik.
En er stond nu geen file meer op de A7!

Zie ook hier: http://vid.nl/Nieuws/article/VID.2015.342.04
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [A007][A008] spitsstrook / verbreding Hoorn - Amsterdam

Bericht door Rene » di 08 dec 2015, 21:54

Nee, maar de TDI bij Purmerend-Zuid stond nog wel flink te doseren op intensiteiten van tweestrooksbaan... :facepalm:

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [A007][A008] spitsstrook / verbreding Hoorn - Amsterdam

Bericht door RSK » di 08 dec 2015, 22:26

TDI's veroorzaken in zijn algemeenheid meer problemen dan ze oplossen. Kunnen we daar niet eens collectief van af?
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18186
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [A007][A008] spitsstrook / verbreding Hoorn - Amsterdam

Bericht door mavas » wo 09 dec 2015, 11:31

Stond? Dus vanochtend is er niet meer gedoseerd?
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

renevisscher
polderweggetje
Berichten: 22
Lid geworden op: wo 23 okt 2013, 14:29

Re: [A007][A008] spitsstrook / verbreding Hoorn - Amsterdam

Bericht door renevisscher » wo 09 dec 2015, 14:53

Ook vanmorgen stond de TDI bij Purmerend Noord en Zuid gewoon aan (die van Centrum is niet te zien vanaf de A7). Ik had bij Purmerend Zuid niet het idee dat de wachttijd voor de TDI heel lang was, het opstel vlak was nog niet tot de rotonde gevuld. Wat ik natuurlijk niet weet is of de doseerinstallatie bij de rotonde met de Donaulaan/Amazonelaan aan stond. Op de A7 zelf rijd het echt een stuk beter door zo.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [A007][A008] spitsstrook / verbreding Hoorn - Amsterdam

Bericht door Rene » wo 09 dec 2015, 20:26

Vanochtend stond de TDI bij Purmerend-Zuid uit toen ik passeerde.
Maar dat was vandaag dan ook pas rond 8 uur; veel later dan ik gebruikelijk daar de snelweg op ga.

Freak187
polderweggetje
Berichten: 33
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 15:36

Re: [A007][A008] spitsstrook / verbreding Hoorn - Amsterdam

Bericht door Freak187 » di 15 dec 2015, 8:56

renevisscher schreef:Ook vanmorgen stond de TDI bij Purmerend Noord en Zuid gewoon aan (die van Centrum is niet te zien vanaf de A7). Ik had bij Purmerend Zuid niet het idee dat de wachttijd voor de TDI heel lang was, het opstel vlak was nog niet tot de rotonde gevuld. Wat ik natuurlijk niet weet is of de doseerinstallatie bij de rotonde met de Donaulaan/Amazonelaan aan stond. Op de A7 zelf rijd het echt een stuk beter door zo.
Die van Purmerend centrum staat volgens mij bijna nooit aan. De afgelopen dagen in ieder geval niet.
De TDI bij Purmerend Zuid staat vaak aan. Heb al een aantal keer meegemaakt dat ik net op tijd er voorbij rijd, want dan beginnen de oranje lichten al te knipperen.

Vanochtend (07:30) was de TDI weer aan, ik kwam aanrijden, er stond al een rij met auto's.... en opeens ging de TDI uit... nou ja.. ik weet niet waar ze heen willen met dat systeem. Gaat dat automatisch of wordt zoiets handmatig aangezet?

Van waar ik woon in Purmerend kan ik eigenlijk kiezen voor alle 3 de opritten naar de A7, qua afstand en tijd maakt het mij niet zoveel uit. Als de TDI zo blijft bij Purmerend Zuid, zal ik voor Purmerend Centrum kiezen.

JJK
verkeersader
Berichten: 563
Lid geworden op: vr 06 jun 2014, 9:47
Locatie: Regio Groot Alkmaar

Re: [A007][A008] spitsstrook / verbreding Hoorn - Amsterdam

Bericht door JJK » ma 08 feb 2016, 20:55

Tussen afrit Neck en Zaandijk lijkt de nieuwe A7 wel een golfslagbad. Net als dat gedeelte op de A9 voor het AZ Stadion bij de aansluiting met de N242.

Gebruikersavatar
BABKay
stadsweg
Berichten: 365
Lid geworden op: ma 21 dec 2015, 18:36
Locatie: Wenters
Contacteer:

Re: [A007][A008] spitsstrook / verbreding Hoorn - Amsterdam

Bericht door BABKay » di 23 feb 2016, 18:18

Heb hem nu ook (eindelijk) gezien, het is een mooie strook geworden. Iets wat nog wel eens mis gaat is ook in dit filmpje goed te zien (en ook ik dacht zo!).
https://www.youtube.com/watch?v=3L159Tf ... tA&index=8 (vanaf 9:07)

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [A007][A008] spitsstrook / verbreding Hoorn - Amsterdam

Bericht door boe! » di 23 feb 2016, 19:58

^^ Is dit wel goed uitgevoerd? De spitsstroken die ik ken en doorlopen in een rij- of uitvoegstrook hebben aan het eind geen doorgetrokken streep die overschreden moet worden.

JJK
verkeersader
Berichten: 563
Lid geworden op: vr 06 jun 2014, 9:47
Locatie: Regio Groot Alkmaar

Re: [A007][A008] spitsstrook / verbreding Hoorn - Amsterdam

Bericht door JJK » di 23 feb 2016, 20:15

^^ klopt, neem als voorbeeld de overgang van de spitsstrook A9 Alkmaar > Uitgeest bij Uitgeest

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: [A007][A008] spitsstrook / verbreding Hoorn - Amsterdam

Bericht door Snelwegfreak » di 23 feb 2016, 21:08

:hm: Deze uitvoering is zeer verwarrend.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
BABKay
stadsweg
Berichten: 365
Lid geworden op: ma 21 dec 2015, 18:36
Locatie: Wenters
Contacteer:

Re: [A007][A008] spitsstrook / verbreding Hoorn - Amsterdam

Bericht door BABKay » di 23 feb 2016, 21:36

^^ En nog gevaarlijk ook! Stel dat een vrachtwagen je aan het inhalen is en de chauffeur niet doorheeft dat de spitsstrook ophoudt en opschuift van rijstrook 4 naar 5. Dan moet je of de vluchtstrook op of zit je tegen de vrachtwagen aan. Het was beter dat geweest de spitsstrook over zou gaan in rijstrook 5. Ook als het bord :C23-03: had gehangen waar de spitsstrook écht eindigt en niet een portaal verder, was het al een stuk duidelijker geweest.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [A007][A008] spitsstrook / verbreding Hoorn - Amsterdam

Bericht door Rene » di 23 feb 2016, 22:01

Bord :C23-03: hangt altijd pas een stukje na het einde van de spitsstrook, en hangt dus correct.
Die schuine streep hoort er niet te liggen.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18186
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [A007][A008] spitsstrook / verbreding Hoorn - Amsterdam

Bericht door mavas » di 23 feb 2016, 22:31

Zo dan! Dat is zeker verwarrend.
Ik heb het traject met spitsstrook open nog niet gereden, maar ik zou zeker dezelfde fout maken.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Jurjen
dorpsstraat
Berichten: 175
Lid geworden op: vr 16 okt 2015, 13:27
Locatie: Pijnacker

Re: [A007][A008] spitsstrook / verbreding Hoorn - Amsterdam

Bericht door Jurjen » wo 24 feb 2016, 11:41

Bij de spitsstrook op de A13 houdt die ook pas op na de uitvoeger, een paar pijltjes op het wegdek en een pijl naar links op het matrixbord maakt duidelijk dat de spitsstrook eindigt. Ik heb niet het idee dat het daar verwarrend is.

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: [A007][A008] spitsstrook / verbreding Hoorn - Amsterdam

Bericht door captain007 » wo 24 feb 2016, 11:52

^^ Dat is in elk geval veel duidelijker dan hier en daar loopt de streep van rechts naar links. Als hier die schuine streep niet had gelegen was er niets aan de hand geweest. Er is namelijk helemaal geen reden om die streep daar zo neer te leggen.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [A007][A008] spitsstrook / verbreding Hoorn - Amsterdam

Bericht door Rene » wo 24 feb 2016, 12:59

Die schuine streep lag daar altijd al. Dat is de plek waar de afgaande richting naar de Coentunnel opdikt van 2 naar 3 stroken.
Hij is dus niet weggehaald.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18186
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [A007][A008] spitsstrook / verbreding Hoorn - Amsterdam

Bericht door mavas » vr 30 sep 2016, 8:48

^^ Wordt die streep nog een keertje weggehaald of hoe zit dat? Het zorgt voor onveiligheid.

Weet iemand ook waarom de TDI op de A7 bij Purmerend-Noord elke ochtend aanstaat? Sinds de opening van de spitsstrook in de richting van Amsterdam staat er geen file meer hier, en is er geen reden om hier nog te doseren.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: [A007][A008] spitsstrook / verbreding Hoorn - Amsterdam

Bericht door keokiracer » vr 30 sep 2016, 8:49

^^ Of zorgt die dosering er juist voor dat er geen filevorming optreedt?
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [A007][A008] spitsstrook / verbreding Hoorn - Amsterdam

Bericht door Rene » vr 30 sep 2016, 10:04

mavas schreef:^^ Wordt die streep nog een keertje weggehaald of hoe zit dat? Het zorgt voor onveiligheid.

Weet iemand ook waarom de TDI op de A7 bij Purmerend-Noord elke ochtend aanstaat? Sinds de opening van de spitsstrook in de richting van Amsterdam staat er geen file meer hier, en is er geen reden om hier nog te doseren.
Ik weet het niet.

Ik weet alleen dat ik zelf me heb bemoeid met het definitief uitzetten van de TDI bij Purmerend-Zuid. Want dat was echt dwaze kolder geworden na opening van de spitsstrook op de A7-Li.
Laatst gewijzigd door Rene op vr 30 sep 2016, 17:06, 1 keer totaal gewijzigd.

fleppenstein
stadsweg
Berichten: 409
Lid geworden op: vr 31 okt 2008, 8:49

Re: [A007][A008] spitsstrook / verbreding Hoorn - Amsterdam

Bericht door fleppenstein » vr 30 sep 2016, 10:51

^^
Ja, een TDI moet ervoor zorgen dat er geen filevorming optreedt.
Een TDI schakelt automatisch in als deze een dalende snelheid meet en een verhoogde intensiteit op de snelweg, stroomafwaarts van de TDI.
De TDI schakelt overigens automatisch weer uit als de snelheid op de snelweg weer hoger ligt. De TDI meet overigens ook de intensiteit op de toerit, bij weinig aanbod zal de TDI niet inschakelen.
De TDI schakelt overigens ook uit als de snelheid op de snelweg onder de 30 km/u ligt, dan heeft het nl geen zin meer om te doseren als er toch al file staat.
Al met al een ingewikkeld algoritme met vele parameters en instellingen. Bij een verkeerde instelling, of een instelling die niet op maat is met de toerit, kan het zijn dat de TDI veel te vroeg of juist bijna nooit inschakelt.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18186
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [A007][A008] spitsstrook / verbreding Hoorn - Amsterdam

Bericht door mavas » vr 30 sep 2016, 11:50

Met camera's van RWS en provincie zie ik in de ochtend geen dalende snelheid en verhoogde intensiteit, in die combinatie.
Ook de andere voorwaarden voor inschakelen lijken niet actief te worden.

Het vreemde is ook dat de TDI altijd op een vaste tijd lijkt te werken na de grote drukte ipv wanneer de intensiteitpiek op de snelweg plaatsvindt. Hij lijkt in te schakelen later in de ochtendspits dan je zou verwachten.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [A007][A008] spitsstrook / verbreding Hoorn - Amsterdam

Bericht door Rene » vr 30 sep 2016, 17:11

fleppenstein schreef:^^
Ja, een TDI moet ervoor zorgen dat er geen filevorming optreedt.
Een TDI schakelt automatisch in als deze een dalende snelheid meet en een verhoogde intensiteit op de snelweg, stroomafwaarts van de TDI.
De TDI schakelt overigens automatisch weer uit als de snelheid op de snelweg weer hoger ligt. De TDI meet overigens ook de intensiteit op de toerit, bij weinig aanbod zal de TDI niet inschakelen.
De TDI schakelt overigens ook uit als de snelheid op de snelweg onder de 30 km/u ligt, dan heeft het nl geen zin meer om te doseren als er toch al file staat.
Al met al een ingewikkeld algoritme met vele parameters en instellingen. Bij een verkeerde instelling, of een instelling die niet op maat is met de toerit, kan het zijn dat de TDI veel te vroeg of juist bijna nooit inschakelt.
Je hoeft mij niet te vertellen hoe een TDI werkt. Ook van de enorme hoeveelheid parameters in het CTMS weet ik af. Ik reageerde dan ook op Mavas, dat was jou waarschijnlijk niet duidelijk en daarom heb ik dat in mijn post nog even verduidelijkt.

Op de A7 zijn de TDI's geplaatst toen er nog geen spitsstrook was. na openstelling van de spitsstrook bleven ze vrolijk doordoseren, met als gevolg dat de capaciteit van het spitsstrooktraject onvoldoende benut werd en er op de toeritten files bleven. Dat kwam onder andere omdat de TDI bij Purmerend-Zuid op 2-strooks intensiteiten bleef acteren, terwijl er inmiddels in de spits 3 stroken lagen. Dat probleem is toen wel getackled. Waarom de TDI bij Purmerend-Noord nog blijft werken weet ik dus niet. Wellicht ook een keer de parameters herzien...

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [A007][A008] spitsstrook / verbreding Hoorn - Amsterdam

Bericht door RSK » ma 03 okt 2016, 22:51

fleppenstein schreef:De TDI schakelt overigens ook uit als de snelheid op de snelweg onder de 30 km/u ligt, dan heeft het nl geen zin meer om te doseren als er toch al file staat.
Of dat klopt niet, of ik ken een TDI met een defect en/of programmeerfout.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Plaats reactie