Milieuzones in steden

Over de relatie tussen verkeer en milieu

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Milieuzones in steden

Bericht door Chris » vr 08 mei 2015, 19:15

In Nederland is de wegenbelasting op dieselauto's inderdaad absurd. Voor een kleine dieselauto van 1.200 kg betaal je zo ongeveer een euro per kilo per jaar. € 1.200 per jaar dus.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Milieuzones in steden

Bericht door RSK » vr 08 mei 2015, 19:38

Als ik het goed heb, wordt de Verkeersbelasting in België gebaseerd op de cylinderinhoud. Benzine of diesel maakt niet uit, op LPG zit een toeslag.

http://financien.belgium.be/nl/binaries ... -44048.pdf

Als je uitgaat van een Skoda Octavia Combi met een 1.6 TDI, dan betaal je in België €268. In Nederland (Zuid-Holland) is dat €624 voor een benzine en €1.244 voor een diesel.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
jdb2
verkeersader
Berichten: 995
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 0:25
Locatie: BE

Re: Milieuzones in steden

Bericht door jdb2 » vr 08 mei 2015, 19:42

De leaserijder niet vergeten, die heeft ook een aanzienlijk aandeel in het diesel wagenpark.
Bedrijfswagens worden in België fiscaal bevoordeeld op basis van CO2 uitstoot, daar komt diesel natuurlijk het voordeligst uit.

Voor de particuliere rijder was er vroeger wel een verschil: de verkeersbelasting en inschrijvingsbelasting lag lager voor benzineauto's, maar dat is sinds enkele jaren gelijkgetrokken waardoor feitelijk enkel de brandstofprijs het verschil maakt.

Er heeft sinds enkele jaren ook een fiscale premie bestaan voor de aankoop van auto's met lage CO2 uitstoot waarbij men 3 tot 15% van het aankoopbedrag kon recupereren, maar die is in 2012 afgevoerd wegens financieel onhoudbaar. Dit had o.a. te maken met de nieuwe trend van "eco"-auto's die op papier een heel lage CO2 uitstoot hebben (VW Bluemotion, Ford Econetic, ... oftewel de zogenaamde "99 gram"-auto's)

Gebruikersavatar
jdb2
verkeersader
Berichten: 995
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 0:25
Locatie: BE

Re: Milieuzones in steden

Bericht door jdb2 » vr 08 mei 2015, 19:58

Ik heb wel familieleden in Nederland, die zijn wel jaloers op ons dat autobezit hier goedkoper is. Het is bijna een privilege in Nederland om een auto te bezitten. Waarschijnlijk vandaar dat je zoveel Suzuki Alto's en Aygo's ziet rijden. Dat zie je duidelijk wanneer de de grens oversteekt, in België zie je toch wat meer "dikke" auto's rondrijden.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Milieuzones in steden

Bericht door Wouter N14 » di 26 mei 2015, 9:05

Milieudefensie streeft naar 80 km/u op de Ring Dordrecht, inclusief de A16 :emo:
http://www.rijnmond.nl/nieuws/23-05-201 ... lieu-dordt
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Milieuzones in steden

Bericht door RSK » di 26 mei 2015, 11:14

^^ Mooie daad voor het milieu om onnodig een rondje te rijden rond de stad waarvan je vindt dat hij vervuild is. Dat is ongeveer het zelfde als een gebouw in brand steken om aandacht te vragen voor de vele brandstichtingen. :hamertjetik:

Als ze het nu echt milieuhelden waren geweest, hadden ze dit hele rondje op de fiets gedaan. :honger:
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20522
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Milieuzones in steden

Bericht door waldo79 » di 26 mei 2015, 11:56

Hmmm...de bebouwing ligt aan de oostzijde ook pal tegen de A16 aan en er is een behoorlijk industrieterrein aan de Dordtsche Kil...Om dan alleen je pijlen op het verkeer te richten B(

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7872
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Milieuzones in steden

Bericht door Jackbauer1350 » vr 29 mei 2015, 18:52

In Rotterdam is de milieuzone er ook doorheen
Vanaf 1 januari volgend jaar zijn personen- en bestelauto’s op diesel van 15 jaar oud en auto’s op benzine van 23 jaar oud niet meer welkom in het noordelijk gedeelte van Rotterdam. Daarnaast wordt onderzocht of ook tweetaktscooters kunnen worden verboden. De gemeenteraad heeft dit donderdagavond besloten.

Daar zal het vast ook kassa worden net als in Utrecht waar al velen zijn bekeurd.

Gebruikersavatar
Vahalis
autoweg
Berichten: 1126
Lid geworden op: ma 11 jun 2012, 10:10
Locatie: 030

Re: Milieuzones in steden

Bericht door Vahalis » vr 12 jun 2015, 23:16

Kentekencamera voor de milieuzone in Utrecht draait op dieselaggregaat.

Afbeelding

http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/20 ... ar_in.html

Ik heb pijn in 'm buik van het lachen.

Als dit waar is, maakt de gemeente zich compleet belachelijk.

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3549
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: Milieuzones in steden

Bericht door verfmeer95 » vr 12 jun 2015, 23:32

^^ Is dat aggregaat van voor of na 1 januari 2001? :rofl2:

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Milieuzones in steden

Bericht door Palance » ma 09 nov 2015, 17:52

Op de Erasmusbrug, stadinwaarts, staat nu enkele weken een bord dat, mbv kentekenherkenning, aangeeft of het voertuig na 1 januari de stad nog in mag.

Ik heb eens staan kijken bij dat ding, (ik heb al vaker dat bord gezien, omdat hier mijn tramhalte is), maar nog nooit zien staan dat er een auto niet in mag. Ik begreep al dat het bord zelfs onterecht "WEL" aangeeft, namelijk ook bij auto's die er niet inmogen na 1 januari.

Het kan ook zijn dat er alleen nieuwere auto's langsrijden telkens als ik het bord in beeld heb. Ik heb slechts 1 oud barrel gezien, maar dat had een Bulgaars kenteken, en die verschijnt niet op het display (net als de kentekens van andere, nieuwere, buitenlandse auto's)

Afbeelding
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Milieuzones in steden

Bericht door Rene » ma 09 nov 2015, 19:30

^^
Vandaag toevallig ook te voet dat bord gepasseerd (rond 13.30, wat een woei...), en ik heb alleen maar het groene WEL gezien, terwijl er toch vele, vele kentekens werden getoond.

Misschien anticipeert het bord er wel op dat de hele regeling voor 1 januari door rechters om zeep wordt geholpen :p

Eigenlijk zou een bestuurder van een oude diesel er eens langs moeten rijden, en dan een foto maken van zijn kenteken op het bord met het groene WEL. Leuk fotografisch bewijs voor na 1-1-16 :mrgreen:

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Milieuzones in steden

Bericht door Wouter N14 » ma 09 nov 2015, 20:12

Ik heb een diesel van 1990... maar geen zin om naar Rotjeknor te tuffen ;)
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Brandjuh
woonerf
Berichten: 90
Lid geworden op: do 07 nov 2013, 18:47
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Milieuzones in steden

Bericht door Brandjuh » ma 09 nov 2015, 22:29

^^ Voor je kenteken hier eens in ;) Scheelt brandstof.
http://www.utrecht.nl/verkeersbeleid/mi ... ekencheck/
Laatst gewijzigd door Wouter N14 op ma 09 nov 2015, 22:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Carcams: FineVU CR500HD + CPL + GPS / DOD LS430W / Mini 0801
Youtube & Vimeo
Freelance Persfotograaf in het bezit van PPK/LPK

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Milieuzones in steden

Bericht door Wouter N14 » ma 09 nov 2015, 22:37

Waarom zou ik dat doen, ik weet toch al dat die auto van voor 2001 is :roll:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Milieuzones in steden

Bericht door Peter » di 10 nov 2015, 5:47

Hoogstens om te checken of de database goed zit. Pas interessant als je kenteken van NA 2001 is, maar de dieselauto niet, door import of vernieuwing kenteken (verlies kentekenbewijs of 3 kentekenplaten achtereen)
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Milieuzones in steden

Bericht door Palance » di 10 nov 2015, 6:53

Wouter N14 schreef:Ik heb een diesel van 1990... maar geen zin om naar Rotjeknor te tuffen ;)
Jammer, je zou een goede testcase zijn, namelijk. Zeker als dat bord ook hier aangeeft dat je er gewoon in mag. :)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Milieuzones in steden

Bericht door Palance » ma 23 nov 2015, 21:01

Palance schreef:Op de Erasmusbrug, stadinwaarts, staat nu enkele weken een bord dat, mbv kentekenherkenning, aangeeft of het voertuig na 1 januari de stad nog in mag.

Ik heb eens staan kijken bij dat ding, (ik heb al vaker dat bord gezien, omdat hier mijn tramhalte is), maar nog nooit zien staan dat er een auto niet in mag. Ik begreep al dat het bord zelfs onterecht "WEL" aangeeft, namelijk ook bij auto's die er niet inmogen na 1 januari.
Vandaag zag ik voor het eerst een rode "NIET" op dat bord verschijnen. Het was een oud barrel, een Chevrolet. Weliswaar met een recent kenteken, maar volgens de RDW-site is hij uit 1982. Blijkbaar kan dat bord dus ook iets anders dan alleen "WEL" aangeven.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Milieuzones in steden

Bericht door Palance » do 03 dec 2015, 17:39

Vandaag gespot. Er hangen meer van dit soort bordjes op de toegangswegen bij de Erasmusbrug.
Afbeelding
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Milieuzones in steden

Bericht door Coen Tunnel » do 03 dec 2015, 17:47

^^ Is het niet oneerlijk dat het voor vrachtwagens gebaseerd is op de Euronorm, maar voor auto's niet? Als je een roetfilter in je dieselauto uit 2000 hebt laten inbouwen zal die toch wel een stuk schoner zijn? En het zal toch niet zo zijn dat een auto die op 31 december 2000 op naam is gezet veel minder schoon is dan een auto die op 2 januari 2001 op naam is gezet? Het zal toch niet zo zijn dat een hele showroomvoorraad ineens niet meer aan de geldende norm voldoet?

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: Milieuzones in steden

Bericht door Ds79m » do 03 dec 2015, 17:52

^^ Alsof redelijke argumenten ter zake doen bij dit soort progressief beleid voor de bühne.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

HylkeAnne
stadsweg
Berichten: 278
Lid geworden op: vr 31 jan 2014, 2:15

Re: Milieuzones in steden

Bericht door HylkeAnne » do 03 dec 2015, 20:52

Als je maar genoeg investeert krijg je een 80-er diesel net zo 'schoon' als een die nu in de showroom staat.

Gebruikersavatar
nielske1990
autoweg
Berichten: 1999
Lid geworden op: di 05 jul 2005, 19:54
Locatie: Helmond

Re: Milieuzones in steden

Bericht door nielske1990 » do 03 dec 2015, 21:19

Palance schreef:Vandaag gespot. Er hangen meer van dit soort bordjes op de toegangswegen bij de Erasmusbrug.
Hangt er 20 meter eerder ook een :E4: zodat je het bord kan lezen? :nuts:
La meccanica delle emozioni op A67/A270/N270/N279

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Milieuzones in steden

Bericht door Coen Tunnel » do 17 dec 2015, 22:20

De milieuzones in steden worden afgeschaft: http://www.telegraaf.nl/binnenland/2489 ... aft__.html

Een motie van de VVD werd gesteund door CDA, PVV en SP.

Kan de gemeente Utrecht het dieselaggregaat weer mooi van de hand doen! En Rotterdam kan de hele milieuzone hopelijk wel vergeten.

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7872
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Milieuzones in steden

Bericht door Jackbauer1350 » do 17 dec 2015, 22:40

Nog niet te vroeg juichen.
Milieuzones nog niet weg

Maar de VVD vindt deze milieuzones nutteloos en duur. De VVD kreeg vanavond steun voor haar plan van onder meer SP, CDA, SGP en de PVV. Dat betekent nog niet dat de milieuzones daadwerkelijk afgeschaft worden, zegt politiek verslaggever Roel Geeraedts​: "Het is een oproep aan de minister om tegen de gemeentes te zeggen dat ze met deze zones moeten ophouden. De minister kan dat nog naast zich neerleggen door bijvoorbeeld te zeggen dat het aan de gemeentes zelf is om dat te beslissen."
Bron: RTLnieuws.nl

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Milieuzones in steden

Bericht door RSK » do 17 dec 2015, 23:42

De Minister lijkt mij pragmatisch genoeg om dit varkentje even te wassen.

Wordt nog een leuk klusje voor de regenten van Klimaatkalifaat 030, om aan het electoraat uit te leggen hoe men ettelijke miljoenen verspild heeft aan het invoeren van die kul.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7872
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Milieuzones in steden

Bericht door Jackbauer1350 » vr 18 dec 2015, 0:01

Als men wat nuttigs willen doen op dit gebied moet er constructief een landelijk beleid komen dat ook vooral nut heeft en zoden aan de dijk zet. Als iedere gemeente zelf aan gaat lopen hobbyen krijg je alleen maar een wildgroei aan regeltjes waar de burger niets meer van snapt en wat bovendien weinig oplevert behalve veel irritaties en CJIB post op de mat.

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: Milieuzones in steden

Bericht door captain007 » vr 18 dec 2015, 8:30

Als ze er al aan beginnen kunnen ze beter beginnen met snorfietsen verbieden en niet elektrische scooters uitbannen. Dat levert veel meer op want daar rijden er tienduizenden van rond i.p.v. symboolpolitiek dan door die paar diesels die er nog rondrijden te verbieden. Het lijkt langzaam wel die kant op te gaan, want je hoort er wel meer geluiden over. Maar helaas opnieuw alleen lokale initiatieven en geen landelijk beleid.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Milieuzones in steden

Bericht door RSK » vr 18 dec 2015, 8:55

Iemand van GroenLinks trok gisteren op Twitter al conclusies naar aanleiding van het aan banden leggen van de Milieuzone.
Dan maar helemaal geen auto's en scooters meer in de binnensteden lijkt me #milieuzone
Twitter is er niet echt voor geëigend om uitgebreid te reageren, maar ik had er wel een idee over. Als er dan geen gemotoriseerd verkeer meer mogelijk is, verkassen de winkels naar een locatie die wel bereikbaar is. Echter zal dat te ver weg zijn voor iedereen die nu op de fiets inkopen doet, zodat die mensen dan maar met de auto gaan. Tot zover de milieuwinst. :lol:
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Vahalis
autoweg
Berichten: 1126
Lid geworden op: ma 11 jun 2012, 10:10
Locatie: 030

Re: Milieuzones in steden

Bericht door Vahalis » vr 18 dec 2015, 11:29

De minister stelt dat de motie alleen over het bord gaat en dat het een zaak van gemeentes blijft. Hier is vast het laatste woord nog niet over gesproken. Al was het maar omdat de indiener van de motie natuurlijk een andere bedoeling had.

http://nu.nl/politiek/4185037/instellen ... eente.html

Plaats reactie