VL: terugkomdag voor rijbewijs

Hier kan gediscussieerd worden over juridische aspecten van het wegverkeer

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: VL: terugkomdag voor rijbewijs

Bericht door Lambo19 » di 29 dec 2015, 19:54

Intussen komt er (terecht) heel wat kritiek op de plannen van minister Ben Weyts om de rijopleiding aan te passen.
VAB: “Weyts legt aanbevelingen rijopleiding van Europa én eigen studie naast zich neer”
Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts legt aanbevelingen van de Europese Commissie en van een eigen studie bij het Steunpunt Verkeersveiligheid voor het verbeteren van de rijopleiding naast zich neer. Dat meldt mobiliteitsclub VAB.
http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20151229_02041367

Gebruikersavatar
jdb2
verkeersader
Berichten: 998
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 0:25
Locatie: BE

Re: VL: terugkomdag voor rijbewijs

Bericht door jdb2 » di 29 dec 2015, 20:36

Ben Weyts doet iets te hard zijn best om zichzelf te profileren in deze regering. Oplossingen zoeken voor problemen die niet bestaan...

Gebruikersavatar
Naturist
expressweg
Berichten: 3508
Lid geworden op: zo 16 jan 2011, 15:48
Locatie: Meijerij, omgeving 's-Hertogenbosch

Re: VL: terugkomdag voor rijbewijs

Bericht door Naturist » di 29 dec 2015, 22:03

^^ Zeker bij alle bewindslieden van het huidig Nederlands kabinet afgekeken. :shutup:
Ik verlang naar de tijd dat de Nederlandse regering deed wat het hoort te doen: Vooruit zien.
Wat daarbij hoort is toekomstvast en redundant bouwen. 

N ° de membre 40

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: VL: terugkomdag voor rijbewijs

Bericht door Lambo19 » ma 18 jul 2016, 19:43

De Vlaamse Regering heeft de hervorming betreffende het rijexamen goedgekeurd. Zowel op het theoretische als praktische examen zullen zware inbreuken strenger bestraft worden. Ook worden er vier extra manoeuvres toegevoegd aan het praktische examen, waarbij een loting zal bepalen welke 2 manoeuvres men dient uit te voeren. Ook zullen kandidaten een gevaarherkenningstest moeten ondergaan met een simulator. Verder zal de kandidaat tijdens het praktisch rijexamen ook moeten kunnen aantonen dat hij een bestemming kan bereiken met een GPS.

Enkele maanden na het behalen van een definitief rijbewijs, zal de kandidaat dienen deel te nemen aan een zogenaamde "terugkomdag". Hierbij wordt aandacht gespendeerd aan de rijvaardigheden van de bestuurder. De prijs van het praktisch rijexamen stijgt hierdoor van 36 naar 155 euro. De prijs van het theoretisch examen blijft ongewijzigd op 15 euro. De totale kostprijs zal dus 170 euro bedragen vergeleken met de huidige 51 euro.

De vernieuwde rijopleiding treedt in werking vanaf 1 juni 2017.
http://netto.tijd.be/auto/Vlaamse_reger ... 4-2210.art

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: VL: terugkomdag voor rijbewijs

Bericht door Mark » ma 18 jul 2016, 20:38

Deze nieuwe regels gelden dus alleen in Vlaanderen en niet in het Brussels gewest en Wallonië? Is het bijvoorbeeld voor een Belg dan ook mogelijk deze nieuwe regels te "omzeilen" door in die twee andere gewesten de rijopleiding te volgen?

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5362
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: VL: terugkomdag voor rijbewijs

Bericht door Km357 » ma 18 jul 2016, 21:56

^^ Natuurlijk, aangezien het nog altijd om een Belgisch rijbewijs gaat.

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: VL: terugkomdag voor rijbewijs

Bericht door mhkamp » ma 18 jul 2016, 22:34

Lambo19 schreef:Verder zal de kandidaat tijdens het praktisch rijexamen ook moeten kunnen aantonen dat hij een bestemming kan bereiken met ZONDER een GPS.
Het leren rijden met GPS maakt de domme bestuurder nog dommer. Laat men astjeblieft navigeren op de verkeersborden.
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: VL: terugkomdag voor rijbewijs

Bericht door Lambo19 » ma 18 jul 2016, 23:38

^^
Ik had het ook liever anders gezien. Rijden met GPS en die zogenaamde terugkomdag is wat mij betreft een nutteloze toevoeging aan het rijexamen. Naar mijn mening zou er bij het praktisch rijexamen meer aandacht besteed worden aan het anticiperen van de bestuurder in het verkeer en het verkeersinzicht.

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: VL: terugkomdag voor rijbewijs

Bericht door keokiracer » di 19 jul 2016, 0:15

Nee, dit is juist goed. Bij mij was het bijvoorbeeld ook het geval en die opdracht kreeg ik precies op een stuk waar de navi data gaf die niet overeen kwam met de situatie. Soort van strikvraag tijdens het examen.

(ik had de navi sowieso niet nodig dus ik negeerde dat ding gewoon, maar daar zal ik wel een minderheid in zijn vermoed ik o ;))
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: VL: terugkomdag voor rijbewijs

Bericht door Vinny » di 19 jul 2016, 8:31

Ik snap dat mensen schrikken van de prijsverhoging, maar het is nog steeds een stuk goedkoper dan in Nederland en als ik het zo lees krijg je er ook meer voor terug in de vorm van beter opgeleide beginnende bestuurders.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: VL: terugkomdag voor rijbewijs

Bericht door Rene » di 19 jul 2016, 9:28

Zolang in België in de weekenden de combinatie van zuipen en vervolgens een auto gaan besturen niet keihard wordt aangepakt, blijft de hele maatregel die nu wordt ingevoerd qua aantallen verkeersdoden allemaal margewerk.

Gebruikersavatar
jdb2
verkeersader
Berichten: 998
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 0:25
Locatie: BE

Re: VL: terugkomdag voor rijbewijs

Bericht door jdb2 » di 19 jul 2016, 10:22

^^
Zou de wil om dit niet aan te pakken te maken kunnen hebben met politici die in raden van besturen zitten van bierbedrijven? Het grootste bierbedrijf ter wereld zetelt in België, dus die zullen wel invloedrijke lobbyisten in de Belgische politiek hebben.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: VL: terugkomdag voor rijbewijs

Bericht door Peter » di 19 jul 2016, 11:33

Ik kan het mij niet voorstellen. Dat levert teveel negatieve publiciteit, indien het uitlekt. Ik denk ook dat veel strengere controle de (Belgische alleen !) bierconsumptie met minder dan 5% verlaagt, dus het belang is te gering voor internationale spelers.

In Bourgondische landen (ook Frankrijk en Italie) is er toch vaak meer (onterecht) begrip voor drinken en rijden.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: VL: terugkomdag voor rijbewijs

Bericht door Lambo19 » di 19 jul 2016, 12:42

Vinny schreef:Ik snap dat mensen schrikken van de prijsverhoging, maar het is nog steeds een stuk goedkoper dan in Nederland en als ik het zo lees krijg je er ook meer voor terug in de vorm van beter opgeleide beginnende bestuurders.
Ik vind de prijsverhoging niet opwegen t.o.v. de kwaliteit van de vernieuwde rijopleiding. De prijs van het praktisch rijexamen blijft ook onveranderd, enkel door de invoering van de "terugkomdag" zal het behalen van een rijbewijs nu 120 euro duurder uitvallen. Ik had liever gezien dat beginnend bestuurders verplicht werden rijlessen te volgen bij een erkende rijschool.

Uiteraard zou het behalen van een rijbewijs dan flink duurder uitvallen, de kwaliteit van de rijopleiding gaat er zo wel flink op vooruit. Wanneer je vandaag geslaagd bent voor je theoretisch examen kan je zowel kiezen voor een rijopleiding onder vrije begeleiding of 20u rijlessen te nemen bij een erkende rijschool. Echter kiezen de meesten voor een rijopleiding met vrije begeleiding, aangezien je anders verplicht bent 20u rijlessen te nemen dat vrij kostelijk is.

Bij een rijopleiding met begeleiding is men dus niet verplicht rijlessen te volgen. Er wordt bij rijscholen vaak wel een lespakket aangeboden van 6 lesuren voor deze opleiding waarbij de basistechnieken worden aangeleerd. Met deze hervorming wordt de bal compleet mis geslagen. De kost die aan de terugkomdag verbonden is, kan je net zo goed besteden aan enkele uren rijles. Dat is veel effectiever dan de zoveelste nutteloze maatregel die enkel bedoeld is om geld uit de zakken van de burgers te kloppen.

Davy
expressweg
Berichten: 4617
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: VL: terugkomdag voor rijbewijs

Bericht door Davy » di 19 jul 2016, 13:04

Dat je enkel goed leert rijden door het volgen van rijlessen via een erkende rijschool (die hier uiteraard wel flink voor lobbyen) is klinkklare onzin. Heb ik al vaak gezegd en ik kan het niet genoeg zeggen. Je gaat er de verkeersdoden niet mee omlaagkrijgen.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: VL: terugkomdag voor rijbewijs

Bericht door Coen Tunnel » di 19 jul 2016, 14:01

^^ Mwa, ik weet het niet. Ik denk dat mensen dan uiteindelijk wel beter leren rijden. Jouw stelling dat je de verkeersdoden er niet mee omlaag krijgt lijkt mij wat kort door de bocht. Ik heb de indruk (maar ik heb geen harde cijfers) dat er in Nederland toch heel wat minder ongevallen plaatsvinden met jonge bestuurders.

Hoe dan ook, je kunt de kwaliteit van de rijopleiding wel beter waarborgen als je les krijgt bij een rijschool, van een gediplomeerde instructeur in een auto waar de instructeur als het moet ook kan ingrijpen. Je kan er dan voor zorgen dat wat iemand leert meer gelijkwaardig is. Ik denk dat de gemiddelde persoon die gewoon naar een school gaat ook beter opgeleid wordt dan iemand die thuisonderwijs krijgt.

Ik ken ook een Belg die les heeft gehad van zijn oma, dat lijkt mij toch minder wenselijk. Natuurlijk zijn er particulieren die best goed les zouden kunnen geven, maar niet iedereen kan dat. Dus of je het moet toestaan?

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18031
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: VL: terugkomdag voor rijbewijs

Bericht door Snelwegfreak » di 19 jul 2016, 14:36

Autorijden is een ervaringsvak en ervaring doe je op door zoveel mogelijk en onder zoveel mogelijk verschillende omstandigheden te rijden. Ik denk dat je het beste basiservaring op kunt doen bij een rijschool naast iemand die ervoor getraind is en in kan grijpen wanneer nodig. Pas als je een bepaald niveau beheerst zou je m.i. zelf of onder begeleiding de weg op mogen. Wat dat betreft vind ik het systeem in Nederland best prima. Dat het puur geldklopperij is, wat de Vlamingen in gaan voeren, vind ik borrelpraat: autorijden is een serieuze en verantwoordelijke taak, daar mag best wat voor betaald worden. Zoveel geld is het allemaal niet, en dat voor iets dat je decennia lang het recht geeft auto te rijden.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Davy
expressweg
Berichten: 4617
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: VL: terugkomdag voor rijbewijs

Bericht door Davy » di 19 jul 2016, 15:04

Een rijbewijs dat geld "moet" kosten... wat een onzin.

Het grootste manco naar mijn mening aan het Nederlandse systeem is dat je pas ECHT zelfstandig rijdt na het halen van je rijbewijs.

En dat er in Nederland minder doden vallen heeft volgens mij maar weinig te maken met de rijopleiding.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: VL: terugkomdag voor rijbewijs

Bericht door waldo79 » di 19 jul 2016, 15:33

Niet iedere persoon is geschikt voor het geven van rijles, dat is het punt. En ik denk dat je dan beter bij een rijschool zit omdat je met die mensen geen persoonlijke band hebt :idea:

Davy
expressweg
Berichten: 4617
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: VL: terugkomdag voor rijbewijs

Bericht door Davy » di 19 jul 2016, 15:43

Dan kan je dus beter i.p.v. zo'n terugkomdag (wat voor velen toch een dagje braaf smoelentrekkerij zal zijn) een screening doen van een begeleider zodat je kan kijken of deze geschikt is.

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3549
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: VL: terugkomdag voor rijbewijs

Bericht door verfmeer95 » di 19 jul 2016, 15:45

^^ Inderdaad, diegene zou eerst zelf een paar lessen in begeleiden moeten volgen. Dan ben je dus bevoegd rijleraar. Precies het Nederlandse systeem dus.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5362
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: VL: terugkomdag voor rijbewijs

Bericht door Km357 » di 19 jul 2016, 16:20

Rene schreef:Zolang in België in de weekenden de combinatie van zuipen en vervolgens een auto gaan besturen niet keihard wordt aangepakt, blijft de hele maatregel die nu wordt ingevoerd qua aantallen verkeersdoden allemaal margewerk.
Dus in de week mag het wel dan?

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: VL: terugkomdag voor rijbewijs

Bericht door Coen Tunnel » di 19 jul 2016, 16:28

Davy schreef:Een rijbewijs dat geld "moet" kosten... wat een onzin.
Aan kwaliteit zitten meestal kosten verbonden. Daar is op zich niks mis mee.
Het grootste manco naar mijn mening aan het Nederlandse systeem is dat je pas ECHT zelfstandig rijdt na het halen van je rijbewijs.
Maar dan heb je in veel gevallen wel zo'n 30 uur les gehad van een ervaren instructeur, en veel dingen geoefend. Het rijexamen is er voor bedoeld om te beoordelen of je in staat bent om ook zelfstandig goed te kunnen rijden.
En dat er in Nederland minder doden vallen heeft volgens mij maar weinig te maken met de rijopleiding.
Geen idee. Ik vermoed dat het er wel wat mee te maken kan hebben, maar ik weet niet of er onderzoek naar is gedaan.
Davy schreef:Dan kan je dus beter i.p.v. zo'n terugkomdag (wat voor velen toch een dagje braaf smoelentrekkerij zal zijn) een screening doen van een begeleider zodat je kan kijken of deze geschikt is.
Van een bevoegd rijinstructeur die bij een rijschool werkt weet je toch al dat die geschikt is? Waarom dan nog meer moeite doen? België moet gewoon een keer de stap naar de 21e eeuw zetten.

Autorijden is een hele verantwoordelijkheid, mensen mogen zich dan in een zwaar metalen ding met 120 km/u over de openbare weg voortbewegen. Het lijkt me niet meer dan logisch dat je daarvoor een gedegen opleiding krijgt. Zelfs voor bv. het rijden met een heftruck in een magazijn heb je ook een certificaat nodig waarvoor je door een bevoegd instructeur wordt opgeleid...
TOEVOEGING
Spelfouten verbeterd.
Laatst gewijzigd door Coen Tunnel op di 19 jul 2016, 18:15, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: VL: terugkomdag voor rijbewijs

Bericht door Lambo19 » di 19 jul 2016, 16:41

Davy schreef:Dat je enkel goed leert rijden door het volgen van rijlessen via een erkende rijschool (die hier uiteraard wel flink voor lobbyen) is klinkklare onzin. Heb ik al vaak gezegd en ik kan het niet genoeg zeggen. Je gaat er de verkeersdoden niet mee omlaagkrijgen.
Dat je rijschool volgt is inderdaad geen garantie dat je daarom beter zou kunnen autorijden dan iemand die nooit rijles heeft gevolgd, daarmee ben ik het eens. Ik ben er wel van overtuigd dat rijlessen een nuttige toevoeging kunnen betekenen voor de rijopleiding. Zeker in het begin, wanneer je nog nooit een auto bestuurt hebt, is het best dat je enkele uren rijles neemt voor het leren van de basistechnieken lijkt me. Zulke instructeurs weten ook precies hoe ze dit moeten aanleren bij beginnende bestuurders, in geval van nood kan men ook ingrijpen. Daarom hoef je niet per se 20 uur rijles te volgen, een verplichting van 4 of 6 uur rijschool kan al ruimschoots volstaan om de basistechnieken aan te leren. Dat zijn nu precies de grondbeginselen van het autorijden bij iedereen die leert rijden, zaken die best meteen correct aangeleerd worden.

Nu gebeurt het dat begeleiders bepaalde technieken verkeerd uitleggen, met als gevolg dat de leerling chauffeur jaren rond heeft gereden en de verkeerde handelingen heeft toegepast. Tot je op het praktisch examen verteld wordt door de examinator dat je eigenlijk compleet de verkeerde technieken uitvoerde. Ik ben heus voorstander van het huidige systeem met vrije begeleiding, alleen moet je een onderscheid maken tussen begeleider en een rij-instructeur is. Die laatste zal immers altijd beter geschikt zijn om de leerling te begeleiden in moeilijke conflictsituaties.
Davy schreef:Een rijbewijs dat geld "moet" kosten... wat een onzin.
Een rijbewijs kost nu eenmaal geld dat is een feit. Net zoals het bezit van een wagen ook geld kost; verkeersbelasting, brandstof, verzekering etc. Een rijopleiding met een rijschool is nu eenmaal niet gratis, liever dat dan iemand die een gevaar is op de weg een rijbewijs te geven. Zulke mensen zijn niet enkel een gevaar voor zichzelf maar ook voor andere verkeersdeelnemers. Om nog maar te zwijgen over de schade die zulke brokkenpiloten aanrichten. Dat kost de gemeenschap handenvol geld. Liever een duurdere maar betere rijopleiding dan dat er een menselijke tol voor moet betaald worden.

Vroeger was het in België zo dat je vanaf een bepaalde leeftijd je rijbewijs kon gaan afhalen op het gemeentehuis zonder dat je daarvoor enig examen hoefde voor af te leggen. Het hoeft niet te verbazen dat destijds heel wat (dodelijke) ongevallen veroorzaakt werden te wijten aan de onbekwaamheid van de bestuurder. Neen, een rijbewijs moet je verdienen en niet zomaar kunnen krijgen bij een pakje boter. Ik vind het dan ook niet erg als de rijopleiding duurder zou komen uit te vallen dan nu het geval is, zolang de kwaliteit erop vooruitgaat.

Davy
expressweg
Berichten: 4617
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: VL: terugkomdag voor rijbewijs

Bericht door Davy » di 19 jul 2016, 16:44

30 uur of 100 uur of desnoods 5000 uur, het maakt niet uit, het zijn uren dat je niet zelfstandig rijdt en dat vind ik een groot minpunt.

Een ander niet onbelangrijk verschil is dat je in België niet de openbare weg opkomt voor je geslaagd bent voor je theorie-examen, terecht ook trouwens.

En vooral: de typische weekendongevallen (die zeer zeker een probleem zijn) gebeuren vaak als ze al hun rijbewijs gehaald hebben, en dus ook voor een moeilijk examen zijn geslaagd. In mijn ogen is het dus vooral onwil en geen onkunde, en met een terugkomdag gaan dit soort figuren dus braafjes een dag smoeltrekken.

Met screening bedoel ik trouwens gewoon een test of een vrije begeleider geschikt is en je dus op die manier kan lessen zonder dure rijschool

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: VL: terugkomdag voor rijbewijs

Bericht door keokiracer » di 19 jul 2016, 16:45

Davy schreef:en met een terugkomdag gaan dit soort figuren dus braafjes een dag smoeltrekken.

Met screening bedoel ik trouwens gewoon een test of een vrije begeleider geschikt is en je dus op die manier kan lessen zonder dure rijschool
En jij denkt dat vrije begeleiders niet precies hetzelfde zullen doen?
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: VL: terugkomdag voor rijbewijs

Bericht door Lambo19 » di 19 jul 2016, 16:55

Davy schreef:30 uur of 100 uur of desnoods 5000 uur, het maakt niet uit, het zijn uren dat je niet zelfstandig rijdt en dat vind ik een groot minpunt.
Dus wat jou betreft zou je na het slagen voor het theoretisch examen al meteen zelfstandig mogen rondrijden. Dat lijkt me net levensgevaarlijk, zeker gezien je nog nooit eerder een wagen bestuurt hebt en je kennis dient te maken met verschillende nieuwe handelingen en conflictsituaties in het verkeer. Autorijden leer je niet op 1,2,3. Het is een stappenproces waarbij je best zoveel mogelijk rijdt, wil je progressie boeken. Ik vind vrije begeleiding dan ook net erg goed, eens de leerling de basistechnieken onder de knie heeft. Vergeet niet dat de begeleider in kwestie een grote verantwoordelijkheid heeft, hij kan net beter dan wie de leerling coachen tijdens het hele proces.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: VL: terugkomdag voor rijbewijs

Bericht door Coen Tunnel » di 19 jul 2016, 16:58

Davy schreef:30 uur of 100 uur of desnoods 5000 uur, het maakt niet uit, het zijn uren dat je niet zelfstandig rijdt en dat vind ik een groot minpunt.
Natuurlijk maakt het aantal uren wel uit. En uiteindelijk moet je het van iemand anders leren. Je kunt niet zomaar zelf in een auto stappen en gaan uitvogelen hoe het werkt. Begeleiding zal dus nodig zijn tijdens de opleiding, en dan kun je dat inderdaad het beste hebben van een goede instructeur die weet hoe hij de zaken moet uitleggen.
Een ander niet onbelangrijk verschil is dat je in België niet de openbare weg opkomt voor je geslaagd bent voor je theorie-examen, terecht ook trouwens.
In Nederland kan dat wel, maar je rijdt altijd met een bevoegd instructeur. Bovendien is het theoriecertificaat na het behalen 1,5 jaar geldig, indien je binnen die 1,5 jaar niet je rijbewijs haalt zul je ook opnieuw je theorie-examen moeten doen. Ik ben benieuwd of dat in België ook zo is, of kun je daar je theorie-examen halen en vervolgens pas een paar jaar later je rijbewijs halen?
Met screening bedoel ik trouwens gewoon een test of een vrije begeleider geschikt is en je dus op die manier kan lessen zonder dure rijschool
Goedkoop is het niet, maar echt duur nou ook weer niet. Autorijden is nou eenmaal niet gratis en je hebt er wat aan voor de rest van je leven. Daar mag je best in investeren.

Genoeg jonge Belgen die les krijgen van hun vader of moeder in een auto met automaat en dus ook een rijbewijs halen waarmee ze alleen met een automaat mogen rijden. Terwijl het toch wel heel handig is als je ook in een handgeschakelde auto kan rijden.

Davy
expressweg
Berichten: 4617
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: RE: Re: VL: terugkomdag voor rijbewijs

Bericht door Davy » di 19 jul 2016, 17:09

keokiracer schreef:
Davy schreef:en met een terugkomdag gaan dit soort figuren dus braafjes een dag smoeltrekken.

Met screening bedoel ik trouwens gewoon een test of een vrije begeleider geschikt is en je dus op die manier kan lessen zonder dure rijschool
En jij denkt dat vrije begeleiders niet precies hetzelfde zullen doen?
Neen.

Want met die screening kan je objectief vaststellen of iemand geschikt is: kennis van de regels en weten hoe je een auto correct moet hanteren, dat zal gelijk al de kans dat je iets fout zal aanleren verkleinen.

Op zo'n terugkomdag zullen de meeste van die jonge asorijders zich echter wel een dagje voorbeeldig kunnen gedragen, daar ben ik van overtuigd. Ze kunnen het vaak wel maar willen het niet.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: VL: terugkomdag voor rijbewijs

Bericht door Rein » di 19 jul 2016, 17:34

Zo'n beetje het allerbelangrijkste bij (leren) autorijden is goed spiegelen. Een rij-instructeur is ervoor geequipeerd om daarop te letten, maar een 'gewone' volwassene natuurlijk niet. Dit alleen al lijkt me genoeg reden om iemand niet zonder x aantal uur rijles van een instructeur de weg op te laten gaan.

Plaats reactie