Markering Duurzaam Veilig

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Markering Duurzaam Veilig

Bericht door Rene » do 31 dec 2015, 0:06

Robbert297 schreef:Probleem is ook dat Nederland een fietsland is. En niet overal past een vrijliggend fietspad, dus dan moeten de fietsers op de rijbaan. Dan zijn hoge snelheden niet bepaald veilig voor de fietsers.
Nederland was vroeger ook een fietsland. En de RONA-inrichting heeft vroeger geen massa-slachting onder fietsers veroorzaakt. Sterker nog: fietsers reden vroeger vaker achter elkaar in plaats van naast elkaar, waardoor de afstand tussen een uitwijkende, passerende auto en een fietser vaak groter was dan nu met al die zogenaamde fietssuggestiestroken...
petervdveen schreef:Maar dat betekent niet dat je ook langzaam moet rijden als er geen fietsers zijn.
+1

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: Markering Duurzaam Veilig

Bericht door Robbert297 » do 31 dec 2015, 0:07

^^ En dan komen we weer terug bij verkeersinzicht. Jullie hebben helemaal gelijk!
Слава Україні

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Markering Duurzaam Veilig

Bericht door Jackbauer1350 » do 31 dec 2015, 0:32

Hoe lang is het geleden dat men leerde op een goede manier in te halen op een 1x2 weg tijdens de rijlessen? Volgens mij is dat heeel lang geleden, ik heb het in ieder geval nooit gehad tijdens de lessen en dat is een jaar of tien geleden.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Markering Duurzaam Veilig

Bericht door Rene » do 31 dec 2015, 1:12

Tja, ik heb inhalen op enkelbaanswegen nog uitgebreid gehad, ook tijdens de rijlessen.
Maar ja, ik leste dan ook begin 1988.

Niet te dicht achter je voorganger rijden. Dan heb je beter zicht en kun je als je een gaatje denkt te zien alvast accelereren voordat je gaat inhalen.
Het op de verkeerde rijstrook zitten zo kort mogelijk laten duren, gas geven dus. Desnoods kortstondig tot ruim boven de limiet.
Waar het dan vooral op aankwam was goed kunnen inschatten of het hiaat in tegenrichting groot genoeg was om veilig in te kunnen halen.
Uiteraard hangt dat ook af van de auto waarin je rijdt. In een auto met een eco-dieselmotortje heb je meer hiaat nodig dan in een benzineauto met een flinke cylinderinhoud.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Markering Duurzaam Veilig

Bericht door Snelwegfreak » do 31 dec 2015, 1:30

Ik doe het wel eens. Nooit geleerd. Dat inschatten van de ruimte lukt mij vrij aardig. Ben best goed in dat soort dingen. Versnelling of twee terug en op het gas. Trouwens ook wel leuk, rijschool theorieën zeggen dat je ook bij inhalen niet boven de maximumsnelheid mag komen. Formeel klopt dat ook, maareh... :byebye:
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Markering Duurzaam Veilig

Bericht door Coen Tunnel » do 31 dec 2015, 7:26

^^ Het mag formeel natuurlijk inderdaad niet, maar dat zou betekenen dat je nauwelijks meer kan inhalen omdat een inhaalactie dan erg lang duurt en dat is onnodig gevaarlijk. Ik heb het inhalen op enkelbaans wegen in de praktijk geleerd, tijdens rijlessen is dat nooit aan bod gekomen.

Gebruikersavatar
Mandelsoft
expressweg
Berichten: 3228
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 16:16
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Markering Duurzaam Veilig

Bericht door Mandelsoft » do 31 dec 2015, 10:15

Rene schreef:Ik zou het eerder omgekeerd willen stellen: is er ook maar iemand die de Nederlandse daling van de verkeersdoden aan de DV-markering durft op te hangen, als je weet dat in het buitenland zonder dat streepjesballet en met hogere maximumsnelheden de aantallen ongevallen ook navenant daalden ?)
Het was al jaren aan het dalen, maar na de invoering van DV (en niet per se de markeringen, maar ook allerlei andere maatregelen is de daling flink harder ingezet van 3% naar 5% per jaar. Ik had dit in een college gehad, dus ik weet niet de precieze bron, maar het zal waarschijnlijk de SWOV zijn geweest.
Jackbauer1350 schreef:Hoe lang is het geleden dat men leerde op een goede manier in te halen op een 1x2 weg tijdens de rijlessen? Volgens mij is dat heeel lang geleden, ik heb het in ieder geval nooit gehad tijdens de lessen en dat is een jaar of tien geleden.
Ik heb het ook niet gehad, omdat het in mijn omgeving nergens meer mag. Wel een gemis...

In Zweden hebben ze ook een streepjesballet met onderbroken kantmarkering, maar dat land is ook erg veilig. Veel bubeko-wegen zijn daar 70 km/h, maar ook regelmatig 90, en op veel 1×2 wegen mag je gewoon inhalen.

Ik ben ook te spreken over hoe het Verenigd Koninkrijk het aanpakt, ook een land dat goed scoort in verkeersveiligheid, ondanks smalle wegen. Bubeko zijn er niet eens zo heel veel snelheidslimieten, en dan geldt een maximumsnelheid van 60 mph (96 km/h). Echter staan bij bochten en kruisingen rode borden met de tekst "REDUCE SPEED NOW!", en daarbij staat er ook nog eens SLOW op het wegdek. Je wordt op zo'n punt dus geattendeerd moet dus langzamer gaan rijden, maar hoeveel langzamer laten ze over aan het inzicht van de bestuurder. En vaak zie je wel waarom je langzamer moet gaan rijden, dus dan ga je wel langzamer. Daarnaast zie je veel waarschuwingsstrepen in plaats van expliciete inhaalverboden. Hiermee wordt inhalen afgeraden, maar niet verboden.
Sommige mensen zijn niet in een model te vatten...

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Markering Duurzaam Veilig

Bericht door Rene » do 31 dec 2015, 13:54

Mandelsoft schreef:Het was al jaren aan het dalen, maar na de invoering van DV (en niet per se de markeringen, maar ook allerlei andere maatregelen is de daling flink harder ingezet van 3% naar 5% per jaar. Ik had dit in een college gehad, dus ik weet niet de precieze bron, maar het zal waarschijnlijk de SWOV zijn geweest.
En in hoeverre was dit afgezet tegen de ontwikkelingen in het buitenland ? Een deelstaat als Noordrhein-Westfalen zit per inwoner ook op een zeer gunstige balans voor wat betreft verkeersveiligheid, zonder al die gymzaalmarkering.
Mandelsoft schreef:Echter staan bij bochten en kruisingen rode borden met de tekst "REDUCE SPEED NOW!", en daarbij staat er ook nog eens SLOW op het wegdek. Je wordt op zo'n punt dus geattendeerd moet dus langzamer gaan rijden, maar hoeveel langzamer laten ze over aan het inzicht van de bestuurder. En vaak zie je wel waarom je langzamer moet gaan rijden, dus dan ga je wel langzamer. Daarnaast zie je veel waarschuwingsstrepen in plaats van expliciete inhaalverboden. Hiermee wordt inhalen afgeraden, maar niet verboden.
Probleem van Engeland is ook de overmaat aan gekleurde wegmarkeringen. En een bord "SLOW" vind ik ook best wel wat bedillerig. Feitelijk zou je in NL bij waarschuwingsborden uit de RVV-J-serie (roodgerande driehoeksborden) intrinsiek al moeten denken "let op, gas los !". Ongeacht wat er verder voor teken op het bord staat. Dat algemene feit is iets dat m.i. onvoldoende wordt overgebracht bij de rijopleidingen.

Emil
verkeersader
Berichten: 930
Lid geworden op: di 25 okt 2011, 11:07

Re: Markering Duurzaam Veilig

Bericht door Emil » do 31 dec 2015, 14:44

Jackbauer1350 schreef:Hoe lang is het geleden dat men leerde op een goede manier in te halen op een 1x2 weg tijdens de rijlessen? Volgens mij is dat heeel lang geleden, ik heb het in ieder geval nooit gehad tijdens de lessen en dat is een jaar of tien geleden.
Vind je het gek, in sommige delen van Nederland zijn er helemaal geen 80km/h wegen meer te vinden waar je überhaupt legaal kunt inhalen.... :pukey:
Snelwegfreak schreef:Ik doe het wel eens. Nooit geleerd. Dat inschatten van de ruimte lukt mij vrij aardig. Ben best goed in dat soort dingen. Versnelling of twee terug en op het gas. Trouwens ook wel leuk, rijschool theorieën zeggen dat je ook bij inhalen niet boven de maximumsnelheid mag komen. Formeel klopt dat ook, maareh... :byebye:
Als we het dan toch over Zweden hebben... In Zweden hebben ze de regel dat je bij een inhaalmanoeuvre de snelheidslimiet met 10km/h mag overschrijden, prima regel!

Inhalen doe ik ook vaak, zelfs als het snelheidsverschil met mijn voorganger maar heel klein is. Dat gaat mij prima af. Om vervolgens na de inhaalmanoeuvre heerlijk op cruisecontrol rijden.

Gebruikersavatar
Mandelsoft
expressweg
Berichten: 3228
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 16:16
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Markering Duurzaam Veilig

Bericht door Mandelsoft » vr 01 jan 2016, 13:00

Rene schreef:Feitelijk zou je in NL bij waarschuwingsborden uit de RVV-J-serie (roodgerande driehoeksborden) intrinsiek al moeten denken "let op, gas los !". Ongeacht wat er verder voor teken op het bord staat. Dat algemene feit is iets dat m.i. onvoldoende wordt overgebracht bij de rijopleidingen.
Echter worden dat soort borden te pas en te onpas gebruikt in Nederland. Vaak worden borden met scherpe bochten in Nederland al gebruik als de bocht iets anders is dan flauw. Als je zo'n bord in bijvoorbeeld Duistland tegenkomt, dan weet je al zeker dat je het niet gaat halen met de maximumsnelheid.
Sommige mensen zijn niet in een model te vatten...

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Markering Duurzaam Veilig

Bericht door RSK » vr 01 jan 2016, 16:16

^^ Helaas waar. Met name borden :J9: worden in mijn thuisregio vrijwel standaard geplaatst. Ook als 'het gevaar' tijdig zichtbaar is. Wel ironisch eigenlijk, dat je voor een zogezegd veiligere kruispuntvorm moet waarschuwen. :lol:
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

HylkeAnne
stadsweg
Berichten: 278
Lid geworden op: vr 31 jan 2014, 2:15

Re: Markering Duurzaam Veilig

Bericht door HylkeAnne » vr 01 jan 2016, 16:20

^^ Een rotonde met fatsoenlijk ontwerp kan ik wel mee leven. Net terug uit Duitsland, aardig wat nieuwe rotondes in de Eifel gezien, maar dan wel zo ontworpen dat je niet denkt 'ik zou eigenlijk harder kunnen' of 'waarom is 'ie zo klein'. Gewoon precies goed.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Markering Duurzaam Veilig

Bericht door RSK » za 02 jan 2016, 19:41

Toch nog eens zitten dubben hoe je met de markering toch de maximumsnelheid kunt laten zien, zonder er gymzaalbelijning van te maken. En ik kwam eigenlijk op een heel simpele oplossing uit: terug naar RONA, maar dan met variabele afmetingen voor de belijning. Waarbij lengte en breedte van de markering wordt afgestemd op de ter plaatse geldende maximumsnelheid. Ik ben er daarbij van uitgegaan dat de verhouding tussen streep en tussenruimte 1-2 is (tegen 1-3 in RONA en 3-1 onder DV) en dat je twee keer een set streep-tussenruimte passeert per seconde. Dan kom ik op de volgende tabel uit, met ter referentie de maten uit RONA.

Afbeelding

Op die manier hoef je ook geen hectometerpaaltjes meer te versieren met allerhande opdruk en verschillende kleuren, maar kan een automobilist gewoon tellen. Heeft hij binnen een seconde twee strepen en twee tussenruimtes gehad? Dan rijdt hij de juiste snelheid. Met name op snelwegen maakt dit het beeld een stuk rustiger. De Nederlandse rijstrookmarkering lijkt nu langs te flitsen, terwijl het leeuwendeel van Europa op snelwegen 6-12 markering heeft. Dat zou toevallig ook uit mijn systeem voortvloeien bij 130km/h.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: Markering Duurzaam Veilig

Bericht door Robbert297 » za 02 jan 2016, 19:50

Het verschil met tussenruimtes en breedtes moet dan natuurlijk wel duidelijk zijn.
Het liefst zie ik gewoon onderbroken kantmarkering op 60-wegen (die trouwens ook sterk verminderd moeten worden) en doorgetrokken kantmarkering op 80(en meer)-wegen.
Wat betreft asmarkering: Op elke weg asmarkering, maar op de 80 en 100-wegen moeten ze breder en langer zijn dan op 60-wegen.
Dat zou mijn ideale wegbeeld zijn.
Laatst gewijzigd door Robbert297 op za 02 jan 2016, 19:52, 2 keer totaal gewijzigd.
Слава Україні

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: Markering Duurzaam Veilig

Bericht door mhkamp » za 02 jan 2016, 19:51

@RSK: Dus in jouw voorstel schaffen we de limieten af en gaan we streepjes tellen. Mogen dat ook schapen zijn? :lol:
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Markering Duurzaam Veilig

Bericht door RSK » za 02 jan 2016, 19:56

^^ Nee, we schaffen de limieten niet af. We zorgen gewoon dat minimaal 80% van de wegen een maximumsnelheid conform het grensbord hebben. Vervolgens zorgen we dat afwijkingen duidelijk met borden staan aangegeven. De asmarkering dient dan slechts als bevestiging van de snelheid. Uiteraard is de kantmarkering op alle fronten ononderbroken.
Robbert297 schreef:Het verschil met tussenruimtes en breedtes moet dan natuurlijk wel duidelijk zijn.
De grap is nu juist dat je als leek niet hoeft te weten of de lijn 3m57 of 5m28 is, maar dat je gewoon kunt tellen. Gaan er twee streep-gat-combis in een seconde, dan zit je goed. :top:
Robbert297 schreef:Wat betreft asmarkering: Op elke weg asmarkering, maar op de 80 en 100-wegen moeten ze breder en langer zijn dan op 60-wegen.
Dat is precies wat je met mijn voorstel bereikt. :lol:
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7931
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Markering Duurzaam Veilig

Bericht door Wesso » za 02 jan 2016, 19:59

Leuk bedacht, misschien een idee voor het wegontwerp in Ereskadië? :hap:

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Markering Duurzaam Veilig

Bericht door RSK » za 02 jan 2016, 20:08

^^ Dat wordt lastig. In Prunusmontania geldt namelijk in de regel geen maximumsnelheid buiten de bebouwde kom. :dyn_hyp:
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: Markering Duurzaam Veilig

Bericht door Robbert297 » za 02 jan 2016, 20:28

RSK schreef:
Robbert297 schreef:Wat betreft asmarkering: Op elke weg asmarkering, maar op de 80 en 100-wegen moeten ze breder en langer zijn dan op 60-wegen.
Dat is precies wat je met mijn voorstel bereikt. :lol:
Dan zitten wij op één lijn! :top:
Слава Україні

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Markering Duurzaam Veilig

Bericht door Rene » za 02 jan 2016, 21:01

RSK schreef:Toch nog eens zitten dubben hoe je met de markering toch de maximumsnelheid kunt laten zien
Dat is m.i. geen functie van markering, maar van bebording. En juist door deze nare koppeling tot stand te hebben gebracht, zijn de essentiële functies van markering langzaam maar zeker steeds onduidelijker aan het worden. Daarom is het m.i. beter om het hele idee van snelheid te koppelen aan markering snel te laten varen.

LennyKravitz
autoweg
Berichten: 1016
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 14:16
Locatie: Rotterdam

Re: Markering Duurzaam Veilig

Bericht door LennyKravitz » zo 03 jan 2016, 2:48

^^ Totaal mee eens. Maximum snelheden zet je op een bord, of via een bord (autoweg = 100 km/u, bebouwde kom - 50 km/u).
Dat een groene lijn dit is en een stippellijn aan de zijkant dat is, gaat gewoonweg te ver naar mijn mening.

Is het nou momenteel al zo dat als een bord ontbreekt ik toch een boete kan krijgen omdat de belijning dusdanig is?
Laatst gewijzigd door Snelwegfreak op zo 03 jan 2016, 11:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Overbodige quote verwijderd. Gebruik de '^^'-tekens. Dank je! Groet, Moderator Snelwegfreak
It aint over 'till it's over...

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: Markering Duurzaam Veilig

Bericht door keokiracer » zo 03 jan 2016, 3:40

LennyKravitz schreef:Is het nou momenteel al zo dat als een bord ontbreekt ik toch een boete kan krijgen omdat de belijning dusdanig is?
Nee.
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Markering Duurzaam Veilig

Bericht door Coen Tunnel » zo 03 jan 2016, 11:17

^^ Behalve met de groene streep, want daar schijnt jurisprudentie over te zijn.

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3549
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: Markering Duurzaam Veilig

Bericht door verfmeer95 » zo 03 jan 2016, 11:30

^^ Maar een groene lijn (autoweg) verhoogd de maximumsnelheid alleen maar van 80 naar 100. Als jij 80 op een autoweg rijdt, krijg je wel een hoop boze bestuurders achter je aan, maar geen boete van de politie.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Markering Duurzaam Veilig

Bericht door Wouter N14 » zo 03 jan 2016, 11:45

verfmeer95 schreef:Maar een groene lijn (autoweg) verhoogd de maximumsnelheid alleen maar van 80 naar 100.
Dat is nou exact het misverstand waar helaas ook de jurisprudentie op is gebaseerd.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: Markering Duurzaam Veilig

Bericht door Robbert297 » zo 03 jan 2016, 11:51

^^ Is dat dan fout?
Een groene streep betekent autoweg. Autoweg = 100 km/u, tenzij anders aangegeven.
Als het een autoweg 70 betreft, blijft de groene streep op het asfalt, maar 70 km/u is meestal tijdelijk.
Een autoweg is in eerste instantie gewoon 100 km/u.
Слава Україні

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Markering Duurzaam Veilig

Bericht door Wouter N14 » zo 03 jan 2016, 12:09

Oorspronkelijk was het regionale stroomweg = groene middenmarkering. Maar dat werd heel sterk gekoppeld aan "dus 100 km/u", en dat is wat anders. De jurisprudentie heeft echter die denkwijze overgenomen waardoor nu alleen een SW100 groen krijgt, en een SW80 gow-markering.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Markering Duurzaam Veilig

Bericht door Rein » zo 03 jan 2016, 13:29

Robbert297 schreef:^^ Is dat dan fout?
Een groene streep betekent autoweg. Autoweg = 100 km/u, tenzij anders aangegeven.
Als het een autoweg 70 betreft, blijft de groene streep op het asfalt, maar 70 km/u is meestal tijdelijk.
Een autoweg is in eerste instantie gewoon 100 km/u.
Een autoweg is pas een autoweg als er een bord :G3: staat. Een groene streep heeft helemaal geen formele status en zou ook op andere plekken kunnen voorkomen (wat dan uiteraard wel verwarring zal geven). Aan alleen een groene streep kan je geen rechten ontlenen.

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: Markering Duurzaam Veilig

Bericht door Robbert297 » zo 03 jan 2016, 13:35

^^ Dat is wel erg maf zeg. Ik dacht altijd dat de groene streep 100 km/u betekende. Dit heb ik ook zo opgevat bij de rijlessen en theorie. En sinds ik m'n rijbewijs heb, rijd ik 100 bij een groene streep (tenzij anders aangegeven).
Слава Україні

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Markering Duurzaam Veilig

Bericht door Jackbauer1350 » zo 03 jan 2016, 13:55

De groene streep moet je als geheugensteuntje zien. Net als die snelheidsaanduiding op de hectometerpalen waar je ook geen rechten aan kunt ontlenen.

Plaats reactie