Markering Duurzaam Veilig

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: Markering Duurzaam Veilig

Bericht door Robbert297 » zo 03 jan 2016, 20:07

HylkeAnne schreef:Cijfers spreken voor zich. https://www.swov.nl/rapport/Factsheets/ ... sdoden.pdf
Wie zegt dat het dalende aantal verkeersdoden met DV te maken heeft?
Слава Україні

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: Markering Duurzaam Veilig

Bericht door keokiracer » zo 03 jan 2016, 20:09

Wat dacht je dan van deze, deze en deze... Of een persoonlijk favoriet van me :roll:
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

HylkeAnne
stadsweg
Berichten: 278
Lid geworden op: vr 31 jan 2014, 2:15

Re: Markering Duurzaam Veilig

Bericht door HylkeAnne » zo 03 jan 2016, 20:12

Robbert297 schreef:
HylkeAnne schreef:Cijfers spreken voor zich. https://www.swov.nl/rapport/Factsheets/ ... sdoden.pdf
Wie zegt dat het dalende aantal verkeersdoden met DV te maken heeft?
Lees dat document eerst maar door voordat je reageert.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18030
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Markering Duurzaam Veilig

Bericht door Snelwegfreak » zo 03 jan 2016, 20:12

Robbert297 schreef:
HylkeAnne schreef:Cijfers spreken voor zich. https://www.swov.nl/rapport/Factsheets/ ... sdoden.pdf
Wie zegt dat het dalende aantal verkeersdoden met DV te maken heeft?
Er zit een verschil tussen DV en de strepen van EHK. Duurzaam Verneukt is namelijk meer dan streepjes. Ook goede dingen, eens. Maar kern is: het is niet hard te maken dat de daling dankzij DV is. Zeker als je het afzet tegen omliggende landen.
Enne gojje mins blieft altied leave.

HylkeAnne
stadsweg
Berichten: 278
Lid geworden op: vr 31 jan 2014, 2:15

Re: Markering Duurzaam Veilig

Bericht door HylkeAnne » zo 03 jan 2016, 20:15

^^ NRW heeft naast 30-zones ook veel 20- en 10-zones.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18030
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Markering Duurzaam Veilig

Bericht door Snelwegfreak » zo 03 jan 2016, 20:16

In het document staat overigens ook keihard dat er vele malen meer slachtoffers vallen op wegvakken dan op kruispunten. Vind ik toch een verrassende conclusie.
Enne gojje mins blieft altied leave.

HylkeAnne
stadsweg
Berichten: 278
Lid geworden op: vr 31 jan 2014, 2:15

Re: Markering Duurzaam Veilig

Bericht door HylkeAnne » zo 03 jan 2016, 20:19

Zie eens het verschil tussen kruispunten met een maximumsnelheid van 50 en 30. :top:

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18030
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Markering Duurzaam Veilig

Bericht door Snelwegfreak » zo 03 jan 2016, 20:21

Dat zegt mij niets. Niet te vergelijken met elkaar. Iets met intensiteiten en soorten verkeersdeelnemers. Kijk namelijk ook naar het verschil tussen kruispunten met Vmax 30 tegenover 70 km/h. Zegt helemaal niets als je een uitspraak wilt doen als in "zie je wel, 30 is veel veiliger dan 50. Dus alles downgraden!".
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: Markering Duurzaam Veilig

Bericht door Robbert297 » zo 03 jan 2016, 20:46

Duurzaam Veilig is ook meer dan streepjes, dat weet ik.
DV vind ik ook goed, op een paar dingen na.
Het hele DV is te ver doorgeslagen, en dat vind ik jammer. Want door het te ver doorslaan ontstaat er verwarring bij de automobilist, en daardoor is DV misschien zelfs op sommige punten onveiliger geworden.
Zo rijd ik vaak door het dorp Loppersum. Door dit dorp liep tot een half jaar terug altijd een doorgaande 50-weg. Die doorgaande 50-weg is nu voor een deel 30 geworden, wat ik al aardig vreemd vind. Het begin is nog steeds 50, maar dit is geen voorrangsweg meer. Verkeer dat hier van rechts uit een 30-zone komt, heeft nu ineens voorrang.
Ik zit momenteel op m'n telefoon, dus ik kan geen Maps-link delen, maar de situatie is daar dusdanig verwarrend, dat er ongelukken kunnen gebeuren.
Kort samengevat: verkeer dat rijdt op de 50-weg, moet voorrang verlenen aan verkeer uit de 30-zone. Dit weten veel mensen niet.
Слава Україні

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Markering Duurzaam Veilig

Bericht door Coen Tunnel » zo 03 jan 2016, 21:08

HylkeAnne schreef:
Coen Tunnel schreef:hier of hier.
Daar is een snelheid boven de 30 zeer ongewenst. Afgezien van de ontbrekende fietsvoorzieningen, huizen die dicht op de weg staan (geluidsnormen) en kinderen die over kunnen steken. Alsjeblieft zet jezelf niet zo voor gek.
Ik heb zelf aan die betreffende straat in Assen gewoond toen de Vmax er nog 50 was. Ik zou echt niet weten waarom dat daar niet zou kunnen. Maar prima, als jij vindt dat ik mezelf voor gek zet, dan is het zo. Om te stellen dat een Vmax boven de 30 op de door mij getoonde wegen 'zeer ongewenst' is, dan vind ik dat jij jezelf net zo goed voor gek zet. Het zijn wegen die toch wel een stuk breder en beter zijn dan de meeste wegen in een :zone-30: en ook een meer doorgaande functie hebben als ontsluiting voor een wijk. Dit soort wegen die een wijk moeten ontsluiten zouden wat mij betreft niet een Vmax 30 moeten hebben.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18030
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Markering Duurzaam Veilig

Bericht door Snelwegfreak » zo 03 jan 2016, 21:12

Mee eens. Veel verkeerskundigen lijken helemaal gehersenspoeld met dit soort DV-gedachtes. Ik merk aan mezelf ook dat ik het heb meegekregen, maar wat Hylke allemaal beweert gaat mij toch echt veel te ver.

De locaties van de links uit Coentunnel's post kunnen echt prima 50 km/h zijn. Die 50 wil namelijk niet zeggen dat je dat moet rijden. Laten we mensen alsjeblieft ook zelf laten nadenken. 30 op dit soort wegen vind ik veel te ver doorgeslagen en neigen naar behoorlijk debiliserend.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: Markering Duurzaam Veilig

Bericht door Robbert297 » zo 03 jan 2016, 21:15

Ik vind die straat in Assen wel een twijfelgeval. Dit omdat ik de intensiteiten in die straat niet weet en ik niet weet wat bijvoorbeeld fietsers van deze weg vinden.
Dit zal Coen Tunnel wel beter weten, aangezien hij in de desbetreffende straat heeft gewoond.

Volgens Duurzaam Veilig moeten alle wegen in een gebied 30-zones worden. Tenminste, dat is het streefbeeld. Ik vind dat veel te ver gaan. Alsof automobilisten niet kunnen rijden...

Maar, afsplitsing naar Duurzaam Veilig; systeemdiscussie?
Слава Україні

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Markering Duurzaam Veilig

Bericht door Jackbauer1350 » zo 03 jan 2016, 23:03

Net als met het doordraven van 80 km/u wegen degraderen naar 60 km/u, gebeurt dat ook met wegen waar 50 km/u naar 30 km/u.

Daarvan heb ik ook nog wel een voorbeeld: https://goo.gl/maps/2SBv5jseoQo
Het Noordereinde in 's-Graveland. Deze heb ik al eens voorbij laten komen op dit forum. Dat was met de aktie dat deze tijdelijk als proef werd ingericht als 30 km-weg door middel van bloembakken als versmalling van de rijbaan.
Uiteindelijk is het bij die proefperiode gebleven en zijn de bakken weer verwijderd. Op het Noordereinde geldt dus sinds het einde van de proefperiode weer gewoon een Vmax van 50 km/u.

Gebruikersavatar
Mandelsoft
expressweg
Berichten: 3228
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 16:16
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Markering Duurzaam Veilig

Bericht door Mandelsoft » zo 03 jan 2016, 23:37

Robbert297 schreef:Volgens Duurzaam Veilig moeten alle wegen in een gebied 30-zones worden. Tenminste, dat is het streefbeeld. Ik vind dat veel te ver gaan. Alsof automobilisten niet kunnen rijden...
Dat is helemaal niet de bedoeling van Duurzaam Veilig! Dat is de praktijkinterpretatie van wegbeheerders die denken het beter te weten :shutup:
De meeste Duurzaam Veilig-perikelen komen vaak doordat men te selectief dingen overneemt van de DV-normen en adviezen, waardoor bepaalde nuances en kanttekeningen over het hoofd worden gezien, waaronder (jawel!) het gevaar dat te lage en daardoor ongeloofwaardige maximumsnelheden teweeg kunnen brengen...
Sommige mensen zijn niet in een model te vatten...

Bluemoon23
stadsweg
Berichten: 272
Lid geworden op: zo 03 feb 2008, 21:40

Re: Markering Duurzaam Veilig

Bericht door Bluemoon23 » zo 03 jan 2016, 23:51

Robbert297 schreef: Wie zegt dat het dalende aantal verkeersdoden met DV te maken heeft?
Ik kan de term Duurzaam Veilig of DV ook nergens in dat document terugvinden.....
Auto`s zijn natuurlijk ook een stuk veiliger geworden over de jaren, en dat gaat nog steeds door.
Mijn vader heeft in 1975 en in 1989 2 x een auto ongeluk gehad waar hij half invalide uitkwam.
Als ik nu diezelfde ongelukken zou hebben in een moderne auto, of tenminste een auto met een beetje fatsoenlijke kreukelzone en airbags dan zou ik waarschijnlijk zo weg kunnen lopen na de tijd.

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: Markering Duurzaam Veilig

Bericht door Robbert297 » ma 04 jan 2016, 18:58

Aangezien ik steeds meer van mening verander, heb ik een nieuw ontwerp gemaakt, wat nog meer afstand neemt van het 'snelheid koppelen aan markering'. Het systeem zit er nog wel in, maar de verschillen tussen de wegcategoriën zijn niet meer groot.
De 60-wegen heb ik wat aangepast. De suggestiestroken voor fietsers kunnen op veel plekken gemakkelijk 'opgeschoven' worden. Een beetje op z'n Belgisch.
Tevens zijn de rijstroken van de 60-wegen iets smaller, maar dat is niet in de onderstaande tekening te zien.
Zo zou ik het willen zien:
Afbeelding
Слава Україні

LennyKravitz
autoweg
Berichten: 1016
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 14:16
Locatie: Rotterdam

Re: Markering Duurzaam Veilig

Bericht door LennyKravitz » ma 04 jan 2016, 19:17

Robbert297 schreef:^^ Dat is wel erg maf zeg. Ik dacht altijd dat de groene streep 100 km/u betekende. Dit heb ik ook zo opgevat bij de rijlessen en theorie. En sinds ik m'n rijbewijs heb, rijd ik 100 bij een groene streep (tenzij anders aangegeven).

Precies waarom mijn wens is dat snelheden ALLEEN van borden moeten worden afgeleid, niet van lijnen op de weg.
It aint over 'till it's over...

HylkeAnne
stadsweg
Berichten: 278
Lid geworden op: vr 31 jan 2014, 2:15

Re: Markering Duurzaam Veilig

Bericht door HylkeAnne » ma 04 jan 2016, 19:37

Met 50 door een woonstraat? I don't think so. http://www.nederlandveilig.nl/houjeaand ... et/remweg/

Lever je rijbewijs maar snel in.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18030
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Markering Duurzaam Veilig

Bericht door Snelwegfreak » ma 04 jan 2016, 19:40

Mee eens, maar onze definities van woonstraten verschillen nogal ben ik bang.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: Markering Duurzaam Veilig

Bericht door Robbert297 » ma 04 jan 2016, 19:42

LennyKravitz schreef:
Robbert297 schreef:^^ Dat is wel erg maf zeg. Ik dacht altijd dat de groene streep 100 km/u betekende. Dit heb ik ook zo opgevat bij de rijlessen en theorie. En sinds ik m'n rijbewijs heb, rijd ik 100 bij een groene streep (tenzij anders aangegeven).

Precies waarom mijn wens is dat snelheden ALLEEN van borden moeten worden afgeleid, niet van lijnen op de weg.
Nou koppelde ik juist de groene streep aan de snelheid. Als ze dat op die manier invoeren, is het duidelijk dat een groene streep 100 km/u betekent. Zo heb ik het ook in bovenstaand ontwerp. De rest van de wegen zijn nagenoeg hetzelfde, want het brengt veel verwarring als je voor elke snelheid andere markering plaatst.
Je moet het gewoon houden bij de groene streep, en de asmarkering bij de 60-wegen kleiner maken. Dan is het m.i. een goed systeem zonder verwarring.
Voor 50-, 60-, 80- en 100-wegen een andere markering invoeren (wat niet goed uitgevoerd wordt), brengt gewoonweg verwarring met zich mee.
En inderdaad: borden gebruiken!!

Ik neem dus de middenweg, om het zo maar te zeggen. :)
Слава Україні

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18030
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Markering Duurzaam Veilig

Bericht door Snelwegfreak » ma 04 jan 2016, 19:47

Ik begin zelf meer voorstander te worden van op alle wegen doorgetrokken kantstrepen met in het midden een enkele 1-3 bibeko en een 3-9 bubeko. En dan dus gewoon 50 bibeko en bubeko 80 of 100. 30-zones en erven in bestrating zonder markering.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: Markering Duurzaam Veilig

Bericht door Robbert297 » ma 04 jan 2016, 19:52

^^ Ik ben het er ook mee eens dat de 60-wegen weg moeten. Alleen 60 km/u waar het écht nodig is. Bijvoorbeeld in een drukker gebied, zoals langs een groot dorp of stad.
Maar in Nederland hebben we vrijwel overal vrijliggende fietspaden langs 80-wegen, dus daarom heb ik daar geen ontwerp van.
Слава Україні

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18030
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Markering Duurzaam Veilig

Bericht door Snelwegfreak » ma 04 jan 2016, 19:53

Langs een dorp of stad moet je een rondweg of randweg hebben met een Vmax van 80 en fietsers gescheiden.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: Markering Duurzaam Veilig

Bericht door Robbert297 » ma 04 jan 2016, 19:57

Je hebt altijd uitzonderingen.
Nou had deze weg trouwens prima 70 kunnen zijn. Hier mag je namelijk niet fietsen...
Слава Україні

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18030
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Markering Duurzaam Veilig

Bericht door Snelwegfreak » ma 04 jan 2016, 19:59

Waarom zou je daar geen 80 kunnen rijden? Bij tegenverkeer of fietsers haal je eventueel je snelheid eruit. Zoals het hoort.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: Markering Duurzaam Veilig

Bericht door Robbert297 » ma 04 jan 2016, 20:08

Hier gebeuren veel ongelukken, hier is slecht zicht, even later nog een kruispunt, en nog een, en nog een, en ik denk ook voor geluidsoverlast. Hier komt tevens veel verkeer langs, vandaar dat hier geen fietsers mogen komen.
Al met al snap ik hier toch wel de 60, maar wat jij ook zegt, je kunt je snelheid er gewoon uithalen bij 80. Een beetje verkeersinzicht is niet verkeerd.
Laatst gewijzigd door Robbert297 op ma 04 jan 2016, 20:10, 2 keer totaal gewijzigd.
Слава Україні

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Markering Duurzaam Veilig

Bericht door Rene » ma 04 jan 2016, 20:09

HylkeAnne schreef:Met 50 door een woonstraat? I don't think so. http://www.nederlandveilig.nl/houjeaand ... et/remweg/

Lever je rijbewijs maar snel in.
30 hoef je niet met borden af te dwingen. Dat kan ook met korte rechtstanden, hofjes en zo. Dan kun je de 50 geeneens halen. Maar die doorgedramde wens van tegenwoordig om overal maar een bord 'zone 30' neer te plempen, die was er toen simpelweg niet. Meer het gezond verstand, dan alles met regeltjes en bordjes willen dichttimmeren.

Daarnaast hebben veel wegen en straten de facto een ontsluitende functie, echter ze zijn tegenwoordig wel als ETW of "ETW-plus" gecategoriseerd. Dat is compleet fout.
In een goed ontworpen wegennet zijn ontsluitende wegen in een wijk niet volgedrempeld. Dan word je niet voor vele honderden meters met een snelheid 30 geconfronteerd, voordat je eindelijk op een weg uitkomt waar het iets sneller kan. Sterker nog: doordat we op diverse plaatsen nu wijkontsluitingswegen als ETW hebben gecategoriseerd, zijn die wegen ook van dwarsparkeerplaatsen voorzien, vaak tot vlak op de uitgangen van hofjes. Daarmee wordt het zicht volledig ontnomen op kinderen vanuit de zijstraat of een poortje of steeg. Geloof me: 50 op een overzichtelijke weg met voldoende ruimte links en rechts en korte rechtstanden (V85~45 km/h) is minder onveilig dan zone-30 op een wijkverdeelweg (V85~35 km/h) waar er werkelijk overal zomaar een kind achter een geparkeerde auto op kan duiken. Goed zicht is namelijk cruciaal.
Laatst gewijzigd door Rene op ma 04 jan 2016, 20:22, 1 keer totaal gewijzigd.

petervdveen
autoweg
Berichten: 2154
Lid geworden op: vr 02 sep 2011, 11:17
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: Markering Duurzaam Veilig

Bericht door petervdveen » ma 04 jan 2016, 20:14

En veel meer bibeko doorgaande wegen zouden 70 kunnen zijn.
Bijvoorbeeld de N360 Groningen - Ten Boer.
Waze Benelux | @petervanderveen | Linkedin
Wegstatus - Alle wegafsluitingen en meldingen voor rijks- en provinciale wegen.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18030
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Markering Duurzaam Veilig

Bericht door Snelwegfreak » ma 04 jan 2016, 20:16

^^ Dat kan vaak weer niet vanwege geluidsnormen. Dat is nog enigszins begrijpelijk. Behalve als de gemeente koste wat kost woningen vlak langs een doorgaande weg wil bouwen om vervolgens de weg maar te degraderen.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: Markering Duurzaam Veilig

Bericht door Robbert297 » ma 04 jan 2016, 20:31

petervdveen schreef:En veel meer bibeko doorgaande wegen zouden 70 kunnen zijn.
Bijvoorbeeld de N360 Groningen - Ten Boer.
Bedoel je dan het stuk bij Ten Boer? Daar vind ik 60 inderdaad veel te langzaam...
Dan wil je nog liever via de N46 naar Groningen.
Слава Україні

Plaats reactie