Markering Duurzaam Veilig

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

HylkeAnne
stadsweg
Berichten: 278
Lid geworden op: vr 31 jan 2014, 2:15

Re: Markering Duurzaam Veilig

Bericht door HylkeAnne » ma 04 jan 2016, 20:44

Waar komt die obsessie voor dat harde rijden toch vandaan?

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18031
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Markering Duurzaam Veilig

Bericht door Snelwegfreak » ma 04 jan 2016, 20:48

Obsessie? Hard rijden? Sorry, maar nu maak je jezelf echt volstrekt ongeloofwaardig :nothanks:

Als je beweert dat 50 rijden op wegen die ontworpen zijn voor 50, 80 rijden op wegen die ontworpen zijn voor 80 of 100 rijden op wegen die ontworpen zijn voor 100 kilometer per uur, maar waarvan de wegbeheerder uit een obsessie voor DV alles gedowngrade heeft, een obsessie voor hard rijden is, zet je jezelf echt voor gek.
Enne gojje mins blieft altied leave.

petervdveen
autoweg
Berichten: 2154
Lid geworden op: vr 02 sep 2011, 11:17
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: Markering Duurzaam Veilig

Bericht door petervdveen » ma 04 jan 2016, 21:09

Robbert297 schreef:
petervdveen schreef:En veel meer bibeko doorgaande wegen zouden 70 kunnen zijn.
Bijvoorbeeld de N360 Groningen - Ten Boer.
Bedoel je dan het stuk bij Ten Boer? Daar vind ik 60 inderdaad veel te langzaam...
Dan wil je nog liever via de N46 naar Groningen.
Onder andere ja, maar ook het stuk als je net van de ring af komt zou best iets hoger kunnen denk ik.
Maar wat net al gezegd is, geluid had ik ff niet aan gedacht. Wel een valide argument in principe.
Waze Benelux | @petervanderveen | Linkedin
Wegstatus - Alle wegafsluitingen en meldingen voor rijks- en provinciale wegen.

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: Markering Duurzaam Veilig

Bericht door Robbert297 » ma 04 jan 2016, 21:20

^^ Daar heb je in Ten Boer geen last van: https://www.google.nl/maps/@53.2795593, ... 312!8i6656
De markering is trouwens ook hier niet goed toegepast...
TOEVOEGING
Ik dacht dat het hier 60 was, maar het is hier 50. De markering is dus wel goed toegepast.
Слава Україні

Emil
verkeersader
Berichten: 930
Lid geworden op: di 25 okt 2011, 11:07

Re: Markering Duurzaam Veilig

Bericht door Emil » di 05 jan 2016, 22:18

Robbert297 schreef:^^ Daar heb je in Ten Boer geen last van: https://www.google.nl/maps/@53.2795593, ... 312!8i6656
De markering is trouwens ook hier niet goed toegepast...
TOEVOEGING
Ik dacht dat het hier 60 was, maar het is hier 50. De markering is dus wel goed toegepast.
50 op die weg?

Groene streep tussen die lijnen en je hebt een prima autoweg zou ik zeggen :PP:

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: Markering Duurzaam Veilig

Bericht door Robbert297 » di 05 jan 2016, 22:53

^^ Ik had het hier op z'n minst 70 gezien. 50 is te langzaam voor deze weg!
Слава Україні

LennyKravitz
autoweg
Berichten: 1016
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 14:16
Locatie: Rotterdam

Re: Markering Duurzaam Veilig

Bericht door LennyKravitz » wo 06 jan 2016, 1:34

Robbert297 schreef:
LennyKravitz schreef:
Robbert297 schreef:^^ Dat is wel erg maf zeg. Ik dacht altijd dat de groene streep 100 km/u betekende. Dit heb ik ook zo opgevat bij de rijlessen en theorie. En sinds ik m'n rijbewijs heb, rijd ik 100 bij een groene streep (tenzij anders aangegeven).

Precies waarom mijn wens is dat snelheden ALLEEN van borden moeten worden afgeleid, niet van lijnen op de weg.
Nou koppelde ik juist de groene streep aan de snelheid. Als ze dat op die manier invoeren, is het duidelijk dat een groene streep 100 km/u betekent. Zo heb ik het ook in bovenstaand ontwerp. De rest van de wegen zijn nagenoeg hetzelfde, want het brengt veel verwarring als je voor elke snelheid andere markering plaatst.
Je moet het gewoon houden bij de groene streep, en de asmarkering bij de 60-wegen kleiner maken. Dan is het m.i. een goed systeem zonder verwarring.
Voor 50-, 60-, 80- en 100-wegen een andere markering invoeren (wat niet goed uitgevoerd wordt), brengt gewoonweg verwarring met zich mee.
En inderdaad: borden gebruiken!!

Ik neem dus de middenweg, om het zo maar te zeggen. :)
Ja ik ben radicaal:

Bord autosnelweg = 130 (tenzij anders aangeven), of bord "130" = 130
Bord autoweg = 100, of bord "100" = 100
Einde bebouwde kom bord = 80 (tenzij anders aangegeven) of bord "80" = 80
Bebouwde kom bord = 50 (tenzij anders aangegeven) of bord "50" = 50
en overige gewoon snelheden zoals op borden. 60 = 60, 30 = 30

Voor de rest zouden die lijnen qua typen en kleuren me aan m'n reet roesten qua referentie tot snelheden. Enige wat die lijnen wat mij betreft moeten aangeven is de kant(lijn) en de rijbaanscheiding waarbij je wel of niet mag inhalen. Al het geneuzel met groene lijnen onderbroken kantlijnen e.d. wat er later is gekomen vind ik onzin. Maar d'r zal vast wel iemand aan verdiend hebben die het bedacht heeft met z'n bureau of groene-verf-fabriek. ;)

Moeten ook buitenlanders dit begrijpen trouwens? Als een Pool in Nederland komt, weet hij dan dat groene lijn 100 is? Nee toch... daarom kappen met iets te verzinnen dat niet EU-uniform is.
It aint over 'till it's over...

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Markering Duurzaam Veilig

Bericht door RSK » do 07 jan 2016, 13:10

Twee systemen met belijning; type A is wat ik eerder voorstelde en bevat mooie ronde getallen voor de lengte van de markering. Type B is gebaseerd op mijn tweede voorstel, de snelheidsafhankelijke markering. In het tweede systeem is bij het aanhouden van de maximumsnelheid het aantal strepen dat per seconde aan je voorbij gaat altijd hetzelfde. Klik = vergroting.

Type A:
Afbeelding

Type B (inclusief een 130-variant voor snelwegen en autowegen met minimaal 2 stroken per richting):
Afbeelding

In beide gevallen heb ik een groene asmarkering van 50cm gehandhaafd voor enkelbaans autowegen. Bij type B zou deze evenwel kunnen vervallen. Waar ik wel een beetje mee in mijn maag zit, zijn de fietssuggestiestroken. Die zijn volgens mij maar lastig prettig te markeren. Ander belangrijk puntje: ik heb de verhardingsbreedte (exclusief eventuele rammelstroken/halfverharde berm) aangepast aan de maximumsnelheid. Voor 60-wegen ben ik uitgegaan van een verhardingsbreedte van 6 meter, voor 80-wegen van 7,5 meter, voor enkelbaans autowegen 9 meter. Wat mij betreft moet op een weg die breed genoeg is de maximumsnelheid gewoon omhoog worden gebracht.

Op een later moment zal ik de verschillende systemen in een 3D-animatie vergelijken, zodat een goede indruk ontstaat van het wegbeeld voor de bestuurder die op een bepaalde weg rijdt. Daarvoor heb ik echter software nodig die ik hier niet tot mijn beschikking heb.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: Markering Duurzaam Veilig

Bericht door Robbert297 » do 07 jan 2016, 13:42

^^ Type A lijkt aardig op mijn ontwerp (zie spoiler). Ik heb alleen wel m'n twijfels over het eerste ontwerp van de autoweg [witte streep, groene streep, witte streep, groene streep]. Als je namelijk niet mag inhalen, wordt de grote dikke streep vervangen door twee ielige doorgetrokken streepjes. Het ziet er wat apart uit. Ik vind het er zeker niet verkeerd uitzien, maar het is voor mij wel even wennen. Ik heb dit nog niet eerder gezien!
Wordt dit al ergens anders gebruikt?

Type B heeft veel weg van Type A, maar ik heb wel m'n twijfels over type B. De 60-wegen hebben steeds weer andere markering. Dat is ook bij de 80-wegen zo. Dat snap ik nog niet helemaal.

Ik zou voor type A gaan.


Mijn ontwerp:
SPOILER: TOON

Afbeelding
Слава Україні

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Markering Duurzaam Veilig

Bericht door RSK » do 07 jan 2016, 13:57

Robbert297 schreef:Als je namelijk niet mag inhalen, wordt de grote dikke streep vervangen door twee ielige doorgetrokken streepjes. Het ziet er wat apart uit.
Geen zorgen, de twee witte lijnen zijn in de praktijk niet zo iel als ze in de tekening ogen; ze zijn 15 centimeter breed, net als (bij mijn weten) de meeste huidige markering in Nederland. Ik heb alleen die idioot brede 'middenberm' (die je bij DV-markering ziet) gereduceerd.
Robbert297 schreef:De 60-wegen hebben steeds weer andere markering. Dat is ook bij de 80-wegen zo. Dat snap ik nog niet helemaal.
Het verschil tussen korte en lange strepen is gebaseerd op RONA: lange strepen worden slechts beperkt toegepast. En wel op plaatsen waar inhalen is toegestaan, maar wordt afgeraden. Met fietsstroken zit ik -zoals ik al aangaf- een beetje in mijn maag. Liever zou ik zien dat er op meer plaatsen vrijliggende fietspaden komen. Dan mag ter plaatse van een 'uitzonderingssituatie' met fietsstroken de markering best even 'raar' zijn, dat noopt tot opletten.
Robbert297 schreef:Type A lijkt aardig op mijn ontwerp (zie spoiler).
Wat ik tegen heb op jouw ontwerpen, is de frequentie van de strepen. Die is veel te hoog. Volgens mij zelfs zo hoog dat die strepen in de praktijk als een doorgetrokken markering ogen zodra je sneller dan 50km/h rijdt.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: Markering Duurzaam Veilig

Bericht door Robbert297 » do 07 jan 2016, 14:14

RSK schreef:Wat ik tegen heb op jouw ontwerpen, is de frequentie van de strepen. Die is veel te hoog. Volgens mij zelfs zo hoog dat die strepen in de praktijk als een doorgetrokken markering ogen zodra je sneller dan 50km/h rijdt.
De maatgeving is niet correct. Daar moet ik nog aan werken. ;)
Maar mijn 60-wegen zijn een beetje op z'n Belgisch, dus daar kun je het mee vergelijken.
Слава Україні

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Markering Duurzaam Veilig

Bericht door RSK » do 07 jan 2016, 16:47

Ah, dat verklaart het een en ander. Ik heb juist de maatvoering op schaal ingetekend. Daardoor ogen de lijntjes soms best smal, maar dat is ook niet onlogisch; een lijn van 15cm op een weg van 7,5 meter beslaat slechts 2% van de breedte van de weg. ;)
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Markering Duurzaam Veilig

Bericht door Vinny » za 09 jan 2016, 13:53

Snelwegfreak schreef:Obsessie? Hard rijden? Sorry, maar nu maak je jezelf echt volstrekt ongeloofwaardig :nothanks:

Als je beweert dat 50 rijden op wegen die ontworpen zijn voor 50, 80 rijden op wegen die ontworpen zijn voor 80 of 100 rijden op wegen die ontworpen zijn voor 100 kilometer per uur, maar waarvan de wegbeheerder uit een obsessie voor DV alles gedowngrade heeft, een obsessie voor hard rijden is, zet je jezelf echt voor gek.
Grappig om de discussie te lezen. Op veel wijkontsluitingswegen is 40 km/h een redelijke snelheid die door veel weggebruikers ook ongeveer gereden wordt. Op een weg als deze is dat ook een comfortabele snelheid terwijl je nog genoeg overzicht hebt om op onverwachte gebeurtenissen als overstekende kinderen in te spelen:
https://goo.gl/maps/HxcjZKZ9Ki52


Je kunt je natuurlijk afvragen of je met een tombola aan verkeersborden moet werken, terwijl je met lage drempels die zebrapaden accentueren hetzelfde kunt bereiken. En voordat de zebrahaatbrigade weer gaat lopen eikelen: Een zebrapad is echt nodig om voetgangers een fatsoenlijke oversteekmogelijkheid te bieden. Met kanalisatiestrepen wordt bevorderd dat voetgangers kamikazeacties gaan uitvoeren om in druk verkeer de overkant te bereiken. En een beetje voorrang verlenen aan voetgangers, daar ga je als automobilist niet dood van. Dat geduld moet je gewoon moeten kunnen opbrengen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gaiajohan
autoweg
Berichten: 1030
Lid geworden op: zo 10 jul 2011, 23:25

Re: Markering Duurzaam Veilig

Bericht door Gaiajohan » ma 23 mei 2016, 18:18

HylkeAnne schreef:Ik moet er toch niet aan denken dat ze hier met 50 door de woonwijk jagen. :|
Ik woonde vroeger in een woonwijk waar je 50 zou mogen. Echter betekent dat niet dat je dat moet rijden.
Het was ook niet mogelijk door drempels, en daardoor werd er 20-30 gereden..

Je hoeft niet overal hard te zeggen hoe snel je mag. Je moet het afdwingen aan de weginrichting.

Tegenwoordig is de wijk waar ik woonde natuurlijk een 30-zone, maar de drempels zijn weggehaald....

Hoe dom konden ze zijn?! Ik durf te wedden dat het vroeger 50+ drempels veiliger was dan nu 30 zonder drempels
Duurzaam Veilig: Doar wor je kregel van!

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: Markering Duurzaam Veilig

Bericht door Robbert297 » ma 23 mei 2016, 19:37

^^ Dus jij wilt overal drempels en 50-wegen midden in woonwijken? Prima, dan doen we dat. Eens kijken hoe geïrriteerd de gemiddelde automobilist wordt.
Слава Україні

Gaiajohan
autoweg
Berichten: 1030
Lid geworden op: zo 10 jul 2011, 23:25

Re: Markering Duurzaam Veilig

Bericht door Gaiajohan » ma 23 mei 2016, 19:54

^^
Och, k zou zeggen: je woont er dichtbij.. rij er eens langs..

Rijd eens over de Kerkweide in Kornhorn.
Vanaf de provincialeweg ga je naar de Klaverweide;
Er zaten drempels op de volgende locaties: vóór Kerkweide 16, en Kerkweide 10. Als je gewoon 20/30 reed kon je gewoon in 1 tempo doorrijden.
Op de plateaudrempel (origineel) ga je naar rechts.

De Parel ging toen niet verder dan nummer 8. En de Klaverweide liep ook dood. Maar hier lag ook 1 drempel in geloof ik.

Nu rijd je in de Hörnhuusstraat..
In de Hörnhuusstraat is er één weggehaald voor de bejaardenhuizen geloof ik.

De plateaudrempel voor de ingang naar de Kwekkel nabij het Hörnhuus is wel altijd een gemene geweest.
Daarna kom je op een normale plateaudrempel bij de Curringhestraat.

Deze is rechtsaf en volgens mij nog volledig origineel. Er zouden in ieder geval twee drempels in moeten liggen, deze komen overeen met hoe het was op de Kerkweide.
zou jij hier 50 rijden?! Als je wist dat het mocht

Als je linksaf zou gaan zou je de Hörnhuusstraat volgen, hier ligt nog 1 drempel, maar dit waren er 2. De huidige is hoger dan voorheen.

Mensen zouden eens zelf moeten aanpassen, daar zorgden vroeger de drempels voor, maar idioten willen 50 rijden als dat mag, en juist dat houden de verkeersmaatregelen tegen..


Snelheid remmen zou je moeten bereiken met een geloofwaardige snelheidsverlagende inrichting. Niet met een paar bordjes..
Duurzaam Veilig: Doar wor je kregel van!

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: Markering Duurzaam Veilig

Bericht door Robbert297 » ma 23 mei 2016, 20:45

^^ Dat daar drempels in liggen, is dan blijkbaar nodig.

De Hanckemalaan in Zuidhorn is een ETW-30. Hier wordt je als het ware uitgenodigd om harder te rijden dan toegestaan (30). Doordat er een vrijliggend fietspad naast ligt, heeft het gemotoriseerd verkeer vrije doorgang. Het verkeer rijdt hier gemiddeld 40 km/h en ook ik betrap me er iedere keer weer op als ik daar rijd. Toch vind ik dat er verder niets aan deze weg gedaan moet worden, want als je hier nog meer maatregelen in gaat voeren, bereik je daar helemaal niets mee.
Welke maatregelen zou jij hier willen invoeren om het verkeer weer 30 te laten rijden? De weg was overigens tot 5 jaar terug een 50-weg. Er is in die tijd niets veranderd.

Ik vind dat men maar eens wat verkeersinzicht moet tonen en hun snelheid moeten aanpassen aan de situatie, maar zeker wel met een maximumsnelheid van 30 in woonwijken.
Слава Україні

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Markering Duurzaam Veilig

Bericht door Rein » ma 23 mei 2016, 20:47

^^ Ik zie geen enkele reden om daar de Vmax lager dan 50 km/h te zetten eigenlijk.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18031
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Markering Duurzaam Veilig

Bericht door Snelwegfreak » ma 23 mei 2016, 20:49

Sorry dat ik het zeg, maar wát een onzin dat dit 30 km/h zou moeten zijn.
Robbert297 schreef:Welke maatregelen zou jij hier willen invoeren om het verkeer weer 30 te laten rijden?
Dit is dus precies de verkeerde gedachtegang die helaas veel wegbeheerders ook hebben. Je moet het omdraaien: waarom al die maatregelen om een ongeloofwaardige Vmax af te dwingen? Deze weg hoort gewoon 50 km/h als limiet te hebben, lager is compleet ongeloofwaardig.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gaiajohan
autoweg
Berichten: 1030
Lid geworden op: zo 10 jul 2011, 23:25

Re: Markering Duurzaam Veilig

Bericht door Gaiajohan » ma 23 mei 2016, 20:51

De Hanckemalaan is een weg die de aanliggende woonstraten bedient, en zou daarmee doorgaande 50kmh-weg moeten zijn. Bussen gaan daar ook gewoon 40-50.. ik ook trouwens..

De drempels zijn wat hoog voor 50kmh, maar dat lijkt me prima.

In het hele Westerkwartier gaat zóveel fout als het gaat om door kunnen rijden op doorgaande wegen dat ik het gevoel krijg dat ze liefst geen bezoekers in dorpen willen.

Even een leuke opsomming:
Zuidhorn, hele Hanckemalaan zou 50 moeten zijn. De N980 zou 80 moeten zijn.
Briltil, vreselijk bruggetje, ik snap de 30 daar wel. Maar langs het kanaal is 30 om te janken.

De weg langs het Hoendiep naar Groningen m.i. 80.
De 30 door Enumatil snap ik wel.. moeilijke kruisingen
De 50 en 30 door De Poffert is absolute onzin.. de hele N978 zou muv het deel bij Enumatil gewoon 80 moeten zijn, en verbreden aub..

30 door Oostwold en Lettelbert, niemand kan dat..
De 30 door Opende is janken met de pet op.. en dat zou een doorgaande weg moeten zijn!! N981
Marum is echt compleet van de pot gerukt hoe lang het 30-gebied is..

De N980 tussen Doezum en Kornhorn, waarom is die niet 80?

Enz enz
Laatst gewijzigd door Gaiajohan op ma 23 mei 2016, 21:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Duurzaam Veilig: Doar wor je kregel van!

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: Markering Duurzaam Veilig

Bericht door Robbert297 » ma 23 mei 2016, 20:57

Snelwegfreak schreef:Sorry dat ik het zeg, maar wát een onzin dat dit 30 km/h zou moeten zijn.
Robbert297 schreef:Welke maatregelen zou jij hier willen invoeren om het verkeer weer 30 te laten rijden?
Dit is dus precies de verkeerde gedachtegang die helaas veel wegbeheerders ook hebben. Je moet het omdraaien: waarom al die maatregelen om een ongeloofwaardige Vmax af te dwingen? Deze weg hoort gewoon 50 km/h als limiet te hebben, lager is compleet ongeloofwaardig.
Dat bedoelde ik ook te zeggen. 50 gaat hier prima, want fietsers hebben geen last van de auto's. Alleen als de fietsers willen oversteken gaat rechts voor. Als je ongeloofwaardige snelheden gaat invoeren, dan vraag je er ook om om verkeer harder te laten rijden dan is toegestaan. Bestuurders hebben écht wel verkeersinzicht. Dit inzicht neem je weg door verkeer bang te maken door lagere snelheden in te voeren. Dit is ook niet een woonwijk, dus 50 vind ik hier prima.
Gaiajohan schreef:De Hanckemalaan is een weg die de aanliggende woonstraten bedient, en zou daarmee doorgaande 50kmh-weg moeten zijn. Bussen gaan daar ook gewoon 40-50.. ik ook trouwens..

De drempels zijn wat hoog voor 50kmh, maar dat lijkt me prima.
Iedereen rijdt daar harder. Ik kom daar dagelijks met de fiets langs. Ik fiets redelijk vaak tegen de 30 km/h (kilometerteller), en nog gaan auto's en bussen mij redelijk snel voorbij.
Die plateaus vind ik wel prima. Die remmen af tot 40 km/h, wat ik ook wel nodig vind. Uit die zijstraten wil nog wel wat verkeer komen. Er moeten alleen niet meer drempels bijkomen, want dat vind ik wél onnodig.

Toch ben ik bang dat ook deze weg er op een gegeven moment aan moet geloven...

EDIT: Ik was even vergeten dat ze al een stuk van de Hanckemalaan hebben omgegooid tot Duurzaam Onveilig.
Dit deel van de Hanckemalaan heeft nu een typische ETW-30 uitstraling: de weg is versmald en er liggen nu rode klinkers in. De weg is hiermee onveiliger geworden, omdat het verkeer hier nog maar net elkaar kan passeren. Als er een bus langskomt, moet de auto al uitwijken om de bus te laten passeren. Ik voel mij hier niet echt veilig op de fiets in drukke tijden. Ik zal er morgen foto's van maken als ik tijd heb.
Слава Україні

Gaiajohan
autoweg
Berichten: 1030
Lid geworden op: zo 10 jul 2011, 23:25

Re: Markering Duurzaam Veilig

Bericht door Gaiajohan » ma 23 mei 2016, 21:07

Ik herinner me nog die oude Dennis ALX200 bussen van Arriva.. als die door de Hanckemalaan reed had nadien iedereen rugpijn.. wat waren die bussen bagger..
Duurzaam Veilig: Doar wor je kregel van!

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Markering Duurzaam Veilig

Bericht door Coen Tunnel » di 24 mei 2016, 10:20

^^ Dat waren inderdaad erg slechte bussen. Arriva reed in Groot-Brittanië veel met die bussen rond en daarom had men ze ook aangeschaft voor Nederland. Maar dat was niet zo'n succes. De chauffeurs vonden het maar vervelende bussen, voor de reizigers was er ook nauwelijks comfort want de stoelen waren ronduit Spartaans, hard en met een zeer dunne rugleuning, en de uitstraling van de bussen was uitermate gedateerd, vooral vanwege de middenstijl in de voorruit.

De daarna bestelde Wright Commanders waren ook Brits, en hadden ook zo'n middenstijl, maar het waren beduidend betere bussen en door Arriva ook comfortabeler ingericht, met betere stoelen. Die bussen waren best oké.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Markering Duurzaam Veilig

Bericht door waldo79 » di 24 mei 2016, 21:00

Coen Tunnel schreef: De daarna bestelde Wright Commanders waren ook Brits, en hadden ook zo'n middenstijl, maar het waren beduidend betere bussen en door Arriva ook comfortabeler ingericht, met betere stoelen. Die bussen waren best oké.
Klopt. Ik heb daar vele prettige ritjes in gemaakt, nu was dat veelal op doorgaande wegen en de snelweg, dus ik ken het comfort op drempels niet ;)

Gaiajohan
autoweg
Berichten: 1030
Lid geworden op: zo 10 jul 2011, 23:25

Re: Markering Duurzaam Veilig

Bericht door Gaiajohan » di 24 mei 2016, 23:16

Niks kon tegen de heerlijke O408 op, of de luxe Alliances die hadden ook zo'n aparte automaatbak met aparte geluiden..

Alle lagevloer daarna was absoluut minder. Met de geïmporteerde Zweedse Volvo's met paarse stoelen als 1na-grootste dieptepunt (voorin kon je niet uit het raam kijken, omdat het raam nog op niet-lagevloerhoogte zat). De Dennissen als grootste dieptepunt, ik vond de Wrights echt niet geweldig, de Amba's waren absolute rammelbakken. Geef me dan maar de Citaro's..
Arriva had nog wat aparte series rondrijden uit oude concessies die ik niet allemaal meer weet, waaronder lpg-bussen in de stad..

De huidige serie van Qbuzz is best aardig.
Duurzaam Veilig: Doar wor je kregel van!

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: Markering Duurzaam Veilig

Bericht door Robbert297 » wo 25 mei 2016, 9:29

^^ Ik maakte tot vorig jaar dagelijks gebruik van het OV in Groningen. Wat een heerljke Bussen rijden daar!
Tegenwoordig maak ik dagelijks gebruik van de bussen in Leeuwarden. Wat een achteruitgang zeg...
Слава Україні

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Markering Duurzaam Veilig

Bericht door Vinny » wo 25 mei 2016, 19:11

Fiets op het station neerzetten, of gaan lopen. Zo groot is Leeuwarden helemaal niet :hap:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: Markering Duurzaam Veilig

Bericht door Robbert297 » wo 25 mei 2016, 19:28

De fietsen voor het station zijn weggehaald. Dan moet ik dus eerst helemaal naar Fietspoint om m'n fiets op te halen... Dan neem ik toch liever de bus. Heb toch gratis OV. :hap:
En lopen... Tja, dat doe ik af en toe als het mooi weer is. :)
Слава Україні

Japsuh
polderweggetje
Berichten: 40
Lid geworden op: vr 07 mar 2014, 10:22

Re: Markering Duurzaam Veilig

Bericht door Japsuh » zo 12 jun 2016, 20:03

Gisteren rondgetoerd over de Maasvlakte. Wat mij opviel was de markering van de Prinses Maximaweg, dit zou toch een 60 km/u weg moeten zijn volgens de markering?
https://goo.gl/maps/hcNjqypGQT72

Ik snap niet helemaal waarom dit zo is gedaan. Enig idee?

Voor de rest ook hele mooie wegen gezien (als randstedeling zie ik dit niet zo vaak meer helaas...). Dit oogt toch zoveel rustiger!:
Landtong bij Maeslantkeering: https://goo.gl/maps/Kdgmp4oNwgK2
Noordzeeboulevard: https://goo.gl/maps/fLbSi5FsZgn

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: Markering Duurzaam Veilig

Bericht door Robbert297 » zo 12 jun 2016, 20:57

Japsuh schreef:Gisteren rondgetoerd over de Maasvlakte. Wat mij opviel was de markering van de Prinses Maximaweg, dit zou toch een 60 km/u weg moeten zijn volgens de markering?
https://goo.gl/maps/hcNjqypGQT72

Ik snap niet helemaal waarom dit zo is gedaan. Enig idee?
Welke maximumsnelheid geldt daar nu?
Voor de rest ook hele mooie wegen gezien (als randstedeling zie ik dit niet zo vaak meer helaas...). Dit oogt toch zoveel rustiger!:
Landtong bij Maeslantkeering: https://goo.gl/maps/Kdgmp4oNwgK2
Noordzeeboulevard: https://goo.gl/maps/fLbSi5FsZgn
Ah, RONA-markering. De voorloper van DV-markering. Oogt inderdaad vele malen rustiger. Ik vind het jammer dat er steeds minder RONA te zien is op de Nederlandse wegen
Слава Україні

Plaats reactie