Straatnaambordjes

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7931
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Straatnaambordjes

Bericht door Wesso » ma 04 jan 2016, 16:04

^^ Dat oude lettertype heeft inderdaad meer cachet, maar om het nieuwe lettertype nu als Arial te bestempelen... ik zou het met de beste wil van de wereld niet uit Word kunnen krijgen, zo strak.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Straatnaambordjes

Bericht door Kaaiman » ma 04 jan 2016, 16:32

Waarom mag je een lettertype dat Arial heet niet gewoon Arial noemen?

Misschien moet je in jouw geval gewoon geen Word gebruiken, maar Inkscape of iets dergelijks. ;)
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Straatnaambordjes

Bericht door Alfa » ma 04 jan 2016, 16:50

Ik ben ook fan van de Antwerpse straatnaambordjes. Heel sober en duidelijk. Arial of niet lijkt me niet zo relevant voor straatnaambordjes. Die bekijk je aan lage snelheid en Arial is een mooi, helder en duidelijk lettertype. Waarom dat 'amateurisme' genoemd wordt is me een raadsel. Ik vind het zelfs duidelijker dan het oude lettertype dat weliswaar sierlijker is, maar minder leesbaar. En 'straat' staat veel te 'vet' weergegeven, terwijl dat op de nieuwe borden veel subtieler is.

Afbeelding

Je hebt trouwens ook nog een tussenvorm met vierkant ontwerp, voordat het huidige ontwerp met ronde hoeken is ingevoerd:
Afbeelding

Er zijn er ook met een beetje uitleg; van bordjes met veel tekst ben ik geen fan. Dus gelukkig dat ze hierbij niet overdrijven en niet ieder bordje met tekst uitrusten. Waar het toch gebeurd is het in een klein subtiel lettertype:
Afbeelding
(familie van muziekinstrumentenmakers zoals de blokfluit).
Laatst gewijzigd door Alfa op ma 04 jan 2016, 16:57, 4 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Straatnaambordjes

Bericht door Snelwegfreak » ma 04 jan 2016, 16:52

^^ Leesbaarheid is voor hulpdiensten wel degelijk een belangrijk punt ;)
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7931
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Straatnaambordjes

Bericht door Wesso » ma 04 jan 2016, 16:57

Kaaiman schreef:Waarom mag je een lettertype dat Arial heet niet gewoon Arial noemen?
Ik herkende het niet als huis-tuin-en-keuken-Arial, maar als de output van een specifiek grafisch programma. Inkscape of zo. :dyn_hyp:

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22838
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Straatnaambordjes

Bericht door harry » ma 04 jan 2016, 20:51

Alfa schreef:Er zijn er ook met een beetje uitleg
Bij een naam als Ruckersplaats lijkt me dat wel nodig. :)
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Straatnaambordjes

Bericht door Palance » ma 04 jan 2016, 21:11

Zeker als er dus een fluit in het spel is.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7931
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Straatnaambordjes

Bericht door Wesso » ma 04 jan 2016, 21:21

Ruckers die fluiten maken, daar is toch niets mis mee? :dontknow:

kees
expressweg
Berichten: 3408
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 23:21
Locatie: Het Bosch van de Hertog

Re: Straatnaambordjes

Bericht door kees » ma 04 jan 2016, 23:31

Èen fluitje van een cent, of ruck ik het nu de discussie uit het verband?

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7931
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Straatnaambordjes

Bericht door Wesso » ma 04 jan 2016, 23:35

Aan fluitjes van een cent heb je geen fluit. Die komen uit de (fl)uitverkoop.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6908
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Straatnaambordjes

Bericht door Wimpie25 » ma 04 jan 2016, 23:45

Snelwegfreak schreef:^^ Leesbaarheid is voor hulpdiensten wel degelijk een belangrijk punt ;)
Gelukkig is dat in de meeste gemeenten geen probleem, er wordt over nagedacht.

Overigens, als jullie op belgische verkeerstekens een op Arial lijkend lettertype spotten, dan is dat Helvetica. Het font is officieel in gebruik in BE sinds 1978 en behoort op alle informatieve bewegwijzering gebruikt te worden. Om dat SNV voor het digitale tijdperk geen cursieve uitvoering kende, werd ook daar Helvetica gebruikt. Officieel moet dat nog steeds.

Gebruikersavatar
jdb2
verkeersader
Berichten: 998
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 0:25
Locatie: BE

Re: Straatnaambordjes

Bericht door jdb2 » di 05 jan 2016, 14:35

Alfa schreef:Waarom dat 'amateurisme' genoemd wordt is me een raadsel.
Ik ben waarschijnlijk de enige zijn die zich eraan stoort (hoewel, zo erg is het ook weer niet). :lol:
Ik probeer zelf altijd de standaard Word-lettertypes te vermijden (dus ook de nieuwe zoals Calibri). Als ik ergens een bord of affiche in Arial of Calibri tegenkom komt dit voor mij over alsof de maker er geen moeite in heeft gestoken.

Arial is een kloon van Helvetica die o.a. ontworpen is voor goede leesbaarheid op beeldschermen, ik kan me voorstellen dat Arial hierdoor ook goed leesbaar is op verkeersborden. Op schermen met hoge pixeldichtheid is dat vandaag geen punt meer (Apple gebruikt gewoon Helvetica op hun mobiele devices).

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Straatnaambordjes

Bericht door Snelwegfreak » di 05 jan 2016, 16:46

jdb2 schreef:...ik kan me voorstellen dat Arial hierdoor ook goed leesbaar is op verkeersborden.
Dat valt best tegen.
Afbeelding
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
jdb2
verkeersader
Berichten: 998
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 0:25
Locatie: BE

Re: Straatnaambordjes

Bericht door jdb2 » di 05 jan 2016, 18:33

^^
Dat is Helvetica. Je moet de hoofdletter G maar eens vergelijken. Bepaalde letters in Arial lijken meer uitgesproken vomen te hebben (bvb de "R", "1"). Vandaar dat het op beeldschermen en waarschijnlijk ook vanop afstand beter leesbaar is. Een tekst in Helvetica in dezelfde puntgrootte als Arial op een lage resolutie scherm zal er sneller als een onleesbare brij gaan uitzien.
Afbeelding

Grootste probleem op bovenstaand bord is echter niet het lettertype zelf, maar een gebrek aan spatiëring en de dikte. Maar goed, ik zeg niet dat Arial ideaal is voor verkeersborden, enkel dat het iets beter leesbaar is vanop afstand.

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4100
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Straatnaambordjes

Bericht door paolie » wo 06 jan 2016, 8:24

^^ Misschien ligt het aan mijn superieure ogen, ik weet het niet hoor, maar ik kan dat Spaanse bord uitstekend lezen! En de Antwerpse straatnaambordjes trouwens ook ;)

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Straatnaambordjes

Bericht door Wouter N14 » wo 06 jan 2016, 9:20

^^ Best makkelijk, ja zo'n statische foto. Rijd er eens onderdoor met 130, pas dan kun je iets van conclusies trekken. Je kan het ook wat dichterbij huis proberen, in Luxemburg ;)
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Straatnaambordjes

Bericht door Coen Tunnel » wo 06 jan 2016, 9:21

Het gaat natuurlijk om de leesbaarheid bij 120 km/u. En dan zijn vooral lettertypes die speciaal voor verkeersborden zijn ontworpen, zoals Interstate, DIN 1451, Transport en SNV een stuk beter leesbaar dan lettertypes die zijn ontworpen voor op papier gedrukte teksten of beeldschermen.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6908
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Straatnaambordjes

Bericht door Wimpie25 » wo 06 jan 2016, 12:21

We mogen wel niet vergeten dat Helvetica is ontworpen om leesbaar op grote afstand te faciliteren. Het is gebasseerd op een lettertype uit de jaren 1890 en heeft verschillende opvolgers voortgebracht, zoals het inferieur geachte Arial, Univers, Frutiger en volgens sommigen ook Roboto.
Zowel Univers als Frutiger worden vandaag nog erg veel gebruikt, de ene (Univers) is al wat meer geschikt voor statische publicaties en bewegwijzering daar waar de andere geoptimaliseerd zou moeten zijn voor leesbaarheid bij hoge snelheid.

Het nalatenschap van Helvetica zit'm vooral in de neutraliteit en soberheid zonder daarbij aan aantrekkelijkheid in te boten. Het is gelanceerd in een periode dat lettertypen ofwel heel sierlijk en geschreefd waar ofwel heel strak, kapitaal en (te) sober. Helvetica en 50 jaar oudere Akzidenz hebben veel invloed gehad op de moderne grafische vormgeving.

Of ik het zelf geschikt vind voor bewegwijzering, niet echt. Of het geschikt is op alle andere vormen van publicaties in de publieke ruimte, zeer zeker.

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4100
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Straatnaambordjes

Bericht door paolie » wo 06 jan 2016, 12:44

Wouter N14 schreef:^^ Best makkelijk, ja zo'n statische foto. Rijd er eens onderdoor met 130, pas dan kun je iets van conclusies trekken. Je kan het ook wat dichterbij huis proberen, in Luxemburg ;)
Het ligt blijkbaar echt aan mij, want ik heb nog nooit problemen ondervonden met de bewegwijzering in Luxemburg, en ik kom er toch regelmatig.
Waar ik de bewegwijzering soms wel wat onduidelijk vind, is Oostenrijk. Maar of dat nou aan het lettertype of aan de opmaak van de borden ligt durf ik niet te zeggen.

cracker1985
zandpaadje
Berichten: 3
Lid geworden op: vr 15 jan 2016, 13:20

Re: Straatnaambordjes

Bericht door cracker1985 » vr 15 jan 2016, 13:26

In de Oost-Vlaamse stad Geraardsbergen werden enkele jaren geleden de straatnaamborden vervangen door nieuwe, die ook de benaming van de straat in het plaatselijke dialect weergeven. In dit voorbeeld worden, onder de officiële straatnaam, zelfs twee dialectversies vermeld!

Afbeelding

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6908
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Straatnaambordjes

Bericht door Wimpie25 » vr 15 jan 2016, 13:38

^^
In Geraardsbergen heeft de mannelijke bevolking inderdaad een ander dialect als de vrouwelijke ;)

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7931
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Straatnaambordjes

Bericht door Wesso » vr 15 jan 2016, 15:47

De Nuu Boeëne? Al de Bielen?
Daar is toch geen touw aan vast te knopen voor onbekenden... :hamertjetik:

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6908
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Straatnaambordjes

Bericht door Wimpie25 » vr 15 jan 2016, 16:11

^^
Vandaar dat de moderne straatnaam de meest prominente plaats heeft. Trouwens, in dit geval verschilt zelfs de uitspraak van de oude straatnaam niet tussen de twee dialecten, maar zijn het zelfs totaal twee verschillende straatnamen :D

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Straatnaambordjes

Bericht door Alfa » vr 15 jan 2016, 16:49

Ik ben totaal geen voorstander van dialectnamen. Folklorisch gezever. Bovendien is dialect nooit in schriftvorm gebruikt. Dus ook nog eens potsierlijk. In Brussel heeft men die ook, maar ten minste op aparte borden.

Sowieso groeit het de laatste jaren de spuigaten uit. Ook Dendermonde heeft zo van die 'alternatieve namen':
Afbeelding

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Straatnaambordjes

Bericht door Willem » vr 15 jan 2016, 23:10

cracker1985 schreef:zelfs twee dialectversies vermeld!
Maar welke twee dialecten zijn dit? Oost-Vlaams en Brabants?

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22838
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Straatnaambordjes

Bericht door harry » za 16 jan 2016, 0:11

Wimpie25 schreef:In Geraardsbergen heeft de mannelijke bevolking inderdaad een ander dialect als de vrouwelijke ;)
En welke van die twee zijn de "debielen"?
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

cracker1985
zandpaadje
Berichten: 3
Lid geworden op: vr 15 jan 2016, 13:20

Re: Straatnaambordjes

Bericht door cracker1985 » za 16 jan 2016, 13:08

@Harry, debielen beperken zich daar niet enkel tot deze straat ;)
@Willem, Het Geraardsbergs behoort, ook al is de stad nog net Oost-Vlaams, duidelijk tot het Brabants dialect (net zoals andere plaatsen aan de Dender: Ninove, Aalst, Dendermonde)

Ik heb enkele jaren geleden in een reportage over dialecten gehoord dat in Geraardsbergen mannen en vrouwen elk hun eigen dialectvorm spreken.
Dit is historisch gegroeid:
- mannen gingen werken, ontmoetten andere mannen uit buurgemeenten, gingen op café,... hun dialect evolueerde dus enigszins...
- vrouwen deden het huishouden, bleven steeds in hun vrij beperkte kennissenkring, voedden de kinderen op,... hun dialect veranderde dus weinig.

Nu zou die tweedeling man/vrouw niet meer bestaan, maar beide vormen worden dus wel degelijk nog gebruikt...

Vele straten hebben ook maar één dialectvermelding, zoals onderstaande:

Afbeelding

Wellicht voor de fusies de "Molenstraat", in het dialect wordt dat dan de "Meulestroeëte".


Afbeelding


Toen de borden vervangen werden, heeft de Stad Geraardsbergen de oude borden via een loterij verdeeld.
Sindsdien staat in mijn woonkamer het bord "Vredestraat" (linksonder op deze foto)

Afbeelding

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Straatnaambordjes

Bericht door Alfa » za 16 jan 2016, 14:35

Ik vind die oude zwart-witte borden eerlijk gezegd duidelijker en mooier. Die rood-witte borden op die foto lijken me typische bedenksels die in de jaren '90 heel populair waren, toen men meende dat straatnaamborden zo vol mogelijk moesten staan met allerlei onzin. In veel gemeenten zijn ze er logo's beginnen opplakken, of allerlei vlaggen (zoals de EU-vlag en Belgische vlag). De overbodige dialectnamen horen daar dus ook bij.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6908
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Straatnaambordjes

Bericht door Wimpie25 » za 16 jan 2016, 20:35

^^
Het zwart-witte model vind ik ook een mooi ontwerp. Het lijkt mij zowat de standaard geweest te zijn (samen met de wit-blauwe) uitvoering totdat de gemeentes met die lelijke, onleesbare collages begonnen voor de dag te komen. Gelukkig hebben de meeste gemeenten zich niet aan die zonde gewaagd en gebruiken ze vandaag een doorontwikkelde versie of nog steeds dat origineel ontwerp.
Willem schreef:
cracker1985 schreef:zelfs twee dialectversies vermeld!
Maar welke twee dialecten zijn dit? Oost-Vlaams en Brabants?
Beiden! :D er zit een heel verhaal achter gestoeld op historische feiten, dat cracker1985 hierboven al uit de doeken heeft gedaan. De mannelijke bevolking uit Geraardsbergen ging in een niet zover verleden massaal werken in het Brusselse en het Brabantse, de (toen) lange afstand en het afzijdig zijn zorgde ervoor dan hun dialect werd "verbrabantst". De vrouwen bleven uiteraard thuis, onder de lokale bevolking behielden zij hun Oost-Vlaams dialect. Daarnaast draagt de ligging van Geraardsbergen ook bij aan de Brabantse inslag, je moet niet ver gaan om het eerste echte Brabantse dialect tegen te komen. Gezien de regionalistische instelling van de gemiddelde Belg, verspreiden die dialecten zich echter weinig.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Straatnaambordjes

Bericht door Wouter N14 » di 25 okt 2016, 22:18

Leiden rolt nieuwe straatnaamborden uit naar een oud model.
Zo wordt alles in hoofdletters geschreven en staat er een onderschrift met informatie over de straat. Dit wijkt af van de landelijke standaardregels voor straatnaamborden. Het college heeft dinsdag eigen regels vastgesteld.
Afbeelding
Foto Leendert Beekman, Omroep West, 25-10-2016

Vast historisch verantwoord maar de leesbaarheid laat volgens mij wel wat te wensen over...
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Plaats reactie