[USA] Amerikaanse bewegwijzering

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [USA] Amerikaanse bewegwijzering

Bericht door Coen Tunnel » di 15 dec 2015, 9:39

verfmeer95 schreef:Locatie. Ik weet dat ringwegen lastig te bewegwijzeren zijn, maar Lawrence, Topeka of Denver zou hier toch wel moeten kunnen?
Of Omaha, om verkeer richting de I29 niet via het centrum te laten rijden.
Denver en Omaha zijn lange-afstandsverwijzingen, bovendien naar een stad in een andere staat, en dat soort verwijzingen kom je in de VS zelden tegen. Ik vermoed dat als er al een doel voor de I-29 in de regio Kansas City wordt vermeld, dat dat dan St. Joseph is.

Het per se willen aangeven van plaatsnamen is iets typisch Europees. Amerikanen rijden op wegnummer en zelfs bij toeritten van de Interstate komt het vaak voor dat er alleen maar bordjes staan met het wegnummer vergezeld van 'west' en 'east' danwel 'north' en 'south', zonder dat er ook maar één bestemming wordt genoemd.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21914
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [USA] Amerikaanse bewegwijzering

Bericht door Pino » di 15 dec 2015, 10:18

^^ Het is natuurlijk tekenend dat er in de oude situatie helemaal geen rechtdoordoel stond. Maar juist dat roept de vraag op of er geen manier is om voor het alleen bevestigen van het wegnummer rechtdoor (inclusief windrichting) niet een wat kleinere constructie kunt verzinnen.

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5460
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: [USA] Amerikaanse bewegwijzering

Bericht door marcel » wo 16 dec 2015, 21:39

verfmeer95 schreef:Locatie.
De andere kant op (east)
https://www.google.nl/maps/@38.9496552, ... 328!8i1664

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [USA] Amerikaanse bewegwijzering

Bericht door Chris » za 26 dec 2015, 23:13

Atlanta:
Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: [USA] Amerikaanse bewegwijzering

Bericht door mhkamp » za 26 dec 2015, 23:30

^^ Even zo op maps bestuderend worden hier wel de belangrijke verder weg gelegen bestemmingen weergegeven.

Misschien voor de I20-West zou ik nog Birmingham (AL) toevoegen, al is Montgomery de hoofdstad van.
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [USA] Amerikaanse bewegwijzering

Bericht door Chris » wo 13 jan 2016, 11:47

Welke richting rij je op?

Afbeelding

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [USA] Amerikaanse bewegwijzering

Bericht door Coen Tunnel » wo 13 jan 2016, 11:51

Verwarrend. Met een blik op de kaart is het wel begrijpelijk, want de I-81 loopt van het zuidwesten naar het noordoosten. De I-77 is een noord-zuid-route die hier een stukje dubbelnummering met de I-81 heeft. Maar er had net zo goed I-81 EAST kunnen staan.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [USA] Amerikaanse bewegwijzering

Bericht door Chris » wo 13 jan 2016, 11:57

Oneven nummers lopen in principe noord-zuid, er zijn volgens mij maar een paar Interstate Highways en US Highways die qua nummer afwijken met wat de bewegwijzering zegt qua windrichting (de bekendste is volgens mij de US 52).

In Florida heb je I-75 door de Everglades. Die is bewegwijzerd als noord-zuid, terwijl je vanaf Miami eerst 140 kilometer pal westwaarts rijdt tot Naples. Ook de US 101 westelijk van Los Angeles is bewegwijzerd als noord-zuid, terwijl die eigenlijk ook meer westwaarts loopt. Ik weet niet zeker hoe de US 101 in Washington (staat) bewegwijzerd is, die loopt helemaal rond het schiereiland en loopt eerst noordwaarts, dan oostwaarts en vervolgens zuidwaarts.

Men zal dus niet snel afwijken qua windrichting, ook al loopt een weg tijdelijk in een afwijkende richting.

Gebruikersavatar
jdb2
verkeersader
Berichten: 998
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 0:25
Locatie: BE

Re: [USA] Amerikaanse bewegwijzering

Bericht door jdb2 » wo 13 jan 2016, 12:53

Wel opletten voor vrachtwagens die door de verwarring niet meer weten of Noord links of rechts is.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21914
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [USA] Amerikaanse bewegwijzering

Bericht door Pino » wo 13 jan 2016, 13:19

Chris schreef:Ik weet niet zeker hoe de US 101 in Washington (staat) bewegwijzerd is, die loopt helemaal rond het schiereiland en loopt eerst noordwaarts, dan oostwaarts en vervolgens zuidwaarts. Men zal dus niet snel afwijken qua windrichting, ook al loopt een weg tijdelijk in een afwijkende richting.
Route 101 draait op het laatst om, dus op het Olympic Peninsula komt de bewegwijzerde richting overeen met je (globale) rijrichting. Waar de route oost-west loopt, zijn de bewegwijzerde windrichtingen EAST en WEST, en waar US-101 zijn laatste slinger naar het zuiden maakt, matcht dat met de windrichting (voorbeeld)

In het algemeen zijn dit soort foto's verwarrender dan de borden zoals je ze tegenkomt tijdens het rijden. Als je al een hele tijd het nummer I-77 South volgt, negeer je het min of meer wanneer daar tijdelijk iets heel anders naast komt te staan. In die zin ben ik eerder geboeid door de vraag wanneer je overgaat tot bewegwijzering van je rijrichting van het moment als tegengesteld die afwijkt van de globale rijrichting van de route als geheel. Wat ze op de US-101 in Washington wel doen, waarom gebeurt dat niet in LA? Ik vermoed dat daarover te weinig is/wordt nagedacht. Uiteraard moet je dat soort moves niet uithalen voor een bocht van enkele kilometers, maar wanneer je redeneert vanuit het perspectief van een ter plaatse onbekende die zich over middellange afstand verplaatst, denk ik dat je weinig meer hebt aan bewegwijzering van windrichtingen wanneer routes gedurende 75 à 100 kilometer of meer een andere richting uit bewegen dan de bewegwijzerde hoofdrichting. Dat laatste op de Amerikaanse schaal dan; in Nederland zou dat omslagpunt eerder komen.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [USA] Amerikaanse bewegwijzering

Bericht door Coen Tunnel » wo 13 jan 2016, 14:25

^^ De meeste Nederlandse snelwegen lopen wel duidelijk noord-zuid of west-oost. Alleen de A7 en A9 hebben niet echt een duidelijke richting. Bij de A7 zie ik Zaandam-Zurich duidelijk als noord-zuid, en Zurich-Bad Nieuweschans als west-oost. De A9 kan prima noord-zuid zijn, als je de Gaasperdammerweg maar wegdenkt.

Verder is een ringweg als de A10 een verhaal apart en de A65 en A76 kun je zowel als noord-zuid als west-oost zien zonder dat zoiets echt problemen zou opleveren op de bewegwijzering.

Terug naar de VS: het komt natuurlijk erg raar over dat bv. de I-75 in Zuid-Florida, die in een bijna rechte lijn van oost naar west loopt, als I-75 north wordt aangegeven en niet I-75 west.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21914
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [USA] Amerikaanse bewegwijzering

Bericht door Pino » wo 13 jan 2016, 16:27

^^ Eens. Als we in Nederland windrichtingen zouden bewegwijzeren, zouden de A7 en de A9 als enige in aanmerking komen voor een 'wissel halverwege'. Voor een ringweg volstaat de huidige toevoeging 'Ring'. Voor wegen die niet helemaal lekker in een van de vier hoofd-windrichtingen lopen (heb zelf geen twijfel over de A76, maar vind de A18 een lastige) moet je gewoon een keuze maken en er daarna voor altijd over ophouden. Maar in je post lees ik met zoveel woorden dat een wat meer slingerende route als de A28 of het meest noordelijke deel van de A27 niet voor wissels in aanmerking komen. Die analyse deel ik, maar ik vind het niet eenvoudig om aan te geven hoe ik dit omslagpunt zou formuleren.

Inderdaad is het wat mij betreft duidelijk dat de I-75 aan de westkant van Miami zich ruim voorbij het omslagpunt bevindt. Het is een stuk van ruim 100 mijl dat oost-west loopt. Dit zou nog niet volledig beslissend behoeven te zijn, met name niet wanneer de route toch wel degelijk primair wordt gebruikt door noord-zuidverkeer. Maar dat kan ik me niet voorstellen, aangezien de I-75 verre van de meest directe route is tussen Miami en de I-75 noordelijker in Florida. Dat zegt ook iets over de manier waarop men het wegnummer I-75 heeft laten verlopen, maar dat terzijde.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [USA] Amerikaanse bewegwijzering

Bericht door Coen Tunnel » wo 13 jan 2016, 16:58

Pino schreef:^^ Eens. Als we in Nederland windrichtingen zouden bewegwijzeren, zouden de A7 en de A9 als enige in aanmerking komen voor een 'wissel halverwege'. Voor een ringweg volstaat de huidige toevoeging 'Ring'. Voor wegen die niet helemaal lekker in een van de vier hoofd-windrichtingen lopen (heb zelf geen twijfel over de A76, maar vind de A18 een lastige) moet je gewoon een keuze maken en er daarna voor altijd over ophouden.
Een blik op de kaart maakt duidelijk dat de A18 zelf van west naar oost loopt. De N18 in het verlengde loopt inderdaad meer naar het noordoosten.
Maar in je post lees ik met zoveel woorden dat een wat meer slingerende route als de A28 of het meest noordelijke deel van de A27 niet voor wissels in aanmerking komen. Die analyse deel ik, maar ik vind het niet eenvoudig om aan te geven hoe ik dit omslagpunt zou formuleren.
Je bedoelt de bocht bij Almere in de A27? Mja, dat is maar een kort stukje. De A27 vind ik duidelijk noord-zuid.

Dat geldt ook voor de A28, alleen zit daar tussen Meppel en Hoogeveen een deel dat inderdaad pal west-oost loopt, en ook Utrecht-Amersfoort loopt wat meer naar het oosten dan naar het noorden. Over de gehele route gezien is het echter meer een route van noord naar zuid.
Inderdaad is het wat mij betreft duidelijk dat de I-75 aan de westkant van Miami zich ruim voorbij het omslagpunt bevindt. Het is een stuk van ruim 100 mijl dat oost-west loopt. Dit zou nog niet volledig beslissend behoeven te zijn, met name niet wanneer de route toch wel degelijk primair wordt gebruikt door noord-zuidverkeer. Maar dat kan ik me niet voorstellen, aangezien de I-75 verre van de meest directe route is tussen Miami en de I-75 noordelijker in Florida. Dat zegt ook iets over de manier waarop men het wegnummer I-75 heeft laten verlopen, maar dat terzijde.
Tja, dat soort onvolkomenheden zijn er wel meer in de wegnummering. Overal in de wereld wel.

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5540
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: [USA] Amerikaanse bewegwijzering

Bericht door nederland24 » wo 13 jan 2016, 17:23

Anders kun je altijd nog volstaan om de windrichtingen Zuidoost, Zuidwest, Noordoost en Noordwest aan te duiden.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21914
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [USA] Amerikaanse bewegwijzering

Bericht door Pino » wo 13 jan 2016, 18:26

Coen Tunnel schreef:Een blik op de kaart maakt duidelijk dat de A18 zelf van west naar oost loopt. De N18 in het verlengde loopt inderdaad meer naar het noordoosten.
De twijfel kwam inderdaad door dat vervolg, juist ook omdat het best mogelijk is dat de N18 nog eens wordt uitgebouwd tot A18. Verder zitten we volkomen op een lijn voor wat betreft de A27 (doelde op die bocht bij Almere inderdaad) en de A28. Het ging maar om het benoemen van wat voorbeeldjes aan de andere kant van het spectrum.

Hoe aantrekkelijk het ook is om dat omslagpunt te bespreken aan de hand van Nederlandse voorbeelden: we moesten maar eens terug naar de States...

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [USA] Amerikaanse bewegwijzering

Bericht door Chris » wo 13 jan 2016, 18:29

De US 52:
Afbeelding

Note: my understanding is that US 52 is now signed east-west at both endpoints (although it used to be signed north-south in SC, and I think it still should be). It's signed north-south in NC, VA, and WV; then east-west in OH, IN, and IL; then north-south again in IA and MN; and finally east-west in ND.

http://www.usends.com/50-59/052/052.html

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5460
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: [USA] Amerikaanse bewegwijzering

Bericht door marcel » wo 13 jan 2016, 21:27

Een mooi voorbeeld is ook CA-85. Deze loopt meer west-oost dan noord-zuid, maar wordt toch noord-zuid bewegwijzerd, volgens mij i.v.m. de US 101:

Afbeelding

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21914
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [USA] Amerikaanse bewegwijzering

Bericht door Pino » wo 13 jan 2016, 22:28

marcel schreef:Deze loopt meer west-oost dan noord-zuid, maar wordt toch noord-zuid bewegwijzerd, volgens mij i.v.m. de US 101.
Zijn oneven nummers in California niet sowieso bedoeld als noord-zuid? CA-85 begint in de omgeving van Mountain View natuurlijk als noord-zuidroute, pas daarna buigt hij naar het oosten. Omdat dat laatste deel pas later is gebouwd, weet ik niet in hoeverre dat een rol speelt. Het kan ook zijn dat men zich voor het systeem van windrichtingen een beetje refereert aan de kust: parallel aan de kust is oneven is noord-zuid, haaks daarop is even is oost-west. Je ziet dat in de wegnummering van Peru terugkomen, ook al loopt de kust daar eerder schuin. En op een enigszins vergelijkbare manier is het me in Den Haag wel eens opgevallen dat mensen wegen parallel aan de kust percipiëren als noord-zuid, terwijl de kust ook daar schuin verloopt.

Wat betreft US-52: wat een onmogelijk ding binnen het grid! In eerste instantie was het een keurige oost-westroute tussen Indiana en West-Virginia, een keurige route die begon op US-60 en daaraan parallel een beetje naar het west-noord-westen liep. Maar ze zijn er op bizarre wijze stukken aan vast gaan plakken.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: [USA] Amerikaanse bewegwijzering

Bericht door Wouter N14 » wo 13 jan 2016, 22:30

^^ In Den Haag komt het wel voor dat windrichtingen echt andersom worden beschouwd, omdat veel kaarten met de kust bovenin zijn afgebeeld. Wat feitelijk het westen is, wordt zo het noorden.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5460
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: [USA] Amerikaanse bewegwijzering

Bericht door marcel » wo 13 jan 2016, 22:40

Pino schreef:Zijn oneven nummers in California niet sowieso bedoeld als noord-zuid?
Voor de meeste wegen geldt dat inderdaad wel. Er zijn wel heel wat uitzonderingen, bijv.
west-oost
37, 91, 129, 223, 371
noord-zuid
14, 86, 236

Een deel hiervan zal wel te verklaren zijn, bijv. 91 zal van US91 afgeleid zijn. Andere zijn wellicht ooit ingekort of uitgebreid.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [USA] Amerikaanse bewegwijzering

Bericht door Coen Tunnel » wo 13 jan 2016, 22:45

Wouter N14 schreef:^^ In Den Haag komt het wel voor dat windrichtingen echt andersom worden beschouwd, omdat veel kaarten met de kust bovenin zijn afgebeeld. Wat feitelijk het westen is, wordt zo het noorden.
In Zwolle worden alleen RING-Noord, RING-Oost en RING-Zuid aangegeven. De ring is helemaal rond, maar een RING-West bestaat niet.

Gevoelsmatig zal voor sommige Zwollenaren de A28 ook wel een noord-zuid-as zijn, zeker door de benaming van de afritten, terwijl de A28 van zuidwest naar noordoost door de stad loopt. De afrit Zwolle-Noord ligt eigenlijk aan de oostzijde van Zwolle, en delen van een wijken aan de noordzijde van Zwolle zoals Stadshagen en Westenholte zijn sneller te bereiken via de afrit Zwolle-Zuid. Het noordelijkste puntje van Zwolle ligt dichter bij de aansluiting Zwolle-Zuid dan het zuidelijkste puntje van Zwolle. Het noordelijkste puntje van Zwolle ligt ook dichter bij de aansluiting Zwolle-Zuid dan bij de aansluiting Zwolle-Noord. De aansluiting Zwolle-Zuid ligt vooral heel westelijk.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [USA] Amerikaanse bewegwijzering

Bericht door Chris » do 14 jan 2016, 18:28

Pino schreef:Wat betreft US-52: wat een onmogelijk ding binnen het grid!
US 321 is nog erger:
Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [USA] Amerikaanse bewegwijzering

Bericht door Chris » ma 18 jan 2016, 15:21

Een DDI nabij Dallas:
Afbeelding

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6909
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: [USA] Amerikaanse bewegwijzering

Bericht door Wimpie25 » ma 18 jan 2016, 20:54

Wel een verschikkelijk lelijk portiek. Net de toegangspoort tot Six Flags, me dunkt.

timmie_1606
verkeersader
Berichten: 755
Lid geworden op: ma 28 nov 2011, 16:18
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: [USA] Amerikaanse bewegwijzering

Bericht door timmie_1606 » di 19 jan 2016, 18:45

Chris schreef:Een DDI nabij Dallas:
Waar is die middelste baan voor als de pijl uit is? En waarvoor is 'ie aan is?

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [USA] Amerikaanse bewegwijzering

Bericht door Chris » di 19 jan 2016, 19:02

^^ De rechtdoorrichting is nog niet geopend:

Afbeelding

De DDI ontsluit voornamelijk een vestiging van Nebraska Furniture Mart: 52.000 m² winkeloppervlakte en 120.000 m² opslag/distributie. Nebraska Furniture Mart heeft maar 4 vestigingen maar is schijnbaar de grootste retailer van huisinrichting van de USA.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21914
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [USA] Amerikaanse bewegwijzering

Bericht door Pino » di 19 jan 2016, 20:31

Wimpie25 schreef:Wel een verschikkelijk lelijk portiek. Net de toegangspoort tot Six Flags, me dunkt.
Scheelt niet zo heel veel van de werkelijkheid, als ik Chris' post zo lees. Je kunt wel inschatten dat het eerder het bedrijf dan de lokale wegbeheerder was die deze constructie heeft uitgedacht. :shutup:

timmie_1606
verkeersader
Berichten: 755
Lid geworden op: ma 28 nov 2011, 16:18
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

[USA] Amerikaanse bewegwijzering

Bericht door timmie_1606 » do 21 jan 2016, 17:37

Chris schreef: (...) De DDI ontsluit voornamelijk een vestiging van Nebraska Furniture Mart: 52.000 m² winkeloppervlakte en 120.000 m² opslag/distributie. (...)
En hoe groot is de parkeerplaats in vierkante kilometers? :P ;)

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [USA] Amerikaanse bewegwijzering

Bericht door Chris » ma 25 jan 2016, 20:06

De 'interim' goedkeuring van Clearview als lettertype is per 25 januari 2016 weer ingetrokken:

This notice terminates the Interim Approval for Use of Clearview Font for Positive Contrast Legends on Guide Signs (IA-5), issued September 2, 2004, as authorized by Section 1A.10 of the MUTCD, and discontinues the provisional use of an alternative lettering style in traffic control device applications. The result of this termination rescinds the use of letter styles other than the FHWA Standard Alphabets on traffic control devices, except as provided otherwise in the MUTCD. Existing signs that use the provisional letter style and comply with the Interim Approval are unaffected by this action and may remain as long as they are in serviceable condition. This action does not create a mandate for the removal or installation of any sign.

https://www.federalregister.gov/article ... gister.gov

Na ruim 11 jaar komt er dus een einde aan het gebruik van Clearview op de Amerikaanse bewegwijzering.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: [USA] Amerikaanse bewegwijzering

Bericht door Snelwegfreak » ma 25 jan 2016, 20:26

Goed nieuws. Is Clearview dan echt ondergeschikt gebleken aan Highway Gothic?
Enne gojje mins blieft altied leave.

Plaats reactie