[MD] Moldavië - Moldova

Plaats om over de Europese snelwegen buiten Nederland, België, Duitsland en Frankrijk te discussiëren.
Discussions on motorways in Europe

Moderator: Moderatoren

olaf
dorpsstraat
Berichten: 126
Lid geworden op: do 18 okt 2012, 10:09
Locatie: Assen

Re: [MD] Moldavië - Moldova

Bericht door olaf » ma 27 jan 2014, 20:44

Ziet er al een stuk beter uit goed om te zien
Heb voor het najaar een ritje erheen gepland maar zal het tegen die tijd laten weten

Emolenaar
dorpsstraat
Berichten: 176
Lid geworden op: di 07 feb 2012, 18:35
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Re: [MD] Moldavië - Moldova

Bericht door Emolenaar » ma 27 jan 2014, 21:27

Heb je al een idee hoe je naar Moldavië gaat rijden? Ik kan je wel tips geven o.a. door Roemenië. Ik kom daar regelmatig(heb daar familie). Dus als je iets wil weten vraag je het maar!

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [MD] Moldavië - Moldova

Bericht door Chris » ma 27 jan 2014, 21:28

^^ Wat is de beste oost-westroute door de Karpaten eigenlijk? Ik heb begrepen dat met name die bergroutes vaak in slechte staat zijn.

Emolenaar
dorpsstraat
Berichten: 176
Lid geworden op: di 07 feb 2012, 18:35
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Re: [MD] Moldavië - Moldova

Bericht door Emolenaar » ma 27 jan 2014, 21:33

Wij nemen meestal de DN17 (Bistrita-Suceava). Die weg is een jaar of 5 geleden helemaal heraangelegd. Maar dat is meer voor als je in noord-oost Roemenie moet zijn. Verder is de DN11 (Brasov-Bacau) een goede oost-west route.

olaf
dorpsstraat
Berichten: 126
Lid geworden op: do 18 okt 2012, 10:09
Locatie: Assen

Re: [MD] Moldavië - Moldova

Bericht door olaf » za 01 feb 2014, 10:49

Emolenaar schreef:Heb je al een idee hoe je naar Moldavië gaat rijden? Ik kan je wel tips geven o.a. door Roemenië. Ik kom daar regelmatig(heb daar familie). Dus als je iets wil weten vraag je het maar!
Heb me er nog niet echt in verdiept. Ga eerst in het voorjaar een ander reisje maken. Tegen die tijd kom ik er op terug. Vroeger vaak beroepsmatig naar Roemenie gereden maar toen waren er weinig snelwegen en duurde de rit lang vanaf Oradea, Cluj, Tirgu mures door de bergen

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [MD] Moldavië - Moldova

Bericht door Chris » di 18 mar 2014, 18:09

Na de Krim wil nu ook Transnistrië zich aansluiten bij Rusland.

http://www.bbc.com/news/world-europe-26627236

Afbeelding

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: [MD] Moldavië - Moldova

Bericht door sirdanilot » di 18 mar 2014, 18:12

Dat wordt wel heel onlogisch, het grenst niet eens aan Rusland...

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [MD] Moldavië - Moldova

Bericht door Palance » di 18 mar 2014, 18:25

Kaliningrad ook niet, en dat hoort ook bij Rusland.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

petervdveen
autoweg
Berichten: 2154
Lid geworden op: vr 02 sep 2011, 11:17
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: [MD] Moldavië - Moldova

Bericht door petervdveen » di 18 mar 2014, 18:31

sirdanilot schreef:Dat wordt wel heel onlogisch, het grenst niet eens aan Rusland...
Dit ligt redelijk in de lijn der verwachtingen hoor :-)
Het enige dat dit tegen zou kunnen houden is dat meneer sherrif minder macht krijgt, maar als dat niet zo is, dan is rusland binnenkort weer een stukje groter :-)
Waze Benelux | @petervanderveen | Linkedin
Wegstatus - Alle wegafsluitingen en meldingen voor rijks- en provinciale wegen.

Emolenaar
dorpsstraat
Berichten: 176
Lid geworden op: di 07 feb 2012, 18:35
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Re: [MD] Moldavië - Moldova

Bericht door Emolenaar » di 18 mar 2014, 18:47

Zou een aansluiting van Moldavië bij Roemenië dan ook dichterbij komen? Of juist niet?

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [MD] Moldavië - Moldova

Bericht door waldo79 » di 18 mar 2014, 18:49

Lijkt me onwaarschijnlijke. Moldavië is gericht op Europa.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [MD] Moldavië - Moldova

Bericht door Palance » di 18 mar 2014, 18:51

Roemenië ook :)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [MD] Moldavië - Moldova

Bericht door Chris » di 18 mar 2014, 18:53

Moldaviërs zijn eigenlijk gewoon Roemenen, de Moldavische taal is gewoon Roemeens.

Maar Moldavië is echt beduidend armer dan Roemenië. Het wordt vaak over één kam geschoren, maar het BNP per inwoner (PPP) in Roemenië is $ 17.000 terwijl dit maar $ 4.000 in Moldavië is, niet veel beter dan veel Afrikaanse landen.

Emolenaar
dorpsstraat
Berichten: 176
Lid geworden op: di 07 feb 2012, 18:35
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Re: [MD] Moldavië - Moldova

Bericht door Emolenaar » di 18 mar 2014, 18:55

Zou het door dat welvaartsverschil een hereniging onwaarschijnlijk zijn?

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [MD] Moldavië - Moldova

Bericht door Vinny » di 18 mar 2014, 20:26

Chris schreef:Na de Krim wil nu ook Transnistrië zich aansluiten bij Rusland.

http://www.bbc.com/news/world-europe-26627236
Transnistrië is het schoolvoorbeeld van een "failed state". Je had vroeger trouwens een engelstalige krant waar ik op geabonneerd was. Heerlijk authentieke sovjet-propaganda :lol:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5540
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: [MD] Moldavië - Moldova

Bericht door nederland24 » di 18 mar 2014, 23:11

Ik denk niet dat Rusland interesse heeft in Transnistrie.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [MD] Moldavië - Moldova

Bericht door Chris » wo 19 mar 2014, 8:11

Rusland heeft Transnistrië al sinds 1992 de-facto bezet.

Boeck536
dorpsstraat
Berichten: 245
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 19:37
Locatie: Dolmayrac

Re: [MD] Moldavië - Moldova

Bericht door Boeck536 » wo 19 mar 2014, 11:29

Het is voor Rusland, of in elk geval voor een bepaalde groep Russen, een ideaal stukje vergeten grond dat ze kunnen gebruiken voor het witwassen van geld en als doorvoerhaven voor o.a. vrouwenhandel. Rusland heeft er daarom belang bij invloed te behouden op Transnistrië, en vooral bij het feit dat het internationaal niet zoveel aandacht heeft.

Emolenaar
dorpsstraat
Berichten: 176
Lid geworden op: di 07 feb 2012, 18:35
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Re: [MD] Moldavië - Moldova

Bericht door Emolenaar » wo 19 mar 2014, 15:12

Dus is het voor Rusland het beste als Transnistrie niet bij Rusland aansluit?

Of is het beter voor Rusland als Transnistrie wel bij Rusland aansluit, net zoals de Krim?

petervdveen
autoweg
Berichten: 2154
Lid geworden op: vr 02 sep 2011, 11:17
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: [MD] Moldavië - Moldova

Bericht door petervdveen » wo 19 mar 2014, 15:59

Vanuit welk oogpunt?

Volgens mij gaat het niet om beter of slechter.
Waze Benelux | @petervanderveen | Linkedin
Wegstatus - Alle wegafsluitingen en meldingen voor rijks- en provinciale wegen.

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3549
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: [MD] Moldavië - Moldova

Bericht door verfmeer95 » wo 19 mar 2014, 16:47

Komende tijd is het in ieder geval niet handig. Het ligt namelijk opgesloten tussen de EU/NAVO in het westen en Oekraine in het oosten. Daardoor is het lastig om ook maar handel met het gebied te drijven. Nu is het een mooie witwasbasis voor de top van regime van Poetin, wat niet kan als het een onderdeel van Rusland wordt.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: [MD] Moldavië - Moldova

Bericht door duikgek89 » wo 19 mar 2014, 17:46

Daarom is het volgens mij in het voordeel van Rusland (lees: in het voordeel van Vladimir en z'n louche Nouveau Riche vriendjes) als ze in Transnistrië een dikke vinger in de pap hebben terwijl het officiëel niet bij Rusland hoort.

olaf
dorpsstraat
Berichten: 126
Lid geworden op: do 18 okt 2012, 10:09
Locatie: Assen

Re: [MD] Moldavië - Moldova

Bericht door olaf » za 30 jan 2016, 10:46

Zoals eerder vermeld in dit forum zou ik 2 jaar geleden een trip maken naar dit land maar had andere prioriteiten. Nu gaat het er wel van komen en ik was benieuwd of er ook iemand bekend is met de "grensovergang" Moldavië - transnistrie. Soms hoor je dat er een simpele controle is en je zo door kan gaan. Een ander zegt dat je net als in Rusland allerlei formulieren in moet vullen zoals migratie enz. Ook soms wat smeergeld betalen.
Zijn er forumleden die hier ervaring mee hebben of meer weten? Dan kunnen we er ons op instellen

Gebruikersavatar
nielske1990
autoweg
Berichten: 1999
Lid geworden op: di 05 jul 2005, 19:54
Locatie: Helmond

Re: [MD] Moldavië - Moldova

Bericht door nielske1990 » za 30 jan 2016, 12:34

Volgens mij zijn ze een tijdje terug bij BNN 3 op reis ook met de auto Transnistrië binnengereden. Misschien dat je dat filmpje op internet wel ergens kan terugvinden?
La meccanica delle emozioni op A67/A270/N270/N279

Boeck536
dorpsstraat
Berichten: 245
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 19:37
Locatie: Dolmayrac

Re: [MD] Moldavië - Moldova

Bericht door Boeck536 » za 30 jan 2016, 15:44

Ik ben deze 'grens' gepasseerd in 2007, per minibus. We moesten toen als enige buitenlanders een 'visum' kopen, wat natuurlijk volstrekt illegaal is, maar wel geld in het laatje brengt. Vervolgens werden we door drie heren met gouden tanden en kalasjnikovs meegenomen naar een hokje, waar ons werd meegedeeld dat de politie ons zou komen arresteren. Toen we ze wat geld gaven bleek dat op een 'misverstand' te berusten.

Dat was dus een wat mindere ervaring. Daarmee is echter niet gezegd dat het altijd zo gaat. Moldavische interlands in het voetbal worden nog altijd vaak gespeeld in Tiraspol. De 'grens' wordt dan tijdelijk opgeheven om iedereen er door te laten. Ik zou me kunnen voorstellen dat dat standaard beleid is als er dergelijke georganiseerde bezoeken zijn van buitenaf.

Kortom: als je met je eigen auto komt zou ik op je hoede zijn. Bij de vraag 'hoeveel geld heb je bij je' een klein bedrag noemen, en dus ook niet teveel bij je hebben, of de rest goed verstoppen.
Vergeet ook niet dat je in Transnistrië betaalt met de Transnistrische roebel. Ik weet niet in hoeverre de Moldavische Lei, de Euro en de Oekraïense Hryvna worden geaccepteerd. In 2007 was het in Tiraspol bij geen enkele bank mogelijk geld op te nemen met Maestro. Vergeet je MasterCard of VISA dus niet.

Ik ben benieuwd naar je ervaringen!

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [MD] Moldavië - Moldova

Bericht door Willem » za 30 jan 2016, 18:17

Overigens moet je wel opletten wat voor "visum" je meekrijgt. Veel mensen komen alleen op doorreis tussen de rest van Moldavië en de Oekraïne en daarvoor zijn er speciale visa die 8 uur geldig zijn (ruim voldoende voor een doortocht met tussenstop in Tiraspol). In jouw geval heb je een "visum" nodig dat langer geldig is.

olaf
dorpsstraat
Berichten: 126
Lid geworden op: do 18 okt 2012, 10:09
Locatie: Assen

Re: [MD] Moldavië - Moldova

Bericht door olaf » ma 01 feb 2016, 20:39

We verblijven in chisinau en zou gewoon een dagdeel in Tiraspol willen kijken. Misschien dan toch met openbaar vervoer gaan. Daarna op doorreis naar Odessa er maar omheen rijden. Heb weinig zin in gezeur. Weet ook niet hoe het met de verzekering zit. Bedankt voor de info allemaal en we zullen nog even verder snuffelen op het net.

omNOMNOMNOM
stadsweg
Berichten: 464
Lid geworden op: wo 04 apr 2012, 14:10

Re: [MD] Moldavië - Moldova

Bericht door omNOMNOMNOM » wo 10 feb 2016, 13:52

olaf schreef:We verblijven in chisinau en zou gewoon een dagdeel in Tiraspol willen kijken. Misschien dan toch met openbaar vervoer gaan. Daarna op doorreis naar Odessa er maar omheen rijden. Heb weinig zin in gezeur. Weet ook niet hoe het met de verzekering zit. Bedankt voor de info allemaal en we zullen nog even verder snuffelen op het net.
Ik ben afgelopen september tot twee keer toe in Transnistrië geweest, beide keren zonder enkel probleem binnen en buiten kunnen komen. Ik ben een keer met de trein vanuit Oekraïne gekomen en een keer met de "bus" vanuit Chisinau. Aan de "grens" heb ik m'n paspoort moeten laten zien en ze vroegen wat ik kwam doen en voor hoelang. Vervolgens kreeg ik een papiertje en dat moest ik weer inleveren bij vertrek uit Transnistrië. Zorg er wel voor dat je dat papiertje niet verliest, want daar krijg je gegarandeerd gesodemieter mee. Mocht je via Oekraïne gaan en via Transnistrië Moldavië binnen komen moet je in Chisinau naar het "Ministerie van Informatie" gaan. Je bent in feite illegaal Moldavië binnengekomen (want geen Moldavische controle) en je moet in dat ministerie een papiertje gaan halen met een stempel erop. Ik denk dat met de auto erheen gaan wel een groot risico op gedoe vormt, en zeker met Nederlandse (of andere West-Europese) platen.

olaf
dorpsstraat
Berichten: 126
Lid geworden op: do 18 okt 2012, 10:09
Locatie: Assen

Re: [MD] Moldavië - Moldova

Bericht door olaf » wo 10 feb 2016, 21:50

Bedankt voor de reactie. We komen vanaf Odessa en ga via de M15 naar Chisinau waardoor we rechtstreeks in Moldavië komen en dus niet via Transnistrie. De legale manier dus. Van daar uit een dagtrip naar Tiraspol. We laten ons in het hotel wel informeren wat de beste optie is. In ieder geval niet met de auto want deze is inderdaad voorzien van Nederlandse platen. Heb hetzelfde ook bijna ondervonden vanuit Kosovo Servië inrijden. Dit is ook illegaal daar het "land" niet erkend is. We zijn toen ook over Macedonië Servië weer ingegaan.

Gebruikersavatar
Bongo
verkeersader
Berichten: 534
Lid geworden op: di 19 feb 2008, 8:24

Re: [MD] Moldavië - Moldova

Bericht door Bongo » di 21 nov 2017, 22:18

Weet iemand hoe het zit met Moldavische Wegenvignetten?
Mijn schoonouders zijn afgelopen weekend naar Moldavië geweest en kregen bij het uitrijden een boete van meer dan 100 EUR omdat ze er geen hadden. Natuurlijk sprak de beambte bij de inreis geen Russisch of Oekraïens, terwijl de beambte bij het uitreizen in prima Russisch kon uitleggen dat ze een boete kregen.
Vreemd genoeg kon het niet gelijk betaald worden (dus geen corrupte douane), maar nu moet er moeite genomen worden om een betaling van Oekraïne naar Moldavië gedaan te worden. Er is een officieel protocol uitgeschreven en de gegevens van alle inzittenden zijn opgenomen.

Plaats reactie