[B] [FOTO] Oude Belgische borden

Foto- en videoreportages van Belgische autowegen

Moderator: Moderatoren

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [B] [FOTO] Oude Belgische borden

Bericht door RSK » za 30 mei 2015, 18:25

Lambo19 schreef:Maar sta me toe te zeggen dat de snelheid op de Nederlandse snelwegen totaal niet consequent zijn. In Nederland heb je nu in feite vier verschillende sneleheidsregimes op snelwegen: 80, 100, 120 en 130. Ik weet niet of deze snelheden negeleefd worden daar, in België ben ik er vrij zeker van dat niemand zich aan zo'n beperkingen zou houden. Naar mijn mening is het snelheidsbeleid in Nederland nog ingewikkelder geworden na de invoering van 130 km/u.
Ja, dat is een zeer nare ontwikkeling bij jullie noorderburen, waar de weggebruikers absoluut niet om gevraagd hebben. In Nederland zouden we goeddeels kunnen volstaan met de borden :G1:, :G3:, :H1: en :H2:, die in feite respectievelijk :A1-130:, :A1-100:, :A1-50: en :A1-80: impliceren. Omdat men echter :G3: is gaan combineren met :H1:, :A1-70: en :A1-80:, zie je er steeds vaker dat men daar ook een :A1-100: bij plaatst. Idem voor de snelweg: door de veronderstelling dat alles tot vele cijfers achter de komma maakbaar is, heeft men daar vanaf 1988 het bord :A1-100: her en der toegevoegd. Begin 2000 is daar in bepaalde steden de :A1-80: bijgekomen en met de invoering van 130km/h heeft men in alle wijsheid besloten dat een nieuw stickertje op alle grensborden niet afdoende was, maar dat het voor bepaalde stukken weg toch wel levensgevaarlijk of milieuvernietigend was om daar 10 km/h bij op te doen. Zodoende is er ook een zee aan :A1-120: bij gekomen, nog afgezien van de tijdvensters al een blamage op zich. Afijn, omdat de weggebruikers door alle borden langs de snelweg het spoor volledig bijster zijn geraakt, is toen ook nog de :A1-130: geïntroduceerd. Daarmee is de chaos qua snelhedenbeeld compleet, en dat nog zonder vermelding van de in het buitengebied veelvuldig verschenen :zone-60: en zijn 30-equivalent in de dorpen.

Wat mij betreft wordt 90% van alle borden uit de A-serie langs de Nederlandse wegen acuut verwijderd. Alle snelwegen naar 130km/h, met alleen voor korte gevaarpunten een bord met daarop een lagere snelheid, bij voorkeur uitgevoerd als :A4:. Van langere stukken weg met een limiet van 100km/h maakt men maar een autoweg (al dan niet met behoud van het A-nummer of kortstondige omzetting naar N-nummer) en 80km/h zou moeten worden opgedoekt op meerstrooks doorgaande routes. Voor wegen die nu staan aangegeven als autoweg met een lagere limiet is het bord :C9: uitgevonden.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [B] [FOTO] Oude Belgische borden

Bericht door Vinny » za 30 mei 2015, 20:10

Coen Tunnel schreef: Alleen de 90 km/u op het Viaduct van Gentbrugge vind ik aan de lage kant.
Dat heeft volgens mij te maken met de geluidsoverlast die omwonenden ondervinden wegens verouderde voegovergangen. Eigenlijk moet het viaduct herbouwd worden, maar dat gaat een boel geld kosten voor een nog niet economisch afgeschreven kunstwerk. Dan kun je beter, zoals de wegbeheerder doet, de snelheid tijdelijk verlagen en het geld investeren in zaken die wel prioriteit verdienen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: [B] [FOTO] Oude Belgische borden

Bericht door Lambo19 » za 30 mei 2015, 20:29

Als men écht de geluidshinder wilt beperken, is er maar één oplossing: een volledig renovatie van het hele viaduct. De huidige oplossing is enkel en alleen maar om de staatskas te spijzen.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31586
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [B] [FOTO] Oude Belgische borden

Bericht door Palance » za 30 mei 2015, 20:35

Dat valt mee, de laatste keren dat ik daar reed hield men zich prima aan die maximum snelheid.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: [B] [FOTO] Oude Belgische borden

Bericht door Lambo19 » za 30 mei 2015, 20:37

^^
Waarschijnlijk is dat ook te wijten aan de slechte voegovergangen. Dat werkt automatisch als snelheidsremmer.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10324
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [B] [FOTO] Oude Belgische borden

Bericht door Alfa » za 30 mei 2015, 20:49

De trajectcontrole zal wel de belangrijkste reden zijn waarom men zich daar inderdaad zo keurig aan de maximumsnelheid houdt.

Gebruikersavatar
Naturist
expressweg
Berichten: 3508
Lid geworden op: zo 16 jan 2011, 15:48
Locatie: Meijerij, omgeving 's-Hertogenbosch

Re: [B] [FOTO] Oude Belgische borden

Bericht door Naturist » zo 31 mei 2015, 0:44

Lambo19 schreef:Ik weet niet of deze snelheden negeleefd worden daar, in België ben ik er vrij zeker van dat niemand zich aan zo'n beperkingen zou houden. Naar mijn mening is het snelheidsbeleid in Nederland nog ingewikkelder geworden na de invoering van 130 km/u.
Ga er van uit dat dit een bewuste keus is om de boeteopbrengst te maximaliseren.
Vrijwillige belastinginning is in Nederland met de hoogste bedragen van Europa, tot kunst verheven. Zo komt het na de crisis met de staatskas, weer helemaal op orde.
Ik verlang naar de tijd dat de Nederlandse regering deed wat het hoort te doen: Vooruit zien.
Wat daarbij hoort is toekomstvast en redundant bouwen. 

N ° de membre 40

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7676
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: [B] [FOTO] Oude Belgische borden

Bericht door duikgek89 » zo 31 mei 2015, 8:03

Lambo19 schreef:^^
volledig mee eens, dat men afwijkt van de standaardsnelheid op autosnelwegen is eerder een grote uitzondering. Het viaduct van Gentbrugge en Vilvoorde zijn eigenlijk de enige locaties buiten de R1 en enkele bochtig tracés in Wallonië waar een lagere snelheid geldt. Ik weet, er kunnen heel wat dingen beter als het op verkeer aan komt in België. Maar sta me toe te zeggen dat de snelheid op de Nederlandse snelwegen totaal niet consequent zijn. In Nederland heb je nu in feite vier verschillende sneleheidsregimes op snelwegen: 80, 100, 120 en 130. Ik weet niet of deze snelheden negeleefd worden daar, in België ben ik er vrij zeker van dat niemand zich aan zo'n beperkingen zou houden. Naar mijn mening is het snelheidsbeleid in Nederland nog ingewikkelder geworden na de invoering van 130 km/u.
Heb je gelijk in. In Nederland worden ze anno 2015 toch wel aardig nageleefd omdat we al de nodige jaren door Spee en zijn vriendjes heel duur op de foto gezet zijn. Ook de trajecttol helpt erg mee want onder een bepaalde, vaak wat lage, snelheid hoef je die niet te betalen, terwijl het extra duur is als je flink wilt opschieten. :evil:

Ik vind de autostrades in België best fijn rijden als het niet te druk is, cruise control op 125 GPS en je hoeft nauwelijks meer aan je snelheid te denken en ook niet bang te zijn voor foto's.

edit:
Is er voor België eigenlijk een betere flits-waarschuw-app dan flitsnav?

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31586
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [B] [FOTO] Oude Belgische borden

Bericht door Palance » zo 31 mei 2015, 9:53

Naturist schreef: Ga er van uit dat dit een bewuste keus is om de boeteopbrengst te maximaliseren.
Vrijwillige belastinginning is in Nederland met de hoogste bedragen van Europa, tot kunst verheven. Zo komt het na de crisis met de staatskas, weer helemaal op orde.
Je zegt het goed - men kiest er geheel vrijwillig voor.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: [B] [FOTO] Oude Belgische borden

Bericht door Lambo19 » zo 31 mei 2015, 10:21

duikgek89 schreef: edit:
Is er voor België eigenlijk een betere flits-waarschuw-app dan flitsnav?
Er bestaat ook nog een Coyote app die je gratis kan downloaden.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6968
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: [B] [FOTO] Oude Belgische borden

Bericht door Wimpie25 » zo 31 mei 2015, 13:57

Radarcontrole moet daarnaast nog eens verplicht met een verkeersbord aangekondigd worden.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7676
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: [B] [FOTO] Oude Belgische borden

Bericht door duikgek89 » zo 31 mei 2015, 20:10

Lambo19 schreef:
duikgek89 schreef: edit:
Is er voor België eigenlijk een betere flits-waarschuw-app dan flitsnav?
Er bestaat ook nog een Coyote app die je gratis kan downloaden.
Dankjewel, ik ga eens kijken. Waarschijnlijk ben ik volgende week ergens in België.
Flitsmeister schijnt ook naar België te komen maar die kan ik, in ieder geval voor android, nog niet vinden.

klopgeest
dorpsstraat
Berichten: 120
Lid geworden op: do 22 mei 2014, 14:31

Re: [B] [FOTO] Oude Belgische borden

Bericht door klopgeest » ma 01 jun 2015, 9:21

Waze is de beste app, community driven en bovenal: GRATIS! Dik tevreden over.
Laatst gewijzigd door Snelwegfreak op ma 01 jun 2015, 14:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd. Bij het reageren op berichten direct boven je voortaan de '^^'-tekens gebruiken.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7676
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: [B] [FOTO] Oude Belgische borden

Bericht door duikgek89 » ma 01 jun 2015, 9:56

Die heb ik maar gek genoeg gebruik ik die maar weinig en volgens mij nog nooit in België gebruikt. Maar ik zit dan ook met dataverkeer, in Nederland en Duitsland heb ik databundels dus kan ik best wat verbruiken, in België is een alternatief met laag dataverbruik voor mij beter. En ik dacht dat Waze best een hoog verbruik had maar ik kan mis zitten, ik ben wat de slimfoons en elektronische pillen betreft een digibeet.

Nouja, volgende keer Waze maar eens proberen. Al heb ik dan als het goed is geen haast :) en ik heb er nu al zin in.

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: [B] [FOTO] Oude Belgische borden

Bericht door Lambo19 » ma 01 jun 2015, 16:50

klopgeest schreef:Waze is de beste app, community driven en bovenal: GRATIS! Dik tevreden over.
Het irritante aan Waze is dat er geen satellietbeelden beschikbaar zijn zoals bij Google Maps het wel het geval. Overigens is het best ook hatelijk dat ieder probleem telkens 5 keer ofzo vermeldt wordt. Ook komt het vaak voor dat Waze je ergens naartoe stuurt dat niet overeenkomt aangeduide richting op de GPS. Dat is vaak irritant en verwarrend.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6968
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: [B] [FOTO] Oude Belgische borden

Bericht door Wimpie25 » ma 01 jun 2015, 19:01

Vandaar dat ik mij tevreden stel met de Waze-info die doorgesluisd wordt naar Google Maps.

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: [B] [FOTO] Oude Belgische borden

Bericht door Lambo19 » ma 01 jun 2015, 19:13

En aangezien Google Maps vaak ook erg goede routebeschrijvingen geeft en er ook stembegeleiding beschikbaar is, ben je eigenlijk even goed af met Google Maps. Waze is nogal onoverzichtelijk met al die verschillende kleuren en al die icoontjes.

peter365bl
zandpaadje
Berichten: 12
Lid geworden op: za 21 feb 2015, 20:05

Re: [B] [FOTO] Oude Belgische borden

Bericht door peter365bl » wo 03 jun 2015, 16:02

20Km dus....

Afbeelding

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5376
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: [B] [FOTO] Oude Belgische borden

Bericht door Km357 » wo 03 jun 2015, 16:57

Alfa schreef:^^Ook de Zelzatetunnel kent een beperking tot 90 per uur. Expres doorgetrokken tot een inham in de middenberm zodat er maximaal geflitst kan worden.
Is voor de veiligheid van de politie-auto in de berm uiteraard...

Gebruikersavatar
Jump
autoweg
Berichten: 1181
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 17:36
Locatie: Evergem
Contacteer:

Re: [B] [FOTO] Oude Belgische borden

Bericht door Jump » wo 03 jun 2015, 17:34

Meestal staan ze nu iets verder aan de rechterkant. In de middenberm vallen ze te veel op.
Laatst gewijzigd door Snelwegfreak op za 06 jun 2015, 13:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd. Gebruik voorrtaan de '^^'-tekens als je reageert op een bericht direct boven je.

Tommy
autoweg
Berichten: 1981
Lid geworden op: vr 18 dec 2009, 14:57
Locatie: Merchtem (B)
Contacteer:

Re: [B] [FOTO] Oude Belgische borden

Bericht door Tommy » ma 15 jun 2015, 10:08

Vorige weekend kwam ik deze tegen en dacht ik onmiddellijk aan dit topic :)

https://www.google.be/maps/place/Hulden ... 7f!6m1!1e1
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6968
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: [B] [FOTO] Oude Belgische borden

Bericht door Wimpie25 » di 16 jun 2015, 18:59

In Terlanen staat nog een gepensioneerde

https://www.google.com/maps/mms?ll=50.4 ... 56,,0,5.15

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7942
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: [B] [FOTO] Oude Belgische borden

Bericht door Wesso » di 16 jun 2015, 21:35

^^ Bedoel je deze?
Je link linkt niet naar Terlanen, maar naar La Louvière. Wel fijn dat het naar klassiek Streetview doorlinkt, wist niet dat dat kon :top:

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6968
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: [B] [FOTO] Oude Belgische borden

Bericht door Wimpie25 » di 16 jun 2015, 21:54

^^
Heb niet naar La Louvière doorgelinkt maar naar Leuvensestraat 3, Terlanen, Overijse, België :twisted:

Die link van La Louvière is een eerdere Streetviewlink uit een ander topic, dan heb je er weer een linke naar de oude Maps bij :D

Het is dus hier te doen;

https://www.google.be/maps/@50.769919,4 ... 6656?hl=nl

Gebruikersavatar
Jump
autoweg
Berichten: 1181
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 17:36
Locatie: Evergem
Contacteer:

Re: [B] [FOTO] oude Belgische borden

Bericht door Jump » vr 05 feb 2016, 20:59

Herinneren jullie zich dit oud bord dat begin 2014 hier op dook? Samen met Davy ben ik toen ter plaatse gegaan en een fotoreeks gemaakt. Wat we echter nooit gevonden hebben, is hoe de wegsituatie er toen was. Geopunt heeft deze week een hoop nieuwe beelden van 1971 online geplaatst.

Volgens mij is het niet de exacte situatie waarin het bord stond. Er is maar 1 weg die afbuigt, in plaats van te splitsen zoals het bord suggereert. Maar biedt wel een beter inzicht in de situatie van toen.

Ik heb een kleine animatie gemaakt van hoe de omgeving er veranderd is. Voor de locatie van het bord (vergeten aanduiden hier), zie het plan hieronder.

Zie spoiler voor animatie:
SPOILER: TOON

Afbeelding
1971:
Afbeelding

Jump schreef:Deze middag samen eens op stap geweest met Daviedoff om het bord te gaan zoeken. Eenmaal ter plaatse was het eerste werk de botten aan doen. Met de regen van de voorbije dagen was het daar een mooie modderpoel, en vooral glibberig. Gelukkig is geen van beide onderuit gegaan.
Het bord zelf hadden we na een kleine helling op te gaan al na een minuut gevonden. Het bord staat inderdaad in de bosjes die we eerder aangeduid hadden als mogelijke locatie, maar niet op de verwachte locatie in het bos. Hieronder staat een situatieschets van wat we gevonden hebben in dat bos:

Afbeelding

Beiden, en jullie ook waarschijnlijk, hadden verwacht dat het bord aan de andere kant van de lus zou staan. In het bos hebben we in de ganse lus ook een borduur gevonden, geen wegdek meer. De borduur was ongeveer 15cm hoog en 35cm breed en stopte een klein eindje voorbij het bord. De borduur was de buitenkant van de weg die er gelegen heeft, en lag dus een meter of 6 van het bord weg (bord stond in de binnenkant van de bocht). Als we even voorbij het bord liepen kwamen we uit op de rand van de helling en die was over een breedte van zes meter mooi vlak. Ons vermoeden was dat daar vroeger een brug gelegen heeft, want aan beide kanten van het vlakke stuk ging de helling naar beneden toe.

Helaas was er geen jaartal meer zichtbaar op het bord.

Het bord (reflectie werkt nog een beetje):

Afbeelding
Oud bord met E5 en E40 by JumpV, on Flickr

Afbeelding
Oud bord met E5 en E40 by JumpV, on Flickr

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8713
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: [B] [FOTO] Oude Belgische borden

Bericht door captain007 » vr 05 feb 2016, 21:08

^^ Mooi dat dit raadsel nu grotendeels is opgelost :) Interessant dat er nu weer nieuw beeldmateriaal beschikbaar is, ik ga maar weer eens kijken....

Archeopendra1234
verkeersader
Berichten: 588
Lid geworden op: di 30 sep 2014, 19:19
Locatie: Antwerpen

Re: [B] [FOTO] Oude Belgische borden

Bericht door Archeopendra1234 » di 09 feb 2016, 16:16

Mooi bord en misschien zelfs eens een Urbex-omwegje waard :)

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: [B] [FOTO] Oude Belgische borden

Bericht door Lambo19 » di 09 feb 2016, 19:46

^^
Inderdaad, vreemd dat dat bord nooit is verwijderd trouwens. Anderzijds is het heden ten dage wel een mooi stukje nostalgie geworden. 8-)

Gebruikersavatar
Jump
autoweg
Berichten: 1181
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 17:36
Locatie: Evergem
Contacteer:

Re: [B] [FOTO] Oude Belgische borden

Bericht door Jump » di 09 feb 2016, 20:58

Archeopendra1234 schreef:Mooi bord en misschien zelfs eens een Urbex-omwegje waard :)
Al je wilt gaan. Davy en ik hebben ons indertijd in de Timmermansstraat geparkeerd. Ter hoogte van de Hazenstraat is er een brede berm waar je kan parkeren. Nu zal het wel goed nat liggen daar, dus worg dat je niet te ver in de berm rijdt.
Je kan dan gewoon de helling omhoog lopen, wordt regelmatig door fietsers en motoren gebruikt. Boven naar rechts gaan, en na 50 meter zie je het bord staan.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [B] [FOTO] Oude Belgische borden

Bericht door Vinny » di 09 feb 2016, 21:10

Is het mogelijk dat voor 1971 de snelweg bij de afrit "doodliep" en er een extra klaverlus heeft gelegen? (waar dus in 1971 de afrit uit zuidwestelijke richting is gebouwd).
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Plaats reactie