[A012][A348][N325] Knooppunt Velperbroek

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

alexanderpas
woonerf
Berichten: 59
Lid geworden op: ma 14 feb 2011, 15:50

Re: Knooppunt Velperbroek

Bericht door alexanderpas » ma 14 feb 2011, 19:39

Coen Tunnel schreef:Te krappe bochten en de boog A12-oost -> N325 ligt op niveau +3... dat wordt een veel te steile helling.
krappe bocht in de trompet, idd. maar er is daar nog ruimte over.

te steile helling: Goed gezien, aangepast:
Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Knooppunt Velperbroek

Bericht door Chris » zo 07 jul 2013, 14:05

Revivaltopic ;)

Een sterknooppunt past binnen het huidige ruimtebeslag van het knooppunt Velperbroek. Ik heb een voorbeeld erbij gehaald van een sterknooppunt in Dallas. Deze is zelfs kleiner dan de huidige rotonde. Aangezien er bij Velperbroek teveel lokale aansluitingen zijn om een volledig ongelijkvloers knooppunt kosten-effectief te maken, kan ook worden gedacht om alleen N325-A12 vv van flyovers te voorzien.

Afbeelding

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Knooppunt Velperbroek

Bericht door sirdanilot » zo 07 jul 2013, 14:26

^ Het knooppunt zelf is groot genoeg, maar er is niet genoeg plek voor de in en uitvoegstroken. Op de A12 zelf zal het wel lukken, maar op de A348 zit je met de aansluiting naar De Beemd (plus geen restruimte aan weerszijden van de weg) en op de N325 is weinig ruimte tot en met de VRI Lange Water. Ook aansluiting Velp komt in de knoei bij aanleg van een knooppunt. Wat zou kunnen is de aanleg van een flyover van de A12 naar de N325, maar die relatie gaat juist worden ontlast door de nieuwe A15 dus dat is niet nodig (enkel korte termijn zou het verlichting bieden). Ook mogelijk is een fly over A348->A12 over de weg naar Velp heen, maar dat lost denk ik maar weinig op; de andere kant op wordt al een stuk moeilijker en duurder. Een tunnel van de N325 naar de A348 is de enige plausibele mogelijkheid. Ik denk niet dat dat de zwaarste relatie is, maar het haalt wel een deel van het verkeer weg van het knooppunt wat toch mooi meegenomen is.

Nee, ik zie geen mogelijkheden voor duurzame verbetering zonder grove reconstructie van dit knooppunt.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Knooppunt Velperbroek

Bericht door Palance » zo 07 jul 2013, 16:02

Op Velperbroek ligt de A12 op het hoogste niveau vanwege de brug iets verderop over de IJssel. Het sterknooppunt zoals als voorbeeld genomen zal dan niet werken omdat je dan ineens teveel moet klimmen.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: Knooppunt Velperbroek

Bericht door Mark » zo 07 jul 2013, 21:05

In principe kun je de volgorde van de niveau's met elkaar verwisselen, het ruimtebeslag blijft hetzelfde.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Knooppunt Velperbroek

Bericht door Palance » zo 07 jul 2013, 21:11

Dan moet je de A12 wel flink optillen voor de dive-unders, anders moet je ook nog diverse tunnels aanleggen onder het knooppunt.

Of de IJssel dempen ;)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Eemspoort
dorpsstraat
Berichten: 137
Lid geworden op: ma 03 jun 2013, 11:01
Locatie: m/s "Eemspoort" & Spijk (Gn)

Re: Knooppunt Velperbroek

Bericht door Eemspoort » ma 08 jul 2013, 9:33

^^ Hé hé hé! We houden het wel leuk, hè! :wijsvinger:

Gr. binnenschipper Ed :mrgreen:
Beter mee verlegen, dan om verlegen.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Knooppunt Velperbroek

Bericht door Palance » ma 08 jul 2013, 10:35

Speciaal voor jou bouwen we een scheepslift :twisted:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Knooppunt Velperbroek

Bericht door Vinny » ma 08 jul 2013, 22:16

Rivieren kun je niet dempen. Je kunt ze hooguit kanaliseren (de loop verleggen)

//nerdmodus
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7932
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Knooppunt Velperbroek

Bericht door Wesso » zo 28 jul 2013, 17:55

Als ik ergens een hekel aan heb zijn het wel meerstrooksverkeerspleinen als Velperbroek (ben er nu een paar keer geweest). De pijlen zijn volstrekt onduidelijk, waardoor ik hier gisteren in de clinch kwam met een Mercedes links van mij die rechtdoor (2/4) wilde. Ik wilde 3/4 richting Zutphen. Meneer gaat meteen afsnijden bij het wegrijden van de stopstreep en na wat irritatie ben ik er maar achter gepropt, nog net op tijd voor de goede richting. Volgende keer maar uiterst links houden om dit soort acties te vermijden.

Zijn er eigenlijk concrete plannen voor dit plein? Ombouwen tot turboplein zoals deze lijkt me de beste oplossing.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Knooppunt Velperbroek

Bericht door boe! » zo 28 jul 2013, 18:47

^^ Ik had hetzelfde, maar dan afgelopen vrijdag. Vanaf de afrit moet je de twee linkerrijstroken aanhouden, maar iedereen schuift een rijstrook naar rechts. Ik kwam dus op de rechterrijstrook uit en kon gelukkig zoveel vaart maken dat ik voor de rest weer kon invoegen.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Knooppunt Velperbroek

Bericht door Coen Tunnel » ma 29 jul 2013, 0:06

Wesso schreef:Als ik ergens een hekel aan heb zijn het wel meerstrooksverkeerspleinen als Velperbroek (ben er nu een paar keer geweest).
Ik vind Velperbroek op zich niet zo geslaagd, het is vrij krap. Ik kom er niet heel vaak, maar ik ben er niet weg van. Ik passeer wel geregeld de rotonde Zwolle-Zuid, ook een meerstrooks verkeersplein, maar die is groter en breder dan Velperbroek en de belijning is er ook duidelijk.

Het ligt in mijn ogen dan ook meer aan knoppunt Velperbroek dan aan meerstrooks verkeerspleinen op zich.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Knooppunt Velperbroek

Bericht door Kaaiman » ma 29 jul 2013, 7:59

In diameter is Velperbroek beslist groter dan Zwolle-Zuid. Wel heeft Velperbroek door de aansluiting Velp een extra tak.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Knooppunt Velperbroek

Bericht door Wouter N14 » ma 29 jul 2013, 9:11

^^ Een takkeplein dus eigenlijk? :mrgreen:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Knooppunt Velperbroek

Bericht door Coen Tunnel » ma 29 jul 2013, 11:47

Kaaiman schreef:In diameter is Velperbroek beslist groter dan Zwolle-Zuid. Wel heeft Velperbroek door de aansluiting Velp een extra tak.
Velperbroek heeft grotendeels maar 2 rijstroken, daar waar Zwolle-Zuid er 3 heeft.

fleppenstein
stadsweg
Berichten: 409
Lid geworden op: vr 31 okt 2008, 8:49

Re: Knooppunt Velperbroek

Bericht door fleppenstein » ma 29 jul 2013, 23:26

Velperbroekplein heeft over de gehele rotonde 3 rijstroken, hetgeen ook te zien is op de foto die Chris hierboven gepost heeft.
Zo ook de toeleidende wegen hebben allemaal minimaal 3 rijstroken, vanuit de N325 vanaf Lange Water is zelfs een geheel vrije rechtsaffer voorzien ri A12 Oost.
Ik heb Velperbroekplein meerdere keren "genomen" en eigenlijk nog nooit problemen gehad met afslaan of zo. Gewoon een beetje geven en nemen. 8-)
Wat mij betreft dus helemaal geen takkeplein.... :lol:

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Knooppunt Velperbroek

Bericht door Coen Tunnel » di 30 jul 2013, 7:27

^^ Hmm, in mijn gedachten was het smaller. Maar dan nog vind ik het smaller en krapper ogen dan het kleinere verkeersplein Zwolle-Zuid.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Knooppunt Velperbroek

Bericht door waldo79 » di 30 jul 2013, 9:02

^^Ik heb er ook geen moeite mee. Meest bereden richtingen A12oost-N325, N325-A12oost en in mindere mate naar A12west.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Knooppunt Velperbroek

Bericht door Kaaiman » di 30 jul 2013, 9:03

@CT: Ik heb meer de indruk dat je gewoon meer gewend bent aan Zwolle-Zuid omdat je daar gewoon vaker komt. ;)

Maar misschien oogt Zwolle-Zuid wel overzichtelijker, juist omdat 'ie kleiner is en je dus een beter overzicht hebt over het wegverloop.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Knooppunt Velperbroek

Bericht door waldo79 » di 30 jul 2013, 9:07

Verkeersplein Laagraven in Utrecht is hetzelfde idee, al kun je daar zelden in een keer het hele plein oversteken :heygrr:

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Knooppunt Velperbroek

Bericht door Coen Tunnel » di 30 jul 2013, 9:17

Kaaiman schreef:@CT: Ik heb meer de indruk dat je gewoon meer gewend bent aan Zwolle-Zuid omdat je daar gewoon vaker komt. ;)

Maar misschien oogt Zwolle-Zuid wel overzichtelijker, juist omdat 'ie kleiner is en je dus een beter overzicht hebt over het wegverloop.
Dat kan ook... :)

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

[A012][A348][N325] Knooppunt Velperbroek

Bericht door Jackbauer1350 » za 06 feb 2016, 14:11

Knooppunt Velperbroek is nog steeds een uitgevoerd als een grote rotonde. Weliswaar met een fly-over voor de A12.
Vergelijkbaar is knooppunt Leenderheide, ook een rotonde. Die heeft een fly-over voor de A67.

Ik ben eigenlijk benieuwd of er ooit plannen waren om Velperbroek om te bouwen tot klaverblad. Wellicht dat die plannen in een stoffig archief zijn verdwenen toen de rijkswegen 48 en 52 werden overgedragen aan de provincie. Bij Leenderheide was een ombouw wel voorzien wat nog te zien is aan het grondbeslag. Bij Velperbroek is dit minder duidelijk te zien of toekomstige ombouw gepland was. Of in ieder geval dat is nu het geval. De bebouwing rond Velperbroek is nog relatief jong.


Afbeelding Afbeelding

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Knooppunt Velperbroek

Bericht door Kaaiman » za 06 feb 2016, 14:35

Velperbroek is één van de hotspots voor creativiteit op dit forum:

Koesj:
Afbeelding

CborG:
Afbeelding

Ook Grontmij heeft in het VCP Velp uit 2008 een ontwerp gemaakt voor een klaverblad, met gelijkvloerse VRI-aansluiting in het klaverblad voor Velp. Helaas kan ik dat VCP nergens online meer vinden, laat staan de afbeelding van het klaverbladontwerp.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: Knooppunt Velperbroek

Bericht door Mark » za 06 feb 2016, 14:37

Ik kan mij een erg fraai plan van gebruiker Wicher/Matthijs van dit forum herinneren maar ik krijg die zo 1-2-3 niet boven water helaas.

Temlin
dorpsstraat
Berichten: 131
Lid geworden op: ma 07 okt 2013, 23:09

Re: Knooppunt Velperbroek

Bericht door Temlin » za 06 feb 2016, 18:20

Die van Koesj vind ik erg goed gelukt, echter verwacht ik niet dat dit knooppunt ongelijkvloers gemaakt wordt.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Knooppunt Velperbroek

Bericht door Pino » za 06 feb 2016, 18:55

Jackbauer1350 schreef:Ik ben eigenlijk benieuwd of er ooit plannen waren om Velperbroek om te bouwen tot klaverblad. Wellicht dat die plannen in een stoffig archief zijn verdwenen toen de rijkswegen 48 en 52 werden overgedragen aan de provincie. Bij Leenderheide was een ombouw wel voorzien wat nog te zien is aan het grondbeslag. Bij Velperbroek is dit minder duidelijk te zien of toekomstige ombouw gepland was.
Veel van de (geheel of deels) gelijkvloerse knooppunten uit die tijd hadden een totaal ruimtebeslag dat ombouw naar een klaverblad mogelijk maakte zonder dat aan de buitenkant meer grond nodig zou zijn. Concrete plannen daarvoor bestonden echter vaak niet. Vermoed dat Velperbroek ook zo'n geval was. Het stagneren van plannen voor Rijksweg 48 zal ervoor gezorgd hebben dat het nooit veel concreter is geworden. Stedebouwkundige ontwikkelingen rondom het plein, met bijbehorende afslagen van de hoofdweg vlakbij het verkeersplein, zorgden ervoor dat je definitief over moest naar creatievere varianten. De verkeersstromen tussen de Liemers en Arnhem-stad dragen daar natuurlijk ook aan bij.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Knooppunt Velperbroek

Bericht door Coen Tunnel » za 06 feb 2016, 23:12

Zelfs de fly-over van de A12 over de rotonde dateert pas van 1986. Daarvoor moest al het verkeer over de rotonde.

De A348 is een rustige weg. De N325 is veel drukker, maar die zal mogelijk wat ontlast worden door de doorgetrokken A15. Ik verwacht geen volledig ongelijkvloers knooppunt Velperbroek binnen 20 jaar.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Knooppunt Velperbroek

Bericht door Peter » ma 08 feb 2016, 4:04

Dat is een wat onduidelijke uitspraak. De bouw van het Prins Clausplein heeft bijna 10 jaar stilgelegen eind jaren 70 en begin jaren 80. In de tussentijd had de A12 een onderdoorgang, lagen de A4 viaducten er klaar maar ongebruikt bij in het midden van de rotonde en moest al het verkeer (behalve doorgaand A12) dus over de rotonde. Van de flyovers waren alleen de paalvoeten zichtbaar. De fly-overs zijn in de jaren 80 denk ik met een bouwtijd van 2-3 jaar opgeleverd (met verschillende openingsdata (de laagste eerst), waarna de rotonde werd afgebroken.

Volgens mij (maar dat weet ik niet zeker meer) was voor de bouw van het Prins Clausplein er reeds een nauwe A12 onderdoorgang onder de rotonde door.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Knooppunt Velperbroek

Bericht door RSK » ma 08 feb 2016, 7:15

^^ Ongetwijfeld met de beste bedoelingen, maar volgens mij zit je zo'n 127 kilometer off-topic.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Knooppunt Velperbroek

Bericht door Rene » ma 08 feb 2016, 7:44

Coen Tunnel schreef:Zelfs de fly-over van de A12 over de rotonde dateert pas van 1986. Daarvoor moest al het verkeer over de rotonde.
De aardebaan is de oorlogsjaren aangelegd. Na de oorlog werd de bouw van rijksweg 12 weer opgepakt, en toen werd besloten om de rijksweg naar Zutphen en de onsluitingen van Velp en Presikhaaf op een nieuw, centraal verkeersplein te ontsluiten. Velperbroek dus. Ten behoeve van de aanleg van het verkeersplein werd de reeds opgeworpen aardebaan deels afgegraven. Toen het verkeersplein werd geopend, resteerden aan beide uiteinden 2 stukken van de oorspronkelijke aardebaan. (Het centrale deel in het verkeersplein was afgegraven). Daarmee bestond de mogelijkheid om rijksweg 12 in de toekomst over het verkeersplein heen te leiden. Een scenario dat destijds voor meerdere verkeerspleinen was vrijgehouden, zo ook voor knooppunt Deil bijvoorbeeld. En voor de rest: het verkeersplein lag destijds in ruime, maagdelijk groene uiterwaarden...

Gezien de toenemende druk op Velperbroek werd op het tracé van de oorspronkelijke aardebaan in de jaren '80 de flyover alsnog gerealiseerd. Nadien rukte de bebouwing van diverse werklocaties op, en nu ligt het knooppunt ingeklemd. Veel mogelijkheden zijn er niet meer. Veel mensen die plaatjes maken knutselen wat met boogjes, maar vergeten dat met de gebruikelijke rijsnelheden in een knooppunt de minimum boogstraal toch echt 50 meter moet bedragen om er geen autokerkhof van te maken... Voorts hebben kunstwerken ruimte nodig in de breedte en doorzicht, en moet ook het verticaal alignement goed ontworpen zijn om achtbaaneffecten te voorkomen.

Plaats reactie