[A012][A348][N325] Knooppunt Velperbroek

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Knooppunt Velperbroek

Bericht door Peter » ma 08 feb 2016, 8:32

RSK schreef:^^ Ongetwijfeld met de beste bedoelingen, maar volgens mij zit je zo'n 127 kilometer off-topic.
Bedoelde Coen Tunnel dan het doodnormale viaduct Velperbroek toen hij het over fly-over had ? Dat zette mij op het verkeerde been. Flyovers zijn gekromde viaducten, die meestal over een ander viaduct heen gaan.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Knooppunt Velperbroek

Bericht door Rene » ma 08 feb 2016, 8:43

Een flyover is een benaming voor een directe of semidirecte verbindingsweg, die over een andere heen gevoerd wordt. Hoewel het meestal zo is dat zo'n verbinding voor het meerendeel uit een langer viaduct bestaat, is die constructie geen noodzaak om van een fly-over te kunnen spreken. Een deel van een vlechtwerk kan bijvoorbeeld ook als een fly-over worden beschouwd, hoewel het de facto niet veel meer dan een aardebaan en een vrijwel recht kunstwerk zal zijn.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Knooppunt Velperbroek

Bericht door Peter » ma 08 feb 2016, 9:22

Maar waar leg jij (of RWS of de bouwindustrie of het woordenboek) de minimum vereisten van een fly-over ? Zeker niet bij een loodrecht viaduct (dat ook een verbindingsweg kan zijn). Is een scheef over de weg lopend viaduct (met aardenbaan) een fly-over ? Wordt toch meestal niet zo gebruikt. Die weefviaducten tussen KP Pr Clausplein en Ypenburg zou ik ook niet zo noemen (te laag, te kort, te recht)
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: Knooppunt Velperbroek

Bericht door captain007 » ma 08 feb 2016, 9:57

Ik denk dat ze het knooppunt maar gewoon moeten laten voor wat het is. Zolang de N325 zelf niet ongelijkvloers is heeft het geen zin om iets aan Velperbroek te willen doen, omdat anders alle verbindingsbogen richting de N325 vastlopen vanwege de rijen voor de volgende VRI. De kans dat de N325 ongelijkvloers zal worden is bijna nul, dus het is gewoon verspilde moeite om iets te willen met het knooppunt. Er zijn wel belangrijkere zaken waar geld in gestoken kan worden in die regio zoals verbreding A12 Grijsoord - Waterberg naar 2x4 of de spitsstroken op de A50 tussen Waterberg en Beekbergen eens ombouwen tot permanente rijstroken bijvoorbeeld.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Knooppunt Velperbroek

Bericht door Peter » ma 08 feb 2016, 10:11

Als de A15 wordt doorgetrokken naar de A12 dan zal de N325 (en de rotonde) toch ook wel wat rustiger worden. Maar dat zal geen 10-tallen procenten zijn. Veel A15 (of A50-A73) verkeer zal nu de A50 nemen naar de oostelijke A12 en niet de A/N325
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Knooppunt Velperbroek

Bericht door Coen Tunnel » ma 08 feb 2016, 10:38

^^ Ik vermoed inderdaad dat er niet heel veel doorgaand verkeer op de N325 zit. Komende vanaf de A15 of A50 richting A12 of A348 kun je net zo goed via KP Grijsoord rijden. Alleen komende vanuit Nijmegen (vanaf de A325) richting A12 of A348 is de N325 de logische route. Vanaf de A325 richting A50 (naar Apeldoorn) of omgekeerd is een route dwars door Arnhem meestal sneller dan de N325 en A12 via Velperbroek.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Knooppunt Velperbroek

Bericht door Peter » ma 08 feb 2016, 11:27

Inderdaad, maar voornamelijk buiten werkuren. De werkelijke verkeersstroom A325-A50noord via Arnhem centrum moet te verwaarlozen zijn, daar hier 1+1 stukjes tussenzitten, waar ongetwijfeld ook veel verkeer met bestemming (of oorsprong) Arnhem in zit.

Wellicht dat een enkele (echte) flyover van de A12-west naar de A348 nog een optie is (met een by-pass de andere kant op) als het plein problematisch blijft na de doortrekking van de A15.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Knooppunt Velperbroek

Bericht door Coen Tunnel » ma 08 feb 2016, 12:14

^^ Ik vraag me af wat dat oplost. De stroom naar de A348 is niet groot, het is een rustige snelweg. Ongetwijfeld zal veel verkeer van/naar de A348 een bestemming of herkomst in Arnhem hebben en dat zal dus naar de N325 gaan of daar vanaf komen. Niet vanaf de A12.

Een bypass van de A348 naar de A12 is niet mogelijk door de aansluiting van de President Kennedylaan die er nog tussen zit.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Knooppunt Velperbroek

Bericht door Pino » ma 08 feb 2016, 12:39

captain007 schreef:Ik denk dat ze het knooppunt maar gewoon moeten laten voor wat het is. Zolang de N325 zelf niet ongelijkvloers is heeft het geen zin om iets aan Velperbroek te willen doen, omdat anders alle verbindingsbogen richting de N325 vastlopen vanwege de rijen voor de volgende VRI. De kans dat de N325 ongelijkvloers zal worden is bijna nul, dus het is gewoon verspilde moeite om iets te willen met het knooppunt. Er zijn wel belangrijkere zaken waar geld in gestoken kan worden in die regio zoals verbreding A12 Grijsoord - Waterberg naar 2x4 of de spitsstroken op de A50 tussen Waterberg en Beekbergen eens ombouwen tot permanente rijstroken bijvoorbeeld.
Dat laatste mag zijn, maar ik ben het niet eens met je principiële stelling dat ombouw van Velperbroek zonder ongelijkvloerse N325 sowieso verspilde moeite is. Ik deel je verwachting dat de verbindingsboog zal vollopen, maar als de verplaatsing van de kop van de file met enkele honderden meters er ook toe bijdraagt dat de staart van de file niet langer (of veel minder vaak) op de A12 zal liggen, heb je winst geboekt. Velperbroek staat toch in twee richtingen in de file top 50, en dat komt volgens mij vooral door terugslagfiles vanaf het verkeersplein naar de A12. Laat ze vooral een poging wagen om die te reduceren.

Resteert uiteraard het ruimteprobleem.

rbtvdijk
dorpsstraat
Berichten: 136
Lid geworden op: zo 13 mar 2005, 14:36

Re: Knooppunt Velperbroek

Bericht door rbtvdijk » ma 08 feb 2016, 12:57

Als het ongelijkvloers maken van Velperbroek niet gaat gebeuren, dan hoop ik in ieder geval dat we hier ooit parallelbanen gaan zien zoals bij de A12 over verkeersplein Laagraven.

Dit zal in ieder geval de rijen tot de VRI's op Velperbroek zelf verminderen. Dit omdat het verkeer dat vanuit het Westen richting Westervoort moet, hier geen gebruik meer van hoeft te maken.

Bovendien ondervindt het verkeer dat richting Zevenaar > Duitse grens moet, dan geen hinder meer van de rijen voor de VRI's die momenteel al op de A12 zelf beginnen.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Knooppunt Velperbroek

Bericht door RSK » ma 08 feb 2016, 13:01

Er is qua ruimte best een hoop haalbaar als je uit gaat van een vlinderdas met lussen waarvan de straal van iets meer dan 50 meter. Geld zal eerder een probleem vormen, alhoewel ik het zeker geen verspilling vind als aansluitingen volledig als knooppunt worden vormgegeven. Het zorgt immers voor een goede stroom stad-uit en ook heeft verkeer meer ruimte om zich op te stellen voor het eerste knelpunt, wat van de rotonde naar de VRI verschuift. Hier een ontwerpje:

Afbeelding

Door de slanke vorm van de vlinderdas ontstaat ruimte voor een weg die de lokale bestemmingen via één grote rotonde voorziet van ontsluiting. Deze hoefijzervormige parallelweg heb ik aan beide zijden doorgetrokken tot het industrieterrein, met name in het zuiden is dat interessant omdat het de optie open zet om één tak van de eerste VRI op de N325 af te kappen, wat de doorstroming daar verbetert. De verbindingsbogen voor linksaf heb ik in beide richtingen als linkse invoeger getekend, zodat kan worden volstaan met één beperkt viaduct voor de andere rijrichting, ook accentueert het dat de stroom vanaf de A12 de belangrijkste stroom is, boven de lokaal-regionale stromen vanaf de N325 en N348.

Bewegwijzeringstechnisch zou ik de hele verbinding N325-A325-N325-A348 samen één tweecijferig nummer willen geven, waarbij mijn voorkeur uitgaat naar A52/N52. Daarbij kies ik bewust voor 52 i.p.v. 48: een verbinding met de N48 in het noorden lijkt me niet realistisch. De panelen voor Velperbroek vind ik nu (met name in westelijke richting) erg rommelig. Dat komt omdat er twee verschillende wegnummers zijn voor één doorlopende kruisende weg. Als Velperbroek volledig ongelijkvloers wordt, kun je de A-status zuidwaarts doortrekken tot de eerste VRI, zodat je maar één nummer hoeft te bewegwijzeren: de A52.

Afbeelding

Overigens denk ik dat een fatsoenlijke verbreding van het viaduct ten oosten van het knooppunt ook wonderen doet voor de doorstroming. Nu is het daar 4+2+2, ik denk dat 2+3+3+2 tussen Duiven en de westkant van Velperbroek wel op zijn plaats is.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Knooppunt Velperbroek

Bericht door Rene » ma 08 feb 2016, 13:12

RSK schreef:Afbeelding
Kijk eens naar de hoogteligging in het lengteprofiel van de verbindingsweg van de A12(west) naar de A348, en kijk dan naar de ligging van de kruisende rijbanen. Onhaalbaar.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Knooppunt Velperbroek

Bericht door RSK » ma 08 feb 2016, 13:28

Volgens mij stijgt de A12 richting het oosten naar de brug toe, de boog A12-west > A348 loopt naar beneden. Ik moet toegeven dat het lastig is om in de hoogte te tekenen, maar ik zie eerlijk gezegd het probleem hier niet. Ik zit meer in over de verbindingsboog van de A12-west naar de lokale wegstructuur.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: Knooppunt Velperbroek

Bericht door captain007 » ma 08 feb 2016, 13:39

^^ Er schort het een en ander aan de rijbanen die pal langs elkaar lopen en op een totaal verschillende hoogte liggen. Je hebt ruimte nodig voor geleiderail en gewapende grond en dat gaat niet passen zo kort op elkaar. Met name bij de rijbanen van de A348 / verlengde van de N325 past het gewoon totaal niet qua hoogteverschil naast elkaar. Als je eens dwarsdoorsneden op een aantal punten gaat maken denk ik dat je vanzelf erachter komt waar het totaal niet uitkan.

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Knooppunt Velperbroek

Bericht door Jackbauer1350 » wo 10 feb 2016, 0:21

Op topotijdreis is te zien bij kaartjes uit de jaren 70 dat rijksweg 52 Arnhem in liep via de John Frostbrug. De Pleijweg/IJsseloordweg was zo te zien ook nooit bedoeld om naadloos over te gaan in de A52, nu A325, maar door middel van de VRI kruising, die het nog steeds is. Waarschijnlijk omdat men had verwacht dat de A15 tussen Ressen en Zevenaar snel aangelegd zou worden en die het grootste deel van het doorgaande verkeer zou afvangen. Uiteindelijk zou dit nog tientallen jaren gaan duren. Ook is de Pleijweg/IJsseloordweg om die reden dus niet voorzien geweest als volwaardige snelweg. Wel is de weg op één kruising na ongelijkvloers.
Een volledige A48 richting Deventer is definitief afgeketst begin jaren 80 ?

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: Knooppunt Velperbroek

Bericht door captain007 » wo 10 feb 2016, 7:43

^^ De weg heeft twee gelijkvloerse kruisingen. Een bij Presikhaaf/IJseloord, de andere bij de aftakking naar de weg richting Westervoort.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Knooppunt Velperbroek

Bericht door Schelpenpaadje » wo 10 feb 2016, 10:17

Creatief al die plaatjes voor een volledig ongelijkvloers Velperbroek.
Wat zijn eigenlijk de drukste relaties op de rotonde?

Zou het knooppunt al flink ontlast worden met een dive-under voor de relatie N325 - A348?

De kosten hiervan zullen een fractie zijn van de spaghetti's die hier voorbij zijn gekomen. Je kunt een halfverdiepte ligging door het knooppunt laten aftakken vanuit de middenberm van de N325 en A348. Het profiel van deze wegen hoeft hiervoor slechts over korte afstand een stukje te worden verbreed. Alleen voor het ongelijkvloers kruisen van de rotonde en de A12 zijn drie kunstwerken nodig.

Zoiets als dit dus:
Afbeelding

Aanvullend zou je de N785 kunnen stroomlijnen om meer verkeer van en naar Velp te bewegen om afrit 1 van de A348 te kiezen in plaats van de Kennedylaan te nemen.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Knooppunt Velperbroek

Bericht door RSK » wo 10 feb 2016, 10:41

Even de intensiteiten van de verschillende wegen opgezocht: op de N325 rijden ruim 70.000 voertuigen per dag op 2x3, de A348 krap 30.000 op 2x2, de A12 ten westen krap 90.000 op 2x3 en de A12 ten oosten krap 110.000 op 2x4. Laten we de aansluiting voor Velp even buiten beschouwing, dan gaan er sowieso 100.000 voertuigen per dag over het plein (namelijk al het verkeer van de N325 en A348).

Ik heb het idee dat verkeer van en naar de A348 met name op de A12 richting westen is georiënteerd, terwijl verkeer op de N325 zich meer naar het oosten richt. Immers voor verkeer uit de omgeving Dieren/Ellecom/Doesburg is het naar de Achterhoek al gauw sneller via de N317. De N325 is echter de meest oostelijke oversteekmogelijkheid van de Rijn. Dus los van de ontsluiting van Arnhem, vervult die weg ook een bovenregionale functie. Ik ben benieuwd in hoeverre de verlengde A15 er toe in staat zal zijn om die functie over te nemen.

In feite is de verbinding tussen de N325 en A348 'helaas' een minder belangrijke, zo vermoed ik althans. Dus de makkelijkste optie, een weg rechtdoor zoals je hier schetst, heeft maar een beperkt oplossend vermogen.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Knooppunt Velperbroek

Bericht door Schelpenpaadje » wo 10 feb 2016, 10:47

^^
Daar was ik ook al een beetje bang voor. Hoe dan ook zorgt het weghalen van het rechtdoorgaand verkeer ervoor dat op de rotonde en in de VRI-regelingen capaciteit vrijkomt voor verkeer van en naar de A12. Misschien kun je hierdoor ook wat schuiven met rijstroken? Vrije rechtsaffers? Hoeveel dit alles oplevert blijft dus nog even de vraag.

Voordeel van minder verkeer op deze relatie is dat je 1+1 met ruimtereservering voor 2+2 voldoende zou kunnen zijn.

Als N325-Kennedylaan drukker is dan N325-A348 kun je de dive under ook juist hier tussen aanleggen.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Knooppunt Velperbroek

Bericht door Kaaiman » wo 10 feb 2016, 10:54

Ik denk dat een dive-under A12o > N325 meer uitricht, eventueel gecombineerd met een dive-under A12w > A348.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76280
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Knooppunt Velperbroek

Bericht door Chris » wo 10 feb 2016, 10:59

Als de verlengde A15 er ligt zal er sowieso minder verkeer vanaf de A12 naar de N325 rijden.

Functioneert het knooppunt Velperbroek echt zo slecht? Het verkeersplein Zwolle-Zuid heeft enigszins vergelijkbare intensiteiten en daar kan je ook in de spits nog prima doorrijden.

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: Knooppunt Velperbroek

Bericht door captain007 » wo 10 feb 2016, 11:23

^^ Volgens mij zitten de problemen in de afvoercapaciteit van de N325. Men heeft daar als extra buffer al rijstroken tot de eerste kruising aangelegd, zodat men terugslag iets kan uitstellen. Alleen is die kruising zelf overbelast en zorgt die voor teveel terugslag tot op het verkeersplein zelf, waardoor de hele boel in de soep loopt. Zodra dat plein volstaat staan binnen no-time ook de aansluitende wegvakken compleet vast met alle gevolgen van dien. Ik denk dat je met aanpassingen van het plein zelf dus enkel bepaalde verkeersstromen uit elkaar kan trekken die daardoor er geen last meer hebben van die terugslag, maar op de A12 en de A348 zal je toch altijd last van files houden zolang je niet iets met die kruisingen in de N325 gaat doen. Eigenlijk zou die kruising Meander/Lange Water met de N325 een haarlemmermeeraansluiting moeten worden om de verkeersafwikkeling daar sterk te verbeteren. Er is behoorlijk wat afslaand verkeer op die kruising en de Lange Water is met 2x2 rijstroken ook een drukke zijweg. Dat zorgt ervoor dat het verkeer op de N325 onvoldoende kan worden afgewikkeld.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Knooppunt Velperbroek

Bericht door Schelpenpaadje » wo 10 feb 2016, 11:30

Chris schreef:Functioneert het knooppunt Velperbroek echt zo slecht?
Ik ken de situatie ter plekke niet goed. De keren dat ik er kom rijd ik fluitend rechtdoor over de A12. Mijn indruk is dat in de spits de drukte op de rotonde nog wel eens terug wil slaan op de A12. Ik ben met je eens dat het goed is eerst de doortrekking van de A15 af te wachten. Als verbeteringen dan nodig zijn, kom je realistisch gezien eerder uit bij optimalisaties als deze dan bij luchtkastelen waarbij het knooppunt volledig ongelijkvloers wordt.
Kaaiman schreef:Ik denk dat een dive-under A12o > N325 meer uitricht, eventueel gecombineerd met een dive-under A12w > A348.
Is dit wat je in gedachten had?
Afbeelding
Als een dive-under een dive-under A12w -> A348 noodzakelijk wordt geacht, zou ik deze meteen combineren met het ongelijkvloers maken van A348 -> A12w. Dit kost je maar 1,5 kunstwerk extra, terwijl je op deze relatie dan ook gelijk de conflicten met de Kennedylaan kwijt bent.

jan
autoweg
Berichten: 1843
Lid geworden op: ma 16 mei 2005, 16:11
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Knooppunt Velperbroek

Bericht door jan » wo 10 feb 2016, 21:21

De groenfase voor verkeer vanaf de A348 dat het plein op wil is erg kort (het verkeer van de A12o krijgt alle voorrang). Hierdoor ontstaat er zeker 's ochtends een op het oog korte file (paar 100 meter), echter dat kost je zo 15 tot 20 minuten extra..

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Knooppunt Velperbroek

Bericht door Vinny » wo 10 feb 2016, 21:36

Ik denk dat als de linksafbewegingen via een dive-under verlopen de doorstroming fors gaat verbeteren. Als je dat verkeer niet meer op de rotonde hebt dan stroomt de rotonde zelf natuurlijk ook veel beter door.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Temlin
dorpsstraat
Berichten: 131
Lid geworden op: ma 07 okt 2013, 23:09

Re: Knooppunt Velperbroek

Bericht door Temlin » vr 12 feb 2016, 3:30

Het is ook erg onhandig dat verkeer van Arnhem Noord richting Westervoort ook gebruik moet maken van de rotonde. Maar dit zal waarschijnlijk nooit opgelost worden.

VWCaddy
dorpsstraat
Berichten: 107
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 7:58
Locatie: Gelderland

Re: Knooppunt Velperbroek

Bericht door VWCaddy » vr 04 mar 2016, 14:06

Ik zou een vrije rechtsaffer vanaf de richting a12west naar de n325 willen bepleiten, misschien wel met 2 stroken.
Je hebt dan hier minder groentijd nodig die je kan verdelen over de andere toeritten.

Verder denk ik dus dat de instelling van de verkeerslichten ook beter kan.
Het verkeer op het plein heeft nu veel groen, en het verkeer op de toeritten veel rood.
Met name vanaf de A348 zoals genoemd.
Als je driekwart rond wil moet kom je desondanks toch soms voor rood op het plein.

Ik vermoed dat men met een 5-slagen systeem werkt waarbij elke toerit ombeurten groen krijgt.
Als je met een 2-slagen systeem werkt waarbij de tegenoverliggende toeritten tegelijkertijd groen krijgen zou je meer groen kunnen geven.
In theorie zou je dan volgens mij bijna de helft van de tijd groen kunnen geven voor verkeer op de toeritten, maar ik snap dat het een moeilijke puzzel is. Je zit dan nog wel met de toerit velp.

Temlin
dorpsstraat
Berichten: 131
Lid geworden op: ma 07 okt 2013, 23:09

Re: [A012][A348][N325] Knooppunt Velperbroek

Bericht door Temlin » ma 13 feb 2017, 20:26

Rijkswaterstaat: oprit naar A12 vanaf Velperbroek veiliger

Rijkswaterstaat gaat de oprit van de Pleyroute naar de A12 richting Duiven veiliger maken door de aanleg van tientallen meters asfalt en het verlengen
van de vangrail.

De provincie ook de invoegstrook aan het eind van de oprit ter sprake brengen. Die is te kort, waardoor automobilisten te laat doorhebben dat ze moeten invoegen
http://www.gelderlander.nl/arnhem/rijks ... ~a00b1423/

Alain
expressweg
Berichten: 3481
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 18:09
Contacteer:

Re: [A012][A348][N325] Knooppunt Velperbroek

Bericht door Alain » do 25 jan 2018, 7:54

Ik kom tegenwoordig met enige regelmaat langs het verkeersplein (sinds een jaar woon ik in Arnhem) en weet uit eigen ervaring dat het er druk en onoverzichtelijk kan zijn. Er is maar weinig ruimte voor spectaculaire oplossingen, dus ben ik van een eenvoudiger standpunt uitgegaan, waarbij de drukke relatie A12-oost > N325 een eigen baan krijgt.

De aanpassingen vinden zoveel mogelijk binnen het ruimtebeslag van het huidige verkeersplein plaats. Alle relaties die het verkeersplein nu aanbiedt blijven bestaan. In onderstaand plaatje zijn de kleuren:
  • groen: rijbanen A12
  • blauw: relaties A12-oost <> N325
  • rood: overige relaties
De relatie A12-oost > N325 rijdt via een boog die het bestaande verkeersplein driekwart rond volgt. Aan de westzijde zal deze baan de overige verkeersstromen van en naar de N325 ongelijkvloers moeten kruisen. Of dat via een fly-over of dive-under moet heb ik verder niet uitgewerkt, maar misschien is een dive-under handiger omdat de rijbaan dan al eerder in het knooppunt kan afdalen. De boogstralen die ik hier heb ingetekend vallen ongetwijfeld nog verder te optimaliseren.

De overige relaties blijven gelijkvloers afgewikkeld worden - alleen de relatie N325 > A12-oost rijdt - net als nu - langs het verkeersplein. Deze relaties worden via twee rijbanen aan de buitenkant van de rijbaan voor A12-oost > N325 afgewikkeld. Bepaalde relaties hebben met deze oplossing een voordeel ten opzichte van de huidige situatie: de relaties N325 > A12-west en A12-west > Velp/A348 hoeven het plein niet meer driekwart rond. De relatie N325 > A348 moet echter meer verkeer gaan kruisen. Sowieso wordt deze oplossing wat 'compacter' dan het huidige verkeersplein, waardoor de wachtrijen mogelijk al eerder op de N325 ontstaan. Tegelijkertijd zal de hoeveelheid af te wikkelen verkeer via de gelijkvloerse relaties per saldo omlaag gaan, omdat de verkeersstroom A12-oost > N325 geheel via eigen baan gaat.

Het zuidelijke en oostelijke deel van het huidige verkeersplein komen te vervallen. Het oostelijke kunstwerk in de A12 zou daarmee ook kunnen komen te vervallen; het westelijke kunstwerk moet flink verbreed worden om de extra rijbanen te accommoderen. Het is dan wel geen four-level stack, maar misschien wel een haalbaardere kaart.

Afbeelding

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A012][A348][N325] Knooppunt Velperbroek

Bericht door Schelpenpaadje » do 25 jan 2018, 8:07

Crearief bedacht. Wat voor ontwerpsnelheid heb je voor de A12-oost > N325 in gedachten? Kun je deze relatie met wat persen niet onder het oostelijke kunstwerk doorleiden? Dan heb je aan de westkant wat meer ruimte over voor de rijstroken voor de overige relaties.

Plaats reactie