Knooppuntachtige afritten

Bespreek hier alles over wegen en verkeer in België

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: Knooppuntachtige afritten

Bericht door Mark » di 07 apr 2015, 23:26

Ah, de prachtige ViaMichelin plaatjes en alom bekende Paint kunsten van Vinny :dyn_hyp: .

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Knooppuntachtige afritten

Bericht door Kaaiman » wo 08 apr 2015, 8:28

^^ Waarvan een hoop schaamteloos gekopieerd door de toenmalige eigenaar van Highway-Intersections.net. :duck:
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Archeopendra1234
verkeersader
Berichten: 575
Lid geworden op: di 30 sep 2014, 19:19
Locatie: Antwerpen

Re: Knooppuntachtige afritten

Bericht door Archeopendra1234 » wo 06 mei 2015, 23:36

Ik mis een heleboel knooppunten in die file, onderandere het halve sterknooppunt boven Antwerpen-West aan de E34/N49, met één sterboog uitgegraven in plaats van gebrugd, en de afrit Ekeren op de A12...die laatste heb ik zelfs geen flauw idee hoe dat type knooppunt zou moeten noemen en ik zie ook niet meteen in waarom het zo ingewikkeld gemaakt is ;)

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6910
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Knooppuntachtige afritten

Bericht door Wimpie25 » do 07 mei 2015, 13:15

^^
Laten we het voor de goede orde maar het Macaroniknooppunt noemen ;)
Het lijkt op iets dat ik enkel in Cities Skylines voor mekaar zou krijgen.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Knooppuntachtige afritten

Bericht door RSK » do 07 mei 2015, 13:39

^^ Als ik het goed bekijk is het weinig anders dan een doodnormale stack. Alleen is de vorm nogal raar omdat het geen kruisende wegen zijn, maar min of meer parallel lopende wegen. Of anders gezegd: normaal kruist oost-west met noord-zuid, hier 'kruist' oost-noord met west-zuid.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3549
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: Knooppuntachtige afritten

Bericht door verfmeer95 » do 07 mei 2015, 13:58

^^ Voor een gewone stack moeten de hoofdwegen kruisen. Dat gebeurt hier niet. Volgens mij is dit een complex bestaande uit 2 halve stackknooppunten met een vlechtwerk ertussen.

Archeopendra1234
verkeersader
Berichten: 575
Lid geworden op: di 30 sep 2014, 19:19
Locatie: Antwerpen

Re: Knooppuntachtige afritten

Bericht door Archeopendra1234 » do 07 mei 2015, 17:41

Dus eigenlijk een "volledig sterknooppunt" maar uitgerokken in 2 delen, beetje zoals Loncin?

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Knooppuntachtige afritten

Bericht door Alfa » vr 08 mei 2015, 0:16

Laten we het er dan maar op houden dat het een knooppunt buiten categorie is. Het is inderdaad nogal ruim vormgegeven voor iets wat eigenlijk maar een afrit is. Weliswaar komen er veel vrachtwagens langs (die vereisen een grotere boogstraal om comfortabel te gebruiken) maar dan nog blijft het ruim.

Overigens: in sommige scenario's zou de Oosterweelverbinding naar dit knooppunt getrokken worden ipv net onder Luchtbal, dit dus op een viaduct dat over de Oosterweelsteenweg richting Noordkasteel loopt. Dat zou de 'afrit Ekeren' nog ingewikkelder gemaakt hebben.

Archeopendra1234
verkeersader
Berichten: 575
Lid geworden op: di 30 sep 2014, 19:19
Locatie: Antwerpen

Re: Knooppuntachtige afritten

Bericht door Archeopendra1234 » vr 08 mei 2015, 17:14

Een sterklaverturbinewindmolen-spaghettiknooppunt dan ;)

Wat ik me afvraag is wat er exact gebeurt met een knooppunt als je dat uitrekt en min of meer opsplitst in twee halve knooppunten...bijvoorbeeld de twee halve sterren aan Antwerpen-West en Sint Anna Linkeroever...ik vraag me ook af of dit toepasbaar is op klaverkladen en turbines.
Spijtige van de zaak is dat ik geen enkel tekenprogramma ken om die zaken te onderzoeken.

Nog iets heel anders wat ik ergens op het net gevonden heb was een thesis over het maken van een nieuw type knooppunt, die een verkeersplein met een ster combineert om doorgaand en lokaal verkeer te scheiden.
http://www.kuleuven.be/traffic/dwn/E2008G.pdf

Archeopendra1234
verkeersader
Berichten: 575
Lid geworden op: di 30 sep 2014, 19:19
Locatie: Antwerpen

Re: Knooppuntachtige afritten

Bericht door Archeopendra1234 » do 04 jun 2015, 20:57

Vandaag nog over de afrit/knooppunt Ekeren gereden en ik zie duidelijk 2 halve stacks gecombineerd met een heleboel verbindingswegen die turbine-achtig, en zelfs 2 die klaverblad-achtig zijn...toch vreemd zo'n knooppunten over parallelle wegen i.p.v. kruisende wegen ;)

Archeopendra1234
verkeersader
Berichten: 575
Lid geworden op: di 30 sep 2014, 19:19
Locatie: Antwerpen

Re: Knooppuntachtige afritten

Bericht door Archeopendra1234 » do 20 aug 2015, 17:48

Mechelen Zuid lijkt me ook iets speciaals...is dat niet de gotische variant van een halve stack?

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Knooppuntachtige afritten

Bericht door Coen Tunnel » do 20 aug 2015, 18:30

^^ Bij een gotisch knooppunt kruisen de rijbanen zich ook. Dat is bij Mechelen-Zuid niet het geval.

Gebruikersavatar
Victor
autoweg
Berichten: 1481
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 21:39
Locatie: Oosterhout

Re: Knooppuntachtige afritten

Bericht door Victor » do 20 aug 2015, 18:39

Coen Tunnel schreef:^^ Bij een gotisch knooppunt kruisen de rijbanen zich ook.
Zoals bij De Nieuwe Meer, Sint-Anna, Antwerpen-West? :)

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: Knooppuntachtige afritten

Bericht door Lambo19 » do 20 aug 2015, 22:07

^^
Ik vermoed van wel.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Knooppuntachtige afritten

Bericht door Coen Tunnel » do 20 aug 2015, 22:25

Victor schreef:
Coen Tunnel schreef:^^ Bij een gotisch knooppunt kruisen de rijbanen zich ook.
Zoals bij De Nieuwe Meer, Sint-Anna, Antwerpen-West? :)
Ik doelde op de hoofdrijbanen. De linkerrijbaan komt rechts te liggen en omgekeerd:

Afbeelding

Archeopendra1234
verkeersader
Berichten: 575
Lid geworden op: di 30 sep 2014, 19:19
Locatie: Antwerpen

Re: Knooppuntachtige afritten

Bericht door Archeopendra1234 » do 20 aug 2015, 23:16

Lijkt sterk op de halve variant daar in Mechelen dan.
Nergens anders in België ben ik er nog tegengekomen...

Antwerpen West/St Anna zijn gewone stacks, lijken me niet echt "Gotisch" ;)

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3549
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: Knooppuntachtige afritten

Bericht door verfmeer95 » vr 21 aug 2015, 15:19

^^ Totaal niet. Als je tussen Antwerpen en Brussel rijdt blijf je altijd rechts rijden, je komt nooit links uit. Je hebt dus geen wisseling van de rijrichting, wat nu juist hét kenmerk van een Gotisch knooppunt is.
Mechelen-Zuid is gewoon een uit elkaar getrokken stack-knooppunt óf, als je het daar niet mee eens bent, een drievoudige splitsing.

Gebruikersavatar
Glodenox
woonerf
Berichten: 58
Lid geworden op: zo 31 mei 2015, 13:40

Re: Knooppuntachtige afritten

Bericht door Glodenox » vr 05 feb 2016, 14:18

Bij Mechelen-Zuid (en Mechelen-Noord) mag je ook niet vergeten dat de originele plannen van de E19/A1 ook een express-weg voorzien hadden tussen de huidige wegdelen. Enkel in Mechelen ging men daar halverwege tussen Antwerpen en Brussel van de snelweg kunnen rijden. Het verkeer komende van/naar Brussel kon van Mechelen-Zuid gebruik maken hiervoor en het verkeer komende van/naar Antwerpen in Mechelen-Noord.
Waze Belux Global Champ

Archeopendra1234
verkeersader
Berichten: 575
Lid geworden op: di 30 sep 2014, 19:19
Locatie: Antwerpen

Re: Knooppuntachtige afritten

Bericht door Archeopendra1234 » di 09 feb 2016, 16:11

^^
Hoe had dat knooppunt er bij voltooiing dan uit moeten zien? Vast iets unieks ;)

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: Knooppuntachtige afritten

Bericht door Lambo19 » di 09 feb 2016, 18:52


Archeopendra1234
verkeersader
Berichten: 575
Lid geworden op: di 30 sep 2014, 19:19
Locatie: Antwerpen

Re: Knooppuntachtige afritten

Bericht door Archeopendra1234 » di 09 feb 2016, 20:12

^^
Mja, maakt nog niet echt duidelijk hoe de af- en opritten van het middelste gedeelte hadden moeten worden aangesloten ;)

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22841
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Knooppuntachtige afritten

Bericht door harry » di 09 feb 2016, 20:20

^^ Het klopt ook niet helemaal, of er ontbreken wat lijntjes.
De huidige linkse in- en uitvoegers waren wel degelijk volgens het oorspronkelijke ontwerp.
Alleen voor de (niet aangelegde) hoofdrijbaan zouden er rechtse in-/uitvoegers zijn.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: Knooppuntachtige afritten

Bericht door Lambo19 » wo 10 feb 2016, 13:27

^^
Indien de parallelstructuur was gerealiseerd had er dus waarschijnlijk niet veel anders uitgezien dan nu het geval is. De E19 zou dan ook zonder twijfel de breedste snelweg van het land zijn met 12 rijstroken.
Ik vraag me trouwens af wat men van plan is als de E19 ooit dient verbreed te worden. Tijdens de spits zie je dat de E19 tussen Mechelen-Zuid en Mechelen-Noord ook stilaan structurele file begint te vertonen. Vanaf Kontich beschikt de E19 over vier rijstroken richting Antwerpen. Het zou me geen slecht idee lijken dat de E19 in de toekomst wordt uitgebreid naar 2x4 vanaf Mechelen-Noord.

Gebruikersavatar
Glodenox
woonerf
Berichten: 58
Lid geworden op: zo 31 mei 2015, 13:40

Re: Knooppuntachtige afritten

Bericht door Glodenox » do 11 feb 2016, 11:28

De plannen voor de supersnelweg waren 2 rijstroken in elke richting, als ik me dat goed herinner. Dus het zouden 10 rijstroken geweest zijn. Een verbreding van de E19 gaat geen enkel nut hebben, vandaar dat het niet uitgevoerd werd. Ik durf zelfs te beweren dat het verkeer bijna even vlot zal verlopen als de E19 slechts 2x2 was (op de knooppunten na, natuurlijk). Het enig verschil zou de lengte van de file zijn omdat er met meer rijstroken meer plaats is om de wagens op de snelweg in de file 'te parkeren'.
Het probleem zit bij de ringen van Brussel en Antwerpen die beide zo verzadigd zijn dat er de file zich vanaf de aansluitingen opbouwt. Meer rijstroken aanleggen op de E19 verhelpt dat probleem niet.

Ik heb snel-snel een kaartje gemaakt waar je kan zien wat ik in mijn vorig bericht bedoelde in verband met die supersnelweg ter hoogte van Mechelen: https://www.google.com/maps/d/viewer?mi ... p63FKz8gZE In de mobiliteitsplannen van Mechelen staat de uitwerking van dit stuk tussen Mechelen-Zuid en Mechelen-Noord als deel van een soort van verlenging van de R6 rond Mechelen. Via de N1 is er dan een aansluiting aan de tangent die men naast het station van Mechelen aan het aanleggen is. Of dit er ook effectief van gaat komen is natuurlijk koffiedik kijken.
Waze Belux Global Champ

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: Knooppuntachtige afritten

Bericht door vynkce » do 11 feb 2016, 11:37

Er zijn plannen om ter hoogte van Mechelen toch deze structuur te gaan gebruiken tussen de complexen Mechelen-Noord en Mechelen-Zuid. Tegelijk wordt ook rechtstreekse verbinding voorzien tussen de R6 en de N16. Zeker is dit nog allemaal niet, laat staan dat er al een termijn voorzien is. :)

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: Knooppuntachtige afritten

Bericht door Lambo19 » do 11 feb 2016, 12:24

Glodenox schreef:De plannen voor de supersnelweg waren 2 rijstroken in elke richting, als ik me dat goed herinner. Dus het zouden 10 rijstroken geweest zijn.
Neen, oorspronkelijk werd van 12 rijstroken uitgegaan uitgevoerd als een parallelstructuur dus 3+3+3+3 waarbij de buitenste rijbanen alle op- en afritten zouden bedienen tussen Brussel en Antwerpen.
De 2x3 rijstroken in het midden zouden dan dienst doen voor het 'doorgaande' verkeer en zoals gezegd enkel bij Mechelen een aansluiting zouden hebben tussen beide steden.
Glodenox schreef: Een verbreding van de E19 gaat geen enkel nut hebben, vandaar dat het niet uitgevoerd werd. Ik durf zelfs te beweren dat het verkeer bijna even vlot zal verlopen als de E19 slechts 2x2 was (op de knooppunten na, natuurlijk). Het enig verschil zou de lengte van de file zijn omdat er met meer rijstroken meer plaats is om de wagens op de snelweg in de file 'te parkeren'.
Het probleem zit bij de ringen van Brussel en Antwerpen die beide zo verzadigd zijn dat er de file zich vanaf de aansluitingen opbouwt. Meer rijstroken aanleggen op de E19 verhelpt dat probleem niet.
Toch lijkt een verbreding van de E19 richting Antwerpen mij wel degelijk zinvol te zijn. Dat kan al eenvoudig door de huidige 4 rijstroken vanaf Kontich uit te breiden tot Mechelen. Dat kan prima zonder extra druk op de R1.
Het is inderdaad ook zo dat de file op de R0 een terugslag heeft tot op de E19 met structurele files tot gevolg. Een verbreding richting Brussel is dan ook vrij nutteloos zolang de R0 niet aangepakt wordt.

Gebruikersavatar
Glodenox
woonerf
Berichten: 58
Lid geworden op: zo 31 mei 2015, 13:40

Re: Knooppuntachtige afritten

Bericht door Glodenox » do 11 feb 2016, 13:33

Lambo19 schreef:Neen, oorspronkelijk werd van 12 rijstroken uitgegaan uitgevoerd als een parallelstructuur dus 3+3+3+3 waarbij de buitenste rijbanen alle op- en afritten zouden bedienen tussen Brussel en Antwerpen.
Ah inderdaad. Ik moet me aan het verwarren zijn met andere plannen.
Lambo19 schreef:Toch lijkt een verbreding van de E19 richting Antwerpen mij wel degelijk zinvol te zijn. Dat kan al eenvoudig door de huidige 4 rijstroken vanaf Kontich uit te breiden tot Mechelen. Dat kan prima zonder extra druk op de R1.
Voor zover ik kan zien is er geen enkele bottleneck die zo'n uitbreiding zou kunnen verantwoorden. Die huidige situatie met 4 rijstroken is nuttig om het sorteren van het verkeer ruim voor de Craeybeckxtunnel te laten plaatsvinden, maar verder is er momenteel capaciteit genoeg.
Lambo19 schreef:Het is inderdaad ook zo dat de file op de R0 een terugslag heeft tot op de E19 met structurele files tot gevolg. Een verbreding richting Brussel is dan ook vrij nutteloos zolang de R0 niet aangepakt wordt.
Zelfs als de R0 aangepakt wordt zou een verbreding vrij nutteloos zijn. Alleen een uitbreiding naar 4 rijstroken zou nuttig zijn vanaf Vilvoorde om zo net zoals in Antwerpen het sorteren al wat ruimer op voorhand mogelijk te maken. Maar veel extra capaciteit zie ik dat niet genereren.

Maar goed, we dwalen wat af van het onderwerp lijkt me ;)
De afrit naar de Woluwelaan die men aan knooppunt Machelen gaat voorzien is hier nog niet de revue gepasseerd. Het is namelijk een knooppunt waarvan men de ongebruikte fly-overs nu gaat gebruiken. Veel meer knooppunt kan je niet vragen, lijkt me.
Waze Belux Global Champ

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22841
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Knooppuntachtige afritten

Bericht door harry » do 11 feb 2016, 21:08

Lambo19 schreef:Neen, oorspronkelijk werd van 12 rijstroken uitgegaan uitgevoerd als een parallelstructuur dus 3+3+3+3 waarbij de buitenste rijbanen alle op- en afritten zouden bedienen tussen Brussel en Antwerpen.
Glodenox schreef:Ah inderdaad. Ik moet me aan het verwarren zijn met andere plannen.
De oude situatie bij afrit Kontich suggereerde nochtans een indeling 3+2+2+3 voor het hele traject.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Knooppuntachtige afritten

Bericht door Vinny » do 11 feb 2016, 21:12

Geen ruimtereservering voor een derde rijstrook?
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22841
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Knooppuntachtige afritten

Bericht door harry » do 11 feb 2016, 21:34

^^ Dat zag er niet naar uit:
Afbeelding
Afbeelding
http://xyg.typepad.com/xyg/quo_vadis_scania_vabis/page/2/ schreef:Elke goede verstaander had meteen door dat de beruchte "vork van Kontich" weer had toegeslagen. Richting Antwerpen wordt de snelweg op die plek ontdubbeld: drie rijstroken worden er plots vier, met een wel heel ongelukkige knoert van een verkeersscheider ertussen. Die opsplitsing is een relikwie van een ambitieus masterplan van een jaar of dertig geleden, dat voorzag in twee keer vijf rijstroken tussen Brussel en Antwerpen.
Ik geloof niet dat de vangrail ter plekke de laatste pakweg tien jaar al ooit langer dan een week intact bleef. Bijna hilarisch, maar eigenlijk schrijnend.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Plaats reactie