Pino schreef:De oorspronkelijke route Parijs - Metz kwam daarbij mooi centraal uit in Lotharingen, ook op het zwaartepunt van de bevolking van de streek. Dit stelde je mooi in staat om met een kort stukje over de haaks aansluitende A31 in industriesteden als Thionville en het zuiden van Luxembourg terecht te komen, terwijl ook Nancy goed bereikbaar bleef. Het meest aparte in dit westelijke stuk A4 is de 'bobbel' langs Reims, die voor wat extra kilometers zorgt. Maar Reims is wel een stad die je absoluut moet bedienen vanuit Parijs, dus dat werd de A4. De intensiteiten rechtvaardigden geen snelweg naar Reims én een snelweg die rechtstreekser naar Chalons loopt (en doen dat wat mij betreft nog steeds niet). Dus dan kom je uit op de A4 zoals hij geworden is: met overzichtelijke bochtjes de meest logische route tussen Parijs en het grootste gedeelte van Lotharingen en uiteindelijk ook wel het Duitse achterland.
Die omweg langs Reims is inderdaad het enige punt waarop het noordoosten van het land zich enigszins mag beklagen, want dat leidt toch tot een omweg van een kilometer of 25, in vergelijking met een meer gestroomlijnd tracé. Maar vanwege het belang van Reims is de gemaakte keuze te verdedigen. De aankomst in de regio Metz lijkt me ook heel redelijk, omdat daarmee de hele zone van Luxemburg tot Pont-a-Mousson gedekt wordt, terwijl het N4-tracé voornamelijk naar provinciestad Nancy leidt, een schiereiland in de industriële regio rond de Moezel. Ten zuiden van de stad ligt er niets bijzonders meer.
Omdat tussen de A4 en de A5 een behoorlijk gebied zonder oost-west-snelweg ligt, is het bestaan van enige vraag naar ombouw van de N4 zo vreemd nog niet, en uiteindelijk zal deze er ook wel komen. Maar of het de A4-concessie van SANEF onderuit zal halen? Vergeet niet dat de A4 ten oosten van Chalons sowieso niet zo heel veel verkeer trekt. De lol van deze concessie zit op andere stukken ...
Ik denk dat voor heel veel bestemmingen de keuze tussen de gratis N4 en betaalde A4 nu al vrij duidelijk is, zeker voor vrachtverkeer. Met een geleidelijke ombouw van de N4 krijg je misschien een marginale verschuiving, maar zoals gezegd zal de hoeveelheid verkeer dat de hele route aflegt sowieso al beperkt zijn. Het zal hooguit om enkele tientallen voertuigen per dag gaan.