[A004] Het wel en wee op de A4

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

[A004] Het wel en wee op de A4

Bericht door Mark » zo 07 feb 2016, 23:32

De aanleg van de A4 Delft-Schiedam is afgerond en het is wachten op de volgende grote projecten. Ondertussen is er wel genoeg gesprekstof over de A4. Om de onderwerpen over de specifieke projecten verder niet te vervuilen, kunnen ditjes en datjes rondom de A4 hier besproken worden. Ontwikkelingen rondom bepaalde projecten zoals voortgangsreportages graag plaatsen in het daarvoor bedoelde topic.

Lopende, toekomstige of afgeronde projecten
:arrow: [A004] A4 Burgerveen - Hoogmade - Leiderdorp
:arrow: [A004] Leiden - Den Haag: verbreding naar 2x4
:arrow: [A004][N014][N211] Haaglanden: poorten & inprikkers
:arrow: [A004] Delft-Schiedam
:arrow: [A004] A4 Benelux - Klaaswaal
:arrow: [A004] A4-zuid: Dinteloord-Bergen op Zoom

Verkeersstatistieken vallen te bespreken in dit topic.

Transport en Logistiek Nederland wil graag dat vrachtwagens door beide buizen van de Beneluxtunnel mogen richting zuid. Tot nu toe mogen vrachtwagens alleen door de rechterbuis (A). Richting het noorden is het verbod op buis D, de linkerbuis, al jaren terug opgeheven. Bron

H.
dorpsstraat
Berichten: 208
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 11:50
Locatie: Randstad

Re: [A004] Het wel en wee op de A4

Bericht door H. » ma 08 feb 2016, 7:34

De A4 Burgerveen-Leiden is in de spits echt een drama. De file bij Burgerveen ri. Den Haag slaat regelmatig terug naar de A5. Achtereenvolgens de invoegende parallelbaan vanaf Hoofddorp (incl. taper), de invoeger vanaf het tankstation, en de weefbewegingen tussen de bestemmingen A4 en A44, zorgt ervoor dat het dagelijks vanaf 16:00 al vastloopt.

Vervolgens natuurlijk de problematiek in de tunnelbak bij Leiderdorp, waar naast de 2x2 hoofdrijbaan ook zeer regelmatig ongevallen plaatsvinden.

RWS is bezig om bij Leiden te zoeken naar oplossingen om de files te verminderen:
Bron

Laatste update: 08 december 2015 13:56 uur

Het onderzoek bestaat uit drie stappen:

De eerste stap is een analyse van de huidige situatie op basis van alle beschikbare (verkeers)gegevens, een verkeerspsychologisch onderzoek, een online-enquête onder de weggebruikers en een onderzoek naar herkomst en bestemming van de verkeersdeelnemers. Dit onderzoek en de online-enquête zijn begin september afgerond. De online-enquête is door meer dan 500 weggebruikers ingevuld.

In de tweede stap komen de weggebruikers letterlijk aan het woord in drie bijeen-komsten: twee voor de ‘gewone’ weggebruikers en één voor de (belangen)vertegen-woordigers, zoals gemeente Leiden, Leiderdorp, TLN, EVO en diverse lokale belangenbehartigers. Op basis van deze bijeenkomsten is de probleemanalyse aangescherpt en zijn suggesties gedaan om de doorstroming te optimaliseren. Deze bijeenkomsten zijn een verrijking op de al eerder verzamelde gegevens. Deelnemers hebben aangegeven de bijeenkomsten erg op prijs te stellen.

Op dit moment wordt de derde stap uitgevoerd: bepalen van het definitieve pakket aan maatregelen. Waar nodig wordt de effectiviteit van de maatregelen met een verkeersmodel nader onderzocht. Dit leidt uiteindelijk tot het advies van Rijkswaterstaat aan de minister van Infrastructuur en Milieu. Naar verwachting zal de minister begin 2016 een beslissing nemen.

H.
dorpsstraat
Berichten: 208
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 11:50
Locatie: Randstad

Re: [A004] Het wel en wee op de A4

Bericht door H. » ma 08 feb 2016, 7:46

@ Mark, dit topic ontbreekt nog in het lijstje:

[A004] A4 Burgerveen - Hoogmade - Leiderdorp

H.
dorpsstraat
Berichten: 208
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 11:50
Locatie: Randstad

Re: [A004] Het wel en wee op de A4

Bericht door H. » wo 10 feb 2016, 11:11

H. schreef: Vervolgens natuurlijk de problematiek in de tunnelbak bij Leiderdorp, waar naast de 2x2 hoofdrijbaan ook zeer regelmatig ongevallen plaatsvinden.
Nu incl. statistieken ;)

http://vid.nl/Nieuws/article/VID.2016.041.03
Het aantal ongelukken op de A4 bij Leiden is afgelopen jaar bijna verdubbeld in vergelijking tot vorig jaar. In 2015 ging het op het stukje snelweg 96 keer mis, tegenover 50 keer in 2014.

Het gaat vooral vaak mis op de rijbaan richting Den Haag/Rotterdam, daar waar de hoofdrijbaan versmalt van drie naar twee rijstroken. Bij het ritsen zien veel weggebruikers een andere over het hoofd. Hoewel de aanrijdingen vaak (relatief) onschuldig van aard zijn (vaak alleen blikschade) is de situatie zorgwekkend.

Het is al langer duidelijk dat de verbreding van de A4 bij Leiden niet het gewenste effect heeft. Sinds de verandering worden de dagelijkse files daar alleen maar langer. Dit onrustige verkeersbeeld lijkt het aantal aanrijdingen in de hand te werken.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [A004] Het wel en wee op de A4

Bericht door Kaaiman » wo 10 feb 2016, 15:01

En IenM maar hardnekkig volhouden dat 2-3+3-2 geen optie is... :geeuw:
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [A004] Het wel en wee op de A4

Bericht door RSK » wo 10 feb 2016, 16:02

Volgens mij zegt niemand dat het geen optie is, maar is het op papier niet nodig. Tja, dan blijft het aanmodderen natuurlijk.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [A004] Het wel en wee op de A4

Bericht door Coen Tunnel » wo 10 feb 2016, 16:15

^^ In de praktijk blijft het misschien aanmodderen, op papier niet. :mrgreen:

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: [A004] Het wel en wee op de A4

Bericht door Mark » di 23 feb 2016, 17:56

Op het gedeelte Benelux - Kethelplein is men (al enige tijd) bezig de signaalgevers te vervangen door LED exemplaren. Die boven de C-buis, die vermoedelijk sowieso zelden/niet zijn gebruikt, zijn weggehaald zonder dat er LED-exemplaren voor zijn terug gekomen. Er was al geen indicatie dat deze buis in gebruik zou worden genomen, maar die kans lijkt nu nog kleiner.

exroosje
verkeersader
Berichten: 801
Lid geworden op: di 16 aug 2011, 11:49

Re: [A004] Het wel en wee op de A4

Bericht door exroosje » wo 24 feb 2016, 9:46

Het gaat vooral vaak mis op de rijbaan richting Den Haag/Rotterdam, daar waar de hoofdrijbaan versmalt van drie naar twee rijstroken. Bij het ritsen zien veel weggebruikers een andere over het hoofd. Hoewel de aanrijdingen vaak (relatief) onschuldig van aard zijn (vaak alleen blikschade) is de situatie zorgwekkend.
Dit is dan ook in een flauwe bocht naar links plus een stijgen vanuit de tunnelbak naar een viaduct. Ofwel niet te overzien. Diverse linksrijders merken dus pas laat op dat de rijstrook afvalt en knallen naar rechts.

De reden dat een 2-3 configuratie niet zo maar kan is dat dat formeel een uitbreiding is van capaciteit met gevolg voor uitstoot en geluid.
Krijg je direct alle omwonende nimby's weer over je heen. Ondertussen zie ik wel woonwijken verschijnen er vlak naast.....

Een groot probleem is dat de parallel structuur eindigt op een enkele rijstrook. Als daar ook nog op ingevoegd wordt sta je daar vrijwel stil. Dus levert die bij drukte geen extra capaciteit op. De file op de hoofdbaan staat al wat eerder. Je hebt dus 2 verschillende verschoven knelpunten. Dan is het niet onlogisch te denken dat als je geen parallelstructuur had dit minder files op zou leveren.

Richting den haag is eea nog wel eenvoudig op te lossen door de het afvallen van de 3e rijstrook op te schuiven naar de plek waar de parallelstructuur weer bij elkaar komt . Richting Amsterdam zou dit betekenen dat rijstrook afval in de tunnelbak zou plaatsvinden en dat wil men vast niet.

Wat ik ook merk is dat het opstropen bij Leidschendam richting Amsterdam veel erger is geworden. Hier neemt veel verkeer van de hoofdbaan nu uit voorzorg de parallelstructuur (die eindigt hier wel met 2 ipv 1 rijstrook) . En er zal ook meer aanbod van verkeer uit het zuiden zijn door de nieuwe A4.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22840
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [A004] Het wel en wee op de A4

Bericht door harry » wo 24 feb 2016, 20:51

exroosje schreef:Hier neemt veel verkeer van de hoofdbaan nu uit voorzorg de parallelstructuur
Met als gevolg dat ik nu dagelijks in de file moet staan richting N14. :rooie: :rooie:
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

hoevenpe
expressweg
Berichten: 3704
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 9:29

Re: [A004] Het wel en wee op de A4

Bericht door hoevenpe » wo 24 feb 2016, 22:30

exroosje schreef:
Richting Amsterdam zou dit betekenen dat rijstrook afval in de tunnelbak zou plaatsvinden en dat wil men vast niet.
Daar kan je simpel de 4e rijstrook laten doorlopen tot de afrit Leiderdorp, de onderlaag ligt er al.

exroosje
verkeersader
Berichten: 801
Lid geworden op: di 16 aug 2011, 11:49

Re: [A004] Het wel en wee op de A4

Bericht door exroosje » do 25 feb 2016, 16:49

Maar dat is een uitbreiding van capaciteit van de hoofdrijbaan naar 4 rijstroken en vereist dus een langdurig traject
Om dit niet zo te laten zijn moet de rijstrook afvallen uiterlijk daar waar de parallel structuur bij elkaar komt zodat 3+1 niet 4 wordt, dus bij de ingang van de tunnel. En dat is dus weer gevaarlijk.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [A004] Het wel en wee op de A4

Bericht door RSK » do 10 mar 2016, 7:29

Er gaat iets veranderen aan de A4 bij Leiden. Maar wat precies, dat begrijp ik niet helemaal.

http://www.vid.nl/Nieuws/article/VID.2016.070.01
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: [A004] Het wel en wee op de A4

Bericht door Snelwegfreak » do 10 mar 2016, 7:50

Tja, dit is geenszins nieuws voor mij. Wel heel erg benieuwd wat er bedoeld wordt met borden die gaan wijzigen...
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [A004] Het wel en wee op de A4

Bericht door Kaaiman » do 10 mar 2016, 8:07

Beter past men ondertussen ook alvast het TB Rijnlandroute aan, zodat er 2x3 doorgaande stroken komen.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

hoevenpe
expressweg
Berichten: 3704
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 9:29

Re: [A004] Het wel en wee op de A4

Bericht door hoevenpe » do 10 mar 2016, 8:55

Maar wat kan je daar doen met alleen de belijning?
Eerlijk gezegd zie ik niet zo goed hoe je dan langer gebruik kunt maken van de hoofdrijbaan zonder daadwerkelijke verbreding.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: [A004] Het wel en wee op de A4

Bericht door Wouter N14 » do 10 mar 2016, 8:59

Hetzelfde wordt nu op twee plaatsen besproken...
http://www.wegenforum.nl/viewtopic.php? ... 30#p892630
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: [A004] Het wel en wee op de A4

Bericht door Jackbauer1350 » do 10 mar 2016, 9:48

Ik heb de afgelopen weken enkele keren op het deel bij Schiphol gereden en viel toch wel op dat door de tijdelijke bewegwijzering mensen denken dat de rechterrijstrook afvalt bij de Schipholtunnel. Boven die strook is het deel van het portaalbord zwart op geel omdat het uitvoegen voor afrit 2 tijdelijk na de tunnel geschiedt. Er gaan hierdoor een hoop mensen een strook naar links en blijft de rechterstrook veelal onbenut.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: [A004] Het wel en wee op de A4

Bericht door Wouter N14 » do 10 mar 2016, 10:02

^^ dat heb ik hier ook al eens aangehaald. En die mensen doen niks verkeerd, de bewegwijzering zegt dat je dat zo moet doen. Deed ik ook de eerste keer.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [A004] Het wel en wee op de A4

Bericht door Rein » do 10 mar 2016, 10:09

Veel problemen levert het volgens mij niet op. In de (avond)spits als het daar het drukste is, is de rechterrijstrook gewoon goed bezet. De rest van de dag wellicht minder, maar de drie overige rijstroken hebben dan voldoende capaciteit om het verkeer te verwerken. Het is ook dan geen enkel probleem om de (officiële) Vmax te rijden.

H.
dorpsstraat
Berichten: 208
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 11:50
Locatie: Randstad

Re: [A004] Het wel en wee op de A4

Bericht door H. » do 10 mar 2016, 11:49

De afstreping van 3 naar 2 rijstroken komt dus verder richting Den Haag te liggen. Dat betekent wel dat er extra asfalt moet worden aangebracht, er ligt nu geen asfalt na het verdrijvingsvlak: https://www.google.nl/maps/@52.1394378, ... 312!8i6656

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22840
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [A004] Het wel en wee op de A4

Bericht door harry » vr 11 mar 2016, 0:37

^^ Of ze gebruiken de vluchtstrook. :idea:
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18185
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [A004] Het wel en wee op de A4

Bericht door mavas » do 21 apr 2016, 18:29

De A4 van Amsterdam richting Leiden wordt ook met de dag drukker.

- Door de uitbreiding van de N201 kan er meer verkeer de A4 op rijden
- door de uitbreiding van de Coentunnel en A5 kan er meer verkeer de A4 op rijden.
- er zijn nu werkzaamheden op de N207 tussen Leimuiden en Alphen a/d Rijn.

Deze combinatie maakt dat de A4 nu elke werkdag vast staat tussen Badhoevedorp en Roelofarendsveen. Ook de A5 heeft hier last van, de file begint nu steevast ergens tussen Raasdorp en Hoofddorp.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: [A004] Het wel en wee op de A4

Bericht door Mark » do 21 apr 2016, 18:58

Een verdere verbreding van de A4 naar 2x4 of 2x5 tussen Den Haag en Burgerveen lijkt inderdaad steeds dringender te worden. Ikzelf heb de indruk dat de files ter hoogte van Rijswijk ook steeds steviger worden nu de A4 MD is geopend. Nu is mijn bservatie vanuit de trein niet de meest betrouwbare, kan iemand het bevestigen of ontkennen?

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22840
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [A004] Het wel en wee op de A4

Bericht door harry » do 21 apr 2016, 20:41

^^ Mijn indruk (rij zelf dagelijks A13-N14) is hetzelfde.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [A004] Het wel en wee op de A4

Bericht door Rein » do 21 apr 2016, 20:46

In de ochtendspits wordt de file richting Amsterdam bij Zoeterwoude dorp ook steeds langer, zo hoor ik zo'n beetje dagelijks op de radio.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [A004] Het wel en wee op de A4

Bericht door boe! » do 21 apr 2016, 21:42

^^ Ik las afgelopen week een keer 21 km file vanaf Delft-Zuid.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: [A004] Het wel en wee op de A4

Bericht door Wouter N14 » do 21 apr 2016, 23:05

Mark schreef: Ikzelf heb de indruk dat de files ter hoogte van Rijswijk ook steeds steviger worden nu de A4 MD is geopend. Nu is mijn bservatie vanuit de trein niet de meest betrouwbare, kan iemand het bevestigen of ontkennen?
Klopt. Aansluiting Beatrixlaan was al problematisch en dat is niet beter geworden. Ook heel vaak aanrijdingen op de weefvakken daar, met name richting Rotterdam. Er liggen allemaal plannen min of meer klaar maar het duurt nog wel even eer die worden uitgevoerd :geenlach:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18185
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [A004] Het wel en wee op de A4

Bericht door mavas » vr 22 apr 2016, 14:46

Mark schreef:Een verdere verbreding van de A4 naar 2x4 of 2x5 tussen Den Haag en Burgerveen lijkt inderdaad steeds dringender te worden.
Ik hoop dat de plannen voor een doortrekking van de parallelstructuur nog eens uit de kast worden gehaald. Dit zal ook veel invoegend verkeer schelen rechtstreeks op de A4, dat bij een doorgetrokken parallelstructuur:
- bij verkeer naar de N207 invoegers scheelt
- bij verkeer naar de A4 pas bij de N207 hoeft in te voegen
- bij verkeer naar de A44 pas bij de N207 hoeft in te voegen

Van Hoofddorp tot Hoofddorp-Zuid ligt dat er nu al. Met enige aanpassing kun je deze parallelrijbaan doortrekken onder het brugrestaurant, zodat je tot en met Nieuw-Vennep al een stuk hebt gewonnen.
Richting Amsterdam moet dit volgens mij ook wel lukken.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Starlet
stadsweg
Berichten: 397
Lid geworden op: do 02 jun 2011, 13:06
Locatie: Bergen op Zoom

Re: [A004] Het wel en wee op de A4

Bericht door Starlet » vr 22 apr 2016, 16:26

Wouter N14 schreef:
Mark schreef: Ikzelf heb de indruk dat de files ter hoogte van Rijswijk ook steeds steviger worden nu de A4 MD is geopend. Nu is mijn bservatie vanuit de trein niet de meest betrouwbare, kan iemand het bevestigen of ontkennen?
Klopt. Aansluiting Beatrixlaan was al problematisch en dat is niet beter geworden. Ook heel vaak aanrijdingen op de weefvakken daar, met name richting Rotterdam. Er liggen allemaal plannen min of meer klaar maar het duurt nog wel even eer die worden uitgevoerd :geenlach:
Cijfers heb ik niet (echt). Ik houd niet nauwkeurig genoeg mijn reistijden bij om een onderbouwde conclusie te trekken. Vanuit mijn onderbuik zou ik zeggen dat het traject de laatste maanden drukker geworden is.
Ter info, dagelijks passer ik dit traject (Rijswijk/Leiden):
- Rijswijk ri Leiden tussen 7.00 - 7.30u
- Leiden ri Rijswijk 17.00 - 18.00u

Komende vanuit de Beneluxtunnel (rechterbuis ivm voorsorteren), bekijk ik altijd eerst of de A13 minder verliestijd geeft. Mogelijk staat er een file vanaf Delft-Zuid/Rijswijk en verderop niet (of niet zo erg). Knelpunten zijn achtereenvolgens: Rijswijk (versmalling 3 naar 2 rijstroken), Leidschendam (5 naar 3) en Zoeterwoude (3 naar 2).
De terugreis kenmerkt zich vaak door een niet doorstromende parallelrijbaan tussen de N11 en Zoeterwoude en langzaamrijdend tussen de splitsing A4/A13 en Rijswijk. Ook stroomt de Beneluxtunnel Schiedam ri Pernis niet meer zo goed door als voorheen.

Plaats reactie