Verkeersregeltechnisch topic

Forum waar gediscussieerd kan worden over (dynamisch) verkeersmanagement.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Verkeersregeltechnisch topic

Bericht door duikgek89 » za 19 mar 2016, 6:38

fleppenstein schreef:De Rood-geel fase kan gebruikt worden om al op te trekken, en dus zou je hem kunnen beschouwen als confliterend met een andere richting die nog geel of groen toont.
Bij rood kun je ook alvast optrekken... Mag alleen niet.
Rood-Geel kan gewoon de laatste seconde van de ontruimingsfase zijn. Bovendien is de rode lamp nog aan dus alvast optrekken <=> door rood rijden. Nou moet je de boete daarvoor laag houden om er voordeel van te kunnen hebben, anders duur het nog net zo lang als nu.

Dat het een gedonder is om in te voeren snap ik, dus ik kan me voorstellen dat het niet de handigste beslissing is. Misschien zijn dan die tellers wel beter, al heeft Rene goede argumenten tegen tellers aangevoert.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Verkeersregeltechnisch topic

Bericht door Palance » za 19 mar 2016, 7:03

Ik heb het idee dat die aftellers toch nooit de werkelijke tijd geven en dus onbetrouwbaar zijn. Ik zie dat wel eens bij de paar fietserslichten in de regio die dat hebben: een teller kan ineens snel teruglopen van bv 7 of 6 naar 0 seconden, of anderzijds juist ineens vertragen als de 0 genaderd wordt.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: Verkeersregeltechnisch topic

Bericht door mhkamp » za 19 mar 2016, 8:11

fleppenstein schreef:Je moet wel natuurlijk bewaken in de teller dat deze echt 3-2-1 afloopt, maar zelfs als na de afloop 3-2-1 er geen groen wordt getoont, is er nog geen man overboord en blijft het verkeerslicht gewoon rood en blijft een veilige situatie bestaan.
Mag je wel vinden, maar ik ben het er niet mee eens. Dat is net zoiets als een sporter bij de start staan en aftellen tot hij kan gaan sprinten, maar het startschot niet geven. Dan krijg je uiteraard wel een valse start. Dus de kans dat men door rood gaat omdat men groen verwacht is veel groter.
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76286
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Verkeersregeltechnisch topic

Bericht door Chris » za 19 mar 2016, 9:20

Palance schreef:Ik heb het idee dat die aftellers toch nooit de werkelijke tijd geven en dus onbetrouwbaar zijn. Ik zie dat wel eens bij de paar fietserslichten in de regio die dat hebben: een teller kan ineens snel teruglopen van bv 7 of 6 naar 0 seconden, of anderzijds juist ineens vertragen als de 0 genaderd wordt.
Die zijn inderdaad niet betrouwbaar omdat in Nederland bijna nergens starre regelingen zijn. Die aftellers voor fietsers zijn gewoon een feature om te voorkomen dat men ongeduldig wordt. In mijn ervaring gaan fietsers ook vast het kruispunt over als er nog 3 of 4 aftelstippen over zijn. Soms krijgt op dat moment echter toch net een aanrijdende bus prioriteit.

fleppenstein
stadsweg
Berichten: 409
Lid geworden op: vr 31 okt 2008, 8:49

Re: Verkeersregeltechnisch topic

Bericht door fleppenstein » zo 20 mar 2016, 1:11

Palance schreef:Ik heb het idee dat die aftellers toch nooit de werkelijke tijd geven en dus onbetrouwbaar zijn. Ik zie dat wel eens bij de paar fietserslichten in de regio die dat hebben: een teller kan ineens snel teruglopen van bv 7 of 6 naar 0 seconden, of anderzijds juist ineens vertragen als de 0 genaderd wordt.
Ik wil toch wel een onderscheid maken tussen de wachttijdvoorspellers, veelal aanwezig bij fietsers en voetgangers. Deze zijn er in verschillende varianten en tellen af met meerdere, meestal 32 leds. Ik vind deze persoonlijk ook onbetrouwbaar, ze blijven vaak hangen, of lopen ineens snel terug. Meestal inderdaad, omdat er bijna geen starre regelingen zijn waar we dit wel betrouwbaar kunnen voorspellen.
Deze nieuwe variant, is een afteller, 3-2-1, geplaatst in het geel van een rijrichting. Het groen worden is tot 3 seconden best heel nauwkeurig te voorspellen, want 3 sec voor het groen worden is een conflicterende richting meestal geel, of loopt de onderlinge ontruimingstijd af. Dus zeer nauwkeurig in te schatten wanneer het groen wordt, en wat mij betreft mogen deze aftellers dan ook best bewaakt worden op tijd, voor zover dat nog niet al gebeurt.
mhkamp schreef:Mag je wel vinden, maar ik ben het er niet mee eens. Dat is net zoiets als een sporter bij de start staan en aftellen tot hij kan gaan sprinten, maar het startschot niet geven. Dan krijg je uiteraard wel een valse start. Dus de kans dat men door rood gaat omdat men groen verwacht is veel groter.
Natuurlijk is het onwenselijk om dan na het aftellen 3-2-1 geen groen te geven, en ik denk dat je dat ook in 99% niet moet willen. Maar ik kan me best die ene 1% voorstellen, dat de afteller loopt en een hulpdienstingreep (dus niet een bussie) plaatsvind, en dan vind ik dat je de afteller moet kunnen stoppen, afbreken of doven, en de hulpdienst voorrang moet kunnen geven.
duikgek89 schreef:Dat het een gedonder is om in te voeren snap ik, dus ik kan me voorstellen dat het niet de handigste beslissing is. Misschien zijn dan die tellers wel beter, al heeft Rene goede argumenten tegen tellers aangevoert.
Neem van mij aan, het is echt een gedonder rood-geel in te voeren, t.o.v. de afteller. Misschien is de afteller een paardemiddel, maar om nu nog rood-geel in te voeren zijn we 25 jaar te laat. Voor rood-geel moeten de VRI's echt helemaal omgebouwd worden, moet je niet meer willen.
Nog afgezien of we met de huidige weggebruiker dit gaan redden.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Verkeersregeltechnisch topic

Bericht door duikgek89 » zo 20 mar 2016, 20:39

Ach zo, je bedoelt echt hele korte aftellers. Dat zou wel een tussenmethode zijn, echter is dat dan niet net zo'n gedoe om dat in te bouwen?

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: Verkeersregeltechnisch topic

Bericht door mhkamp » zo 20 mar 2016, 21:02

Ik snap werkelijk niet dat Nederland het weer nét iets anders moet gaan doen dan omringende landen. Desnoods voer je de rood-geel in op het moment dat zo'n installatie aan vervanging toe is (softwarematig / hardwarematig / compleet).
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Piles
autoweg
Berichten: 1307
Lid geworden op: vr 04 sep 2015, 16:02

Re: Verkeersregeltechnisch topic

Bericht door Piles » zo 20 mar 2016, 21:25

Lekker zo laten allemaal. Over een paar jaar moet alles aangepast worden zodat zelfrijdende auto's het signaal binnen krijgen.
Maar dat is hoe ik de toekomst zie.

Bart217
verkeersader
Berichten: 545
Lid geworden op: zo 20 jan 2013, 22:26
Locatie: Roosendaal

Re: Verkeersregeltechnisch topic

Bericht door Bart217 » zo 20 mar 2016, 22:23

Precies, scheelt bakken met geld en een hoop gedoe en geprogrammeer. Tot de tijd van de zelfrijdende auto's gewoon blijven opletten bij rood en niet pas gaan schakelen als het groen wordt is gratis en maakt al bijna net zo veel tijd goed als dat het rood-geel-systeem oplevert. En bovendien gaan mensen nu niet alvast wegrijden i.t.t. bij het rood-geel-systeem.
Als de trein op tijd rijdt, dan is dat perrongeluk

fleppenstein
stadsweg
Berichten: 409
Lid geworden op: vr 31 okt 2008, 8:49

Re: Verkeersregeltechnisch topic

Bericht door fleppenstein » ma 21 mar 2016, 1:25

duikgek89 schreef:Ach zo, je bedoelt echt hele korte aftellers. Dat zou wel een tussenmethode zijn, echter is dat dan niet net zo'n gedoe om dat in te bouwen?
Dat zou je inderdaad zeggen, wat maakt het uit.
Het is echter echt een wereld van verschil. In de meeste Ned VRI's worden de kleuren rood-geel-groen aangestuurd door een lampstuurmodule, die louter alleen deze kleuren aanstuurt. De lampstuurmodule is nauw verweven tussen aansturing en bewaking ervan, 2 volledig gescheiden processen (en vaak ook 2 gescheiden processoren). Op deze kleuren rood-geel-groen zijn allerlei bewakingen van toepassing, niet alleen in tijd, maar ook in volgorde en afhandeling. Bedenk ook dat deze gehele bewaking gecertificeerd en gekeurd is. Zomaar even een fase rood-geel toevoegen is dan een hele klus, en houd ook tevens nieuwe keuringen in. Lastige klus dus.
Wachttijdvoorspellers, en aftellers lopen vaak buiten deze bewaker om, en worden aangestuurd door aparte stuurkaarten, die niet verweven zitten met de bewaker, en je daar dus ook geen last van hebt. Ze zijn dus veel makkelijker te implementeren en kunnen ook zonder keuringen ingevoerd worden. Bovendien is de aanpassing en wijziging voor de weggebruiker klein, zodat het meer een handige feature is, zo'n afteller, dan een afwijking in de fasevolgorde als je alleen de nieuwe moderne VRI´s aanpast en de oude VRI´s niet.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Verkeersregeltechnisch topic

Bericht door RSK » wo 23 mar 2016, 22:31

Bart217 schreef:Tot de tijd van de zelfrijdende auto's gewoon blijven opletten bij rood en niet pas gaan schakelen als het groen wordt is gratis en maakt al bijna net zo veel tijd goed als dat het rood-geel-systeem oplevert.
Het zou nieuwe auto's ook een stuk goedkoper maken, aangezien je het hele start-stop-systeem wel in de prullenbak kunt gooien als je in z'n 1 moet gaan staan met de poot op de koppeling. Ik denk dat het Duitse systeem prima door te voeren is in Nederland. En dat hoeft echt niet direct, maar kan gewoon bij onderhoud, vervanging of nieuwe plaatsing van VRI's. Ben het volledig met mhkamp eens dat het ridicuul is om als Nederland weer eens het wiel opnieuw uit te gaan vinden.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Verkeersregeltechnisch topic

Bericht door Vinny » ma 28 mar 2016, 11:10

Piles schreef:Lekker zo laten allemaal. Over een paar jaar moet alles aangepast worden zodat zelfrijdende auto's het signaal binnen krijgen.
Maar dat is hoe ik de toekomst zie.
Ook zonder zelfrijdende auto's kun je je natuurlijk wel voorstellen dat een auto kan "communiceren" met de VRI, middels een apparaatje. Dan kun je op je dashboard zien hoe lang je nog moet wachten voor rood, of hoe snel je kunt rijden om het groene licht nog te halen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
EtienneM
Moderator
Berichten: 1188
Lid geworden op: vr 12 okt 2012, 22:08
Locatie: Oostenrijk

Re: Verkeersregeltechnisch topic

Bericht door EtienneM » di 17 mei 2016, 20:08

Een filmpje waarbij de werking van de doseerverkeerslichten in Maastricht wordt uitgelegd. Zijn er andere steden die zulke systemen hebben?
Link
Flickr • EtienneMuis
Lidnummer 0016

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18190
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Verkeersregeltechnisch topic

Bericht door mavas » vr 27 mei 2016, 8:08

Amsterdam en Helmond hebben ook iets soortgelijks waarbij verkeer aan de randen van het netwerk gedoseerd wordt binnengelaten zodat het binnen het netwerk goed blijft doorrijden.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18031
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Verkeersregeltechnisch topic

Bericht door Snelwegfreak » vr 27 mei 2016, 8:20

Ik weet niet wie de verkeerslichten op de kruising N244-A7 heeft geregeld, maar wat staan die slecht afgesteld. Totaal geen koppeling tussen beide kruispunten. Als je vanuit Alkmaar komt en bij het eerste verkeerslicht groen hebt, mag je standaard weer met zijn allen in de remmen voor het tweede licht dat vlak voor je op geel gaat. Hoe bedoel je, regeling met oogkleppen op? :wall: (goed voor de emissies ook...)

De TDI op de oprit naar Amsterdam doet volgens mij ook weinig goed: regelmatig staat er 's ochtends op de N244 al file omdat de oprit naar Amsterdam helemaal vol staat.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
nielske1990
autoweg
Berichten: 1999
Lid geworden op: di 05 jul 2005, 19:54
Locatie: Helmond

Re: Verkeersregeltechnisch topic

Bericht door nielske1990 » vr 27 mei 2016, 13:17

mavas schreef:Amsterdam en Helmond hebben ook iets soortgelijks waarbij verkeer aan de randen van het netwerk gedoseerd wordt binnengelaten zodat het binnen het netwerk goed blijft doorrijden.
En in zekere zin wordt in Helmond ook binnen het netwerk gedoseerd. Als ik ergens alleen sta te wachten duurt het ooit best lang, omdat je dan gebundeld wordt met het eerstvolgende treintje. Al met al werkt dat voortreffelijk en heb je gewoon vaker direct groen als je aan komt rijden... :top:
La meccanica delle emozioni op A67/A270/N270/N279

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14344
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Verkeersregeltechnisch topic

Bericht door Attietattie » do 07 jul 2016, 23:07

Ik vind dit twee zéér leerzame filmpjes! Dit moet je als verkeerskundige dus gewoon nooit willen. Ter lering en vermaak:

Lomp door rood.
Link
Oorzaak.
Link
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6382
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: Verkeersregeltechnisch topic

Bericht door Seat Ibiza » vr 08 jul 2016, 7:53

^^
Hangen er twee verkeerslichten boven één rijstrook??? Dat is idd vragen om ongelukken...

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14344
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Verkeersregeltechnisch topic

Bericht door Attietattie » vr 08 jul 2016, 7:55

Ja, maar ze zijn nooit tegelijk in werking. Óf de linksaffer is actief, óf die voor rechtdoor.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6382
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: Verkeersregeltechnisch topic

Bericht door Seat Ibiza » vr 08 jul 2016, 8:02

^^
Betreffende strook wisselt dus qua functie tussen linksaf en rechtdoor? Staat dat goed aangegeven d.m.v. kantelwalsborden? M.i. zou je een slagboom moeten plaatsen om het rechtdoor rijden fysiek onmogelijk te maken of iets dergelijks. Anders is het een kwestie van tijd tot het mis gaat daar.

JB81
autoweg
Berichten: 1542
Lid geworden op: vr 30 mar 2007, 11:25
Locatie: Breda / Utrecht

Re: Verkeersregeltechnisch topic

Bericht door JB81 » vr 08 jul 2016, 8:41

^^
Wel met een streaming camera erbij dan graag, zodat we met een zak popcorn de Coentunneltaferelen kunnen afwachten... Afbeelding

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Verkeersregeltechnisch topic

Bericht door Rene » vr 08 jul 2016, 9:24

Ik kom daar ook regelmatig en verbaas me ook over de enorme aantallen die de 3e strook van rechts voor rechtdoor gebruiken als deze voor linksaf is aangegeven.

Het probleem is dat je 's ochtends 3 stroken de stad in nodig hebt, maar 's avonds heb je 2 stroken linksaf de snelweg op. In die zin is een wisselende opstelstrook een oplossing. Iets wat trouwens al jaren bij Beverwijk functioneert, zonder grote groepen foutrijders.
https://www.google.nl/maps/@52.4739524, ... 312!8i6656

Ik zou voorstander zijn van:
1. RVV-borden boven de rijstroken, zoals ook in Beverwijk het geval is;
2. een camera die de rechtdoorrijders in die situatie beboet. Wegens niet volgen van de op de RVV-borden en verkeerslantaarn aangegeven rijrichting.
Laatst gewijzigd door Rene op vr 08 jul 2016, 9:34, 1 keer totaal gewijzigd.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6382
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: Verkeersregeltechnisch topic

Bericht door Seat Ibiza » vr 08 jul 2016, 9:30

^^
Situatie Beverwijk is inderdaad een heel stuk duidelijker aangegeven.

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: Verkeersregeltechnisch topic

Bericht door Mark » vr 08 jul 2016, 9:31

Bij Beverwijk en Nieuwegein wordt de rijrichting voor je bepaald. Bij de A15 afrit 15 mag je het zelf kiezen. Leuk als de auto voor je naar links wilt maar jijzelf rechtdoor bijvoorbeeld :p .

https://www.google.nl/maps/@51.8676222, ... 312!8i6656

feitelijk
expressweg
Berichten: 4303
Lid geworden op: di 29 mar 2011, 10:17

Re: Verkeersregeltechnisch topic

Bericht door feitelijk » vr 08 jul 2016, 12:09

Zou iemand me kunnen aanwijzen welke regels de "rood rijders" overtreden?

Let vooral op 68 lid 2.

Of zou men rekenen op het licht helemaal aan de rechterkant en dat die voor alle rijstroken zou gelden? (68 lid 7)
Artikel 68
1. Bij driekleurige verkeerslichten betekent:

2. Indien in een driekleurig verkeerslicht of in een daaraan toegevoegd eenkleurig verkeerslicht een verlichte pijl zichtbaar is, geldt het licht uitsluitend voor de door de pijl aangegeven richting.

7. Ingeval een weg is verdeeld in rijstroken met verkeer in dezelfde richting, kan de toepassing van een verkeerslicht worden beperkt tot een van deze rijstroken. In dat geval heeft het verkeerslicht slechts betrekking op het verkeer op de aangeduide rijstrook.
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

feitelijk
expressweg
Berichten: 4303
Lid geworden op: di 29 mar 2011, 10:17

Re: Verkeersregeltechnisch topic

Bericht door feitelijk » wo 13 jul 2016, 5:38

https://youtube.com/watch?v=Bjj0pdDhnl0

Iemand een idee wat die blauwe dingen op de portalen zijn?
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

JB81
autoweg
Berichten: 1542
Lid geworden op: vr 30 mar 2007, 11:25
Locatie: Breda / Utrecht

Re: Verkeersregeltechnisch topic

Bericht door JB81 » wo 13 jul 2016, 8:07

^^
Die zag ik rondom de Beneluxtunnel ook een tijdje geleden. Het leken wel nieuwe signaalgevers die ze om wat voor reden dan ook alvast aan de achterkant hadden opgehangen, om ze later om te ruilen met die aan de voorkant?

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: Verkeersregeltechnisch topic

Bericht door Mark » wo 13 jul 2016, 9:53

Dat zijn nieuwe LED-signaalgevers inderdaad. 's-Nachts kun je ze nog wel eens aan zien staan (testen vermoed ik).

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18190
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Verkeersregeltechnisch topic

Bericht door mavas » wo 13 jul 2016, 14:15

Rene schreef:Ik kom daar ook regelmatig en verbaas me ook over de enorme aantallen die de 3e strook van rechts voor rechtdoor gebruiken als deze voor linksaf is aangegeven.
De situatie bij Beverwijk lijkt me niet alleen duidelijker door de RVV-bebording naast de lantaarns, maar ook doordat de lantaarns tegen elkaar aan staan. In Utrecht staan ze een stukje uit elkaar. Mensen denken dat het licht voor rechtdoor defect is, en rijden dan op op het licht voor linksaf.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14344
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Verkeersregeltechnisch topic

Bericht door Attietattie » wo 13 jul 2016, 14:53

feitelijk schreef:https://youtube.com/watch?v=Bjj0pdDhnl0

Iemand een idee wat die blauwe dingen op de portalen zijn?
Signaalgeverhoezen. Er passen er 4 in een station. :p
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Plaats reactie