[R000] Ring Brussel wordt uitgebreid

Actuele grote projecten

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: [R000] Ring Brussel wordt uitgebreid

Bericht door Lambo19 » ma 28 mar 2016, 19:17

Chris schreef:Volgens mij wil of kan men niet inzien dat een solide oplossing gewoon veel geld kost. Men probeert in de marges van het budget een verbetering van de R0 uit te voeren, wat natuurlijk niet voldoende is. Op het viaduct rijden volgens de recentste gegevens 175.000 voertuigen per dag, waaronder een significant aandeel vrachtverkeer. Dan geeft 2x4 wel wat lucht, maar niet structureel en voor de lange termijn.
De grootse knelpunten zullen worden aangepakt, dat is zowat het belangrijkste. In die zin is het positief dat de capaciteit wordt uitgebreid en de weefbewegingen aanzienlijk verminderen. Deze veroorzaken mede ongevallen en de files op de R0. De 2x4 bij het viaduct is zeker geen droomscenario, het zal in ieder geval een verlichting beteken als de huidige plannen effectief zullen worden uitgevoerd. De vrees bestaat inderdaad dat het 2x4 tussen Machelen en Strombeek uiteindelijk niet meer zal volstaan en dus een nieuwe flessenhals wordt. Dan zal een nieuw viaduct noodzakelijk zijn om dit probleem op te lossen.

Projectfilmpje van AWV:
Link
Ter hoogte van het Laarbeekbos wordt dus ook een ecoduct aangelegd. Deze zomer wordt er reeds een ecoduct gebouwd bij Groenendaal

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: [R000] Ring Brussel wordt uitgebreid

Bericht door Snelwegfreak » ma 28 mar 2016, 19:20

Lambo19 schreef:is het positief dat de capaciteit wordt uitgebreid
Op papier klopt dat, ja. In de praktijk valt dat vies tegen. Zeker als er wat gebeurt kom je erachter hoe "voordelig" die smallere, gescheiden rijbanen zijn. Zie ook pagina 43 van dit rapport (conclusies): https://www.dropbox.com/s/fc95h0boer82g ... t.pdf?dl=0
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [R000] Ring Brussel wordt uitgebreid

Bericht door Alfa » ma 28 mar 2016, 19:33

Ik snap de negatieve commentaren niet. De ring wordt ontegensprekelijk verbreed: dus extra rijstroken, wat iedereen hier wilde. Niet ten koste van het doorgaand verkeer. Want er worden gewoon 2 rijstroken in iedere richting naastgelegd voor het lokaal verkeer. Dat is dus 2 rijstroken bij per richting op het grootste gedeelte van de Ring. Verder wordt ook het grootste knelpunt Strombeek-Bever aangepakt. Dat is zelfs nieuwe informatie. Want oorspronkelijk wat niet gekend of Strombeek-Bever heringericht zou worden.

Je blijft hoe dan ook met de fysieke limitaties van het viaduct van Vilvoorde zitten. Dat viaduct is nog allesbehalve einde levensduur en kan nog een dertigtal jaar mee. Je kan niet voor en na Vilvoorde 6 rijstroken voorzien als je op het viaduct maar met 4 rijstroken kan. Dan zou je pas echt een flessenhals hebben. Ze hebben dus de capaciteit geoptimaliseerd. Er zullen zeker minder files te bespeuren zijn op de Brusselse ring eens alles klaar is. Aanvankelijk tenminste, want met Uplace dat er aan komt en extra verkeer dat terug naar de Ring komt (dat nu het OWN gebruikt) zal de maximumcapaciteit snel bereikt worden. Maar je moet dit zien als een optimalisatie op korte termijn. Het is ook geen superduur project. Een gehele hertekening van de Ring kan er komen rond 2040, als het viaduct van Vilvoorde versleten is.

Punt is: het ontegensprekelijk een verbetering tov nu. En mocht de parallelstructuur negatief uitvallen kan de fysieke scheiding tussen doorgaande en lokale rijstroken gemakkelijk weggewerkt worden.
Laatst gewijzigd door Alfa op ma 28 mar 2016, 19:50, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: [R000] Ring Brussel wordt uitgebreid

Bericht door Snelwegfreak » ma 28 mar 2016, 19:46

Helemaal mee eens. Je kunt beter niet vooruit kijken, nu gewoon wat doen voor een paar miljard euro en over 10 jaar weer miljarden erin pompen.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [R000] Ring Brussel wordt uitgebreid

Bericht door Alfa » ma 28 mar 2016, 19:48

Je kunt beter nu iets doen en de situatie verbeteren ipv nog 20 jaar wachten op een (irreële ) totaaloplossing. De grootste vijand van een goed project is de illusie van een perfect project .

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: [R000] Ring Brussel wordt uitgebreid

Bericht door Snelwegfreak » ma 28 mar 2016, 19:52

Niet mee eens. Dit kan zomaar kapitaalsvernietiging worden. Kan je beter nog enkele jaren wachten en een beter, nog groter plan maken. Natuurlijk moet je iets doen en is dit beter dan niets, maar meer naar de toekomst kijken kan geen kwaad. Met deze hoeveelheid rijstroken en configuratie gaat het geen doorslaand succes worden vrees ik.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6910
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: [R000] Ring Brussel wordt uitgebreid

Bericht door Wimpie25 » ma 28 mar 2016, 20:07

Ongeacht of er ooit een 2e Grote Ring rond Brussel wordt aangelegd, moeten we de kansen grijpen die zich nu stellen. Indien men te lang twijfelt of actiegroepen de kans tot inspraak geeft, kan zelfs dit project nog afgeschoten worden. Daarnaast zal een optimalisering van de R0 gewoon nodig blijven, zelfs met een tweede omleiding.

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5069
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: [R000] Ring Brussel wordt uitgebreid

Bericht door Rogier » ma 28 mar 2016, 20:08

Alfa schreef:Je kunt beter nu iets doen en de situatie verbeteren ipv nog 20 jaar wachten op een (irreële ) totaaloplossing. De grootste vijand van een goed project is de illusie van een perfect project .
Niet mee eens.
Bij de huidige investeringen worden ook redelijk grote aanpassingen gedaan, waardoor het beter is om flink door te pakken.
In dat geval is R0 in de toekomst tegen lagere kosten verder te verbreden (ruimtereservering voor 1 of 2 rijstroken).

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: [R000] Ring Brussel wordt uitgebreid

Bericht door Snelwegfreak » ma 28 mar 2016, 20:11

^^ Exact.
Wimpie25 schreef:of actiegroepen de kans tot inspraak geeft, kan zelfs dit project nog afgeschoten worden.
Die inspraakprocedure komt altijd en die kans krijgt men altijd. Wat je ook doet en hoe snel je ook aan de slag wilt.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6910
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: [R000] Ring Brussel wordt uitgebreid

Bericht door Wimpie25 » ma 28 mar 2016, 23:32

^^
We hebben een inherent inspraakmodel in onze maatschappij, en terecht. Echter loopt dat in Vlaanderen al te vaak uit de hand. Het voornemen om de procedures beter te kadreren moet hard gemaakt worden. De reden dat ik er zo op hamer, is dat in dit dossier er meer partijen dan ooit een belang hebben en daar ook stug in staan. Het Brussels Hoofdstedelijk Gewest is daar al een voorbeeld van, de mobiliteitsvisie verschilt sterk van Vlaanderen. De bevoegde minister is van een politieke partij die in Vlaamse regering in de oppositie zit. Elke vezel in mijn lichaam duimt voor een vlot verloop van de R0 ombouw. De kaarten liggen goed maar het spel zal hard gespeeld worden.

Boerenkool
autoweg
Berichten: 1207
Lid geworden op: wo 22 okt 2014, 20:21

Re: [R000] Ring Brussel wordt uitgebreid

Bericht door Boerenkool » di 29 mar 2016, 10:18

Mooi dat er wat gebeurt en ze het ook over een breed stuk gaan doen.
Het viaduct van Vilvoorde is natuurlijk jammer, maar voor de meeste bewegingrn verkeerskundig vermijdbaar. Je kan het vermijden door een andere inprikker Brussel in te kiezen en verkeer vanuit Antwerpen kan het vermijden via de A12. Alleen echt oost-westverkeer niet.
Het stuk tussen E40 west en A12 lijkt me in verkeersmodellen terecht meer oplossend vermogen hebben.

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: [R000] Ring Brussel wordt uitgebreid

Bericht door vynkce » di 29 mar 2016, 11:23

Alfa schreef:Ik snap de negatieve commentaren niet.
Ik ook niet...
Constant wordt er met modder gegooid naar het infrastructuurbeleid in Vlaanderen/België en als er dan eindelijk 2 miljard geïnvesteerd wordt is het weer niet goed.
Dit is een project dat wel degelijk kan tellen. Ombouw/herbouw van een viertal knooppunten, ontvlechting, nieuwe rijstroken etc.
Niet toekomstvast? Ja, dat hangt er van af op welke termijn natuurlijk. Ik kan niet in de toekomst kijken, jullie wel?
Los daarvan gaan we op de E40 tussen Brussel en Oostende natuurlijk ook geen 8 rijstroken in beide richtingen voorzien omdat met het verlengde Pinksterweekend iedereen naar zee wilt en er dan plots eens monsterfiles opduiken. Een beetje positivisme kan nooit kwaad! 8-)

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6910
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: [R000] Ring Brussel wordt uitgebreid

Bericht door Wimpie25 » di 29 mar 2016, 11:54

^^
Voila, dit is een zeer goed plan en dat mag gezegd worden . ;)

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: [R000] Ring Brussel wordt uitgebreid

Bericht door Snelwegfreak » di 29 mar 2016, 11:58

Een zeer goed plan? Ik hoop het, maar ik vrees van niet. We zien elkaar wel weer als het een paar jaar opgeleverd is.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: [R000] Ring Brussel wordt uitgebreid

Bericht door keokiracer » di 29 mar 2016, 12:30

Eerlijk is eerlijk, met uitzondering van het viaduct van Vilvoorde is het ook gewoon een goed toekomstvast plan. Alleen dat viaduct is gewoon veel te smal, Chris zegt al dat er dagelijks 175.000 voertuigen langs komen rijden. Nu zijn er in NL weinig voorbeelden voor wat betreft 2x4, dichtstbijzijnde komen de A12 die piekt op 165.000 en de A4 bij Amsterdam met 185.000 (zij het 2x3 met spitsstroken) en beide zijn nu niet echt de rustigste snelwegen. En dat is de nu-situatie en niet eens de toekomstige groei, of sterker nog, al het verkeer dat nu het Viaduct van Vilvoorde wil gebruiken want reken er maar op dat er genoeg sluipverkeer via de R21, Budabrug en N211 rijdt.

Wat waren eigenlijk de verwachte intensiteiten waarop Rijkswaterstaat in NL besloten heeft om de A2 Utrecht-Amsterdam niet 2x4 maar 2x5 te maken?
Snelwegfreak schreef:Een zeer goed plan? Ik hoop het, maar ik vrees van niet. We zien elkaar wel weer als het een paar jaar opgeleverd is.
Tot 2050 :doei: :dyn_hyp: :mrgreen:
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [R000] Ring Brussel wordt uitgebreid

Bericht door RSK » di 29 mar 2016, 12:31

Het zal mij benieuwen hoe de precieze uitwerking in de aanleg wordt. Maar als ik lees dat doorgaand verkeer 2x3 stroken houdt en wordt gezuiverd van lokaal verkeer, dan ben ik daar positief over. Of het de gehele mobiliteit rond Brussel ten goede komt, is een tweede. Maar als 90% doorgaand gebruiker lijkt het me een lichte verbetering. Al zal het altijd nóg beter kunnen.
Lambo19 schreef:Projectfilmpje van AWV:
Link
Frappant dat men Nederlandse fietssymbolen gebruikt. Uiteraard zijn die mooier, maar frappant blijft het.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Mikhail
expressweg
Berichten: 3257
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Re: [R000] Ring Brussel wordt uitgebreid

Bericht door Mikhail » di 29 mar 2016, 13:19

Ook wel positief is dat het knooppunt Strombeek-Bever wordt omgevormd naar een turbine ipv de huidige gevaarlijke situatie.
****

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [R000] Ring Brussel wordt uitgebreid

Bericht door Alfa » di 29 mar 2016, 14:13

Snelwegfreak schreef:Een zeer goed plan? Ik hoop het, maar ik vrees van niet. We zien elkaar wel weer als het een paar jaar opgeleverd is.
Ten opzichte van vandaag komen er enkel rijstroken op de meest kritieke punten, nl. bij het Laarbeekbos en het viaduct Vilvoorde. Tevens worden enkele kaduke knooppunten en knelpunten (zoals Strombeek-Bever) heringericht. Je moet van slechte wil zijn om hier geen verbetering in te zien. Maar blijkbaar is het voor sommigen alleen maar goed als er 15 rijstroken gepland zijn. Je moet realistisch zijn. Bij nog verdere verbreding moeten alle bruggen aangepakt worden wat het project onrealistisch duur zou maken.
RSK schreef:Het zal mij benieuwen hoe de precieze uitwerking in de aanleg wordt. Maar als ik lees dat doorgaand verkeer 2x3 stroken houdt en wordt gezuiverd van lokaal verkeer, dan ben ik daar positief over. Of het de gehele mobiliteit rond Brussel ten goede komt, is een tweede. Maar als 90% doorgaand gebruiker lijkt het me een lichte verbetering. Al zal het altijd nóg beter kunnen.
Dat is net het mooie aan het plan. De focus zal op doorgaand verkeer liggen. Lokaalverkeer krijgt maar 2 rijstroken en af en toe maar 1 (op het viaduct van Vilvoorde). De Ring ligt er in de eerste plaats voor het doorgaand verkeer dat rond Brussel moet. Lokaal verkeer heeft eigenlijk geen plaats op een Ring. Als dat er is dan ligt dat aan slechte RO. Door maar 2rijstroken voor lokaal verkeer te voorzien zal dat niet verder gefaciliteerd worden. Dan zullen het de bezoekers van Uplace zijn die in de file staan (terecht wat mij betreft) en zullen zij het doorgaand verkeer niet frustreren
Laatst gewijzigd door Alfa op di 29 mar 2016, 14:22, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: [R000] Ring Brussel wordt uitgebreid

Bericht door Snelwegfreak » di 29 mar 2016, 14:15

Van slechte wil. Ja, dát zal het zijn. Nee, het is anders. Ten eerste zie ik het wel als een verbetering, maar het kan nóg beter. Daarnaast ben ik afgestudeerd op ontvlechtingen (hoofd- en parallelrijbaanstelsels) en ik weet enigszins hoe en wat met die dingen. Daar baseer ik mij op.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: [R000] Ring Brussel wordt uitgebreid

Bericht door keokiracer » di 29 mar 2016, 14:24

Alfa schreef:Dan zullen het de bezoekers van Uplace zijn die in de file staan (terecht wat mij betreft) en zullen zij het doorgaand verkeer niet frustreren
Totdat de file terugslaat tot op de hoofdrijbaan...
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: [R000] Ring Brussel wordt uitgebreid

Bericht door Snelwegfreak » di 29 mar 2016, 14:30

Tja. Of er is een incident op één van de feitelijk smallere rijbanen (in vergelijking met één bredere niet-ontvlochten rijbaan) en je hebt ook de poppen aan het dansen. Files op smallere rijbanen groeien sneller en lossen minder snel op dan op bredere rijbanen. Of een afsluiting van één der beide rijbanen: ook lachen. Hoofdrijbaan dicht en alles over par.baan = chaos, of par.baan dicht en kilometers lang omrijden om je afrit te bereiken = chaos. Leuk.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [R000] Ring Brussel wordt uitgebreid

Bericht door Alfa » di 29 mar 2016, 14:39

^^Er worden twee extra rijstroken naast de huidige gelegd. De huidige rijbaan versmalt dus niet.

Hoe dan ook: mochten er toch problemen met de parallelstructuur zijn dan kan men de fysieke barrière nog altijd verwijderen en daar nog een extra rijstrook van maken. Dan zit je ipv 2+3+3+2 met 2x6. Dan kan dan gemakkelijk geïmplementeerd worden. Mits ze geen brugpijlers in de weg zetten, ik hoop dat ze een beetje slim zijn en de bruggen met een langere overspanning maken (hoogstens pijlers in de middenberm).
keokiracer schreef:
Alfa schreef:Dan zullen het de bezoekers van Uplace zijn die in de file staan (terecht wat mij betreft) en zullen zij het doorgaand verkeer niet frustreren
Totdat de file terugslaat tot op de hoofdrijbaan...
Nu heb je op de meeste plaatsen 3 rijstroken voor doorgaand én lokaal verkeer. Dat worden3 rijstroken voor doorgaand verkeer en 2 rijstroken voor lokaal verkeer. Hoe dan ook winst dus. Files zullen eerst op de lokale parallelstroken staan. Vandaag zou dat de hele Ring frustreren, in de toekomst voornamelijk het lokaal verkeer. Tenzij het heel erg is en inderdaad terugslaat, maar dan zou je in de huidige situatie nog een veel groter infarct hebben

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6910
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: [R000] Ring Brussel wordt uitgebreid

Bericht door Wimpie25 » di 29 mar 2016, 15:19

Overigens bestaat deze parallelstructuur aan Groot-Bijgaarden en Sint-Stevens Woluwe al. De situatie wordt dus eigenlijk genormaliseerd.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [R000] Ring Brussel wordt uitgebreid

Bericht door Alfa » di 29 mar 2016, 15:50

Het is eigenlijk de situatie zoals nu al bestaat nabij Grimbergen (zie hier) die doorgetrokken wordt tussen Strombeek-Bever en Groot-Bijgaarden. En opnieuw van Zaventem tot Sint-Steven-Woluwe.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [R000] Ring Brussel wordt uitgebreid

Bericht door Rene » di 29 mar 2016, 16:11

Interessante vragen:
* Welke afritten van de parallelbaan in zuidwestelijke richting gaat men westelijk van het viaduct van Vilvoorde niet meer vermelden op de bewegwijzering ?
* Zijn er vlechtwerken voorzien bij bepaalde knooppunten om toch uitwisseling met de hoofdrijbaan mogelijk te maken ?
* Hoe gaat men bij Groot-Bijgaarden vanaf de R0 vanuit het zuiden om met het vermelden van alle afritten langs de parallelbaan, en alle doelen van de E40 en de A12 ?
* Hoe gaat men knooppunt Strombeek-Bever verkeersveilig maken op de parallelbanen (die keerdoorsteken tussen beide parallelbanen om van/naar de A12 te geraken zijn funest)
* Op het gedeelte tussen Machelen/Vilvoorde en St. Stevens-Woluwe is het feitelijk een aaneenschakeling van knooppunten. Wat is de meerwaarde van parallelbanen aldaar ?
* Zal 2x4 op het viaduct van Voorst voldoen ? Dat is in niet onbelangrijke mate afhankelijk van hoe de rijstroken vanaf het viaduct verdelen over hoofdrijbaan, parallelbaan en/of knooppunt.


edit: plaatsnaam viaduct gewijzigd
Laatst gewijzigd door Rene op di 29 mar 2016, 19:17, 1 keer totaal gewijzigd.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6910
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: [R000] Ring Brussel wordt uitgebreid

Bericht door Wimpie25 » di 29 mar 2016, 19:15

^^
Los van de doelen hoop ik dat tegen dan de nieuwe stijl van bewegwijzering over het gehele gewest is uitgerold. Die lijkt me beter geschikt bij een parallelstructuur. Als ik mag vragen, bedoel je ook niet het Viaduct van Vilvoorde?

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [R000] Ring Brussel wordt uitgebreid

Bericht door Rene » di 29 mar 2016, 19:16

^^
Yep, dat van Vilvoorde inderdaad.
Mijn Belgische topografie haalt het niet bij mijn Nederlandse... :oops:

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [R000] Ring Brussel wordt uitgebreid

Bericht door Alfa » di 29 mar 2016, 20:08

Rene schreef:Interessante vragen:
* Welke afritten van de parallelbaan in zuidwestelijke richting gaat men westelijk van het viaduct van Vilvoorde niet meer vermelden op de bewegwijzering ?
Dat is niet bekend, op de website staat er niets over. Het zou me zelfs niet verwonderen dat zoiets nog niet beslist is. Al staat er op de site wel een schema met wat (nep)bewegwijzering:
http://www.werkenaandering.be/media/upl ... schets.jpg
Rene schreef: * Zijn er vlechtwerken voorzien bij bepaalde knooppunten om toch uitwisseling met de hoofdrijbaan mogelijk te maken ?
Bij de knooppunten zal de uitwisseling plaatsvinden. Zie bv het heringerichte knooppunt Sint-Stevens-Woluwe:
Afbeelding

Ook Groot-Bijgaarden, Strombeek-Bever zullen op die manier ingericht worden waar je dus op de parallelbanen kan komen. In de communicatie spreken ze van 'keuzezones'.

Het viaduct van Vilvoorde wordt een lang weefvak en 1 grote 'keuzezone'.

Tussen Strombeek-Bever en Machelen komt er trouwens geen parallelbaan. Er zal dus geen continue parallelstrook komen. Het gaat om twee segmenten: Groot-Bijgaarden tot Stombeek-Bever enerzijds en tussen Machelen en Sint-Stevens-Woluwe anderzijds. Nabij Grimbergen en nabij Zaventem liggen nu al parallelstroken. Daarom moet de reikwijdte van deze werken niet overschat worden. Het project gaat eigenlijk om de verlenging van die stroken zodat er op de kritieke punten wat capaciteit bijkomt. Tevens is de belangrijkste bijdrage van het project de herinrichting van Strombeek-Bever zodat die pseudo-rotonde eindelijk verdwijnt .

Rene schreef: * Op het gedeelte tussen Machelen/Vilvoorde en St. Stevens-Woluwe is het feitelijk een aaneenschakeling van knooppunten. Wat is de meerwaarde van parallelbanen aldaar ?
Ook de A201 (luchthaven) zal enkel via de parallelbaan kunnen bereikt worden als ik de schets zo zie.
Rene schreef: * Zal 2x4 op het viaduct van Voorst voldoen ? Dat is in niet onbelangrijke mate afhankelijk van hoe de rijstroken vanaf het viaduct verdelen over hoofdrijbaan, parallelbaan en/of knooppunt.
Op de officiële website zeggen ze dit:

Na de herinrichting beschikt het lokale verkeer op het viaduct over één rijstrook. Uit verkeerssimulaties blijkt die ene rijstrook volstaat, omdat veel auto’s de Ring verlaten in Machelen (E19) of Strombeek-Bever (A12). Er is geen gevaar voor een flessenhalseffect.

Het onderzoek bevestigt dat een extra viaduct (of eventueel een tunnel onder het bestaande viaduct) overbodig zijn. Het huidige viaduct volstaat, als de pechstrook wordt omgevormd.


Maar het is al duidelijk dat het om 'zachte ontvlechting' zal gaan: dus gewoon een iets kortere stippellijn tov normale rijstrookscheidingen.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [R000] Ring Brussel wordt uitgebreid

Bericht door Rene » di 29 mar 2016, 22:50

Alfa schreef:Op de officiële website zeggen ze dit:

Na de herinrichting beschikt het lokale verkeer op het viaduct over één rijstrook. Uit verkeerssimulaties blijkt die ene rijstrook volstaat, omdat veel auto’s de Ring verlaten in Machelen (E19) of Strombeek-Bever (A12). Er is geen gevaar voor een flessenhalseffect.

Het onderzoek bevestigt dat een extra viaduct (of eventueel een tunnel onder het bestaande viaduct) overbodig zijn. Het huidige viaduct volstaat, als de pechstrook wordt omgevormd.
Wat je in een verkeersmodel stopt, komt er ook uit. Als straks de hele ring 5 stroken heeft op één segment na, nota bene nu het drukste segment, dan weet je dat de planhorizon van het verkeersmodel waarschijnlijk te beperkt zal zijn geweest. De toekomst zal het uitwijzen.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [R000] Ring Brussel wordt uitgebreid

Bericht door Rene » di 29 mar 2016, 22:55

Ik heb de (overigens iele) plaatjes op de site eens nader bekeken, en ik kom tot de conclusie dat de uitwisseling nabij de knooppunten noodgedwongen met dive-unders moet, vanwege bestaande viaducten. Dat betekent een combinatie van horizontaal en verticaal alignement die niet optimaal is. Ruimtegebruik zal de oorzaak zijn geweest voor deze keuze. Ik vind persoonlijk een echt vlechtwerk een betere keuze (al kost dat in de breedte meer ruimte).

Bij knooppunt Zaventem wordt de R22 uit het knooppunt getrokken, en dat is op zich een goede zaak. Echter het bestaande vlechtwerk aan de westzijde wordt niet benut voor de parallelbaan, om zo vanaf de hoofdbaan het tòch mogelijk te maken richting Zaventem af te slaan. Iets waarvan verwacht mag worden dat dit vele ter plekke onbekenden nog lang zal heugen aan ronddolen op de R0, omdat je nu immers al bij Machelen moet kiezen voor Zaventem. En we weten inmiddels hoe goed het verkeer bij het Nederlandse knooppunt Ridderkerk voorsorteert voor de A29 omdat bij het Vaanplein kiezen niet meer kan, dus dat iedereen tijdig zal voorsorteren bij Machelen is i.m.h.o. een vorm van wishful thinking. Zeker als je de optie hebt om met behoud van een kunstwerk ontvlechting mogelijk te houden (al is het alleen maar op de binnenring), dan ben je niet slim bezig als je zo'n kunstwerk opruimt. Dit kunstwerk: https://www.google.nl/maps/@50.8933967, ... a=!3m1!1e3

Plaats reactie