Recidivist: Rijden onder invloed van alcohol

Hier kan gediscussieerd worden over juridische aspecten van het wegverkeer

Moderator: Moderatoren

foutjebedankt
zandpaadje
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 09 mei 2016, 10:52

Recidivist: Rijden onder invloed van alcohol

Bericht door foutjebedankt » ma 09 mei 2016, 11:46

Afgelopen week ben ik voor de vierde keer (2e keer in de afgelopen 5 jaar) aangehouden met alcohol in het verkeer.

Binnen de terugkijktermijn van 5 jaar was de 1e keer in de auto en dat is 4,5 jaar geleden afgedaan met een geldboete (c.a. 400euro) zonder dagvaarding.

Afgelopen week ben ik op de bromfiets aangehouden en heb ik 320 Ug L geblazen. Ik ben ervaren bestuurder en kreeg een rijontzegging van 2uur en een dagvaarding mee.
http://juribus.eu/omrekentabel-van-ugl- ... romillage/

De politie heeft mij niet expliciet aangegeven melding te zullen maken bij het CBR, dit hebben ze in 2009 wel gedaan en toen ben ik aangemeld voor een LEMA cursus. Bij de andere (2) incidenten (beide onder de 0,8 promile / 350 ug l en binnen 5 jaar na elkaar) hebben ze geen melding gedaan.
http://rijbewijsongeldigverklaard.nl/vo ... an-alcohol

Incidenten:
2009 - LEMA + boete
2010 - Boete na dagvaarding c.a. 450 euro

juni 2011 - Boete zonder dagvaarding c.a. 450 euro
mei 2016 - ?

Gezien de informatie op CBR.nl verwacht ik (indien de politie melding gemaakt heeft bij het CBR) een EMA cursus opgelegd te krijgen.
https://www.cbr.nl/11325.pp

Gezien de informatie op Rechtspraak.nl verwacht ik een geldboete in schaal II i.p.v. I ivm recidive.
https://www.rechtspraak.nl/SiteCollecti ... n-LOVS.pdf

Ik heb geinformeerd bij diverse advocaten om te vragen of het zinvol is om bijgestaan te worden tijdens de komende zitting, en die geven aan dat ik waarschijnlijk voor een CBR onderzoek i.p.v. EMA in aanmerking kom, iets dat mijn inziens niet strookt met de informatie die ik heb kunnen vinden op sites van het CBR en Rechtspraak.nl.

Heeft iemand hier ervaring mee? Wat kan ik verwachten? Ik ben voor mijn werk als vertegenwoordiger afhankelijk van mijn rijbewijs en heb daarnaast een reis gepland waarvoor ik mijn rijbewijs ook absoluut nodig zal hebben.

Alvast bedankt!
Max

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18031
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Recidivist: Rijden onder invloed van alcohol

Bericht door Snelwegfreak » ma 09 mei 2016, 11:51

Je zit vast niet te wachten op allemaal wijzende vingertjes, maar kolere...
foutjebedankt schreef:Ik ben voor mijn werk als vertegenwoordiger afhankelijk van mijn rijbewijs en heb daarnaast een reis gepland waarvoor ik mijn rijbewijs ook absoluut nodig zal hebben.
Wat mij betreft had je je rijbewijs allang al permanent in mogen leveren :nothanks:
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: Recidivist: Rijden onder invloed van alcohol

Bericht door keokiracer » ma 09 mei 2016, 11:58

Als ik deze pagina goed lees dan mag je je voorbereiden op 2 maanden fietsen. Feitelijk zal het wel zeker weten.
Feithoed Geeltelijk Geelhoed Skelter. Zo, nou komt ie wel in het topic kijken :dyn_hyp:
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

foutjebedankt
zandpaadje
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 09 mei 2016, 10:52

Re: Recidivist: Rijden onder invloed van alcohol

Bericht door foutjebedankt » ma 09 mei 2016, 11:59

Snelwegfreak schreef:
Wat mij betreft had je je rijbewijs allang al permanent in mogen leveren :nothanks:.
Dat zou ik ook vinden als het niet mijzelf betrof. Ik ben echter benieuwd of dit ook gebeurd.. Er zijn nogal wat regeltjes en ik weet niet waarop ik mij nu kan/moet voorbereiden. Dat ik straf verdien en zal krijgen lijkt mij duidelijk. :wall:

feitelijk
expressweg
Berichten: 4303
Lid geworden op: di 29 mar 2011, 10:17

Re: Recidivist: Rijden onder invloed van alcohol

Bericht door feitelijk » ma 09 mei 2016, 12:12

keokiracer schreef:Feitelijk zal het wel zeker weten.
Feithoed Geeltelijk Geelhoed Skelter. Zo, nou komt ie wel in het topic kijken :dyn_hyp:
:rofl2:

Je krijgt nu een EMA als ze die uit 2011 weten te vinden.

Volgens mij is het slechts een strafbeschikking van € 225, omdat er slechts een eenmalige recidive is:
Tabel 2 A https://zoek.officielebekendmakingen.nl ... -4432.html
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Recidivist: Rijden onder invloed van alcohol

Bericht door RSK » ma 09 mei 2016, 12:25

Snelwegfreak schreef:Wat mij betreft had je je rijbewijs allang al permanent in mogen leveren :nothanks:
Ben ik het wel mee eens. Als je mensen die zo stug de fout in blijven gaan uit het verkeer kunt weren, scheelt dat een slok op een borrel voor het aantal ongevallen.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: Recidivist: Rijden onder invloed van alcohol

Bericht door keokiracer » ma 09 mei 2016, 12:30

feitelijk schreef:
keokiracer schreef:Feitelijk zal het wel zeker weten.
Feithoed Geeltelijk Geelhoed Skelter. Zo, nou komt ie wel in het topic kijken :dyn_hyp:
:rofl2:
Het werkte wel :woop:
feitelijk schreef:Tabel 2 A
Ah, ik zat bij 1B te kijken :feestjenee:
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

feitelijk
expressweg
Berichten: 4303
Lid geworden op: di 29 mar 2011, 10:17

Re: Recidivist: Rijden onder invloed van alcohol

Bericht door feitelijk » ma 09 mei 2016, 12:31

keokiracer schreef: Het werkte wel :woop:
Toevallig trouwens, want hier monitor ik niet. Toch, met 14 minuten lijkt het er wel op de de leeftijd me een beetje parten begint te spelen.
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: Recidivist: Rijden onder invloed van alcohol

Bericht door keokiracer » ma 09 mei 2016, 12:33

Had sneller gekund ja, volgende keer beter Feit :mrgreen:
foutjebedankt schreef:Incidenten:
2009 - LEMA + boete
2010 - Boete na dagvaarding c.a. 450 euro

juni 2011 - Boete zonder dagvaarding c.a. 450 euro
Maar als je hier dan toch bent Feit, kun je dit even verklaren? Dat had in 2011 toch wel een rijontzegging o.i.d. op moeten leveren? Of was er toen nog geen recidiveregeling?
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Recidivist: Rijden onder invloed van alcohol

Bericht door Coen Tunnel » ma 09 mei 2016, 12:40

RSK schreef:
Snelwegfreak schreef:Wat mij betreft had je je rijbewijs allang al permanent in mogen leveren :nothanks:
Ben ik het wel mee eens. Als je mensen die zo stug de fout in blijven gaan uit het verkeer kunt weren, scheelt dat een slok op een borrel voor het aantal ongevallen.
In twee jaar tijd drie keer de fout ingaan is inderdaad veel. Ik heb geen idee wat de situatie destijds was. Misschien was deze persoon jong en ging hij veel uit. En was hij wat onbezonnen. Een kleine vijf jaar later (en ouder en hopelijk ook wijzer) wordt dezelfde persoon weer betrapt op met ongeveer 0,8‰ terwijl hij een bromfiets bestuurt. Voor mij is dat toch iets anders dan met bv. 2‰ achter het stuur van een auto zitten.

Niet slim natuurlijk, zeker niet als je je rijbewijs voor je werk nodig hebt, maar met 0,8‰ op een bromfiets rondrijden is nou ook weer geen schokkende overtreding. Was hij een half jaar later gepakt dan was dit met een simpele boete afgedaan.

De topicstarter ziet zelf ook wel in dat hij fout zat en vraagt ook niet om medelijden. Puur om advies in deze situatie. Ik denk dat het ook weinig toevoegt dat mensen gaan roepen dat hij wat hun betreft hun rijbewijs had mogen inleveren. We hebben wetgeving om dat soort zaken te regelen. Laten we een vraag als deze dan ook zakelijk bekijken.

feitelijk
expressweg
Berichten: 4303
Lid geworden op: di 29 mar 2011, 10:17

Re: Recidivist: Rijden onder invloed van alcohol

Bericht door feitelijk » ma 09 mei 2016, 12:42

In 2011 was er nog een heel oude regeling waarbij het rijbewijs pas geworderd werd na 4 keer in 5 jaar.
Hij had wel een EMA moeten hebben: http://wetten.overheid.nl/BWBR0008003
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Recidivist: Rijden onder invloed van alcohol

Bericht door Alfa » ma 09 mei 2016, 12:57

RSK schreef:
Snelwegfreak schreef:Wat mij betreft had je je rijbewijs allang al permanent in mogen leveren :nothanks:
Ben ik het wel mee eens. Als je mensen die zo stug de fout in blijven gaan uit het verkeer kunt weren, scheelt dat een slok op een borrel voor het aantal ongevallen.
Heb je het deel gelezen dat er 5 jaar tussenzat? En het gaat hier dan nog om lichte overtredingen. 320 UG/L is ongeveer 0,7 promille. Nauwelijks van invloed dus op de verkeersveiligheid.

Mooi als je jouw logica ook voor snelheidsovertredingen gaat toepassen. Dan zullen er niet veel een rijbewijs meer hebben.

Ik wordt een beetje moe van die 'vingertjesmaatschappij' waar alle fouten tegenwoordig doodzonden zijn. Iets met het spreekwoord van de splinter en de balk.
foutjebedankt schreef:
Snelwegfreak schreef:
Wat mij betreft had je je rijbewijs allang al permanent in mogen leveren :nothanks:.
Dat zou ik ook vinden als het niet mijzelf betrof.
Dat is ook weer typisch. Iedereen heeft altijd de zware woorden klaar voor andermans fouten. Tot hij zelf tegen de lamp loopt.

foutjebedankt
zandpaadje
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 09 mei 2016, 10:52

Re: Recidivist: Rijden onder invloed van alcohol

Bericht door foutjebedankt » ma 09 mei 2016, 13:00

feitelijk schreef:In 2011 was er nog een heel oude regeling waarbij het rijbewijs pas geworderd werd na 4 keer in 5 jaar.
Hij had wel een EMA moeten hebben: http://wetten.overheid.nl/BWBR0008003
Ik heb van het CBR begrepen dat alleen het incident van 2009 bij hen gemeld is. In 2009 is mij ook op het politiebureau al aangegeven dat ik zou worden aangemeld voor LEMA zoals ook is gebeurd. Ik heb proberen uit te zoeken wanneer de politie wel/niet melding doet bij het CBR en vond het volgende:
Alhoewel ik ook van mening ben dat rijbewijs AM buiten beschouwing moet worden gelaten, wordt voor de overige categorien in de volgende gevallen een mededeling naar het CBR gedaan.

Een mededeling wordt naar het CBR gedaan:
- Mnimaal 570 ug/l of 1,3 promille.
- Binnen 5 jaar tenminste 4x aangehouden ivm verdenking artikel 8 lid 2 WVW (alcohol i/h verkeer).
- Binnen 5 jaar tenminste 2 x aangehouden ivm verdenking arikel 8 lid 2 waarvan 1x minimaal met 350 ug/l of 0,8 promille.
- Weigering tot meewerken.

Voor een beginnend bestuurder geldt.
- minimaal 350 ug/l of 0,8 promille.
- tenminste 2x overtreden van art 8. lid 2 WVW

Er zijn nog meer gevallen waarbij een mededeling wordt gedaan maar bovenstaand zijn de alcoholgerelateerde feiten.
en
Je moet de regel anders lezen.

- Binnen 5 jaar 4x gepakt met een strafbaar alcoholpercentage, doch steeds minder dan 350 ug/l.
- 4 jaar geleden geweigerd (wel alcohol verdenking) en nu 3x gepakt met alcoholpercentage tussen de 220 en 350 ug/.
- Binnen 5 jaar 3 x gepakt met waarde tussen de 220 en 350 ug/l en nu een aanrijding hebben veroorzaakt terwijl je stinkt naar de zeup maar dat het wegens de medische behandeling niet mogelijk was een ademananalyse of bloedproef te nemen.

(Bron: http://forum.infopolitie.nl/viewtopic.php?t=24289)

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14344
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Recidivist: Rijden onder invloed van alcohol

Bericht door Attietattie » ma 09 mei 2016, 13:07

Alfa schreef:Blabla
Ik heb het niet zo op alcoholrecidivisten, maar ik ben het toch echt helemaal met Alfa eens. Ja, het is stom, heel stom. Maar ik kan het toch echt geen doodzonde noemen.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18031
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Recidivist: Rijden onder invloed van alcohol

Bericht door Snelwegfreak » ma 09 mei 2016, 13:11

Ik ben zeer streng tegen alcoholgebruik in het verkeer en als je willens en wetens vier maal die twee combineert heb je bij mij direct al je kansen verspeeld.
Mijn beste maat heeft ooit opgebiecht aan me dat hij 1x met alcohol op achter het stuur heeft gereden, ben toen ook best boos geworden.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Recidivist: Rijden onder invloed van alcohol

Bericht door Coen Tunnel » ma 09 mei 2016, 13:40

^^ Ik ben ook absoluut geen voorstander van alcohol in het verkeer, al kan het natuurlijk gebeuren dat je onverwachts toch een stukje moet rijden. Ik probeer er altijd rekening mee te houden, maar ook ik heb wel eens gereden met 1 of 2 biertjes op; meer drink ik ook niet en op feestjes drink ik eigenlijk alleen maar alcoholvrij bier. Hoe dan ook, het is niet altijd willens en wetens, het is niet altijd zo zwart-wit. Er is een groot grijs gebied.

Ik mis de nuance een beetje. De topicstarter heeft tussen 2009 en 2011 drie keer een fout gemaakt en is daar voor bestraft. Bijna vijf jaar later, in 2016, wordt hij gepakt met nog geen 0,8‰ (ofwel twee blikjes van een halve liter bier) op de bromfiets. Knap stom natuurlijk, zeker omdat hij nu als recidivist zal worden behandeld, maar is dat nu een reden om zo fel te zijn? Ik vind dit wel een overtreding van een andere orde en die valt voor mij in dat grote grijze gebied. Wat dat betreft ben ik het met Alfa en Attietattie eens.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5362
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Recidivist: Rijden onder invloed van alcohol

Bericht door Km357 » ma 09 mei 2016, 13:41

Mijn vraag is eerder waarom je in de boosheid blijft volharden en ook nog eens blijft gepakt worden. (wat het gegeven dat je wel heel vaak beschonken achter het stuur zit alleen maar nog ontstellender maakt).

Ben hier niet met stenen aan het gooien als één of andere heilige maar serieus, da's wel echt dom hoor.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Recidivist: Rijden onder invloed van alcohol

Bericht door Schelpenpaadje » ma 09 mei 2016, 13:47

Als 0,7 geen noemenswaardige invloed heeft, dan kan die norm ook wel omhoog. Tot die tijd heb je je er gewoon aan te houden. Dat behoort iedereen met een rijbewijs te weten. Niks vingertje, gewoon een feit.

Gezien de aanwezige herhaling en de pakkans op rijden onder invloed zal hier ook zeker geen sprake zijn van een ongelukje.

Natuurlijk zullen er genoeg mensen zijn die ook met 0,7 of meer op nog prima veilig de weg op kunnen. Je moet echter ergens een duidelijke grens trekken. Dit soort regels zijn er niet gekomen om automoblistje te pesten, maar omdat er een direct verband bestaat tussen alcoholgebruik in het verkeer en ongelukken. De reden dat ik mij zo goed mogelijk aan de regels probeer te houden is, naast dat ik zelf een brave burger wil zijn, dit ook van anderen verwacht. Wijzelf en onze kinderen staan in het verkeer per definitie al aan risico's bloot. Ik heb geen zin dat mijn kind het slachtoffer wordt van één of andere malloot die vindt dat hij wél boven de wet staat. Ongelukken door alcohol gebeuren alleen doordat mensen een verkeerde inschatting maken over hun kunnen. Wie dat anders ziet mag hiervan de consequenties ook ervaren.

Het systeem van boetes en cursussen is er gericht op preventie en mensen niet opnieuw in de fout te laten gaan. Dat dit bij TS toch is gebeurt (zij het ruime tijd later) betekent dat hij opnieuw op de blaren zal moeten zitten. Misschien opnieuw op cursus, misschien een flinke boete, of misschien zelfs het rijbewijs maar een tijdje moeten missen. De vorige keer dat hij tegen de lamp is gelopen is dit principe als het goed is duidelijk uitgelegd.
In dit soort situaties is er een zekere vorm van maatwerk, waardoor de TS nu niet weet waar hij aan toe is. Dat is vervelend. Tegelijk kan het ook in zijn voordeel werken dat gekeken wordt naar alle omstandigheden. De onzekerheid waarin hij nu verkeert, of dit nu wel of niet terecht is, lijkt me een prima leermoment. Los van de uitkomst zou ik eens goed bij jezelf te rade gaan aan wie je dit te danken hebt, of dit het nu waard was en of je dit ooit weer mee wilt maken. Ik snap je inhoudelijke vragen hier, maar wie geschoren wordt moet stilzitten.

feitelijk
expressweg
Berichten: 4303
Lid geworden op: di 29 mar 2011, 10:17

Re: Recidivist: Rijden onder invloed van alcohol

Bericht door feitelijk » ma 09 mei 2016, 13:48

Coen Tunnel schreef: Ik vind dit wel een overtreding van een andere orde
Het is geen overtreding, het is een misdrijf.

Ik sta al 9 jaar droog, dus ik zeg gewoon dat je best alcohol buiten het verkeer kunt laten en dat "onverwachts" geen excuus kan zijn.
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18031
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Recidivist: Rijden onder invloed van alcohol

Bericht door Snelwegfreak » ma 09 mei 2016, 13:50

^^ Eens met beiden hierboven. Als het je één keer overkomt omdat je écht geen andere mogelijkheid had zal ik het je snel vergeven. Geen probleem. Maar als zoiets gevaarlijks vaker gebeurt is de tijd van nuance m.i. wel een beetje voorbij.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5362
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Recidivist: Rijden onder invloed van alcohol

Bericht door Km357 » ma 09 mei 2016, 13:51

feitelijk schreef:
Coen Tunnel schreef: Ik vind dit wel een overtreding van een andere orde
Het is geen overtreding, het is een misdrijf.

Ik sta al 9 jaar droog, dus ik zeg gewoon dat je best alcohol buiten het verkeer kunt laten en dat "onverwachts" geen excuus kan zijn.
^^ Zolang er geen nultolerantie komt (en laten we wel wezen, het is te hopen dat dat niet zal gebeuren want dat zou iedere vorm van rechtsgeldigheid er eigenlijk uit trekken omwille van verschillende redenen die ook gewoon medisch van aard zijn etc) is dat alleen jouw opinie en geen feit.

feitelijk
expressweg
Berichten: 4303
Lid geworden op: di 29 mar 2011, 10:17

Re: Recidivist: Rijden onder invloed van alcohol

Bericht door feitelijk » ma 09 mei 2016, 13:57

Een feitelijke opinie dus!
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Recidivist: Rijden onder invloed van alcohol

Bericht door Coen Tunnel » ma 09 mei 2016, 14:36

Schelpenpaadje schreef:Als 0,7 geen noemenswaardige invloed heeft, dan kan die norm ook wel omhoog. Tot die tijd heb je je er gewoon aan te houden. Dat behoort iedereen met een rijbewijs te weten. Niks vingertje, gewoon een feit.
Ben ik met je eens. Dat is net zoiets als 140-150 rijden op de snelweg waar je 130 mag. Niet per se gevaarlijk, maar het mag niet. Maar bijna iedereen rijdt wel eens te hard.

Met teveel drank op rijden gebeurt minder. Ik haalde mijn rijbewijs pas toen ik 26 was, maar heb sindsdien jaarlijks wel zo'n 60.000 km/jaar gereden. Pas op 31-jarige leeftijd, met zo'n 300.000 km rij-ervaring, was ik wettelijk gezien geen beginnend bestuurder meer. :lol: Toen ik 29 was, was ik dus nog steeds een beginnend bestuurder en toen is het ook een keer voorgekomen dat ik met meer dan 0,2‰ reed (één blik van een halve liter bier gedronken en toen moest ik met spoed ergens naar toe). Mag niet, maar ik heb het risico wel genomen. Ik zal niet gevaarlijker zijn geweest dan ieder ander die 0,5‰ had maar twee jaar langer zijn rijbewijs in bezit had. Maar ik snap het: ergens ligt een grens.
Gezien de aanwezige herhaling en de pakkans op rijden onder invloed zal hier ook zeker geen sprake zijn van een ongelukje.
Gezien de historie van de persoon is zoiets aannemelijk, maar zeker kun je daar niet van zijn.
Natuurlijk zullen er genoeg mensen zijn die ook met 0,7 of meer op nog prima veilig de weg op kunnen. Je moet echter ergens een duidelijke grens trekken. Dit soort regels zijn er niet gekomen om automoblistje te pesten, maar omdat er een direct verband bestaat tussen alcoholgebruik in het verkeer en ongelukken. De reden dat ik mij zo goed mogelijk aan de regels probeer te houden is, naast dat ik zelf een brave burger wil zijn, dit ook van anderen verwacht. Wijzelf en onze kinderen staan in het verkeer per definitie al aan risico's bloot. Ik heb geen zin dat mijn kind het slachtoffer wordt van één of andere malloot die vindt dat hij wél boven de wet staat. Ongelukken door alcohol gebeuren alleen doordat mensen een verkeerde inschatting maken over hun kunnen. Wie dat anders ziet mag hiervan de consequenties ook ervaren.
Gaat het om iets anders zoals snelheidsovertredingen, dan zijn er weinig forummers die hier zo strikt over zijn. Sommige snelheidslimieten worden ook als onrealistisch laag gezien, maar worden toch strikt gehandhaafd. Dan wordt er hier en masse geklaagd. Hoeveel posts zijn er wel niet geschreven over de trajectcontroles?

0,7‰ is geen schokkend hoog percentage en op een bromfiets ben je daarmee ook niet zo'n groot gevaar als in een auto of vrachtauto. Er zijn genoeg fietsers die met veel hogere promillages aan het verkeer deelnemen, uiteraard ook niet goed, maar daar is de pakkans nog kleiner en kun je bovendien niet je rijbevoegdheid tijdelijk kwijtraken. Als ze al een keer in de stad staan te controleren (zelf meegemaakt) rijden de fietsers gewoon zonder te blazen langs de alcoholcontrole, terwijl ook voor fietsers de limiet van 0,5‰ geldt.
Het systeem van boetes en cursussen is er gericht op preventie en mensen niet opnieuw in de fout te laten gaan. Dat dit bij TS toch is gebeurt (zij het ruime tijd later) betekent dat hij opnieuw op de blaren zal moeten zitten. Misschien opnieuw op cursus, misschien een flinke boete, of misschien zelfs het rijbewijs maar een tijdje moeten missen. De vorige keer dat hij tegen de lamp is gelopen is dit principe als het goed is duidelijk uitgelegd.
In dit soort situaties is er een zekere vorm van maatwerk, waardoor de TS nu niet weet waar hij aan toe is. Dat is vervelend. Tegelijk kan het ook in zijn voordeel werken dat gekeken wordt naar alle omstandigheden. De onzekerheid waarin hij nu verkeert, of dit nu wel of niet terecht is, lijkt me een prima leermoment. Los van de uitkomst zou ik eens goed bij jezelf te rade gaan aan wie je dit te danken hebt, of dit het nu waard was en of je dit ooit weer mee wilt maken. Ik snap je inhoudelijke vragen hier, maar wie geschoren wordt moet stilzitten.
Ik kan me hier verder wel in vinden. Ik zou een rijontzegging wel een zware straf vinden voor iemand die na 4,5 jaar weer de fout in gaat (die eerste twee overtredingen zijn 'verjaard' en daar heeft de persoon ook zijn straf voor gekregen) met 0,7‰ op de bromfiets.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Recidivist: Rijden onder invloed van alcohol

Bericht door Palance » ma 09 mei 2016, 15:03

Snelwegfreak schreef: Wat mij betreft had je je rijbewijs allang al permanent in mogen leveren :nothanks:
De enige juiste reactie die hierop gegeven kan worden.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Recidivist: Rijden onder invloed van alcohol

Bericht door Coen Tunnel » ma 09 mei 2016, 15:08

^^ Vind je? Moralistisch, niet echt on topic, en niet ter zake. Geen antwoord op de vraag van de topicstarter, die zelf heus wel weet dat hij fout zit.

Waarom krijgt bij dit soort onderwerpen de emotie toch altijd de overhand?

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Recidivist: Rijden onder invloed van alcohol

Bericht door Palance » ma 09 mei 2016, 15:27

Ja, dat vind ik inderdaad. Ik vind het nogal lef hebben om veel gepakt te worden met alcohol achter het stuur en dan nog huilie-huilie te doen over rijbewijs nodig voor werk en vakantie enzo. Wat mij betreft heeft zo iemand het recht op een rijbewijs voorgoed verspeeld. Ik zou niet weten waarom je zo iemand inhoudelijk nog verder moet helpen.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Recidivist: Rijden onder invloed van alcohol

Bericht door SnarfFlevoland » ma 09 mei 2016, 15:42

Coen Tunnel schreef:Ben ik met je eens. Dat is net zoiets als 140-150 rijden op de snelweg waar je 130 mag. Niet per se gevaarlijk, maar het mag niet. Maar bijna iedereen rijdt wel eens te hard.
Persoonlijk vind ik alcohollimieten met snelheidslimieten gaan vergelijken nogal hetzelfde als appels met peren. Je bent op een andere manier een gevaar voor de omgeving. In Duitsland ziet de wetgever dat precies zo. Al direct boven de grens van 0,5 promille krijg je al te maken met 500€ boete, 2 strafpunten plus een maand rijverbod. Produceer je een ongeluk dan ben je vanaf 0,3 promille al de klos. Wil je een vergelijkbare straf krijgen voor te hard rijden, dan moet je 41 km/h Bibeko of 61 km/h Bubeko te hard rijden. En dan nog is de geldboete een stuk lager. Kortom: Licht alcoholgebruik is aanzienlijk gevaarlijker dan lichte snelheidsovertredingen.

Desalniettemin vind ik het ook niet nodig om de TS verder te veroordelen. Met twee halve liters bier de weg op is niet hetzelfde als je klem zuipen. Een boete met eventueel rijverbod moet voldoende zijn.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Recidivist: Rijden onder invloed van alcohol

Bericht door Palance » ma 09 mei 2016, 15:55

De pakkans met alcohol in het verkeer is zeer laag. Als je het al presteert om zo vaak gepakt te worden, hoevaak moet je dan wel niet met teveel alcohol op achter het stuur zitten.

Het begint wel een beetje op goedpraten van misdadig gedrag te lijken - daar distantieer ik me verder van. :down:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Recidivist: Rijden onder invloed van alcohol

Bericht door Coen Tunnel » ma 09 mei 2016, 16:00

Palance schreef:Ja, dat vind ik inderdaad. Ik vind het nogal lef hebben om veel gepakt te worden met alcohol achter het stuur en dan nog huilie-huilie te doen over rijbewijs nodig voor werk en vakantie enzo.
Heeft de topicstarter gevraagd om medelijden? Nee.
Wat mij betreft heeft zo iemand het recht op een rijbewijs voorgoed verspeeld. Ik zou niet weten waarom je zo iemand inhoudelijk nog verder moet helpen.
Als je niet inhoudelijk wil reageren, reageer dan niet (forumregel 3.1).
SnarfFlevoland schreef:Persoonlijk vind ik alcohollimieten met snelheidslimieten gaan vergelijken nogal hetzelfde als appels met peren. Je bent op een andere manier een gevaar voor de omgeving. In Duitsland ziet de wetgever dat precies zo. Al direct boven de grens van 0,5 promille krijg je al te maken met 500€ boete, 2 strafpunten plus een maand rijverbod. Produceer je een ongeluk dan ben je vanaf 0,3 promille al de klos. Wil je een vergelijkbare straf krijgen voor te hard rijden, dan moet je 41 km/h Bibeko of 61 km/h Bubeko te hard rijden. En dan nog is de geldboete een stuk lager. Kortom: Licht alcoholgebruik is aanzienlijk gevaarlijker dan lichte snelheidsovertredingen.
Het wordt in ieder geval veel zwaarder bestraft. Dat zal wellicht ook wel terecht zijn, al zijn er ongetwijfeld situaties te bedenken waarbij 20 of 30 km/u te hard al een zeer grote gevaarzetting betekent. Gevaarlijker dan als iemand met 0,7‰ op z'n brommertje rondrijdt.
Desalniettemin vind ik het ook niet nodig om de TS verder te veroordelen. Met twee halve liters bier de weg op is niet hetzelfde als je klem zuipen. Een boete met eventueel rijverbod moet voldoende zijn.
En die nuance mis ik bij velen.
Palance schreef:De pakkans met alcohol in het verkeer is zeer laag. Als je het al presteert om zo vaak gepakt te worden, hoevaak moet je dan wel niet met teveel alcohol op achter het stuur zitten.
Speculatie, en dan zeg ik: "Een speculaassie is lekker bij de koffie." Met aannames kun je helemaal niks. Iemand is onschuldig totdat het tegendeel bewezen is.

foutjebedankt
zandpaadje
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 09 mei 2016, 10:52

Re: Recidivist: Rijden onder invloed van alcohol

Bericht door foutjebedankt » ma 09 mei 2016, 16:01

Ik weet dat ik fout zat door (opnieuw) met alcohol op deel te nemen aan het verkeer. Ik ben op dit moment echter opzoek naar antwoorden op de volgende 4 vragen:

1. Is het waarschijnlijk dat de politie mij zal aanmelden bij het CBR?

2. Kan/Zal het CBR een EMA cursus of onderzoek opleggen o.b.v. deze situatie?

3. Kan/zal de rechter een ontzegging van de rijbevoegdheid opleggen o.b.v. deze situatie?

en

4. Wat voor boete Kan/zal een rechter (waarschijnlijk) opleggen?

Dit Is meer een juridische vraag als een moreel/etische -vraag/discussie, hoewel ik sommige reacties ook best begrijp.

Nogmaals bedankt,

Plaats reactie