Recidivist: Rijden onder invloed van alcohol

Hier kan gediscussieerd worden over juridische aspecten van het wegverkeer

Moderator: Moderatoren

feitelijk
expressweg
Berichten: 4303
Lid geworden op: di 29 mar 2011, 10:17

Re: Recidivist: Rijden onder invloed van alcohol

Bericht door feitelijk » ma 09 mei 2016, 16:09

Palance schreef:De pakkans met alcohol in het verkeer is zeer laag. Als je het al presteert om zo vaak gepakt te worden, hoevaak moet je dan wel niet met teveel alcohol op achter het stuur zitten.
Wat is de pakkans dan? Ik weet dat er zo'n 50000 per jaar gepakt worden, en dat ongeveer 2% van de weekendnachtrijders teveel op heeft maar daaruit haal ik geen pakkans.

Ik heb in ieder geval nog nooit hoeven blazen.
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Recidivist: Rijden onder invloed van alcohol

Bericht door Palance » ma 09 mei 2016, 16:47

Coen Tunnel schreef:
Wat mij betreft heeft zo iemand het recht op een rijbewijs voorgoed verspeeld. Ik zou niet weten waarom je zo iemand inhoudelijk nog verder moet helpen.
Als je niet inhoudelijk wil reageren, reageer dan niet (forumregel 3.1).
Ach, meneer wordt ineens formeel :emo: Als ik wil reageren gebeurt dat op de manier hoe ik het wil, niet op de manier hoe jij het wil.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Recidivist: Rijden onder invloed van alcohol

Bericht door Alfa » ma 09 mei 2016, 16:59

Palance schreef:De pakkans met alcohol in het verkeer is zeer laag. Als je het al presteert om zo vaak gepakt te worden, hoevaak moet je dan wel niet met teveel alcohol op achter het stuur zitten.
Dat hangt er vanaf waar je rijdt. Als je bv voornamelijk op zaterdagavond rijdt is de pakkans zeer groot. Maw, je maakt conclusies die nergens op gebaseerd zijn.
Palance schreef: Het begint wel een beetje op goedpraten van misdadig gedrag te lijken - daar distantieer ik me verder van. :down:
Het veroordelen van medemensen is de ziekte van deze tijd. Dat en nuance missen. 0,7 promile is een minieme overtreding en moet niet op dezelfde voet behandeld worden als pakweg 2 promile. Maar bij het woord 'alcohol' schieten veel mensen al in een offensieve kramp en is het vonnis al op voorhand geveld.
SnarfFlevoland schreef:. Produceer je een ongeluk dan ben je vanaf 0,3 promille al de klos.
Wat voor idiote wetgeving is dat? Dus de overheid oordeelt dat je mag rijden met 0,4 promille, maar als je 'schuldige' bent in een ongeval (ik zet schuldige tussen haakjes omdat niemand het expres doet en het absoluut niet zwart-wit schuldige vs slachtoffer is door de kleine lettertjes in de verkeersreglementering) dan mag het plots toch niet meer? Daarmee laat je legaliteit afhangen van externe factoren.

Het is alsof men zou zeggen: je mag 70 rijden, maar als je een ongeval veroorzaakt mocht je eigenlijk maar 50 rijden.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Recidivist: Rijden onder invloed van alcohol

Bericht door SnarfFlevoland » ma 09 mei 2016, 17:35

^^
Dat heb je zo correct gezien. Sterker nog: Niet alleen bij een ongeluk, maar ook bij het 'onzeker' door het verkeer rijden ben je vanaf 0,3 promille al strafbaar. Daarom zeg ik ook altijd maar dat in Duitsland de facto 0,2 promille de grens is. Er staan daar erg harde straffen op, zie ook: http://www.kba.de/DE/Fahreignungs_Bewer ... _node.html
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

feitelijk
expressweg
Berichten: 4303
Lid geworden op: di 29 mar 2011, 10:17

Re: Recidivist: Rijden onder invloed van alcohol

Bericht door feitelijk » ma 09 mei 2016, 17:37

Alfa schreef: Dat en nuance missen. 0,7 promile is een minieme overtreding en moet niet op dezelfde voet behandeld worden als pakweg 2 promile.
Nee het is een misdrijf. En een die je bewust maakt.

Je verhoogt de kans op een dodelijk ongeval met 250% en dat zou je niet moeten doen.
Afbeelding
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Recidivist: Rijden onder invloed van alcohol

Bericht door Km357 » ma 09 mei 2016, 17:41

^^ Weer zo van die statistieken waar de groentjes altijd mee afkomen.

Grafiekjes kan iedereen maken in excel, en er wordt nooit in die grafieken gekeken naar andere factoren, want er is zelden een ongeval te bezien dat maar aan 1 factor te wijten valt zoals snelheid of alcohol, het is altijd een combinatie.

Als je dan gaat argumenteren dat één van die factoren de weerkerende factor is kan ik zeggen dat het toevel net even veel weerkerend is. Een discussie zonder eind.

Laten we het er gewoon bij houden dat er regels zijn voor snelheid en alcohol, en daarmee uit.

feitelijk
expressweg
Berichten: 4303
Lid geworden op: di 29 mar 2011, 10:17

Re: Recidivist: Rijden onder invloed van alcohol

Bericht door feitelijk » ma 09 mei 2016, 17:57

Groentje? Ik denk niet dat ik met jou in discussie ga over statistieken. Je snapt niet eens wat hier wordt afgebeeld.

En nee ik kan geen grafieken maken in excel. Zoals je ziet is dit gewoon gnuplot.
De data is gewoon van het swov, kloeden et al.
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Recidivist: Rijden onder invloed van alcohol

Bericht door RSK » ma 09 mei 2016, 18:25

^^ Wel apart om enkel een 60-weg te nemen. Die zijn er trouwens in behoorlijk wat varianten; met fatsoenlijke wegbreedte en 2,50m breed; goed verlicht in open veld en onverlicht tussen een bomenrij... Daarnaast komen dronken mensen ook op andere wegen: bibeko waar ze meer mikpunten vinden en snelwegen waar ze een groter gevaar vormen door een afwijkende snelheid te rijden en omdat ze in de verlengde reactietijd meer afstand afleggen.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Recidivist: Rijden onder invloed van alcohol

Bericht door Schelpenpaadje » ma 09 mei 2016, 19:06

Km357 schreef:^^ Weer zo van die statistieken waar de groentjes altijd mee afkomen.

Grafiekjes kan iedereen maken in excel, en er wordt nooit in die grafieken gekeken naar andere factoren, want er is zelden een ongeval te bezien dat maar aan 1 factor te wijten valt zoals snelheid of alcohol, het is altijd een combinatie.

Als je dan gaat argumenteren dat één van die factoren de weerkerende factor is kan ik zeggen dat het toevel net even veel weerkerend is. Een discussie zonder eind.

Laten we het er gewoon bij houden dat er regels zijn voor snelheid en alcohol, en daarmee uit.
Zoveel vooringenomenheid kan geen ratio tegenop. :nuts:

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Recidivist: Rijden onder invloed van alcohol

Bericht door Km357 » ma 09 mei 2016, 19:08

^^ Gelieve feiten en common sense niet te verwarren met vooringenomenheid. Ik heb enkel argumenten op tafel gelegd die politiek incorrect zijn, daarvoor zijn ze niet incorrect.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Recidivist: Rijden onder invloed van alcohol

Bericht door Schelpenpaadje » ma 09 mei 2016, 19:28

^^
Je hebt zeker een punt hoor dat er altijd meerdere factoren een rol spelen.

Dat als argument gebruiken om de gevolgen van alcohol in het verkeer te bagatelliseren noem ik geen common sense. Als er één belangrijke factor die een belangrijke rol speelt bij veel ongelukken en verkeersdoden is die eenvoudig geëlimineerd kan worden dan is dat alcohol.

Statistische analyse afdoen als linkse hobby is vooringenomenheid. Alleen al omdat je de politieke voorkeur niet kent van de deelnemers hier.

Dit soort reacties bevestigt alleen maar dat sommige mensen in dit land tegen zichzelf in bescherming genomen moeten worden. Liever voor de rechter om een wetsovertreding dan vanwege doodslag.
Laatst gewijzigd door Schelpenpaadje op ma 09 mei 2016, 19:35, 1 keer totaal gewijzigd.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Recidivist: Rijden onder invloed van alcohol

Bericht door boe! » ma 09 mei 2016, 19:32

foutjebedankt schreef:Ik weet dat ik fout zat door (opnieuw) met alcohol op deel te nemen aan het verkeer.
En wat ga je van deze situatie leren? Stap je nu nooit meer met een druppel alcohol achter het stuur of zet je je baan op het spel en word je binnenkort voor de vijfde keer aangehouden?

feitelijk
expressweg
Berichten: 4303
Lid geworden op: di 29 mar 2011, 10:17

Re: Recidivist: Rijden onder invloed van alcohol

Bericht door feitelijk » ma 09 mei 2016, 19:42

RSK schreef:^^ Wel apart om enkel een 60-weg te nemen. .
Het was bibeko in australie.
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Recidivist: Rijden onder invloed van alcohol

Bericht door Coen Tunnel » ma 09 mei 2016, 21:48

Palance schreef:
Coen Tunnel schreef:
Wat mij betreft heeft zo iemand het recht op een rijbewijs voorgoed verspeeld. Ik zou niet weten waarom je zo iemand inhoudelijk nog verder moet helpen.
Als je niet inhoudelijk wil reageren, reageer dan niet (forumregel 3.1).
Ach, meneer wordt ineens formeel :emo: Als ik wil reageren gebeurt dat op de manier hoe ik het wil, niet op de manier hoe jij het wil.
Och, wat een dooddoener. Ik geef alleen maar aan dat niet inhoudelijk reageren ook weinig zinvol is in deze topic.

En ja, formeel, misschien. De topicstarter heeft ook een formele vraag. Dat hij fout is weet hij zelf ook wel. Dat hij op z'n zachtst gezegd flink stom bezig is geweest, daar ben ik het ook mee eens. Ik praat het ook niet goed. Wel zie ik de zaken graag zoals ze zijn, een beetje nuance kan geen kwaad, en uiteindelijk is de topicstarter ook benieuwd naar hoe de regels precies zijn omtrent de straf die hij kan verwachten.

Gebruikersavatar
Afrit13
verkeersader
Berichten: 769
Lid geworden op: za 28 mei 2011, 17:41
Locatie: Nijmegen

Re: Recidivist: Rijden onder invloed van alcohol

Bericht door Afrit13 » ma 09 mei 2016, 21:53

Coen Tunnel schreef:0,7‰ is geen schokkend hoog percentage en op een bromfiets ben je daarmee ook niet zo'n groot gevaar als in een auto of vrachtauto. Er zijn genoeg fietsers die met veel hogere promillages aan het verkeer deelnemen, uiteraard ook niet goed, maar daar is de pakkans nog kleiner en kun je bovendien niet je rijbevoegdheid tijdelijk kwijtraken. Als ze al een keer in de stad staan te controleren (zelf meegemaakt) rijden de fietsers gewoon zonder te blazen langs de alcoholcontrole, terwijl ook voor fietsers de limiet van 0,5‰ geldt.
Ik ken zelfs het verhaal van een maat van me die met vrienden wat was gaan drinken, en hij reed op een scooter net zo hard als de rest, die op de fiets was. Die maat van me kreeg een haltstraf en de rest werd slechts aangeraden snel naar huis te gaan. Zelf heb ik ook wel eens met 8 flinke glazen sterke drank op op de fiets gezeten, toen kreeg ik van de politie precies hetzelfde te horen.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Recidivist: Rijden onder invloed van alcohol

Bericht door Schelpenpaadje » di 10 mei 2016, 11:29

Coen Tunnel schreef:
Palance schreef:
Coen Tunnel schreef:
Wat mij betreft heeft zo iemand het recht op een rijbewijs voorgoed verspeeld. Ik zou niet weten waarom je zo iemand inhoudelijk nog verder moet helpen.
Als je niet inhoudelijk wil reageren, reageer dan niet (forumregel 3.1).
Ach, meneer wordt ineens formeel :emo: Als ik wil reageren gebeurt dat op de manier hoe ik het wil, niet op de manier hoe jij het wil.
Och, wat een dooddoener. Ik geef alleen maar aan dat niet inhoudelijk reageren ook weinig zinvol is in deze topic.

En ja, formeel, misschien. De topicstarter heeft ook een formele vraag. Dat hij fout is weet hij zelf ook wel. Dat hij op z'n zachtst gezegd flink stom bezig is geweest, daar ben ik het ook mee eens. Ik praat het ook niet goed. Wel zie ik de zaken graag zoals ze zijn, een beetje nuance kan geen kwaad, en uiteindelijk is de topicstarter ook benieuwd naar hoe de regels precies zijn omtrent de straf die hij kan verwachten.
Ik begrijp niet zo goed waarom je hier alleen Palance op aanspreekt.

Op dit moment heeft dit topic 44 reacties.
Ik tel maar liefst 19 reacties waarin een oordeel wordt gegeven over het gedrag van TS.
Daarnaast tel ik 6 reacties waarin een mening wordt gegeven over rijden onder invloed in het algemeen.
Nog eens 11 reacties zijn op een andere manier offtopic.
Ik tel slechts 8 reacties waarin ontopic wordt ingegaan op de vraag van TS wat hij kan verwachten, waarvan meerdere berichten ook nog eens van hemzelf zijn en dus geen antwoord op de vraag bevatten.

Meerdere users hebben aangegeven uit principe niet te willen reageren op de vraag van de TS omdat ze zijn gedrag veroordelen. Daar is zeker wat op aan te merken. Mijn persoonlijke mening is dat iedereen in beginsel vrij is een mening te geven, ook als deze niet bijdraagt aan de beantwoording van de vraag, maar ik kan me voorstellen dat de forumleiding dit anders ziet. Dat je alleen Palance hier op aanspreekt vind ik echter niet terecht.
Als je consequent wilt zijn als moderaille, haal dan de bezem door dit topic. Echter door dit niet gelijk te doen heeft de discussie over het gedrag van de TS zich binnen dit topic ontwikkeld tot een gespreksonderwerp op zich, met ook tegengeluiden. Ingrijpen of commentaar leveren op grond van de forumregels lijkt mij daarom niet gewenst. Je zou de discussie over het gedrag van de TS kunnen afsplitsen, maar volgens mij geef je hem met twee aparte topics te veel eer ;)

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Recidivist: Rijden onder invloed van alcohol

Bericht door waldo79 » di 10 mei 2016, 18:33

:offtopic: Volgens mij gaan de forummers vooral onderling tekeer en wordt er over TS gepraat in plaats van met TS.

Ik zie geen reden tot ingrijpen.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Recidivist: Rijden onder invloed van alcohol

Bericht door Rene » wo 11 mei 2016, 1:08

Tsja, ik kan TS hier ook wel gaan veroordelen, iedereen weet mijn standpunt m.b.t. alcohol en verkeer. Maar ik laat het bij dit zinnetje. Eerder een advies aan TS:

Ik hoop vooral dat de straf oplevert dat TS na 5x toch een keer inziet dat alcohol en verkeer een gevaarlijke combinatie is. Niet omdat de samenleving het erg vindt dat je jezelf volledig te pletter kunt rijden, maar omdat de kans groot is dat je bij die actie ook onschuldige medeweggebruikers met je meeneemt. Ga dus voor zelfbeheersing !

skeedee
zandpaadje
Berichten: 5
Lid geworden op: di 02 aug 2016, 18:04

Re: Recidivist: Rijden onder invloed van alcohol

Bericht door skeedee » di 02 aug 2016, 18:23

hallo allen ik zou graag willen weten of ik in aanmerking kom om mijn rijbewijs terug kunnen krijgen na 10 dagen inhouding,en of dit altijd gemeld wordt bij het cbr.
ik ben 3 dagen geleden aangehouden met 660ucg dit is de eerste keer sinds ik mijn rijbewijs heb in 30 jaar ik rijd ook normaal echt geen meter met drank maar door mijn roerige prive situatie ( scheiding, kinderen niet mogen zien,schulden door de scheiding) was ik mijzelf niet meer ik heb absoluut geen drank probleem en ook geen aanrijding veroorzaakt.
ik weet dat ik fout ben en vind het verschrikkelijk ik slaap er gewoon niet van, ik heb ook gelijk een klaagschrift naar het CVOM gestuurd met dit verhaal,als ik mijn rijbewijs niet terug krijg kan ik mijn kinderen niet eens meer halen en dat is binnenkort weer mogelijk plus kan ik ook niet op mijn werk komen dat maakt de hele situatie nog erger.
ik herhaal het is niet goed te praten maar het is wel deb reden geweest van mijn domme fout en zal zeker niet meer gebeuren.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Recidivist: Rijden onder invloed van alcohol

Bericht door Coen Tunnel » di 02 aug 2016, 19:28

^^ Ik ga je niet veroordelen (en je hoeft jezelf ook niet te verdedigen en/of te verontschuldigen), laten we de feiten maar gewoon droog bekijken zoals ze zijn. Bij een eerste keer voor een ervaren bestuurder:

655 – 715 µg/l
SB € 750 + 2 mnd OBM ov

€ 750 boete + 2 maanden onvoorwaardelijke ontzegging van de bevoegdheid om motorrijtuigen te besturen.

Helaas voor jou is het nou eenmaal niet anders, twee maanden rijontzegging is, naast de boete, simpelweg de straf die er voor staat als je met 655 – 715 µg/l (1,51 – 1,65‰) gepakt wordt.

https://zoek.officielebekendmakingen.nl ... -4432.html

skeedee
zandpaadje
Berichten: 5
Lid geworden op: di 02 aug 2016, 18:04

Re: Recidivist: Rijden onder invloed van alcohol

Bericht door skeedee » wo 03 aug 2016, 10:57

oke bedankt voor het antwoord maar ik weet niet of het ook bij het cbr gemeld wordt ik lees daar zoveel enge berichten over.
ik hoop ook dat de ovj misschien toch naar mijn verhaal kijkt dat ik een geldboete krijg kan ik mee leven ( al wordt dat ook moeilijk) ik ben tenslotte fout geweest.
een rijontzegging van 2 maanden zou zeer veel problemen opleveren dus hopen maar.

skeedee
zandpaadje
Berichten: 5
Lid geworden op: di 02 aug 2016, 18:04

Re: Recidivist: Rijden onder invloed van alcohol

Bericht door skeedee » do 04 aug 2016, 16:28

buiten verwachting al bericht gehad van ovj tot 13 okt. mijn rijbewijs ingenomen en dan hoorzitting dus misschien nog langer plus geldboete,
en nu nog afwachten op cbr.
dit is echt dramatisch voor mij en ik heb zoveel spijt van het gebeuren ik heb een fout gemaakt die ik nooit meer maak dat weet ik wel.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Recidivist: Rijden onder invloed van alcohol

Bericht door Willem » do 04 aug 2016, 16:39

Het is fijn dat je de fout inziet. De gevolgen merk je nog, maar je hebt ervan geleerd en uit je vorige post blijkt duidelijk dat je je leven wilt beteren.
De straf valt helaas niet anders te maken, maar als je komende oktober weer mag rijden hoef je niet meer met de kwestie in je maag te zitten. Dan is het, misschien in vreemde woorden, maar hopelijk begrijp je wat ik bedoel: rij rond in vrede.
Er is altijd een tweede kans. Als mens maken we fouten, jij met dit en ik met dat, maar daarna mag je weer gewoon verder.

skeedee
zandpaadje
Berichten: 5
Lid geworden op: di 02 aug 2016, 18:04

Re: Recidivist: Rijden onder invloed van alcohol

Bericht door skeedee » vr 05 aug 2016, 8:26

Ja dat is te hopen maar het CBR komt waarschijnlijk ook nog als de berichten zo leest en die zijn niet mals, al heb niet gehoord van de politie of OVJ dat er een brief naar toe is gestuurd.
en om te herhalen ik heb er zeker van geleerd.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Recidivist: Rijden onder invloed van alcohol

Bericht door SnarfFlevoland » vr 05 aug 2016, 18:15

Opzich is het voor Nederlandse begrippen nog een uiterst humaan boetebedrag. Hier in Duitsland zou een dergelijke overtreding voor de rechter eindigen met kans op een boete van ruim €1000 en een rijontzegging van tenminste drie maanden, inclusief drie strafpunten (van max. 8). En dat terwijl Duitsland over het algemeen veel mildere boetes kent... Behalve met alcohol dus (en deels rood licht).
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

skeedee
zandpaadje
Berichten: 5
Lid geworden op: di 02 aug 2016, 18:04

Re: Recidivist: Rijden onder invloed van alcohol

Bericht door skeedee » vr 05 aug 2016, 19:15

dat kan ik ook krijgen hoor ik moet nog op de zitting komen plus het CBR nog ik weet niet of ze dat in duitsland ook doen.

Boerenkool
autoweg
Berichten: 1207
Lid geworden op: wo 22 okt 2014, 20:21

Re: Recidivist: Rijden onder invloed van alcohol

Bericht door Boerenkool » wo 31 aug 2016, 22:13

feitelijk schreef: Nee het is een misdrijf. En een die je bewust maakt.
Ik denk dat dat juist het probleem is. Ik geloof niet zo in het bewust kiezen. Alcohol is een verslavende stof die snel went en buiten het verkeer door de maatschappij snel gebagatelliseerd wordt. Twee biertjes is niks en is gezellig enzovoorts.
Ik denk dat veel van dit soort gevallen gebeuren bij mensen die eigenlijk geen feitelijk wilsbesluit meer bemen maar in een situatie waarin iedereen er 6 neemt gewoon niet meer tegen zichzelf nee kunnen zeggen. En dan vinden dat ze goed bezig waren dat ze het bij 3 hebben kunnen houden om thuis verder te drinken.
Dat zij besluiten waarin het onderhuidse verlangen naar alcohol moet strijden met het rationele brein en daar komen compromissen uit. Het is veel te makkelijk on te zeggen " doe het gewoon niet" dan misken je de interne worsteling van op zich doorgaans goedwillende mensen. Dat anderen dat eenvoudig kunnen zegt niks over hoe het voor deze mensen kan zijn. En dat zijn percentages van de bevolking in de dubbele getallen hoor.
Ze weten het ergens best maar kunnen gewoon slecht. Rokers zijn ook vaak decennia van plan met nieuwjaar te gaan stoppen.


Zulke mensen hebben hulp nodig.
Maar alcohol in het verkeer MOET aangepakt worden. Het is absoluut onveiliger. De norm is ook helemaal niet flauw. Als ik 0.5 heb ga ik echt niet meer rijden dan ben je echt minder helder.
Het is ook een misverstand dat je met 0.5 ° maar 2 biertjrs op hoef te hebben. Ieder uur breek je een standaardglas af. Je kan dus zwaar tafelen en om 20 uur 2 glazen wijn drinken, om 21 uur een irish coffee, on 22 uur een borreltje, om 23 uur nog 1 en om 2330 nog een en dan heb je nog steeds onder 0.5 als niet heeel tengere man. Maar met een beetje geluk blaas je dan pas om 030 en dan zit je ergens op 0.3
Nou leuk, maar geen haar op mijn hoofd die denkt dat ik zo ga rijden.



Ik wil hier wel bij opmerken dat ik het in algemeenheid bedoel en niet specifiek de topicstarter, misschien is hij juist een uitzondering, ik kan op afstand slecht oordelen.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14341
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Recidivist: Rijden onder invloed van alcohol

Bericht door Attietattie » wo 31 aug 2016, 22:35

Boerenkool schreef:Het is ook een misverstand dat je met 0.5 ° maar 2 biertjrs op hoef te hebben. Ieder uur breek je een standaardglas af. Je kan dus zwaar tafelen en om 20 uur 2 glazen wijn drinken, om 21 uur een irish coffee, on 22 uur een borreltje, om 23 uur nog 1 en om 2330 nog een en dan heb je nog steeds onder 0.5 als niet heeel tengere man. Maar met een beetje geluk blaas je dan pas om 030 en dan zit je ergens op 0.3
Nou leuk, maar geen haar op mijn hoofd die denkt dat ik zo ga rijden.
Ik wel. Ik bereken dat zeer bewust.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Recidivist: Rijden onder invloed van alcohol

Bericht door Peter » do 01 sep 2016, 4:51

Ik doe dat ook, als ik geen redelijk alternatief heb, zoals met de fiets, bus, taxi. BOB, of meerijden of ter plekke overnachten. Dat gebeurt 2 keer per jaar of zo, waar ik vrijwel zeker niet boven de 0.5 promille kom.

Dat zijn persoonlijke keuzes, die eenieder voor zichzelf moet nemen. Zolang de wetgever het goed vindt, zie ik ook geen reden iemand daar op aan te vallen.

Een vervelende situatie is wellicht als je erachter komt dat de afgesproken BOB toch heeft staan pimpelen (mij nog nooit overkomen, maar wel met anderen meegemaakt) of opeens niet meer wil rijden (vanwege onverwachte regen, naast duisternis; meestal een nachtblindheid vrouwendingetje). Ja kan altijd een taxi bestellen, maar op zaterdagnacht kan dat soms wel een uur duren en 150 Euro kosten. Gok je dan met een verwachte 0.6promille ? Zeker niet met 1 promille, maar met 6 glazen bier over 4 uur ?

PS het maakt natuurlijk wel degelijk uit hoe vervelend het is om 3 maanden geen rijbewijs te hebben. Het is wel afschrikwekkender dan de boetes. Wie altijd een taxi neemt (voor 10 km of meer) zal duurder uit zijn, dan degene die 1 keer op de 20 gepakt wordt (en dan schat ik de pakkans nog erg hoog in)
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Recidivist: Rijden onder invloed van alcohol

Bericht door SnarfFlevoland » do 01 sep 2016, 13:30

Er is toch ook altijd nog het alternatief om geen alcohol te drinken? Hoewel ik best wel eens alcoholische versnaperingen lust, kan ik absoluut niet zeggen dat ik er een verlangen naar heb. Een avond op frisdrank is voor mij überhaupt geen straf. Het is dat soms je omgeving je bijna dwingt om alcohol te nemen, maar tegen sociale druk in gaan is iets wat je kunt leren. Nee = Nee, en ik moet zeggen dat dat tegenwoordig onder jongeren steeds meer acceptatie vindt als wellicht vroeger. Natuurlijk proberen ze je eerst nog even te overtuigen om toch wel gezellig mee te drinken, maar met valide argumenten als autorijden en geen verder beschikbaar alternatief, kan je tegenwoordig wel rekenen op acceptatie.

Trouwens is het op festivals in Nederland zelfs onder heel wat feestgangers erg gebruikelijk om weinig tot geen alcohol te nuttigen. Dat heeft echter een andere reden... XTC of andere drugs, hetgeen vaak überhaupt niet met alcohol samen gaat. Wie helemaal geen drugs wil nuttigen valt dus niet op. :lol:
Peter schreef:Een vervelende situatie is wellicht als je erachter komt dat de afgesproken BOB toch heeft staan pimpelen
Voor mij dus een reden om zelf altijd de bestuurder te zijn, wanneer ik na afloop direct weer naar huis wil, want ik weet dat ik me kan beheersen. Anderen laten rijden - tenzij ik iemand uit m'n enge vriendenkring kan vertrouwen - doe ik in principe niet. Dan blijf ik ergens slapen of neem desnoods het OV. Een taxi is mij te duur.
Peter schreef:Wie altijd een taxi neemt (voor 10 km of meer) zal duurder uit zijn, dan degene die 1 keer op de 20 gepakt wordt (en dan schat ik de pakkans nog erg hoog in)
Inderdaad. Ook hier in Duitsland is het risico op een alcoholcontrole heel erg gering. De politie staat eigenlijk alleen op die punten te controleren, waar men van feestgangers ook andere drugs kan verwachten. Mensen onder alcoholinvloed lijken dan meer een bijvangst te zijn. Of er mensen na een schuttersfeest met ruim 1 promille op in de auto stappen is in mijn regio geen enkele controle. Vind ik echter veel gevaarlijker dan iemand die misschien een jointje heeft gerookt en autorijdt.

Daar staat tegenover dat de Duitse politie best veel in civile auto's rondrijdt. Misschien dat ze mensen met een onzekere rijstijl dan eens aanhouden voor een blaastest. Tenminste, dat hoop ik dan maar.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Plaats reactie