Km357 schreef:Je kan ook nog gewoon stoppen met door Frankrijk te rijden, spaar je ook tol mee uit
Als nu iedereen die tolwegen zou boycotten moet er wel verandering in komen.
Ach, als ik eens in Frankrijk ben betaal ik ook gewoon braaf tol als ik snel van A naar B wil komen. Je hebt anders ook niet overal een serieus alternatief als je een beetje wilt opschieten. Desalniettemin blijf ik van mening dat er principieel in Europa wat tol betreft iets moet veranderen en zulke woekerprijzen gewoonweg verboden moeten worden. I know, klinkt nu nog utopisch, maar leg je nooit zomaar bij iets neer... Het begint bij m'n woonland waarbij ik me zelfs actief tegen tolinvoering sterk heb gemaakt.
Chris schreef:k was ook altijd gek op Duitsland (ik heb bijna alle Autobahnen gereden), maar de laatste jaren neig ik toch meer naar Frankrijk voor road trips. Mooier landschap en niet meer die eindeloze Baustellen en vele files.
Op snelwegen mag je die indruk weliswaar krijgen, maar principieel vind ik het Duitse landschap een stuk afwisselender dan het gemiddelde in Frankrijk. Maar goed, om dat te zien moet je op het OWN rijden. Verder zijn er ook zoals zo vaak gezegd genoeg Duitse snelwegen te vinden die niet zo saai zijn, maar toegegeven, in Frankrijk zie je meer op de snelwegen en rij je veel meer ontspannen. Dat is zondermeer een feit. Aangezien ik vaak in Zwitserland rondrij merk ik daar meteen het verschil al. Je kunt op snelwegen veel meer om je heen kijken. Ook in die hoeken van 't land waar geen of nauwelijks bergen zijn.
In Nederland kan je opzich ook vaak goed om je heen kijken, maar Nederland is zo vlak, dat snelwegen alsnog vrij snel saai zijn. Voor mijn doen tenminste dan, want ik maak buiten Duitsland meer kilometers in de Alpen dan in Nederland.
Km357 schreef:Niks houdt je tegen van 's nachts te rijden als je het landschap niet interesseert.
Als je 's nachts rijdt kun je je op snelwegen die door een doodsaai landschap lopen altijd nog iets bij inbeelden.

Wat dat betreft lijken saaie snelwegen 's nachts interessanter en spectaculaire snelwegen zijn 's nachts net zo leuk of saai als saaie snelwegen en/of rijden vanwege vele bochten (die overdag leuk zijn) super irritant.
Ik rij overigens op lange afstanden veel 's nachts. Het is in Duitsland een erg machtig wapen om files te voorkomen, zolang je niet net kort achter een ongeluk vast staat of een exceptioneel transport voor je hebt rijden die je niet mag inhalen. Trouwens helpt overdag je reis goed plannen ook erg veel. Als ik voor m'n werk verder weg moet kom ik alsnog vaak goed problematische punten voorbij. En op 2x3 snelwegen kan ik ook overdag vaak makkelijk een heel stuk 180 km/h rijden.
Coen Tunnel schreef:Andersom zijn er in Duitsland ook grote Autobahnen waarop je behoorlijk wat van de omgeving meekrijgt, zoals grote delen van de A3, A7 en A8.
Inderdaad, er zijn overal in Duitsland ook best leuke stukken snelweg te vinden. Verder hoef ik als automobilist ook niet altijd super landschap te hebben, als de weg zelf maar lekker rijdt. Zo vind ik de A5 voor hoge snelheden heel relaxed om te rijden en biedt bovendien ten noorden van Frankfurt ook nog een fraai landschap. Alleen tussen Kreuz Walldorf en Dreick Karlsruhe en tussen Offenburg en Freiburg im Breisgau rijdt het bijna altijd wat onrustig, vanwege de beperkte capaciteit, maar de rest vind ik heerlijk.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"