Milieuzones in steden

Over de relatie tussen verkeer en milieu

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
jdb2
verkeersader
Berichten: 998
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 0:25
Locatie: BE

Re: Milieuzones in steden

Bericht door jdb2 » za 19 dec 2015, 16:18

Vahalis schreef:Kentekencamera voor de milieuzone in Utrecht draait op dieselaggregaat.
http://www.autojunk.nl/2015/06/dieselge ... ne-utrecht
Hiervoor moet je toch een cynisch stadsbestuur hebben of ze hebben in ieder geval veel gevoel voor humor daar in Utrecht.

Ik heb gisteren in het NOS Journaal gehoord dat uit metingen voor en na de maatregel blijkt dat er geen verschil is. Waarschijnlijk werd de "winst" ruimschoots gecompenseerd door die generator die dag en nacht draait. :rofl2:

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Milieuzones in steden

Bericht door Palance » vr 25 dec 2015, 12:38

Op de Erasmusbrug is nu groot het woord "MILIEUZONE" gekalkt, met zowel eronder als er boven twee blauwe strepen.

En op de Laan op Zuid staat ter hoogte van het kruispunt met de Vuurplaat nu een rommelig geel bord met een s106-schildje, in meerdere talen iets over die milieuzone (o.a. in het Pools) en wat symbooltjes. Omdat ik er alleen in het donker langskom heb ik nog geen foto kunnen maken of het goed kunnen bekijken.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Milieuzones in steden

Bericht door Palance » ma 28 dec 2015, 12:57

Afbeelding
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Milieuzones in steden

Bericht door Chris » ma 28 dec 2015, 15:18

Ik vraag me af of die Poolse vertaling wel de juiste is. emisje spalin lijkt wat dubbelop (emissie uitlaatgassen). Volgens mij hadden ze korter voor strefa ekologiczna kunnen gaan ofzo. Dat is de term die in Polen gebruikt wordt voor de Duitse umweltzone.

Gebruikersavatar
jdb2
verkeersader
Berichten: 998
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 0:25
Locatie: BE

Re: Milieuzones in steden

Bericht door jdb2 » di 29 dec 2015, 18:02

-Edit-
Hier stond een vraag aangaande de lage-emissiezone in Antwerpen, maar gewoon het woordje "lage-emissiezone" intikken op antwerpen.be doet wonderen. ;)

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15215
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: Milieuzones in steden

Bericht door Via » zo 17 jan 2016, 8:37

Toevallig liep ik gisteren over de Erasmusbrug langs dat kentekenbord toen ik werd ingehaald door een stinkscooter. Voor mij hét bewijs dat je die moet aanpakken voor de luchtkwaliteit in plaats van een zeer kleine groep auto's...

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Milieuzones in steden

Bericht door RSK » zo 17 jan 2016, 9:13

Op zich is er met scooters niet veel mis. Wel met de regelgeving in Nederland. Het is absurd dat die dingen niet harder dan 25/45 mogen kunnen. Standaard lopen ze allemaal rond de 60km/h, maar door het knijpen van in- en/of uitlaat worden ze afgeknepen tot 45 of nog erger: 25. Ik heb een paar jaar terug schakelbrommer gereden, toen ik daar de 'begrenzer' uit de uitlaat had gesloopt, ging het gemiddelde verbruik van 1 op 25 naar 1 op 32. Dat heeft me één keer €66 gekost op de rollerbank, maar ik heb er voor €120 aan benzine mee bespaard. Daarnaast kon ik beter meekomen met het verkeer, wat ook niet onprettig is aangezien ik over de rijbaan van een 60km/h weg naar school moest.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20523
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Milieuzones in steden

Bericht door waldo79 » zo 17 jan 2016, 9:22

Volgens mij is het Via meer te doen om de stank, die een scooter zou produceren :)

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Milieuzones in steden

Bericht door Chris » zo 17 jan 2016, 9:54

Ja, scooters stoten veel meer vervuilende stoffen uit in verhouding tot het brandstofverbruik dan auto's. Scooters ruik je vaak nog als ze aan het einde van de straat zijn.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Milieuzones in steden

Bericht door RSK » zo 17 jan 2016, 10:28

waldo79 schreef:Volgens mij is het Via meer te doen om de stank, die een scooter zou produceren :)
Chris schreef:Scooters ruik je vaak nog als ze aan het einde van de straat zijn.
Milieuzones hebben niets met stank (overigens een subjectief begrip, ik ben gek op de lucht van (sneeuw)scooters) te maken, maar met uitstoot. Anders kunnen we kaaswinkels en Surinaamse eettentjes ook wel op slot gooien.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Milieuzones in steden

Bericht door Chris » zo 17 jan 2016, 10:31

Je maakt mij niet wijs dat een enorm stinkende brommer of scooter alleen schone lucht uitstoot. Het is al jaren bekend dat een gemiddelde scooter net zoveel fijnstof uitstoot als een vrachtwagen van 40 ton.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Milieuzones in steden

Bericht door RSK » zo 17 jan 2016, 10:36

Dat scooters niet vervuilend zijn, wil ik zeker niet beweren. Maar de link tussen stank en vervuiling vind ik incorrect, aangezien er veel meer zaken zijn die stinken zonder schadelijke stoffen uit te stoten.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Milieuzones in steden

Bericht door Chris » zo 17 jan 2016, 10:39

Moet je dit maar eens lezen. Echt onbegrijpelijk dat er een heksenjacht op euro 6 normen en 'sjoemeldiesels' is terwijl hier gewoon helemaal niks aan gedaan wordt:

http://www.volkskrant.nl/wetenschap/twe ... ~a3654566/

Terwijl de eisen aan auto's en vrachtwagens steeds strenger worden, blijft de scooter goeddeels buiten schot. Hoewel scooters nog geen procent van alle brandstof verbruiken, zal hun aandeel in de luchtverontreiniging in 2020 groter zijn dan die van al het andere straatverkeer samen, aldus de Europese Commissie, die strengere normen voorstaat.

Een enkele tweetaktscooter is 20 tot maximaal 2.700 keer vuiler dan een bestelbus.

In Nederland zijn ruim een miljoen scooters en brommers. Dat is ongeveer een verdubbeling ten opzichte van tien jaar geleden.

Viertakt is trouwens evenmin schoon. Uit een studie die TNO vorig jaar deed, blijkt dat viertaktmotoren bijna altijd de Europese uitstootnormen overschrijden.

Dat maatregelen om de tweetakt uit het straatbeeld te krijgen een groot effect op de luchtkwaliteit kunnen hebben, blijkt uit het verbod dat enkele Chinese steden hebben uitgevaardigd. In het zuidoostelijke Guangzhou daalde de vervuiling als gevolg van verkeer met driekwart. In het nabijgelegen Donguan, waar zo'n ban niet geldt, is de vervuiling gemiddeld bijna vier keer zo groot, terwijl er eenderde minder verkeer is.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Milieuzones in steden

Bericht door RSK » zo 17 jan 2016, 10:57

Zeker, maar kennelijk is er geen behoefte aan om hier politiek iets mee te doen. Voor zover ik op internet rond kijk, wordt al vanaf ongeveer 2005 met terugkerende regelmaat aandacht besteed aan het probleem. En keer op keer wordt er niets aan gedaan. Een aardige is wel de beantwoording van kamervragen uit 2010:

https://www.rijksoverheid.nl/binaries/r ... ietsen.pdf

Daar valt in te lezen dat er voor scooters alleen normen zijn voor CO en voor HC+NOx. De CO-norm voor personenauto's is 1000 (benzine) resp. 500 (diesel), voor brommers 6000. Voor HC+NOx is dat 160/230, en voor brommers 3000.

Het lijkt mij zaak dat de 'begrenzers' onmiddellijk in de ban gedaan worden. Dus niet meer handhaven op maximum constructiesnelheid, maar enkel op maximumsnelheid. Daarmee pak je de ergste vervuiling alvast aan.

Er wordt in diverse nieuwsartikelen wel erg makkelijk gezegd dat mensen beter een elektrische scooter kunnen kopen dan een tweetakt, omdat het prijsverschil gering is en elektrisch in gebruik goedkoper is. Maar het probleem zit hem vooral in bestaande/tweedehands modellen. Ik vind het te ver gaan om die te verbieden zonder slooppremieregel. Met name de uitstoot van koolwaterstoffen kan fors omlaag door te stoppen met die onnozele begrenzers.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Vahalis
autoweg
Berichten: 1126
Lid geworden op: ma 11 jun 2012, 10:10
Locatie: 030

Re: Milieuzones in steden

Bericht door Vahalis » vr 22 jan 2016, 12:42

KNAC en Stichting Stop Luchtverontreiniging Utrecht (SSLU) zijn naar de rechter gestapt over de Utrechtse milieuzone. De rechter heeft uitspraak gedaan:

De Utrechtse Milieuzone mag blijven. De bestuursrechter oordeelde dat het college van B&W ‘in redelijkheid’ de zone mocht instellen. Het feit dat de positieve milieueffecten van de Milieuzone mogelijk beperkt zijn. doet daar niets aan af.

Dat is de uitkomst van een rechtszaak die Koninklijke Nederlandsche Automobiel Club (KNAC) en de Stichting Stop Luchtverontreiniging Utrecht (SSLU) tegen de gemeente Utrecht waren begonnen. Beide organisaties zijn om verschillende redenen tegen de zone. De gemeente stelde per 1 januari 2015 een milieuzone in het centrum van Utrecht in om de luchtkwaliteit te verbeteren. Met de zone worden personen- en bestelauto’s op diesel van voor 2001 geweerd.

Plaatselijk verkeersbord

Anders dan eisers vindt de rechtbank dat de gebruikte combinatie van verkeersborden die de milieuzone aanduidt door de beugel kan, ook al komt deze nergens anders in Nederland voor. KNAC vindt dit verwarrend, maar de rechter oordeelde dat uit de regelgeving blijkt dat Utrecht de mogelijkheid heeft om een plaatselijke combinatie van verkeersborden en onderborden te gebruiken.

Effecten wellicht marginaal

SSLU stelde zich op het standpunt dat de effecten van de milieuzone marginaal of mogelijk zelfs negatief zijn, zeker omdat de aanvankelijke plannen om ook bepaalde benzineauto’s te weren niet doorgingen. De rechter oordeelde dat de gemeente een incompleet beeld heeft gegeven van de effecten die milieuzone heeft na bijstelling van de plannen, maar vond dit onvoldoende om een streep door het besluit te halen. Daarbij woog mee dat de effecten van de milieuzone op zichzelf wellicht marginaal zijn, maar dat de maatregel onderdeel is van een groter pakket aan maatregelen ter verbetering van de luchtkwaliteit in Utrecht. De rechtbank zag niet in waarom elke maatregel op zichzelf zou moeten leiden tot een in absolute termen significant groot effect.

Euroklassen

Naast een serie andere argumenten, die de rechtbank verwierp, stelde de SSLU ook vraagtekens bij het gebruik van Euroklassen, omdat deze norm weinig zegt over emissies bij het dagelijkse gebruik van een auto. De rechtbank oordeelde dat de gemeente er op het moment dat het besluit genomen werd van uit mocht gaan dat de Euroklassennorm representatief is. De omstandigheid dat in de media en het publieke debat na de behandeling ter zitting informatie bekend is geworden waardoor aan de representativiteit van de euroklasse bij bepaalde auto’s moet worden getwijfeld, was toen nog niet bekend.

Gemeenteraad

De rechtbank benadrukt in de uitspraak dat de afweging van alle betrokken belangen die bij het instellen van de zone een rol speelden in de gemeenteraad, heeft plaatsgevonden. De rechter heeft niet de taak om de waarde of het maatschappelijk gewicht dat aan die betrokken belangen moet worden toegekend, naar eigen inzicht vast te stellen, maar toetst alleen of het besluit dat de gemeente heeft genomen redelijk is.
bron: http://uitspraken.rechtspraak.nl/inzien ... E:2016:339

Wat mij betreft een vreemd besluit. "De rechter oordeelde dat de gemeente een incompleet beeld heeft gegeven van de effecten die milieuzone heeft na bijstelling van de plannen, maar vond dit onvoldoende om een streep door het besluit te halen." Ik ben benieuwd wat juristen van het hele verhaal vinden, maar lijkt mij toch niet kunnen dat een besluit neemt op basis van een incompleet beeld dat de effecten van dat besluit in stand kunnen blijven.

Aanvulling: SSLU heeft aangekondigd in beroep te gaan.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20523
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Milieuzones in steden

Bericht door waldo79 » vr 22 jan 2016, 20:33

In de laatste alinea is uitgelegd waarom de rechtbank zo heeft geoordeeld. De verschillende belangen zijn blijkbaar voldoende afgewogen en dat het acceptabel is dat de gemeente een incompleet beeld heeft gegeven. Persoonlijk vind ik één en ander slecht met elkaar te rijmen, maar het is aan de politiek om daar werk te maken.
Gemeenteraad

De rechtbank benadrukt in de uitspraak dat de afweging van alle betrokken belangen die bij het instellen van de zone een rol speelden in de gemeenteraad, heeft plaatsgevonden. De rechter heeft niet de taak om de waarde of het maatschappelijk gewicht dat aan die betrokken belangen moet worden toegekend, naar eigen inzicht vast te stellen, maar toetst alleen of het besluit dat de gemeente heeft genomen redelijk is.

Gebruikersavatar
Vahalis
autoweg
Berichten: 1126
Lid geworden op: ma 11 jun 2012, 10:10
Locatie: 030

Re: Milieuzones in steden

Bericht door Vahalis » vr 22 jan 2016, 22:06

^^ had hij niet kunnen zeggen dat de gemeente opnieuw moet besluiten op basis van het complete beeld? Nu maakt hij het de gemeente wel heel makkelijk de uitspraak te laten voor wat hij is.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Milieuzones in steden

Bericht door Rene » vr 22 jan 2016, 22:09

Dus gewoon naar de RvS gaan en gehakt maken van deze uitspraak.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Milieuzones in steden

Bericht door Palance » wo 11 mei 2016, 19:56

Een paar plaatjes van vanmiddag bij het begin (en einde) van de Rotterdamse milieuzone bij de Erasmusbrug

Opgang naar de Erasmusbrug, zuid richting noord
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En richting zuid rijd je de milieuzone weer uit.
Afbeelding

Het bord waarop je je kenteken kunt zien bij het binnenrijden en dat aangeeft of je er in mag of niet is weggehaald.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Milieuzones in steden

Bericht door Wouter N14 » wo 11 mei 2016, 20:04

Lekker leesbaar maar niet heus.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Milieuzones in steden

Bericht door Palance » wo 11 mei 2016, 20:16

Als je die tekst op het asfalt niet leesbaar vindt, mankeer je toch echt wat aan je ogen :twisted:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Milieuzones in steden

Bericht door Chris » wo 11 mei 2016, 20:41

Wordt de milieuzone eigenlijk van te voren aangekondigd? Op het punt waar dit bord staat kan je niet meer keren.

In Europa ontstaat een wildgroei aan milieuzones met elk een eigen systeem en aparte regelgeving over wat wel en niet is toegelaten. Het is nog erger dan alle tolsystemen aan het worden. Ik las ergens dat Antwerpen binnenkort ook een milieuzone wil invoeren.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Milieuzones in steden

Bericht door boe! » wo 11 mei 2016, 21:42

Chris schreef:Wordt de milieuzone eigenlijk van te voren aangekondigd?
Ja. Komend vanaf het Kralingseplein (N210/A16) kom je bijvoorbeeld deze vooraankondiging tegen:
Afbeelding
Dashcambeeld

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7873
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Milieuzones in steden

Bericht door Jackbauer1350 » wo 11 mei 2016, 21:45

Er zullen er nog wel meer zones bij komen door dat nieuwsbericht van vandaag met betrekking tot het rapport van milieudefensie over de fijnstofhoeveelheid die schijnbaar niet aan de Europese norm voldoet.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Milieuzones in steden

Bericht door Chris » wo 11 mei 2016, 21:48

Mja, Milieudefensie meldt op zich niks nieuws. Dat was ook al bekend via de voortgangsrapportages van het NSL. Langs de rijkswegen voldoet alles, maar er zijn enkele hardnekkige knelpunten op enkele stadswegen en landwegen rondom een enkele pluimveehouderij.

Ik denk dat de sterke groei van het aantal scooters / snorscooters de stedelijke luchtkwaliteit ook geen goed doet. De verkoop van die dingen is in de afgelopen 10 jaar geëxplodeerd en deze stoten waanzinnig veel vervuilende stoffen uit.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Milieuzones in steden

Bericht door Wouter N14 » wo 11 mei 2016, 23:08

^^ Maar natuurlijk zijn het niet die scooters. Of wat dan ook. Nee het zijn de auto's en alles wat met auto's te maken heeft. De Auto is weer Het Grote Kwaad.
Knol: ''In Nederland verliezen we gemiddeld dertien maanden van ons leven door luchtvervuiling. Toch wordt de maximumsnelheid verhoogd naar 130 kilometer per uur, de invoering van milieuzones wordt gefrustreerd en er worden miljaren geïnvesteerd in de aanleg van nieuwe wegen. Dat getuigt van totale minachting van het recht van mensen op gezondheid.''
http://www.nu.nl/politiek/4260340/milie ... iteit.html
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22838
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Milieuzones in steden

Bericht door harry » wo 11 mei 2016, 23:48

Wouter N14 schreef:Lekker leesbaar maar niet heus.
Ik kwam er vanmiddag ook langs en kon duidelijk zien dat mijn nieuwe diesel er wel mocht rijden.
(Nou reed het verkeer ook niet echt hard...)
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Milieuzones in steden

Bericht door RSK » do 12 mei 2016, 1:30

Die Knol heeft wel lef. Als je zoveel onzin uitkraamt moet je een stuk vaker ademhalen. En dat in Nederland... Je moet het maar durven als je in dit verhaal gelooft. Zolang er nog pertinent dom beleid is dat schoner vervoer belemmert, is het niet door kunnen gaan van een symboolpolitieke milieuzone wel het laatste waar je je druk om zou mogen maken. Begin liever eens bij het afschaffen van de BPM (snellere verjonging wagenpark) en rotondes (veel minder uitstoot en fijn stof). Maar daar hoor je ze dan weer niet over.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Milieuzones in steden

Bericht door Palance » ma 16 mei 2016, 19:50

Er staan aardig wat gele tijdelijke borden rondom de milieuzone, maar vandaag trof ik op de Hoofdweg een nieuw bord aan.

Afbeelding

Afbeelding

Die 400 meter klopt trouwens niet, aangezien de zone pas na de Bosdreef begint, dan ben je alweer wat kilometers verder.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Milieuzones in steden

Bericht door RSK » ma 16 mei 2016, 20:42

Een dergelijk bord zag ik rond de middag ook op de N471 in zuidelijke richting, vlak voor de A20.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Plaats reactie