Aanvaring Friesenbrücke spoorlijn Groningen - Leer

Praat hier over het openbaar vervoer en haar infrastructuur (spoorlijnen, metrolijnen, tram- en busbanen.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Aanvaring Friesenbrücke spoorlijn Groningen - Leer

Bericht door Coen Tunnel » ma 29 feb 2016, 9:14

mhkamp schreef:^^ Zo hoef je mijn post niet te interpreteren ;) Gezien de tijd die ze er voor nodig hebben lijkt het er wel op dat ze dubbelspoor en elektrificatie willen toepassen.
Dat verklaart niet dat zoiets negen jaar moet duren. Als er een compleet nieuwe brug moet komen maakt enkelspoor of dubbelspoor niet zoveel uit voor de bouwtijd.
mhkamp schreef:^^ Dat zou best kunnen, maar je vergeet de Meyer Werf in Papenburg. Nu de brug in puin ligt kan je beter een brug bouwen die je niet elke keer hoeft te demonteren als er weer een veredelde jacht van de werf naar de Eemsmonding gaat.
Kan zijn, maar negen jaar is natuurlijk onacceptabel.

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: Aanvaring Friesenbrücke spoorlijn Groningen - Leer

Bericht door mhkamp » ma 29 feb 2016, 9:21

Coen Tunnel schreef:Dat verklaart niet dat zoiets negen jaar moet duren. Als er een compleet nieuwe brug moet komen maakt enkelspoor of dubbelspoor niet zoveel uit voor de bouwtijd.
Coen Tunnel schreef:Kan zijn, maar negen jaar is natuurlijk onacceptabel.
We zijn het er over eens dat de bouwtijd onacceptabel is, ongeacht wat je er neerlegt.
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: Aanvaring Friesenbrücke spoorlijn Groningen - Leer

Bericht door Robbert297 » ma 29 feb 2016, 9:59

Maar dan rest mij nog de vraag 'waarom?'. Waarom moet het 9 jaar duren? Dan ben ik 27!
Слава Україні

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: Aanvaring Friesenbrücke spoorlijn Groningen - Leer

Bericht door captain007 » ma 29 feb 2016, 10:07

^^ Gewoon centenkwestie. Er is gewoon de komende jaren geen budget voor en blijkbaar over 9 jaar wel. Als men dus wilt dat er sneller een nieuwe brug ligt moet iemand snel met een grote zak geld komen.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Aanvaring Friesenbrücke spoorlijn Groningen - Leer

Bericht door Coen Tunnel » ma 29 feb 2016, 10:15

^^ Over de spoorlijn gaat een grensoverschrijdende verbinding, en er is een vervoerder die een concessie heeft voor een treindienst over die spoorlijn. Heeft Duitsland geen verplichtingen richting hun buurland en de vervoerder om zo snel mogelijk een oplossing te realiseren?

En de verzekeringsmaatschappij van de reder van de Emsmoon, is die niet verplicht om in ieder geval de kosten te dragen van vervanging van de brug als enkelsporige niet-geëlektrificeerde verbinding?

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5069
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: Aanvaring Friesenbrücke spoorlijn Groningen - Leer

Bericht door Rogier » ma 29 feb 2016, 10:33

Coen Tunnel schreef:^^
En de verzekeringsmaatschappij van de reder van de Emsmoon, is die niet verplicht om in ieder geval de kosten te dragen van vervanging van de brug als enkelsporige niet-geëlektrificeerde verbinding?
Dat klopt, maar dat geld gaat naar het Minister van Financien en niet gaat de spoorwegen.
Kan men weer met een hogere begrotingsoverschot lopen pronken (dat in de tussentijd de infrastructuur op instorten staat, zien de politici niet).

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Aanvaring Friesenbrücke spoorlijn Groningen - Leer

Bericht door Coen Tunnel » ma 29 feb 2016, 10:37

^^ Is dat geld niet specifiek bedoeld voor de vervanging van die brug? Als iemand een deuk in mijn auto rijdt vergoedt de verzekeringsmaatschappij van de andere bestuurder de schade ook aan het schadeherstelbedrijf.

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: Aanvaring Friesenbrücke spoorlijn Groningen - Leer

Bericht door mhkamp » ma 29 feb 2016, 10:51

... Of je steekt het geld zelf in de zak en rijdt met de deuk rond. En pas wanneer de auto afgeschreven is koop je een nieuwe.
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Aanvaring Friesenbrücke spoorlijn Groningen - Leer

Bericht door duikgek89 » ma 29 feb 2016, 11:47

Maar de brug lijkt me wel afgeschreven.

Ik sluit me bij Rogier aan. Dat pronken met een begrotingsoverschot is langzamerhand lachwekkend als je de status van de infrastructuur ziet.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Aanvaring Friesenbrücke spoorlijn Groningen - Leer

Bericht door Vinny » ma 29 feb 2016, 19:17

mhkamp schreef:... Of je steekt het geld zelf in de zak en rijdt met de deuk rond. En pas wanneer de auto afgeschreven is koop je een nieuwe.
Het is op zijn minst bedenkelijk te noemen dat de overheid zich van dezelfde trucjes bedient als een louche autodealer. :roll:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5069
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: Aanvaring Friesenbrücke spoorlijn Groningen - Leer

Bericht door Rogier » ma 29 feb 2016, 21:44

Een andere mogelijke oorzaak is dat DB niet de vervoerder van deze lijn is.

DB Netz is volgens mij (nog) onderdeel van DB en volgens mij waren in de afgelopen jaren regelmatig incidenten met DB Netz op trajecten waar de concurrenten van DB rijden (plotseling onderhoud inplannen, langdurige werkzaamheden, enz). Het kan zijn dat DB Netz hetzelfde trucje op deze lijn uithaalt om Arriva van de lijn te schoppen. Anderzijds wel vreemd, want volgens mij is Arriva ook een onderdeel van DB?

Gebruikersavatar
BABKay
stadsweg
Berichten: 365
Lid geworden op: ma 21 dec 2015, 18:36
Locatie: Wenters
Contacteer:

Re: Aanvaring Friesenbrücke spoorlijn Groningen - Leer

Bericht door BABKay » di 01 mar 2016, 9:48

^^ Arriva is inderdaad onderdeel van DB. Daarom vind ik ook raar dat het zo lang duurt.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22844
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Aanvaring Friesenbrücke spoorlijn Groningen - Leer

Bericht door harry » di 01 mar 2016, 22:17

Robbert297 schreef:De Meyer Werft hoort bij Papenburg. Ben daar zelf al meerdere malen geweest. Er is verder niet veel meer in Papenburg.
In Papenburg is altijd wat te doen. Het heeft interessantere stoplichten dan Almelo: :)
Afbeelding

Trouwens, dit schip ligt inmiddels bijna klaar om Papenburg te verlaten. Foto's van afgelopen zaterdag.
Afbeelding
Afbeelding
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Aanvaring Friesenbrücke spoorlijn Groningen - Leer

Bericht door Chris » do 12 mei 2016, 15:07

De vervanging van de Friesenbrücke heeft zich verder vertraagd. Het was gepland dat het onderzoek naar de brugpijlers in maart gereed zou zijn. Dat wordt september. En men hoopte dat het in minder dan 5 jaar tijd vervangen kon worden, men spreekt er nu over dat dat waarschijnlijk niet haalbaar is en het 5 tot 9 jaar gaat duren.

Die Frage ist, ob die Pfeiler überhaupt ein neues Brückenteil tragen können. Wenn die Pfeiler halten, könnte eventuell auf ein langwieriges Planfeststellungsverfahren verzichtet werden. Dann bekäme die Brücke ein neues Mittelteil. Falls die Brückenpfeiler durch den Frachter-Unfall zu stark in Mitleidenschaft gezogen wurden, müsste die Brücke eventuell komplett neu gebaut werden. Und das würde dauern: fünf bis neun Jahre.

https://www.ndr.de/nachrichten/niedersa ... ke204.html

5 tot 9 jaar bouwtijd voor een kleine spoorbrug. Ter vergelijking; in Frankrijk duurde de bouw van 300 kilometer hogesnelheidslijn van de LGV Est 5 jaar.

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: Aanvaring Friesenbrücke spoorlijn Groningen - Leer

Bericht door Robbert297 » do 12 mei 2016, 15:20

Ik vind het te schandalig voor woorden...
Слава Україні

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Aanvaring Friesenbrücke spoorlijn Groningen - Leer

Bericht door Vinny » do 12 mei 2016, 19:27

Het is een bijzonder complex bouwwerk, dat een monumentaal karakter heeft en bovendien een getijderivier overspant. Bovendien kan de brug open en dicht gaan. In Duitsland zijn ze dat niet zo erg gewend. Zeker niet in spoorlijnen.

Overigens lijkt het mij zinvol om sowieso de pylonen af te breken en te vervangen. Dan kunnen de in Papenburg gebouwde cruiseschepen er ook makkelijker langs.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Aanvaring Friesenbrücke spoorlijn Groningen - Leer

Bericht door Rene » do 12 mei 2016, 23:41

Bouw gewoon een exacte kopie van wat er lag, en zend de rekening naar de rederij van het schip dat de brug heeft aangevaren. Hoeft echt geen 9 jaar te duren, dat kan volgend jaar gereed zijn als het moet.
Er hoeven toch alleen maar wat lokaaltreintjes overheen, het hoeft niet op zeer zware goederentreinen te worden ontworpen.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Aanvaring Friesenbrücke spoorlijn Groningen - Leer

Bericht door Coen Tunnel » do 12 mei 2016, 23:46

Het lijkt wel of de Duitsers de boel moedwillig vertragen. Ze tonen zich hiermee een slechte buur.

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Aanvaring Friesenbrücke spoorlijn Groningen - Leer

Bericht door Egbert » vr 13 mei 2016, 7:05

Vinny schreef:Het is een bijzonder complex bouwwerk, dat een monumentaal karakter heeft en bovendien een getijderivier overspant. Bovendien kan de brug open en dicht gaan. In Duitsland zijn ze dat niet zo erg gewend. Zeker niet in spoorlijnen.

Overigens lijkt het mij zinvol om sowieso de pylonen af te breken en te vervangen. Dan kunnen de in Papenburg gebouwde cruiseschepen er ook makkelijker langs.
Ik weet niet of dat een oplossing is. Voor de cruiseschepen werd altijd het vaste deel uitgenomen. Als je dat breder gaat maken, dan moet het beweegbare deel smaller worden, en dat gaat niet meer.
Als je een breder beweegbaar deel wil maken, dan spreek je dus echt over complete nieuwbouw, en hoe stel je je dat voor? Zijn er spoorbasculebruggen van dat formaat? Voor de hoogte van de cruiseschepen is een hefbrug niet mogelijk.
In Noord-Duitsland hebben ze wel meer beweegbare spoorbruggen, zo zeldzaam is dat niet. Ook interessante constructies die open "rollen" (ik weet niet hoe ik het precies moet omschrijven, Eisenbahnbrücke Oldenburg), maar of dat allemaal breed genoeg is?

Eemspoort
dorpsstraat
Berichten: 137
Lid geworden op: ma 03 jun 2013, 11:01
Locatie: m/s "Eemspoort" & Spijk (Gn)

Re: Aanvaring Friesenbrücke spoorlijn Groningen - Leer

Bericht door Eemspoort » vr 13 mei 2016, 12:31

De 2 beweegbare delen van de spoorbrug in Oldenburg rusten op een middenpijler.
Op zich niets mis mee, maar bij Weener niet bruikbaar. Wat wel in de buurt komt als voorbeeld, is Lillobrug, spoorbrug in het Antwerpse havengebied.
Deze heeft ook 2 beweegbare delen, welke in elkaar grijpen in gesloten toestand. Geen middenpijler nodig en geopend breed genoeg voor die vleescontainers uit Papenburg. En als ze hem in Weener dan gelijk wat hoger bouwen, hoeft ie ook niet zo vaak open voor binnenschepen als het hoog water is. ;)
Beter mee verlegen, dan om verlegen.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Aanvaring Friesenbrücke spoorlijn Groningen - Leer

Bericht door Chris » vr 13 mei 2016, 14:30

Is het ook niet wat overdreven om voor vervangende nieuwbouw een volledige tracéwetprocedure (Planfeststellungsverfahren) door te moeten? Alleen dat al kost 2-3 jaar. Als je echt iets significant anders / breders gaat bouwen kan ik me dat nog voorstellen, maar plannen om hier een HSL van te maken zijn zo utopisch dat herbouw van het bestaande veel logischer is.

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: Aanvaring Friesenbrücke spoorlijn Groningen - Leer

Bericht door Robbert297 » vr 13 mei 2016, 16:18

^^ Het tracé zelf blijft hetzelfde. Er komt alleen een nieuwe brug in. Vind het dus zelf persoonlijk ook wel overdreven.
Hoe zit dat eigenlijk als er ergens in een Nederlandse weg een brug moet worden vervangen? Zit daar ook een hele tracéwetprocedure in?
Слава Україні

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5069
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: Aanvaring Friesenbrücke spoorlijn Groningen - Leer

Bericht door Rogier » vr 13 mei 2016, 16:48

Robbert297 schreef:^^ Het tracé zelf blijft hetzelfde. Er komt alleen een nieuwe brug in. Vind het dus zelf persoonlijk ook wel overdreven.
Hoe zit dat eigenlijk als er ergens in een Nederlandse weg een brug moet worden vervangen? Zit daar ook een hele tracéwetprocedure in?
Als de hoofdmaatvoering (breedte en hoogte van de brug) hetzelfde blijft, dan hoeft men geen uitgebreidere procedure te doorlopen.
Dan is een omgevingsvergunning (voormalige bouwvergunning) voldoende. Dit kun je namelijk vergelijken met het bouwen van een nieuwe woning. In dat geval is het aanvragen van een omgevingsvergunning voldoende. In sommige gevallen kan het noodzakelijk zijn om een onderzoek m.b.t. Natura2000 te doorlopen, maar dat is bij onderhoudswerkzaamheden in veel gevallen ook noodzakelijk.

Een MER is overigens bij vervangende nieuwbouw (zonder verbreding) in veel gevallen niet noodzakelijk. Zelfs niet als de snelweg iets verlegd moet worden. Wel moet men het bestemmingsplan (gedeeltelijk) laten aanpassen.

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: Aanvaring Friesenbrücke spoorlijn Groningen - Leer

Bericht door Robbert297 » vr 13 mei 2016, 19:18

^^ Ah zo. Duidelijk! :top:
Слава Україні

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Aanvaring Friesenbrücke spoorlijn Groningen - Leer

Bericht door Vinny » vr 13 mei 2016, 22:26

Ik voel een beetje aan mijn theewater dat er vijf jaar vergaderd wordt over een oplossing, vervolgens een exacte kopie van de bestaande brug wordt gebouwd met al zijn nadelen en beperkingen en dat we dus eerst negen jaar lang wachten op een resultaat dat zich het beste laat omschrijven als "belabberd".

Wat moet er volgens mij gebeuren:
Vervangende nieuwbouw, maar dan wel een brug waarmee de cruiseschepen gewoon bij reguliere opening doorheen kunnen varen, en de brug moet geschikt zijn voor electrificatie en dubbelspoor. Daarmee kan de infrastructuur gewoon weer 100 jaar mee vooruit, en kunnen er ook reguliere intercity's gaan rijden, bijvoorbeeld Groningen-Bremen of Amsterdam-Hamburg. Als dat via conventioneel spoor gaat zit er wel brood in die verbindingen. Het is natuurlijk geen Brussel-Parijs werk, maar daarom moet je ook geen HSL willen ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Ardan
polderweggetje
Berichten: 46
Lid geworden op: za 03 mar 2012, 1:58

Re: Aanvaring Friesenbrücke spoorlijn Groningen - Leer

Bericht door Ardan » za 14 mei 2016, 2:36

Is het geen goed idee om die werf te verplaatsen naar ergens stroomafwaarts van die brug? Dan volstaat een simpel brugje prima zonder uitneembare delen en alles en misschien kan het nog sneller ook :p Of is dat 'huuu werkgelegenheid in Papenburg moeilijk moeilijk'?
Laatst gewijzigd door Snelwegfreak op za 14 mei 2016, 9:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Let even op je taalgebruik ;-)

Eemspoort
dorpsstraat
Berichten: 137
Lid geworden op: ma 03 jun 2013, 11:01
Locatie: m/s "Eemspoort" & Spijk (Gn)

Re: Aanvaring Friesenbrücke spoorlijn Groningen - Leer

Bericht door Eemspoort » za 14 mei 2016, 7:54

Dat zeiden we (de binnenvaart) vele jaren geleden al toen het Ems-sperrwerk op de planning stond.
Maar idd, de werkgelegenheid van Papenburg was een heet hangijzer. Voorstellen om de werf naar Emden of de Eemshaven te verplaatsen werden weg gehoond.
En toch maak ik me sterk dat je op die werf meer Slavische talen zult horen dan Germaanse...
Beter mee verlegen, dan om verlegen.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Aanvaring Friesenbrücke spoorlijn Groningen - Leer

Bericht door Kaaiman » za 14 mei 2016, 8:00

Er waren ooit plannen dat Meyer in de Eemshaven een buitendijkse werf zou bouwen voor de afbouw van cruiseschepen. Er is destijds wel een nieuwe dijk in de Eemshaven aangelegd, maar de werf is er nooit gekomen en heeft het terrein jarenlang braak gelegen.

Inmiddels is het terrein bebouwd, onder andere met die enorme kolencentrale.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: Aanvaring Friesenbrücke spoorlijn Groningen - Leer

Bericht door Mark » vr 17 jun 2016, 12:08

Het contragewicht van de brug is geborgen.

http://www.ndr.de/nachrichten/niedersac ... ke208.html

VWCaddy
dorpsstraat
Berichten: 107
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 7:58
Locatie: Gelderland

Re: Aanvaring Friesenbrücke spoorlijn Groningen - Leer

Bericht door VWCaddy » zo 19 jun 2016, 11:54

Interessant in het artikel is ook de paragraaf die gaat over de juridische afwikkeling.
Kennelijk is nog niet duidelijk of de kapitein danwel de loods verantwoordelijk was voor het schip ten tijde van de aanvaring. De voicerecorder is daarom onderzocht.
De resultaten van dit onderzoek worden nog bekend gemaakt.

Plaats reactie