[R001] R1 Antwerpse ring

Bespreek hier alles over de Belgische autosnelwegen.

Moderator: Moderatoren

Mikhail
expressweg
Berichten: 3257
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

[R001] R1 Antwerpse ring

Bericht door Mikhail » di 14 mar 2006, 17:29

Naar aanleiding van deze topic:
Firebird schreef:Hallo forumleden!,

ik ben nieuw hier, maar puur uit interesse de volgende vraag:

Ik woon als Nederlander sinds een half jaar in Antwerpen en mij valt op dat het nogal eens voorkomt dat bij belangrijke afslagen vanaf de ring Antwerpen borden hoog boven de weg zijn geplaatst, van zichzelf onverlicht. De aangegeven plaatsnamen zijn absoluut onleesbaar.Je zou bijna de neiging hebben een extra schijnwerper in de auto mee te nemen om ze in de avonduren te kunnen lezen.

De koplampen schijnen er nl. stomweg 'onderdoor' wanneer je op een meter of vijftig genaderd bent. Is meer mensen dit opgevallen? Heeft dit alleen te maken met het gebruik van misschien inadequaat reflecterend materiaal of is de opstelling van die borden gewoon niet geschikt?

Firebird
Kan de beheerder dit bericht weghalen in opdracht van mij? ik ga het op de topic 'autosnelwegen algemeen' van belgie plaatsen ;) onder de naam Ring Antwerpen

wil ik mijn ongenoegen nog eens uiten over de slecht signalisatie van de Antwerpse ring, ondertussen staan die oude gele borden daar nog altijd op de singel! Die zorgde voor het verkeer om te leiden langs de Singel toen er werken waren aan de grote ring :o maar die zijn nu al lang af. Wat mij opvalt is dat er op de grote ring nog heel veel oude lichtbakken/borden zijn achtergebleven :s op de meeste plaatsen is de ring verbreed en dus de signalisatie verouderd!

Wat mijn voorstel is :

op de meeste plaatsen zijn er 4 rijstroken (van rechts nar links nummer ik zo: 1 tot 4) dit zijn mijn voorstellen voor de bebording en de betere doorstroming van verkeer:

Laten we het linkse rijvak (1) vrijhouden voor doorgaand verkeer van Noord naar Zuid, als er 5 rijstroken zijn laat de 2 linkse rijvakken vrij voor het doorgaand verkeer.

Vak 2 & 3 is voor het doorgaand verkeer dat van snelweg E19 naar bv. E34 wilt in de richting van Turnhout wilt.

Vak 4 (en eventueel 5 als het er is) gewoon gebruiken voor het uit en invoeg verkeer :D

Schiet maar raak met commentaar :roll: MIjn borden komen zo hier op staan ...

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Bericht door Ds79m » di 14 mar 2006, 17:49

Die plannen lijken me wel prima, het is op de Ring Antwerpen voorzover ik me kan herinneren (de laatste keer dat ik er was is alweer anderhalf jaar geleden) niet zo duidelijk gesteld met de bewegwijzering.

Onze negatieve ervaringen zijn vooral ontstaan bij de splitsing van de R1 en de A1 en A12 naar Brussel, in zuidelijke richting. Je hebt daar een afrit voor de beide parallel lopende wegen naar Brussel. Je kan dan kiezen voor de route naar Brussel en Mechelen en de route naar Brussel en Boom. Jaren geleden kwamen we erachter dat die keuze er nog wel toe doet, omdat mijn vader dacht dat de combinatie Brussel en A12 wel goed zou zijn, maar toen hield de snelweg dus een paar kilometer verder op, en was die overtuiging opeens een stuk minder. Je moet dus kiezen voor datzelfde Brussel, maar dan in combinatie met Mechelen en met het 'handige' E-nummer E19 vermeld, in plaats van Brussel en Boom en A12. Het advies is dus om hier Brussel weg te laten en alleen toe te voegen voor de route via Mechelen, omdat het toch vrijwel nooit verstandiger is om de A12/N177 te nemen tussen Antwerpen en Brussel ipv de A1.

Verder zou ik Bergen O.Z. gewoon voluit schrijven. Hier en daar wat bestemmingen schrappen (o.a. Aken) kan helpen. Ik zou de wegnummers naast bestemmingen in wit-op-blauw tussen haakjes op de borden zetten.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Mikhail
expressweg
Berichten: 3257
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Bericht door Mikhail » di 14 mar 2006, 18:38

Bedankt voor de voorstellen, ik had de A12 en E19 ook in gedachte voor de personen die daar nooit komen (ikke elke dag) en de borden zijn volop aan vormkrijgen binnen enkele dagen kun je ze hier bewonderen. Ik vind de aanduiding van de ring van Antwerpen (tot soms zelf 8km voor de ring) wel een beetje overbodig...

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » wo 15 mar 2006, 10:09

aren geleden kwamen we erachter dat die keuze er nog wel toe doet, omdat mijn vader dacht dat de combinatie Brussel en A12 wel goed zou zijn, maar toen hield de snelweg dus een paar kilometer verder op, en was die overtuiging opeens een stuk minder
Ik kan me vaag herinneren dat er kantelwalsborden staan die in de spits aangeven wat de handigste route naar Brussel is. Overigens kun je op de kaart afleiden dat de A 12 slechts een opgewaardeerde expressweg is en de E 19 een aan alle eisen voldoende autosnelweg is. Hint: A nummers worden in België slechts aangegeven als deze weg van minder belang is, zodat de weg (nog) geen E routekwalificatie verdient. Dat houdt meestal in dat de snelweg ergens ophoudt... :)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Bericht door Ds79m » wo 15 mar 2006, 10:28

Ja, inmiddels weet ik het ook :)

Maar ruim 15 jaar geleden tijdens onze vakantiereis om 3 uur 's nachts nam mijn vader (als zeer gemiddelde verkeersdeelnemer) de keuze voor de A12. En al wat er kwam was geen Craeybeckxtunnel en opeens wel verkeerslichten. Het enige wat ik me ervan kan herinneren is dat we toen nog ergens hebben stil gestaan om de kaart te raadplegen en weer verder zijn gegaan.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Mikhail
expressweg
Berichten: 3257
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Bericht door Mikhail » wo 15 mar 2006, 10:53

Vinny schreef:
aren geleden kwamen we erachter dat die keuze er nog wel toe doet, omdat mijn vader dacht dat de combinatie Brussel en A12 wel goed zou zijn, maar toen hield de snelweg dus een paar kilometer verder op, en was die overtuiging opeens een stuk minder
Ik kan me vaag herinneren dat er kantelwalsborden staan die in de spits aangeven wat de handigste route naar Brussel is. Overigens kun je op de kaart afleiden dat de A 12 slechts een opgewaardeerde expressweg is en de E 19 een aan alle eisen voldoende autosnelweg is. Hint: A nummers worden in België slechts aangegeven als deze weg van minder belang is, zodat de weg (nog) geen E routekwalificatie verdient. Dat houdt meestal in dat de snelweg ergens ophoudt... :)
Daar heb je groot gelijk in ;) Dus dat is wel een handige tip als je in Belgie bent :) Maar in Nederland worden onbelangrijke snelwegen tog niet echt anders aangeduid he?

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » wo 15 mar 2006, 11:07

Nee, alle snelwegen hebben een A-nummer

Het enige voorbeeld dat ik ken is de afrit 15 op de A1 naar de A30, waar A30 niet duidelijk staat aangegeven (wit op blauw ipv. wit op rood).
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Mikhail
expressweg
Berichten: 3257
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Bericht door Mikhail » wo 15 mar 2006, 11:12

Ik vind dat de meeste Nederlandse wegen signalisatie beter geupdate is dan die in België, heb ik daar gelijk in of vergis ik mij?

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15216
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » wo 15 mar 2006, 15:47

Mikhail schreef:Ik vind dat de meeste Nederlandse wegen signalisatie beter geupdate is dan die in België, heb ik daar gelijk in of vergis ik mij?
Wij houden het redelijk goed bij qua aangeven van nieuwe doelen of nieuwe routes voor oude doelen. Daarom vind je bij ons ook redelijk veel opzetbordjes en overgestickerde bestemmingen op de ouderde borden. ;)

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [R001] R1 Antwerpse ring

Bericht door Alfa » ma 27 apr 2015, 15:16

van wegenenverkeer.be
Aanpassen markeringen en portieken tussen Kennedytunnel en Antwerpen-West

Op vrijdag 1 mei 2015 worden de wegmarkeringen op de E17 richting Gent net na de Kennedytunnel aangepast. Door deze aanpassing komt er na de Kennedytunnel rechts een rijstrook bij, in plaats van links, zoals nu het geval is. Dit moet de benutting van de wegcapaciteit verhogen. Door deze aanpassingen moeten ook de markeringen verderop de E17 gewijzigd worden, voornamelijk aan de op- en afritten Linkeroever en Antwerpen-West. Tot slot moeten ook de seinbruggen boven de snelweg die de richting aangeven aangepast zijn aan de nieuwe rijstrookindeling. Daartoe worden twee seinbruggen vervangen.

Fasering van de werken


De werken worden uitgevoerd in twee fasen.

In fase 1 (tussen 12u en 21u) wordt de oude markering op sommige stroken verwijderd en wordt nieuwe markering geplaatst. Eerst wordt gewerkt aan de linkerkant van de weg. In de loop van vrijdagnamiddag verplaatst de werf zich naar de rechterkant van de weg. Doorgaand verkeer blijft mogelijk.
Tijdens de tweede fase, die ’s nachts wordt uitgevoerd, worden een aantal seinbruggen vernieuwd. Omdat deze constructies de hele weg overspannen kan het veilig verwijderen en vernieuwen van de bruggen enkel gebeuren door de autosnelweg tijdelijk af te sluiten. Tijdens de nacht van vrijdag op zaterdag zal de E17 4 keer kortstondig volledig afgesloten worden.
Een van de zgn. 'quick-wins'.

Tommy
autoweg
Berichten: 1972
Lid geworden op: vr 18 dec 2009, 14:57
Locatie: Merchtem (B)
Contacteer:

Re: [R001] R1 Antwerpse ring

Bericht door Tommy » di 28 apr 2015, 11:34

^^

Ik passeer er dagelijks. Benieuwd wat voor 'effect' het zal geven. Volgens mij - geen.
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [R001] R1 Antwerpse ring

Bericht door Alfa » di 28 apr 2015, 12:49

Zulke maatregelen zijn uiteraard klein, maar kunnen wel verlichting bieden op de meest kritieke momenten. Dat kan het verschil zijn tussen file en geen file.

Tommy
autoweg
Berichten: 1972
Lid geworden op: vr 18 dec 2009, 14:57
Locatie: Merchtem (B)
Contacteer:

Re: [R001] R1 Antwerpse ring

Bericht door Tommy » di 28 apr 2015, 23:29

^^

True, alleen staat er op dat punt niet vaak file...
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be

Tokke1976
stadsweg
Berichten: 257
Lid geworden op: vr 24 feb 2012, 16:41
Locatie: Temse

Re: [R001] R1 Antwerpse ring

Bericht door Tokke1976 » wo 29 apr 2015, 17:37

Het gaat onder meer om een aanpassing van de belijning.
Nu komt er na de Kennedytunnel richting Gent een rijstrook bij aan de linkerkant. Het is de bedoeling om de linkerrijstrook te laten doorlopen en aan de rechterkant een rijstrook bij te laten komen (meer logisch gezien de afrit Linkeroever en richting E34).
Uitspraken op dit forum zijn persoonlijk, niet werkgerelateerde, uitspraken.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [R001] R1 Antwerpse ring

Bericht door Alfa » do 02 jul 2015, 20:22

Deze middag kreeg Ringland hun spreektijd in het parlement. De integrale video met vraag en wederwoord van parlementsleden vind je hier:
Link
Voor al wie echt in het project geïnteresseerd is zeker interessante stof.

tovm74
autoweg
Berichten: 1173
Lid geworden op: di 02 okt 2007, 21:52
Locatie: Kasterlee

Re: [R001] R1 Antwerpse ring

Bericht door tovm74 » vr 03 jul 2015, 7:17

Het ringland gedeelte begint ongeveer op 1:06:00
Now, ... let's see what we can see, ... Everybody on-line, ... Looking good!

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [R001] R1 Antwerpse ring

Bericht door Alfa » vr 03 jul 2015, 11:05

^^De video is blijkbaar verlengt, want toen ik die die hier poste was hij nog 'maar' 4 uur lang.

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: [R001] R1 Antwerpse ring

Bericht door vynkce » zo 23 aug 2015, 13:43

Voor zij die nog eens in detail alles willen nalezen over de grootschalige heraanleg van de Antwerpse ring, nu ongeveer 10 jaar geleden:
http://www.febelcem.be/fileadmin/user_u ... /39_nl.pdf

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: [R001] R1 Antwerpse ring

Bericht door Lambo19 » do 27 aug 2015, 15:18

Begin oktober, start AWV met het vernieuwen van de voegen in het wegdek op de R1, tussen de Kennedytunnel en Deurne. Om de hinder te beperken, zullen de werken uitsluitend 's nachts uitgevoerd worden. Overdag zal de snelweg steeds volledig open blijven. Later volgt meer info.
http://wegenenverkeer.be/werken/vernieu ... -ring-r1-0

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: [R001] R1 Antwerpse ring

Bericht door vynkce » vr 11 mar 2016, 15:49

Hieronder de verkeersintensiteiten van de Antwerpse ring. Het gaat om gegevens van een werkdag over 24 uur gemeten:

Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76269
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [R001] R1 Antwerpse ring

Bericht door Chris » vr 11 mar 2016, 16:07

De R1 bij Borgerhout is daarmee de op één of twee na drukste snelweg van Europa. De M-30 in Madrid is het drukste met maximaal 328.000 voertuigen, en intensiteiten zouden op de Franse A6 in het zuiden van Parijs op 280.000 voertuigen liggen, maar ik heb daar zo geen actuele intensiteiten van paraat. De M25 rond London piekt op 263.000 voertuigen per dag bij Heathrow. De drukste Nederlandse snelweg is de A4 bij Den Haag met 249.000 voertuigen per dag.

Alleen van Moskou zijn geen intensiteiten bekend. Op de MKAD zouden deze ook rond of boven de 250.000 kunnen liggen. Bij andere grote Europese steden zijn geen snelwegen breed genoeg voor intensiteiten van meer dan 250.000 voertuigen per dag.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [R001] R1 Antwerpse ring

Bericht door Alfa » vr 11 mar 2016, 16:18

Opvallend dat op het drukste stuk de intensiteiten nog zoveel gestegen zijn tussen 2011 en 2015. Je zou denken dat de maximumcapaciteit zo onderhand bereikt is.

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: [R001] R1 Antwerpse ring

Bericht door keokiracer » vr 11 mar 2016, 20:06

Zijn er ook vrachtwagenintensiteiten beschikbaar voor 2015? Ik ben benieuwd met hoeveel de 50.000 vrachtwagens die bij Borgerhout reden zijn toegenomen.
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: [R001] R1 Antwerpse ring

Bericht door Lambo19 » za 12 mar 2016, 10:19

Wellicht dat het vrachtverkeer op de R1 nog fors in toegenomen in aantal de afgelopen jaren. De R1 is de Belgische snelweg met het meeste vrachtverkeer, waardoor het dus ook een groot deel uitmaakt van de totale verkeersstroom. Dit toont aan dat de R1 niet langer in staat is de verkeersstroom vlot te kunnen verwerken. Zeker gezien de R1 tussen Antwerpen-Zuid en Antwerpen-oost maar over 5 rijstroken beschikt.

Gebruikersavatar
nielske1990
autoweg
Berichten: 1999
Lid geworden op: di 05 jul 2005, 19:54
Locatie: Helmond

Re: [R001] R1 Antwerpse ring

Bericht door nielske1990 » za 12 mar 2016, 11:57

Zijn er ook cijfers over het aandeel doorgaand verkeer op de Antwerpse ring, dat weinig tot niks met de stad Antwerpen te maken heeft? Oftewel, hoeveel van die 270000 voertuigen zouden er afgesnoept worden met een goede tweede snelwegring?
La meccanica delle emozioni op A67/A270/N270/N279

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [R001] R1 Antwerpse ring

Bericht door RSK » za 12 mar 2016, 12:16

Volgens de cijfers van Ringland zou ruim de helft van het vrachtverkeer doorgaand zijn. Stel dat die 50.000 nog klopt en we laten daar 60% op los, dan kan een grote ring die aantrekkelijk is voor vrachtwagens dus 30.000 vrachtwagens per dag afsnoepen. Een tijdje terug is ergens op het forum een afbeelding geplaatst waar de verkeersstromen in kaart zijn gebracht.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: [R001] R1 Antwerpse ring

Bericht door keokiracer » za 12 mar 2016, 23:28

RSK schreef:Een tijdje terug is ergens op het forum een afbeelding geplaatst waar de verkeersstromen in kaart zijn gebracht.
Afbeelding

Komt hier vandaan, daar is het plaatje foetsie, maar via-via was het plaatje nog te achterhalen. Heb het maar even ge-rehost :)
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [R001] R1 Antwerpse ring

Bericht door Alfa » zo 13 mar 2016, 0:03

Het is veelzeggend dat vrijwel voor al deze routes het enige gratis alternatief dat stuk tussen Antwerpen-Zuid en Antwerpen-Oost bij Borgerhout is. Geen wonder dat het daar zo druk is. Een flessenhals in optima forma.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [R001] R1 Antwerpse ring

Bericht door mavas » zo 13 mar 2016, 9:54

270.000 voertuigen op het drukste deel! :schrikreactie: allemachtig.

En rijden er nu 150.000 voertuigen per dag door de Kennedytunnel? Of 140.000?
Sowieso, op 2x3 kun je filevrij ongeveer 100.000 voertuigen per dag verwerken. Dus alles boven de 100.000 geeft al congestie. Moet je nagaan dat er nog eens meer dan 40.000 voertuigen extra doorheen rijden dan 2x3 kan verwerken, en dat een groot deel hiervan vrachtverkeer is. Echt absurd deze intensiteiten. Belgie gaat hier nog eens echt problemen mee krijgen op internationale schaal denk ik, omdat de druk van buiten Belgie om het wegennet te verbeteren steeds groter zal worden.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: [R001] R1 Antwerpse ring

Bericht door keokiracer » zo 13 mar 2016, 10:44

Die 157.000 is voor de Kennedytunnel (tussen de A112 en afrit Linkeroever). Die 140k is de paar honderd meter tussen afrit Linkeroever en knp. Antwerpen-West.
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Plaats reactie