[N196] Hoofddorp - Uithoorn

Discussies over N-wegen en het overige onderliggend wegennet - ook voor wat betreft planvorming.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18191
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [N196] Hoofddorp - Uithoorn

Bericht door mavas » do 08 okt 2015, 23:31

^^ Echt waar? Dat vind ik persoonlijk wel goed nieuws dat er geen knip meer in komt.
En 2x2 vanaf de brug tot Aalsmeer-centrum lijkt me ook wel benodigd als je kijkt naar de intensiteiten.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [N196] Hoofddorp - Uithoorn

Bericht door Vinny » vr 09 okt 2015, 20:47

Ik heb dit zo gelezen in de krant toen ik bij mijn ouders op de thee was. Ik weet natuurlijk niet in hoeverre de journalist feitelijk op de hoogte is van de besluitvorming, maar ik ga daar wel van uit...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: [N196] Hoofddorp - Uithoorn

Bericht door Jackbauer1350 » za 10 okt 2015, 19:24

Die weg totaal verminken is ook erg onverstandig. Bij calamiteiten in de Waterwolftunnel of Amstelaquaduct moet het verkeer toch ergens heen.
Deels is de A4, A9, N232 daar wel voor in te zetten. Maar er is toch nog een aanzienlijk deel van t verkeer die daar niets aan heeft

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: [N196] Hoofddorp - Uithoorn

Bericht door Peter » do 15 okt 2015, 10:35

harry schreef:
Rein schreef:het Utrechtse deel van de oude N201 staat blijkbaar als N196 op OSM. Dit nummer wordt in Utrecht echter helemaal niet gebruikt!
Op één handwijzer in Amstelhoek na. :mrgreen:
Deze ? Rechts staat N196 op een nieuwe plaat, links staat nog N201, maar gaat slechts naar de N201. De weg is tot de Amstel (Utrechts deel) behectometerd als N201A (met het A-tje gestickerd). Utrecht heeft dus eigenlijk nooit een N196 gehad.

https://www.google.com/maps/@52.230348, ... !2e0?hl=nl

Benieuwd of het Utrechtse deel ook afgestoten wordt. Ik denk van niet.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: [N196] Hoofddorp - Uithoorn

Bericht door Jackbauer1350 » do 15 okt 2015, 11:43

^^ Dat deel zal dan over moeten gaan naar de gemeente Ronde Venen waar Amstelhoek onder valt.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [N196] Hoofddorp - Uithoorn

Bericht door Vinny » do 15 okt 2015, 20:23

Die kruising verdwijnt in ieder geval volledig, en wordt vervangen door een rotonde iets verder op. Volgens mij komt er ook een soort bajonetaansluiting maar dat weet ik niet zeker.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22844
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [N196] Hoofddorp - Uithoorn

Bericht door harry » do 15 okt 2015, 21:44

Peter schreef:Deze ?
Yep.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [N196] Hoofddorp - Uithoorn

Bericht door Vinny » do 15 okt 2015, 23:18

Tja formeel is het niet correct. De wegnummers horen beide indirect te worden aangegeven ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [N196] Hoofddorp - Uithoorn

Bericht door Rein » wo 10 feb 2016, 14:54

De gemeente Uithoorn is inmiddels begonnen met een ontmoedigingsbeleid voor verkeer op de N196.
Nieuwe Meerbode schreef: Sinds kort hebben voetgangers die de N196 oversteken bij de Dorpsstraat/Schans voorrang op het gemotoriseerde verkeer. De N196 behoort sinds enkele maanden tot de gemeente Uithoorn en is geen provinciale weg meer. “Ons doel is nog steeds het doorgaande verkeer en daarbij voornamelijk vrachtverkeer, door het centrum van Uithoorn zoveel mogelijk te weren. Daarmee zijn we al begonnen en is onderdeel van het ontmoedigingsbeleid,” laat wethouder Marvin Polak tijdens een persbijeenkomst over de ontwikkelingen in het Oude Dorp weten. “Zo staan de verkeerslichten voor het verkeer op de N196 vrijwel altijd op rood en die voor de overstekende voetgangers in het centrum tussen de Dorpsstraat en de Schans altijd op groen. Pas als zich een auto aandient bij deze voetgangersoversteekplaats gaat de teller lopen en springt het voor de voethangers op rood en het verkeer korte tijd op groen. Dat kan zelfs per voertuig!” [...]

Ook de verkeerslichten op de kruising met de Laan van Meerwijk zijn in het nadeel van het verkeer dat rechtdoor wil rijden naar de Koningin Máximalaan en omgekeerd. Polak: “Wij geven voorrang aan het verkeer dat via de Laan van Meerwijk van en naar de Amsterdamse weg over het Thamerlint rijdt. Het blijkt dat er nu veel minder filevorming op met name de Thamerlaan ontstaat in de avondspits. Door de maatregel is de doorstroming beter geregeld.”
Nog meer info in de (digitale) editie van de krant van vorige week:
Nieuwe Meerbode schreef:De wethouder geeft aan dat de plannen om mettertijd al het doorgaande verkeer over de Prinses Irenebrug en de N196 door het centrum te weren vooralsnog doorgaan. De eerste verkeersmaatregelen zijn nu genomen. Daarvoor zijn geen verkeersbesluiten nodig. “Dat is de volgende fase en die zijn verstrekkend en bedoeld om het betreffende weggedeelte anders in te richten. Deze maand zullen de voorstellen uitgewerkt zijn en na bekendmaking zullen ze ter inzage worden gelegd. Procedureel gezien kan men tegen deze verkeersbesluiten bezwaar aantekenen. We verwachten dat dit ook wel zal gebeuren. We hebben daarom ruim te tijd ingepland alvorens dat proces achter de rug is en besluitvorming volgt. Denk daarbij aan het einde van dit jaar als het tegen zit.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [N196] Hoofddorp - Uithoorn

Bericht door Vinny » wo 10 feb 2016, 22:02

Ik zou in ieder geval aanraden om bezwaar indienen tegen de voorgenomen verkeersbesluiten wanneer de gemeente de Prinses Irenebrug wil afsluiten voor het verkeer.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [N196] Hoofddorp - Uithoorn

Bericht door RSK » wo 10 feb 2016, 22:08

^^ Concreet raad je het de gemeente dus af om een dergelijk verkeersbesluit in te dienen? :duck:
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [N196] Hoofddorp - Uithoorn

Bericht door Vinny » do 11 feb 2016, 23:55

Dat ligt gevoelig RSK. Als ik iets afraad dan ontploft mijn PB'box :dyn_hyp:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [N196] Hoofddorp - Uithoorn

Bericht door Rein » za 02 apr 2016, 23:39

Het wegdeel in Aalsmeer is/wordt overgedragen aan de gemeente. De gemeente betaalt 1 euro en krijgt hiervoor een gerenoveerde weg plus een potje om onderhoud te betalen van de provincie retour. Dat klinkt als een goed deal.
Provincie Noord-Holland schreef:Overdracht N196 aan gemeente Aalsmeer

De provincie Noord-Holland draagt op 1 april 2016 de N196 (Burgemeester Kasteleinweg) in beheer en onderhoud over aan de gemeente Aalsmeer. Beide partijen hebben overeenstemming bereikt over de voorwaarden waaronder het stuk weg op Aalsmeers grondgebied wordt overgedragen. Het eigendom wordt overgedragen nadat de Burgemeester Kasteleinweg opnieuw is ingericht. Dat zal naar verwachting pas in 2019 gereed zijn.

In 2004 hebben de provincie Noord-Holland en de gemeenten Aalsmeer, Haarlemmermeer en Uithoorn de realisatieovereenkomst gesloten voor de aanleg van de omgelegde N201. Daarin is vastgelegd dat de oude N201, de huidige N196, in Aalsmeer en Uithoorn wordt overgedragen. Nu de N201 inderdaad is omgelegd, is de overdracht van de N196 naar de gemeente mogelijk geworden. In Uithoorn is de N196 vorig jaar al overgedragen.

De gemeente Aalsmeer krijgt de weg conform de in 2004 gemaakte afspraken over de verlegging van de N201. Voor het eigendom betaalt Aalsmeer het symbolische bedrag van 1 euro. Op basis van onderzoek naar de huidige staat van de weg zijn afspraken gemaakt over de vergoeding die de gemeente krijgt voor het toekomstige beheer en onderhoud. Beide partijen zijn overeengekomen dat de gemeente Aalsmeer hiervoor € 875.000,00 ontvangt van de provincie Noord-Holland.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Voorrangspleinen/voorrangspleintjes (largas)

Bericht door Rein » di 17 mei 2016, 11:14

De N196 in Aalsmeer wordt binnenkort gereconstrueerd. Hierbij worden onder meer vijf rotondes aangelegd. Om het HOV niet teveel te hinderen, wordt voorgesteld dat de lijnbussen niet om de rotondes heen hoeven, maar er rechtdoorheen mogen. Dit schijnt een uniek ontwerp te zijn. Een voorstel hiertoe is overigens nog niet definitief.
Ontwerpverantwoording Reconstructie Burgemeester Kasteleinweg schreef:Op vijf kruispunten van de Burgemeester Kasteleinweg is gekozen voor een bijzondere constructie, die nog niet eerder op deze schaal is toegepast in Nederland. De partijen vinden het daarom belangrijk om een goede communicatie over het ontwerp te voeren en ook een goede monitoring te organiseren. Bovendien is het van belang dat er goede terugvalopties zijn.

Op de kruispunten met Aalsmeerderdijk, Dorpsstraat, Van Cleeffkade-Oosteinderweg, Nieuwe Aalsmeerderlaan en Ophelialaan komen standaard enkelstrooksrotondes met fietsers en voetgangers in de voorrang. Het bijzondere zit erin dat er een busbaan in middenligging moet kruisen.

In de wijk Vathorst in Amersfoort voegt de bus vanuit middenligging in op de rotondes en voegt de bus na de rotondes weer uit naar de busbaan.

Omdat op de Burgemeester Kasteleinweg (ten westen van de Ophelialaan) nog steeds veel verkeer wordt verwacht en filevorming bij de rotondes zal optreden, is het niet wenselijk dat de HOV-bussen hier hinder van ondervinden bij het invoegen op de rotondes. De busbaan zal dan ook door de rotondes heen worden geleid. Het verkeer op de rotonde wordt na inmelding van de bus stilgezet door middel van een tweelichter. Als er geen bus is, zijn deze tweelichters gedoofd en functioneert het kruispunt als een normale rotonde.

Deze oplossing is inmiddels wel op enkele plekken in Nederland gerealiseerd (althans met een tram door het middeneiland) en functioneert daar. In het buitenland komt het vaker voor, meestal eveneens in combinatie met een tram door het middeneiland. Verschil met de Burgemeester Kasteleinweg in Aalsmeer is, dat het hier om vijf kruispunten achter elkaar zal worden toegepast, met hoge intensiteiten en filevorming in de spitsen, en met rotondes met in het algemeen kleinere diameters dan elders.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Voorrangspleinen/voorrangspleintjes (largas)

Bericht door Vinny » di 17 mei 2016, 12:28

Enkelstrooksrotondes? Ja dat gaat natuurlijk fout lopen :evil:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18191
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [N196] Hoofddorp - Uithoorn

Bericht door mavas » do 19 mei 2016, 13:30

Als ik dat document zo doorlees, vind ik het best nog goed uitgewerkte plannen. Minpunten vind ik:
- Ik zie alleen niks in verkeersmanagement om verkeer bij file om te leiden over de N201 door de Waterwolftunnel; vrijwel al het verkeer op de N196 daar heeft een herkomst of bestemming in Aalsmeer.
- het wegvak tussen brug en Aalsmeer-centrum zou ik 2x2 laten gezien de verkeersdruk.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Voorrangspleinen/voorrangspleintjes (largas)

Bericht door RSK » zo 22 mei 2016, 10:36

Rein schreef:De N196 in Aalsmeer wordt binnenkort gereconstrueerd. Hierbij worden onder meer vijf rotondes aangelegd. Om het HOV niet teveel te hinderen, wordt voorgesteld dat de lijnbussen niet om de rotondes heen hoeven, maar er rechtdoorheen mogen. Dit schijnt een uniek ontwerp te zijn. Een voorstel hiertoe is overigens nog niet definitief.
Het concept doet me enigszins denken aan het Industrieplein in Nijmegen, maar ik ben benieuwd naar de uitwerking. Daarnaast ben ik van mening dat indien een rotonde tot congestie leidt, het niet de juiste oplossing is. In bredere zin vind ik rotondes überhaupt meer een probleem dan een oplossing.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5460
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: Voorrangspleinen/voorrangspleintjes (largas)

Bericht door marcel » zo 22 mei 2016, 12:07

RSK schreef:Daarnaast ben ik van mening dat indien een rotonde tot congestie leidt, het niet de juiste oplossing is.
Normaal gesproken wel, maar hier ziet men het denk ik als probleem dat er teveel verkeer is en als oplossing dat zoveel mogelijk te hinderen.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22844
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Voorrangspleinen/voorrangspleintjes (largas)

Bericht door harry » zo 22 mei 2016, 13:05

Rein schreef:Om het HOV niet teveel te hinderen, wordt voorgesteld dat de lijnbussen niet om de rotondes heen hoeven, maar er rechtdoorheen mogen. Dit schijnt een uniek ontwerp te zijn.
Hereplein en Emmaplein in Groningen, sinds 1977...
:denk:
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Voorrangspleinen/voorrangspleintjes (largas)

Bericht door Peter » zo 22 mei 2016, 13:31

^^ Wellicht hetzelfde, maar unieke, ontwerp uit 1976 ;) Het zijn formeel geen rotondes denk ik (met rotondebord).
Er zijn overigens in Den Haag wel een tiental rotondes waar de tram midden doorheen rijdt. Voor bussen zijn er niet veel voorbeelden denk ik.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [ZUID-TANGENT] Discussiedraad

Bericht door Rein » wo 07 sep 2016, 13:20

In Aalsmeer wordt over het tracé waar nu nog de N196 loopt een nieuw stuk HOV busbaan aangelegd.
Provincie Noord-Holland schreef:Provincie legt nieuwe busbaan in Aalsmeer aan

De provincie Noord-Holland is akkoord met de aanleg van de busbaan langs de voormalige N196. De busbaan loopt van Hoofddorp door Aalsmeer tot in Uithoorn. Naar verwachting is de nieuwe busbaan in het voorjaar van 2019 klaar voor gebruik.

Busbaan door de rotonde
De vrijliggende busbaan komt tussen de kruising met de Fokkerweg (Haarlemmermeer) en de kruising met de Poelweg (Uithoorn) te liggen. In het tracé zijn 5 rotondes opgenomen. Bij 4 rotondes rijdt de bus echter recht door de rotonde heen. Door over het middeneiland heen te rijden wordt de busrit voor de reiziger niet alleen sneller, maar ook comfortabeler. Alleen op de rotonde bij de Zwarteweg rijdt de bus met het verkeer mee. Bij de Fokkerweg wordt een knooppunt aangelegd om overstappen mogelijk te maken naar het Sternet van Schiphol. In Haarlemmermeer sluit de nieuwe busbaan aan op het bestaande HOV tussen Hoofddorp en de Fokkerweg; in Uithoorn op het bestaande HOV in Uithoorn.

Planning
Eind september tekenen gemeente Haarlemmermeer, Aalsmeer, Uithoorn, Stadregio Amsterdam en de provincie Noord-Holland de samenwerkingsovereenkomst voor de nieuwe busbaan. Het project is in nauwe samenwerking met deze partijen tot stand gekomen. De provincie Noord-Holland neemt de uitvoering van de busbaan op zich. Begin 2017 is naar verwachting een aannemer geselecteerd en start de voorbereiding van uitvoering. De daadwerkelijke aanleg start in de loop van 2017. Volgens planning kunnen de eerste bussen in het voorjaar van 2019 over de nieuwe busbaan rijden.

Ontbrekende schakel nu aangelegd
Met de realisatie van de nieuwe busbaan wordt de ontbrekende schakel in de zogenaamde Oosttak, de hoogwaardige busverbinding tussen Hoofddorp, Aalsmeer en Uithoorn in de provincie Noord-Holland, toegevoegd. Deze Oosttak is onderdeel van het OV-netwerk in de regio Hoofddorp- Aalsmeer - Uithoorn – Schiphol dat onder de naam R-net in de noordelijke randstad wordt ontwikkeld.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [N196] Hoofddorp - Uithoorn

Bericht door Rein » wo 29 mar 2017, 14:47

De gemeente Uithoorn heeft verschillende bezwaarschriften tegen de ombouw van de N196 afgewezen. Buurgemeente De Ronde Venen gaat nu in beroep bij de rechtbank. Overigens wordt de weg aan de andere kant van de brug, in Amstelhoek, dit jaar nog gedegradeerd tot 30 km/h zone (tot aan de kruising met de omgelegde N201).
Gemeente de Ronde Venen schreef:Gemeente teleurgesteld over uitspraak Uithoorn en stapt naar rechtbank

De Ronde Venen is zeer teleurgesteld over het besluit van de gemeente Uithoorn om de bezwaren tegen de nieuwe verkeerssituatie in het dorpscentrum van Uithoorn ongegrond te verklaren. De door Uithoorn voorgestelde afwikkeling van het verkeer tussen de Prinses Irenebrug en de Laan van Meerwijk maakt het voor inwoners van met name Amstelhoek en De Hoef veel lastiger de voorzieningen van Uithoorn te bereiken. Ook is het in strijd met afspraken die zijn gemaakt bij de omlegging van de N201. De Ronde Venen tekent daarom beroep aan bij de rechtbank Amsterdam.

De plannen van Uithoorn voor de inrichting van het dorpscentrum hebben grote impact op De Ronde Venen, haar inwoners en bedrijven. Het zorgt ervoor dat verkeer via de Prinses Irenebrug naar Uithoorn nagenoeg onmogelijk wordt. Ook ontstaat bij de tijdelijke inrichting een gevaarlijke situatie voor fietsers omdat zij kruisen met vrachtverkeer en personenauto’s. Landbouwverkeer is niet meer mogelijk via de Prinses Irenebrug en moet maar liefst 13,5 kilometer omrijden via Vrouwenakker en De Hoef.

Op 12 april 2016 heeft gemeente De Ronde Venen, samen met 59 andere personen en instanties, bij Uithoorn bezwaar gemaakt tegen het verkeersbesluit dat een uitwerking is van de plannen. Tien maanden later, op 3 februari 2017, heeft Uithoorn, zonder noemenswaardige onderbouwing en in afwijking van het advies van de Bezwaarschriftencommissie gemeente Uithoorn, alle bezwaren volledig ongegrond verklaard.

De Ronde Venen is zeer teleurgesteld over deze wijze van afdoening van het ingediende bezwaar en heeft daarom besloten beroep aan te tekenen bij de rechtbank Amsterdam. De zeer gebrekkige onderbouwing van het besluit op het bezwaar door Uithoorn, geeft De Ronde Venen het vertrouwen dat zij gehoor zal vinden bij de rechtbank.

De Ronde Venen blijft er voorstander van om gezamenlijk met Uithoorn te zoeken naar mogelijkheden voor een aanvaardbare herinrichting van de oude N201 in het dorpscentrum van Uithoorn. Het is echter aan Uithoorn om hiervoor open te staan. Tot op heden is dat niet gebleken.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18191
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [N196] Hoofddorp - Uithoorn

Bericht door mavas » wo 29 mar 2017, 15:40

"zonder noemenswaardige onderbouwing" Dat is natuurlijk wel opvallend. Ik hoop dat de rechter gehoor geeft aan de bezwaren.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

IIVQ
verkeersader
Berichten: 900
Lid geworden op: di 28 mar 2017, 20:30

Re: [N196] Hoofddorp - Uithoorn

Bericht door IIVQ » zo 21 mei 2017, 21:08

Inmiddels is in Amstelhoek de N196 ten oosten van de Ringdijk Tweede Bedijking doorgeknipt.

In de Ringdijk Tweede Bedijking is een rotonde aangelegd, die later met de Mijdrechtse Zuwe (N196 ri Mijdrecht) verbonden zal worden. Volgens de Provincie duurt dit tot 2 juni, maar lokaal staat er een bord met hinder tot 22 juni.

In de Meerbode staat een kaartje.

Het gedeelte tussen de Brug over de Amstel en de Piet Heinlaan zou 30 km-zone worden. Ik hoop dat ze dan ook de brug over de Amstel zelf ten de weg door Uithoorn tot de Thamerlaan meepakken, want nu is het op de brug nog 197m lang 80 km-gebied (immers, tussen de komborden van Uithoorn en Amstelhoek). Als ik in een onzuinige bui ben probeer ik wel eens 50 te rijden thv de beide komborden en tóch bovenop de brug 80 te rijden :D

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18191
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [N196] Hoofddorp - Uithoorn

Bericht door mavas » zo 21 mei 2017, 22:16

Aha! Dus oost-zuid wordt de doorgaande verbinding. Ik dacht altijd dat die rotonde op de locatie van de VRI zou komen, maar dat is dus niet zo.

Als deze werkzaamheden klaar zijn kun je nog altijd van Uithoorn naar Mijdrecht rijden. Er is nog altijd geen definitieve knip in de weg aanwezig.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

IIVQ
verkeersader
Berichten: 900
Lid geworden op: di 28 mar 2017, 20:30

Re: [N196] Hoofddorp - Uithoorn

Bericht door IIVQ » zo 21 mei 2017, 22:41

Klopt, ik denk dat de Ronde Venen hiermee Uithoorn wil pleasen zodat ze toch alsjeblieft geen knip in de N196 maken.

Ik ben wel benieuwd hoe het "kruispunt" Ringdijk Tweede Bedijking/Mijdrechtse Zuwe/Piet Heijnlaan er zo uit gaat zien. Blijft de VRI? Wat gebeurt er met het tankstation? Ik zou hier (ook) een rotonde erg logisch vinden. Nouja, over 2 (of 5) weken weten we het.

IIVQ
verkeersader
Berichten: 900
Lid geworden op: di 28 mar 2017, 20:30

Re: [N196] Hoofddorp - Uithoorn

Bericht door IIVQ » wo 24 mei 2017, 23:46

Inmiddels is het wel weer mogelijk om doorgaand Mijdrecht-Amstelhoek-Uithoorn te rijden, via de nieuwe rotonde. Wel moet er nog redelijk wat gebeuren.
Deze wijziging heb ik doorgevoerd op Openstreetmap.
Het stond vanmiddag goed vast (als in muurvast), omdat er een ongeval in het Amstelaquaduct was gebeurd. Hieruit blijkt maar weer dat een alternatief toch wel handig zou zijn.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18191
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [N196] Hoofddorp - Uithoorn

Bericht door mavas » ma 24 jul 2017, 12:39

N196 Mijdrechtse Zuwe in Amstelhoek vernieuwd
4 juli 2017

In aanwezigheid van omwonenden is dinsdag 4 juli de nieuwe rotonde Mijdrechtse Zuwe/Ringdijk Tweede Bedijking en een opnieuw ingericht deel van de Mijdrechtse Zuwe in Amstelhoek geopend. Gedeputeerde Verbeek-Nijhof en wethouder Alberta Schuurs keken samen met buurtbewoners naar het resultaat van de werkzaamheden die in april zijn gestart en bijna gereed zijn.
Gedeputeerde Jacqueline Verbeek-Nijhof: “Samen hebben we met de omlegging van de N201 gezorgd voor een goede bereikbaarheid van de regio noordwest Utrecht én voor een goede leefbaarheid in de gemeente De Ronde Venen.”

Wens in vervulling
De gedeputeerde droeg de heringerichte Mijdrechtse Zuwe alvast symbolisch over aan de wethouder van de gemeente De Ronde Venen die de nieuwe eigenaar van de weg wordt en de weg gaat beheren en onderhouden. “Hierbij is voldaan aan de wens van de gemeente om van de provincialeweg door Amstelhoek een gemeentelijke weg te maken. De nieuwe inrichting van de weg met een kleine rotonde en een maximum snelheid van 30 km per uur, past bij de nieuwe lokale functie van de weg, ” aldus wethouder Alberta Schuurs.

Puntjes op de i
De officiële overdracht van de weg van de provincie naar de gemeente zal naar verwachting in september plaatsvinden. Tot die tijd rondt de aannemer de werkzaamheden aan de Mijdrechtse Zuwe af en zet hij de puntjes op de i.
https://www.provincie-utrecht.nl/algeme ... vernieuwd/
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18191
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [N196] Hoofddorp - Uithoorn

Bericht door mavas » wo 09 aug 2017, 21:55

Rein schreef:De gemeente Uithoorn heeft verschillende bezwaarschriften tegen de ombouw van de N196 afgewezen. Buurgemeente De Ronde Venen gaat nu in beroep bij de rechtbank. Overigens wordt de weg aan de andere kant van de brug, in Amstelhoek, dit jaar nog gedegradeerd tot 30 km/h zone (tot aan de kruising met de omgelegde N201).
Wat de uitkomsten van de gang naar de rechtbank zijn geweest, ik weet het niet?
Maar inmiddels heeft de gemeente Uithoorn wel de plannen aangepast. De volgende pagina, gedateerd op 24 mei 2017 bespreekt de plannen voor het Dorpshart van Uithoorn: https://www.uithoorn.nl/projecten/publi ... -de-amstel

In de pdf https://www.uithoorn.nl/data/publicatie ... 5456301661 is op pagina 8 het plan te vinden.
Hierin heeft men in de voorkeursvariant van de gemeente gekozen voor het instellen van eenrichtingsverkeer vanuit Amstelhoek naar Uithoorn (van oost naar west). In Uithoorn komt het verkeer op een parkeerterrein uit, waarna men via " auto te gast"-wegen het gebied kan verlaten. Vrachtverkeer en ook landbouwverkeer wordt verboden over de brug (!!!).

Er was ook een bewonersinitiatief met een viaduct (laatste pagina), waardoor het landbouwverkeer en bestemmingsverkeer gewoon van de brug over de Amstel gebruik kon blijven maken, zodat bij calamiteiten in het Amstelaquaduct de voormalige N196 nog een goed alternatief is. Tevens maakte dit ook een groot voetgangersgebied mogelijk. Dit alternatief zorgt er ook voor dat de N201 vrij van congestie blijft. Enig nadeel is dat dit alternatief 5 maal zo duur is als de voorkeursvariant van de gemeente.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [N196] Hoofddorp - Uithoorn

Bericht door Rein » do 31 aug 2017, 14:09

Naar verwachting starten de werkzaamheden van de ombouw van de N196 in Aalsmeer in het tweede kwartaal van 2018. Dat blijkt uit bijgevoegd persbericht wat gaat over de aanleg van een HOV verbinding op de plek waar nu nog de N196 ligt. Op 11 september is er een inloopavond.
Inloopbijeenkomsten aanleg nieuwe busbaan Aalsmeer – Schiphol-Zuid

De provincie Noord-Holland organiseert samen met de partners op maandag 11 september 2017 twee inloopbijeenkomsten over de aanleg van de hoogwaardige openbaarvervoerverbinding tussen Aalsmeer en Schiphol-Zuid (HOVASZ).

Ondernemers, omwonenden en andere geïnteresseerden kunnen zich laten informeren over het project en de werkzaamheden die in 2018 starten.

Inloopbijeenkomsten
Belangstellenden kunnen op maandag 11 september binnenlopen bij de gemeente Aalsmeer, Raadhuisplein 1 in Aalsmeer. Er vinden 2 bijeenkomsten plaats. Eén voor bedrijven van 16.00 uur tot 18.00 uur en één voor omwonenden en andere geïnteresseerden van 18.30 uur tot 21.00 uur.

Tijdens de bijeenkomsten presenteert de provincie Noord-Holland het ontwerp. Aanwezigen kunnen zien hoe het project eruit gaat zien en komen meer te weten over de bereikbaarheid van de omgeving tijdens de bouwwerkzaamheden. Daarnaast wordt er een toelichting gegeven over de toekomstige verkeerssituatie die ontstaat door de nieuwe inrichting van de weg, fietspaden en de aanleg van de nieuwe rotondes. Uiteraard is er ruimte voor het stellen van vragen.

De aanbesteding voor de aanleg van de hoogwaardige openbaarvervoerverbinding tussen Aalsmeer en Schiphol-Zuid start naar verwachting in oktober 2017. HOVASZ is een belangrijke schakel in het R-net netwerk. Het biedt reizigers in de toekomst snel, frequent, comfortabel en betrouwbaar openbaar vervoer. Met de aanleg worden Aalsmeer, de bedrijventerreinen Green Park, Schiphol Rijk en Schiphol Logistics Park beter bereikbaar. Naast de aanleg van de busbaan wordt de Burgemeester Kasteleinweg (N196) in Aalsmeer compleet opnieuw ingericht. Bovendien komt er ruimte voor nieuwe fiets- en voetpaden. Naar verwachting starten de werkzaamheden in het tweede kwartaal van 2018.

Plaats reactie