[RSP] Regiospecifiek Pakket (Zuiderzeelijngelden)

Discussieer hier over het mobiliteitsbeleid, de positie van het wegverkeer en de gevolgen voor de wegenplannen.

Moderator: Moderatoren

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [RSP] Regiospecifiek Pakket (Zuiderzeelijngelden)

Bericht door Schelpenpaadje » vr 27 mei 2016, 11:36

^^
Jouw argument dat er al te veel wegen liggen vind ik niet relevant. Op bepaalde plekken lag wel degelijk te weinig asfalt. Je kunt het nut van een knooppunt bij de stad Groningen niet afwegen door te wijzen naar een snelweg door het Oldambt.

Volgens mij wordt het nut van het ene project niet kleiner door dat van het andere.
Natuurlijk zijn er nog genoeg knelpunten op te lossen. En wat mij betreft gaat er ook geld naar de A27, A67, de N57 en de N77. Die verdienen minstens zoveel prioriteit als megalomane projecten zoals de A10 Zuidas.

Er zijn genoeg rapporten geschreven vol argumenten vóór het RSP en de projecten die er deel van uitmaken.
Maar naar mate de tijd verstrijkt is het makkelijk ze te vergeten. Wat dat betreft sluit ik me aan bij Harry.

Overigens zijn er meer argumenten te noemen dan de hoeveelheid verkeer of inwoners. De verdubbeling van de N31 en N33 is voor een groot deel ook ingegeven door de veiligheid. Dat dit argument in de randstad, waar veel rijkswegen automatisch al twee of vier rijbanen hebben omwille van de capaciteit, niet voorbijkomt wil niet zeggen dat het elders niet mee mag wegen.

Emil
verkeersader
Berichten: 930
Lid geworden op: di 25 okt 2011, 11:07

Re: [A007][N007] Zuidelijke Ringweg Groningen

Bericht door Emil » vr 27 mei 2016, 12:51

Rene schreef: Friesland:
5740 ha
95 ha (spoor)wegen
0,6m inwoners
190 inw/km2

95/190 ~ 0,5 infra naar inwonerdichtheid
7,5 m2 rijksweg/inwoner
19 m2 rijksweg/auto

Zuid-Holland:
3445 ha
115 ha (spoor)wegen
3,4m inwoners
1185 inw/km2

115/1185 ~ 0,1 infra naar inwonerdichtheid
3,5 m2 rijksweg/inwoner
10 m2 rijksweg/auto

Kortom: als je de cijfers zou kennen, weet je dat een uitdrukking als dat het noorden qua infra "dik achter zou lopen" pure borrelpraat is. Punt.
Niet zo schokkend toch die cijfers? In Zuid-Holland woont een groot deel van de bevolking zeer dicht op elkaar, waardoor rijkswegen van ondergeschikt belang zijn. In Friesland zijn de afstanden tussen de grote plaatsen groter. Niet zo gek dus dat het oppervlakte aan rijkswegen verschilt. Voor spoor geldt hetzelfde verhaal. Heb je de metrolijnen en Randstadrail ook meegerekend?

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [RSP] Regiospecifiek Pakket (Zuiderzeelijngelden)

Bericht door Rene » vr 27 mei 2016, 13:02

Schelpenpaadje schreef:^^
Jouw argument dat er al te veel wegen liggen vind ik niet relevant.
Je hoort mij niet zeggen dat er teveel wegen liggen.

Je hoort me wel zeggen dat jij niet moet overdrijven met je gekweel dat het noorden "dik achterliep" met infrastructuur, want dat is niet zo.
Naar verhouding is de situatie in Zuid-Holland 5x erger dan in Friesland.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [RSP] Regiospecifiek Pakket (Zuiderzeelijngelden)

Bericht door Schelpenpaadje » vr 27 mei 2016, 13:27

^^
Je gebruikt de lengte van het bestaande netwerk om duidelijk te maken dat er geen grote achterstand was. Ik vind dat misplaatst. Hetzelfde zou je dan ook kunnen zeggen voor bijvoorbeeld Alkmaar, waar eveneens terecht flinke stappen gezet zijn terwijl het landelijke deel van Noord-Holland al vol met wegen ligt. Je moet volgens mij vooral kijken naar de noodzaak en de opbrengst van de projecten waaraan het geld wordt besteed.

Als we met 2 miljard heel veel van de problemen in het noorden kunnen oplossen ten koste van misschien 1 of 2 projecten in de randstad, is daar dan fundamenteel iets mis mee? Denk aan al die miljarden aan aardgasbaten die de afgelopen vijf jaar in heel Nederland (vooral in de randstad) zijn geïnvesteerd. Met de slag die nu gemaakt kan worden is het noordelijke wegennet, zeker gezien de bevolkingsontwikkeling, voor de komende 30-50 jaar 'af'.

Met de ruimte die er nu bestaat is het zaak deze klus goed af te maken. Niet alleen vanwege de projecten zelf, maar ook vanwege de meerwaarde voor de regio in de komende decennia. Dat is wat anders dan geld opmaken omdat het op moet. Je moet verstandig kiezen. Daarom zijn diverse plannen ook terecht gesneuveld. En ik realiseer me best dat veel van het lijstje dat ik eerder postte niet realistisch is.

Je hoort mij niet zeggen dat er elders geen grote uitdagingen liggen. Volgens mij zijn er in de tussentijd in de rest van het land net zo goed flinke stappen gezet. Het aanpakken van knelpunten die dat nog verdienen moet niet afhangen van een eventueel surplus uit de RSP-gelden. Als dat al een substantieel bedrag is.

Hoewel ik je statistieken niet relevant vindt in deze discussie, ben ik trouwens wel benieuwd hoe zo'n vergelijking er voor alle provincies er uit zou zien.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [RSP] Regiospecifiek Pakket (Zuiderzeelijngelden)

Bericht door Rein » vr 27 mei 2016, 14:02

Schelpenpaadje schreef:Hetzelfde zou je dan ook kunnen zeggen voor bijvoorbeeld Alkmaar, waar eveneens terecht flinke stappen gezet zijn terwijl het landelijke deel van Noord-Holland al vol met wegen ligt.
Waar heb je het dan over? Het enige recente, grote project dat ik me kan heugen zijn de werken aan de N242. Maar ten eerste is dit een provinciale weg en ik denk ook dat de provincie het meest heeft bijgedragen (maar ik heb dat niet gecheckt) en ten tweede gaat het om een stuk weg met op sommige punten circa 60.000 met/dag. Me dunkt dat hier een goede verbinding moest komen/zijn.
Schelpenpaadje schreef: Denk aan al die miljarden aan aardgasbaten die de afgelopen vijf jaar in heel Nederland (vooral in de randstad) zijn geïnvesteerd.
Alsof het feit dat het aardgas 'toevallig' vooral in Groningen wordt gewonnen betekent dat de inkomsten hieruit vooral of alleen daar geïnvesteerd zouden moeten worden. Volgens mij is Nederland één land met één schatkist (met een soms bodemloze put) waarin alle rijksinkomsten belanden. Niemand, ook in Groningen, moet willen dat (belasting)inkomsten worden besteed op de plek waar ze vandaan komen.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [RSP] Regiospecifiek Pakket (Zuiderzeelijngelden)

Bericht door Schelpenpaadje » vr 27 mei 2016, 14:40

^^
Waar beweer ik precies het tegendeel?

Doel van het RSP is om de economie en bereikbaarheid van het noorden te verbeteren. Juist omdat we één land met één schatkist zijn. Voor de volledige argumentatie en totstandkoming van het RSP, zie bijvoorbeeld het rapport van de commissie Langman. Dat focust vooral op de relatieve achterstand in arbeidsplaatsen en adviseert om in het noorden te investeren in enkele kerngebieden. Hierbij werd gepleit voor een bijdrage van liefst 10 miljard, die er bij lange na niet is gekomen.

Wat betreft Alkmaar: ik haalde dit inderdaad aan vanwege de N242. Een provinciaal project, maar qua omvang vergelijkbaar. Ik haalde het aan omdat het er is gekomen dankzij de behoefte die er was, niet ondanks het feit dat Noord-Holland al vol ligt met allerlei wegen. En om aan te geven dat grenzen maar relatief zijn. Statistieken over infrastructuur op provincieniveau zijn leuk, maar sluiten niet uit dat er plaatselijk nog opgaven kunnen liggen.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [RSP] Regiospecifiek Pakket (Zuiderzeelijngelden)

Bericht door Kaaiman » vr 27 mei 2016, 15:17

Schelpenpaadje schreef:Hierbij werd gepleit voor een bijdrage van liefst 10 miljard, die er bij lange na niet is gekomen.
Voor de duidelijkheid: 10 miljard gulden, dus ongeveer 4,5 miljard euro, dus ruim het dubbele van de RSP-rijksbijdrage.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [RSP] Regiospecifiek Pakket (Zuiderzeelijngelden)

Bericht door Schelpenpaadje » vr 27 mei 2016, 15:41

^^ Belangrijk detail, bedankt :top:

rene154
stadsweg
Berichten: 402
Lid geworden op: vr 22 jun 2007, 13:47

Re: [RSP] Regiospecifiek Pakket (Zuiderzeelijngelden)

Bericht door rene154 » vr 27 mei 2016, 19:14

Schelpenpaadje schreef:^^
Als we met 2 miljard heel veel van de problemen in het noorden kunnen oplossen ten koste van misschien 1 of 2 projecten in de randstad, is daar dan fundamenteel iets mis mee? Denk aan al die miljarden aan aardgasbaten die de afgelopen vijf jaar in heel Nederland (vooral in de randstad) zijn geïnvesteerd. Met de slag die nu gemaakt kan worden is het noordelijke wegennet, zeker gezien de bevolkingsontwikkeling, voor de komende 30-50 jaar 'af'.
Er zijn zat projecten in de rest van Nederland (waarom toch elke keer Randstad vs het noorden?) die absoluut geen miljard of 2 kosten. Denk aan een verbreding van de A20 tussen Nieuwerkerk en Gouda. Of de A58. Deze laatste heeft al een hele ruimtereservering liggen. Of de A15 Dordrecht -Gorichem, ook voor een groot deel met ruimtereservering. Of.... vul maar in. Dat er toevallig ook een paar heel dure projecten in uitvoering zijn, betekent niet dat ze allemaal zo duur zijn. Oowja, die opmerking over gasbaten: die is écht niet relevant in deze discussie.
Met de ruimte die er nu bestaat is het zaak deze klus goed af te maken. Niet alleen vanwege de projecten zelf, maar ook vanwege de meerwaarde voor de regio in de komende decennia. Dat is wat anders dan geld opmaken omdat het op moet. Je moet verstandig kiezen. Daarom zijn diverse plannen ook terecht gesneuveld. En ik realiseer me best dat veel van het lijstje dat ik eerder postte niet realistisch is.
En met goed afmaken, doel je dan op luxeprojecten als het verbreden van de A7 tussen Drachten en Groningen? Wat is dan wel realistisch?
Je hoort mij niet zeggen dat er elders geen grote uitdagingen liggen. Volgens mij zijn er in de tussentijd in de rest van het land net zo goed flinke stappen gezet. Het aanpakken van knelpunten die dat nog verdienen moet niet afhangen van een eventueel surplus uit de RSP-gelden. Als dat al een substantieel bedrag is.
Misschien moet je je eens een beetje verdiepen in de infrastructuur in de rest van het land, de problemen die daar zijn, hoe lang ze er al zijn, en hoe lang ze er nog zullen zijn door geldgebrek. Zo wordt al jaren gelobbyd voor de verbreding van de A20, één van de grootste flessenhalzen van dit land. En dat is geen nieuw probleem, al jaren staat het daar in de spits stil. Het is zelfs fileknelpunt 2 van dit land! De verkeersproblemen die nu opgelost worden in noord-Nederland staan in geen verhouding tot een knelpunt als deze. Maar tot 2028 is er geen geld voor dit project. Dat is nog 12 jaar, en het probleem is al jaren aanwezig. En waar hebben we het dan over, 5 kilometer weg verbreden van 2x2 naar 2x3, door een weiland. Kost echt geen miljard. Waarom zou je geld, indien het werkelijk over is, niet overhevelen naar dit soort projecten? Welke échte knelpunten zijn er nu werkelijk nog over in noord-Nederland en zo urgent, dat je het geld echt niet elders in het land heel nuttig zou kunnen besteden? De opstelling die jij hanteert schaadt BV Nederland, en dus uiteindelijk ook noord-Nederland.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22844
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [RSP] Regiospecifiek Pakket (Zuiderzeelijngelden)

Bericht door harry » vr 27 mei 2016, 19:57

Rene schreef:Borrelpraat pur sang
Rene schreef:Jouw tegenopmerking zie ik dan ook slechts als 'goedkoop willen scoren'.
Rene schreef:met je gekweel
Schelpenpaadje: mijn complimenten dat je toch probeert inhoudelijk in te gaan op dit soort teksten. Ikzelf was al lang afgehaakt, ik vind die toon ver beneden peil.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [RSP] Regiospecifiek Pakket (Zuiderzeelijngelden)

Bericht door Vinny » vr 27 mei 2016, 20:32

Bovendien moet je ook in rekening brengen dat de afstanden die iemand aflegt in Noord-Nederland gemiddeld groter zijn dan in de Randstad. Voor een simpele verplaatsing als van woning naar een middelbare school kan je in de Randstad meestal wel op fietsafstand terecht, in Friesland en Drenthe heb je daar in veel gevallen gemotoriseerd vervoer voor nodig. Relatief betekent dat ook dat er meer hectare asfalt (of spoorrails) per inwoner nodig is om het vergelijkbare voorzieningenniveau voor de inwoners te realiseren. Dat is ook meteen het hele plattelandsprobleem in een notendop: om de voorzieningen in stand te houden heb je voor een plattelandsgemeenschap per definitie een slechter buisness-model dan in een grote stad (of agglomeratie), omdat zowel de afzetmarkt als de toelevering meer versnipperd is, waardoor dezelfde voorziening op het platteland een burger meer kost dan in de stad.

In een notendop is dat ook wel de economische drijfveer voor bedrijven, overheden en mensen om zich in steden te willen vestigen en in de stad te investeren.

Ik denk zelf dat het RSP pakket voor geheel Noord-Nederland wel een zinvolle investering is geweest. Het maakt de locale economie sterker, het houdt het gebied bereikbaar en het vergroot de attractiviteit. Hierdoor kan er een minder grote verschuiving richting de Randstad optreden en uiteindelijk profiteert de Randstad daar zelf ook van, want een tevreden werknemer in Leeuwarden die een huisje in Grouw heeft hoeft niet te verkassen naar Almere om daar aan te schuiven in de rij stilstaand blik richting Amsterdam als de economie van Friesland wel sterk genoeg is om groei te accomoderen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [RSP] Regiospecifiek Pakket (Zuiderzeelijngelden)

Bericht door Schelpenpaadje » zo 29 mei 2016, 9:13

harry schreef:
Rene schreef:Borrelpraat pur sang
Rene schreef:Jouw tegenopmerking zie ik dan ook slechts als 'goedkoop willen scoren'.
Rene schreef:met je gekweel
Schelpenpaadje: mijn complimenten dat je toch probeert inhoudelijk in te gaan op dit soort teksten. Ikzelf was al lang afgehaakt, ik vind die toon ver beneden peil.
Bedankt.

Heel irritant inderdaad dat iemand niet inhoudelijk ingaat op argumenten. Natuurlijk is mijn kennis beperkter dan dat van velen hier maar dat maakt mijn bijdrage nog geen borrelpraat. Ik heb die houding hier eerder ook bij anderen gezien en mensen daar op zien afhaken. Discussie hoort op een forum maar dit is afzeiken door er een paar quotes die hem goed uitkomen er uit te lichten. Jammer, want ik heb verder veel respect voor deze gebruiker en zou veel van hem willen leren. Maar kennelijk is er in zijn hoofd niet ruimte voor een ander gelijk dan het zijne.

Ik blijf zeggen: het oplossen van grote knelpunten elders in Nederland zou niet af moeten hangen van een overschot uit het RSP.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [RSP] Regiospecifiek Pakket (Zuiderzeelijngelden)

Bericht door Rene » zo 29 mei 2016, 22:20

harry schreef:Schelpenpaadje: mijn complimenten dat je toch probeert inhoudelijk in te gaan op dit soort teksten. Ikzelf was al lang afgehaakt, ik vind die toon ver beneden peil.
Ik vind het ver beneden peil om de verongelijkte "achtergestelde" noordeling uit te hangen. Daar is geen enkele reden toe. En ja, als iemand daar dan zonder argumenten in dóór blijft gaan kan diegene van mij de wind van voren krijgen. Een internetforum is geen safe space waar niemand zich mag uitlaten op een manier die een ander mogelijkerwijze negatief zou kunnen uitleggen, weet je. En als je bij het woordje 'gekweel' al afhaakt als beschrijving van een aantoonbaar nonsens verhaal, dan denk ik dat je niet meer teveel op andere delen van het internet moet komen. Daar worden wel andere woorden gebruikt. Sterker nog, op veel plekken zullen ze het woord 'gekweel' niet eens kennen. Daar gebruiken ze modernere, nòg veel minder verhullende bewoordingen met een nog veel explicieter intonatie.
Schelpenpaadje schreef:Heel irritant inderdaad dat iemand niet inhoudelijk ingaat op argumenten. Natuurlijk is mijn kennis beperkter dan dat van velen hier maar dat maakt mijn bijdrage nog geen borrelpraat.
Het feit dat je nog steeds niet inziet dat je eigen uitlatingen nergens op gebaseerd zijn maar wel sterk biased zijn, maakt dat de kwalificatie wel klopt.
Schelpenpaadje schreef:IMaar kennelijk is er in zijn hoofd niet ruimte voor een ander gelijk dan het zijne.
Ahum. Dat geldt voor jou. Jij staat niet open voor cijfers die het tegendeel bewijzen van je eigen statement. Je gaat er niet op in. En dan mij dit naar het hoofd slingeren. Nee, ik heb niet de behoefte om dan nog de discussie te voeren met je. Je hebt het geschopt tot op mijn vijand-lijstje, zodat ik je bijdragen niet meer hoef te lezen. En oh ja, op dat lijstje staat nu na 11 jaar forummen overigens maar 1 persoon. Wees er trots op.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22844
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [RSP] Regiospecifiek Pakket (Zuiderzeelijngelden)

Bericht door harry » zo 29 mei 2016, 23:54

Rene schreef:dan denk ik dat je niet meer teveel op andere delen van het internet moet komen.
Dat het op andere plekken nog erger is, is natuurlijk geen reden om het hier dan maar ook te doen. :idea:
(Edit: laat verder ook maar.)
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [RSP] Regiospecifiek Pakket (Zuiderzeelijngelden)

Bericht door Kaaiman » ma 30 mei 2016, 9:31

Waar is nou die (dis)like-knop?

In ieder geval:
:top: voor Harry's bijdrage
:down: voor Renés bijdrage
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18033
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: [RSP] Regiospecifiek Pakket (Zuiderzeelijngelden)

Bericht door Snelwegfreak » ma 30 mei 2016, 9:34

Ach, ik vind het wel meevallen wat René zegt. Ik kan mij de frustratie goed voorstellen als er op cijfers niet ingegaan wordt. Verder is het natuurlijk wederom ophef om iets wat werkelijk nergens over gaat :)
Enne gojje mins blieft altied leave.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [RSP] Regiospecifiek Pakket (Zuiderzeelijngelden)

Bericht door Schelpenpaadje » ma 30 mei 2016, 9:51

^^
In dit topic worden door meerdere mensen argumenten genoemd waarom je met die cijfers niet echt kunt aantonen of een provincie wel of geen achterstand heeft. Prima dat iemand daar niet mee om kan gaan. Vervolgens zo op de man te moeten spelen zegt meer over jezelf.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18191
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [RSP] Regiospecifiek Pakket (Zuiderzeelijngelden)

Bericht door mavas » ma 30 mei 2016, 14:28

Bedenk je wel het volgende: In elk ander land dan in Nederland worden hoogwaardige verbindingen ook aangelegd buiten de drukke gebieden. In Duitsland, Noorwegen, Zweden, Belgie, Spanje, etc.
Niet omdat de intensiteiten dit rechtvaardigen, maar om gebieden te ontsluiten, of de bereikbaarheid van gebieden te stimuleren.

De focus van Nederlanders ligt vrijwel altijd op intensiteiten, omdat in Nederland er eigenlijk altijd knelpunten in doorstroming zijn geweest.
Dat de focus in andere landen ligt op ontsluiting of verbetering bereikbaarheid is dan ook niet per definitie fout, of te bestempelen als onzin. Hij is gewoon ander dan de focus op intensiteiten/doorstroming.


Om even een voorbeeld te noemen, de A20 in Oost-Duitsland rechtvaardigt op grote delen qua intensiteiten echt geen autosnelweg, daar kun je best af met een 2+1-autoweg of een gebiedsontsluitingsweg. Maar omwille van de ontsluiting van zo'n groot gebied is toch gekozen voor autosnelweg. Hetzelfde voor bijvoorbeeld een E4 of E20 in Zweden; Die zou op grote delen ook gewoon 1+1 kunnen zijn. En zo kan ik nog wel veel meer voorbeelden noemen. Allemaal geen focus op intensiteiten.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: [RSP] Regiospecifiek Pakket (Zuiderzeelijngelden)

Bericht door Wouter N14 » ma 30 mei 2016, 15:20

^^ Zijn om diezelfde reden niet ook de A32 en A37 aangelegd?
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18191
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [RSP] Regiospecifiek Pakket (Zuiderzeelijngelden)

Bericht door mavas » ma 30 mei 2016, 16:20

^^ Dat zou nog best wel eens kunnen,als je die Nederlandse snelwegen bedoelt.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

rene154
stadsweg
Berichten: 402
Lid geworden op: vr 22 jun 2007, 13:47

Re: [RSP] Regiospecifiek Pakket (Zuiderzeelijngelden)

Bericht door rene154 » ma 30 mei 2016, 18:51

mavas schreef:Bedenk je wel het volgende: In elk ander land dan in Nederland worden hoogwaardige verbindingen ook aangelegd buiten de drukke gebieden. In Duitsland, Noorwegen, Zweden, Belgie, Spanje, etc.
Niet omdat de intensiteiten dit rechtvaardigen, maar om gebieden te ontsluiten, of de bereikbaarheid van gebieden te stimuleren.

De focus van Nederlanders ligt vrijwel altijd op intensiteiten, omdat in Nederland er eigenlijk altijd knelpunten in doorstroming zijn geweest.
Dat de focus in andere landen ligt op ontsluiting of verbetering bereikbaarheid is dan ook niet per definitie fout, of te bestempelen als onzin. Hij is gewoon ander dan de focus op intensiteiten/doorstroming.

Om even een voorbeeld te noemen, de A20 in Oost-Duitsland rechtvaardigt op grote delen qua intensiteiten echt geen autosnelweg, daar kun je best af met een 2+1-autoweg of een gebiedsontsluitingsweg. Maar omwille van de ontsluiting van zo'n groot gebied is toch gekozen voor autosnelweg. Hetzelfde voor bijvoorbeeld een E4 of E20 in Zweden; Die zou op grote delen ook gewoon 1+1 kunnen zijn. En zo kan ik nog wel veel meer voorbeelden noemen. Allemaal geen focus op intensiteiten.
Ik begrijp niet zo goed wat je hiermee wilt zeggen, Nederland, en dus ook noord-Nederland, heeft een heel fijnmazig snelwegen- en autowegennet in vergelijking met zo'n beetje elk land wat je noemt. Vrijwel overal in Nederland ben je binnen no-time op een weg waar je minimaal 100 km/uur kan rijden en zonder tegenliggers kan inhalen. Terwijl in de landen die je noemt dat zomaar anderhalf uur (of nog een stuk langer) rijden kan zijn. Vanuit Anjum ben je dan al voorbij Zwolle. Als er momenteel dan nog regio's in Nederland te benoemen zijn waar je echt nog wat aan de ontsluiting zou willen doen, waar je de bereikbaarheid wilt stimuleren, staat noord-Nederland bij mij niet bovenaan, maar de Achterhoek, of Zeeland. Waar ze het in de Achterhoek straks moeten doen met een halfbakken N18 oplossing, hebben in noord-Nederland zelfs Delfzijl en Dokkum straks hun eigen 2x2 stroomweg. Daar kunnen ze in de Achterhoek, of Zeeland, alleen maar van dromen. Of gewoon midden in de Randstad, in de dichtsbevolkste provincie van ons land: een gemeente als Schoonhoven.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [RSP] Regiospecifiek Pakket (Zuiderzeelijngelden)

Bericht door Vinny » ma 30 mei 2016, 19:01

Wouter N14 schreef:^^ Zijn om diezelfde reden niet ook de A32 en A37 aangelegd?
De A37 is aangelegd als internationale transportas. Dat de Duitsers het vervolgens nalaten om het vervolg van de route tot autosnelweg op te waarderen kun je de Nederlandse autoriteiten niet verwijten...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76294
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [RSP] Regiospecifiek Pakket (Zuiderzeelijngelden)

Bericht door Chris » ma 30 mei 2016, 19:34

Zelfs Noord-Nederland is al een stuk dichter bevolkt dan dunbevolkte regio's in Frankrijk of Spanje. Dus dan is het wel logisch dat er meer autowegen en autosnelwegen zijn. Het is eerder dat zoals gesteld, Oost-Nederland weinig goede verbindingen heeft. De Achterhoek is bijvoorbeeld vergeleken met andere landen nog best wel bevolkt, met grote dorpen en kleine stadjes op korte afstand van elkaar. Het nadeel is daar bovendien dat er heel veel rotondes zijn en je bijna nergens mag of kan inhalen, en reizen relatief tijdrovend is door het ontbreken van hoogwaardige verbindingen. Buiten de A1/A50 is daar bijna niks. Tuurlijk, vergeleken met de Randstad een dunbevolkte periferie, maar in internationaal opzicht geen leeg platteland.

De A32 en A37 voldoen overigens zeker wel aan de noodzaak voor een autosnelweg. Op de A37 rijden 20.000 tot 35.000 voertuigen tussen Emmen en Hoogeveen. Alleen het grensdeel is wat rustiger. Tja, vergeleken met de A2 of A4 is dat weinig, maar in internationaal opzicht is dat ruim voldoende om een autosnelweg te rechtvaardigen.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [RSP] Regiospecifiek Pakket (Zuiderzeelijngelden)

Bericht door Kaaiman » do 10 feb 2022, 16:58

harry, in het Westerscheldetunneltopic geheel offtopic, schreef: do 10 feb 2022, 13:39
Chris schreef: do 10 feb 2022, 11:59 Friesland heeft daar mijns inziens een stuk meer mee bereikt dan Groningen of Drenthe. In elk geval zijn het veel meer tastbare verbeteringen.
Groningen heeft een verbeterde N46 (Ring Groningen) en N366. Drenthe heeft/krijgt een verbeterde N34 en N391.
Ik weet niet of ik dit mag vergelijken, omdat het geld misschien ergens anders vandaan komt (?).
Er is RSP-geld voor een Ruimtelijk-Economisch Programma (REP), er is RSP-geld voor concrete bereikbaarheidsprojecten en er is RSP-geld voor het Regionaal Mobiliteitsfonds (RMf)

De Concrete Bereikbaarheidsprojecten zijn:
1. A7 Zuidelijke Ringweg Groningen (ZRG) fase 2;
2. Bereikbaarheid Leeuwarden;
3. Bereikbaarheid Assen;
4. N50 Ramspol-Ens;
5. N50 Ens-Emmeloord;
6. Openbaar Vervoer.

Het RMF (Regionaal Mobiliteitsfonds) is een pot geld waaraan het Rijk een deel RSP-geld bijdraagt, mits de regio's ook een substantieel deel bijdragen. De besteding van het RMF-geld is aan de regio. De regio heeft het als volgt verdeeld:
1. Bereikbaarheid gebiedsontwikkeling Emmen-Centrum;
2. Spoorlijn Zwolle-Coevorden-Emmen;
3. Bereikbaarheid gebiedsontwikkeling Heerenveen/Investeringsagenda DrachtenHeerenveen;
4. Bereikbaarheid gebiedsontwikkeling Groningen Centrale Zone;
5. Bereikbaarheid Lauwersmeergebied;
6. Bereikbaarheid Veenkoloniën;
7. A6/A7 Knooppunt Joure;
8. N31 Harlingen (traverse Harlingen) en gebiedsontwikkeling Harlingen;
9. Gebiedsontwikkeling Noordoost-Fryslân/Centrale As;
10. IGO Coevorden Stationsomgeving en Coevorden-Zuid;
11. N381 Drachten-Drentse grens;
12. Openbaar Vervoer in stad Groningen;
13. Verbetering busverbinding corridor West;
14. Maatregelen verkorting reistijd spoor Groningen-Bremen;
15. N33 Zuidbroek-Appingedam.

Zie o.a. ook de Twaalfde Voortgangsrapportage RSP over 2020: https://www.eerstekamer.nl/overig/20201 ... e/document

En een kaart met projecten die op een of andere manier een RSP-bijdrage hebben gekregen: http://www.rsp-projecten.nl/
Ik blijf het wel vreemd vinden dat op deze kaart al jaren meer projecten staan dan in de rapportage. Misschien gaat het om relatief kleine bijdragen uit het RSP. De N33 Assen - Zuidbroek bijvoorbeeld, toch wel een groter project dat in de rapportage nergens voorkomt, i.t.t. N33 Zuidbroek - Appingedam.
http://www.rsp-projecten.nl/ over de N33 Assen - Zuidbroek schreef:De kosten van verdubbeling van de N33 zijn ruim 200 miljoen euro. Bijna de helft van dit bedrag komt uit de regio: de provincie Groningen, de provincie Drenthe, diverse gemeenten en uit het Regio Specifiek Pakket (RSP); de compensatiegelden voor het niet doorgaan van de Zuiderzeelijn.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [RSP] Regiospecifiek Pakket (Zuiderzeelijngelden)

Bericht door boe! » do 10 feb 2022, 17:31

Kaaiman schreef: do 10 feb 2022, 16:58 Ik blijf het wel vreemd vinden dat op deze kaart al jaren meer projecten staan dan in de rapportage.
In de rapportage worden de projecten van het Ruimtelijk Economisch Programma samengevoegd.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [RSP] Regiospecifiek Pakket (Zuiderzeelijngelden)

Bericht door Kaaiman » do 10 feb 2022, 19:51

^^ De N33 Assen - Zuidbroek is geen onderdeel van het REP, want dat gaat alleen over niet-bereikbaarheidsgerichte maatregelen.

Maar er schoot me nog iets te binnen, even nagezocht en inderdaad:
Eerste Voortgangsrapportage RSP 2008 schreef:Bijdrage aan het project N33 Assen (zuid) – Zuidbroek
De meerkosten voor het realiseren van een half klaverblad met fly-over ten opzichte van de oorspronkelijke maatregel, namelijk een klaverblad met lusverbinding N33/A28 (bij de scope begroot op € 17 mln, prijspeil 2005), komen ten laste van het project Bereikbaarheid Assen.
Over de N34 aansluiting Klooster die eveneens niet in de rapportages voorkomt, maar wel op de kaart, heb ik nog gevonden dat alleen de verwerving, sanering, afboeking en overdracht van gronden door de gemeente Coevorden gedeeltelijk is betaald met RSP-geld. Dat zal wel onder de vlag van het RMf-project IGO Coevorden-Zuid zijn gedaan ter verbetering van de ontsluiting van de bedrijventerreinen in Coevorden-Zuid, waarbinnen o.a. ook de spoorboog met de Bentheimer Eisenbahn is gerealiseerd. In de toekomst zal de zuidelijke rondweg van Coevorden hier namelijk op de N34 worden aangesloten.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22844
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [RSP] Regiospecifiek Pakket (Zuiderzeelijngelden)

Bericht door harry » do 10 feb 2022, 21:13

Kaaiman schreef: do 10 feb 2022, 16:58
Dank. :)
(Kennelijk geldt bovenstaande niet als een quote waar de forumsoftware mij een notificatie over geeft.)
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [RSP] Regiospecifiek Pakket (Zuiderzeelijngelden)

Bericht door boe! » do 10 feb 2022, 21:53

Kaaiman schreef: do 10 feb 2022, 19:51 ^^ De N33 Assen - Zuidbroek is geen onderdeel van het REP, want dat gaat alleen over niet-bereikbaarheidsgerichte maatregelen.
Als je pagina 1 van de voortgangsrapportage nauwkeurig leest, dan weet je waarom niet alle projecten vermeld worden.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [RSP] Regiospecifiek Pakket (Zuiderzeelijngelden)

Bericht door Kaaiman » do 10 feb 2022, 22:27

In alle voortgangsrapportages bij elkaar wordt in veruit de meeste gevallen op zijn minst elk concreet bestedingsdoel een keer genoemd, zij het zeer beknopt en lang niet in elke jaargang.

Over bijvoorbeeld de landbouwtunnels N48 en de N34 aansluiting Exloo kan ik niets concreet RSP-achtigs vinden. Op de website staan ze genoemd, maar in de bijgaande tekst staat niets concreets over de financiering. Ook in andere bronnen kan ik het RSP-geld niet koppelen aan deze projecten, bijvoorbeeld de Drentse RSP-voortgangsrapportages die tot 2016 gemaakt werden voor de Provinciale Staten.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Plaats reactie