Grootste verzorgingsplaats langs de snelweg

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
brytje008
verkeersader
Berichten: 743
Lid geworden op: wo 02 sep 2015, 10:46

Grootste verzorgingsplaats langs de snelweg

Bericht door brytje008 » ma 13 jun 2016, 14:43

Ik zat me af te vragen, wat is in Nederland de grootste verzorgingplaats langs de snelweg? Ik dacht zelf misschien qua aantal voorzieningen den ruygen hoek op de a4??? Weten jullie het antwoordt hierop want ben toch benieuwd. Ik vind persoonlijk dat verzoringsplaatsen qua voorzieningen in Nederland altijd een beetje tegenvallen vergeleken met andere landen. Het zijn vaak kleine verzoringsplaatsen met alleen een tankstation.
Touren is rough so you got to be tough

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: grootste verzorgingsplaats langs de snelweg

Bericht door Kaaiman » ma 13 jun 2016, 14:53

Hoe wil je grootte meten?
  • Grootste (verharde) oppervlak
  • Meeste parkeerplaatsen
  • Grootste capaciteit tankstation (incl. evt. oplaadpunten)
  • Hoogste intensiteiten per tijdseenheid
  • Hoogste capaciteit eetvoorzieningen
  • enz.
;)
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5540
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: grootste verzorgingsplaats langs de snelweg

Bericht door nederland24 » ma 13 jun 2016, 14:54

Je kan kijken naar het aantal voorzieningen, maar ook naar de capaciteit van het aantal parkeerplaatsen voor auto's en vrachtauto's. Maar zo slecht doen wij het toch niet. Relatief veel tankstations langs de snelweg en de toiletten zijn meestal ook redelijk op orde. Alleen het aanbod qua eten en drinken kan misschien wel wat gevarieerder.

Gebruikersavatar
brytje008
verkeersader
Berichten: 743
Lid geworden op: wo 02 sep 2015, 10:46

Re: grootste verzorgingsplaats langs de snelweg

Bericht door brytje008 » ma 13 jun 2016, 14:56

^^ nou eigenlijk een combinatie van dat :hahaHAHA: Maar qua parkeerplaatsen, hoeveel voorzieningen er zijn, de intensiteiten per tijdseenheid etc etc.
Touren is rough so you got to be tough

Gebruikersavatar
brytje008
verkeersader
Berichten: 743
Lid geworden op: wo 02 sep 2015, 10:46

Re: grootste verzorgingsplaats langs de snelweg

Bericht door brytje008 » ma 13 jun 2016, 14:59

nederland24 schreef:Je kan kijken naar het aantal voorzieningen, maar ook naar de capaciteit van het aantal parkeerplaatsen voor auto's en vrachtauto's. Maar zo slecht doen wij het toch niet. Relatief veel tankstations langs de snelweg en de toiletten zijn meestal ook redelijk op orde. Alleen het aanbod qua eten en drinken kan misschien wel wat gevarieerder.
We doen het zeker niet slecht op het gebied van hoeveel verzorgingsplaatsen er zijn langs de snelweg. Maar het mag van mij wel wa uitgebreider wat betreft meer restaurants of andere gelegenheden. Ook vind ik de plekken met alleen een parkeerplaats zoals je in Frankrijk de 'aires de repos hebt' veel te weinig hier in Nederland. Maar dat is misschien mijn persoonlijke mening, niet dat ik er veel gebruik van zou maken omdat ik meestal grootte stukken achter elkaar rijdt. Maar voor mensen uit het buitenland zou dit best handig zijn.
Touren is rough so you got to be tough

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: grootste verzorgingsplaats langs de snelweg

Bericht door Jackbauer1350 » ma 13 jun 2016, 15:26

Volgens mij is Nederland behoorlijk uitgebreid wat betreft VZP's in vergelijking met andere landen. Meer dan 300 zijn er langs het hele snelwegennet te vinden. Toiletvooziening op de VZP's zonder verdere voorzieningen zoals in Duitsland zou hier wellicht ook niet misstaan. Er zijn wel een paar hiaten zoals de A4 nu. Na de laatste VZP van de A29 is er niets meer tot Antwerpen.
Verder zijn er als je het over eetgelegenheden hebt ook veel opties bij aansluitingen naar het onderliggend wegennet. Al zijn dat voornamelijk fastfoodketens.

Den Ruygen Hoek is wel één van de grootste inderdaad. De Lucht langs de A2 is ook vrij groot.

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: Grootste verzorgingsplaats langs de snelweg

Bericht door keokiracer » ma 13 jun 2016, 15:30

^^ Ruyven langs de A13 is ook een goede kandidaat.
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: grootste verzorgingsplaats langs de snelweg

Bericht door Rein » ma 13 jun 2016, 15:34

Ik maak, buiten incidenteel tanken, eigenlijk nooit gebruik van een VZP in Nederland. Elke bestemming in Nederland is normaal gesproken binnen ca 2,5 uur bereikbaar en rij ik daarom ook in één keer aan. De enige VZP waar ik echt gestopt ben voor een pauze is VZP Meedenertol op de A7 tussen Groningen en de grens. Daar kon ik nog mooi tanken voor ik de grens overging en het was tevens een mooi moment om na ruim 2 uur even wat te eten.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: grootste verzorgingsplaats langs de snelweg

Bericht door Pino » ma 13 jun 2016, 16:00

brytje008 schreef:
nederland24 schreef:Alleen het aanbod qua eten en drinken kan misschien wel wat gevarieerder.
We doen het zeker niet slecht op het gebied van hoeveel verzorgingsplaatsen er zijn langs de snelweg. Maar het mag van mij wel wa uitgebreider wat betreft meer restaurants of andere gelegenheden. Ook vind ik de plekken met alleen een parkeerplaats zoals je in Frankrijk de 'aires de repos hebt' veel te weinig hier in Nederland. Maar dat is misschien mijn persoonlijke mening, niet dat ik er veel gebruik van zou maken omdat ik meestal grote stukken achter elkaar rijd. Maar voor mensen uit het buitenland zou dit best handig zijn.
Ik denk dat de crux is dat het aantal lange-afstandsrijders op het Nederlandse snelwegennet veel lager is dan dat op de wegennetten van Duitsland en Frankrijk. Dat krijg je met een veel kleiner land, en daar komt dan nog eens bij dat Nederland maar nauwelijks een doorreis-land is. Dat draagt er allemaal aan bij dat mensen veel minder snel ergens halverwege hun rit gaan eten. Ik hoop van tijd tot tijd ook op een Duitse of Franse verzorgingsplaats-cultuur, maar het lijkt gewoon weinig realistisch. Het feit dat er op afritten tegenwoordig fast food-restaurants zitten, die kunnen overleven doordat ze ook de lokale markt bedienen, heeft het scenario alleen maar minder realistisch gemaakt, terwijl het het aanbod voor de weggebruiker feitelijk behoorlijk heeft verruimd.

Wat betreft de simpele parkeerplaatsen: ik vind de Nederlandse parkeerplaatsen altijd nogal minimalistisch. Zelden meer dan een klein lapje asfalt zeer kort op de snelweg, met niet of nauwelijks ruimte om een beetje te genieten van je rustmomentje. Letterlijk een parkeerplaats, en geen rustplaats / Rastplatz / Aire de repos. Een beetje meer groen eromheen neemt lawaai van de snelweg en wind weg, en geeft daarnaast nog een wat aangenamere setting. Met een wc-gebouwtje was het helemaal af geweest. Als men daarin had willen investeren, was ik met gemak akkoord gegaan met een wat lagere frequentie van parkeerplaatsen.

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3549
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: Grootste verzorgingsplaats langs de snelweg

Bericht door verfmeer95 » ma 13 jun 2016, 16:11

^^ Ik kreeg een keer een sms'je van iemand terwijl ik aan het rijden was. Dan merk je dat je soms nog best wel lang moet zoeken naar een VZP.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: grootste verzorgingsplaats langs de snelweg

Bericht door Coen Tunnel » ma 13 jun 2016, 16:22

Er zijn een aantal VZP's die een tankstation, een restaurant en een hotel/motel hebben. Sommige VZP's delen bepaalde functies via een voetgangerstunnel.

Een aantal VZP's die hieraan voldoen zijn:

A1 VZP Struik/Bolder
A4 VZP Den Ruygen Hoek
A16 VZP Hazeldonk

Aan de A6 voldoen VZP's Aalscholver en Lepelaar er ook aan, beiden hebben een restaurant met een paar hotelkamers, maar qua oppervlakte zijn het geen grote VZP's. Aan de N50 heeft VZP Zalkerbroek een tankstation en een motel-restaurant, maar ook dat is geen heel grote VZP. Maar voor een N-weg wel vrij groot. Aan de A58 zat tot 2012 ook een Van der Valk motel-restaurant bij de Wouwse Tol, maar die is gesloten.

De Lucht aan de A2 heeft geen hotel, maar is wel erg groot.

Niet een VZP, maar meer een soort grote truckstop, is Heierhoeve aan de A67 bij afrit Sevenum. Dat is ook een groot terrein met een restaurant, vergaderruimtes en een tankstation alleen voor trucks. Er zit bovendien een Burger King vlak naast. Iets verderop bij afrit Helden zitten aan de noordkant afrit ook een Tulip Inn, Domino's Pizza, AC Restaurant, nog een ander restaurant en een tankstation van Total. Aan de zuidkant van de afrit zit bovendien een McDonald's.

Hotels als Van der Valk zitten ook vaak bij afritten, soms ook met een tankstation er naast. En fastfoodrestaurants zitten ook dikwijls bij afritten. Zo komt in Zwolle een foodcourt met Burger King, Kentucky Fried Chicken en Subway bij elkaar, daarnaast zit een tankstation van Esso. Aan de overkant zit ook een Tango en schuin tegenover zit aan de andere kant van het kruispunt een McDonald's.
Pino schreef:Wat betreft de simpele parkeerplaatsen: ik vind de Nederlandse parkeerplaatsen altijd nogal minimalistisch. Zelden meer dan een klein lapje asfalt zeer kort op de snelweg, met niet of nauwelijks ruimte om een beetje te genieten van je rustmomentje. Letterlijk een parkeerplaats, en geen rustplaats / Rastplatz / Aire de repos. Een beetje meer groen eromheen neemt lawaai van de snelweg en wind weg, en geeft daarnaast nog een wat aangenamere setting. Met een wc-gebouwtje was het helemaal af geweest. Als men daarin had willen investeren, was ik met gemak akkoord gegaan met een wat lagere frequentie van parkeerplaatsen.
WC-gebouwtjes bij VZP's zonder verdere voorzieningen zijn er nauwelijks. VZP Oosterveen aan de A37 heeft het, maar dat is eigenlijk vooral een grote parkeerplaats voor vrachtwagens vlak voor de Duitse grens.

Langs de A28 over de Veluwe, een snelweg uit de jaren '60, zijn nog wel een aantal mooi gelegen VZP's (met en zonder voorzieningen). Bornheim/'t Loo bij Wezep, De Haere/De Kraaienberg bij 't Harde, Hendriksbos/Willemsbos bij Nunspeet en Leuvenhorst bij Hulshorst. Noordelijker langs de A28 is VZP Witte Molen wat meer aangekleed, en je kunt ook makkelijk naar de betreffende molen wandelen. Ook de andere VZP's bij Beilen en De Wijk hebben nog de nodige begroeiing. Langs de A27 zijn Galgeveld en Kalix Berna bij Teteringen wat meer in het bos verscholen. En langs de A67 ligt VZP Oeienbosch tegen het bos aan.

De al eerder door mij genoemde VZP's Aalscholver en Lepelaar langs de A6 tussen Lelystad en Almere vind ik voor Nederlandse begrippen trouwens wel bijzonder fraai, qua beplating en qua ligging. De A6 scoort wat dat betreft sowieso goed, ook bij VZP Han Stijkel kun je beschut zitten en is er zelfs een kleine kinderspeelplaats en VZP De Lanen ligt eigenlijk in het Tjeukemeer. Ook de VZP's Lemsterhop en Wellerzand zijn niet onaardig: ruim opgezet en met picknickbankjes.
Laatst gewijzigd door Coen Tunnel op ma 13 jun 2016, 16:36, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Grootste verzorgingsplaats langs de snelweg

Bericht door Jackbauer1350 » ma 13 jun 2016, 16:24

Bij een aantal van die enkel-parkeerplaats-VZP's is juist ook veel groen weggehaald om overlast weg te nemen van mensen die deze parkeerplaatsen gebruiken voor erotisch getinte afspraakjes. Om deze reden zijn er ook al enkele gesloten.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Grootste verzorgingsplaats langs de snelweg

Bericht door Wouter N14 » ma 13 jun 2016, 16:25

Vanaf vzp De Forten langs de A12 kan je toch een wandeling maken naar zo'n fort?
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: Grootste verzorgingsplaats langs de snelweg

Bericht door keokiracer » ma 13 jun 2016, 16:29

De A28 bij Nunspeet heeft ook zo'n tunneltje van VZP Willemsbos (zuidzijde) naar VZP Hendriksbos (noordzijde) met een Routiers restaurant. De A12 bij Veenendaal (Bloemheuvel/Oudenhorst) heeft geen tunneltje maar een brug.
De VZP's op de A50 net ten zuiden van Apeldoorn hebben allebei ook een restaurant

edit: Willemsbos (noordzijde) > Hendriksbos (noordzijde)
Laatst gewijzigd door keokiracer op ma 13 jun 2016, 16:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Grootste verzorgingsplaats langs de snelweg

Bericht door Jackbauer1350 » ma 13 jun 2016, 16:33

VZP's Sandelingen-Oost/West (A16) en de VZP's De Knoest/De Kroon (A27) zijn ook met elkaar verbonden door een loopbrug. Sandelingen is ook nog best ruim.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Grootste verzorgingsplaats langs de snelweg

Bericht door Coen Tunnel » ma 13 jun 2016, 16:48

keokiracer schreef:De A28 bij Nunspeet heeft ook zo'n tunneltje van VZP Willemsbos (zuidzijde) naar VZP Willemsbos (noordzijde) met een Routiers restaurant.
Hendriksbos aan de noordzijde en Willemsbos aan de zuidzijde. ;)

Dat restaurant is trouwens niets bijzonders, vrij verouderd en voor de wc vragen ze niet-gasten maar liefst € 1,00. De Q8 bij VZP Hendriksbos ziet er nog steeds zo uit: https://www.google.nl/maps/@52.3622715, ... 312!8i6656

Ook erg verouderd, klein, daar zijn geen wc's aanwezig en bij de deur hangt nog een sticker dat ze niet terug hebben van een 1000-guldenbiljet (de oude versie met Spinoza er op...).

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: Grootste verzorgingsplaats langs de snelweg

Bericht door keokiracer » ma 13 jun 2016, 16:58

Coen Tunnel schreef:
keokiracer schreef:De A28 bij Nunspeet heeft ook zo'n tunneltje van VZP Willemsbos (zuidzijde) naar VZP Willemsbos (noordzijde) met een Routiers restaurant.
Hendriksbos aan de noordzijde en Willemsbos aan de zuidzijde. ;)
B( :facepalm:
Gefixt. :bloemetje:
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76282
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Grootste verzorgingsplaats langs de snelweg

Bericht door Chris » ma 13 jun 2016, 17:02

verfmeer95 schreef:^^ Ik kreeg een keer een sms'je van iemand terwijl ik aan het rijden was. Dan merk je dat je soms nog best wel lang moet zoeken naar een VZP.
Langs provinciale wegen is het ook karig. Veel parkeerhavens zijn verdwenen.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Grootste verzorgingsplaats langs de snelweg

Bericht door Pino » ma 13 jun 2016, 18:15

Jackbauer1350 schreef:Bij een aantal van die enkel-parkeerplaats-VZP's is juist ook veel groen weggehaald om overlast weg te nemen van mensen die deze parkeerplaatsen gebruiken voor erotisch getinte afspraakjes. Om deze reden zijn er ook al enkele gesloten.
Ik lees zelfs op de Wegenwiki dat het beleid zou zijn de enkel-parkeerplaats-VZP's in algemene zin te sluiten. Vermoedelijk hangt dat deels met deze scene en andere sociale onveiligheid samen? In veel andere Europese landen lijkt deze problematiek minder te spelen, maar dat zal wel te maken hebben met de sterke verstedelijking in Nederland.

Ik snap de keuze, en ongetwijfeld speelt ook hier een rol dat de reguliere vraag naar enkel-parkeerplaats-VZP's op grote delen van de dag zeer beperkt is. Omdat het aantal VZP's met services daarentegen relatief hoog ligt (op de meeste snelwegen iedere 15 à 20 kilometer), valt de impact nog redelijk mee. In Duitsland en Frankrijk ligt het aantal enkel-parkeerplaats-VZP's hoger, maar heb je weer minder services. Door het uitsterven van de enkel-parkeerplaats-VZP's in Nederland krijg je een relatief laag aantal verzorgingsplaatsen, maar nog steeds een nette coverage. Dat SMS'je van verfmeer kun je in de regel toch wel binnen een minuut of tien lezen.

Dit wordt potentieel wat lastiger langs snelwegen waar de markt voor echte services beperkt is en die frequentie om wat voor reden dan ook economisch niet haalbaar is. Nou goed, genoeg afritten om aan die nood te voldoen, vaak ook voorzien van eetgegelenheid indien gewenst. Net zoals je ook op provinciale wegen wel even kunt afslaan om de auto stil te kunnen zetten.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Grootste verzorgingsplaats langs de snelweg

Bericht door Willem » ma 13 jun 2016, 18:18

keokiracer schreef:De A28 bij Nunspeet heeft ook zo'n tunneltje van VZP Willemsbos (zuidzijde) naar VZP Hendriksbos (noordzijde) met een Routiers restaurant.
Datzelfde geldt voor de VZP Tolnegen aan de A1 bij Stroe en de VZP's Raakeind/Molenweide langs de A58.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: grootste verzorgingsplaats langs de snelweg

Bericht door Jeroen » ma 13 jun 2016, 18:26

nederland24 schreef:maar ook naar de capaciteit van het aantal parkeerplaatsen voor auto's en vrachtauto's.
Geen enkele Nederlandse verzorgingsplaats heeft voldoende capaciteit voor vrachtwagens. Bij veel parkeerplaatsen is het soms al zo bedroevend dat je zelfs in het begin van de middag al geen plek meer kunt vinden. En er zijn nog steeds een aantal snelwegpompen die überhaupt geen officiële parkeerplaatsen voor vrachtwagens aanbieden.

Gebruikersavatar
brytje008
verkeersader
Berichten: 743
Lid geworden op: wo 02 sep 2015, 10:46

Re: Grootste verzorgingsplaats langs de snelweg

Bericht door brytje008 » ma 13 jun 2016, 18:32

^^ dat lijkt me als chauffeur heel frustrerend. Je zal maar bijna over je rij tijd zijn en een parkeerplek nodig hebben. Nou lekker dab als je op zo.n klein vzptje in Nederland terecht komt
Touren is rough so you got to be tough

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Grootste verzorgingsplaats langs de snelweg

Bericht door Coen Tunnel » ma 13 jun 2016, 18:39

Pino schreef:Dit wordt potentieel wat lastiger langs snelwegen waar de markt voor echte services beperkt is en die frequentie om wat voor reden dan ook economisch niet haalbaar is.
In Oostenrijk werkt men voornamelijk met VZP's aan één zijde van de weg, die middels een aansluiting ook van de andere zijde bereikbaar is. Dan heb je één tankstation, één winkel en één restaurant nodig, en is zoiets waarschijnlijk ook beter te exploiteren. Ook op rustige snelwegen in Frankrijk komt dat voor, en zo nu en dan ook in Duitsland en Zwitserland.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Grootste verzorgingsplaats langs de snelweg

Bericht door Wouter N14 » ma 13 jun 2016, 18:58

^^ In Nederland hebben we dat met Breezanddijk op de Afsluitdijk, maar daar zijn amper voorzieningen.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Grootste verzorgingsplaats langs de snelweg

Bericht door Pino » ma 13 jun 2016, 19:07

Coen Tunnel schreef:In Oostenrijk werkt men voornamelijk met VZP's aan één zijde van de weg, die middels een aansluiting ook van de andere zijde bereikbaar is. Dan heb je één tankstation, één winkel en één restaurant nodig, en is zoiets waarschijnlijk ook beter te exploiteren.
Vind dat altijd zeer elegante oplossingen. En zelfs op drukkere wegen kan het zin hebben, omdat je op één grote verzorgingsplaats een diverser (horeca)aanbod kunt neerleggen dan op twee kleine. Hoe dan ook kennen we die benadering in Nederland niet. Naast Breezanddijk zonder werkelijke voorzieningen kom je met het brugrestaurant van Den Ruijgen Hoek en de wegrestaurants met tunnel of brug naar de parkeerplaats aan de andere kant nog een beetje in de buurt, maar daar is dan wel alles mee gezegd.

Misschien staat men hier voor de principiële keuze wat je weggebruikers precies direct aan de snelweg wilt aanbieden. Vind je het op snelwegen in dunnerbevolkt gebied wel okee dat verkeer moet uitwijken naar services op de afritten? Is het antwoord op die vraag positief, dan hoef je niets te veranderen. Als je als wegbeheerder vindt dat je weggebruikers een minimumniveau aan parkeerruimte, tankstops en wegrestaurants moet aanbieden op verzorgingsplaatsen, moet men toch eens naar die Frans/Zwitsers/Oostenrijkse optie kijken.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Grootste verzorgingsplaats langs de snelweg

Bericht door Coen Tunnel » ma 13 jun 2016, 19:18

Wouter N14 schreef:^^ In Nederland hebben we dat met Breezanddijk op de Afsluitdijk, maar daar zijn amper voorzieningen.
Alleen een tankstation, en daar zal het behalve met verkeersaanbod ook met ruimte te maken hebben.

In Duitsland heb je een aantal bijzondere situaties dat Raststättes aan één zijde van de weg via een eigen afrit over het OWN bereikbaar zijn vanaf de andere kant. Je kunt op die manier ook het OWN legaal op, vaak zijn het maar smalle landweggetjes, maar het staat niet bewegwijzerd. Goede voorbeelden zijn Pforzheim aan de A8, Baden-Baden aan de A5 en Gruibingen aan de A8. Bij deze VZP's is het tankstation niet bereikbaar, maar wel de Raststätte (en bij Baden-Baden ook het motel en de Autobahnkirche). Bij Gruibingen is er aan de noordzijde van de weg dan nog wel een VZP zonder voorzieningen, net als bij Pforzheim aan de zuidzijde.
Pino schreef:Vind dat altijd zeer elegante oplossingen. En zelfs op drukkere wegen kan het zin hebben, omdat je op één grote verzorgingsplaats een diverser (horeca)aanbod kunt neerleggen dan op twee kleine.
Zeker. En een viaductje of tunneltje voor al het verkeer zal goedkoper zijn dan een heel brugrestaurant en twee tankstations. Een voetgangersbrug of -tunnel is leuk, maar genoeg mensen zullen er geen zin in hebben om eerst drie-vier minuten te lopen naar de andere kant, zeker niet als het koud is. Kortom, één grote VZP aan één zijde van de weg kan een goede oplossing zijn. Misschien dat dan op veel plekken in Nederland een restaurant (zoals in Duitsland, Frankrijk, Zwitserland, Oostenrijk, Italië en ook België) dan beter te exploiteren is.

Gebruikersavatar
brytje008
verkeersader
Berichten: 743
Lid geworden op: wo 02 sep 2015, 10:46

Re: Grootste verzorgingsplaats langs de snelweg

Bericht door brytje008 » ma 13 jun 2016, 20:50

Maar is het niet haalbaar om langs de snelwegen net als in Duitsland een soort van autohoven te creëren? Zoals bijvoorbeel langs de a1 die enorm veel vrachtverkeer verwerkt maar te weinig parkeercapaciteit heeft langs de VZP'S. Want zo creëer je meteen parkeerplaatsen voor vrachtwagens, en kan je meer gevarieerde restaurants vestigen.

Kan iemand mij vertellen waarom je trouwens langs de snelweg altijd die eeuwige AC, la place mac donalds etc etc restaurants ziet en nooit is echt 1 heel goed restaurant van een ander keten? Hebben die ketens de rechten gekocht om langs de snelweg te serveren??
Touren is rough so you got to be tough

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Grootste verzorgingsplaats langs de snelweg

Bericht door Coen Tunnel » ma 13 jun 2016, 20:59

^^ Van der Valk, De Goudreinet, Burger King en Hajé zitten ook frequent aan of vlakbij de snelweg. Her en der ook wel KFC en Subway. Volgens mij is er keuze zat. Welke ketens zou je verder nog willen zien?

In o.a. Duitsland, Zwitserland en ook in Noorwegen zitten restaurants van Marché, maar dat lijkt sterk op La Place in Nederland. De Franse restaurants van L'Arche voegen in Nederland weinig toe. Zelfbedieningsrestaurants zoals Gusticus of AXXE in Duitsland hebben we hier niet echt. In Italië hebben ze Autogrill, die zijn in Nederland eigenaar van AC.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Grootste verzorgingsplaats langs de snelweg

Bericht door Wouter N14 » ma 13 jun 2016, 21:04

En daarbij, er moet wel vraag zijn. En zoals Pino al eerder stelde, is die kleiner dan in echte transitlanden zoals Frankrijk en Duitsland.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Grootste verzorgingsplaats langs de snelweg

Bericht door Coen Tunnel » ma 13 jun 2016, 21:10

^^ Ik denk dat op een aantal routes die vraag er zeker wel is. Wegen als de A1, A2, A4, A12, A15, A16, A27, A28, A50, A67, A73, A76. Maar lang niet overal. In Frankrijk en Duitsland zijn de voorzieningen op rustige en internationaal minder belangrijke snelwegen ook beduidend minder.

Plaats reactie