Energie, emissienormen auto's en alternatieve brandstoffen

Over de relatie tussen verkeer en milieu

Moderator: Moderatoren

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Energie, emissienormen auto's en alternatieve brandstoffen

Bericht door RSK » wo 01 jun 2016, 19:54

Eerlijk gezegd vraag ik me af hoeveel mensen er zinnig gebruik van kunnen maken. Mijn ervaring is dat het werkt door in zijn vrij stil te staan. Zo'n 90% van de mensen stopt, zet hem in zijn 1e versnelling en houdt de poot op de koppeling.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: Energie, emissienormen auto's en alternatieve brandstoffen

Bericht door captain007 » wo 01 jun 2016, 19:58

In mijn auto met automaat werkt het als ik in de parkeerstand sta of de rem ingedrukt heb voor iets langere tijd zoals voor een VRI wachten. Vind het wel vaak irritant in de file. Soms zet ik em dan ook handmatig uit.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Energie, emissienormen auto's en alternatieve brandstoffen

Bericht door duikgek89 » wo 01 jun 2016, 21:42

Zou je niet meer besparen door gewoon zoveel mogelijk te blijven rollen?

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Energie, emissienormen auto's en alternatieve brandstoffen

Bericht door Rene » do 02 jun 2016, 10:34

^^
Niet als je daardoor hiaat veroorzaakt. Want dan mis je soms verlenggroen, en moet je dus alsnog wachten, terwijl je met aansluiten en stoppen wèl verlenggroen had kunnen krijgen, en uiteindelijk veel minder lang had stilgestaan.

Starlet
stadsweg
Berichten: 397
Lid geworden op: do 02 jun 2011, 13:06
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Energie, emissienormen auto's en alternatieve brandstoffen

Bericht door Starlet » ma 06 jun 2016, 10:13

Ik meen ergens ooit gelezen te hebben dat een start/stop-system pas voordeel heeft bij gelijk/langer dan 30 seconden stilstaan.
Ik maak er gebruik van als ik voor de tunneldosering op de A4 stil sta of voor een VRI waarvan ik zeker weet dat ik gezien de cyclus zo'n 30 seconden stil sta, anders niet.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Energie, emissienormen auto's en alternatieve brandstoffen

Bericht door Snelwegfreak » ma 06 jun 2016, 10:14

Ik heb geen start/stopsysteem. Ik zet de motor zelf wel uit als ik (wat langer) voor een geopende brug of gesloten spoorwegovergang sta.
Enne gojje mins blieft altied leave.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Energie, emissienormen auto's en alternatieve brandstoffen

Bericht door waldo79 » ma 06 jun 2016, 12:01

Op mijn vorige auto zat het wel gemonteerd, ik gebruikte het wel, maar alleen als ik langer stil moest staan bij een verkeerslicht. In mijn huidige auto zit er geen start-stopsysteem en eerlijk gezegd mis ik het niet 8-)

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Energie, emissienormen auto's en alternatieve brandstoffen

Bericht door duikgek89 » ma 06 jun 2016, 13:00

Rene schreef:^^
Niet als je daardoor hiaat veroorzaakt. Want dan mis je soms verlenggroen, en moet je dus alsnog wachten, terwijl je met aansluiten en stoppen wèl verlenggroen had kunnen krijgen, en uiteindelijk veel minder lang had stilgestaan.
Dat is inderdaad waar. De kunst is het inschatten van hoever je moet afremmen om zo hard mogelijk te blijven rollen zonder het gat te groot te maken en daardoor verlenggroen te missen.

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Energie, emissienormen auto's en alternatieve brandstoffen

Bericht door Jackbauer1350 » wo 08 jun 2016, 0:53

Volgens mij ben je ook lekker snel door je startmotor heen met zo'n start/stopsysteem.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Energie, emissienormen auto's en alternatieve brandstoffen

Bericht door RSK » wo 08 jun 2016, 1:00

Een man die op een nuchtere toon zeer diplomatiek uit weet te leggen wat er schort aan plannen voor meer windenergie. Jammer dat zo iemand geen breder platform krijgt.

https://t.co/ST0nEnpt5n
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Energie, emissienormen auto's en alternatieve brandstoffen

Bericht door Egbert » wo 08 jun 2016, 7:52

Ik vind eerder dat dit soort mensen de plank heel ver mis slaan. Natuurlijk zul je in de huidige situatie een probleem hebben als je volledig overgaat naar PV en wind, maar over 10 of 20 jaar is de situatie al compleet anders. Batterijopslag daalt momenteel in prijs met 15% per jaar, dat is 4x goedkoper over 10 jaar, 16x over 20 jaar. En de prijsdaling is momenteel aan het versnellen.
Zou een Tesla Powerwall nu € 3.000 voor 7 kWh zijn, over 20 jaar is dat € 200. Er zijn in Amerika nu al bedrijven die gridstorage aanbieden op basis van accu's omdat dat goedkoper is dan stroom uit elektriciteitscentrales voor de piekmomenten. In Drente is een boer die 310 kWp aan zonnepanelen heeft en een zeecontainer met 294 kWh aan accu's om het overschot op te slaan. Omdat hij wel piektarieven betaalt (het normale huishouden niet) verwacht hij de kosten daarvan in 7 jaar terugverdiend te hebben (de bouwer verwacht 5).
Gridopslag is nu al rendabel, als je spotprijzen moet betalen. De consument betaalt een gemiddelde prijs en daar is dat dus nog niet interessant voor.
In Frankrijk misschien wel al, met hun gedifferentiëerde energieprijzen.

Hoe moet ik dit trouwens lezen?
Op dit moment komt zo’n 5 procent van onze stroom van windmolens, 0,7 procent van ons jaarlijkse energiegebruik

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Energie, emissienormen auto's en alternatieve brandstoffen

Bericht door boe! » wo 08 jun 2016, 8:14

Stroom is een vorm van energieverbruik, maar het begrip energieverbruik is breder en bevat bijvoorbeeld ook het verbruik van gas.

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: Energie, emissienormen auto's en alternatieve brandstoffen

Bericht door Lekkere Kwal » wo 08 jun 2016, 11:49

Jackbauer1350 schreef:Volgens mij ben je ook lekker snel door je startmotor heen met zo'n start/stopsysteem.
Start/stop systemen gebruiken meestal geen ouderwetse startmotor met bendix maar een geintegreerde motor in het vliegwiel of ontbranding in cilinders. Dat verklapt ook een beetje waarom je het steeds meer ziet: de automerken boeit het milieu niet zo, maar wel de betrouwbaarheid (of de beleving daarvan) en gebruiken daarom bij voorkeur geen ouderwetse startmotor meer.

Starlet
stadsweg
Berichten: 397
Lid geworden op: do 02 jun 2011, 13:06
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Energie, emissienormen auto's en alternatieve brandstoffen

Bericht door Starlet » vr 10 jun 2016, 11:01

RSK schreef:Een man die op een nuchtere toon zeer diplomatiek uit weet te leggen wat er schort aan plannen voor meer windenergie. Jammer dat zo iemand geen breder platform krijgt.

https://t.co/ST0nEnpt5n
De beste man slat anders de plank aardig mis m.b.t. het rendement van gasgestookte centrales. Deze ~30% geldt voor de gasturbine in simple cycle, in combined cycle zijn rendementen van 60,5/61% al haalbaar (vollast).

Overigens zie ik meer heil in de productie van waterstof/methaan in geval van een overschot aan windenergie dan in batterij-opslag.

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3549
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: Energie, emissienormen auto's en alternatieve brandstoffen

Bericht door verfmeer95 » vr 10 jun 2016, 11:54

Starlet schreef: Overigens zie ik meer heil in de productie van waterstof/methaan in geval van een overschot aan windenergie dan in batterij-opslag.
Als je het Europees regelt, zou je ook aan stuwmeeropslag kunnen denken. Zet een pomp aan de voet van een waterkrachtcentrale die het water omhoog pompt, en laat het dan via de waterkrachtcentrale weer naar beneden stromen.

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5069
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: Energie, emissienormen auto's en alternatieve brandstoffen

Bericht door Rogier » vr 10 jun 2016, 11:59

Het blijft in de meeste gevallen toch meer gerommel in de marge.
Naar mijn mening gaat men vooral grootschallig inzetten op kernenergie (liefst op de 4de generatie centrales) en waterkracht.
Verder geen nieuwe windmolens en bestaande windmolens moeten verwijderd worden, als deze economisch gezien afgeschreven zijn.
Windmolens kunnen namelijk voor een hoop instabiliteit in het hoofdnet zorgen. Dit laatste kan voor een blackout zorgen als daar niet goed op wordt ingesprongen.

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: Energie, emissienormen auto's en alternatieve brandstoffen

Bericht door Lekkere Kwal » vr 10 jun 2016, 14:10

^^ geen van de bronnen is perfect. Waterkracht werkt alleen bij een overschot aan water, dat kan met ons dynamische klimaat zomaar eens tegenvallen. Zie bijvoorbeeld Venezuela. Daarnaast schaalt het nauwelijks; je kan een stuwmeer niet makkelijk meer productie laten opbrengen met meer centrales (want dan loopt het sneller leeg en de rivieren moeten capaciteit hebben) en nieuwe stuwmeren hebben ook een flinke lokale mileuimpact.

De boeman van de instabiliteit lijkt me een beetje vergezocht. In Duitsland heeft men steeds vaker overcapaciteit door windenergie die men ook kwijt kan, zeker naar het instortende België, en geen last van een uitvallend netwerk door blackouts.

Naar mijn mening is juist zoveel mogelijk verschillende bronnen gebruiken de beste methode. Zo blijf je in alle gebieden investeren in ontwikkeling om de efficiëntie en milieubelasting te verbeteren en spreid je je risico. Daar hoort wat mij betreft ook wind bij.

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Energie, emissienormen auto's en alternatieve brandstoffen

Bericht door Egbert » vr 10 jun 2016, 14:39

Lekkere Kwal schreef: Naar mijn mening is juist zoveel mogelijk verschillende bronnen gebruiken de beste methode. Zo blijf je in alle gebieden investeren in ontwikkeling om de efficiëntie en milieubelasting te verbeteren en spreid je je risico. Daar hoort wat mij betreft ook wind bij.
De vraag is vooral wat dat gaat kosten en hoe de kosten verrekend worden. Op de spotmarkt zijn de prijzen voor stroom al regelmatig negatief, en er zijn al bedrijven die aan spotprijzen gerelateerde prijzen betalen (die krijgen op een bepaald punt dus betaald om stroom te verbruiken). Die negatieve prijzen komen uit de zak van de conventionele centrales, want windmolens en PV schakel je zonder problemen af als je zou moeten betalen om stroom te leveren. PV uitschakelen gaat niet op voor consumenten omdat die geen spotprijzen betalen.

Dus als een conventionele centrale al minder gebruikt wordt en soms moet betalen om stroom weg te zetten (want uitschakelen gaat ook niet altijd zomaar), welk effect heeft dit op de stroomprijs? En vooral: hoe betaalt een burger met een 0-op-de-meter woning?

Wat overigens niet betekent dat ik niet voor grootschalige toepassing van PV en wind ben. Ik ben echter nuchter genoeg om te onderkennen dat het wat veranderingen teweeg zal brengen en dat je nu niet kunt voorspellen hoe over 10 jaar de rekening van je elektriciteitsbedrijf eruit ziet.

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: Energie, emissienormen auto's en alternatieve brandstoffen

Bericht door Lekkere Kwal » vr 10 jun 2016, 14:54

^^ negatieve spotprijzen hoeven geen probleem te zijn, het gaat erom dat je gemiddeld genoeg verdient aan je stroom. Zolang je genoeg export-partners hebt (ook binnenlands) dan maakt het niet uit dat je pieken meemaakt dat je het weg moet zetten. Ik zie dat ook niet zozeer als een probleem maar een bijeffect van nieuwe energiebronnen. Je kan niet én allerlei lokale bronnen toevoegen én een eenvoudig, doorzichtig stroomnet houden. Je zal toch om moeten naar een dynamischer systeem van vraag en aanbod. Eventueel met sluiting of parkeren van conventionele centrales, iets wat natuurlijk al die tijd het doel was. Je gaat geen CO2 reduceren door de oude centrales in leven te houden 'want het komt uit hun zak'. Straks is het ook nog zielig voor de oliebedrijven dat we massaal op andere brandstoffen en elektra overstappen.

Niet voor niets is men de laatste jaren meer stroomverbindingen door Europa aan het plannen en aanleggen, alsmede meer onderzoek aan het doen naar energie-opslag. Zowel lokaal (accupacks) als centraal (zout bijvoorbeeld).

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5069
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: Energie, emissienormen auto's en alternatieve brandstoffen

Bericht door Rogier » vr 10 jun 2016, 15:35

^^

Het probleem is dat investeren in conventionele centrales niet rendabel is, als deze maar beperkt gebruikt worden, terwijl deze wel noodzakelijk zijn als back-up system. Om die reden ben ik kritisch over bepaalde vormen van energie. Vooral omdat deze minder goed te sturen zijn.
Laatst gewijzigd door Rogier op vr 10 jun 2016, 18:15, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Energie, emissienormen auto's en alternatieve brandstoffen

Bericht door Rene » vr 10 jun 2016, 17:46

Rogier schreef:confessionele centrales
:lol:

conventionele ? ;)

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: Energie, emissienormen auto's en alternatieve brandstoffen

Bericht door Ds79m » vr 10 jun 2016, 17:53

In Noord-West Europa was het aanbod van elektriciteit tot voor kort prima gediversificeerd. Met kernenergie in Frankrijk en België, wind in Duitsland en Denemarken, solar in Duitsland en België, gas in Nederland en kolen in Duitsland en Nederland. Nu alle landen overdreven investeren in een op zichzelf onrendabele en onvoorspelbare bron als windenergie, neemt het risico toe, omdat het aantal conventionele centrales afneemt, mogelijk tot een niveau waar bij incidenten de leveringszekerheid in het gedrang komt (zoals België vorig jaar winter).
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5069
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: Energie, emissienormen auto's en alternatieve brandstoffen

Bericht door Rogier » vr 10 jun 2016, 18:20

Rene schreef:
Rogier schreef:confessionele centrales
:lol:

conventionele ? ;)
Al veranderd, want centrales hebben weinig met het geloof :lol: te maken.

Ik hoop wel dat de politiek i.p.v. allerlei subsidies aan windmolens, enz gaat steken, maar geld in algemene onderzoek en ontwikkeling gaat steken.
Dit laatste is zeker noodzakelijk, omdat de huidige vormen van energie opwekking redelijk veel nadelen heeft. Nieuwe vormen van energie opwekking zijn om die reden noodzakelijk en daar is meer geld voor onderzoek voor nodig. Vreemd dat dit soort initiatieven niet \ nauwelijks besproken worden tijdens de klimaattoppen.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Energie, emissienormen auto's en alternatieve brandstoffen

Bericht door RSK » vr 10 jun 2016, 19:15

Rogier schreef:
Rene schreef:
Rogier schreef:confessionele centrales

conventionele ? ;)
Al veranderd, want centrales hebben weinig met het geloof :lol: te maken.
Nou ja... De windhandel heeft anders alles met het groene geloof te maken, dus wat dat betreft. ;)
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Energie, emissienormen auto's en alternatieve brandstoffen

Bericht door RSK » za 11 jun 2016, 11:31

Nieuws uit Zweden: in het kader van schone én betaalbare energie gaat men daar tot wel 10 nieuwe kerncentrales bouwen, ter vervanging van de oude centrales uit de jaren '70 en '80. Ongeveer 34% van de Zweedse stroom komt nu uit kernenergie.

http://uk.mobile.reuters.com/article/id ... 5?irpc=932
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Energie, emissienormen auto's en alternatieve brandstoffen

Bericht door Rene » za 11 jun 2016, 13:24

Hopelijk worden het niet alleen conventionele kerncentrales.
Maar dit is in elk geval zinniger beleid dan dat windmolentjesgedoe bij ons.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Energie, emissienormen auto's en alternatieve brandstoffen

Bericht door RSK » di 14 jun 2016, 20:37

"Windmolens draaien niet op wind, maar op subsidie": Wie herinnert zich die uitspraak van Mark Rutte niet? Gelukkig is er weer een praktijkvoorbeeld dat dit haarfijn onderschrijft:
Studio Alphen schreef:Windmolens langs N11 bij Alphen en Hazerswoude verdwijnen
14-06-2016
ALPHEN AAN DEN RIJN/HAZERSWOUDE-RIJNDIJK – De windmolens langs de N11 bij Alphen aan den Rijn en Hazerswoude-Rijndijk gaan weg.

Dat is besloten door exploitant Prodeon. De aangevraagde subsidie is niet toegekend door het Rijk en het is volgens Prodeon niet rendabel om de oude windmolens te laten staan.
De windmolens zijn in het voorjaar van 2007 opgetuigd, en zullen dus na ongeveer 9,5 jaar afgebroken worden. Een applausje voor de belastingbetaler. Erg bevreemdend is het overigens niet. Immers is energie uit wind niet zozeer gratis, maar vooral waardeloos.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Energie, emissienormen auto's en alternatieve brandstoffen

Bericht door Wouter N14 » di 14 jun 2016, 20:40

^^ Dat bericht is niet volledig, er komen hogere voor in de plaats (bericht van 18 mei):
Ze worden afgebroken om plaats te maken voor twee nieuwe molens die hoger en breder zijn. De kop van de molen komt nu op 69 meter hoogte te zitten. Met de wieken erbij wordt het hoogste punt 110 meter. Op dit moment is dat 99,5 meter. De oude molens gaan niet naar de schroothoop, maar worden verscheept naar Litouwen waar ze weer worden opgebouwd.
http://www.omroepwest.nl/nieuws/3155696 ... -verdwenen
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Energie, emissienormen auto's en alternatieve brandstoffen

Bericht door Chris » di 14 jun 2016, 20:46

Tja, de VVD zette zich voor het blok, tegen windturbines, maar wel doelstellingen duurzame energie willen halen. Dat kan schijnbaar niet zonder subsidie, net als dat rare verhaal van laatst om bos te kappen in de VS en dat hierheen te verschepen en op te stoken als biomassa om het aandeel hernieuwbaar op papier omhoog te krijgen.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Energie, emissienormen auto's en alternatieve brandstoffen

Bericht door RSK » di 14 jun 2016, 21:02

^^ Inderdaad, men haalt nu de houtpellets voor bijstook uit Noord-Amerika. Tijdens de hoogtijdagen van het Oekraïne-conflict werd biomassa gepropageerd als manier om minder afhankelijk te worden van Russisch gas. Daar ontstond een tijdje later wat rumoer over, toen bleek dat de houtsnippers in de Baltische staten gedroogd werden door Russisch gas te stoken. :lol:
Wouter N14 schreef:Dat bericht is niet volledig, er komen hogere voor in de plaats (bericht van 18 mei):
Dat bericht gaat om de molens bij de A4, die uit het door mij geplaatste bericht staan aan de N11 bij Alphen aan den Rijn.

Overigens is dat ook een mooi voorbeeld van schijnduurzaamheid: hier molens afbreken omdat de subsidie op is, vervolgens op een vast niet 100% elektrisch vrachttransport, en dan aan de andere kant van Europa opnieuw opbouwen. Dat is natuurlijk omdat de subsidiecyclus 10 jaar is, zodat er na 10 jaar een nieuwe geplaatst moet worden. Iedere leek zou bedenken dat het efficiënter zou zijn om gelijk die nieuwe in Litouwen te bouwen en deze te laten staan tot aan het einde van de technische levensduur, maar dat levert domweg minder centen op. Anders gezegd: om de exploitant een vette winst te bezorgen, betaalt de belastingbetaler hier een schep bovenop de rekening.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Plaats reactie