Wegverlichting in Nederland

Bespreek hier alles over de Nederlandse autosnelwegen, wat je niet in de andere subfora kwijt kunt. Zoals geschiedenis, gebruik, knooppunten, aansluitingen, intensiteiten, etcetera.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door Jackbauer1350 » wo 10 feb 2016, 22:26

Bij de Galecopperbrug van de A12 is niet met de renovatie gelijk de lijnverlichting vervangen. Er waren een paar stukken verwijderd om ruimte te maken voor een paar doorgangen. Die stukken zijn zelfs na de werkzaamheden weer in ere hersteld. Toch wel opvallend.
Ze hadden net zo goed meteen nieuwe verlichting kunnen neerzetten aangezien er toch wegvakken waren afgezet voor de brugrenovatie.

Uiteindelijk zal RWS er niet aan ontkomen omdat er simpelweg geen onderdelen meer zijn om kapotte lampen te herstellen. Als de onderdelen van alle inmiddels verwijderde lijnverlichting netjes in een opslag zijn gelegd dan kunnen de overgebleven stukken nog gerepareerd worden de komende jaren. Maar dat zal wel niet het geval zijn denk ik. Kost meer tijd om het netjes weg te halen dan simpelweg alle kabels botweg door te knippen. Bij de masten op de A10 oost is destijds gewoon de slijptol erin gezet anderhalve meter boven de grond.

Gebruikersavatar
Naturist
expressweg
Berichten: 3508
Lid geworden op: zo 16 jan 2011, 15:48
Locatie: Meijerij, omgeving 's-Hertogenbosch

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door Naturist » wo 10 feb 2016, 23:22

Seat Ibiza schreef:^^
Serieus? Lijnverlichting laten staan omdat sommige mensen dat mooi vinden? Uiteraard mag er best naar esthetische zaken gekeken worden, maar het nodeloos handhaven van een paar lampjes aan een kabel lijkt mij daar niet onder te vallen.
Van jou mag er naar alles estetisch gekeken worden zolang het alternatief maar goedkoper is.
Weet je wat het allergoedkoopste is? In iedere mast de slijptol zetten en de restanten verkopen aan de hoogste bieder.
Ik verlang naar de tijd dat de Nederlandse regering deed wat het hoort te doen: Vooruit zien.
Wat daarbij hoort is toekomstvast en redundant bouwen. 

N ° de membre 40

Archeopendra1234
verkeersader
Berichten: 575
Lid geworden op: di 30 sep 2014, 19:19
Locatie: Antwerpen

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door Archeopendra1234 » wo 10 feb 2016, 23:53

^^ LED-strips met hoogrendement-LED's zijn in mijn ogen een mooie, en economische oplossing...
Ik ken varianten die een hele grote liftschacht kunnen verlichten dus genoeg licht geven doen ze ;)

Verder zou ik niet rouwig zijn moest men een paar stukken zelfs klasseren als monument en in werking houden; al dan niet met LED's in de armaturen gepropt ;)
Laatst gewijzigd door Wouter N14 op do 11 feb 2016, 8:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Gebruik ^^ als je direct op een bericht reageert en niet de quote-knop!

Gebruikersavatar
Naturist
expressweg
Berichten: 3508
Lid geworden op: zo 16 jan 2011, 15:48
Locatie: Meijerij, omgeving 's-Hertogenbosch

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door Naturist » do 11 feb 2016, 10:11

^^ Retrofit is inderdaad een prima manier om bestaande lijnverlichting een verlengde levensduur te bieden.
En het opslaan van verwijderde onderdelen zodat de resterende stukken weg met lijnverlichting nog decennia meekan is in alle opzichten een verantwoord beleid.
Het afdoen van lijnverlichting als zijnde overtollig afval gaat er bij mij -als liefhebber van dit type wegverlichting- niet in.
En als het dan persé overal weg moet mag het bestaande materiaal wat mij betreft hier aan de Brabantse N269 herplaatst worden, daar waar de lijnverlichting keurig past bij het kedoeng kedoeng van de betonplaten en het jaren zestig wegprofiel. :top:
Ik verlang naar de tijd dat de Nederlandse regering deed wat het hoort te doen: Vooruit zien.
Wat daarbij hoort is toekomstvast en redundant bouwen. 

N ° de membre 40

Gebruikersavatar
Mandelsoft
expressweg
Berichten: 3228
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 16:16
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door Mandelsoft » do 11 feb 2016, 12:35

^^ Het grootste probleem bij lijnverlichting zijn niet de onderhoudskosten van de lampen zelf, maar de lijnen. Dat ga je niet omlaag brengen door LEDs te monteren...

(Niet dat ik een lijnverlichtinghater ben, integendeel zelfs. Maar ik ben ook een realist)
Sommige mensen zijn niet in een model te vatten...

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door Wouter N14 » do 11 feb 2016, 12:54

Draadloze lijnverlichting...
:denk:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6382
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door Seat Ibiza » do 11 feb 2016, 13:41

Naturist schreef:Van jou mag er naar alles estetisch gekeken worden zolang het alternatief maar goedkoper is.
Dat maak jij er van. Ik herhaal: het nodeloos laten staan van lijnverlichting, dus daar waar geen verlichting meer nodig is, is m.i. geldverspilling. Verder zal ook bij jou bekend moeten zijn dat er geen onderdelen meer zijn voor de lijnverlichting, dus kun je er vanuit gaan dat de rest ook binnen afzienbare tijd zal verdwijnen. Jammer voor de liefhebber inderdaad, maar niet iets waar RWS nu geld aan moet gaan uitgeven, om deze liefhebbers te plezieren. Je kunt iedere euro maar één keer uitgeven en in een tijd dat zelfs DRIP's op zwart gezet worden om geld te besparen, is de keuze om niet in behoud van de lijnverlichting te investeren zeker te rechtvaardigen.

Santaarnpaal
verkeersader
Berichten: 593
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:51
Locatie: Doesburg
Contacteer:

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door Santaarnpaal » ma 25 apr 2016, 13:45

In Asten (Noord-Brabant vlak bij de grens met Limburg) nog een hele straat ontdekt met lantaarnpalen met Philips TA200 armaturen.
Afbeelding
Even niks

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7932
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door Wesso » ma 25 apr 2016, 15:59

Ouderwets mooi straatbeeld! Dat zie je bijna nergens meer :o
Ik heb even gegoogled op dat armatuur, het blijkt in de jaren '50 en '60 veel gebruikt te zijn...

Gebruikersavatar
Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg
Berichten: 6192
Lid geworden op: za 23 jun 2007, 14:12
Locatie: Roosendaal

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door Snelwegenkenner » ma 25 apr 2016, 19:40

Die driehoeklantaarnpaal heb je ook nog op de Bredaseweg in Roosendaal. Maar die gaan binnenkort verdwijnen. :(

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door Jackbauer1350 » ma 25 apr 2016, 20:02

Het is dat de Vereniging Wegenforum geen grote tuin heeft anders konden we een museum voor oude lantaarnpalen beginnen. :p

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door Vinny » za 30 apr 2016, 20:34

Mandelsoft schreef:^^ Het grootste probleem bij lijnverlichting zijn niet de onderhoudskosten van de lampen zelf, maar de lijnen. Dat ga je niet omlaag brengen door LEDs te monteren...

(Niet dat ik een lijnverlichtinghater ben, integendeel zelfs. Maar ik ben ook een realist)
Ik vind ledlijnverlichting anders wel mooier dan armatuurlijnverlichting, omdat leds beter in een smalle, platte houder tot hun recht komen. Zulke houders kun je prima aan een lijn monteren, op een gewone armatuur vind ik het er altijd erg ielig uit zien.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Seat
autoweg
Berichten: 1192
Lid geworden op: do 09 apr 2009, 16:26
Locatie: Utrecht

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door Seat » di 07 jun 2016, 9:51

Afgelopen weekend reed ik op de A2, het viel me op dat ergens bij de afrit van de N201 (Vinkeveen /Hilversum) een reeks lichtmasten was uitgerust met LED-verlichting. Het ging om zo'n 10 masten en het lijkt daarmee om een proef te gaan. Zou de verlichting die rond 2009 is aangebracht na 7 jaar alweer vervangen worden door een LED-variant?

FerdivdGeest
polderweggetje
Berichten: 20
Lid geworden op: za 11 jun 2016, 17:47

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door FerdivdGeest » za 11 jun 2016, 18:03

RSK schreef:Overigens is de Nederlandse lijnverlichting (met name de generatie op de A12 Utrecht-Woerden) wel de mooiste van alle varianten die ik in de afgelopen paar jaar gezien heb.
Helemaal mee eens!
Ik woon zelf in Woerden en vind de lijnverlichting prachtig. Het past ook helemaal bij de snelweg, en het levert prachtige plaatjes op!
Het zal denk ik wel even duren voordat het hier wordt weggehaald, ze hebben hier genoeg reserveonderdelen en het is een redelijk nieuwe constructie. Ik ben zelf infratechniek aan het studeren, en ik hoop dat ik nog op tijd kan zijn voordat er plannen komen om ook de lijnverlichting hier weg te halen. Vindt het ook jammer dat tussen Galecopperbrug en knp oudenrijn de lijnverlichting is weggehaald. Hopelijk kan het stuk tussen woerden en utrecht als monument blijven. Er zal hier toch altijd wel verlichting nodig blijven.
Jackbauer1350 schreef:Bij de Galecopperbrug van de A12 is niet met de renovatie gelijk de lijnverlichting vervangen. Er waren een paar stukken verwijderd om ruimte te maken voor een paar doorgangen. Die stukken zijn zelfs na de werkzaamheden weer in ere hersteld. Toch wel opvallend.
Ze hadden net zo goed meteen nieuwe verlichting kunnen neerzetten aangezien er toch wegvakken waren afgezet voor de brugrenovatie.
Dit komt door de bouw van de Galecopperbrug. Bij de bouw van de brug hebben ze de lijnverlichting bevestigd aan de brug. Om de lijnverlichting weer uit de constructie te halen heb je tijd en geld nodig. Als dat (nog) niet nodig is, zal RWS dat (nog) niet gaan doen aangezien er meer dingen zijn die geld kosten.
Laatst gewijzigd door FerdivdGeest op za 11 jun 2016, 21:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik verlang naar de tijd waar geen spits- en plusstroken bestaan, maar gewone snelwegen, met gewoon 120km/h als snelheid.
Gewoon, zoals het hoort.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door Palance » za 11 jun 2016, 18:56

De lijnverlichting langs de Koningin Emmaboulevard in Hoek van Holland

Afbeelding
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door Jackbauer1350 » za 11 jun 2016, 19:05

^^ Mooi stukje lijnverlichting en de eindmasten zijn niet geschoord.

FerdivdGeest
polderweggetje
Berichten: 20
Lid geworden op: za 11 jun 2016, 17:47

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door FerdivdGeest » zo 12 jun 2016, 16:13

Inderdaad een mooi stukje lijnverlichting!

Wat mij betreft halen ze overal de lijnverlichting weg, behalve de A6,de A10 en de A12. Dit zijn de langste stukken snelweg waar nog lijnverlichting is. Gelijk het stuk Knp Oudenrijn - Galenopperbrug weer in ere herstellen. De rest moet worden bewaard voor reserveonderdelen. Op die manier kunnen we het langst nog van de lijnverlichting genieten.

Waar ze misschien ook naar kunnen kijken is hoe ze het in Italië hebben gedaan. Daar hebben ze led-verlichting gebruikt. Misschien kan dat in Nederland ook een optie zijn om langer van de lijnverlichting te kunnen blijven genieten voordat ze worden weggehaald.
Ik verlang naar de tijd waar geen spits- en plusstroken bestaan, maar gewone snelwegen, met gewoon 120km/h als snelheid.
Gewoon, zoals het hoort.

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door Jackbauer1350 » zo 12 jun 2016, 17:07

^^ Maar ik heb eens begrepen dat men ook van die natriumverlichting af wil.

FerdivdGeest
polderweggetje
Berichten: 20
Lid geworden op: za 11 jun 2016, 17:47

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door FerdivdGeest » zo 12 jun 2016, 17:36

Klopt, maar voordat dingen zoals reflectoren of lichtgevende strepen op de weg helemaal zijn doorontwikkeld, zijn we alweer een paar jaar verder.
Het is inderdaad zo dat ze van die lampen af willen, maar er is tot de dag van vandaag geen GOEDE vervanger ontwikkeld. Daarom zijn ze eerst begonnen met de ontwikkeling van Hoge-druk natriumverlichting (SON-T).
Ik verlang naar de tijd waar geen spits- en plusstroken bestaan, maar gewone snelwegen, met gewoon 120km/h als snelheid.
Gewoon, zoals het hoort.

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door Jackbauer1350 » zo 12 jun 2016, 20:20

^^ Ik doelde dan ook op het oranje/geelkleurige licht ;)

Er bestaan LED-armaturen voor lijnverlichting. Maar die zullen in Nederland waarschijnlijk niet toegepast gaan worden.

Gebruikersavatar
Naturist
expressweg
Berichten: 3508
Lid geworden op: zo 16 jan 2011, 15:48
Locatie: Meijerij, omgeving 's-Hertogenbosch

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door Naturist » zo 12 jun 2016, 21:29

^^ Er bestaat ook retrofit in LED, dan hoeft er enkel het voorschakelapparaat tussenuit
Ik verlang naar de tijd dat de Nederlandse regering deed wat het hoort te doen: Vooruit zien.
Wat daarbij hoort is toekomstvast en redundant bouwen. 

N ° de membre 40

FerdivdGeest
polderweggetje
Berichten: 20
Lid geworden op: za 11 jun 2016, 17:47

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door FerdivdGeest » ma 13 jun 2016, 1:04

Jackbauer1350 schreef:^^ Ik doelde dan ook op het oranje/geelkleurige licht ;)

Er bestaan LED-armaturen voor lijnverlichting. Maar die zullen in Nederland waarschijnlijk niet toegepast gaan worden.
Klopt, ze wilden/willen van de oranje/gele lichten af, omdat camera's, bijvoorbeeld bij spitsstroken, beter beeld gaven bij witte verlichting. Inmiddels is de kwaliteit van camera's zo goed dat dat niet meer zo'n groot probleem is.

De led-verlichting bij lijnverlichting bestaat inderdaad, zoals waar ik eerder over sprak hoe ze het in Italië hebben gedaan.
Ik zou het persoonlijk heel erg fijn vinden als ze dat wel zouden toepassen, want dat zou misschien toch de redding van lijnverlichting kunnen zijn.
Vooral bij de Galecopperbrug, waar de lijnverlichting in de brug zit bevestigd, zou dit een uitkomst kunnen zijn.
Ik verlang naar de tijd waar geen spits- en plusstroken bestaan, maar gewone snelwegen, met gewoon 120km/h als snelheid.
Gewoon, zoals het hoort.

Taurus
stadsweg
Berichten: 491
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:39
Locatie: Almelo
Contacteer:

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door Taurus » ma 13 jun 2016, 13:23

Het zou inderdaad vrij simpel kunnen door alleen de lijnverlichtingsarmaturen te vervangen voor LED-armaturen. Die moeten ongetwijfeld ergens leverbaar zijn en als dat niet kan is zelfs retrofit een optie. Niet iedere autosnelweg is er misschien even geschikt voor maar ik vind lijnverlichting nog altijd fraaier en rustiger om te zien dan een woud aan palen in de middenberm of aan beide kanten van de snelweg. Rijkswaterstaat zou kunnen beginnen door een klein stukje lijnverlichting op proef te voorzien van LED-armaturen, desnoods met verschillende typen armaturen om te kijken welke het beste geschikt is.

Gebruikersavatar
Naturist
expressweg
Berichten: 3508
Lid geworden op: zo 16 jan 2011, 15:48
Locatie: Meijerij, omgeving 's-Hertogenbosch

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door Naturist » ma 13 jun 2016, 18:15

^^RWS kan het allemaal uitvoeren, maar probleem zijn niet de armaturen of de palen.
Probleem is het geheel van de gespannen kabel, die moet vanwege de certificering periodiek vervangend onderhoud krijgen.
Dat is dan duurder dan andere vormen van wegverlichting, ondanks dat je maar aan één zijde rijstrook 1 af hoeft te zetten.
Ik verlang naar de tijd dat de Nederlandse regering deed wat het hoort te doen: Vooruit zien.
Wat daarbij hoort is toekomstvast en redundant bouwen. 

N ° de membre 40

FerdivdGeest
polderweggetje
Berichten: 20
Lid geworden op: za 11 jun 2016, 17:47

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door FerdivdGeest » wo 15 jun 2016, 10:14

Naturist schreef:^^RWS kan het allemaal uitvoeren, maar probleem zijn niet de armaturen of de palen.
Probleem is het geheel van de gespannen kabel, die moet vanwege de certificering periodiek vervangend onderhoud krijgen.
Dat is dan duurder dan andere vormen van wegverlichting, ondanks dat je maar aan één zijde rijstrook 1 af hoeft te zetten.
Ik weet niet hoe vaak de kabel moet worden vervangen, maar in Woerden is dat al meer dan 10 jaar niet gebeurt en alle lampen doen het ook gewoon nog dus er wordt wel klein onderhoud gedaan.
Ik verlang naar de tijd waar geen spits- en plusstroken bestaan, maar gewone snelwegen, met gewoon 120km/h als snelheid.
Gewoon, zoals het hoort.

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door Jackbauer1350 » ma 20 jun 2016, 23:53

Een korte streng lijnverlichting op de A205: https://goo.gl/maps/xyyDMXJx2Xz
Ben benieuwd of de huidige N205 tot aan de komgrens van Haarlem dit ook heeft gehad.

Op de A9 bij het A/N205 gedeelte van knooppunt Rottepolderplein. https://goo.gl/maps/3Qygc2timc32
Bij Raasdorp was het toen al weg of het heeft daar nooit gestaan.

Ook de A9, bij knooppunt Badhoevedorp, een mooi plaatje. Overgang van lijnverlichting in de middenberm naar twee strengen tussen hoofd- en rangeerbanen. https://goo.gl/maps/5XB29diecSn

Ook de A4 had dit op dezelfde manier tussen de hoofd- en rangeerbanen.https://goo.gl/maps/8axqaN6Qccx
Daar ging het over naar een serie beugelpalen en vervolgens masten met dubbele uithouder na het viaduct van de N232.

Streetview was er nog op tijd bij want deze plaatjes zijn uit 2008. Niet lang er na was het hele spul weg.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door Rene » di 21 jun 2016, 8:47

Jackbauer1350 schreef:Een korte streng lijnverlichting op de A205: https://goo.gl/maps/xyyDMXJx2Xz
Ben benieuwd of de huidige N205 tot aan de komgrens van Haarlem dit ook heeft gehad.
Toen het A205 was stond er volgens mij lijnverlichting van de Nieuwebrug tot het Rottepolderplein.
Jackbauer1350 schreef:Bij Raasdorp was het toen al weg of het heeft daar nooit gestaan.
Toen de A9 nog 2x2 was stond er dacht ik lijnverlichting tussen Rottepolderplein en Badhoevedorp-aansluiting, maar niet tussen aansluiting en knooppunt.

Gebruikersavatar
Mandelsoft
expressweg
Berichten: 3228
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 16:16
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door Mandelsoft » di 21 jun 2016, 8:58

In de jaren 90 stond de lijnverlichting op de A9 van Alkmaar helemaal tot aan afrit Badhoevedorp. Op knooppunt Badhoevedorp zelf had je ook lijnverlichting tussen de hoofdrijbaan en de parallelrijbaan staan en verder nog richting Amstelveen. Echter was de enige echte onderbreking hier Badhoevedorp zelf, waarbij aan weerszijden nog voor lange tijd dit soort palen hebben gestaan.

Het enige stuk lijnverlichting dat daar nog resteert is het stuk tussen Uitgeest en KP Velsen.
Sommige mensen zijn niet in een model te vatten...

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door Jackbauer1350 » di 21 jun 2016, 10:35

^^ Bij knooppunt Badhoevedorp is het stuk dat ik in mijn post al noemde.

Het deel op de Gaasperdammerweg heb ik nog gezien dat dit verwijderd werd. Net als tussen Holendrecht en Badhoevedorp. Daar stonden één of twee weken lang de nieuwe masten al operationeel terwijl de lijnverlichting nog verwijderd moest worden.

Op de A208, nu N208, stond trouwens ook nog een stuk voorheen maar dat was al weg voordat Streetview kwam. Er staan nog wel een paar beugelpalen ter hoogte van de aansluiting met de A22.

FerdivdGeest
polderweggetje
Berichten: 20
Lid geworden op: za 11 jun 2016, 17:47

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door FerdivdGeest » ma 04 jul 2016, 13:06

Jackbauer1350 schreef:Op de A208, nu N208, stond trouwens ook nog een stuk voorheen maar dat was al weg voordat Streetview kwam. Er staan nog wel een paar beugelpalen ter hoogte van de aansluiting met de A22.
Dat klopt, dit komt omdat dat vroeger de A9 was. De huidige A9 was vroeger de A6, en is in 1976 omgenummerd. Dat hing samen met het afblazen van de aanleg van de A16-Noord.
Ik verlang naar de tijd waar geen spits- en plusstroken bestaan, maar gewone snelwegen, met gewoon 120km/h als snelheid.
Gewoon, zoals het hoort.

Plaats reactie