[A028] Hoogeveen - Assen - Groningen

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [A028] Assen - Groningen

Bericht door Kaaiman » di 21 jun 2016, 13:59

^^ Daar wordt ook wel over gesproken. Er zijn ideeën om de toerit richting Groningen rechtstreeks te maken vanaf de bestaande rotonde. Je krijgt dan dus een halve Haarlemmermeeraansluiting. Voor de andere kant, de afrit vanuit Groningen, zijn volgens mij geen plannen.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Jurjen
dorpsstraat
Berichten: 175
Lid geworden op: vr 16 okt 2015, 13:27
Locatie: Pijnacker

Re: [A028] Assen - Groningen

Bericht door Jurjen » di 21 jun 2016, 15:28

Mij lijkt het juist nuttiger om de afrit vanuit Groningen als Haarlemmermeer te maken, dan kan het ter rechts afslaan richting Eelde ipv linksaf. Door de oprit richting Groningen aan te passen ga je juist van rechtsaf naar linksaf slaan voor Groningen vanuit Eelde. Vanuit Eelde lijkt me de grootste stroom op de afrit.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [A028] Assen - Groningen

Bericht door Kaaiman » di 21 jun 2016, 16:16

Het probleem is dat vrachtwagens moeite hebben met invoegen, omdat de klaverlus een te krappe boogstraal heeft en omhoog voert.

Toevallig is vandaag in het nieuws dat de ruimte in de klaverlus in de toekomst een P+R-terrein wordt.
http://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/110416/ ... ij-De-Punt
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [A028] Assen - Groningen

Bericht door RSK » di 21 jun 2016, 19:24

nederland24 schreef:Zijn er ook uurintensiteiten bekend van dit wegvak. Soms zegt dat meer dan alleen de dagintensiteiten.
Ja hoor, die staan gewoon in INWEVA. Wat wilde je precies zien?
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5540
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: [A028] Assen - Groningen

Bericht door nederland24 » wo 22 jun 2016, 20:49

Ik was vooral benieuwd of er een constante drukte is op dit wegvak of deze drukte er alleen is tijdens de spits. Ik ben namelijk geen groot voorstander van wegverbredingen, terwijl alleen de spits heel druk is.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [A028] Assen - Groningen

Bericht door Rein » wo 22 jun 2016, 21:20

Ik reed daar vorige week rond 13:00 uur en het was niet echt druk te noemen. Op het hele stuk van Hoogeveen tot Groningen moest ik denk ik twee keer van mijn cruise control af die op 136 km/h stond. De drukte op dit wegdeel is onvergelijkbaar met 2x2 wegen als de A9 tussen KP Rottepolderplein en KP Velsen of de A1 bij Bunschoten. Het zal in de spits vast drukker zijn, maar het lijkt me dat ook dan andere wegdelen in dit land een hogere prioriteit zouden moeten hebben.

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5540
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: [A028] Assen - Groningen

Bericht door nederland24 » wo 22 jun 2016, 21:56

Bovendien heeft een wegverbreding nu nog niet zoveel zin, zolang de N7 in Groningen nog vol staat met verkeerslichten.

Ernst76
stadsweg
Berichten: 490
Lid geworden op: zo 21 feb 2016, 19:31

Re: [A028] Assen - Groningen

Bericht door Ernst76 » wo 22 jun 2016, 22:21

Tussen Hoogeveen en Pesse en tussen Assen-Zuid en Assen geldt 120 km/uur. Dus als je doel was met 136 binnen flits marge te rijden is die opzet niet geslaagd. Het stukje Assen-Zuid tot Assen is tussen 19 en 6 uur dan weer wel 130 max.
Een van de leukere 130 bochten trouwens :-)
Meer on topic: de drukte is echt een spitsdrukte tussen N34 en Groningen. En dan eigenlijk ook alleen in de ochtend richting Groningen. Er zijn dan twee knelpunten. Eerst waar de N34 aansluit, na Glimmen gaat het dan wel weer rijden. Vervolgens kan je vanaf Haren aansluiten omdat de A28 uitkomt op het Julianaplein.
Het is niet echt een kwestie van te weinig capaciteit, hoewel elke verbreding natuurlijk comfort oplevert.
Het is een wat oud wegontwerp met bij Glimmen een redelijk steil onoverzichtelijk viaduct in een bocht. En dan dat weefvak met de N34 gelijk erbij. Een derde komt vanaf de N34, twee derde vanaf Assen. Zware invoeger dus.
Vanaf Zuidlaren stokt het vaak ook in de ochtend richting Groningen.
Gelukkig rij ik dagelijks juist de andere kant op in de tegenspits. Maar ik heb lang ten noorden van Groningen gewerkt en toen moest ik er dagelijks langs. Nu ook af en toe als ik in de stad een afpraak heb.

Emil
verkeersader
Berichten: 930
Lid geworden op: di 25 okt 2011, 11:07

Re: [A028] Assen - Groningen

Bericht door Emil » wo 22 jun 2016, 22:25

Kaaiman schreef:Het probleem is dat vrachtwagens moeite hebben met invoegen, omdat de klaverlus een te krappe boogstraal heeft en omhoog voert.

Toevallig is vandaag in het nieuws dat de ruimte in de klaverlus in de toekomst een P+R-terrein wordt.
http://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/110416/ ... ij-De-Punt
Leuke tekening, maar ik zou er niet al te veel waarde aan hechten. Ik heb vandaag even meegeluisterd met de PS van Drenthe. Brink had het over een halve Haarlemmermeer aansluiting. Dat veranderd de zaak behoorlijk. Er zijn gesprekken gaande met Rijkswaterstaat hoe dit moet worden ingevuld.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [A028] Assen - Groningen

Bericht door Coen Tunnel » wo 22 jun 2016, 22:59

nederland24 schreef:Bovendien heeft een wegverbreding nu nog niet zoveel zin, zolang de N7 in Groningen nog vol staat met verkeerslichten.
:geeuw: Ben je überhaupt wel eens daar geweest? Er staat daar één VRI: bij het Julianaplein. Meer niet, de rest is ongelijkvloers. De N7 staat dus niet 'vol met verkeerslichten'.
nederland24 schreef:Ik was vooral benieuwd of er een constante drukte is op dit wegvak of deze drukte er alleen is tijdens de spits. Ik ben namelijk geen groot voorstander van wegverbredingen, terwijl alleen de spits heel druk is.
Ik denk dat een spitsstrook voorlopig wel voldoende soelaas kan bieden. 2x3 daar is voor het comfort leuk, maar inderdaad niet echt nodig, buiten de spits is daar geen probleem.

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5540
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: [A028] Assen - Groningen

Bericht door nederland24 » wo 22 jun 2016, 23:48

^^Die VRI bedoelde ik dus ook, daarom heeft een verbreding daar nu nog niet zoveel zin.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: [A028] Assen - Groningen

Bericht door duikgek89 » do 23 jun 2016, 0:01

Rein schreef:Ik reed daar vorige week rond 13:00 uur en het was niet echt druk te noemen. Op het hele stuk van Hoogeveen tot Groningen moest ik denk ik twee keer van mijn cruise control af die op 136 km/h stond. De drukte op dit wegdeel is onvergelijkbaar met 2x2 wegen als de A9 tussen KP Rottepolderplein en KP Velsen of de A1 bij Bunschoten. Het zal in de spits vast drukker zijn, maar het lijkt me dat ook dan andere wegdelen in dit land een hogere prioriteit zouden moeten hebben.

Ik ben er vandaag langsgereden in zuidelijke richting in de avondspits. Ja, ik moest wel iets vaker de CC uitzetten en af en toe zakte de snelheid heel even naar 100 of 90, maar het viel toch goed mee. 2x3 zou comfortabel zijn, maar laten we eerst de problematische stukken maar oplossen.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A028] Assen - Groningen

Bericht door Schelpenpaadje » do 23 jun 2016, 0:05

^^ Die VRI is rond 2020 verdwenen. Ik zou niet te laat beginnen met de voorbereiding van een verbreding.

In de tussentijd zou het verbreden en dus verkorten van de file de eerdere aansluitingen beter bereikbaar kunnen houden, wat ook de doorstroming bevordert.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [A028] Assen - Groningen

Bericht door Kaaiman » do 23 jun 2016, 8:21

Mijn makkelijke oplossing zou zijn om gewoon 'bij file bus over vluchtstrook' te vervangen door een gewone spitsstrook voor alle verkeer. Goedkoop en effectief. Eventueel met een TDI vanaf de N34. Het stukje N34 bij De Punt dat tot een aantal jaren terug nog tweestrooks was weer terugbouwen voor opstelruimte voor de TDI. Je moet immers voorkomen dat men de N386 pakt door Tynaarlo en stilstaat voor die spoorwegovergang.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [A028] Assen - Groningen

Bericht door Coen Tunnel » do 23 jun 2016, 8:34

nederland24 schreef:^^Die VRI bedoelde ik dus ook,
Dat was dus niet duidelijk, als je zegt dat een weg vol staat met verkeerslichten en jij daar blijkbaar slechts één VRI mee bedoelt...
daarom heeft een verbreding daar nu nog niet zoveel zin.
Ben ik niet met je eens. Het enige verschil zal zijn dat er drie rijstroken (of dat nu drie gewone rijstroken zijn of twee rijstroken + spitsstrook) tot aan het Julianaplein lopen, maar daar zijn nu toch al veel meer opstelstroken. En ik verwacht niet dat een extra rijstrook voor een enorme verkeerstoename zorgt. Daarnaast wordt het Julianaplein over niet al te lange tijd aangepakt.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A028] Assen - Groningen

Bericht door Schelpenpaadje » do 23 jun 2016, 12:59

^^ Die ene VRI zorgt er in de spits wel voor dat de hele weg vol auto's staat

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5540
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: [A028] Assen - Groningen

Bericht door nederland24 » do 23 jun 2016, 15:15

Veel files op de snelwegen kun je ook voorkomen door de aansluitingen te verbeteren bij knooppunt en afslagen. Pas als dat optimaal is, heeft het zin om een snelweg te verbreden. Uiteraard moet je altijd rekening houden om de weg te kunnen verbreden, maar het moet niet het eerste middel zijn om de files te bestrijden.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [A028] Assen - Groningen

Bericht door Coen Tunnel » do 23 jun 2016, 15:25

^^ Aan wat voor optimalisaties van aansluitingen en knooppunten moet ik dan denken?

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6382
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: [A028] Assen - Groningen

Bericht door Seat Ibiza » do 23 jun 2016, 15:46

nederland24 schreef:Veel files op de snelwegen kun je ook voorkomen door de aansluitingen te verbeteren bij knooppunt en afslagen.
Heb je een bron voor deze wijsheid? De meeste files ontstaan volgens mij omdat de capaciteit van een wegvak te krap is.

Jurjen
dorpsstraat
Berichten: 175
Lid geworden op: vr 16 okt 2015, 13:27
Locatie: Pijnacker

Re: [A028] Assen - Groningen

Bericht door Jurjen » do 23 jun 2016, 16:26

Een vrachtwagen die met een lage snelheid moet invoeren kan net de druppel zijn, maar dan zit de weg dus al zo goed als vol. Of natuurlijk een afritfile, maar het lijkt mij niet dat die er zijn op dit stuk weg.

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5540
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: [A028] Assen - Groningen

Bericht door nederland24 » do 23 jun 2016, 20:31

Seat Ibiza schreef:
nederland24 schreef:Veel files op de snelwegen kun je ook voorkomen door de aansluitingen te verbeteren bij knooppunt en afslagen.
Heb je een bron voor deze wijsheid? De meeste files ontstaan volgens mij omdat de capaciteit van een wegvak te krap is.
Als je mijn hele bijdrage had gelezen, dan weet je ook dat ik niet tegen een verbreding ben, maar dat je eerst afslagen en knooppunten moet verbeteren. Pas dan heeft het zin om een snelweg te verbreden.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [A028] Assen - Groningen

Bericht door RSK » do 23 jun 2016, 22:41

nederland24 schreef:Ik was vooral benieuwd of er een constante drukte is op dit wegvak of deze drukte er alleen is tijdens de spits. Ik ben namelijk geen groot voorstander van wegverbredingen, terwijl alleen de spits heel druk is.
Nou, heb het even voor je opgezocht in INWEVA 2015; de uurintensiteiten per rijrichting tussen Knooppunt Assen en Julianaplein. Je kunt goed zien dat de piek in de ochtendspits vooral richting Groningen is, en in de avondspits richting Assen.
SPOILER: TOON

Afbeelding
Pakken we daar dan even de drukste uren van ochtend- en avonspits uit, en we zetten ze even op een rijtje, dan krijg je dit overzichtje:

Afbeelding
Het drukste punt ligt dus tussen Zuidlaren en de luchthaven, met in de drukste rijrichting steeds een piek op 3.200 voertuigen per uur in de spits. Dat is dus zo'n 1.600 voertuigen per uur per rijstrook. De A12 nabij mijn thuisbasis zit licht boven die waarde, dus je mag het inderdaad druk noemen. Verschil is wel dat daar geen spitsrichting is. De middagdip ligt op dat stuk A12 op 1.000 voertuigen per rijstrook, waar die waarde op de A28 Assen-Groningen afhankelijk van de rijrichting 750 à 800 is.

Kort samengevat: in de spits is de weg gewoon druk, maar de spits is niet buitengewoon breed en daarbuiten is het een aardig stukje rustiger. Wat dat betreft heeft een spitsstrook hier een stuk meer zin dan op een wegvak wat de hele dag door druk bereden is.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76286
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A028] Assen - Groningen

Bericht door Chris » vr 24 jun 2016, 6:58

Het openstellingscriterium voor een spitsstrook is trouwens 1350 voertuigen per uur. Daar wordt hier wel aan voldaan.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [A028] Assen - Groningen

Bericht door Coen Tunnel » vr 24 jun 2016, 7:52

nederland24 schreef:
Seat Ibiza schreef:
nederland24 schreef:Veel files op de snelwegen kun je ook voorkomen door de aansluitingen te verbeteren bij knooppunt en afslagen.
Heb je een bron voor deze wijsheid? De meeste files ontstaan volgens mij omdat de capaciteit van een wegvak te krap is.
Als je mijn hele bijdrage had gelezen, dan weet je ook dat ik niet tegen een verbreding ben, maar dat je eerst afslagen en knooppunten moet verbeteren. Pas dan heeft het zin om een snelweg te verbreden.
Klinkt alsof je dan twee keer werk hebt. Maar zoals ik al vroeg: aan wat voor verbeteringen moet ik dan denken? Langere in- en uitvoegstroken? Tapers? :s

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6382
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: [A028] Assen - Groningen

Bericht door Seat Ibiza » vr 24 jun 2016, 8:51

^^
Inderdaad. +1

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [A028] Assen - Groningen

Bericht door Vinny » vr 24 jun 2016, 19:46

Met langere invoegstroken hoef je bestaande kunstwerken niet voortijdig (einde levensduur) te vervangen, dus het kan een hele makkelijke en goedkope manier zijn om de capaciteit van de weg te verhogen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [A028] Assen - Groningen

Bericht door Coen Tunnel » za 25 jun 2016, 13:46

^^ Alleen gebruiken weggebruikers die langere invoegstroken meestal niet optimaal en dan heeft het nog geen zin. Bij de toerit vanaf de N307 naar de N50 bij Kampen staat sinds kort ook een bord 'Gehele invoegstrook gebruiken'. En nog steeds probeert 90% om direct aan het begin in te voegen, en kijken ze je raar aan als je het durft om door te rijden tot het einde van de invoegstrook. :nuts:

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [A028] Assen - Groningen

Bericht door Rene » za 25 jun 2016, 13:51

Langere in- en uitvoegstroken lossen geen problemen op van structurele congestie door een veel te hoge I/C-verhouding.
Ze stellen hooguit het ontstaan van de file met een paar minuten uit. Je verhoogt de capaciteit van een weg er niet mee.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [A028] Assen - Groningen

Bericht door Coen Tunnel » za 25 jun 2016, 13:58

^^ Dus eigenlijk is deze stelling van nederland24 borrelpraat?
nederland24 schreef:Veel files op de snelwegen kun je ook voorkomen door de aansluitingen te verbeteren bij knooppunt en afslagen.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [A028] Assen - Groningen

Bericht door Rene » za 25 jun 2016, 14:02

Problemen bij aansluitingen die extra files kunnen veroorzaken:
- terugslag vanaf het OWN
- een dwangpunt die een te korte invoegstrook tot gevolg heeft
Die kun je aanpakken, ja.

Maar al het andere neemt het basale probleem niet weg: capaciteitstekort stroomafwaarts.
Dan is elke euro die je spendeert aan langere invoegstroken niet bepaald kosteneffectief.
Meer windowdressing dan dat het echt wat oplost.
In zijn algemeenheid is de stelling dus inderdaad borrelpraat.

Plaats reactie