Road trips in Europa (en daarbuiten)

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76282
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door Chris » za 18 jun 2016, 15:00

Dit is de nieuwe thread over road trips in Nederland, Europa en wellicht daarbuiten.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76282
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door Chris » za 18 jun 2016, 15:11

Ik kan meteen aftrappen met een grote trip, vandaag ben ik teruggekomen van een vakantie van twee weken in Scandinavië.

In totaal 6.165 kilometer gereden, waarvan 83 uur en 22 minuten rijtijd.

De foto's zal ik voornamelijk plaatsen in de threads over Noorwegen en Zweden.

De trip:
Afbeelding

Het doel was Noorwegen en in mindere mate Zweden. Ik wou het eerst tegen de klok in doen, maar de weersvooruitzichten voor Noorwegen waren zo goed dat ik dit niet wilde laten schieten, en eerst naar Noorwegen ben gegaan en daarna naar Zweden. En het klopte, ik heb 2 weken lang alleen maar zonnig weer gehad met hooguit wat stapelwolken. Geen noemenswaardige regen gehad, en dat is zeker in Noorwegen niet vanzelfsprekend.

In 2014 ben ik ook al eens naar Noorwegen geweest, toen ten zuiden van het Sognefjord. De focus lag dit keer op ten noorden van het Sognefjord. De persoonlijke hoogtepunten; Sognefjell, omgeving Geiranger en de dalen rond Jostedalsbreen, de grootste gletsjer in Europa.

dag 1
Op de eerste dag ben ik van Nederland naar Zweden gereden en overnacht nabij Falkenberg, een goede 1.000 kilometer rijden via de bruggen in Denemarken. Ik heb dit keer de credit card poorten genomen, maar bij de Øresundbrug detecteerde het systeem mij als een 'minivan', dubbel tarief dus. Er werd € 108 afgeschreven. Ik zag het eerst alleen in DKK en had al het gevoel dat het wel erg veel was, ik ben toen naar de klantenservice gegaan (die zit naast het tolstation) en daar hebben ze het direct gecorrigeerd en € 54 op mijn credit card bijgeschreven.

dag 2
De tweede dag was ik van plan om naar een camping in Randsverk, ten westen van Otta te rijden. Ik wilde via de E18 van Segmon naar Oslo om dat gebied eens te bekijken. Dus vanaf Göteborg de E45 tot Segmon en daarna de E18 westwaarts tot aan Oslo. Aan de Noorse grens was een grenscontrole en de douane wilde even in mijn auto kijken. Kostte niet meer dan 5 minuten en bovendien geen wachttijd vooraf vanwege het geringe verkeersaanbod. Voor Nederlanders is dit ook niet zo'n voor de hand liggende grensovergang. Vervolgens langs Oslo gereden, waar de middagspits net begon, dus het was al best druk op de E6. Langs het Mjøsa even gestopt bij een nieuwe parkeerplaats langs de nieuwe autosnelweg die mooi uitzicht biedt over het grootste meer van Noorwegen. Ik had me toch een beetje op de afstand naar Randsverk verkeken, en besloten wat zuidelijker een camping te nemen bij Tretten, dat scheelde ruim 1,5 uur rijden.

dag 3
Op dag 3 ben ik verder gereden van Tretten tot Olden aan het Nordfjord, maar dan via een toeristische route, via Otta en Lom en vervolgens de schitterende weg over het Sognefjell. Dit is de hoogste weg van Noorwegen en in juni rij je tussen de sneeuw door, met zicht op de besneeuwde bergen en gletsjers. Het bergtracé is behoorlijk lang, dus reizigers moeten hier wel bijna 2 uur voor uittrekken. Aan de westkant daal je dan af naar het Sognefjord. Vervolgens via Sogndal naar het noorden gereden, door een schitterende vallei van Sogndal naar Fjærland, het was haast onecht hoe mooi dit was, met de gletsjers van de Jostedalsbreen die over de bergen naar beneden komen. Vervolgens via Skei en Byrkjelo naar Olden gereden.

Op dag 3 heb ik twee keer lang moeten wachten voor explosies voor de wegenbouw. In Nederland graaf je het grond af, maar in Noorwegen bestaat alles uit rots, en moet dat opgeblazen worden met explosieven. Vanaf Lom richting Sognefjell heb ik 1,5 uur moeten wachten, bewoners deelden koffie en broodjes uit. Daarna vlak voor Olden nog een half uur gewacht.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76282
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door Chris » za 18 jun 2016, 15:26

dag 4-6
Bij Olden heb ik 3 nachten op een camping gestaan, met uitzicht op de besneeuwde bergen rondom. In juni ligt de sneeuwgrens hier al op 800 meter, overdag was het 20 graden en zonnig, maar 's nachts nog vrij fris, ondanks dat je praktisch op zeeniveau bent. Het uitzicht doet eerder denken aan 2.000 meter hoogte in de Alpen trouwens. Noorwegen doet daardoor veel meer Alpien aan dan de hoogte suggereert. Een 1.000 meter hoge berg ziet er vaak net zo uit als 3.000 meter hoge bergen in Oostenrijk. Vanuit het fjord gaat het soms meer dan 1.000 meter recht omhoog.

Op dag 4 ben ik naar Geiranger gegaan, het meest toeristische punt van mijn trip. De weg erheen is schitterend, de riksvei 15 en fylkesvei 63. Op de riksvei 15 kan je redelijk opschieten, al zitten er een aantal relatief smalle tunnels in nabij het Strynfjell. Rondom heb je uitzicht op besneeuwde bergen en gletsjers. Fylkesvei 63 is zeer bijzonder, in juni lag er nog ijs in de meren waardoor het landschap er uit ziet als Groenland of Antarctica. Daarna de afdaling naar Geiranger, dat aan het Geirangerfjord ligt, een haast onechte setting met hoge bergen rondom het fjord in de diepte. Aan weerszijden van het dorp gaat het steil omhoog met uitzichtspunten. Geiranger is zeer toeristisch, er lag net een cruiseschip en er gingen busladingen Chinezen omhoog naar de uitzichtspunten. 10 kilometer buiten Geiranger ben je die toeristenmassa overigens ook zo weer kwijt. Daarna nog even gekeken op het skigebied rond de fylkesvei 258, dit is de Gamle Strynefjellsvei, de oude weg over het Strynfjell, de riksvei 15 is de moderne weg. Gek idee dat hier op 1.000 meter hoogte in juni nog geskied wordt terwijl het in het dal 20 graden is. De rest van de route was echter nog onder een wintersluiting. De weg was overigens wel erg hobbelig en smal.

Op dag 5 heb ik een trip gemaakt naar het noordwesten vanuit Olden, eerst naar de westkant van het Geirangerfjord, waar ik wist dat net na Hellesylt een nieuw uitzichtspunt was geopend door Statens Vegvesen. Deze geeft ook een fenomenaal uitzicht, en dat zonder de toeristenmassa (er was bijna helemaal niemand). Daarna gekeerd en teruggereden naar Hornindal en vervolgens de Kvivsvegen gereden, een nieuw tracé van de E39 naar Volda wat een veerdienst vermijdt. Dit is de enige snelle route in de regio, je kan hier een half uur 80 op de cruise control rijden. Vanaf Volda heb ik de Eiksundtunnel gereden, op 287 meter onder zeeniveau is dit de diepste tunnel ter wereld. Het gaat 10% naar beneden, dus bij 80 in de 2e versnelling moet je nog bijremmen. Er is namelijk trajectcontrole. De tunnel heeft ook klimstroken. Tegenwoordig wordt niet meer aanbevolen om zulke steile hellingsgraden toe te passen in onderzeetunnels.

Op dag 6 ben ik naar Åndalsnes gereden, hemelsbreed 90 kilometer verderop, maar ik heb er een dagtrip van gemaakt, de riksvei 15 helemaal tot Otta en dan de E6 naar Dombås en de E136 naar Åndalsnes. De riksvei 15 van Stryn naar Lom is erg mooi, en het eerste stuk 90 km/h wat ik tegenkwam op een reguliere tweestrooks weg in Noorwegen. Ten westen van Lom zit een stuk van de vallei moet watervallen en rotspartijen dat doet denken aan het Wilde Westen. De E136 is niet zo bijzonder tot de laatste 20 kilometer tot aan Åndalsnes, wat door een zeer diep dal loopt met rondom bergen tot 1.800 meter die vrijwel loodrecht omhoog gaan. Ik heb bij Åndalsnes op de camping gestaan, maar die dag ook nog even Trollstigen bereden, de beroemde haarspeldbochten met fenomenaal uitzicht bovenop. Dit was ook erg toeristisch.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76282
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door Chris » za 18 jun 2016, 15:42

dag 7
Op dag 7 ben ik vanuit Åndalsnes naar het hemelsbreed 50 kilometer verderop gelegen Sunndalsøra gereden. Het werd echter een dagtrip, want de Atlanterhavsveien (Atlantic Ocean Road) stond op het programma. Van Åndalsnes naar Molde de eerste veerdienst gehad, een overtocht van 10 minuten die 80 kronen (€ 8,80) kostte. Ik kon direct de ferry oprijden en die vertrok ook bijna meteen, zodat ik snel aan de overkant stond. Vlak voor Molde nog een onderzeetunnel die ook onder het vliegveld doorgaat.

Vanaf Molde naar de kust gereden, en de Atlanterhavsveien in beide richtingen bereden. Het was mooi, maar m.i. enigszins overgewaardeerd. De hogere bergen zijn hier verder van je af, waardoor het niet meer dan rotseilanden zijn die met bruggen verbonden worden. Je hebt uiteraard goed uitzicht op de Atlantische Oceaan, maar ik vond het toch een beetje tegenvallen in vergelijking met ander natuurschoon in Noorwegen. Dit was ook weer een toeristisch punt. Daarna de Atlantehavstunnel bij Kristiansund gereden, een diepe onderzeetunnel waar tol voor betaald moest worden, dit is de enige tolweg in Noorwegen - onderdeel van het hoofdwegennet - waar je nog bij een hokje de tol moet betalen. Van Kristiansund naar Sunndalsøra gereden, inclusief een fotostop bij de grote Gjemnessundbrug, een grote hangbrug ten zuiden van Kristiansund. Vlak daarbij zit ook een onderzeetunnel en een drijvende brug.

dag 8 & 9
Op dag 8 stond een wat langere rit op het programma, van Sunndalsøra naar Åre in Zweden. Eerst de riksvei 70 gereden tot aan Oppdal en vervolgens de E6 naar Trondheim, die naar de stad toe geleidelijk drukker wordt. De bypass van Trondheim is ook wel wat substandaard, Noorwegen heeft weinig fatsoenlijke snelwegen. Ten oosten van Trondheim heb je mooi uitzicht op het Trondheimsfjord. Vervolgens staat Narvik aangegeven, 900 kilometer, dat is eigenlijk niet fatsoenlijk mogelijk om in één dag te rijden op tweestrooks wegen waar 80 veelal het hoogst haalbare is. Bij Stjørdal gaat de E6 onder het vliegveld door, waarna ik ben afgeslagen naar de E14. De E14 is erg rustig, op de circa 120 kilometer naar Åre ligt maar één dorp van betekenis. Ik kwam hier ook een uur lang geen enkele vrachtwagen tegen. Vervolgens net voorbij Åre op een camping gestaan met Nederlandse eigenaren. Op de camping is een grote waterval.

Op deze camping heb ik twee nachten gestaan, de weersvooruitzichten voor die dag waren nog goed, dus ik heb een rondrit in de regio Åre gedaan. Åre is een wintersportoord (het bekendste van Zweden), waar echter in de zomer weinig te doen is, het is heel stil en doods. Natuurschoon is er echter genoeg, ik heb een 180 kilometer lange rondrit gemaakt over de länsväg 336 en 332. Dit gaat rond het Kallsjön, een groot meer. Sowieso zien meren in Scandinavië er op de kaart vaak niet zo groot uit, maar valt het toch tegen hoe lang je bezig bent om er rondom te rijden. Van Kallsedet tot de Noorse grens was de länsväg 336 ongeveer 40 kilometer lang onverhard, het bestond uit goed berijdbare gravel. Dit stuk is uitgestorven, ik kwam er helemaal niemand tegen, behalve een ploeg van Trafikverket die in the middle of nowhere een brug aan het repareren was. Via een heel kort stuk in Noorwegen (geen zichtbare grensposten) weer richting Åre via de beter uitgebouwde länsväg 332. Deze voert langs Tännforsen, de grootste waterval van Zweden, wat inderdaad wel spectaculair is. In Noorwegen zie je tal van grote watervallen, maar kan je er vaak niet dichtbij komen. Hier wel.

dag 10-12
Daarna stond de lange reis naar het zuiden op het programma, meer dan 2.000 kilometer terug naar Nederland. Ik heb de E14 tot Östersund gereden en vervolgens de hele E45 naar het zuiden. Tot aan Mora (335 kilometer van Östersund) voert de E45 door zeer dunbevolkte wildernis, dit gebied bestaat uit bijna alleen maar bos met wat heuvels, met af en toe wat vergezichten. Sveg is het enige noemenswaardige dorp. Zuidelijk van Mora volgen wat meer dorpen, zoals Malung en Torsby. Het verkeersaanbod neemt ook geleidelijk toe. Ik heb overnacht in Trollhättan. Toevallig stond op die camping een Nederlands stel naast me die juist op weg was naar de camping waar ik net vandaan kwam.

Vanaf Trollhättan is het nog best ver naar Nederland en bovendien zou ik dan in de vrijdagmiddagspits van Duitsland uitkomen. Daar had ik niet veel trek in, dus ik heb de E20 afgereden door Zweden en Denemarken en overnacht in Aabenraa. De dag begon bewolkt en enigszins nevelig, in Denemarken was het zonnig en 25 graden. Via de grote bruggen gereden, en in Kopenhagen nog een uitstapje gemaakt om de nieuwe Frederikssundmotorvej (primærrute 17) te rijden. Ik heb nagenoeg alle snelwegen van Denemarken gereden, maar er was sinds dat wapenfeit weer wat nieuwe stukken snelweg geopend. ;)

Vandaag de laatste etappe van Aabenraa naar Nederland. Dat ging vlot, ik was in 6 uur weer thuis, inclusief een paar korte stops. Ten noorden van Hamburg heb je enorm veel Baustelle omdat ze een lang deel van de A7 aan het verbreden zijn. Dat schiet niet heel erg op, maar was tenminste filevrij, later op de dag hoorde ik op de NDR dat er wel file stond. Wel werd er (weer) file gemeld op de A1 bij Bremen omdat dit vlak na Bremen versmalt naar slechts 1 rijstrook en dat snel terugslaat over een grote lengte, soms wel 10 tot 20 kilometer Stau... Daarom via de A27 en B6 door Bremen gereden en daarna de A28 via Oldenburg. Via de A7-N33-A28 weer naar Zwolle en na 6.150 kilometer en ruim 83 uur achter het stuur weer thuis van een zonnige vakantie in Scandinavië!

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door waldo79 » zo 19 jun 2016, 13:56

Schitterende rit lijkt me dat :)

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76282
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door Chris » ma 20 jun 2016, 17:51

Al mijn road trips en vakanties bij elkaar:
Afbeelding

Bluemoon23
stadsweg
Berichten: 272
Lid geworden op: zo 03 feb 2008, 21:40

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door Bluemoon23 » ma 20 jun 2016, 18:06

Je hebt een hekel aan Nederland, Italie en de UK ? :rofl2:

Gebruikersavatar
brytje008
verkeersader
Berichten: 743
Lid geworden op: wo 02 sep 2015, 10:46

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door brytje008 » ma 20 jun 2016, 20:44

^^ haha jaa zo ziet het er wel naar uit :hahaHAHA:

@Chris, heb je nog wat road trips naar italie of de Uk gepland staan? Italie lijkt me nou echt een land ook waar jij een paar mooie dashcam filmpjes kan maken.
Touren is rough so you got to be tough

tmarijanovic
zandpaadje
Berichten: 8
Lid geworden op: za 10 jan 2015, 2:31
Locatie: Spijkenisse

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door tmarijanovic » do 23 jun 2016, 0:06

Vorig jaar ging onze eerste reis niet door en dit jaar stond het ook op losse schroeven. Vandaag de keuring gehad van de auto en moest te veel geld uit geven. Teleurgesteld m'n ouders gebeld om te zeggen dat we weer niet konden komen, krijg ik net te horen dat hun het voorschieten. Dus we gaan! Eindelijk ga ik deze reis na minstens 16 jaar voor het eerst met m'n man en hond saampjes maken met de auto. Ikke is blij :woop: :woop: :woop:

Van Spijkenisse via de A12 naar Duitsland - Oostenrijk - Slovenië - Kroatië, met als eindbestemming het kleine dorpje Dragovci. Ongeveer 2 uur ten oosten van Zagreb.
Ontdekkingsreiziger in spé

Gebruikersavatar
brytje008
verkeersader
Berichten: 743
Lid geworden op: wo 02 sep 2015, 10:46

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door brytje008 » do 23 jun 2016, 16:48

^^ Zo dat is erg goed nieuws en leuk om te horen. Heel veel plezier gewenst op uw reis.
Touren is rough so you got to be tough

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door Wouter N14 » do 23 jun 2016, 18:58

Deze kwam ik zojuist tegen:
Afbeelding
When you have 2-3 months to spare, a Michigan State University student developed an optimal route to drive all across the US and hit 50 major landmarks in the 48 contiguous states (two in California and one in D.C.).

sauce: http://news.discovery.com/tech/gear-and ... 150309.htm
http://imgur.com/gallery/CDtluJd

:top:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76282
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door Chris » do 23 jun 2016, 19:02

Freewayjim heeft net een road trip van 13.000 kilometer in twee weken gedaan vanuit Atlanta naar het noordwesten van de Verenigde Staten.

We hadden hier op het forum iemand die een keer van Nederland naar Vladivostok en terug was gereden.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door Coen Tunnel » do 23 jun 2016, 19:36

^^ Spectaculairder misschien nog wel was de persoon die wel eens met de auto naar Dakar ging (en dan niet om een rally te rijden).

Bluemoon23
stadsweg
Berichten: 272
Lid geworden op: zo 03 feb 2008, 21:40

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door Bluemoon23 » vr 24 jun 2016, 22:06

Ik was 2 jaar geleden in Canada, volgens mijn navigatie was het een goeie 1000km naar Alaska. (Hyder met 87 inwoners)
Toen heb ik nog getwijfeld, zal ik het doen of niet ? Toch maar niet gedaan.
En eigenlijk is dat dan alleen maar voor "het bordje Alaska" op de foto te zetten.
Want de andere plaatsen in Alaska kun je niet eens bereiken over de weg vanaf Hyder.....
Hyder has achieved fame as a point in Alaska accessible to automobile and motorbike travelers in Canada and the United States who want to say that they have been to Alaska. Hyder is also the easternmost town in Alaska.

Gebruikersavatar
Ger81
verkeersader
Berichten: 913
Lid geworden op: ma 30 jul 2012, 20:59
Locatie: Utrecht

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door Ger81 » za 02 jul 2016, 20:03

Chris schreef:We hadden hier op het forum iemand die een keer van Nederland naar Vladivostok en terug was gereden.
Geweldig verhaal vond ik dat, zonder diepere motivaties, maar gewoon om de rit (en terug!) te maken.
Hier is het topic nog terug te vinden, inclusief de foto's.
Ubi volentia est, via est

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door Willem » za 02 jul 2016, 21:23

Er zijn veel mensen die de Transsiberie-express bereisd willen hebben. Dit is hetzelfde, alleen dan met de auto. Het is wel stoer om te kunnen zeggen dat je met je auto over het hele Euraziatische continent bent gereden.
Jammer dat er naar Kaapstad nog geen volledige asfaltweg ligt....

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door Coen Tunnel » ma 04 jul 2016, 8:40

Zo, weer terug van een paar dagen Tour de France. Donderdag van Zwolle naar Saint-Mère-Église gereden over de Franse A16, A28, A29, A13 en N13, gisteren rond 18:00 vanuit Cherbourg vertrokken en over de N13, A13, A29, A1, A2 weer terug gereden.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door duikgek89 » vr 08 jul 2016, 23:17

Zijn er onder ons mensen met ervaring met de Ligurische grenskam route, de Col de Sommeiler en de Col du Parpaillon?

Nu ik nog de beschikking heb over een auto die daar door moet kunnen komen zit ik eraan te denken om een roadtrip die kant op te maken, al kan het wel zijn dat ik me nog een paar andere banden moet bezorgen. Het schijnen erg mooie maar ook zeer moeilijke routes te zijn, onder andere vanwege onverhard wegdek en steile onverharde hellingen en haarspeldbochten.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door Coen Tunnel » za 09 jul 2016, 0:49

^^ Parpaillon schijnt op zich nog niet zo heel lastig te zijn. Wel onverhard, maar ik heb begrepen dat de tunnel het grootste probleem vormt, daar kunnen zomers ook flinke plassen water staan waardoor er modder ontstaat en je daar soms nauwelijks vooruit komt.

Maar met een 4WD moet het toch zeker wel lukken, ik heb er op internet genoeg verslagen van gezien van mensen die daar met een 4WD langs gereden zijn. En volgens mij ook wel sommigen met een tweewielaangedreven auto. Ik weet niet of ik zelf die gok zou durven wagen...

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door duikgek89 » za 09 jul 2016, 1:07

Met mijn voorwielaangedreven dieseltje ga ik dat ook maar niet proberen, ook voor wat betreft bodemvrijheid en dergelijke lijkt me dat niet erg handig. Maar nu de 4x4 nog niet verkocht is, zit ik er wel aan te denken om deze trip een keer te maken, misschien daarbij ook de Assietta. Ik ben alleen niet zo'n k(r)ampeerder maar misschien ga ik dat toch eens proberen.

Ik vraag me alleen af hoe pittig het gaat zijn en in hoeverre ik mijn passagier moet voorbereiden op terrein rijden. Ik heb zelf voorheen wel aardige stukken gereden waar opperste concentratie vereist was en waar het terrein wat lastiger was.

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door mhkamp » zo 17 jul 2016, 21:28

Als jullie een raodtrip maken, hoe pak je het aan. En dan niet wat een tentje en slaapzak betreft, dat heb ik wel (ex-defensie materieel) , maar meer wat de locaties betreft zoals de camping : Op de bonnefooi en hopen dat er plek is? En hoe zoek je een camping, zeker in het buitenland. Is daar een app voor of zo?
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76282
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door Chris » zo 17 jul 2016, 21:35

Ik ga altijd kamperen. Meestal zoek ik van te voren een camping op. Ik zoek dan een leuk gebied uit met Google Earth, typ dan in 'camping' en je ziet in een oogwenk alle campings en de ligging daarvan. Dan check ik de websites van de campings en kies ik welke ik wil. Vaak kijk ik nog even op Zoover of de ACSI website voor recensies.

Ik heb ook een papieren campinggids mee maar die gebruik ik eigenlijk niet veel. Als ik 'on the fly' iets anders wil ga ik gewoon met Google Maps op mijn telefoon of tablet en zoek dan naar campings in het gewenste gebied. Zeker op lange rondreizen is het niet handig om alles al van te voren vast te leggen, vanwege het weer of andere zaken is de kans groot dat je gaat afwijken van de geplande route / dagen.

Kamperen kan op de bonnefooi bijna altijd, alleen in het hoogseizoen in enkele zeer toeristische gebieden (Côte d'Azur, Lago di Garda, etc.) kan het wel voorkomen dat een camping vol is. Ik ga altijd in juni en/of eind augustus/begin september.

Ik heb ook een CKE - Camping Key Europe die je identificatie (en verzekering) op campings is. Kost € 10 per jaar. In sommige landen (met name Scandinavië) is het verplicht. In Zweden vragen ze er altijd om.

Gebruikersavatar
brytje008
verkeersader
Berichten: 743
Lid geworden op: wo 02 sep 2015, 10:46

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door brytje008 » zo 17 jul 2016, 23:29

Je kan het tijdens een roadtrip op verschillende manieren aanpakken. Je kan alvast boeken, of een klein deel boeken (campings of hotels maakt niet uit). Of je boekt helemaal niks en ziet het wel. De tweede optie heb ik altijd. Ik weet wel ongeveer hoe ik ga rijden en welke bergpassen ik wil rijden bijv. Vanuit daar ga ik dan kijken waar ik s,avonds slaap. Van te voren check ik wel altijd de overnachtings mogelijkheden. Maar eemaal daar check gewoon hotels in de buurt op me navigatie systeem. Ik plan wel altijd welke dag ik ongeveer, wat ik gereden wil hebben. Maar dit is allemaal uiteraard een persoonlijke voorkeur. De een vind het prettig om zekerheid te hebben en boekt dus en de ander niet. Ik vind het juist leuk als ik me kan laten verassen in welk stadje of dorpje ik uit kom. Hierdoor heb ik al vele leuke dingen gezien.
Touren is rough so you got to be tough

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door jelger » zo 31 jul 2016, 23:36

Dit jaar geen grootse plannen. Wat versnipperde verlofweken, met name paar keer kort met vliegtuig naar de Kaukasus. Van de winter maar weer eens richting Midden Zweden, en wie weet volgend jaar wat verder weg in de geest van vorig jaar.

Hoe aan te pakken? Hangt er vanaf. Meestal heb ik wel ergens een hoofdbestemming dus daar plan ik de heenreis naar toe, en bereid ik de overnachtingsplekken voor. Voor de terugreis doe ik dat pas tegen de tijd dat ik de terugreis aanvang. Vorig jaar bij de reis terug uit Georgië boekte ik een dag vooruit. De heenreis had ik wel al vastliggen voor we vertrokken.

stefan23
zandpaadje
Berichten: 17
Lid geworden op: do 28 jul 2016, 23:37

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door stefan23 » ma 01 aug 2016, 0:23

Was niet echt van plan om het hier te gaan posten, maar gezien de goeie tips die ik op het forum heb gezien waag ik het er toch op :)

Vertrek aanstaande donderdagochtend met m'n vriendin voor een roadtrip. Dag 1 tot Innsbruck, dag 2 Dolomieten en dan blijven we daar of nog een dag of gaan voor 2 dagen naar Slovenië (ipv 1). Afhankelijk van het weer en hoe leuk we onze camping vinden.
Rijden vervolgens door tot Krka national park in Kroatië (in de buurt van Sibenik). Plitvice is mij niet gezien aangezien het bloedheet wordt terwijl zwemmen verboden is, het veel duurder is en het in de zomer vreselijk druk schijnt te zijn.
Verder heb ik een bezoek aan Sibenik in gedachten en 1-2 daagjes relaxen aan het strand denk ik. Rijden vervolgens via Triëste en Padua (die steden bezoeken we zelf niet) naar Bologna, waar we wel graag een paar uurtjes de stad in zouden gaan. Vandaar richting de kust van Cinque Terre, waar we 2-3 dagen willen blijven voor Cinque Terre zelf en Portofino. Van daar terug naar Utrecht via Milaan en de Splügenpas, waar we aan Italiaanse kant onze laatste overnachting in gedachte hebben.

Tips over leuke, goedkope, het liefst een beetje 'rurale' doorreiscampings zouden heel erg welkom zijn, we rijden in principe op de bonnefooi maar zit er toch over te denken om iets van tevoren te regelen, vooral in de Dolomieten en bij Cinque Terre. Maar ook tips over campings in noord-Slovenië (niet camping Bled als het even kan, het is er prachtig maar heb er al een keer 10 dagen gestaan) en Kroatië (regio Sibenik-Zadar) zou ik erg waarderen. We hebben geen eigen perceel met elektriciteit etc. nodig, gewoon op een veldje tussen andere tentjes is al luxe genoeg.

Bij voorbaat dank! :worship:

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7932
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door Wesso » do 04 aug 2016, 23:40

^^ Misschien heb je nog iets aan campingtips onderweg: in de Dolomieten, na Forni di Sopra aan de SS52 zit een aardige camping en in Slovenië ben ik op camping Belvedere geweest, bij Izola aan de Golf van Triëst, maar dat is geen aanrader als je van nachtrust houdt.

Gerhard
dorpsstraat
Berichten: 241
Lid geworden op: wo 16 sep 2015, 21:41

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door Gerhard » do 11 aug 2016, 22:26

Ik heb net een lap tekst getypt, is het weg......
Anyway..ik was dus op vakantie in Polen en Rusland.
Afbeelding
De S7 in Polen
Afbeelding
Dit ook.
Afbeelding
Thv Novoselo in Kaliningrad Oblast.
Afbeelding
Richting Ladushkin
Afbeelding
Thv Poddubnoye
Afbeelding
Bij Avangardnoye

Afbeelding
vlak voor de Pregelbrug aan de noordzijde.
Afbeelding
Dit ook.
Afbeelding
Op de 27A-028
Afbeelding
In Znamenskoye
Afbeelding
Hier links
Afbeelding
Polen. Bij Piasek.

Afbeelding
Oekraine richting Rava Rusk
Afbeelding
Karpaten bij Latorka. Nieuw wegdek.

Afbeelding
Verkhnie Vysotske aan de T1423
Afbeelding
Het is een Subaru maar wel volgeladen. De slechtste weg waar ik ooit op heb gereden. :sadley:
Afbeelding
Een tegenligger...
Afbeelding
Kippen en kalkoen oid.
Afbeelding
Bij de bushalte in Borynya. Nieuw wegdek naast de halte.
Afbeelding
De A4 tussen Jaroslav en Rzsezcow. Geslapen in Jaroslav.
Afbeelding
A4. Het nieuwe stuk. Gelukkig was het bijna helemaal af want ik moest naar in de buurt van Bautzen.
4800 km gereden in 3 hele weken.
:woop:

Gerhard
dorpsstraat
Berichten: 241
Lid geworden op: wo 16 sep 2015, 21:41

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door Gerhard » do 11 aug 2016, 22:56

Afbeelding
De rode route heb ik nu dus gereden.

Gerhard
dorpsstraat
Berichten: 241
Lid geworden op: wo 16 sep 2015, 21:41

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door Gerhard » do 11 aug 2016, 23:01

Afbeelding
Zo doen ze dat in Zelenogradsk

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door Willem » vr 12 aug 2016, 13:40

Tsja, een :D5: is weer zo logisch.

Plaats reactie