[A007] Afsluitdijk

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21914
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [A007] Afsluitdijk

Bericht door Pino » vr 12 feb 2016, 11:40

Vinny schreef:Wat wel zo is is dat de [A7] bepalend is geweest voor de stedelijke ontwikkeling. In Friesland zie je dat de niet-steden Heerenveen en Drachten flink hebben kunnen profiteren van hun verbeterende bereikbaarheid. De historische steden als Hindeloopen en Stavoren zijn niet veel meer geworden dan een paar historische dijkjes.
Het is de vraag in hoeverre de Afsluitdijk en de routering van de A7/Rijksweg 43 daarvoor beslissend zijn geweest. Enigszins speculerend denk ik dat beide hun toegenomen belang misschien wel meer te danken hadden aan de gunstige ligging ten opzichte van de wereld ten zuiden van Friesland. Heerenveen had een achterlandverbinding in de vorm van Rijksweg 32; de N381 bij Drachten was van mindere kwaliteit, maar Drachten had dan weer het strategische voordeel van een ligging tussen Groningen en Leeuwarden in. Doordat Nederlandse regio's economisch meer gingen samensmelten, begon het oude Friese centrum rond Leeuwarden te verworden tot periferie van Nederland (en waren plaatsen aan de IJsselmeer- en Waddenzee-kust dubbel perifeer), terwijl dorpen in de Friese grensregio's ineens het strategisch voordeel kregen dat zij minder perifeer waren dan de rest van Friesland.
Vinny schreef:
harry schreef:
Pino schreef:het leverde snelheidswinst en robuustheid op.
En vooral comfort en veiligheid.
In principe geldt dat dus ook voor de Markerwaarddijk. Het punt is dus juist dat de potentiële vervoersvraag over die verbinding hoger is. Alleen daar is net niet genoeg ruimte om de weg uit te bouwen tot snelweg en dus gebeurt dat niet. Nu rijden mensen liever over de Afsluitdijk omdat de weg sneller, robuuster, comfortabeler en veiliger is
Ik moet je zeggen dat de conclusie dat de Markerwaarddijk een grote potentiële verkeersvraag heeft me verbaast. Ik heb de onderzoeken niet gelezen; ik zeg dit puur intuïtief. De Markerwaarddijk loopt noordwest-zuidoost, van dunbevolkt gebied naar dunbevolkt gebied en ook zonder dichterbevolkte gebieden in het achterland. Je ziet dat alleen al aan de manier waarop het dossier N23 zich voortsleept; dat ligt niet alleen aan het feit dat je op de Markerwaarddijk geen 2x2 kunt aanleggen. De oriëntatie van de Afsluitdijk, zuidwest-noordoost, past in ieder geval binnen een verkeersstroom Randstad-Noordoost Nederland. Door de noordelijke ligging van de waterkering bedien je uiteindelijk maar een relatief klein deel van Noordoost Nederland, maar altijd meer dan met een dijk die haaks staat op de lijn Randstad-Noordoost Nederland. Verkeerskundig was het uiteraard ideaal geweest om een vaste oeververbinding te hebben tussen pak 'm beet Enkhuizen en Stavoren, of misschien wel tussen Volendam en Lelystad. Maar meeliften op dijken aangelegd c.q. aan te leggen voor de Zuiderzeewerken zat er dan niet langer in.
Vinny schreef:Ik vind het meer ironisch dat er bij Enkhuizen wel een duur naviduct gebouwd is, terwijl de weg de eerstkomende 25 jaar niet wordt verbreed (en zou bovendien bij Lelystad rechtgetrokken moeten worden). Tussen Den Oever en Zurich is wel 2x2, maar als beide bruggen openstaan levert dat gewoon 20 minuten reistijdverlies op. Dat win je niet terug met 130 rijden ...
Ik had het idee dat dat naviduct vooral is aangelegd voor de scheepvaart. Voor de oude brug ontstonden te lange wachttijden voor schepen, en langere openingstijden zouden teveel files op de N302 opleveren. De sluis bij Lelystad en de beide sluizen in de Afsluitdijk hebben die problematiek volgens mij veel minder. Hoewel ik me zeker wel herken in de 20 minuten wachttijd op de Afsluitdijk, als nadeel voor de route via de A7 als je van Friesland naar de Randstad moet.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A007] Afsluitdijk

Bericht door Schelpenpaadje » vr 12 feb 2016, 12:46

captain007 schreef:^^ Ja je wil een kanteldijk, omdat een sluisdeur ook kan falen door technische problemen. Als vanaf de zeezijde de sluisdeur openstaat en de bak slaat lek en de deur kan door een storing niet dicht, dan heb je toch echt een probleem zonder kanteldijk. In Enkhuizen is als je op Streetview goed kijkt ook sprake van een kanteldijk.
De situatie in Enkhuizen is niet helemaal vergelijkbaar natuurlijk. Op de Houtribdijk ligt de weg bovenop de dijk (hoewel het net als de Afsluitdijk een dam is, maar soit). De toerit vanuit het naviduct loopt dus per definitie naar het hoogste punt van de dijk. De toerit wordt omringd door een lichaam op dijkhoogte, maar dat lijkt me normaal als aan de achterkant van de dijk water ligt (dit in tegenstelling tot een aquaduct op het land, waar het aquaduct zelf en de watergang die eroverheen loopt de voornaamste gevaren zijn). Echt sprake van een kanteldijk is er niet bij Enkhuizen.

In theorie is er altijd wel een risico te verzinnen. Wat als bij de huidige sluis de deuren aan de zeezijde open staat en de in de deur aan de meerzijde een lek ontstaat? Oké als je naviduct instort of serieus lek raakt wordt het wel een ander verhaal natuurlijk.
Het probleem van een storing aan de sluisdeuren kun je ondervangen door deze redundant uit te voeren. Ik geef al de optie van een kering in de havenmond. Maar het zou ook een extra deur in de doorgang van de sluis zelf kunnen zijn. Zo'n extra kering zou je handbediend kunnen maken (eventueel zo dat hij ook automatisch sluit als er een bepaalde hoeveelheid water in de tunnel staat). Voor de aandrijving kun je een oplossing zoeken die niet afhankelijk is van elektriciteit.

Overigens geef ik in mijn post een andere optie, een naviduct met kanteldijk ten oosten van de kazematten, die weliswaar duurder is maar ook veel voordelen en kansen biedt. En mijn hele punt was natuurlijk gebaseerd op de vergelijking met een conventionele sluis en dubbel uitgevoerde snelweg.

ibodejoode
stadsweg
Berichten: 255
Lid geworden op: wo 15 okt 2014, 23:27
Locatie: Franeker
Contacteer:

Re: RE: Re: [A007] Afsluitdijk

Bericht door ibodejoode » vr 12 feb 2016, 13:22

RSK schreef:^^ Lijkt me wel. Ook helemaal geen rare optie, de intensiteiten op de Afsluitdijk liggen nog wel een knap stukje lager dan diverse 1x2 GOW's in Zuid-Holland.
Intensiteit ligt rond de 20.000, moet in principe kunnen, maar een aantal "probleempjes" t.o.v. de in Zuid-Holland genoemde wegen.

Ten eerste moet het verkeer t.p.v. sluis en brug van 2x2 naar 1x2 met bochten wat vertraging geeft. Ten tweede is het profiel wel erg smal. Je rijdt echt heel dicht aan beide zijden op vangrails/leuningen, ook dat geeft vertraging. Ten derde, vooral in de zomermaanden, staat de brug geregeld een aantal keren per uur open. Nu is even open/dicht niet zo'n probleem, maar hier staat de brug geregeld +10 min. open, omdat de vele jachten beurtelings passeren gezien de smalle doorgang. En dan staat er snel een paar km file.

De lange files afgelopen zomer met vele ongelukken waren dan ook het gevolg van 2 naar 1 in de zomer waar vakantieverkeer er niet op rekent dat ze ergens al halverwege de dijk in de remmen moesten voor een open brug.

Normaal, mijn ervaring van 10 tallen jaren gebruik, vonden de werkzaamheden tot een paar jaar terug meestal alleen plaats in de winterperiode met minder verkeer en minder scheepvaart.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21914
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [A007] Afsluitdijk

Bericht door Pino » vr 12 feb 2016, 14:58

Even hele gekke gedachte: zou het technisch mogelijk zijn om de bruggen opnieuw aan te leggen, maar dan op een meter of 15 boven het sluispeil? Dit om het beetje het effect te creëren dat je bij veel lange bruggen over zeearmen ziet, namelijk dat je heel lang kort boven waterpeil rijdt en dan even omhoog gaat naar een punt waar de scheepvaart dan kan passeren (voorbeeld). In een primaire waterkering als de Afsluitdijk lijkt aanleggen van een hogere brug minder bewerkelijk dan aanleggen van een tunnel/aquaduct/naviduct, omdat je nu eenmaal de grond niet in hoeft. Maar ongetwijfeld (ik zeg dit als bouwkundige leek) zal wel afhangen van datgene wat wel de grond in moet, namelijk de (fundering van de) pijlers?

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [A007] Afsluitdijk

Bericht door RSK » vr 12 feb 2016, 15:05

Vergeet ook de factor wind niet. Zodra je de hoogte in gaat, vang je onvermijdelijk meer wind. In hoeverre dit tot problemen zou leiden, weet ik niet. Maar als je op jaarbasis kunt kiezen uit zes brugstoringen of zes afsluitingen in verband met harde wind, dan denk ik dat de eerste oplossing -hoe lullig ook- maatschappelijk een stukje goedkoper is.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: [A007] Afsluitdijk

Bericht door Mark » vr 12 feb 2016, 15:12

Dat is een constructie die je soms inderdaad tegenkomt -zie de N57 bij Neeltje Jans sv1, sv2- maar denk inderdaad dat je de factor wind niet mag vergeten, met name voor het vrachtverkeer (weet niet hoe druk het is op de A7 daar qua vrachtwagens?).

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21914
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [A007] Afsluitdijk

Bericht door Pino » vr 12 feb 2016, 15:36

^^ Goed punt. Maar wind zou niet onoverkomelijk moeten zijn als je kijkt naar de bruggen over zee-armen die je elders vindt. Die zijn hoger en liggen nog wel eens op plekken met meer wind. Natuurlijk zijn dat soort bruggen bij harde wind nog wel eens afgesloten, maar dat kunnen de mensen aan. Waarbij we in Nederland dan nog eens de luxe hebben dat je met een alleszins overzichtelijke omweg alsnog op je bestemming aan kunt komen. Daar hoef je bij de Oresundbrug of een Confederation Bridge niet mee aan te komen.

De keuze tussen zes brugstoringen en zes afsluitingen vanwege harde wind is me tot op zekere hoogte lood om oud ijzer. Het is een afsluiting, punt uit, en dan hoef je alleen maar te dealen met het onvermijdelijke maatschappelijk sentiment van het slag "hebben we net enorme bedragen besteed aan een brug en dan kunnen we er nog niet door." Maar mijn gedachte is niet zozeer een oplossing voor de brugstoringen, maar voor het feit dat je 's zomers op de Afsluitdijk regelmatig twintig minuten verliest door brugopeningen. Daar moet je op enig moment wellicht iets voor gaan vinden, en dan is een hogere brug wellicht een oplossing.

Gebruikersavatar
Vahalis
autoweg
Berichten: 1126
Lid geworden op: ma 11 jun 2012, 10:10
Locatie: 030

Re: [A007] Afsluitdijk

Bericht door Vahalis » vr 12 feb 2016, 15:48

Daarbij komt dat je weersomstandigheden kan zien aankomen en een storing niet. Als het KNMI te harde wind verwacht kan je voertuigen die daar gevoelig voor zijn tijdig via een andere route sturen.

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5069
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: [A007] Afsluitdijk

Bericht door Rogier » vr 12 feb 2016, 15:54

Pino schreef:Even hele gekke gedachte: zou het technisch mogelijk zijn om de bruggen opnieuw aan te leggen, maar dan op een meter of 15 boven het sluispeil? Dit om het beetje het effect te creëren dat je bij veel lange bruggen over zeearmen ziet, namelijk dat je heel lang kort boven waterpeil rijdt en dan even omhoog gaat naar een punt waar de scheepvaart dan kan passeren (voorbeeld). In een primaire waterkering als de Afsluitdijk lijkt aanleggen van een hogere brug minder bewerkelijk dan aanleggen van een tunnel/aquaduct/naviduct, omdat je nu eenmaal de grond niet in hoeft. Maar ongetwijfeld (ik zeg dit als bouwkundige leek) zal wel afhangen van datgene wat wel de grond in moet, namelijk de (fundering van de) pijlers?
Naar mijn mening zullen de kosten toch vrij hoog zijn.
Dit heeft te maken met het feit dat de A7 verlegd moet gaan worden, waardoor de Afsluitdijk aan de IJsselmeerkant (flink) uitgebouwd moet worden.
Verder zal het bouwen van de nieuwe brug bij de spuisluizen complex zijn, omdat je met de bodembescherming van de spuisluizen zit. Deze mag niet aangetast worden ter voorkoming van erosie bij de huidige spuisluizen. De schutsluizen liggen gelukkig wel vrij ver van de bruggen bij de A7 af.

Dan zijn de huidige plannen naar mijn mening wel het beste tot 2060:
- Zeer grootschalig onderhoud aan de betonconstructies van de sluizen, spuisluizen en de bruggen, zodat deze weer 50 jaar mee kunnen gaan.
- Vernieuwing technische installaties van de sluizen, spuisluizen en de bruggen.
- Gemaalpompen in een aantal spuisluizen aanbrengen*.

Na 2060, zullen de huidige constructies naar verwachting niet meer de (technische) eisen voldoen, waardoor totale vervanging noodzakelijk wordt.

*
In het oorspronkelijk plan van 2002 was het de bedoeling om een extra spuisluizencomplex bij Kornwerderzand aan te leggen, waar eventueel ook een paar gemaalpompen geplaatst konden worden, zodat eventueel ook bij vloed water op de Waddenzee geloosd kon worden.
Waarschijnlijk blijkt het ook mogelijk om een gemaalpomp in de huidige spuisluizen te plaatsen, waardoor de bouw van het extra spuisluizencomplex niet meer noodzakelijk is.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21914
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [A007] Afsluitdijk

Bericht door Pino » vr 12 feb 2016, 15:59

De enige manier om te voorkomen dat je de A7 in het IJsselmeer moet leggen, lijkt me een situatie waar je eerst de ene brug afsluit, sloopt en vervangt door een hoge brug (waarbij al het verkeer over de andere brug gaat) en vervolgens al het verkeer over de eerste hoge brug stuurt, terwijl je de resterende lage brug sloopt en vervangt door een hoge brug. Maar dat wordt dan wel jarenlang pijn lijden ...

EDIT: opmerking over spui- en schutsluizen verwijderd. Snap inmiddels wat je bedoelde. Kwestie van breedteprofiel van het sluiscomplex bekijken in plaats van lengteprofiel van de dijk.

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5069
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: [A007] Afsluitdijk

Bericht door Rogier » vr 12 feb 2016, 16:20

Pino schreef:
Rogier schreef:Verder zal het bouwen van de nieuwe brug bij de spuisluizen complex zijn, omdat je met de bodembescherming van de spuisluizen zit. Deze mag niet aangetast worden ter voorkoming van erosie bij de huidige spuisluizen. De schutsluizen liggen gelukkig wel vrij ver van de bruggen bij de A7 af.
Ik vermoed dat je bedoelt "de spuisluizen liggen gelukkig wel vrij ver van de schutsluizen af" ? Want de beweegbare bruggen liggen bij de schutsluizen.

Hoe dan ook dank voor je uitleg over kosten. De enige manier om te voorkomen dat je de A7 in het IJsselmeer moet leggen, lijkt me een situatie waar je eerst de ene brug afsluit, sloopt en vervangt door een hoge brug (waarbij al het verkeer over de andere brug gaat) en vervolgens al het verkeer over de eerste hoge brug stuurt, terwijl je de resterende lage brug sloopt en vervangt door een hoge brug. Maar dat wordt dan wel jarenlang pijn lijden ...
Nee, de A7 loopt letterlijk over de spuisluizen heen. Echter de schutsluizen zelf liggen een stuk zuidelijker. Tussen de schutsluizen en de A7 ligt volgens mij een voorhaven van bijna 150 meter lengte. Vergeet niet dat de boel in de jaren dertig gebouwd is en dat er eventueel een spoorlijn over de afsluitdijk had moeten lopen. Om die reden heeft men waarschijnlijk gekozen om tussen de schutsluizen en de draaibruggen een aparte voorhaven aan te leggen.

Verder denk dat de bouw van een hogere brug bij de huidige spuisluizen voor problemen gaat zorgen. Ik ben benieuwd of de huidige fundering van de spuisluizen de pijlers van de nieuwe brug kan houden. Daarnaast moet er ook apart talud voor de nieuwe brug aangelegd moeten worden. In deze situatie zal de Afsluitdijk ook verbreed moeten worden i.v.m. stabiliteit en zit je ook met de monumentale kazematten (Tweede Wereldoorlog).

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21914
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [A007] Afsluitdijk

Bericht door Pino » vr 12 feb 2016, 18:40

Rogier schreef:Verder denk dat de bouw van een hogere brug bij de huidige spuisluizen voor problemen gaat zorgen. Ik ben benieuwd of de huidige fundering van de spuisluizen de pijlers van de nieuwe brug kan houden. Daarnaast moet er ook apart talud voor de nieuwe brug aangelegd moeten worden. In deze situatie zal de Afsluitdijk ook verbreed moeten worden i.v.m. stabiliteit en zit je ook met de monumentale kazematten (Tweede Wereldoorlog).
Duidelijk. Vlugge gedachte is hoe dan ook dat je het aantal pijlers zo beperkt mogelijk moet houden. In die zin wellicht eerder een hangburg, met pijlers die ver uit de buurt van de spuisluizen en de kazematten worden geplaatst. Het wordt er hoe dan ook niet goedkoper op. En aangezien kostenbesparing (ten opzichte van een tunnel/naviduct) de aanleiding vormde voor mijn vraag, houdt het brug-idee vermoedelijk al snel op ...

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [A007] Afsluitdijk

Bericht door Vinny » za 13 feb 2016, 9:42

Ik denk dat je welhaast niet ontkomt aan een nieuw tracé ten zuid-oosten van de huidige A 7. Het voordeel is dat je nieuwe bruggen of aquaducten kan bouwen zonder dat het huidige gebruik hoeft te worden beperkt. Je kunt er dan meteen voor zorgen dat de weg echt als volwaardige autosnelweg kan worden uitgebouwd.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

ibodejoode
stadsweg
Berichten: 255
Lid geworden op: wo 15 okt 2014, 23:27
Locatie: Franeker
Contacteer:

Re: [A007] Afsluitdijk

Bericht door ibodejoode » za 13 feb 2016, 17:34

Als regelmatige gebruiker lijkt mij het uitgebreid opknappen wat Rogier een rampscenario. Zoals ik al eerder aangaf zijn er 3 oorzaken van de huidige filevorming. Die werkzaamheden gaan vele jaren gigantisch oponthoud geven.

Mij lijkt het beste om werkzaamheden in 3 fases te splitsen.

Allereerst een nieuwe brug. Die moet dan een parallel aan de bestaande A7 in het IJsselmeer komen. Een deel als dijk, een deel tpv de spuisluizen als viaduct en een beweegbaar deel (basculebrug ) tpv de scheepvaartroute en dan weer aansluiten op de bestaande A7 via een dijk.

Fase 2 is het vernieuwen van de spuisluizen, of het uitgebreid opknappen. Dat kan dan gemakkelijk en goedkoper gebeuren, want je bent van het wegverkeer af.

Tot slot, want daar is in Friesland en Flevoland veel discussie over hoe en wat de toekomst moet worden van de scheepvaartsluis. Maar dat ligt buiten de A7.

Ik praat hier alleen over de situatie bij Kornwerderzand omdat dit de hoofdroute is voor beroeps- en pleziervaart tussen Wadden / IJsselmeer. Blijkt ook wel, eigen ervaring, dat daar en veel minder storingen zijn en veel minder langdurige brugopeningen.

Eigenlijk pleit ik alleen voor aanpak nieuwe brug Kornwerderzand, rest kan m.i. later. Ik zou zeggen, laat tegelijk met de Nieuwe Afsluitdijk de provincie Friesland en evt NH en Flevoland aan voorfinanciering doen, omdat het rijk nu al duidelijk heeft gezegd: niet voor 2050.

ibodejoode
stadsweg
Berichten: 255
Lid geworden op: wo 15 okt 2014, 23:27
Locatie: Franeker
Contacteer:

Re: [A007] Afsluitdijk

Bericht door ibodejoode » za 13 feb 2016, 17:42

Nog even over vrachtverkeer en de wind: geen hoge brug. Ook weer uit eigen praktijk ervaring, vooral de dijk zorgt voor veel wervelingen. Bij elke windrichting van zuid via west tot noord heb je daar al heel snel last van. En vergeet niet het aantal caravans wat al vroeg in het voorjaar over de A7 gaat. De brug verder van de A7 lijkt mij daarom gunstiger wat betreft de wind omdat je dan minder invloed van die wervelingen hebt. Misschien dat je dan toch wat hoger kan, waardoor de gewone beroepsvaart er wel onderdoor kan.

Boerenkool
autoweg
Berichten: 1207
Lid geworden op: wo 22 okt 2014, 20:21

Re: [A007] Afsluitdijk

Bericht door Boerenkool » za 13 feb 2016, 20:24

Ik zou het bij een buitenom houden, een T splitsing in de weg en bij een brugopening het verkeer over een lage brug over de zuidelijke sluisdeur leiden. Dat omleidingstraject kan dan prima een 80 profiel hebben met betrekkelijk haakse bochten. De T-splitsingen en de omleiding van de weg onderbreken de snelweg dan even.
Dat lijkt me niet zo n punt want de brug heeft ook een rood licht en een snelheidsbeperking. Je gaat er dus alleen maar op vooruit dat je er omheen kan. En intensiteiten zijn fors lager dan sommige wegen in de regio hier met haakse ongeregelde kruisingen.

Bij de sluizen van Terneuzen werkt een bovenlangs/onderlangssysteem ook behoorlijk. De schepen kunnen niet aan twee kanten een sluis binnen dus 1 route is daar altijd vrij.
Hier is dat iets ingewikkelder omdat de voorhaven al scheepvaart ontvangt voornde sluis en dat nog een stukje varen is, maar dat moet maar met een stukje coordinatie. De scheepvaart heeft er ook bij te winnen immers, als de weg er niet onder leidt kan hij ook vaker gebruikt worden.

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5069
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: [A007] Afsluitdijk

Bericht door Rogier » za 13 feb 2016, 22:17

ibodejoode schreef:Als regelmatige gebruiker lijkt mij het uitgebreid opknappen wat Rogier een rampscenario. Zoals ik al eerder aangaf zijn er 3 oorzaken van de huidige filevorming. Die werkzaamheden gaan vele jaren gigantisch oponthoud geven.

.
Dat zal wel meevallen. De meeste werkzaamheden worden aan de spuisluizen zelf uitgevoerd (buiten het verkeer om) en kunnen vervolgens grotendeels vanaf het water uitgevoerd worden. Alleen als men het wegdek moet aanpakken, moet de A7 versmald worden.
Echter door 24 uur per dag door te werken, moet dit werk in een paar weken te doen zijn.

Het vervangen van de stalen schuiven en het plaatsen van de gemaalpompen, wil men tussen 2017 en 2020 \ 2021 in 10 weekenden gaan plaatsen.
De A7 zal in deze weekenden volledig afgesloten zijn. Dit zijn hooguit 2 - 3 weekenden in het winterhalfjaar.

ibodejoode
stadsweg
Berichten: 255
Lid geworden op: wo 15 okt 2014, 23:27
Locatie: Franeker
Contacteer:

Re: [A007] Afsluitdijk

Bericht door ibodejoode » zo 14 feb 2016, 0:04

Ik wacht het wel af. Verwacht zelf dat ik de komende jaren vaker de Afsluitdijk rechts (gezien vanuit woonplaats Franeker) laat liggen en voor de polder (A6) zal moeten gaan.

Sendis
dorpsstraat
Berichten: 192
Lid geworden op: do 27 apr 2006, 16:41

Zoveelste storing op de Afsluitdijk.

Bericht door Sendis » wo 22 jun 2016, 18:35

Het gezonde boerenverstand vraag zich nu toch werkelijk af hoeveel decennia lang het nog moet duren, voordat de antieke situatie bij de Stevin- en Lorenzsluizen dusdanig is veranderd, bijvoorbeeld door de aanleg van twee aquaducten, zodat de ellende van brug en slagboomstoringen, zoals die vandaag weer zorgde voor urenlang oponthoud van het verkeer, tot het verleden zal gaan behoren. Zal ik het nog meemaken? (ben nu 31 jaar). Het wordt zo langzamerhand potsierlijk in Nederland.

http://www.telegraaf.nl/binnenland/2606 ... ijk__.html

http://www.ad.nl/nieuws/en-weer-stond-h ... ~a3925e6e/
Laatst gewijzigd door Mark op wo 22 jun 2016, 18:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Samengevoegd met bestaand onderwerp over Afsluitdijk.

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5069
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: Zoveelste storing op de Afsluitdijk.

Bericht door Rogier » wo 22 jun 2016, 18:49

Hetzelfde werd een paar geleden ook bij de Ketelbrug gezegd. De gemeentes NOP en Urk gaven aan dat de Ketelbrug door een tunnel vervangen moest worden. Onzin natuurlijk, want de storingen waren voorbij toen de Ketelbrug een opknapbeurtje kreeg, waarbij de kleppen en de elektrische installaties vervangen werden.

Bij de Afsluitdijk zijn de technische installaties bij Friesland vervangen en waarschijnlijk zijn de storingen aan deze kant 'kinderziektes' van de nieuwe installaties. Bij Den Oever wordt in de herfst de installaties vervangen. Daarna moeten de storingen minder voor gaan komen.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A007] Afsluitdijk

Bericht door Chris » wo 22 jun 2016, 18:55

Het is wel vaak dat bij warm weer het brugdek uitzet en niet meer wil sluiten.

Alhoewel de verkeersintensiteit op de Afsluitdijk niet zo hoog is, zijn er wel twee redenen om het prioriteit te geven, 1) de wachttijden zijn vaak onacceptabel lang (uren) en 2) de omrijafstand is gigantisch.

Sendis
dorpsstraat
Berichten: 192
Lid geworden op: do 27 apr 2006, 16:41

Re: Zoveelste storing op de Afsluitdijk.

Bericht door Sendis » wo 22 jun 2016, 18:59

Rogier schreef:Hetzelfde werd een paar geleden ook bij de Ketelbrug gezegd. De gemeentes NOP en Urk gaven aan dat de Ketelbrug door een tunnel vervangen moest worden. Onzin natuurlijk, want de storingen waren voorbij toen de Ketelbrug een opknapbeurtje kreeg, waarbij de kleppen en de elektrische installaties vervangen werden.

Bij de Afsluitdijk zijn de technische installaties bij Friesland vervangen en waarschijnlijk zijn de storingen aan deze kant 'kinderziektes' van de nieuwe installaties. Bij Den Oever wordt in de herfst de installaties vervangen. Daarna moeten de storingen minder voor gaan komen.
Bij de Ketelbrug schijnen de heren planners destijds bij de bouw uitgerekend te hebben dat de aanstelling van een brugwachter over de periode van 100 jaar, minder zou gaan kosten dan de brug zo hoog maken, zodat alle schepen eronder door kunnen. De kosten echter voor het bedrijfleven: de wachtende schepen voor een gesloten brug, en het wachtende wegverkeer voor een open brug zijn ze denk ik vergeten. U bent het vast met me eens dat het fenomeen van beweegbare bruggen in (A-)snelwegen voor een zichzelf respecterend transportland als Nederland, te gek voor woorden is. Voor wat betreft de Afsluitdijk: de situatie met de bruggen is net zo oud als de dijk zelf, dus het wordt hoog tijd.
Laatst gewijzigd door Sendis op wo 22 jun 2016, 19:03, 1 keer totaal gewijzigd.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A007] Afsluitdijk

Bericht door Schelpenpaadje » wo 22 jun 2016, 19:03

Over een paar jaar kun je in de file tenminste wel genieten van het kunstwerk dat van de Afsluitdijk een echt *kuch* landmark moet maken.

Nadat die dertien miljoen in de zakken van Daan Roosegaarde is verdwenen zal een naviduct of bredere sluis er voorlopig niet meer in zitten.

Gebruikersavatar
Vahalis
autoweg
Berichten: 1126
Lid geworden op: ma 11 jun 2012, 10:10
Locatie: 030

Re: Zoveelste storing op de Afsluitdijk.

Bericht door Vahalis » wo 22 jun 2016, 20:24

Sendis schreef: Bij de Ketelbrug schijnen de heren planners destijds bij de bouw uitgerekend te hebben dat de aanstelling van een brugwachter over de periode van 100 jaar, minder zou gaan kosten dan de brug zo hoog maken, zodat alle schepen eronder door kunnen. De kosten echter voor het bedrijfleven: de wachtende schepen voor een gesloten brug, en het wachtende wegverkeer voor een open brug zijn ze denk ik vergeten.
De Ketelbrug heeft een doorvaarthoogte van 12,70 meter. Voor reguliere beroepsvaart zal dat geen probleem zijn. Rijnvaarthoogte is 9,10 m. Als dat geen probleem is op het Amsterdam-Rijnkanaal, zal hoogte bij de Ketelbrug dat zeker niet zijn. Alleen zeilschepen kunnen een probleem hebben. Als ik voor de Ketelbrug sta is het altijd voor een zeilschip.

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5069
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: [A007] Afsluitdijk

Bericht door Rogier » wo 22 jun 2016, 21:16

Chris schreef:Het is wel vaak dat bij warm weer het brugdek uitzet en niet meer wil sluiten.

Alhoewel de verkeersintensiteit op de Afsluitdijk niet zo hoog is, zijn er wel twee redenen om het prioriteit te geven, 1) de wachttijden zijn vaak onacceptabel lang (uren) en 2) de omrijafstand is gigantisch.
Ik zeker mee eens dat men de installaties moet gaan verbeteren, want hier zijn volgens mij de meeste problemen mee.
Het zou al flink schelen als men de monteurs eens dichter bij deze bruggen zou stationeren. Bij de laatste storing duurde het bijna 2 - 2,5 uur voordat de monteur er was. De storing zelf was binnen 1 uur opgelost. Bron: VID

Het vervangen van de bruggen door aquaducten (incl. vervangen van de huidige sluizen) kost naar verwachting 150 miljoen euro per complex. Ik vind dit een te hoog bedrag, voor de huidige situatie, omdat de huidige kunstwerken naar verwachting nog 50 jaar mee kunnen gaan. Uiteraard moet de boel gerenoveerd (en waar nodig versterkt) worden, maar daarna kan de boel weer 50 jaar mee. Geen enkele reden om de boel te vervangen.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [A007] Afsluitdijk

Bericht door Vinny » do 23 jun 2016, 17:58

Ik vind van wel. De sluizen wil men breder maken zodat ook superjachten terug kunnen naar de scheepswerf. Als de boel toch op de schop gaat kun je beter de zaak goed aanpakken en er een aquaduct van maken.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

JJK
verkeersader
Berichten: 563
Lid geworden op: vr 06 jun 2014, 9:47
Locatie: Regio Groot Alkmaar

Re: [A007] Afsluitdijk

Bericht door JJK » do 23 jun 2016, 21:44

Net als bij de Houtribdijk bij Enkhuizen moeten ze een Naviduct maken bij zowel de Lorentz- als de Stevinsluizen.

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: [A007] Afsluitdijk

Bericht door Jackbauer1350 » za 25 jun 2016, 12:55

In de Houtribdijk zit één naviduct waarbij de Krabbersgatsluizen ook nog steeds in gebruik zijn. Wellicht dat in de Afsluitdijk ook volstaan kan worden met één naviduct ergens halverwege de dijk met behoud van de huidige Stevin- en Lorentzsluizen.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [A007] Afsluitdijk

Bericht door Rene » za 25 jun 2016, 13:19

Eén scheepvaartsluis met aquaduct zou op zich prima zijn voor het autoverkeer, als daarmee de oude draaibruggen vastgezet zouden kunnen worden.
En dan alle drie de locaties als spuisluis voor het IJsselmeer kunnen gebruiken.

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5540
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: [A007] Afsluitdijk

Bericht door nederland24 » za 25 jun 2016, 14:20

Om dat er nu toch een topic over de Afsluitdijk is, lijkt het mij wel interessant om dit te plaatsen. Misschien zijn er wel mensen op dit forum die interesse hebben om een keer te gaan hardlopen over de Afsluitdijk. Mij lijkt het in ieder geval een hele boeiende ervaring. http://www.afsluitdijk-open.nl/

Plaats reactie