Gotthardtunnel

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Techum
verkeersader
Berichten: 584
Lid geworden op: vr 11 okt 2013, 10:02

Re: Gotthardtunnel

Bericht door Techum » ma 31 aug 2015, 15:13

De file op de snelweg is de rij voor de kassa, de Gotthardtunnel is de kassa waar iedereen in die rij langs moet.

Door niet achteraan te sluiten, maar verderop in de rij, voeg je geen capaciteit toe aan de totale verkeersstroom. Je neemt de plek in van degene die daarna achter je staat. Iedereen achter je is dankzij jou één autolengte langer onderweg. Dat noemen ze voordringen.

De theorie dat je capaciteit toevoegt zou wellicht nog kunnen gelden als er behalve de tunnel nóg een bestemming zou zijn voor mensen die in de rij staan. Welnu, die is er niet. Je kunt in de rij voor de tunnel niet de plek innemen van iemand die even daarvoor is afgeslagen. Verkeer voor de pas of de dorpjes gaat er eerder af om de file voor de tunnel te ontwijken. Daardoor gaan alle vergelijkingen met het 'legitiem' ontwijken van reguliere files mank. Voorkruipen via de H2 is net zo min te verdedigen als voorkruipen via een afrit of parkeerplaats.

De twee rijstroken van A2 zijn ruim voldoende om de beperkte capaciteit van de tunnel maximaal te benutten. Anders stonden die files er niet ;)

Door de capaciteit van de H2 in te zetten maak je de files niet minder. Ze zouden wellicht korter worden, maar ook breder. Op een traject waar onderweg mensen de snelweg verlaten heeft dat zin, maar op een traject waar iedereen op weg is naar dezelfde flessenhals levert het alleen de mensen die voorkruipen winst op.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20522
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Gotthardtunnel

Bericht door waldo79 » ma 31 aug 2015, 17:12

Alleen doordat de afstand van Quinto tot de tunnel nog 15 km is, kun je iedereen die daar de snelweg verlaat niet betichten van voortkruipen. Daarnaast blijft het legaal om de H2 te gebruiken :x

Techum
verkeersader
Berichten: 584
Lid geworden op: vr 11 okt 2013, 10:02

Re: Gotthardtunnel

Bericht door Techum » ma 31 aug 2015, 17:19

Ik beschuldig alleen mensen van voorkruipen die door de tunnel rijden zonder netjes in de rij op hun beurt te hebben gewacht.

Deze manier van voorkruipen is niet verboden, maar dat geeft je nog geen vrijbrief om het te doen. De wet is niet de heilige graal. Ik heb minder moeite met iemand die illegaal 140 rijdt op de snelweg dan iemand die legaal voorkruipt in de file.

Als je het toch zo nodig wilt doen, wees dan ook een kerel door te zeggen dat het voordringen is.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20522
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Gotthardtunnel

Bericht door waldo79 » ma 31 aug 2015, 17:29

Mijn punt is dat je niet weet of iemand de pas wil rijden, ondertussen een pauze gaat houden langs het OWN of toch maar de A2 op bij Airolo.

Ondertussen ga ik bijvoorbeeld op de A2 bij Vianen ook zo laat mogelijk naar links om daarmee 10 minuten file te besparen. Ik heb nog altijd geleerd zo veel mogelijk rechts te rijden? Ben ik daarmee asociaal. ..

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Gotthardtunnel

Bericht door Coen Tunnel » ma 31 aug 2015, 17:35

Techum schreef:De file op de snelweg is de rij voor de kassa, de Gotthardtunnel is de kassa waar iedereen in die rij langs moet.

Door niet achteraan te sluiten, maar verderop in de rij, voeg je geen capaciteit toe aan de totale verkeersstroom. Je neemt de plek in van degene die daarna achter je staat. Iedereen achter je is dankzij jou één autolengte langer onderweg. Dat noemen ze voordringen.
Er zijn verschillende wegen die naar die kassa rijden. Bij Airolo komen twee rijen samen: die van de toerit Airolo en die vanaf de A2. Als dat ongewenst is moet de toerit bij Airolo maar worden afgesloten voor het gewone verkeer. Anders is het volledig legaal om die route te gebruiken. Ik kan me voorstellen dat navigatiesystemen met live verkeersinformatie het verkeer ook over de H2 sturen als dat sneller is.

Als ik bij de Appie moet afrekenen kies ik de kortste rij. Dan vind ik het niet zo gek dat mensen in andere situaties ook de kortste rij kiezen. Niemand gaat voor z'n lol lang in de file staan en er zullen altijd mensen zijn die een alternatieve route proberen. En soms heb je dan geluk en kun je bijvoorbeeld bij Airolo de snelweg weer op.
De theorie dat je capaciteit toevoegt zou wellicht nog kunnen gelden als er behalve de tunnel nóg een bestemming zou zijn voor mensen die in de rij staan. Welnu, die is er niet. Je kunt in de rij voor de tunnel niet de plek innemen van iemand die even daarvoor is afgeslagen. Verkeer voor de pas of de dorpjes gaat er eerder af om de file voor de tunnel te ontwijken.
Als je vooraf niet weet of er file staat, of hoelang de file is, dan gaat die vlieger niet op. Ik heb ook een keer in de file gestaan terwijl ik naar de pas moest.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20522
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Gotthardtunnel

Bericht door waldo79 » ma 31 aug 2015, 17:37

Precies. Er zijn daar nog teveel variabelen om gelijk een conclusie te trekken.

Gebruikersavatar
Vahalis
autoweg
Berichten: 1126
Lid geworden op: ma 11 jun 2012, 10:10
Locatie: 030

Re: Gotthardtunnel

Bericht door Vahalis » ma 31 aug 2015, 18:01

Coen Tunnel schreef: Ik kan me voorstellen dat navigatiesystemen met live verkeersinformatie het verkeer ook over de H2 sturen als dat sneller is.
Ja, dat zullen ze doen. Mijn TomTom heeft mij in Italië ooit een flinke afstand over de SS12 in plaats van de A22 gestuurd. Met regelmatig zicht op de rij blik 8-)

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Gotthardtunnel

Bericht door Coen Tunnel » do 17 dec 2015, 17:15

De Gotthardtunnel is ook in 2016 weer regelmatig op doordeweekse nachten (dus telkens vier opeenvolgende nachten ma/di, di/wo, wo/do, do/vr) afgesloten voor onderhoud.

In week 14 (4-8 april) is de tunnel tussen 22:00 uur en 05:00 uur voor alle verkeer afgesloten. De omleiding voor autoverkeer gaat via de A13 door de San Bernardinotunnel.

Daarna is de tunnel in week 23 (6-10 juni), week 24 (13-17 juni), week 25 (20-24 juni) week 26 (27 juni-1 juli), week 37 (12-16 september), week 38 (19-23 september), week 39 (26-30 september) en week 40 (3-7 oktober) ook afgesloten voor alle verkeer tussen 21:00 uur en 05:00 uur. Autoverkeer wordt in deze nachten omgeleid over de Gotthardpas.

Verkeer boven de 3,5 ton wordt vanaf 20:30 uur stilgezet aan beide kanten van de tunnel, bij Erstfeld resp. Quinto.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Gotthardtunnel

Bericht door SnarfFlevoland » do 17 dec 2015, 23:05

Belachelijk dat je zomaar een uiterst belangrijke transitroute helemaal afsluit. Als de bergpas nog open is oké dat gebeurd vaker, maar een omleiding via de San Bernardinotunnel zonder een alternatief in de buurt vind ik veel te ver gaan. Als je vanuit midden-Duitsland komt valt de schade natuurlijk allemaal wel mee, maar voor velen zal de schade wel een hoop kilometers omrijden betekenen. Vanaf Basel alleen al vind ik het stuk naar Hinterrhein altijd zo ver. Laat staan dat je vanuit Altdorf naar Bellinzona moet of andersom. Een enorm eind omrijden, omdat er nog geen fatsoenlijke bergpas open is.

Het betreft weliswaar alleen de nachtelijke uren, maar alsnog vind ik dit voor zo'n belangrijke transitverbinding een absolute no-go. Ze hebben het in het verleden natuurlijk vaker gedaan, maar zo langzaam vind ik de maat wel vol.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Gotthardtunnel

Bericht door Coen Tunnel » do 17 dec 2015, 23:27

SnarfFlevoland schreef:Belachelijk dat je zomaar een uiterst belangrijke transitroute helemaal afsluit. Als de bergpas nog open is oké dat gebeurd vaker, maar een omleiding via de San Bernardinotunnel zonder een alternatief in de buurt vind ik veel te ver gaan. Als je vanuit midden-Duitsland komt valt de schade natuurlijk allemaal wel mee, maar voor velen zal de schade wel een hoop kilometers omrijden betekenen.
Nou ja, in de nachtelijke uren is dat prima te doen, mits je het vooraf weet. Dit jaar had ik op weg naar Livorno ook met zo'n sluiting te maken, en toen ben ik dus vanaf Karlsruhe via Stuttgart, Ulm, Memmingen en Bregenz (A8-A7-A96 en in Oostenrijk de A14 tot aan Mäder) naar de Zwitserse A13 gereden. Dan praten we op de route van Nederland tot aan Livorno over 60 km omrijden. Dat valt mee. De extra reistijd is dan misschien een keer 45 minuten en je bent wat geld kwijt voor een vignet voor Oostenrijk, maar je bespaart daar weer iets door in Oostenrijk de tank vol te gooien. :) Het enige nadeel is dat je 's nachts tussen Hohenems in Oostenrijk en Coldrerio vlak voor de Italiaanse grens geen geopende Raststätte meer tegenkomt. Even een blikje drinken of een broodje halen kun je dus wel vergeten.
Laat staan dat je vanuit Altdorf naar Bellinzona moet of andersom. Een enorm eind omrijden, omdat er nog geen fatsoenlijke bergpas open is.
Helaas wordt de Oberalppas 's winters niet sneeuwvrij gehouden, anders had verkeer nog via de Oberalppas en Lukmanierpas kunnen omrijden. Beiden vrij makkelijke wegen, zeker de Lukmanierpas is een weg die heel goed opschiet. En de Lukmanierpas wordt 's winters wel open gehouden.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Gotthardtunnel

Bericht door SnarfFlevoland » vr 18 dec 2015, 10:07

Coen Tunnel schreef:Nou ja, in de nachtelijke uren is dat prima te doen, mits je het vooraf weet. Dit jaar had ik op weg naar Livorno ook met zo'n sluiting te maken, en toen ben ik dus vanaf Karlsruhe via Stuttgart, Ulm, Memmingen en Bregenz (A8-A7-A96 en in Oostenrijk de A14 tot aan Mäder) naar de Zwitserse A13 gereden. Dan praten we op de route van Nederland tot aan Livorno over 60 km omrijden. Dat valt mee.
Dat is nu precies wat ik bedoelde met "als je uit midden-Duitsland komt". Dan kan je je er natuurlijk prima op instellen, zonder een al te grote omweg, maar eenmaal bij Basel ziet dat er toch wat anders uit, laat staan nog zuidelijker.
Coen Tunnel schreef:Helaas wordt de Oberalppas 's winters niet sneeuwvrij gehouden, anders had verkeer nog via de Oberalppas en Lukmanierpas kunnen omrijden.
Je kunt je auto op de trein zetten, maar die autotrein naar Sedrun rijdt helaas niet zo vaak als bijv. de Furka of Lötschberg.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Gotthardtunnel

Bericht door Coen Tunnel » vr 18 dec 2015, 10:15

^^ UIteraard is er een paar keer per dag die autotrein, maar daar heb je dus 's nachts niks aan.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6388
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Gotthardtunnel

Bericht door Jeroen » vr 18 dec 2015, 20:42

Het aantal routes over de Alpen is nu eenmaal zeer beperkt en in een enkelbaans tunnel zul je het niet kunnen voorkomen dat de weg af en toe volledig dicht moet. De vertraging is ongeveer een uur extra reistijd, wat 's nachts nog goed te doen is.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Gotthardtunnel

Bericht door Coen Tunnel » vr 18 dec 2015, 20:54

^^ Een ritje over de pas zal 's nachts hooguit een half uurtje extra kosten. De omweg via de San Bernardino kan meer tijd kosten, afhankelijk van de bestemming en herkomst van het verkeer. Daarom zouden de Zwitsers eigenlijk alleen maar onderhoud moeten plegen in de periode dat de pas ook open is. Bij zo'n afsluiting als in week 14 vraag ik me af: kan dat nou niet voorkomen worden?

Je kunt er natuurlijk rekening mee houden in je planning, maar ik heb ook wel eens op terugweg vanuit Italië (in maart, dus de pas was nog gesloten) nog flink moeten doorrijden om om 21:30 uur bij de tunnel aan te komen (die om 22:00 uur zou sluiten). Voor mij betekent omrijden via de San Bernardino ook het aanschaffen van een Oostenrijks vignet voor de 27 kilometer A14 die ik dan neem, nog afgezien van de ca. 45 minuten extra reistijd en ca. 4 liter extra brandstofverbruik. Onder de streep ben ik 15 euro meer kwijt en drie kwartier langer onderweg.

marcoloco
polderweggetje
Berichten: 44
Lid geworden op: zo 01 jul 2012, 7:26

Re: Gotthardtunnel

Bericht door marcoloco » zo 26 jun 2016, 18:28

Goedenavond:

Een vraag, hoe laat ben ik ongeveer bij de Gotthardtunnel? ( stoppen ongeveer om de 2 uur)

De bedoeling is dat wij vrijdag 15.07 vanuit Amersfoort vertrekken rond 21:00 uur.

Ons hotel is tussen Como en Milaan waar wij rond 12 uur in kunnen/willen. (volgende dag nog 600 km richting Pescara).

Graag jullie advies of ik later of eerder moet vertrekken etc.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Gotthardtunnel

Bericht door Chris » zo 26 jun 2016, 19:32

De Gotthardtunnel is vanaf Amersfoort 850 kilometer rijden. Als je niet te lang stopt (zeker 's nachts doen de meesten dat niet) ben je daar zonder files na 8 à 9 uur rijden, dus tussen 5 en 6 uur 's ochtends. Hou er echter rekening mee dat op de drukste weekenden (ook die van 15 juli) er vaak al heel vroeg sprake is van wachttijd bij de Gotthardtunnel (soms zelfs de hele nacht). Hier geldt ook; hoe meer vertraging je onderweg oploopt, hoe later je bij de Gotthardtunnel bent en hoe langer de wachttijd dan zal zijn. Als je het op safe wilt spelen, dan kan je beter nog wat eerder weggaan, maar dat is dan wel weer lastig met je hotel waar je pas om 12 uur in kan.

Gebruikersavatar
Vahalis
autoweg
Berichten: 1126
Lid geworden op: ma 11 jun 2012, 10:10
Locatie: 030

Re: Gotthardtunnel

Bericht door Vahalis » zo 26 jun 2016, 19:44

Als je toch pas op zondag in Pascara hoeft aan te komen, is het dan niet verstandiger om zaterdag na de lunch te vertrekken, 's avonds in een hotel in te checken en zondag de rest te rijden?

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Gotthardtunnel

Bericht door duikgek89 » zo 26 jun 2016, 21:03

Chris schreef:De Gotthardtunnel is vanaf Amersfoort 850 kilometer rijden. Als je niet te lang stopt (zeker 's nachts doen de meesten dat niet) ben je daar zonder files na 8 à 9 uur rijden, dus tussen 5 en 6 uur 's ochtends.
Hangt een beetje van de rijstijl en van het weer en de maanstand af. Als het weer goed is, het niet te donker is en je daar gebruik van maakt door op alle onbegrenste stukken 180-200 te rijden en dan bij de Baustellen niet helemaal naar 80 afremt maar Flensburg-veilig (+20km/h) dan haal je normaal gezien makkelijk 140+ gemiddeld door de nacht op het Duitse stuk. Dat is zo'n 620km wat dan binnen 4,5 uur kan. Dan in Zwitserland nog een 170km tot de tunnel is 1,5 uur dan zit je aan 6 en van Amersfoort naar de grens is zo'n 75km, kan om die tijd in 45 minuten. Nog een keer stoppen om te tanken en het toilet te bezoeken en je zit aan 7 uur van Amersfoort tot de Gotthard, dus 4 uur in de ochtend daar en ben je misschien nog wat voor de ochtendfile voor de tunnel (of je gaat via de pas).

Maar goed, dat is niet voor iedereen weggelegd...

edit:
Van de andere kant, ik heb er 's nachts in de stromende regen ook weleens 3,5 uur over gedaan om van Frankfurt bij moeders thuis te komen, met goed weer reed ik dat binnen 2,5 uur... En in de mist vanaf Saarbrücken richting Nijmegen ook 5 uur bezig geweest, nauwelijks boven de 80km/h gezeten in Duitsland en toen maar over België en Limburg (E42 --> ... --> A2 --> A73) gereden omdat de verlichting daar en wat minder dichte mist een iets hogere snelheid toe lieten (maar met 100 nog geen duizelingwekkend tempo en bovendien erg vermoeiend rijden in dat weer).
Laatst gewijzigd door duikgek89 op zo 26 jun 2016, 21:07, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Gotthardtunnel

Bericht door Chris » zo 26 jun 2016, 21:05

Ik denk dat we er maar van moeten uitgaan dat mensen met een volgepakte auto en gezin aan boord op weg naar zuid-Europa geen 180 gaan rijden op de Autobahn. ;)

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Gotthardtunnel

Bericht door duikgek89 » zo 26 jun 2016, 21:09

^^ Niet? Zie het genoeg mensen doen en afhankelijk van je rijervaring, je auto, de eetgewoontes van je gezinsleden en hoeveel je meesleept wel of niet verantwoord.

Gebruikersavatar
brytje008
verkeersader
Berichten: 743
Lid geworden op: wo 02 sep 2015, 10:46

Re: Gotthardtunnel

Bericht door brytje008 » zo 26 jun 2016, 21:12

^^ Alles kan :lol: Maar ik denk inderdaad dat een vader dat niet gaat doen en het gevaar gaat riskeren met ze gezin aanboord.
Touren is rough so you got to be tough

Bluemoon23
stadsweg
Berichten: 272
Lid geworden op: zo 03 feb 2008, 21:40

Re: Gotthardtunnel

Bericht door Bluemoon23 » zo 26 jun 2016, 21:20

Mijn auto haalt zonder enige moeite de 200 wel (begrensd op 250).
Maar voor een vakantietripje urenlang 180-200 te rijden om dan 1,5 uur eerder op de bestemming te zijn ?
Nee, dat hoeft van mij niet, waarschijnlijk kost het ook nog een tank benzine extra op zo,n stuk.

Als de baas mij nou ook een leaseauto met tankpas geeft, dan ligt de afweging ook weer iets anders, dat geef ik eerlijk toe :lol:

Piles
autoweg
Berichten: 1307
Lid geworden op: vr 04 sep 2015, 16:02

Re: Gotthardtunnel

Bericht door Piles » zo 26 jun 2016, 21:43

brytje008 schreef:^^ Alles kan :lol: Maar ik denk inderdaad dat een vader dat niet gaat doen en het gevaar gaat riskeren met ze gezin aanboord.
Ik zie vaders en moeders gekkere dingen doen in de auto met kinderen aan boord hoor. Appen bijvoorbeeld. Dan is 180 rijden zo gek nog niet, als je een goeie auto hebt.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Gotthardtunnel

Bericht door duikgek89 » zo 26 jun 2016, 22:18

Bluemoon23 schreef:Maar voor een vakantietripje urenlang 180-200 te rijden om dan 1,5 uur eerder op de bestemming te zijn ?
Als ik zo de verhalen van die files bij de Gotthard hoor, dan is 1,5 uur eerder bij de tunnel mogelijk een veel grotere tijdswinst dan die 1,5 uur omdat de wachttijd beduidend minder kan zijn.
Maar goed, ieder zijn ding en je hebt zeker een punt met de brandstofkosten.

Bluemoon23
stadsweg
Berichten: 272
Lid geworden op: zo 03 feb 2008, 21:40

Re: Gotthardtunnel

Bericht door Bluemoon23 » zo 26 jun 2016, 22:34

En ook al haalt een beetje moderne auto de 180 wel, urenlang op die snelheid rijden vinden veel modale gezinsbakjes toch niet echt leuk. :p

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5800
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Gotthardtunnel

Bericht door Schelpenpaadje » zo 26 jun 2016, 23:08

Bij twijfel zou ik liever een uurtje (of twee) vroeger vertrekken. Zo houd je het veiliger. En het gaspedaal dieper indrukken houd je als troef achter de hand mocht dat onderweg nodig blijken.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Gotthardtunnel

Bericht door duikgek89 » ma 27 jun 2016, 1:23

Blijkbaar heb ik aardig wat losgemaakt... Bij mijn eerste post vandaag (nouja eigenlijk gisteren, ik moet mijn nest in) nam ik aan dat wat ik in mijn tweede post schreef vanzelfsprekend was, maar om dat toch nog eens te herhalen:
duikgek89 schreef:^^ Niet? Zie het genoeg mensen doen en afhankelijk van je rijervaring, je auto, de eetgewoontes van je gezinsleden en hoeveel je meesleept wel of niet verantwoord.
Met andere woorden: Als je een stevige auto hebt die je niet tot de nok toe vol propt met aardappelen, schoenen van moeders en andere reut en die een normale motor heeft (dus niet zo'n moderne 1.4L driecilinder) en waarmee je dus langere tijd een hoge snelheid vast kunt houden zonder dat je door de belabberde wegligging van de weg raakt en zonder dat de drijfstangen en krukaslagers je om de oren vliegen, dan kun je, als je dat zelf als bestuurder aan kunt, best wat harder rijden en dan zijn de tijden die Chris noemt relatief ruim genomen. Als je normaal gesproken niet meer dan 30km van huis komt en zelden boven de 110km/h rijdt op de Nederlandse snelwegen en dan bovendien een auto hebt die het tegen de 180 al voor gezien houdt dan kun je inderdaad beter maar iets rustiger aan doen. En ook met 150-160 op de onbegrensde stukken kun je sneller zijn dan Chris noemde, alleen dan wat minder vlot dan ik aangaf.

Gebruikersavatar
Vahalis
autoweg
Berichten: 1126
Lid geworden op: ma 11 jun 2012, 10:10
Locatie: 030

Re: Gotthardtunnel

Bericht door Vahalis » ma 27 jun 2016, 7:10

^^ je vergeet dat we bij de reisadviezen het meestal hebben over de dagen van de zomerse vakantie-uittocht. Hoge gemiddeldes zijn dan door de drukte lastig tot niet te realiseren omdat het simpelweg te druk is. Volgens mij heeft RSK weleens mooie grafiekjes laten zien van een tochtje over de Autobahn, waarbij duidelijk werd dat lang een hoge snelheid volhouden er niet in zit. Je wordt te vaak door overig verkeer opgehouden.

Gelukkig voldoet bijna niemand aan de karikatuur die je hierboven schetst, maar mijn ervaring is dat Nederlanders in Duitsland weliswaar harder rijden dan normaal maar dat het bij 140-150 wel ophoudt. Uiteraard zijn er die ruim boven de 150 rijden, maar laten we daar bij de reisadviezen maar niet van uit gaan.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Gotthardtunnel

Bericht door RSK » ma 27 jun 2016, 7:43

^^ Dat grafiekje was echter wel een rit overdag op goede vrijdag, dus met aardig wat vakantieverkeer. Op 'daluren' kun je vaak een stuk vlotter door, behoudens klaverbladen en Staustelles. Ik heb op de A5 van Basel richting Karlsruhe op een rustige zondagmiddag eens over een afstand van 76 kilometer gemiddeld 163km/h gereden. Dat schiet wel lekker op.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Gotthardtunnel

Bericht door duikgek89 » ma 27 jun 2016, 8:10

Vahalis schreef:^^ je vergeet dat we bij de reisadviezen het meestal hebben over de dagen van de zomerse vakantie-uittocht. Hoge gemiddeldes zijn dan door de drukte lastig tot niet te realiseren omdat het simpelweg te druk is. Volgens mij heeft RSK weleens mooie grafiekjes laten zien van een tochtje over de Autobahn, waarbij duidelijk werd dat lang een hoge snelheid volhouden er niet in zit. Je wordt te vaak door overig verkeer opgehouden.

Gelukkig voldoet bijna niemand aan de karikatuur die je hierboven schetst, maar mijn ervaring is dat Nederlanders in Duitsland weliswaar harder rijden dan normaal maar dat het bij 140-150 wel ophoudt. Uiteraard zijn er die ruim boven de 150 rijden, maar laten we daar bij de reisadviezen maar niet van uit gaan.
Lezen is ook een vak:
duikgek89 schreef:Hangt een beetje van de rijstijl en van het weer en de maanstand af.
Volgens mij ben jij degene die vergeet dat de vrager 's nachts rijdt. Als je niet de pech hebt achter één of ander zwaar/breed/lang transport uit te komen dat meent de hele weg te moeten blokkeren dan is het 's nachts vaak rustig genoeg om lange stukken flink door te rijden, dat heb ik ook al gedaan. En dat gaat ook in de vakantietijd op.
Ik wilde helemaal geen karikatuur schetsen, noch wilde ik aangeven dat je per definitie 200 moet gaan rijden, het enige wat ik nu de hele tijd aan wilde geven is dat je 's nachts goed kunt opschieten en dat de reistijd inschatting zonder die informatie nogal kan variëren, door twee uitersten aan te geven. Er zijn wel degelijk mensen die in Duitsland zo doorrijden en er zijn ook zeker mensen in Nederland die in een Aygo of Up of iets dergelijks rijden waarmee het niet aan te raden is om plankgas richting zuiden te rijden. Chris gaf de reistijd verwachting voor een rustige rijder met 8 a 9 uur en ik gaf aan dat het in sommige gevallen ook binnen 7 uur kan. Nu is het mooie dat reistijd een functie is van de rijstijl en dat die functie normaal gesproken continu is en waarschijnlijk ook differentieerbaar dus zonder gekke hoeken of iets dergelijks. Alleen jammer genoeg niet linear maar vermoedelijk concaaf.

Plaats reactie