[A028] Hoogeveen - Assen - Groningen

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5540
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: [A028] Assen - Groningen

Bericht door nederland24 » za 25 jun 2016, 14:24

^^Maar ik ben ook niet tegen een verbreding, maar dat een verbreding nooit de eerste oplossing kan zijn.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6382
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: [A028] Assen - Groningen

Bericht door Seat Ibiza » za 25 jun 2016, 14:43

^^
Wie beweert er dat jij tegen een verbreding zou zijn? Je bewering dat langere in- en uitvoegstroken iets zouden kunnen betekenen in de bestrijding van files snijdt (nagenoeg) geen hout. Punt.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [A028] Assen - Groningen

Bericht door Vinny » za 25 jun 2016, 16:03

Mweh, het stedelijk wegennet van Groningen heeft geen capaciteit om de grotere stroom verkeer op de verbrede A28 aan te kunnen dus ook een verbreding van de weg zelf zonder hier wat aan te doen schaar ik eveneens onder de noemer borrelpraat.

Het verlengen van de invoegstroken voegt geen capaciteit toe aan de snelweg (joh, dat beweert ook niemand) maar kan het verkeer beter bufferen, en maakt een toekomstige verbreding eenvoudiger omdat het asfalt daar al ligt.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6382
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: [A028] Assen - Groningen

Bericht door Seat Ibiza » za 25 jun 2016, 17:35

^^
Tuurlijk. Want bij file benut men wel de gehele invoegstrook... :s

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [A028] Assen - Groningen

Bericht door Vinny » di 28 jun 2016, 21:03

Handhaven op gevaarlijk weggedrag lijkt me. Op de A 12 bij Driebregen lukt het over het algemeen wel. Je kunt ook de Lelystadoplossing overwegen.
https://goo.gl/maps/xWSE98ULH772

Met een barrier kan het verkeer niet anders dan de juiste strook kiezen :yes:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [A028] Assen - Groningen

Bericht door Coen Tunnel » wo 29 jun 2016, 8:54

^^ Wat heeft die verlengde afrit bij Lelystad te maken met het niet goed tot het einde benutten van invoegstroken?

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [A028] Assen - Groningen

Bericht door waldo79 » wo 29 jun 2016, 15:16

Misschien in omgekeerde vorm, dat verkeer wat op de invoegstrook rijdt dwingen door te rijden tot de barrier eindigt.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6382
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: [A028] Assen - Groningen

Bericht door Seat Ibiza » wo 29 jun 2016, 16:42

^^
Je zult hoe dan ook een bepaalde lengte van de invoegstrook open moeten laten om verkeer de kans te geven in te voegen. Door het verlengen van de strook en eventueel een gedeelte af te schermen met een barrier, zul je misschien een iets hogere gemiddelde invoegsnelheid krijgen. Maar zoals Rene hierboven al aangeeft: het effect hiervan op de capaciteit van de weg is verwaarloosbaar.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [A028] Assen - Groningen

Bericht door Coen Tunnel » wo 29 jun 2016, 18:06

^^ Uiteindelijk zal er toch moeten worden ingevoegd. Ja, bij een uitvoegstrook zoals in Lelystad werkt het prima, maar voor een invoeger? Het lijkt mij een dure grap met weinig oplossend vermogen.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A028] Assen - Groningen

Bericht door Schelpenpaadje » wo 29 jun 2016, 18:15

Dit voorstel doet me denken aan de dubbele doorgetrokken streep aan het begin van sommige invoegers, zoals op de A1 ten oosten van Knooppunt Eemnes aan het eind van de rangeerbaan daar.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [A028] Assen - Groningen

Bericht door Vinny » wo 29 jun 2016, 23:37

Seat Ibiza schreef:^^
Je zult hoe dan ook een bepaalde lengte van de invoegstrook open moeten laten om verkeer de kans te geven in te voegen. Door het verlengen van de strook en eventueel een gedeelte af te schermen met een barrier, zul je misschien een iets hogere gemiddelde invoegsnelheid krijgen. Maar zoals Rene hierboven al aangeeft: het effect hiervan op de capaciteit van de weg is verwaarloosbaar.
Het effect is dat de files worden gebufferd waardoor ze niet als een olievlek uitbreiden. Zeker met toeritdosering zorgt dit voor een betere doorstroming. Nogmaals, zolang er niet voorzien wordt in een beter stedelijk wegennet in Groningen zullen de files daar niet verdwijnen. Dan kun je beter voor een quick-win zorgen, en de rest doen als er genoeg tijd en geld beschikbaar is om het hele plan uit te voeren.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6382
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: [A028] Assen - Groningen

Bericht door Seat Ibiza » do 30 jun 2016, 10:44

^^
Je gooit volgens mij nogal wat verschillende zaken op één hoop. Laten we even onderscheid maken tussen verbetering van op- en afritten.

Opritten:
* Kun je verlengen. Hogere invoegsnelheid, minimaal effect op files. Quick win: ja, mits er nu vluchtstroken liggen die makkelijk kunnen worden omgezet in rijstrook.
* Kun je doseren. Uitstel op ontstaan van files. Quick win: vraagteken. Kostbaar vanwege techniek.

Afritten:
* Kun je verlengen. Bufferen van files die ontstaan op stedelijk wegennet. Quick win: nee, omdat we spreken over drastische verlengingen met barriers. Dat is dus niet een kwestie van even paar lijntjes schilderen.

martien
verkeersader
Berichten: 602
Lid geworden op: di 17 apr 2012, 20:38
Locatie: Groningen

Re: [A028] Assen - Groningen

Bericht door martien » vr 01 jul 2016, 12:41

Er lijkt ook iets misgegaan te zijn bij werkzaamheden op de A28. Er lag gisteren over een lengte van een kilometer of vijf vieze smurrie tussen Haren en Vries.

RTV Noord wist gisteren al te melden dat het een teer-grind-mengsel is, het in de wasstraat er bijna niet af wil en dat het donderdagavond opgeruimd zou zijn, maar helaas. Nu stonden er ineens mobiele portalen met tempo 90 en nog steeds genoeg viezigheid.

Oorzaak:
DvhN schreef:Ter hooge van de wegwerkzaamheden die Rijkswaterstaat daar uitvoert, worden de passerende voertuigen ernstig vervuild. Er wordt een verstevigingslaag over het wegdek gelegd. Als er veel regent valt, kan die laag loslaten. De plaktroep belandt op de auto's die erover rijden.
[..]
,,Het kan er wel af, maar dan moeten we met zware middelen aan de gang, zoals diesel of WD40.''

martien
verkeersader
Berichten: 602
Lid geworden op: di 17 apr 2012, 20:38
Locatie: Groningen

Re: [A028] Assen - Groningen

Bericht door martien » vr 08 jul 2016, 13:57

Nog even over het stukje 120/130 bij knooppunt Assen:
08008002@rws.nl schreef:Op de A28 bij de aansluiting Assen-Zuid blijft over een traject van anderhalve kilometer de bestaande snelheid van kracht, overdag 120 km/h en ’s nachts 130 km/h. Dit heeft te maken met de berekende maximale geluidsbelasting van de A28 op dit traject. De maximale geluidsbelasting is in de verbindingsbogen tussen de A28 en N33 gebaseerd op een lagere snelheid dan de daadwerkelijke snelheid. Bij het opstellen van de zogenoemde geluidsproductieplafonds is uitgegaan van een maximumsnelheid van 100 km/h, terwijl hier 120 km/h mag worden gereden. Hierdoor vallen de geluidsproductieplafonds op dit traject lager uit. Rijkswaterstaat gaat de geluidsproductieplafonds onder de loep nemen en onderzoekt of de maximumsnelheid ook hier kan worden verhoogd naar 130 km/u. Over de termijn waarop dit gebeurt, kunnen wij nog geen uitspraak doen.

martien
verkeersader
Berichten: 602
Lid geworden op: di 17 apr 2012, 20:38
Locatie: Groningen

Re: [A028] Assen - Groningen

Bericht door martien » ma 13 feb 2017, 23:35

De afrit 37 Eelde-Paterwolde (oldschool) / Eelde (NBA) wordt waarschijnlijk binnenkort omgebouwd. Er komt een P+R met transferium op de plaats van de huidige oprit richting Groningen te liggen. De nieuwe oprit, de afrit, de P+R en het transferium worden met een oversized ovonde verbonden.
Aan de westzijde worden de af- en oprit ook omgebouwd. Deze wijziging komt voor mijn gevoel de veiligheid van de afrit vanuit Groningen ten goede. De huidige afrit ligt net na het hoogste punt van het viaduct met een bocht die je daarom pas laat ziet.

Meer informatie over financiering en planning (staat er niet :roll: ) bij het DvhN

Afbeelding
Laatst gewijzigd door martien op di 14 feb 2017, 0:04, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [A028] Assen - Groningen

Bericht door Coen Tunnel » ma 13 feb 2017, 23:48

^^ Dit maakt ook een verbreding naar 2x3 in de toekomst mogelijk. Anders zou het op het viaduct over de Groningerstraat niet passen.

martien
verkeersader
Berichten: 602
Lid geworden op: di 17 apr 2012, 20:38
Locatie: Groningen

Re: [A028] Assen - Groningen

Bericht door martien » di 14 feb 2017, 0:07

^^ :woop:
(maar zou de oprit richting Assen/Emmen dan niet wat verder af mogen liggen?)

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [A028] Assen - Groningen

Bericht door Kaaiman » di 14 feb 2017, 8:32

Die ovonde is niet echt lekker ontworpen. Vrachtwagens vanaf de veiling richting Groningen moeten allemaal lastige bochten draaien en verkeer vanuit Assen moet bijna helemaal rond om op de P+R te komen en daarbij voorrang verlenen aan de bussen die van de P+R komen. Ook het fietspad krijgt nog een gekke omweg vanwege die rotonde, al valt dat nog mee.

Ook vraag ik me af waar de bussen vanuit Assen richting Groningen moeten halteren. Rijden die zoals nu de afrit gewoon voorbij, halteren die langs de afrit of moeten die helemaal via de westelijke rotonde omrijden om op de haltes op de P+R uit te komen? :dontknow:

Ik hoop dat er nog een beter alternatief op tafel komt, al zou ik zo snel ook niet weten hoe het beter kan binnen de bestaande ruimte. Een linksaffer naar de P+R al eerder op de afrit is misschien nog een mogelijkheid, evenals een halte langs de afrit of toerit.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18191
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [A028] Assen - Groningen

Bericht door mavas » di 14 feb 2017, 10:59

Van noordwest naar zuidoost op de tekening is anders een behoorlijk onnodige langere route dan noodzakelijk. (ik weet niet of dat de route veiling > Groningen is)
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

martien
verkeersader
Berichten: 602
Lid geworden op: di 17 apr 2012, 20:38
Locatie: Groningen

Re: [A028] Assen - Groningen

Bericht door martien » di 14 feb 2017, 11:06

De veiling ligt bij het vliegveld ;)

Ik zou er twee rotondes neerleggen ipv een heel erg lang gerekte.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22844
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [A028] Assen - Groningen

Bericht door harry » di 14 feb 2017, 22:42

martien schreef:De afrit 37 Eelde-Paterwolde (oldschool) / Eelde (NBA)
Volgens mij is er nog geen NBA bij die afrit. :)
martien schreef:Afbeelding
Het noorden is op deze foto rechts, min of meer.
Loopt de A28 daar niet over het OWN heen? De bewerkte foto suggereert het omgekeerde.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [A028] Assen - Groningen

Bericht door Kaaiman » di 14 feb 2017, 22:50

De A28 loopt inderdaad bovenlangs. Het is wat onduidelijk getekend, maar volgens mij betekent donkerrood zoiets als verhard oppervlak, niet zijnde verkeersweg. Ik ga ervan uit dat het de taluds onder het viaduct zijn.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

martien
verkeersader
Berichten: 602
Lid geworden op: di 17 apr 2012, 20:38
Locatie: Groningen

Re: [A028] Assen - Groningen

Bericht door martien » di 14 feb 2017, 23:49

harry schreef:
martien schreef:De afrit 37 Eelde-Paterwolde (oldschool) / Eelde (NBA)
Volgens mij is er nog geen NBA bij die afrit. :)
Het bord op 1200m vanuit Assen richting Groningen :yes:
Ik zal bij gelegenheid (maandag) wel een bewijsje sturen.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [A028] Hoogeveen - Assen - Groningen

Bericht door Kaaiman » ma 10 jun 2019, 21:29

Transferium De Punt

Het ontwerp-bestemmingsplan voor Transferium De Punt is op 23 mei 2019 vastgesteld en ligt sinds 4 juni ter inzage.

Het landschapsontwerp:
SPOILER: TOON

Afbeelding
Het definitieve ontwerp van de verkeerssituatie is nog wat gewijzigd. Zo is de ovonde vervangen door twee rotondes vlak achter elkaar. Hiermee wordt de linksafbeweging vanuit Eelde de A28 op een stuk minder omslachtig en kan verkeer vanaf de A28 vanuit het zuiden rechtstreeks het Transferium oprijden. De verschillende verkeersstromen zitten elkaar zo dus minder in de weg.

Ten slotte is er een vrije rechtsaffer voorzien richting Haren, maar deze wordt voorlopig nog niet aangelegd omdat deze volgens het verkeersmodel tot 2027 (in een worst-casescenario) niet nodig is. Oftewel: waarschijnlijk even erbij ontworpen om het plan er netjes door te krijgen, maar ik denk dat de kans klein is dat 'ie überhaupt ooit gerealiseerd gaat worden.

Ik ben trouwens benieuwd welke forens het in zijn of haar hoofd zal halen om van één van de 5(!) aan de zuidzijde(!) ontworpen picknickplekken gebruik te maken. :nuts:
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15216
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: [A028] Hoogeveen - Assen - Groningen

Bericht door Via » zo 07 jul 2019, 10:25

Kaaiman schreef: ma 10 jun 2019, 21:29 Ik ben trouwens benieuwd welke forens het in zijn of haar hoofd zal halen om van één van de 5(!) aan de zuidzijde(!) ontworpen picknickplekken gebruik te maken. :nuts:
Ja, zo zit er menig plan altijd wel 'goedbedoelde onzin'. Forensen zullen het niet gebruiken, en voor de gezelligheid ga ook niet in de oksel van zo'n afrit zitten picknicken. Meestal zij die bankjes dan ook snel beklad en bekrast en de verharding overwoekerd.

martien
verkeersader
Berichten: 602
Lid geworden op: di 17 apr 2012, 20:38
Locatie: Groningen

Re: [A028] Hoogeveen - Assen - Groningen

Bericht door martien » zo 07 jul 2019, 11:11

Het zou mij niet verbazen als de parkeerplaats iets verderop nog ooit opgeheven wordt bij een uitbreiding van de A28 en dit dan de compensatie is.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A028] Hoogeveen - Assen - Groningen

Bericht door Chris » za 11 jul 2020, 20:34

Dat ingestorte geluidsscherm bij Spier is nog steeds niet gerepareerd.

RTV Drenthe: Aannemer moet geluidswal Spier binnen week afbreken

Op 8 december 2018 is dit geluidsscherm ingestort, het bestond uit hoge schanskorven.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A028] Hoogeveen - Assen - Groningen

Bericht door Chris » wo 05 aug 2020, 14:44

^^ Ik kwam er vanochtend langs:

Afbeelding
A28 geluidsscherm Spier by European Roads, on Flickr

Geisterfahrer
dorpsstraat
Berichten: 101
Lid geworden op: vr 16 dec 2016, 22:11

Re: [A028] Hoogeveen - Assen - Groningen

Bericht door Geisterfahrer » ma 22 feb 2021, 0:44

De autosnelweg A28 is (tijdelijk?) een stukje korter geworden. Het bord :G1: staat in zuidelijke richting nu pas voorbij het einde van de invoegstrook van de oprit Groningen-Zuid. Ook is aan het begin van de oprit nu een bord :G3: geplaatst. De bewegwijzering meldt wel gewoon “A28”, ook al betreft het nu kennelijk officieel een autoweg.

Reden voor de wijziging lijkt mij het langdurig vervallen van de vluchtstroken tussen :KP: Julianaplein en :AS: Groningen-Zuid in verband met werkzaamheden voor de Aanpak Ring Zuid.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [A028] Hoogeveen - Assen - Groningen

Bericht door Coen Tunnel » vr 26 feb 2021, 14:43

^^ Het was al een tijdje zo dat de autosnelwegstatus ergens rond :AS: Groningen-Zuid begon, maar inderdaad is het sinds enige weken zo dat dit pas ten zuiden van :AS: Groningen-Zuid is. Tot aan daar is het ook nog Vmax 70 en geldt er een breedtebeperking voor de linker rijstrook.

Het deel tussen :KP: Julianaplein en :AS: Groningen-Zuid is nu in beide richtingen geen autosnelweg meer. Het kan best zijn dat dit blijvend is, ook als het Julianaplein straks verbouwd is.

Plaats reactie