[OV-Chipkaart] Overstap naar OV Pay

Praat hier over het openbaar vervoer en haar infrastructuur (spoorlijnen, metrolijnen, tram- en busbanen.

Moderator: Moderatoren

mvalkenburg
autoweg
Berichten: 1334
Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 13:26

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door mvalkenburg » wo 23 dec 2015, 14:23

de railrunner bestaat nog wel degelijk en kost € 2,50. Kinderen reizen alleen gratis met een "Kids vrij" abo, wat op een persoonlijk ov-chip à € 7,50 gezet moet worden.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door Palance » wo 23 dec 2015, 14:49

Escapos schreef:Er is toch geen railrunner meer
https://www.ns.nl/producten/losse-kaartjes/p/railrunner
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18190
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door mavas » do 24 dec 2015, 12:11

mvalkenburg schreef:Dan is eigenlijk alleen een eticket een optie. voor de eenmalige chipkaart betaal je extra. voor je neefjes de railrunners (als ze >4 maar <11 zijn) of gratis (<4). Boven de 4 jaar kunnen ze ook gratis reizen, maar dan moet je zo'n gratis kids vrij abo op een persoonlijke chipkaart zetten.
Alleen ik heb dus een persoonlijke chipkaart.

Het volgende is van toepassing:
De reis gaat van Driehuis naar Beverwijk en weer terug op dezelfde dag:
ikzelf met persoonlijke ov-chipkaart
1 neefje is 5, geen chipkaart
1 neefje is 8, geen chipkaart
1 moeder, geen chipkaart
De reis kost 4,40 totaal als ik mijn chipkaart gebruik.

Is het dan het goedkoopst om 2 railrunners te kopen en 1 los retourtje voor moeders?

Volgens mij kan samenreiskorting alleen als moeders een eigen chipkaart heeft?
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18031
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door Snelwegfreak » do 24 dec 2015, 12:36

Niet om het één of ander, maar van Driehuis naar Beverwijk, de kans dat je dan gecontroleerd wordt acht ik zeer klein... :shutup:
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door Coen Tunnel » do 24 dec 2015, 13:50

Even de dooddoener van de NS erbij halen: "Je betaalt niet om gecontroleerd te worden maar om vervoerd te worden." :dyn_hyp:

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door Palance » do 24 dec 2015, 18:31

mavas schreef:Volgens mij kan samenreiskorting alleen als moeders een eigen chipkaart heeft?
Klopt.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door Palance » za 30 jan 2016, 19:37

Ik heb me wel eens afgevraagd hoe stations met meerdere vervoerders het met de poortjes oplossen.

Ik zag vandaag op het station in Dordrecht dat er ook poortjes zijn geplaatst (nog wel geopend), en met 2 vervoerders Arriva en NS is dat gewoon met wat portaalbewegwijzering opgelost.

Afbeelding
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door Wouter N14 » za 30 jan 2016, 19:58

En als je per ongeluk bij het verkeerde poortje incheckt?
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door Palance » za 30 jan 2016, 19:59

Dan ben je legaal op het station en illegaal in de trein.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door Ds79m » za 30 jan 2016, 20:09

De stationstunnel wordt dus blijkbaar afgesloten voor doorgaand verkeer zonder OV-chipkaart.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
EtienneM
Moderator
Berichten: 1188
Lid geworden op: vr 12 okt 2012, 22:08
Locatie: Oostenrijk

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door EtienneM » za 30 jan 2016, 20:11

^^ Is het niet mogelijk om het station te doorlopen door in te checken bij de poortjes aan de ene kant van de tunnel en uit te checken aan de andere kant? Vraag me af of dit mogelijk is. Zou ook de oplossing kunnen zijn in het geval van verkeerd inchecken.
Flickr • EtienneMuis
Lidnummer 0016

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door Palance » za 30 jan 2016, 20:19

Ja, dat is uiteraard mogelijk (dat doe ik zelf wel eens op sommige stations), maar je moet dan wel een chipkaart bij je hebben natuurlijk.
Op het schermpje krijg je dan te zien "Incheck geannuleerd".

In Dordrecht moet je dan uiteraard wel bij dezelfde vervoerder uitchecken :)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door Chris » za 30 jan 2016, 20:25

In Zwolle hebben ze dat ook. Hier staan de poortjes nog gewoon open, maar ze willen die ook sluiten waardoor er een belangrijke voetgangersverbinding wegvalt voor niet-OV kaart gebruikers. Ze hebben het wel eens gehad over een aparte chipkaart voor passanten uit de kantorenwijk die alleen naar de andere kant van het station willen.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door Palance » za 30 jan 2016, 20:27

Anderzijds: Veel stations worden/werden 's nachts afgesloten, dan heb je ook geen passage door het station en moet je omlopen. Dat is al jaren zo.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door Willem » za 30 jan 2016, 21:25

Chris schreef: Ze hebben het wel eens gehad over een aparte chipkaart voor passanten uit de kantorenwijk die alleen naar de andere kant van het station willen.
Die kaartjes bestaan wel, in andere plaatsen wordt het al gebruikt. Er wordt alleen niet zoveel ruchtbaarheid aan gegeven.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door boe! » za 30 jan 2016, 22:10

^^ Amersfoort krijgt ze ook. Restaurant Perron 4/5, gelegen tussen de sporen 4 en 5 op station Amersfoort, heeft overigens zijn eigen chippaal gekregen. Bezoekers van het restaurant moeten eerst inchecken om het station in te mogen en kunnen vervolgens in het restaurant uitchecken en omgekeerd. Er worden dan geen kosten berekend.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door Palance » vr 08 apr 2016, 13:06

Willem schreef:
Chris schreef: Ze hebben het wel eens gehad over een aparte chipkaart voor passanten uit de kantorenwijk die alleen naar de andere kant van het station willen.
Die kaartjes bestaan wel, in andere plaatsen wordt het al gebruikt. Er wordt alleen niet zoveel ruchtbaarheid aan gegeven.
Het is even zoeken, maar de NS heeft het op haar website staan:
http://www.ns.nl/reisinformatie/reizen- ... ation.html

Ik zag vanmorgen trouwens voor het eerst een bus waarbij je aan de buitenkant je bestelling kunt ophalen. Een soort mobiele oplaadpaal dus:
Afbeelding
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 3353
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo/Arnhem
Contacteer:

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door sven_engelen » ma 18 apr 2016, 14:33

Zal wel rot zijn voor de dienstregeling van de bus als het ophalen van een product niet lukt. :PP:
Svenlo

Riva
autoweg
Berichten: 1893
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 16:37
Locatie: Leusden

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door Riva » ma 18 apr 2016, 17:47

Wat onhandig. Zet dan een paal bij de halte neer.
Rainier

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door Coen Tunnel » za 09 jul 2016, 0:18

Ophef in Zwolle: gisteravond was er geen treinverkeer mogelijk richting het noorden van het land en de NS heeft de poortjes misbruikt om de voetgangersstroom naar de zuidzijde van het station (waar o.a. de bussen vertrokken, maar ook een fietsenstalling zit en een woonwijk ligt) te doseren. In de voetgangerstunnel ontstond derhalve groot oponthoud. De SP eist opheldering en Voor Beter OV heeft hun ongenoegen al duidelijk gemaakt aan de NS. De poortjes zijn namelijk niet bedoeld om mensenstromen te doseren, het recht op doorgang wordt mensen ontnomen en ook reizigers die lopend of met de fiets verder wilden kregen te maken met oponthoud. Ook vraagt men zich af of de door de NS gecreëerde situatie met een grote mensenmassa in de tunnel wel zo veilig was.

http://www.destentor.nl/regio/zwolle/ns ... -1.6175821

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door boe! » za 09 jul 2016, 8:41

Coen Tunnel schreef:Ook vraagt men zich af of de door de NS gecreëerde situatie met een grote mensenmassa in de tunnel wel zo veilig was.
Blijkbaar niets geleerd van het Love Parade ongeluk in 2010.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door Coen Tunnel » za 09 jul 2016, 8:56

^^ Het lijkt me ook niet aan de NS om zo'n beslissing te maken. Er is geen enkele reden te bedenken waarom het gerechtvaardigd is dat hier mensen langer dan noodzakelijk tegen hun wil zijn vastgehouden in het station.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door RSK » za 09 jul 2016, 8:57

Toch mooi dat we op de snelwegen alles stilzetten om file in de tunnel te voorkomen, en dat we het op stations precies andersom doen. :emo:
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door Willem » za 09 jul 2016, 10:30

Misschien buiten ze buiten op een ongebruikt stukje grond zo'n Efteling-systeem gaan gebruiken (met tijdelijke hekken). Ze zullen wel geprobeerd hebben om te voorkomen dat mensen voordringen.

petervdveen
autoweg
Berichten: 2154
Lid geworden op: vr 02 sep 2011, 11:17
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door petervdveen » za 09 jul 2016, 12:22

De poortjes zijn juist ideaal voor crowd control. Dit wordt in het buitenland al jaren lang met veel succes toegepast.

Het probleem was dat er te veel mensen waren om direct af te voeren. Dus werden er meer poortjes gesloten dan normaal het geval is. Gevolg, het duurt wat langer voordat mensen het station kunnen verlaten. Dat was nodig, omdat het anders te druk zou worden rond de klaar staande bussen en het gevaar zeer reëel zou zijn dat er mensen onder of tussen de bussen terecht zouden komen. De tunnel is groot genoeg om als buffer te functioneren.

Enige dat de volgende keer verbeterd zou kunnen worden is de communicatie.
Waze Benelux | @petervanderveen | Linkedin
Wegstatus - Alle wegafsluitingen en meldingen voor rijks- en provinciale wegen.

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5069
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door Rogier » za 09 jul 2016, 15:50

Men had de mensen ook kunnen door laten lopen naar het Lubeckplein bij het gemeentekantoor. Daar is meer dan genoeg ruimte.
1 keer paniek in de tunnel en je had een drama gehad. Volkomen belachelijk deze wijze van werken. Vooral omdat een significant deel van de groep niet naar de bussen hoefde te gaan (tunnel wordt namelijk ook als doorgaande looproute tussen het busstation en de Windesheim \ kantoren bij Hanzeland gebruikt).

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door Chris » za 09 jul 2016, 15:56

Sinds 20 juni zijn de poortjes gesloten voor publiek zonder OV chipkaart / passagepas. Dus er zijn minder passanten, boven is er 's avonds weinig activiteit meer richting Hanzeland.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door Vinny » za 09 jul 2016, 18:02

Ik heb vooral een heleboel mensen boos zien worden. Tja Zwolle-Herfte aansluiting is een drukke verbinding waar je liever geen verstoring hebt midden in de avondspits, en in tegenstelling tot veel trajecten in de Randstad ontbreekt een alternatief via een andere spoorlijn of onderliggend openbaar vervoer. Ik zou zeggen, gevalletje pech, volgende keer beter.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door Coen Tunnel » zo 10 jul 2016, 0:48

petervdveen schreef:De poortjes zijn juist ideaal voor crowd control. Dit wordt in het buitenland al jaren lang met veel succes toegepast.

Het probleem was dat er te veel mensen waren om direct af te voeren. Dus werden er meer poortjes gesloten dan normaal het geval is. Gevolg, het duurt wat langer voordat mensen het station kunnen verlaten. Dat was nodig, omdat het anders te druk zou worden rond de klaar staande bussen en het gevaar zeer reëel zou zijn dat er mensen onder of tussen de bussen terecht zouden komen. De tunnel is groot genoeg om als buffer te functioneren.
1. Je kunt met poortjes inderdaad aan crowd control doen, maar ik denk dat wel duidelijk is dat ze daar nooit voor bedoeld zijn geweest. Belangrijkste doel was om zwartrijders tegen te gaan. Nu blokkeert men de doorgang voor mensen die voor hun vervoerbewijs hebben betaald. NS begeeft zich op een hellend vlak door de poortjes voor crowd control in te zetten.
2. Al jaren vertrekken treinvervangende bussen vanaf de zuidzijde van het station. Ik heb nog nooit gehoord dat er mensen daar onder de bus zijn gekomen. Er is zat ruimte.
3. Het is niet aan NS te bepalen wanneer reizigers het station wel of niet mogen verlaten. Dit lijkt mij meer iets voor politie en brandweer om te beslissen, als de openbare veiligheid in het geding is. Ik heb de indruk dat men deze situatie niet goed beoordeeld heeft, en de communicatie was inderdaad dramatisch, als ik het zo lees.
4. Je kunt je afvragen of zoveel mensen in die tunnel wel veilig is. Wat als er paniek uitbreekt? Wat als er een incident is (brand/ongeval/aanslag/etc.) waardoor het wenselijk is dat iedereen daar zo snel mogelijk weg is? Mensen zitten dan als ratten in de val. Ik zou het niet op mijn geweten willen hebben als NS. Ik vraag me sterk af of NS de poortjes met dit doel mag inzetten.
Rogier schreef:Men had de mensen ook kunnen door laten lopen naar het Lubeckplein bij het gemeentekantoor. Daar is meer dan genoeg ruimte.
1 keer paniek in de tunnel en je had een drama gehad. Volkomen belachelijk deze wijze van werken. Vooral omdat een significant deel van de groep niet naar de bussen hoefde te gaan (tunnel wordt namelijk ook als doorgaande looproute tussen het busstation en de Windesheim \ kantoren bij Hanzeland gebruikt).
Helemaal mee eens. Op het Lübeckplein is zat ruimte. Had mensen dan daar naar toe geleid, dat was waarschijnlijk nog veel veiliger geweest.
Chris schreef:Sinds 20 juni zijn de poortjes gesloten voor publiek zonder OV chipkaart / passagepas. Dus er zijn minder passanten, boven is er 's avonds weinig activiteit meer richting Hanzeland.
Ik heb sinds kort een passagepas, maar dat is vooral om 's avonds nog naar de AH to Go te kunnen. ;) Ja, er is weinig activiteit richting Hanzeland, maar er zijn wel mensen die lopend naar huis gaan via die kant, of naar de fietsenstalling.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door Palance » zo 10 jul 2016, 1:30

Even een zijsprong: 6 weken voordat je persoonlijke OV-chipkaart verloopt, ontvang je een brief met nadere informatie. Dat is nodig omdat gegevens (reisproducten enzo) van je oude op je nieuwe kaart moeten worden overgezrt, alleen een nieuwe kaart kopen kan ook maar dan krijg je je producten niet overgezet.

Ik heb echter redenen om veel eerder een nieuwe kaart aan wil schaffen, dus voordat zo'n brief komt. Heeft iemand daar al ervaring mee?
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Plaats reactie