VL: terugkomdag voor rijbewijs

Hier kan gediscussieerd worden over juridische aspecten van het wegverkeer

Moderator: Moderatoren

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: VL: terugkomdag voor rijbewijs

Bericht door waldo79 » di 19 jul 2016, 17:37

Alsof er in Nederland zo geweldig gespiegeld wordt. ..

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: VL: terugkomdag voor rijbewijs

Bericht door Vinny » di 19 jul 2016, 17:57

Met zo'n terugkomdag zul je de echte aso's er niet uitpakken nee, maar je kunt wel terugkoppelen met de beginnend bestuurder over zijn ontwikkeling. Zeker omdat in België de rijinstructeur niet bevoegd hoeft te zijn. Het lijkt me dan ook een stap in de goede richting, niet een alomvattende oplossing. Ben het verder ook met René eens dat alcoholmisbruik in het verkeer harder aangepakt moet worden.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: VL: terugkomdag voor rijbewijs

Bericht door Coen Tunnel » di 19 jul 2016, 18:14

Rein schreef:Zo'n beetje het allerbelangrijkste bij (leren) autorijden is goed spiegelen. Een rij-instructeur is ervoor geequipeerd om daarop te letten, maar een 'gewone' volwassene natuurlijk niet. Dit alleen al lijkt me genoeg reden om iemand niet zonder x aantal uur rijles van een instructeur de weg op te laten gaan.
In principe hoef je in Nederland ook niet een minimaal aantal uren rijles te volgen. De enige eis om het rijexamen af te kunnen leggen is dat je het theorie-examen hebt gehaald. Theoretisch mag je gelijk voor je rijbewijs gaan, zonder rijlessen te hebben gevolgd bij een rijschool.

Maar aangezien het in Nederland niet legaal is om op een andere manier les te krijgen zal het ook niet veel gebeuren dat iemand al les krijgt van bv. zijn ouders.

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: VL: terugkomdag voor rijbewijs

Bericht door mhkamp » di 19 jul 2016, 23:13

Het probleem kan in één klap opgelost worden door een soort Vakbekwaamheid / Code95 in te voeren. Daaraan kan je denken aan:

- Rijden an zich (rijlessen);
- Verkeersinzicht;
- Controle van voertuig en wanneer E achter B ook de aanhangwagen;
- Onder invloed zijn en verkeer.

En dan net zoals bij de beroepschauffeur het rijbewijs er van af laten hangen wanneer je een bepaald aantal punten niet hebt.

Kost het geld, ja. Wordt het veiliger? Misschien, maar de kennis over het veranderende wegbeeld (verkeersborden ect.) wordt wel bijgehouden.
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: VL: terugkomdag voor rijbewijs

Bericht door duikgek89 » di 19 jul 2016, 23:28

Oh nee alstublieft... De invoering van die onzin was een blunder, nu moet je die onzin niet ook voor automobilisten verplicht maken.

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: VL: terugkomdag voor rijbewijs

Bericht door mhkamp » di 19 jul 2016, 23:36

^^ Het is niet goed of het deugt niet.

Twee weken met oma op pad is niet goed en dit ook niet. Wat moeten we dan? Gelukkig is Nederland heel goed in polderen :mrgreen:
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: VL: terugkomdag voor rijbewijs

Bericht door boe! » wo 20 jul 2016, 20:16

duikgek89 schreef:Oh nee alstublieft... De invoering van die onzin was een blunder, nu moet je die onzin niet ook voor automobilisten verplicht maken.
Waarom is het volgens jou onzin?

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: VL: terugkomdag voor rijbewijs

Bericht door duikgek89 » do 21 jul 2016, 0:43

Omdat de belasting en prijs veel te hoog is en men er naar mijn mening vrij weinig leert wat voor iedereen verplicht zou moeten zijn.

Een chauffeur die dagelijks op de weg zit al misschien best eens een opfrissing over nieuwe verkeersregels kunnen gebruiken, maar dingen als lading zekering, ADR, eerste hulp en zuinig rijden moet je helemaal niet op zo'n manier willen regelen. Dat kan het bedrijf doen indien ze het nodig hebben, zonder dat voor een rijbewijs verplicht te maken. Bovendien weet een ervaren chauffeur die met bepaalde producten rijdt wel hoe hij daarmee om moet gaan.

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: VL: terugkomdag voor rijbewijs

Bericht door mhkamp » do 21 jul 2016, 1:07

^^ Hier sla je de plank mis. ADR en lading zekeren is iets wat met (in eventueel groepsverband ) kan leren. En ja, daar betalen we voor en daarom zijn wij Nederlanders de best opgeleide chauffeurs van Europa!

Weet je wel wat ADR is? Dat is troep! Dat wil je niet in de schone drinkwater willen hebben. Lading zekeren? Ach, dan bellen we Apeldoorn wel even. Foutje moet kunnen :facepalm:
Afbeelding

Afbeelding
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: VL: terugkomdag voor rijbewijs

Bericht door duikgek89 » do 21 jul 2016, 1:35

Natuurlijk weet ik wat ADR is, anders had ik dat niet genoemd..... Ik heb ook helemaal niet geschreven dat het niet belangrijk is. Het was echter al verplicht voordat deze papieren tijger kwam waar het nu voor het gemak maar bijgeveegd is. ADR is misschien iets om regelmatig te herhalen, maar moet dat tellen voor code 95? je kunt een bloemen of fruit rijder op ADR les sturen, maar dat levert niks op, toch telt dat mee, ondanks dat het in dergelijke gevallen totaal geen bijdrage levert aan de veiligheid. Zuinig rijden, wel de basis van hoe je dat doet leer je tijdens de gewone rijles, de rest is bewust ermee omgaan en ervaring op doen... Als je professioneel bent probeer je zuinig te rijden en hou je ook je verbruik in de gaten en probeer je dat laag te houden. Gewoon door het bij te houden controleer je jezelf, daar heb je echt geen rijinstructeur voor nodig hoor.

Ook van lading zekeren heb ik helemaal niet geschreven dat het onbelangrijk is, maar het is niks anders dan gezond verstand van mechanica. Ja dat moet je een keer leren, maar moet dat elke paar jaar nog een keer herhaald worden? Voor de meeste producten is het niet moeilijk...
En moet dat dan door een bemoeizuchtige overheid geregeld worden? Ik vind van niet. Chauffeurs en werkgevers die daar niet van zichzelf uit verantwoordelijk mee omgaan zijn idioten en die moet je dikke vette boetes geven. Maar alle professionals telkens weer naar school sturen voor dit gezever.. Nee, ik zie daarin geen oplossing, het lijkt meer op geld ophalen in een sector die het al niet makkelijk heeft om de rijschoolhouders nog een extra boterham te kunnen laten verdienen, bovendien kun je het interpreteren als een straf naar die chauffeurs die hun werk wel serieus nemen.

Verder nog, als je je code 95 stukje bij je rijbewijs doet kun je, tenminste bij mij toen, de auto in de eerste versnelling en achteruit tussen wat pionnen door laten rollen. Je kunt zelfs halverwege een paar bakken koffie gaan drinken en dan heb je nog tijd zat. Dan het ander deel was iets als een sneeuwketting leggen in een verwarmde hal op een op hoogte aan de muur geschroefd wiel (ja erg vergelijkbaar met een situatie waar je in de bergen in het donker met verkleumde handen kettingen moet leggen), 10 minuten babbelen over rijden bij gladheid, laten zien dat je drie pallets en een IBC kunt laden en kunt vastzetten... Ook daar heb ik echt heel veel van geleerd... :geeuw: :neenee:

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: VL: terugkomdag voor rijbewijs

Bericht door mhkamp » do 21 jul 2016, 9:14

^^ Je kwam over alsof je het onbelangrijk vind, maar goed.

In die zin kan ik je wel gelijk geven, maar een bloementransporteur zal iemand echt niet op ADR sturen wanneer deze hem niet nodig heeft.

Wat ik met zo'n dag bedoel voor automobilisten is dus ook een herhaling, iets wat je met de 70+ categorie ook ziet (al stelt dat geen ruk voor). Verkeersregels veranderen, en door een automobilist ook op een (verplichte) cursus te sturen houdt deze het ook bij.
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: VL: terugkomdag voor rijbewijs

Bericht door duikgek89 » do 21 jul 2016, 12:02

mhkamp schreef:^^ Je kwam over alsof je het onbelangrijk vind, maar goed.
Dan heb je me niet helemaal juist begrepen. Bepaalde dingen die bij de code95 cursussen aangeboden worden zijn wel belangrijk, maar ik vind niet dat deze via dit systeem gekoppeld aan het rijbewijs herhaald moeten worden. Dat moet je gewoon één keer leren en daarmee is het klaar. Als je toch elke dag je lading netjes vast zet zoals je het geleerd hebt, dan leer je op zo'n cursus als het goed is niks nieuws meer. Andere dingen zoals ADR is gewoon een extra certificaat wat je nodig hebt om gevaarlijke stoffen te vervoeren, maar dat moet je dan ook maar gewoon apart houden.
In die zin kan ik je wel gelijk geven, maar een bloementransporteur zal iemand echt niet op ADR sturen wanneer deze hem niet nodig heeft.
Ach, als het in de aanbieding is in vergelijking met iets anders, waarom niet? Overigens was dat slechts een voorbeeld van cursussen die je kunt doen om je rijbewijs actief te houden terwijl je die kennis gewoon niet nodig hebt.
Wat ik met zo'n dag bedoel voor automobilisten is dus ook een herhaling, iets wat je met de 70+ categorie ook ziet (al stelt dat geen ruk voor). Verkeersregels veranderen, en door een automobilist ook op een (verplichte) cursus te sturen houdt deze het ook bij.
De automobilist zou het uit zichzelf bij moeten houden, vind ik. Anders kan ik me ergens nog wel in je punt vinden, maar maak het dan simpeler, korter en goedkoper dan code 95. Uurtje of twee theorie opfrissen en nieuwe regels, uurtje rijden en als dat in orde is, is het klaar.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: VL: terugkomdag voor rijbewijs

Bericht door boe! » do 21 jul 2016, 20:34

duikgek89 schreef:De automobilist zou het uit zichzelf bij moeten houden, vind ik.
Dat is precies het probleem. Vrijwel niemand die het doet.

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: VL: terugkomdag voor rijbewijs

Bericht door mhkamp » do 21 jul 2016, 23:32

duikgek89 schreef:Dan heb je me niet helemaal juist begrepen. Bepaalde dingen die bij de code95 cursussen aangeboden worden zijn wel belangrijk, maar ik vind niet dat deze via dit systeem gekoppeld aan het rijbewijs herhaald moeten worden. Dat moet je gewoon één keer leren en daarmee is het klaar. Als je toch elke dag je lading netjes vast zet zoals je het geleerd hebt, dan leer je op zo'n cursus als het goed is niks nieuws meer. Andere dingen zoals ADR is gewoon een extra certificaat wat je nodig hebt om gevaarlijke stoffen te vervoeren, maar dat moet je dan ook maar gewoon apart houden.
In die zin ben ik het wel met je eens, niet aan het rijbewijs koppelen, maar ja nu is het een dwangmiddel. En waarom zou je die niet in kunnen zetten bij de automobilist?
duikgek89 schreef:Ach, als het in de aanbieding is in vergelijking met iets anders, waarom niet? Overigens was dat slechts een voorbeeld van cursussen die je kunt doen om je rijbewijs actief te houden terwijl je die kennis gewoon niet nodig hebt.
Denk je? Het mag dan wel een voorbeeld zijn die je aanhaalt, maar ik heb mijn twijfels of een werkgever zo gek is, maar wie ben ik?
duikgek89 schreef:De automobilist zou het uit zichzelf bij moeten houden, vind ik. Anders kan ik me ergens nog wel in je punt vinden, maar maak het dan simpeler, korter en goedkoper dan code 95. Uurtje of twee theorie opfrissen en nieuwe regels, uurtje rijden en als dat in orde is, is het klaar.
Boe! schreef:Dat is precies het probleem. Vrijwel niemand die het doet.
En hierbij sluit ik me volledig aan. Het hoeft uiteraard geen complete cursus te zijn, maar zoals hier eerder aangegeven : Les van oma van 70+ die gratis is, is niet goed, maar een nascholing van tig-euro waar je rijbewijs van af hangt ook niet. Je zal toch ergens een weg moeten vinden.
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Plaats reactie