Parkeerverbod in parkeervakken

Hier kan gediscussieerd worden over juridische aspecten van het wegverkeer

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Parkeerverbod in parkeervakken

Bericht door Wouter N14 » vr 27 mei 2016, 14:28

Wanneer parkeervakken niet gebruikt mogen worden, bijvoorbeeld door werkzaamheden, dan kan dit niet met een :E1: worden aangeduid maar met een :E4: met daaronder de tijden waarop parkeren is verboden. Zo heb ik het althans op dit forum begrepen en zo zie ik het vaak ook op straat gebeuren. Maar wat is nu de correcte, juridische argumentatie dat dit zo moet? Dit omdat er bij mij in de straat nu juist wel :E1: is gebruikt om een parkeerverbod te bewerkstelligen in parkeervakken. Probleem daarbij is dat het vanuit één richting duidelijk om vakken gaat, vanuit de andere richting niet.

Vanuit deze kant lijkt het gewoon straatparkeren, :E1: zou dus kunnen:
https://goo.gl/maps/VaX1NxobZjJ2

Vanuit deze kant lijken het weldegelijk vakken, de markering is behoorlijk versleten:
https://goo.gl/maps/R7C4eZUNzZv

En sinds kort staan hier dus borden :E1: met onderbord [ma-vr 6 - 18 u] en heb ik als omwonende een informatiebrief ontvangen over het genomen verkeersbesluit en de aankondiging dat er vanaf 30 mei gehandhaafd gaat worden. Ik wil dus graag even weten of het juridisch allemaal wel klopt :)
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Parkeerverbod in parkeervakken

Bericht door Snelwegfreak » vr 27 mei 2016, 14:31

Omdat een :E1: geldt voor de rijbaan en niet voor parkeervakken, in tegenstelling tot juist een :E4: ?

Feitelijk, kom er maar in.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Parkeerverbod in parkeervakken

Bericht door Wouter N14 » vr 27 mei 2016, 14:38

Een E1 geldt dacht ik voor de (zijde van een) weg, en een parkeervak behoort ook tot de weg. Maar dat is dus te simpel gedacht :)
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: Parkeerverbod in parkeervakken

Bericht door keokiracer » vr 27 mei 2016, 14:39

Een :E1: geldt voor zijde van een rijbaan, en parkeervakken behoren niet tot de rijbaan, zo zat het dacht ik.
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

kees
expressweg
Berichten: 3408
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 23:21
Locatie: Het Bosch van de Hertog

Re: Parkeerverbod in parkeervakken

Bericht door kees » vr 27 mei 2016, 14:51

Grappig.
De situatie verboden-te-parkeren in combinatie met parkeervakken was de laatste vraag op mijn theorie-examen 20 jaar geleden.
Aangezien ik die bij het oefenen al was tegengekomen, ben ik nooit meer vergeten dat het verboden-te-parkeerbord niet kan gelden voor de parkeervakken.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Parkeerverbod in parkeervakken

Bericht door Wouter N14 » vr 27 mei 2016, 15:27

^^ Duidelijk. Maar hier zit er ik mee dat het discutabel is of er sprake is van vakken of niet.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14340
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Parkeerverbod in parkeervakken

Bericht door Attietattie » vr 27 mei 2016, 19:02

Parkeren bij een E1 is verboden, behalve op de plaatsen die daarvoor bedoeld zijn. Dus parkeerhavens en de berm.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Parkeerverbod in parkeervakken

Bericht door Vinny » za 28 mei 2016, 10:34

Ik zie zelf liever een aanpassing van het RVV op dat punt, en op borden een P met een rode rand, met op het bord de reden van de afsluiting (werkzaamheden of evenement) en de geldende tijdstippen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Parkeerverbod in parkeervakken

Bericht door Coen Tunnel » wo 20 jul 2016, 23:35

Afbeelding

Openbare parkeergarage van de gemeente Zwolle. Dit was altijd een gewoon parkeervak, vandaag zag ik dat de letters NP in het vak staan. Verder geen bord, geen kruis, niks. Het is ook alleen in dit vak. Is dit überhaupt handhaafbaar? Het is naar mijn mening wel nog steeds een parkeervak.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Parkeerverbod in parkeervakken

Bericht door Peter » do 21 jul 2016, 4:14

Het vaak een beetje vaag als de wegmarkering dat ook is ;) Veel parkeervakken of parkeerstroken kenmerken zich door een andere steensoort, een ander partroon (recht ipv visgraat) of het aanwezig zijn van een regenwatergeul. Geverfde vakken (of gele stoepranden) willen ook wel eens vervagen.

In het eerste Haagse voorbeeld suggereert het oor (met het stoplicht) een vak (althans in 2015).

Ik ervanuit dat de brandweer (verderop) last heeft van de smalle straat, met (formeel) beperkt tegenverkeer.
Of last van langzaam verkeer....
https://www.google.nl/maps/@52.0747235, ... 312!8i6656
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Parkeerverbod in parkeervakken

Bericht door Peter » do 21 jul 2016, 4:17

Coen Tunnel schreef: Dit was altijd een gewoon parkeervak, vandaag zag ik dat de letters NP in het vak staan. Verder geen bord, geen kruis, niks. Het is ook alleen in dit vak. Is dit überhaupt handhaafbaar? Het is naar mijn mening wel nog steeds een parkeervak.
Nee. Een kruis zonder bord is ook geen parkeerverbod. Wellicht wil de beheerder zich indekken tegen claims voor blikschade door mensen die de bocht te kort nemen. Maak het vak dan egaal wit, zet er blok beton op, of maak er een vaak voor alleen motoren van.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

feitelijk
expressweg
Berichten: 4303
Lid geworden op: di 29 mar 2011, 10:17

Re: Parkeerverbod in parkeervakken

Bericht door feitelijk » do 21 jul 2016, 7:49

NP staat toch voor "nog plek"?
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

feitelijk
expressweg
Berichten: 4303
Lid geworden op: di 29 mar 2011, 10:17

Re: Parkeerverbod in parkeervakken

Bericht door feitelijk » do 21 jul 2016, 7:50

Interessant in dezen:
https://twitter.com/GlasvezelOpWeg/stat ... 7918564352
Afbeelding
Handhaving Capelle ‏@HVCapelle 18 jul.
#Rijckevorselweg - vrtg geparkeerd in #parkeerverbod. Tevens hinder laad- en losactiviteiten. Werd #bekeuring €90,-
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Parkeerverbod in parkeervakken

Bericht door Peter » do 21 jul 2016, 7:53

Zijn de boetes even hoog voor parkeren bij een (expliciet) parkeerverbod en parkeren langs een autoweg ?
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Parkeerverbod in parkeervakken

Bericht door Coen Tunnel » do 21 jul 2016, 8:18

feitelijk schreef:NP staat toch voor "nog plek"?
Of 'no problem'. :)

Maar even serieus feitelijk, kan ik een (terechte) boete krijgen als ik mijn auto in dat vak parkeer?

feitelijk
expressweg
Berichten: 4303
Lid geworden op: di 29 mar 2011, 10:17

Re: Parkeerverbod in parkeervakken

Bericht door feitelijk » do 21 jul 2016, 9:14

Peter schreef:Zijn de boetes even hoog voor parkeren bij een (expliciet) parkeerverbod en parkeren langs een autoweg ?
Nee, niet de link geklikt zeker? ;)
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Parkeerverbod in parkeervakken

Bericht door Peter » do 21 jul 2016, 9:25

Nee. Nu wel. Dat was dus 140 Euro geweest dus. Dus nu een koopje (dat ook nog aanvechtbaar is).
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20523
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Parkeerverbod in parkeervakken

Bericht door waldo79 » do 21 jul 2016, 11:38

Coen Tunnel schreef:
feitelijk schreef:NP staat toch voor "nog plek"?
Of 'no problem'. :)

Maar even serieus feitelijk, kan ik een (terechte) boete krijgen als ik mijn auto in dat vak parkeer?
Van een overijverig diender kan je altijd een boete krijgen, maar die mist elke grondslag :dyn_hyp:

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Parkeerverbod in parkeervakken

Bericht door Vinny » vr 22 jul 2016, 19:59

Ik begrijp dat de uitsparing in de berm bedoelt is voor kerend vrachtverkeer? Dan staat het bord autoweg er niet goed. Ik denk dat de of een bekeuring wel terecht is, maar de wegbeheerder had hier wel voor een duidelijkere oplossing kunnen kiezen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

feitelijk
expressweg
Berichten: 4303
Lid geworden op: di 29 mar 2011, 10:17

Re: Parkeerverbod in parkeervakken

Bericht door feitelijk » za 23 jul 2016, 7:51

Kerend vrachtverkeer, mag dat wel op een autoweg dan?
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Parkeerverbod in parkeervakken

Bericht door Vinny » za 23 jul 2016, 9:11

Wel als er geen bord staat. Lijkt me. Ik heb het zelf ook niet verzonnen. In de Twitter-link staat het.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

feitelijk
expressweg
Berichten: 4303
Lid geworden op: di 29 mar 2011, 10:17

Re: Parkeerverbod in parkeervakken

Bericht door feitelijk » za 23 jul 2016, 17:46

Nee keren op een autoweg mag niet. RVV 43 uit m'n hoofd.
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

Gebruikersavatar
Victor
autoweg
Berichten: 1481
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 21:39
Locatie: Oosterhout

Re: Parkeerverbod in parkeervakken

Bericht door Victor » ma 25 jul 2016, 17:17

Coen Tunnel schreef:
feitelijk schreef:NP staat toch voor "nog plek"?
Of 'no problem'. :)
"Nog Plek" vind ik leuker en passender :)

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18185
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Parkeerverbod in parkeervakken

Bericht door mavas » ma 17 okt 2016, 17:22

Ik las daarnet dit stukje in een nieuwsbrief:
Parkeerverbod geldt niet meer voor de berm
Een uitspraak van het gerechtshof Arnhem op 23 mei 2016 beperkt de reikwijdte van de borden E1, E2 en E3 tot de rijbaan, op basis van het Verdrag van Wenen. Het Verdrag van Wenen gaat sinds 8 november 2008 vóór het RVV 1990.

Wat nu?
Als er sprake is van een (toegankelijke) berm, mag je er vanaf 23 mei 2016 parkeren ook al staat er een bord E1, E2 of E3. Wel blijft het opletten bij betaald parkeren. Ook als je in de berm staat, geldt het parkeertarief.
Ik snap dit niet. Voor 23 mei 2016 was parkeren in de berm toch ook gewoon toegestaan ondanks aanwezigheid van :E1: , :E2: of :E3: ?
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Parkeerverbod in parkeervakken

Bericht door Coen Tunnel » ma 17 okt 2016, 17:41

^^ Een :E1: en een :E2: golden altijd voor de weg. En de berm maakt deel uit van de weg. Ik kan nergens vinden dat bij deze borden een uitzondering voor de berm zou zijn gemaakt. Bij mijn weten golden ze ook voor de berm.

Die uitzondering is er nu wel middels jurisprudentie, en wellicht dat boetes vanaf 8 november 2008 met terugwerkende kracht ongeldig blijken te zijn. Met deze uitspraak zou ik het in ieder geval proberen als iemand in de afgelopen acht jaar een boete heeft gekregen voor parkeren in de berm.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14340
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Parkeerverbod in parkeervakken

Bericht door Attietattie » ma 17 okt 2016, 18:52

Coen Tunnel schreef:^^ Een :E1: en een :E2: golden altijd voor de weg.
Met uitzondering van de weggedeelten die bedoeld zijn voor parkeren. Zoals parkeerhavens en bermen.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Parkeerverbod in parkeervakken

Bericht door Coen Tunnel » ma 17 okt 2016, 20:42

^^ En waar staat dan in het RVV vermeld dat de berm bestemd is om te parkeren?

Volgens de WVW artikel 1 is de berm gewoon een deel van de weg en ik zie nergens staan dat bij een :E1: of :E2: een uitzondering wordt gemaakt voor de berm. Anders zou die uitspraak van het Gerechtshof Arnhem ook niet nodig zijn.

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: Parkeerverbod in parkeervakken

Bericht door keokiracer » ma 17 okt 2016, 21:23

Coen Tunnel schreef:Volgens de WVW artikel 1 is de berm gewoon een deel van de weg
De borden :E1: / :E2: gelden voor de zijde van een RIJBAAN. Dat is géén synoniem van 'weg' :!:

Oh, en hier staat dat parkeren in de berm toegestaan is:
19. De Nota van toelichting bij het besluit van 16 november 1994 (Stb. 1994, 815, p. 25) houdt omtrent de wijziging van artikel 10 van het RVV 1990 het volgende in:
“In de bepalingen betreffende de plaats op de weg wordt per categorie aangegeven welk weggedeelte mag worden gebruikt. Voor motorvoertuigen is dit de rijbaan. Deze systematiek had tot gevolg dat het gebruik van de berm niet langer was toegestaan. Gebleken is, dat het met name buiten de bebouwde kom toch gewenst is dat motorvoertuigen in de berm mogen stilstaan of parkeren. Het parkeren op de rijbaan is uit oogpunt van verkeersveiligheid vaak ongewenst. Bovendien geldt ingevolge artikel 24, eerste lid onderdeel c, een parkeerverbod op rijbanen van voorrangswegen buiten de bebouwde kom. Dat betekende dat op die wegen, met uitzondering van de parkeerplaatsen en andere daartoe bestemde weggedeelten, helemaal niet geparkeerd mocht worden. In verband met deze, overigens niet beoogde, consequenties, is artikel 10 aangepast. Deze bepaling staat op andere weggedeelten dan de rijbaan, waaronder de berm, het parkeren toe, met uitzondering van voetpaden, trottoirs, fietspaden en ruiterpaden.
Bron: http://uitspraken.rechtspraak.nl/inzien ... :2016:3927
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

feitelijk
expressweg
Berichten: 4303
Lid geworden op: di 29 mar 2011, 10:17

Re: Parkeerverbod in parkeervakken

Bericht door feitelijk » ma 07 nov 2016, 11:15

Coen Tunnel schreef:^^ En waar staat dan in het RVV vermeld dat de berm bestemd is om te parkeren?
RVV10 en haar toelichting.
Artikel 10
1. Andere bestuurders dan die genoemd in de artikelen 5 tot en met 8 gebruiken de rijbaan. Deze bestuurders en voetgangers die een aanhangwagen voortbewegen die kennelijk bestemd is om door een motorvoertuig te worden voortbewogen, mogen voor het parkeren van hun voertuig tevens andere weggedeelten gebruiken, behalve het trottoir, het voetpad, het fietspad, het fiets/bromfietspad of het ruiterpad.


In de bepalingen
betreffende de plaats op de weg wordt per categorie aangegeven welk weggedeelte
mag worden gebruikt. Voor motorvoertuigen is dit de rijbaan. Deze systematiek had tot gevolg dat
het gebruik van de berm niet langer was toegestaan. Gebleken is, dat het met
name buiten de bebouwde kom toch gewenst is dat motorvoertuigen in de berm stilstaan of
parkeren. Het parkeren op de rijbaan is uit oogpunt van verkeersveiligheid vaak
ongewenst. Bovendien geldt ingevolge artikel 24, eerste lid onderdeel c, een
parkeerverbod op rijbanen van voorrangswegen buiten de bebouwde kom. Dat
betekende dat op die wegen, met uitzondering van de parkeerplaatsen en andere
daartoe bestemde weggedeelten, helemaal niet geparkeerd mocht worden. In verband met deze,
overigens niet beoogde, consequenties, is artikel 10 aangepast. Deze bepaling
staat op andere weggedeelten dan de rijbaan, waaronder de berm, het parkeren
toe, met uitzondering van voetpaden, trottoirs, fietspaden,
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4100
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Parkeerverbod in parkeervakken

Bericht door paolie » ma 07 nov 2016, 11:36

Maar om op de oorspronkelijke vraag terug te komen: de gemeente Amsterdam regelt een tijdelijk parkeerverbod in parkeervakken door middel van het plaatsen van een of meerdere borden :E7: met op onderborden data of tijdstippen.

Plaats reactie