[D][A071] Sangerhausen - Erfurt - Schweinfurt

Duitse autosnelwegen

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [D][A071] Sangerhausen - Erfurt - Schweinfurt

Bericht door Chris » zo 17 jul 2016, 11:28

Verder op de A71 van Suhl tot Erfurt.

1. De Tunnel Berg-Bock. Hier is een lang traject (plm 20 kilometer) waar je maar 80 km/h mag en dat wordt gehandhaafd. Men houdt zich er goed aan.
Afbeelding
A71-70 by European Roads, on Flickr

2. Suhl/Zella-Mehlis
Afbeelding
A71-71 by European Roads, on Flickr

3. Oberhof.
Afbeelding
A71-72 by European Roads, on Flickr

4. De afrit Oberhof zit direct na de tunnel.
Afbeelding
A71-74 by European Roads, on Flickr

5. De Tunnel Rennsteig, de langste tunnel van Duitsland.
Afbeelding
A71-75 by European Roads, on Flickr

6. Talbrücke Wilde Gera. Dit is een imposant viaduct, een 110 meter hoge betonnen boogbrug.
Afbeelding
A71-76 by European Roads, on Flickr

7. Nog een tunnel.
Afbeelding
A71-77 by European Roads, on Flickr

8. Gräfenroda.
Afbeelding
A71-79 by European Roads, on Flickr

9. Raststätte Thüringer Wald.
Afbeelding
A71-81 by European Roads, on Flickr

10.
Afbeelding
A71-82 by European Roads, on Flickr

11. Ilmenau-West.
Afbeelding
A71-84 by European Roads, on Flickr

12. Talbrücke Streichgrund.
Afbeelding
A71-86 by European Roads, on Flickr

13. Ilmenau-Ost.
Afbeelding
A71-87 by European Roads, on Flickr

14.
Afbeelding
A71-90 by European Roads, on Flickr

15. Hierna verlaat men het Thüringer Wald vrij abrupt en kom je in het kale Thüringer Becken. Dit is trouwens het droogste deel van Duitsland, met deels minder dan 500 mm per jaar.
Afbeelding
A71-91 by European Roads, on Flickr

16. De afstandsborden zijn nog niet aangepast op de situatie dat de A71 doorgetrokken is tot Sangerhausen.
Afbeelding
A71-94 by European Roads, on Flickr

17. Arnstadt-Nord.
Afbeelding
A71-97 by European Roads, on Flickr

18. Het Kreuz Erfurt. Er zijn overigens maar 3 Autobahnknooppunten in Thüringen, dit is wel de meest interessante.
Afbeelding
A71-99 by European Roads, on Flickr

19. Erfurt-West via de A4 komt mij heel onlogisch over. De A71 bedient juist de westkant van Erfurt.
Afbeelding
A71-101 by European Roads, on Flickr

20. ICE-viaduct over het Kreuz Erfurt.
Afbeelding
A71-103 by European Roads, on Flickr

Jurjen
dorpsstraat
Berichten: 175
Lid geworden op: vr 16 okt 2015, 13:27
Locatie: Pijnacker

Re: [D][A071] Sangerhausen - Erfurt - Schweinfurt

Bericht door Jurjen » zo 17 jul 2016, 15:11

Het stuk tussen Zella-Melis en Erfurt heb ik afgelopen week nog gereden tijdens mijn vakantie, je hebt daar best wel mooi uitzicht over het Thüringer Wald. Al dat 80 door de tunnels is best wel vervelend en zeker in de Rensteigtunnel slaapverwekkend, ik ben toch benieuwd hoeveel ongelukkig daar gebeuren doordat het zo saai rijden is. Ik heb me ook verbaast over Erfurt-west via de A4, via de A71 ging het erg vlotjes naar het westen van Erfurt.

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5460
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: [D][A071] Sangerhausen - Erfurt - Schweinfurt

Bericht door marcel » zo 17 jul 2016, 15:33

Het gaat om de afrit Erfurt-West van de A4, niet zozeer het westen van de stad Erfurt.
Inderdaad hadden ze na de opening van de A71 beter die afrit kunnen hernoemen, zoals Wertheim/Lengfurt. Toen die afrit nog Wertheim heette, stond hier gewoon rechtdoor Wertheim en rechtsaf ook:
Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [D][A071] Sangerhausen - Erfurt - Schweinfurt

Bericht door Chris » zo 17 jul 2016, 16:12

Erfurt-Süd had een betere naam kunnen zijn. De afrit geeft namelijk helemaal geen toegang naar het westen van Erfurt en ligt ook niet echt aan de westkant van de stad, al was het voordat de A71 werd aangelegd wel de eerste afrit van de A4 naar Erfurt (dus Erfurt-West). De naam kunnen ze beter geven aan de aansluiting Erfurt-Bindersleben (A71-B7) die zowel ten westen van de stad ligt en ook toegang geeft naar het westen van Erfurt.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [D][A071] Sangerhausen - Erfurt - Schweinfurt

Bericht door SnarfFlevoland » wo 20 jul 2016, 21:45

Chris schreef:Hier is een lang traject (plm 20 kilometer) waar je maar 80 km/h mag en dat wordt gehandhaafd. Men houdt zich er goed aan.
Eigenlijk een belachelijk lage Vmax voor een volwaardige snelweg. Zeker over zo'n lange afstand. Helaas wordt het daar ook nog eens zo goed gehandhaaft, zodat je wel kruiperig rijden moet... :roll:
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [D][A071] Sangerhausen - Erfurt - Schweinfurt

Bericht door Coen Tunnel » wo 20 jul 2016, 21:50

^^ Die 80 km/u zou wat mij betreft alleen in de tunnels moeten gelden, en dan is het eigenlijk al te langzaam. 100 km/u zou beter zijn.

In Nederland hebben we ook dat stuk tussen de Swalmentunnel en Roertunnel, wat een volwaardige snelweg is, maar ook op 100 km/u begrensd is, al rijden velen er een stuk harder. Ook onbegrijpelijk waarom de :A1-100: daar niet alleen in de tunnels geldt.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: [D][A071] Sangerhausen - Erfurt - Schweinfurt

Bericht door Peter » do 21 jul 2016, 4:29

In krappe tunnels met bochten vind ik Vmax 80 wel gepast. Rechte tunnels of tunnels met vluchtstrook zouden best 100 of soms 120 km/h kunnen zijn. Ik vermoed dat de Duitsers bang zijn schadeclaims aan hun broek te krijgen als ze afwijken van een algemeen (Duitse) richtlijn (maar geen wet) voor tunnels.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
BABKay
stadsweg
Berichten: 365
Lid geworden op: ma 21 dec 2015, 18:36
Locatie: Wenters
Contacteer:

Re: [D][A071] Sangerhausen - Erfurt - Schweinfurt

Bericht door BABKay » do 21 jul 2016, 9:54

^^ Maar waarom zijn de meeste snelwegtunnels in Baden-Württemberg dan wél :A1-100:

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [D][A071] Sangerhausen - Erfurt - Schweinfurt

Bericht door SnarfFlevoland » do 21 jul 2016, 10:04

^^
Omdat BW en Bayern andere richtlijnen voor tunnels handteren. Daar mag men inderdaad gewoon 100 km/h in tunnels zonder vluchtstrook rijden.
Peter schreef:In krappe tunnels met bochten vind ik Vmax 80 wel gepast.
Dan moet de tunnel wel erg krap zijn uitgevoerd. Zelfs in bochtige tunnels ala Luzern (waar ook Vmax 80 geldt) zou 100 km/h ook prima kunnen. En wat mij betreft de overzichtelijke, goed uitgebouwde tunnels (ook zonder vluchtstrook) kan 120 km/h prima. Je hebt in en/of voor de meeste tunnels electronische signalering. Als er wat gebeurd (of wegwerkzaamheden zijn) kan je meteen de Vmax omlaag gooien. Dat doet men in Duitsland ook (meteen 60 of zelfs belachelijk lage 40 km/h).

In Zwitserland zijn overigens de meeste tunnels met vluchtstrook niet extra gelimiteerd (dus 120 km/h), hetgeen uiterst prettig rijdt. Vaak gaan buitenlanders er toch nog voor op de rem (vooral Duitsers), omdat ze het bijna niet kunnen geloven geen bord met lagere Vmax te hebben gezien.

Slowakije heeft zelfs op de D1 een tunnel (incl. vluchtstrook) met 130 km/h als limiet, maar daarvoor hebben ze in langere tunnels zonder vluchtstrook weer de belachelijk lage 80 km/h limiet.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

johnderijk
polderweggetje
Berichten: 44
Lid geworden op: za 18 jul 2015, 16:19

Re: [D][A071] Sangerhausen - Erfurt - Schweinfurt

Bericht door johnderijk » do 21 jul 2016, 12:19

^^

In Italië op de A23 geldt ook alleen een adviessnelheid van 110 op het stuk dat door de alpen heen loopt met veel tunnels. Het rijdt perfect. Cruise control op 130 km/h en je bent zo bij Udine. Hier kan het ook makkelijk omdat de A23 (heel) rustig is op de dagen dat er geen vakantieuittochten zijn van de Italianen.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [D][A071] Sangerhausen - Erfurt - Schweinfurt

Bericht door Coen Tunnel » do 21 jul 2016, 13:39

^^ Op de Italiaanse A10 zijn zelfs een heleboel oudere tunnels zonder vluchtstroken waar de Vmax gewoon 130 is. De A12 heeft tussen Genua en La Spezia ook veel tunnels maar is wel op 110 km/u begrensd.
SnarfFlevoland schreef:In Zwitserland zijn overigens de meeste tunnels met vluchtstrook niet extra gelimiteerd (dus 120 km/h), hetgeen uiterst prettig rijdt. Vaak gaan buitenlanders er toch nog voor op de rem (vooral Duitsers), omdat ze het bijna niet kunnen geloven geen bord met lagere Vmax te hebben gezien.
En als er geen vluchtstrook is zijn de meeste tunnels op 100 km/u gelimiteerd, wat al een stuk geloofwaardiger is dan 80 km/u. In de langere tunnels in de A2, zoals de Seelisbergtunnel, de Belchentunnel, de Monte Ceneritunnel en de San Salvatoretunnel is de Vmax bijvoorbeeld ook 100 km/u. De 80 km/u geldt daar alleen voor de tunnels in Luzern en een paar bochtige kortere tunnels aan beide zijden van de Gotthardtunnel, zoals bijvoorbeeld de Naxbergtunnel. En uiteraard de Gotthardtunnel zelf, maar dat is geen autosnelweg.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [D][A071] Sangerhausen - Erfurt - Schweinfurt

Bericht door SnarfFlevoland » do 21 jul 2016, 14:22

Italië is heel wispelturig met hun Vmax beleid. De A5 met z'n vele tunnels tussen Courmayeur en Aosta is bijvoorbeeld geheel op 80 en 100 km/h beperkt. Ook de A9 van de Zwitserse grens tot Como-Centre is bijv. op 80 (laatste stukje 100) begrenst.

De A22 heeft in de bergen gedurende lange tijd 110 km/h als limiet, evenals de A27 in de tunnels. Daarvoor hebben de A10 en A23 schijnbaar dus geen explicite limieten... Dat schiet lekker op. Zo te zien zijn de tunnels niet persé beter, dus moet het met lokale regelgeving te maken hebben (of pure willekeur per wegbeheerder)?!

Voordeel is wel dat in Italië over het algemeen niet zo scherp op snelheden wordt gehandhaaft. Tenzij je iets van "Tutor" of "Autovelox" langs de weg ziet staan... :mrgreen:
Coen Tunnel schreef:En als er geen vluchtstrook is zijn de meeste tunnels op 100 km/u gelimiteerd, wat al een stuk geloofwaardiger is dan 80 km/u.
Er is een reden waarom ik me in Duitsland nooit echt aan die 80 km/h limiet in tunnels houd als er niet geflitst wordt. Helaas wordt je er op de A71 wel toe gedwongen, vanwege de overmatig scherpe snelheidscontroles. Naast de vele vaste flitsinstallaties, wordt er ook nog eens regelmatig extra mobiel gecontroleerd. :nothanks:
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [D][A071] Sangerhausen - Erfurt - Schweinfurt

Bericht door Pino » do 21 jul 2016, 14:32

SnarfFlevoland schreef:De A22 heeft in de bergen gedurende lange tijd 110 km/h als limiet, evenals de A27 in de tunnels. Daarvoor hebben de A10 en A23 schijnbaar dus geen explicite limieten... Dat schiet lekker op. Zo te zien zijn de tunnels niet persé beter, dus moet het met lokale regelgeving te maken hebben (of pure willekeur per wegbeheerder)?!

Voordeel is wel dat in Italië over het algemeen niet zo scherp op snelheden wordt gehandhaaft. Tenzij je iets van "Tutor" of "Autovelox" langs de weg ziet staan... :mrgreen:
Ook die staan vaak uit hoor, om kosten te besparen. Maar omdat je moeilijk kunt ruiken of een Tutor aan staat, gaat van het bestaan van het systeem en de borden al een redelijke snelheidsbeperkende werking uit.

Verder geloof ik niet dat er enige Italiaanse richtlijn is over de maximumsnelheid op bergachtige trajecten of in tunnels. Men bekijkt de zaken per geval. Dat is misschien ook niet helemaal zonder reden. Como verdient omwille van de bochtigheid in combinatie met drukte en de regelmatige files wel een wat lagere maximumsnelheid dan de genoemde andere trajecten. In de Alpen zijn snelheidsverlagingen op de bochtige stukken vrij gangbaar. Misschien vooral opvallend dat je op bergachtige stukken verder zuidelijk (te beginnen met de snelwegen over de Apennijnen, maar al helemaal in Calabria) geen soortgelijke restricties hebt. Zal wel een Italiaans "laat de mensen zelf maar uitzoeken wat goed voor ze is" zijn.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [D][A071] Sangerhausen - Erfurt - Schweinfurt

Bericht door Coen Tunnel » do 21 jul 2016, 14:35

SnarfFlevoland schreef:Italië is heel wispelturig met hun Vmax beleid. De A5 met z'n vele tunnels tussen Courmayeur en Aosta is bijvoorbeeld geheel op 80 en 100 km/h beperkt. Ook de A9 van de Zwitserse grens tot Como-Centre is bijv. op 80 (laatste stukje 100) begrenst.
Richting Zwitserland is dat eigenlijk ook wel terecht. Na de laatste tunnel zit een afrit praktisch zonder uitvoegstrook, die ook een hele scherpe bocht maakt, en daarna volgen een aantal slingerende afdalende bochten elkaar in rap tempo op naar de grensovergang Brogheda. Richting Milaan is het eigenlijk niet nodig.
De A22 heeft in de bergen gedurende lange tijd 110 km/h als limiet, evenals de A27 in de tunnels. Daarvoor hebben de A10 en A23 schijnbaar dus geen explicite limieten... Dat schiet lekker op. Zo te zien zijn de tunnels niet persé beter, dus moet het met lokale regelgeving te maken hebben (of pure willekeur per wegbeheerder)?!
De A22 heeft niet eens veel tunnels, maar ik denk dat de 110 km/u daar wellicht meer met de doorstroming en de ligging in het dal te maken heeft. Ik vind het op zich een prima snelheid daar. Niet ergerlijk in ieder geval.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [D][A071] Sangerhausen - Erfurt - Schweinfurt

Bericht door SnarfFlevoland » do 21 jul 2016, 14:49

Coen Tunnel schreef:Richting Zwitserland is dat eigenlijk ook wel terecht. Na de laatste tunnel zit een afrit praktisch zonder uitvoegstrook, die ook een hele scherpe bocht maakt, en daarna volgen een aantal slingerende afdalende bochten elkaar in rap tempo op naar de grensovergang Brogheda. Richting Milaan is het eigenlijk niet nodig.
In die allerlaatste bocht na de laatste tunnel is 80 inderdaad niet verkeerd, maar daar gaat de Vmax al terug naar 60 km/h. Voor de rest vind ik het ook richting Zwitserland 80 een beetje overdreven. 100 zou tot de laatste tunnel prima zijn geweest.
Pino schreef:Maar omdat je moeilijk kunt ruiken of een Tutor aan staat, gaat van het bestaan van het systeem en de borden al een redelijke snelheidsbeperkende werking uit.
Aangezien de Italiaanse boetes nogal erg prijzig zijn loop ik liever geen risico, ook al is de kans groot dat de camera's uit staan. ;)
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [D][A071] Sangerhausen - Erfurt - Schweinfurt

Bericht door Pino » do 21 jul 2016, 14:54

^^ En zo denken de meesten erover. Soort placebo-effect.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [D][A071] Sangerhausen - Erfurt - Schweinfurt

Bericht door Chris » zo 24 jul 2016, 13:17

Het laatste deel van de A71, vanaf Erfurt tot Sangerhausen. Deze foto's zijn over een periode van twee dagen genomen, ik heb in Weissensee overnacht. Een historisch plaatsje, wel typisch DDR met veel woonstraten met extreem hobbelige kinderkopjes.

1. Direct na het Kreuz Erfurt.
Afbeelding
A71-104 by European Roads, on Flickr

2. Erfurt-Bindersleben. Dit hadden ze mijn inziens beter Erfurt-West kunnen noemen.
Afbeelding
A71-107 by European Roads, on Flickr

3. Göttingen en Leipzig verschijnen op de afstandsborden.
Afbeelding
A71-108 by European Roads, on Flickr

4.
Afbeelding
A71-109 by European Roads, on Flickr

5. Zicht op de Thüringer Becken. De B4 is in de DDR-tijd als Gelbe Autobahn uitgebouwd. Deze aansluiting is dan ook een klaverblad.
Afbeelding
A71-110 by European Roads, on Flickr

6.
Afbeelding
A71-112 by European Roads, on Flickr

7. Meer Erfurt. De A71 gaat vrij ruim buiten de stad langs.
Afbeelding
A71-114 by European Roads, on Flickr

8. De overgang van beton naar asfalt.
Afbeelding
A71-116 by European Roads, on Flickr

9. Erfurt-Nord. De B7 is ook een stuk Gelbe Autobahn.
Afbeelding
A71-117 by European Roads, on Flickr

10. Sömmerda-Süd.
Afbeelding
A71-121 by European Roads, on Flickr

11. Sömmerda-Ost.
Afbeelding
A71-124 by European Roads, on Flickr

12.
Afbeelding
A71-125 by European Roads, on Flickr

13. Hier komt een tankstation die vanuit beide richtingen te bereiken is.
Afbeelding
A71-126 by European Roads, on Flickr

14. Kölleda. De vermelding Sömmerda-Nord is niet zo zinvol vanuit het zuiden, je moet weer terugrijden naar de rondweg van Sömmerda die je via de aansluiting Sömmerda-Ost sneller had kunnen bereiken.
Afbeelding
A71-129 by European Roads, on Flickr

15. Kyffhäuser is een smalle, langgerekte en steile heuvelrug ten noorden van Sömmerda.
Afbeelding
A71-132 by European Roads, on Flickr

16. De Schmücketunnel.
Afbeelding
A71-133 by European Roads, on Flickr

17. Heldrungen.
Afbeelding
A71-135 by European Roads, on Flickr

18. Artern. Ook weer dat typisch rode beton, dat je meer ziet in de regio, ook op de A14 en A38.
Afbeelding
A71-138 by European Roads, on Flickr

19. Bijna aan het einde van de A71.
Afbeelding
A71-141 by European Roads, on Flickr

20. Het Dreieck Südharz. Tijdens de bouwfase werden ook andere benamingen gebruikt, zoals Dreieck Sangerhausen en Dreieck Oberröblingen.
Afbeelding
A71-143 by European Roads, on Flickr

Jurjen
dorpsstraat
Berichten: 175
Lid geworden op: vr 16 okt 2015, 13:27
Locatie: Pijnacker

Re: [D][A071] Sangerhausen - Erfurt - Schweinfurt

Bericht door Jurjen » zo 24 jul 2016, 15:13

Mooie serie :top:.

Ik vind het wel opvallend hoeveel aansluitingen de A71 heeft rond het noorden van Erfurt 4 op ongeveer 6,5 km is vrij veel voor Duitsland.

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5540
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: [D][A071] Sangerhausen - Erfurt - Schweinfurt

Bericht door nederland24 » zo 24 jul 2016, 18:35

Waarom is er niet geprobeerd om van de A71 en de A143 één snelweg richting de A14 te maken? Nu moet je nog helemaal binnendoor rijden of omrijden om verder richting het noorden te kunnen gaan.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: [D][A071] Sangerhausen - Erfurt - Schweinfurt

Bericht door Peter » ma 25 jul 2016, 12:03

De A143 is mede bedoeld als een rondweg rond Halle (en deze had al 20 jaar geleden op de A14 moeten aansluiten, maar milieu-issues lagen dwars). Het zuidelijke deel is eerder aangelegd om verkeer van/naar de B80/B100 (en A9) te leiden, zeker in de tijd dat de A38 bij Leipzig nog gebouwd moest worden en doodliep op de A143.

De A71 zal men niet door natuurpark Saale-Unstrut-Triasland hebben willen leggen. Denkbaar wordt de A71 ooit (maar niet de komende 20 jaar) wordt doorgetrokken naar Bernburg.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [D][A071] Sangerhausen - Erfurt - Schweinfurt

Bericht door Chris » vr 07 okt 2016, 19:43

marcel schreef:Ik had vrijdag last van files op de A71 en de A9. Ik kende de A71 alleen als zeer rustig, maar met 5 keer werkzaamheden tussen Schweinfurt en Erfurt met meestal maar één rijstrook krijg je toch ook daar files. Ik was verbaasd dat ze aan een weg die zo'n 10 jaar geleden geopend is nu al zoveel moeten werken.
Er zijn op dit moment zelfs 8 Baustellen op de A71 tussen Würzburg en Erfurt. Bij Meiningen moet nu al een brug gerenoveerd worden die slechts 13 jaar oud is. Bij Erfurt-Gispersleben zijn ze een brug over het spoor aan het renoveren die maar 10 jaar geleden opengesteld is.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [D][A071] Sangerhausen - Erfurt - Schweinfurt

Bericht door Chris » zo 04 dec 2016, 18:39

Ik heb ook een video gemaakt van de A71 door het Thüringer Wald, vanaf Meiningen tot Ilmenau. Een erg mooi stukje Autobahn, het is nog niet verpest door excessieve jungle. Wat mij betreft kan het de titel van de A45 wel overnemen als 'Königin der Autobahnen'.
Link

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [D][A071] Sangerhausen - Erfurt - Schweinfurt

Bericht door SnarfFlevoland » ma 05 dec 2016, 11:55

^^
Je ziet dankzij het ontbreken van struiken veel meer van de omgeving en het is zondermeer een fraaie snelweg, maar het landschap waar de A45 doorheen gaat vind ik veel diverser en de uitzichten vanaf de dalviaducten spectaculairder. Het is dat de A45 met al die wegwerkzaamheden nu zo'n puinhoop is... :(
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [D][A071] Sangerhausen - Erfurt - Schweinfurt

Bericht door Chris » ma 05 dec 2016, 16:26

Van het landschap langs de A45 zie je juist bijna niks. Vanwege de overmatige junglevorming in de berm heb je maar bar weinig uitzicht voor een snelweg die door heuvelachtig gebied loopt. Op satellietbeelden is goed te zien dat de bermen van de A45 veel aanplant hebben, de bomenrijen lopen in open gebieden gewoon door (voorbeeld). De A45 vind ik sowieso overgewaardeerd, het is een best drukke route met veel vrachtverkeer en zeer veel wegwerkzaamheden. Uiteraard heb je mooie Talbrücken, maar die heb je op de A71 ook (zie video).

Het is wel jammer dat de Duitsers hun land vanaf de snelweg zo saai / onaantrekkelijk hebben gemaakt. Vaak zijn het alleen de nieuwe snelwegen waar je nog veel uitzicht hebt. Alles uit de jaren '80 en daarvoor heeft te maken met overmatige aanplanting. Neem nou de A61 ten zuiden van Mönchengladbach. Die loopt door glooiend en open gebied. Alleen zie je daar vanaf de snelweg helemaal niks van door een eindeloze rij bomen. Eerlijk gezegd is een Autobahn als de A14 bij Ludwigslust door de bossen interessanter dan de gemiddelde Autobahn elders met kunstmatige, volwassen aanplant.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [D][A071] Sangerhausen - Erfurt - Schweinfurt

Bericht door SnarfFlevoland » ma 05 dec 2016, 20:55

Die grootschalige aanplant heeft men extra gedaan om snelwegen uit het landschapsbeeld weg te poetsen. Je hoort ze vanaf de kant uiteraard nog wel, maar je ziet ze minder goed (of helemaal niet) en dat is precies het doel geweest. Inmiddels is men er wel sporadisch mee bezig wat jungle weer te verwijderen, maar dat wordt helaas nog veel te weinig gedaan. Maar goed, snelwegen zijn om snel van A naar B te komen en niet echt voor sightseeing, ook al zag Hitler dat oorspronkelijk nog wat anders. Duitse snelwegen mogen meer dan gemiddeld qua uitzicht saai zijn, maar uiteindelijk ontkom je in geen enkel land aan het OWN om de omgeving beter te leren kennen.

De A45 zou eigenlijk tussen Kreuz Dortmund-Nordwest en het Gambacher Kreuz geheel met 2x3 rijstroken uitgebouwd moeten worden. Het zou de weg meteen een heel stuk sympathiser maken en haar oude glorie weer verdiend te boven doen komen. Hopelijk blijft het daar niet alleen bij eeuwige planningen...
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [D][A071] Sangerhausen - Erfurt - Schweinfurt

Bericht door Chris » ma 05 dec 2016, 21:02

De argumentatie voor aanplant is op zich wel duidelijk. Alleen hebben ze het in Duitsland te veel gedaan, zodat je lange stukken hooguit een glimp van het landschap meekrijgt. België kan daar ook wat van, maar in het dichtbevolkte Nederland heb je toch nog vrij veel een vrij uitzicht vanaf de snelwegen. Dat geldt ook voor bijvoorbeeld Frankrijk, Spanje en in mindere mate Denemarken. In Polen en Italië heb je dan weer last van een overmatige hoeveelheid geluidsschermen (nog erger dan eindeloze rijen aanplant). In Zwitserland en Oostenrijk verdwijnen ook steeds meer stukken onder een overkapping. Bijvoorbeeld op de A2 rond Luzern zie je nauwelijks nog wat van de omgeving.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [D][A071] Sangerhausen - Erfurt - Schweinfurt

Bericht door SnarfFlevoland » ma 05 dec 2016, 21:18

Vanaf Nederlandse snelwegen heb je inderdaad een veel beter uizicht op de omgeving, alhoewel ze juist op de A79 door 't heuvellandschap de Belgen of Duitsers proberen na te apen. Opzich jammer, want juist in heuvelachtige en bergachtige gebieden vind ik uitzicht persoonlijk het belangrijkst.

Oostenrijk en Zwitserland krijgen op het HWN inderdaad wel een steeds meer ondergronds karakter. Tegenwoordig lijkt Zwitserland wel bijna alles in tunnels te willen bouwen. Natuurlijk heeft dat diverse redenen, maar voor de automobilist maakt dat het HWN een stuk saaier. Aan de andere kant slingert de A2 nog wat door Luzern, waardoor al die tunnels niet super saai rijden worden. De A8 tussen Sarnen en de Brünigpass is een stuk saaier met al die enkelbuizige tunnels. De Axenstrasse zal al helemaal niks meer aan worden, wanneer hier de A4 toekomstig geheel in tunnels verloopt. Dan moet je toekomstig wel extra het OWN aanhouden om überhaupt nog wat van de omgeving te zien.

Ook de A16 is een vrij saaie snelweg. De uitzichten die je tussendoor hebt zijn erg fraai, maar je duikt continu een tunnel in. En de A5 door Neuchâtel laat je net als bij Luzern d.m.v. vele tunnels vrijwel niks van de omgeving zien.

De A71 vind ik overigens tussen Suhl en Erfurt ook niet echt geheel fraai. Tussen die lange tunnels heb je niet echt een fraai uitzicht en je mag er als klapper op de vuurpijl ook nog slechts 80 km/h rijden. In Zwitserland en Oostenrijk is dat tenminste veelal nog 100 km/h.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Route643
polderweggetje
Berichten: 27
Lid geworden op: ma 05 okt 2015, 22:59

Re: [D][A071] Sangerhausen - Erfurt - Schweinfurt

Bericht door Route643 » di 06 dec 2016, 19:59

Iemand al de italliaanse A5 (Torino-Aosta-Mont Blanc) gereden? Daar ziet je in het laatste stuk bijna niets van de schitterende landschap omdat er mind. 10 tunnels zijn!

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [D][A071] Sangerhausen - Erfurt - Schweinfurt

Bericht door Coen Tunnel » di 06 dec 2016, 20:09

Die weg ken ik enkel tussen Turijn en Aosta, de tunnels zitten wat verder.

De A1 tussen Bologna en Florence heeft echter ook heel veel tunnels, zeker met de nieuwe Variante di Valico. De A12 van Genua naar La Spezia loopt ook voor een groot deel door tunnels, zeker het eerste stuk vanaf Genua. Ook de A10 vanaf Genua richting Nice kent een hele hoop tunnels.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [D][A071] Sangerhausen - Erfurt - Schweinfurt

Bericht door Chris » wo 01 feb 2017, 20:07

In 2015 reden dagelijks zo'n 9.000 voertuigen over het noordelijkste deel van de A71. In 2015 werd ook het laatste deel geopend (in september), dus het was toen nog maar kort te berijden.

Elders op de A71 is ten opzichte van 2010 maar een zeer beperkte verkeersgroei geregistreerd. Met 15.000 tot 25.000 voertuigen (32.000 voertuigen bij Erfurt) lijkt de snelweg wel zijn plafond te hebben bereikt qua aantrekkingskracht. De enige noemenswaardige groei was rond Erfurt.

Plaats reactie