Verkeersdoden 2015

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

Ehuls
verkeersader
Berichten: 640
Lid geworden op: do 01 jun 2006, 15:44

Re: Verkeersdoden 2015

Bericht door Ehuls » za 23 apr 2016, 17:26

Het aantal doden in gebieden met een max van 30km/uur is in 2015 ook gestegen van 26 naar 40. Laten we die levensgevaarlijke maximumsnelheid dus ook maar afschaffen.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Verkeersdoden 2015

Bericht door Coen Tunnel » ma 25 apr 2016, 16:37

duikgek89 schreef:Om een knuppel in het hoenderhok te gooien: Zou het kunnen dat ouderen meer moeite hebben met al het nieuwerwetse gedoe, zoals turbo-rotondes e.d, op de weg?
Soms komt het voor dat een auto links naast mij voorgesorteerd staat bij een turborotonde en de bestuurder dan doodleuk de buitenste strook neemt, daarbij mij afsnijdend en/of bijna een ongeval veroorzakend. Dat zijn meestal oudere mensen die, blijkens hun reactie, geen idee hebben wat ze verkeerd deden en denken dat ik degene ben die fout zat.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Verkeersdoden 2015

Bericht door Wouter N14 » ma 25 apr 2016, 16:41

Lijkt mij enerzijds zeer aannemelijk, anderzijds zijn dat vooral situaties waar de snelheid dusdanig laag ligt dat daar geen dodelijke ongevallen uit kunnen ontstaan.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Verkeersdoden 2015

Bericht door Coen Tunnel » ma 25 apr 2016, 16:58

^^ Ik zie het met ouderen echter ook regelmatig verkeerd gaan bij het verlaten van rotondes. Geen richting aangeven lijkt eerder regel dan uitzondering te zijn en dikwijls wordt er niet goed gelet op fietsers en voetgangers. En dat is wel degelijk gevaarlijk.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Verkeersdoden 2015

Bericht door Wouter N14 » ma 25 apr 2016, 17:11

Ik vind dat er sowieso uitermate beroerd wordt gereden. Met name op snelwegen in de weekenden, ongeacht leeftijd. Bij rotondes zie ik niet zo veel bijzonderheden, uiteraard vaak onvoldoende richting aangeven maar ook daar zie ik niet echt iets leeftijdsgebonden in.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6388
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Verkeersdoden 2015

Bericht door Jeroen » ma 25 apr 2016, 18:52

Ik mis vooral een focus op iets wat m.i. veel meer invloed heeft op verkeersveiligheid en dat is afstand houden. Iedereen maakt wel eens een inschattingsfout of is wel eens afgeleid, maar voldoende afstand maakt wel het verschil tussen een nog te corrigeren actie of een lichte botsing en zwaar lichamelijk letsel...

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Verkeersdoden 2015

Bericht door duikgek89 » ma 25 apr 2016, 19:01

^^ Die liet ik voor jou, omdat ik wist dat je ermee ging komen.

Maar je hebt daar wel gelijk in, met voldoende tussenafstand is het risico veel kleiner. Het enige probleem is dat, iedere keer als ik halve tachowaarde aan afstand hou, iemand er met significant lagere snelheid tussen propt...

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Verkeersdoden 2015

Bericht door RSK » ma 25 apr 2016, 19:15

Toch denk ik dat we zonder miljardeninvesteringen niet onder (te) korte volgafstanden uit komen. Ik maak regelmatig mee dat de A12 vier stroken breed vol is, waarbij de onderlinge afstand vaak nauwelijks de 20 meter haalt (rechts 20, links eerder 15) bij snelheden van rond 100km/h. Ik denk dat je in de randstad een halve gridlock creëert als je voertuigen automatisch minimaal 2 seconden afstand zou laten houden.

Op 2-strooks snelwegen is dat voorgooien echter wel een probleem: links ontstaat een treintje waar niemand uit durft. Haal je het namelijk in je hoofd om netjes naar rechts te gaan, dan sluit de trein zich en kun je niet anders dan een paar kilometer achter een vrachtwagen blijven hangen.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Verkeersdoden 2015

Bericht door Snelwegfreak » ma 25 apr 2016, 20:04

duikgek89 schreef:Het enige probleem is dat, iedere keer als ik halve tachowaarde aan afstand hou, iemand er met significant lagere snelheid tussen propt...
Precies dit. Zo godsgruwelijk irritant als je zelf fatsoenlijk afstand wil houden en er iedere keer maar weer iemand tussen komt... :shoot:
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Verkeersdoden 2015

Bericht door Jackbauer1350 » vr 29 apr 2016, 22:10

Ik heb het idee dat op snelwegen met trajectcontrole veel dichter op elkaar wordt gereden dan op andere wegvakken.

CasablancaMarocco
verkeersader
Berichten: 655
Lid geworden op: wo 22 okt 2014, 11:40

Re: Verkeersdoden 2015

Bericht door CasablancaMarocco » vr 29 apr 2016, 22:37

Ik heb het idee dat Nederlanders sneller als bij onze buurlanden hun auto naar links gooien, zonder goed in te schatten of een ander hier last van ondervind.

Ik moet echt heel vaak remmen, omdat een auto even een vrachtwagen bijvoorbeeld wilt inhalen.
Heb het idee dat Belgen over het algemeen een wat meer afwachtende houding hebben, en ook in Duitsland let men meer op, hier lijkt het eerder regel dan uitzondering, soms heb ik het idee dat men het doet om ''te pesten'', maar als ik dan naar rechts kijk naar de persoon tijdens het inhalen, zie ik aan hun houding dat ze er geen erg in hebben dat ze uberhaupt iemand tot last zijn.

Zelf wacht ik liever een aantal minuten, dan dat ik hem zo asociaal naar links gooi.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Verkeersdoden 2015

Bericht door duikgek89 » za 30 apr 2016, 11:30

^^ Klopt. Vorige week moest ik ook weer flink in de ankers voor zo'n minkukel op de autobaan.

Maar dan nog, het lijkt erop dat in Nederland het begrip voorrang geven betekent dat je voor mag gaan zolang de andere op tijd voor je kan remmen.

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Verkeersdoden 2015

Bericht door Jackbauer1350 » za 30 apr 2016, 12:44

En dan zie je ook regelmatig dat personenwagens een tijd lang vlak achter een vrachtwagen sukkelen waardoor ze geen snelheid kunnen opbouwen wanneer ze er toch langs willen. En dan kom jij aan op de linkerstrook en denk je; Nou die rijdt al zo'n tijd achter die vrachtwagen die zal dat wel leuk vinden.
Maar nee, dan komt hij/zij vlak voor je neus toch naar links.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6388
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Verkeersdoden 2015

Bericht door Jeroen » za 30 apr 2016, 13:10

Ik krijg soms ook het idee dat mensen gewoon niet weten hoe je fatsoenlijk gas moet geven. Door de korte volgafstanden in Nederland zul je hem ook wel in een relatief klein gat moeten proppen wil je ergens aan voorbij kunnen, maar als je eerst voldoende afstand houdt, terugschakelt naar 3 en dan goed gas geeft richting de Vmax is er doorgaans weinig aan de hand.

Mensen blijven intuïtief vaak niet achter een vrachtwagen hangen, zelfs als ze alle tijd van de wereld hebben, omdat hun zicht geblokkeerd wordt. Houd dan simpelweg toch wat meer afstand...

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Verkeersdoden 2015

Bericht door duikgek89 » za 30 apr 2016, 20:02

^^ Inderdaad. Met genoeg tussenafstand, ontstaat er inderdaad ruimte om te versnellen om vervolgens fatsoenlijk naar links in te voegen.

Ik heb ook het idee dat men denkt dat vol gas geven slecht is voor een auto. Dat moet je niet constant doen, maar af en toe even trappen kan geen kwaad, blijft ie ook mooi schoon.

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: Verkeersdoden 2015

Bericht door keokiracer » zo 24 jul 2016, 8:44

Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18185
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Verkeersdoden 2015

Bericht door mavas » do 25 aug 2016, 21:56

Superinteressant document hoor! HAD IK NOG NIET GEMELD.

Schijnbaar is er op 20 juni een Europees verkeersveiligheidscongres geweest in Brussel, waarbij bekend werd dat Noorwegen de winnaar is van 2015.
Schijnbaar is dit niet in Nederland bekend geworden, omdat we nog maar op de achtste plek staan in de cijfers...

Zie hier de presentatie van de cijfers:
http://etsc.eu/wp-content/uploads/Heath ... -roads.pdf

En hier de pagina van het congres:
http://etsc.eu/20-june-2016-road-safety ... onference/

Schrijnend dat we zo zijn gedaald, of beter gezegd, dat andere landen ons zo hebben ingehaald.
En maar blijven focussen op autobeperkende maatregelen, ik snap het niet.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Verkeersdoden 2015

Bericht door RSK » vr 26 aug 2016, 0:25

Misschien de media maar eens opzoeken en ze de conclusie voorleggen dat de implementatie van Duurzaam Veilig een averechts effect heeft op de relatieve veiligheid? Wij hadden dit weekend Duitsers op bezoek, die krijgen bijkans een beroerte als ze bij de Fortuijnrotonde aankomen en een stuur in handen hebben. Ook de belijning wekt verwarring. Echt een topidee om zo halsstarrig af te wijken van het verdrag van Wenen terwijl er steeds meer grensoverschrijdend (ter plaatse onbekend) verkeer is.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

JJK
verkeersader
Berichten: 563
Lid geworden op: vr 06 jun 2014, 9:47
Locatie: Regio Groot Alkmaar

Re: Verkeersdoden 2015

Bericht door JJK » vr 26 aug 2016, 7:34

Nu kun je Noorwegen niet vergelijken met Nederland. Het is hier veeel drukker, en dat brengt ook de nodige ongelukken met zich mee vind ik

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6388
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Verkeersdoden 2015

Bericht door Jeroen » vr 26 aug 2016, 8:40

^^ Noorwegen kent wel relatief veel lange afstanden over smalle, bochtige, onoverzichtelijke wegen, waar de wegen in Nederland veel meer recht toe recht aan zijn. Dat zou in theorie juist in het voordeel van Nederland moeten spreken.

Ik denk dat een groter probleem het dalende respect en de toenemende agressie in heel west-Europa aan het worden is. Niet verrassend dat landen als GB, N en S nog goed scoren, aangezien men daar nog wat meer ruimte gunt aan elkaar.

feitelijk
expressweg
Berichten: 4303
Lid geworden op: di 29 mar 2011, 10:17

Re: Verkeersdoden 2015

Bericht door feitelijk » vr 26 aug 2016, 11:11

De SWOV heeft de BRON gegevens van 2015 ook op hun site gezet.
Lijkt erop dat de registratiegraad weer wat omhoog gaat.
https://www.swov.nl/ibmcognos/cgi-bin/c ... h7zEl9254W~
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Verkeersdoden 2015

Bericht door Chris » vr 26 aug 2016, 12:37

JJK schreef:Nu kun je Noorwegen niet vergelijken met Nederland. Het is hier veeel drukker, en dat brengt ook de nodige ongelukken met zich mee vind ik
Daarom hebben ze ook een grafiek met het aantal doden per miljard voertuigkilometers.

Ik denk overigens dat Nederland niet zo achter blijft als het lijkt. Het aantal verkeersdoden in Nederland wordt voor een relatief groot aandeel bepaald door fietsers. Nu zal het aantal fietsdoden in Nederland per afgelegde fietskilometer wel laag liggen vergeleken met veel andere landen, maar omdat er veel gefietst wordt is het absolute aantal doden ten opzichte van de andere modaliteiten betrekkelijk hoog, het is na auto-inzittenden de grootste groep verkeersdoden (224 auto en 185 fiets). Zou je alleen inzittenden van gemotoriseerde voertuigen en voetgangers vergelijken met andere landen, dan zou het best kunnen dat Nederland één van de beste scoort van Europa.

Ik vraag me wel eens af of het doorgeschoten duurzaam veilig nou echt een positief heeft gehad ten opzichte van andere landen. In weinig andere landen is het wegennet zo afgewaardeerd, met versmallingen, chicanes, drempels, krappe rotondes, 30 en 60 km/h, etc.

JJK
verkeersader
Berichten: 563
Lid geworden op: vr 06 jun 2014, 9:47
Locatie: Regio Groot Alkmaar

Re: Verkeersdoden 2015

Bericht door JJK » vr 26 aug 2016, 12:57

^^ Misschien zijn juist die chicanes, wegversmallingen en krappe rotondes het probleem..

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18185
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Verkeersdoden 2015

Bericht door mavas » vr 26 aug 2016, 16:26

^^ Daar zet Chris toch ook zijn vraagtekens bij? Of bedoel je dat wellicht al die obstakels voor fietsers nadelig zouden kunnen zijn?

Ik vind het overigens wel een aardig inzicht dat Chris geeft, dat we wellicht niet zo achterlopen als wordt beschreven. Omdat we natuurlijk zeer veel fietsers hebben.
Anderzijds denk ik wel dat we aardig zijn doorgeslagen, en dat wij niet meer in de top 5 terug komen. Veel landen zullen ons voorbijstreven.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

feitelijk
expressweg
Berichten: 4303
Lid geworden op: di 29 mar 2011, 10:17

Re: Verkeersdoden 2015

Bericht door feitelijk » vr 26 aug 2016, 16:59

Opvallend is de leeftijdsverdeling van de fietsdoden.
42 75+ ers,
41 60-74ers,
11 pubers van 12-17
en dan nog 28 anderen.

Er wordt tegenwoordig ook bijgehouden of het een E-bike betreft. en daar vallen ook 18 doden mee, in uiteraard de oudere categorie.
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Verkeersdoden 2015

Bericht door RSK » zo 28 aug 2016, 8:44

^^ Dat is in bredere zin het geval; bijvoorbeeld 80-plussers hebben over het totaal aantal verkeersdoden een aandeel dat ongeveer 4 maal hoger ligt dan je zou verwachten op basis van hun proportionele aandeel in de bevolkingssamenstelling. Vanaf de 50 stijgt die relatieve mortaliteit flink.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Verkeersdoden 2015

Bericht door Chris » di 29 nov 2016, 21:28


Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18185
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Verkeersdoden 2015

Bericht door mavas » wo 30 nov 2016, 7:34

Interessante grafiek. Je ziet hierin goed dat binnen de top 10 behoorlijk wat landen substantieel vooruitgang hebben geboekt, terwijl Nederland maar nauwelijks vooruitgang heeft geboekt.
Ook zie je goed het effect van grootschalige bouw van nieuwe infra in de landen.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Verkeersdoden 2015

Bericht door Wouter N14 » wo 30 nov 2016, 9:21

^^ Dat laatste gaat in elk geval niet op voor Polen...
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18185
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Verkeersdoden 2015

Bericht door mavas » wo 30 nov 2016, 9:27

^^ Hoe bedoel je? Er is verhoudingsgewijs nog maar weinig nieuwe infra in Polen.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Plaats reactie