Puntenrijbewijs lijkt niet te werken

Hier kan gediscussieerd worden over juridische aspecten van het wegverkeer

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Puntenrijbewijs lijkt niet te werken

Bericht door Wouter N14 » ma 25 jul 2016, 21:36

Het komt niet vaak voor dat beginnende bestuurders opnieuw rijexamen moeten doen, omdat zij strafpunten hebben gekregen voor overtredingen. Volgens cijfers van het Openbaar Ministerie is dit vorig jaar slechts negen keer gebeurd en in de eerste maanden van dit jaar zes keer. In 2014 was dit elf keer.
Tweede Kamerlid Salima Belhaj (D66) laat aan BNR weten dat zij het belangrijk vindt dat er genoeg wordt gehandhaafd. Ze wil van minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu) weten hoe het kan dat het aantal zo opvallend laag is. Ook de VVD en de PvdA willen opheldering.
Bron: Punten beginnersrijbewijs lijkt niet te functioneren, AD, 25-7-2016.

Tja, hoe zou dat toch komen? Misschien omdat ze zich blindstaren op snelheid en dat feilloos hebben weten te automatiseren en te optimaliseren? B(
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Puntenrijbewijs lijkt niet te werken

Bericht door duikgek89 » ma 25 jul 2016, 22:07

Volgens mij werkt het WEL. Het doel is ook niet om mensen een nieuw rijexamen te laten doen, maar om te zorgen dat mensen zich gedragen. Ik denk dat er heel veel bestuurders zijn die zich na één punt wel koest houden. Ik heb ook de indruk dat het "petjes gedrag" een stuk minder voorkomt dan vroeger... Hoe vaak zie je nog iemand in een golf gti mk2 of een Opel GSI met een rioolbuis eronder als een idioot rondcrossen?

Davy
expressweg
Berichten: 4617
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: Puntenrijbewijs lijkt niet te werken

Bericht door Davy » ma 25 jul 2016, 22:18

^^ Dat is inderdaad een stuk minder geworden. De laatste jaren heeft asogedrag zich toch wel wat verplaatst naar iets oudere bestuurders die met dikke bakken rondrijden. En die dus geen puntenrijbewijs hebben...

Ik ga zelfs meer zeggen: ik merk een trend dat ook jongeren steeds meer erg truttig en terughoudend rijden...

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Puntenrijbewijs lijkt niet te werken

Bericht door Wouter N14 » ma 25 jul 2016, 22:27

Daar heb je eigenlijk wel gelijk in. Of het nou door het puntenrijbewijs komt of niet, de vertrutting heeft breed toegeslagen :|
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Puntenrijbewijs lijkt niet te werken

Bericht door RSK » ma 25 jul 2016, 22:52

Het puntenrijbewijs heeft volgens mij ook geen bijzondere extra werking. Het is een extra opbouw van strafpunten, maar de grenzen liggen volgens mij bij de wet Mulder. Hoewel ik op diverse punten al vrij snel een brede interpretatie van de verkeersregels ontwikkelde, heb ik me wel altijd binnen die kaders bewogen. En nog steeds.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Puntenrijbewijs lijkt niet te werken

Bericht door Peter » di 26 jul 2016, 6:32

Bij de meeste Muldertjes is het (wettelijk) ook niet interessant wie de bestuurder is, en snelheid (<30 km/h) gaat bijna altijd automatisch naar de kentekenhouder. Voor geblindeerde ramen, een te dikke spoiler, een multi-tone toeter of een illegale uitlaat krijg je volgens mij ook geen punten.

De vraag is eigenlijk of de maatregel werkt omdat hij afschrikt, of niet werkt omdat de controle te slap is. Daarover zeggen de cijfers helaas niets.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

feitelijk
expressweg
Berichten: 4303
Lid geworden op: di 29 mar 2011, 10:17

Re: Puntenrijbewijs lijkt niet te werken

Bericht door feitelijk » di 26 jul 2016, 10:50

duikgek89 schreef:Volgens mij werkt het WEL.
https://www.swov.nl/rapport/Factsheets/ ... elsels.pdf
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

feitelijk
expressweg
Berichten: 4303
Lid geworden op: di 29 mar 2011, 10:17

Re: Puntenrijbewijs lijkt niet te werken

Bericht door feitelijk » di 26 jul 2016, 12:34

Ik heb 9 jaar geleden eens een discussie gehad met het bvom over de toenmalige resultarten van het net ingevoerde puntenstelsel.

Ik had het jaar daarvoor al voorspeld dat het niet zo best zou gaan met die punten. Dat is helaas verwijderd van het AW forum, maar ik kon nog wel een stukje terugvinden op mijn schijf;

--------------------------------------------
Puntenrijbewijs werkt preventief?

"Een puntenrijbewijs voor iedereen." Dat hoorden we vanochtend op de radio uit de mond van landelijk verkeersofficier Koos Spee.
Hoeveel weerzin deze man ook oproept bij de autoweeklezer (en sommige autoweek redacteurs) wil ik toch een lans breken voor zijn idee. Het van de weg halen en heropvoeden van notoire verkeerscriminelen is in ons aller belang natuurlijk. Een punt krijg je immers niet zomaar daar is een serieuze overtreding voor nodig.
Tot zover de lans, nu een blik op de argumentatie van het BVOM: Jaarverslag BVOM
Blijkbaar is het eerste punt voor veel beginnende bestuurders een goede waarschuwing om niet in herhaling te vallen.
De cijfers lijken op het eerste gezicht deze bewering te staven:
BVOM over 2007 schreef: Ongeveer 6% van de geregistreerde beginnende bestuurders krijgt een tweede punt en minder dan 1% heeft drie of meer meldingen op zijn of haar naam staan.
BVOM over 2006 schreef: Verkeershandhaving Openbaar Ministerie (BVOM) heeft 10.000 keer een strafpunt geregistreerd voor een beginnend bestuurder. In 500 gevallen gaat het om een tweede punt, 80 beginnend bestuurders hebben een derde punt.

Code: Selecteer alles

punten     2007       2006
0       1000000     800000
1         12000      10000
2           720        500
3           120         80 
Loopt mooi af en het lijkt er dan ook op dat Spee gelijk heeft. Totdat je het iemand vraagt die op het VWO vroeger wel wiskunde-a heeft gedaan! Die zal dan direct opmerken dat het verloop van de getallen niet dalend is. Om een tweede punt te halen moet je eerst een eerste op je naam hebben, en dus moet je de cijfers niet relateren aan het totaal maar aan het aantal van de groep waaruit dit verkeersboefje komt.
De tabel ziet er dan iets anders uit.

Code: Selecteer alles

punten     2007       2006
0             -          -
1          1.2%       1.25%
2            6%          5%
3         16.7%         16% 
De kans dat een jonge bestuurder dus een tweede punt haalt is 6%, de kans dat hij een derde haalt is met 16.7% bijna drie keer zo groot. In de grafiek is dat duidelijk te zien, het aantal 3 punters ligt boven de blauwe 6% lijn. Eenzelfde redenatie valt te geven voor de verhoudingen van de aantallen nul- en eenpunters. Dit doen we echter niet omdat de groep nulpunters ook een groot aantal brave bestuurders bevat die geen overtredingen maken, hierop statistiek bedrijven zou een gekleurd beeld geven. De groep die echter al een punt heeft gehaald, heeft bewezen het niet zo nauw te nemen met de regels, en vormt dus een eenduidige groep.


Het valt dan ook niet vol te houden dat er een preventieve werking uitgaat van punten. Toch is dat wat het BVOM al een jaar volhoudt in email-correspondentie:
De preventieve werking blijkt uit het lagere aantal bestuurders met twee punten dan met een punt.
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Puntenrijbewijs lijkt niet te werken

Bericht door Peter » di 26 jul 2016, 15:28

Wat je aantoont is dat losbollen weinig leren van het krijgen van een strafpunt. Een beetje zoals recidive"kans" na een straf, die ook hoog is voor mensen met 2 of meer vermogensdelicten.
Wat veel moeilijker is aan te tonen is hoeveel beginnende bestuurders (lees post-pubers) door de dreiging (net als een boetedreiging) nooit ver over de schreef gaan. Daar kan je hoogstens vergelijken met de jaren van voor de strafpunten, maar dan moet je kunnen sorteren op dezelfde leeftijdsgroep of dezelfde groep van beginnend bestuurders (en zware overtredingen) van 15-25 jaar geleden.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Puntenrijbewijs lijkt niet te werken

Bericht door duikgek89 » di 26 jul 2016, 19:19

Feitelijk schreef:De kans dat een jonge bestuurder dus een tweede punt haalt is 6%, de kans dat hij een derde haalt is met 16.7% bijna drie keer zo groot. In de grafiek is dat duidelijk te zien, het aantal 3 punters ligt boven de blauwe 6% lijn. Eenzelfde redenatie valt te geven voor de verhoudingen van de aantallen nul- en eenpunters. Dit doen we echter niet omdat de groep nulpunters ook een groot aantal brave bestuurders bevat die geen overtredingen maken, hierop statistiek bedrijven zou een gekleurd beeld geven. De groep die echter al een punt heeft gehaald, heeft bewezen het niet zo nauw te nemen met de regels, en vormt dus een eenduidige groep.
Nu is de redenatie van de BVOM niet helemaal jofel naar mijn mening, maar met jou ben ik het ook niet eens.
Van de mensen die één punt halen, haalt 100%-6%=94% dus GEEN tweede punt! Als de pakkans gelijk is gebleven, zou een goede verklaring daarvan kunnen zijn dat voor veel mensen het eerste punt een afschrikkende werking had.
Van de overige 6 procent die een tweede punt scoren, scoort ongeveer 1/3 dus nog een derde punt maar voor 2/3 van de tweepunters is het blijkbaar genoeg geweest.
Feitelijk schreef:Het valt dan ook niet vol te houden dat er een preventieve werking uitgaat van punten. Toch is dat wat het BVOM al een jaar volhoudt in email-correspondentie:
De preventieve werking blijkt uit het lagere aantal bestuurders met twee punten dan met een punt.
Wat je uit deze gegevens mag vermoeden is dat het scoren van één punt vrij veel mensen afschrikt om nog een tweede punt te scoren. Van de mensen die één punt scoren, scoort slechts zo'n 0.06*0.0167*100=1.00% een derde punt.
Om de daadwerkelijke invloed te meten moet je vergelijken met data van voor de invoering van het puntenrijbewijs.

feitelijk
expressweg
Berichten: 4303
Lid geworden op: di 29 mar 2011, 10:17

Re: Puntenrijbewijs lijkt niet te werken

Bericht door feitelijk » di 26 jul 2016, 22:53

duikgek89 schreef:Nu is de redenatie van de BVOM niet helemaal jofel naar mijn mening, maar met jou ben ik het ook niet eens.
Van de mensen die één punt halen, haalt 100%-6%=94% dus GEEN tweede punt!
Dat is dus 5 keer zoveel (6% vs 1.2%) als de mensen die geen punt haalden. Helpt een punt dan?
Als de pakkans gelijk is gebleven, zou een goede verklaring daarvan kunnen zijn dat voor veel mensen het eerste punt een afschrikkende werking had.
Nee, want de afschrikwerking van het eerste punt was 98,8%, en die van het tweede punt slechts 94%, en het derde nog maar 83,3%
duikgek89 schreef: Wat je uit deze gegevens mag vermoeden is dat het scoren van één punt vrij veel mensen afschrikt om nog een tweede punt te scoren.
Nee, niet.
Van de mensen die één punt scoren, scoort slechts zo'n 0.06*0.0167*100=1.00% een derde punt.
Wat is dat nou weer voor redenatie?
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Puntenrijbewijs lijkt niet te werken

Bericht door duikgek89 » wo 27 jul 2016, 0:33

feitelijk schreef:
duikgek89 schreef:Nu is de redenatie van de BVOM niet helemaal jofel naar mijn mening, maar met jou ben ik het ook niet eens.
Van de mensen die één punt halen, haalt 100%-6%=94% dus GEEN tweede punt!
Dat is dus 5 keer zoveel (6% vs 1.2%) als de mensen die geen punt haalden. Helpt een punt dan?
Je geeft zelf al aan dat je mensen zonder punt niet zonder meer kan vergelijken. Bovendien is dat 6% van de mensen die al één punt hadden (6% van 1,2%), kennelijk helpt dat punt dus om van de 1.2% die op zijn minst één keer in de fout gaan toch een aanzienlijk aandeel te overtuigen niet nog eens in de fout te gaan... Een deel daarvan zal dat doen omdat het duur was, maar een deel ook omdat ze van het punt geschrokken zijn. We hebben niet genoeg data om daar een harde conclusie uit te trekken, echter is het niet onredelijk om te denken dat dat ene punt toch op zijn minst op een deel van die bestuurders een aardige invloed heeft gehad.
Als de pakkans gelijk is gebleven, zou een goede verklaring daarvan kunnen zijn dat voor veel mensen het eerste punt een afschrikkende werking had.
Nee, want de afschrikwerking van het eerste punt was 98,8%, en die van het tweede punt slechts 94%, en het derde nog maar 83,3%
Ik heb NOOIT gezegd dat de afschrikkende werking hoger of lager is dan. Ik heb alleen gezegd dat de afschrikkende werking significant lijkt te zijn en ik zie dus niet in hoe je dat wilt ontkennen. Bovendien, zelfs als je al zo'n kromme vergelijking zou willen maken, dan nog zijn dat aardig hoge percentages mensen die niet nog eens in de fout gaan. De mensen met twee of meer punten zijn veel minder dan 1% van de automobilisten, dat is echt weinig en daar zitten bovendien de onverbeterlijke dwazen allemaal nog tussen, die passeren allemaal langs die de één en twee punten en worden relatief steeds een groter aandeel...
duikgek89 schreef: Wat je uit deze gegevens mag vermoeden is dat het scoren van één punt vrij veel mensen afschrikt om nog een tweede punt te scoren.
Nee, niet.
Ja, wel.
Van de mensen die één punt scoren, scoort slechts zo'n 0.06*0.0167*100=1.00% een derde punt.
Wat is dat nou weer voor redenatie?
Weer lekker aan het stoken?

feitelijk
expressweg
Berichten: 4303
Lid geworden op: di 29 mar 2011, 10:17

Re: Puntenrijbewijs lijkt niet te werken

Bericht door feitelijk » wo 27 jul 2016, 13:28

duikgek89 schreef: Je geeft zelf al aan dat je mensen zonder punt niet zonder meer kan vergelijken.
Klopt, maar als jij mag drogredeneren dan mag ik dat toch ook?
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: Puntenrijbewijs lijkt niet te werken

Bericht door Lekkere Kwal » wo 27 jul 2016, 13:35

Misschien spuit 11, maar wordt het beeld niet vertekend door de erg kleine groepen waarom het gaat? De wegmisbruikers die een constante overtredingsfactor hebben zullen ongeacht het aantal punten doorgaan. Dat is na elke punt een relatief grotere groep, vandaar de relatieve stijging. Als je nog 4, 5 en 6 punten zou hebben dan convergeert dat naar 100% lijkt me. En de vraag of 'de punten helpen' kan je dus stellen met betrekking tot de eindgroep (=niet) en tot de 2 of meer punters t.o.v. de bevolking (=wel).

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Puntenrijbewijs lijkt niet te werken

Bericht door duikgek89 » wo 27 jul 2016, 13:58

Lekkere Kwal schreef:En de vraag of 'de punten helpen' kan je dus stellen met betrekking tot de eindgroep (=niet) en tot de 2 of meer punters t.o.v. de bevolking (=wel).
Kort gezegd, het puntensysteem lijkt op veel bestuurders het effect te hebben dat deze niet herhaaldelijk grove overtredingen begaan waarmee ze punten verzamelen, maar dat er een groep blijft die het worst is en die vrolijk doorgaat tot het rijbewijs de shredder in gaat. Daarom werkt het systeem naar mijn mening wel, omdat het op zijn minst een aantal bestuurders in het gareel houdt of terug in het gareel duwt. Om dit zeker te weten zouden we data moeten hebben over hoe de situatie voor het puntensysteem maar met vergelijkbare boetebedragen was. Ook is het interessant hoe de mensen die uiteindelijk het rijbewijs verliezen na een nieuw rijexamen de weg op gaan, houden ze zich dan wel koest? We hebben de data niet, maar vermoedelijk was het daadwerkelijk verliezen van het rijbewijs voor een aanzienlijk deel daarvan toch een schok.
Als je van het puntensysteem verwacht dat het alle wegpiraten aanpakt, nee dat doet het inderdaad niet. Maar is een serieuze verbetering niet genoeg om te zeggen dat het wel werkt?

feitelijk
expressweg
Berichten: 4303
Lid geworden op: di 29 mar 2011, 10:17

Re: Puntenrijbewijs lijkt niet te werken

Bericht door feitelijk » wo 27 jul 2016, 17:19

duikgek89 schreef: Maar is een serieuze verbetering niet genoeg om te zeggen dat het wel werkt?
Heb je het linkje van de SWOV al doorgenomen?
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Puntenrijbewijs lijkt niet te werken

Bericht door duikgek89 » wo 27 jul 2016, 17:35

Moet ik het met alles wat het SWOV roept eens zijn? Het stukje specifieke preventie is interessant, maar daar meet men met name ongevalsrisico. Hier in dit topic hebben we het nog steeds gehad over het plegen van zware overtredingen.

En je moet het me maar niet kwalijk nemen maar ik vind je een misselijk ventje met die toon die je aanslaat. Ik zet je op mijn negeerlijst en lees dus vanaf nu niks meer van jou, puur en alleen om te zorgen dat ik niet grof ga worden. Jammer, want je hebt verder genoeg ideeën om een interessante discussie te voeren.

feitelijk
expressweg
Berichten: 4303
Lid geworden op: di 29 mar 2011, 10:17

Re: Puntenrijbewijs lijkt niet te werken

Bericht door feitelijk » wo 27 jul 2016, 17:39

duikgek89 schreef: En je moet het me maar niet kwalijk nemen maar ik vind je een misselijk ventje met die toon die je aanslaat. Ik zet je op mijn negeerlijst en lees dus vanaf nu niks meer van jou, puur en alleen om te zorgen dat ik niet grof ga worden. Jammer, want je hebt verder genoeg ideeën om een interessante discussie te voeren.
:lol:

Ik lees van jou louter meningen, de cijfers van mij en van het SWOV negeer je volkomen.
En dan is het mijn toon die je over de rand duwt?
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: Puntenrijbewijs lijkt niet te werken

Bericht door Lekkere Kwal » do 28 jul 2016, 9:49

^^ ik zou t maar laten, je probeert met een duif te schaken. Als ik dat vergelijk met de houding van mensen bij de intentisiteiten-discussie in het A4-MD topic waar jouw statistiek ook naar voren kwam, dan lijkt me dit zonde van je tijd.

Plaats reactie