[S] Zweden - Sverige

Plaats om over de Europese snelwegen buiten Nederland, België, Duitsland en Frankrijk te discussiëren.
Discussions on motorways in Europe

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

[S] Zweden - Sverige

Bericht door Rene » do 09 jun 2005, 22:11

Wat plaatjes uit Zweden:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Rene op di 16 aug 2005, 9:05, 1 keer totaal gewijzigd.

snelwegracer
autoweg
Berichten: 1722
Lid geworden op: wo 30 mar 2005, 9:41
Locatie: Zederik
Contacteer:

Bericht door snelwegracer » vr 10 jun 2005, 8:52

De laaste foto valt mijn oog op de verlichting van de weg. Die zien er wel grappig uit.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » do 16 mar 2006, 22:57

Nog zo'n topic waarin niks gebeurd is.

In Zweden staat ook nog eea op stapel.

Belangrijkst is de verlenging langs de westkust van de E6 Malmö - Oslo.
In 2007 moet de weg geheel autosnelweg zijn, momenteel mist nog een stuk van ongeveer 60km voor de Noorse grens.

De 40 van Göteborg naar Jönköping wordt verder gebouwd als expressweg vanaf Boras naar Ulricehamm, een lengte van 35km. In 2007 moet dit af zijn. Tussen Ulricehamm en Jönköping is het al expressweg.
Dit vormt een snelle route tussen Stockholm en Göteborg.

In 2006 moet ook een stukje E4 bij Markaryd (70km ten NO van Helsingborg) omgebouwd worden tot snelweg.
Verder moet de E4 nog een flink stuk naar het noorden verlengd worden vanaf Uppsala naar Gävle. Dit gaat om een stuk van 80km, een eind ten noorden van Stockholm. In 2007 moet dit voltooid zijn.

Ook Stockholm is goed ontsloten door autosnelwegen (767.000inw)

Afbeelding

Gebruikersavatar
overdrive
verkeersader
Berichten: 781
Lid geworden op: wo 13 apr 2005, 8:33
Locatie: Almelo

Bericht door overdrive » vr 17 mar 2006, 11:43

Chris schreef:Ook Stockholm is goed ontsloten door autosnelwegen (767.000inw)
Er komt toch een (snelweg-)ring om Stockholm? Las ik een paar jaar geleden al over maar sindsdien niets meer over gevonden.
Eerst verdwijnt de waarheid, dan de wil om die te kennen.

snelwegracer
autoweg
Berichten: 1722
Lid geworden op: wo 30 mar 2005, 9:41
Locatie: Zederik
Contacteer:

Bericht door snelwegracer » vr 17 mar 2006, 21:12

Ik denk dat een ring om Stockholm niet goedkoop word met al dat water om de stad ze hebben veel bruggen en tunnels nodig als ze dat willen doen maaar ik hoor er nu voor het eerst over het plan voor een ringweg.
Neem eens een kijkje op mijn forum 8-) Het forum over Transporttycoon. :).

Gebruikersavatar
overdrive
verkeersader
Berichten: 781
Lid geworden op: wo 13 apr 2005, 8:33
Locatie: Almelo

Bericht door overdrive » za 18 mar 2006, 9:53

Stockholm ring road (Stockholms ringled) is a cancelled ring road around central Stockholm, Sweden. There have been many plans over the years of a ring road around central Stockholm, but all of them have been cancelled at some point.

The latest ring road project in Stockholm has its origin in the Dennis Agreement (Dennisöverenskommelsen) from 1992, which was a political agreement to build new roads and improve the public transport in and around Stockholm. As the agreement was eventually broken in 1997, the future of a complete ring road is uncertain. There is still a possibility of a ring road being completed in an overseeable future as the construction of the northern section will resume in 2006, and there is a new feasibility study being conducted on the eastern section.

Dát had ik dus gelezen. De aanleg van het noordelijk gedeelte van de toekomstige ring begint dus dit jaar. Ik ben benieuwd of er al wegenkaarten zijn waarop dit te zien is.

(bron: Wikipedia)
Eerst verdwijnt de waarheid, dan de wil om die te kennen.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15215
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » za 18 mar 2006, 10:27

Ik vraag me ook af of een volledige ring wel nodig is bij een stad die oostelijk tegen water aanligt. Bij centrale steden lijkt het me meer voor de hand liggen dan hier.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » za 18 mar 2006, 13:40

Stockholm schijnt zeer druk te zijn. Vergeet niet dat het een stad zo groot is als Amsterdam. Alle snelwegen gaan nu nog dwars door het centrum heen.

Gebruikersavatar
nielske1990
autoweg
Berichten: 1999
Lid geworden op: di 05 jul 2005, 19:54
Locatie: Helmond

Bericht door nielske1990 » za 18 mar 2006, 13:45

Chris schreef:Stockholm schijnt zeer druk te zijn. Vergeet niet dat het een stad zo groot is als Amsterdam. Alle snelwegen gaan nu nog dwars door het centrum heen.
Dat is dan zeker net zo'n waanzin als in Zürich... :roll: :shock:
La meccanica delle emozioni op A67/A270/N270/N279

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » za 18 mar 2006, 13:45

Kijk maar op 't kaartje hierboven.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15215
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » za 18 mar 2006, 16:07

Chris schreef:Stockholm schijnt zeer druk te zijn. Vergeet niet dat het een stad zo groot is als Amsterdam. Alle snelwegen gaan nu nog dwars door het centrum heen.
Maar ze gaan ook allemaal naar het Westen eigenlijk. Daarom vind ik een westelijke ring wel voldoende. Ik weet ook niet hoe mooi het landschap aan de oostzijde van Stockholm is.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Bericht door Coen Tunnel » za 18 mar 2006, 16:17

Er kunnen ook moeilijk snelwegen naar het oosten gaan, daar is niet zoveel meer.

Wouter
dorpsstraat
Berichten: 127
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 22:46
Locatie: De Bilt
Contacteer:

Bericht door Wouter » zo 19 mar 2006, 15:21

Ze zouden eventueel ook een weg kunnen aanleggen tussen de E4 of E20 vlak voor Södertälje en die dan doorleggen naar de E4 net ten zuiden van Uppsala of bij de luchthaven (Arlanda). Als een soort buiten ring. Verkeer dat Stockholm niet in hoeft, hoeft dan ook niet zo dicht bij de stad te komen.

IQ[]
expressweg
Berichten: 4331
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:35
Locatie: Maaseik (België)
Contacteer:

Bericht door IQ[] » zo 03 sep 2006, 19:35

Is er hier iemand die mij nuttige reisinformatie kan verschaffen over dit land?
Ik denk hierbij aan:
- kosten van overnachtingen hotels/campings
- kosten van brandstof in verhouding en hoe het geregeld is met wegenwacht, etc
- tolwegen?
- wat zijn de mooie wegen, die zeker het berijden waard zijn
- Advies hoe er te komen (tolbruggen Denemarken of boot?)
- andere interessante zaken (weer etc) ?

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » zo 03 sep 2006, 20:08

Ik kan wel iets zeggen.

Bij mijn weten zijn er geen tolwegen, behalve de tolbrug naar Denemarken.

Je zou er voor kunnen kiezen om over land te gaan, via Denemarken. De toltarieven voor de bruggen zijn echter wel fors, en het is een flink aantal kilometers meer, en het kost meer brandstof.

Ik heb de boot Travemünde - Trelleborg genomen, de nachtboot. Die vertrekt om 22.00 uur uit Travemünde, vlakbij Lübeck, en komt 6.00 uur aan in Trelleborg, in het uiterste zuiden van Zweden.

Vanaf Trelleborg is het dan niet al te lang naar de eerste snelwegen rond Malmö.

De afstanden zijn gigantisch in het land.

De spitsen rond Malmö, Goteborg en Stockholm schijnen nogal druk te zijn, ook rond de weekenden, wanneer iedereen naar de kust en de meren trekt. De snelwegen gaan dwars door het centrum van Stockholm.

Zweden is wat duurder dan Nederland, maar niet zo duur als Noorwegen. Bepaalde zaken zijn aanzienlijk duurder in Zweden, dan in Nederland. (alcohol enzo meen ik).

De wegen zijn van goede kwaliteit. De snelweg die ik bereden heb (richting Goteborg), was niet echt druk, maar niet uitgestorven. Bereid je voor op veel kilometers door het bos. Je kan echter op veel plekken stoppen, en je komt veel meren tegen, waar je even kunt pauzeren (off-snelweg), of picknicken.

Sommigen typeren het als saai, maar ik vond het een geweldige ervaring. Het land is niet zeer vlak, meest glooiend, op de E6 zit zelfs een stevige klim, vlak naast de rots- en scherenkust.

Het weer is vaak aanzienlijk beter dan in Noorwegen, temperaturen in de zomer halen vaak een aangename 20 á 25 graden, maar ook geregeld hoger, zelfs tot boven de Poolcirkel.

De taal is niet echt moeilijk, veel lijkt op Duits of zelfs Nederlands (Sjukhus).

Ik denk eraan om in de komende jaren eens flink richting Zweden te trekken.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » zo 03 sep 2006, 20:24

De taal is niet echt moeilijk, veel lijkt op Duits of zelfs Nederlands (Sjukhus).
Ja, ik heb eens met een Zweeds meisje gepraat en ik kon haar net aan verstaan en zij mij terwijl we onze eigen taal spraken... (met heel veel moeite hoor) :o
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » zo 03 sep 2006, 20:27

Chris schreef:De afstanden zijn gigantisch in het land.
Absoluut. Ik ben er met de trein geweest (overgevaren met jetfoil vanuit Kpenhagen naar Malmö, waar het station naast de haven ligt). Vanuit Malmö was het 30 uur treinen naar Narvik in Noord-Noorwegen (een klein uurtje van de Zweedse grens). daar in zaten 2 overstappen van een half uur, dus je kunt nagaan hoe groot het land is. En heel ongerept, met name in het noorden.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

R4
expressweg
Berichten: 2975
Lid geworden op: vr 17 jun 2005, 0:21
Locatie: Lochristi

Bericht door R4 » ma 04 sep 2006, 1:16

Je kan ook met de auto naar Frederikshavn in het noorden van Jutland (Denemarken) en daar de veerboot (Stena Line) nemen naar Göteborg, uiteraard afhankelijk van waar je moet zijn in Zweden.

Wat het weer betreft: hoe meer naar het oosten van Zweden, hoe droger normaal gezien. In het zuiden van Zweden haalt men in de zomer met gemak 30° of zelfs meer. 20 à 25° is echter inderdaad de normale temperatuur daar.

Oh ja, wat je daar op sommige plaatsen met massa's tegenkomt, dat zijn...muggen!
België, het land van de sympathieke chaos, maar ook van frieten en bier natuurlijk!

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6388
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Bericht door Jeroen » ma 04 sep 2006, 14:12

Chris schreef:Stockholm schijnt zeer druk te zijn. Vergeet niet dat het een stad zo groot is als Amsterdam. Alle snelwegen gaan nu nog dwars door het centrum heen.
Zou er wel veel verkeer zijn dat NIET in Stockholm zelf moet zijn? Van de andere kant kan het bv. in een stad als Helsinki wel met een paar mooie ringen.

Btw, interessante informatie! :)

Gebruikersavatar
E6
dorpsstraat
Berichten: 201
Lid geworden op: wo 17 mei 2006, 0:46
Locatie: Het Groene Groene Hart

Bericht door E6 » ma 04 sep 2006, 23:07

IQ[] schreef:Is er hier iemand die mij nuttige reisinformatie kan verschaffen over dit land?
Ik denk hierbij aan:
- kosten van overnachtingen hotels/campings
Campings in Zweden kennen meestal een gezinsprijs, je betaalt niet per persoon, maar voor een plaats (en dat is daarmee anders dan in Denemarken).
Voor een nacht op een kwalitatief goede camping ben je iets van SEK 120-140 kwijt. Als je per fiets reist (i.p.v. per auto) vaak iets goedkoper, heb je een camper/caravan (en wil je een elektra-aansluiting) dan ben je iets duurder uit.
Eenmalig moet je ook nog een Zweedse Kampeerpas aanschaffen (kost ook iets van SEK 100). Deze is aan te vragen via http://www.camping.se (daar vind je ook allerlei campinginformatie), er wordt je dan (kostenloos) een pasje thuisgestuurd, dat je dan (tegen betaling) op de eerste camping moet activeren. N.B. Een Europese campingkaart zoals je die bijvoorbeeld in Nederland bij de ANWB kan kopen, wordt op de meeste campings in Zweden NIET geaccepteerd.
Reken voor een goed hotel op een prijs van (ruim) boven de SEK 1000 voor een twee persoonskamer, per nacht uiteraard.
IQ[] schreef: - kosten van brandstof in verhouding en hoe het geregeld is met wegenwacht, etc
Reken voor een liter euro-loodvrij op een bedrag tussen SEK 12-13. Wegenwacht heb ik gelukkig nooit nodig gehad, maar ik heb voor de zekerheid een IRK van de ANWB.
IQ[] schreef: - tolwegen?
In de hoofdwegen zijn dat alleen de grensovergangen in de E20 naar Denemarken (SEK 295) en de E6 naar Noorwegen (SEK 20)
IQ[] schreef: - wat zijn de mooie wegen, die zeker het berijden waard zijn
De E4 langs het Vättern-meer vind ik het mooiste stukje Zweedse snelweg. Ligt op een helling met fraai uitzicht en beetje hoogteverschil tussen de rijbanen. De E4 langs de oostkust ten noorden van Sundsval schijnt ook mooi te zijn.
De E6 kent twee mooie snelwegbruggen, bij Uddevalla en de tolbrug bij de Noorse grens.
Wil je snel van zuid naar noord dan kan is Rijksweg 45 de snelste keus. Het is wel een saaie weg (je ziet alleen bomen en muggen), maar erg rustig, over het algemeen rijden de zweden op dat soort wegen zo'n 120-130 km/h, maar het wegdek is wel veel hobbeliger dan een snelweg en als je 600 km op één dag rijdt, ben je helemaal gaar.
IQ[] schreef: - Advies hoe er te komen (tolbruggen Denemarken of boot?)
Ik geef zelf de voorkeur aan de snelweg vanuit Nederland via de tolbrug over de Grote Belt (DKK 200) en de brug over de Sont (DKK 235 of SEK 295). Vanuit Midden-Nederland naar Kopenhagen is haalbaar op een lange dag, als je niet teveel files hebt op de Duitse Autobahn. De Deense snelwegen rijden over het algemeen wel lekker door, de Denen rijden zo tegen de 140. Voordeel is dat je op deze manier geen rekening hoeft te houden met dienstregelingen en wachttijden bij veerboten.
IQ[] schreef: - andere interessante zaken (weer etc) ?
- Zelfs in Noord-Zweden kan zomers de temperatuur oplopen tot 30-35 graden en het is in het noordelijke binnenland erg moerassig, dus dat zijn daar niet heel lekkere temperaturen.
- Zweden kent nog steeds flink wat 1x2 wegen met "vluchtstroken", waarbij het gebruikelijk is om die te gebruiken om inhalend (al dan niet tegemoet komend) sneller verkeer ruimte te geven. let op, deze stroken houden soms ineens onverwachts op!
- Alcohol is niet heel goedkoop, bier in de supermarkt is nog redelijk geprijsd, sterke drank mag alleen verkocht worden door de Staat in speciale slijterijen, de zogenaamde "Systembolaget". Neem dus voldoende mee van huis!
- Ga je naar Noord-Zweden, koop dan plaatselijke muggenolie. Nederlands of Belgisch spul werkt nauwelijks tegen de lokale muggen. In noord en midden-Zweden lopen ook regelmatig rendieren op de weg, mocht je die toevallig aanrijden, dan word van je verwacht dat je zelf kan regelen dat het beest uit zijn lijden wordt verlost (als je daar tenminste nog toe in staat bent).

En vergeet niet van zuid- naar noord-zweden is ongeveer net zo ver als van zuid-zweden naar Rome.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Bericht door Coen Tunnel » di 05 sep 2006, 22:34

De E4 tussen Helsingborg en Jönköping is supersaai. De route over de E6 en E20 via Göteborg is al een stuk leuker.

IQ[]
expressweg
Berichten: 4331
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:35
Locatie: Maaseik (België)
Contacteer:

Bericht door IQ[] » di 05 sep 2006, 22:55

Bedankt voor de info alvast. Ik moet het nu nog allemaal verteren en financieel voor elkaar zien te krijgen.

Gebruikersavatar
E6
dorpsstraat
Berichten: 201
Lid geworden op: wo 17 mei 2006, 0:46
Locatie: Het Groene Groene Hart

Bericht door E6 » di 05 sep 2006, 23:18

Coen Tunnel schreef:De E4 tussen Helsingborg en Jönköping is supersaai. De route over de E6 en E20 via Göteborg is al een stuk leuker.
Daar moet ik Coen gelijk in geven, de E4 wordt pas bij het Vättern (vanaf Jönköping dus) een mooie route. Als je snel vanaf Malmö naar Stockholm wil, is het de kortste en snelste route, bovendien is die weg sinds dit jaar geheel snelweg (op een klein stukje 2+1 alternerend na, maar daar heb je ook voldoende inhaalmogelijkheden om snel op te schieten). De weg voert zoals zoveel wegen in het Zweedse binnenland door eindeloze bossen en heel af en toe zie je een meertje ofzo. Gelukkig zijn de kantstrepen van de E4 als ribbelstrepen uitgevoerd, zodat je weer wakker wordt als je al slapend van de weg dreigt af te raken. ;)
De E6 tussen Malmö en Göteborg heeft wat weidser uitzicht maar is op een paar hellingen en een enkel uitkijkje over zee ook een tamelijk saaie snelweg. De manier waarop de snelwegen zich door de stad Göteborg worstelen (met een paar krap opgezette knooppunten) is wel weer leuk om te zien. Ik vraag me wel af of de E20 naar Stockholm dan zo fraai is. Voor een flink deel is dat nog een tamelijk smalle drukke weg zonder gescheiden rijbanen (er zijn daar wel een paar uitbouwprojecten, maar niet heel veel).
De 40 van Göteborg naar Jönköping is dan misschien interessanter, de combi 40/E4 wordt steeds belangrijker als hoofdroute tussen Stockholm en Göteborg (http://www.vv.se/templates/page3wide____3269.aspx). Afgelopen zomer waren ze in ieder geval al druk bezig om de afdaling naar Jönköping uit te bouwen (de rest van de 40 heb ik nog niet gezien). En je hebt bij Jönköping dat maffe klaverblad zonder fatsoenlijke weefstroken; ik moest afgelopen zomer vanaf het zuiden (E4) naar het westen (40), aan het eind van de klaverbladlus staat daar gewoon een stopbord, je moet wachten tot de rijstroken uit de richting Stockholm vrij zijn, en als dat het geval is meteen oversteken naar de meest linkerrijstrook.

Tijgernoot
dorpsstraat
Berichten: 139
Lid geworden op: ma 22 mei 2006, 22:54

Re: [S] Zweden

Bericht door Tijgernoot » za 25 aug 2007, 18:37

Het is een flinke schop omhoog, maar dit leek mij het beste topic...

De Zweden zijn over het algemeen niet zuinig met borden, maar wel met het vermelden van plaatsen op de borden. Er wordt veel gebruikt gemaakt van een soort 'via' constructies, maar dan met een symbool (een liggende arcolade ( { of } ), met de punt naar beneden). Daar zijn ze erg goed in, ik heb situaties gezien dat voor meerdere doelen een doel gevolgd moest worden, en bij een volgend bord was dat doel weer te zien in een lijst van doelen die je kan vinden als je een doel volgt. Redelijk lastig uit te leggen, maar het komt er op neer dat ze heel veel doelen wegwerken. Bij bewegwijzering is een of twee doelen voor een richting toch wel het maximum, zelden zie je er meer. En verder zijn wegnummers daar heel erg belangrijk. Bijna altijd zit je wel op een weg met wegnummer, of ben je op weg naar een weg met wegnummer, of een combinatie van beiden. Tweedubbel- en driedubbelnummering zijn geen zeldzaamheid, en vaak zie je ook nog wel een of twee 'richting wegnummer' borden. Ik ben borden tegengekomen waarop je rechtdoor moest voor zeven wegnummers, en waar verder geen plaatsen bij vermeld staan. Die situatie zie je op heel veel plaatsen, het wegnummer is daar een geaccepteerd doel, iets waar je in Nederland niet aan kan denken.

De wegnummering is heel simpel. Je hebt E-nummers en nummers zonder prefix. E-nummers vind je door het hele land, nummers tussen 9-99 zijn rijkswegen, lage nummers in het zuiden, hoge nummers in het noorden. Wegen vanaf nummer 100 zijn regionale wegen, en de nummers worden daarvan hoger als je richting het noorden gaat. E-nummers zijn gewoon in het stelsel opgenomen, er is bijvoorbeeld geen weg nummer 18, omdat er al een E18 is. Ook zijn in het verleden sommige wegen naar E-weg geupgraded. De E45 was vroeger gewoon weg 45. Een weg kan elke status hebben. Gewone wegen hebben blauwe borden, wanneer de borden groen worden, is het een autoweg of een snelweg. Borden kunnen zomaar groen worden, en daarna weer blauw zijn.

De laatste jaren is men bezig om 1+1 wegen met brede vluchtstroken om te bouwen naar 2+1 alternerend om te bouwen, met tussen de rijrichtingen in een dikke staaldraad gespannen. Dit verminderd het grote aantal gevaarlijke situaties. Men neemt het niet zo nauw met de snelheidsbeperkingen, maar een groot aantal trajecten is voorzien van verkeerscamera's die hardrijders flitsen. Deze staan voor een grote afstand aangegeven, met een blauw bord met daarop een camera, met een onderbord afstand (0,2 - 70,8 km bijvoorbeeld). Ongeveer om de vijf kilometer vind je dan een flitspaal.

IQ[]
expressweg
Berichten: 4331
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:35
Locatie: Maaseik (België)
Contacteer:

Re: [S] Zweden

Bericht door IQ[] » za 25 aug 2007, 23:20

Ik kan me van Stockholm-Centrum herinneren dat er vrij veel bordjes "E4" hangen, met verder misschien nog een nummer en een pijl.

Nog een paar foto's uit Zweden (niet door mij gemaakt), locaties mij onbekend:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [S] Zweden

Bericht door Kaaiman » di 28 aug 2007, 12:26

De E6, als ik het me goed herinner tussen Halmstad en Falkenberg, afwijkend van de gewone Zweedse snelweg. Het schijnt om een proeftraject te gaan.

* Er geldt een Vmax van 120 (i.p.v. 110)
* De bebording is Deens (met Zweedse plaatsnamen uiteraard, maar de afritnummers waren overgepopnageld met standaard-Zweedse afritnummers. Zelf vermoed ik dat ze eerst de Deense zeshoeken voor de afritten op de borden hadden gezet, maar later hebben overgepopnageld om verwarring te voorkomen)
Edit: er was al een topic over zag ik net... http://forum.autosnelwegen.nl/viewtopic.php?f=15&t=4553

Overigens was die Deense bewegwijzering een verademing vergeleken met de oerlelijke Zweedse!
Helaas heb ik er geen foto's van...

Er wordt trouwens ook flink gewerkt aan de aanleg van de E6 als snelweg. Voornamelijk tussen de Noorse grens en Strömstad wordt er flink gewerkt, maar ook rondom Munkedal schiet het al aardig op. :) Ook aan de Noorse kant is men druk bezig met de E6.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: [S] Zweden

Bericht door Wouter N14 » di 02 okt 2007, 21:42

Ik ben ook in Denemarken en Zweden geweest maar heb niet veel nieuw beeldmateriaal kunnen maken. Dit heb ik echter nog niet eerder gezien: een tekstballon op een wegwijzer.
Afbeelding

Er wordt mee bedoelt "luchthaven via E65", waarbij de E65 zelf ook nog eens indirect is.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [S] Zweden

Bericht door Kaaiman » di 09 okt 2007, 16:32

^^ Geweldig systeem! :D Het betekent inderdaad gewoon 'volg'. Ook weer iets wat veel universeler is dan in Nederland, en wat we zo snel mogelijk mogen invoeren wat mij betreft. Ik heb deze manier van bewegwijzeren trouwens ook in Noorwegen gezien.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [S] Zweden

Bericht door Chris » do 18 okt 2007, 9:38

New E4 motorway through Uppland open for traffic

Afbeelding

A new part of the E4 motorway was finally inagurated on Wednesday afternoon. About 15 000 cars will use the 80 km long motorway daily. The new stretch has 9 interchanges, 102 bridges and 3 rest areas. A small part was inagurated late last year. The road is already being criticized for having narrow lanes, on the other hand property prices in these northern cities have already started to rise.

The newly constructed stretch makes the E4 a continous motorway from the northern city of Gävle to the southern port of Helsingborg.



Afbeelding


Bypass of Uppsala; the bypass will cary an ADT of 25.000;

Afbeelding

Concrete pavement, a rare sight in this country.
Afbeelding

Asphalt vs concrete, picture from before the opening;

Afbeelding

Asphalt pavement...Is it shiny enough? :D

Afbeelding

Trafikplats (=IC) Tierp

Afbeelding


The old road and the new motorway connecting to the existing motorway at Trafikplats Mehedeby Syd.

Afbeelding
[/quote]

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [S] Zweden

Bericht door Pino » do 18 okt 2007, 9:49

About 15 000 cars will use the 80 km long motorway daily. The new stretch has 9 interchanges, 102 bridges and 3 rest areas.
100 bruggen op 80 kilometer. Dat is gemiddeld één per 800 meter. Lijkt me erg veel, zeker in een dunbevolkt gebied als waar deze route doorheen loopt.

Plaats reactie