Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4100
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door paolie » di 02 aug 2016, 15:58

Widejo schreef:Ik denk dat het voor menig Amsterdammer wel goed is, dan komen ze tenminste in aanraking met doelen buiten Amsterdam. :lol:
Echte Amsterdammers verlaten toch nooit de stad. Juist handig voor al die provincialen die er zo snel mogelijk weer weg willen :duck:

Gebruikersavatar
Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg
Berichten: 6192
Lid geworden op: za 23 jun 2007, 14:12
Locatie: Roosendaal

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Snelwegenkenner » di 02 aug 2016, 16:19

Widejo schreef:Er had wellicht beter gekozen kunnen worden voor Zwolle als netwerkdoel voor de A1 samen met Amersfoort als hoofddoel tot Hoevelaken en kom dan met Hengelo als netwerkdoel, samen met Apeldoorn als hoofddoel.
Waarom Zwolle? Die stad ligt helemaal niet aan de A1 E30 en zegt niets over het verdere verloop van de snelweg richting Duitsland.

Widejo
verkeersader
Berichten: 727
Lid geworden op: di 22 sep 2015, 17:18
Locatie: Freie und Hansestadt Hamburg

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Widejo » di 02 aug 2016, 16:24

^^
Hoezo niet? Loopt de A1 niet richting het oosten dan? Zwolle is "dichterbij" dan Hengelo en minder "provinciaal" dan Amersfoort. Je dekt het gehele oosten met Zwolle tot aan Hoevelaken. Dan zou je vanaf Amersfoort/Hoevelaken met het "verre" oosten kunnen werken, Hengelo dus.
Hamburg, meine Perle

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Pino » di 02 aug 2016, 16:27

paolie schreef:Leeuwarden zou tegenwoordig misschien beter door Purmerend worden vervangen (op stedelijk wegennet wel te verstaan, op de A10 hoeft in principe nauwelijks iets aangepast te worden, aangezien ook hier Almere en Purmerend al vermeld worden.)
Purmerend is en blijft een regionale slaapstad onder de rook van Amsterdam, waar de gemiddelde internationale weggebruiker even weinig mee kan als alle plaatsen die wij Nederlanders voor onze kiezen krijgen wanneer we langs Parijs rijden. Voor Almere geldt toch een beetje hetzelfde. Het zijn doelen die bepaald niet bijdragen aan de mentale kaart die een langere-afstands-weggebruiker nodig heeft. Dat betekent trouwens niet dat ik pro-Hengelo ben, maar er ligt nu eenmaal niets langs de A1 dat wel aan alle eisen voldoet.

Linksom of rechtsom hebben we in Nederland een historische neiging om nabij te bewegwijzeren, ook in vergelijking met kleinere landen om ons heen (België, Zwitserland, Tsjechië). Het is iets dat we van oudsher doen, denk ik wanneer ik terugdenk aan oude Utechtse borden naar Jutphaas in plaats van een hoofddoel verder zuidelijk. De verkeersbewegingen zijn in de loop der tijd veranderd, want ter plaatse onbekenden zijn meer langere ritten gaan maken. Maar ik bespeur een eeuwige huiverigheid om daar de doelen op aan te passen.

Widejo
verkeersader
Berichten: 727
Lid geworden op: di 22 sep 2015, 17:18
Locatie: Freie und Hansestadt Hamburg

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Widejo » di 02 aug 2016, 16:32

^^
En Arnhem via A1/A30, geeft ook prima het oosten weer, en heeft internationaal meer allure dan Hengelo.
Dan heb je tot Barneveld geen last van Hengelo.

Een beetje "out of the box" denken is ook geen probleem. Of Arnhem "moet" via A2/A12 lopen..
Hamburg, meine Perle

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3549
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door verfmeer95 » di 02 aug 2016, 16:43

^^ Bij Arnhem heb je wel het risico dat mensen gaan twijfelen tussen Utrecht en Arnhem. Bovendien zou ik voor Zwolle, Deventer of Ommen vanuit Amsterdam niet intuïtief voor de richting Arnhem gaan, dan heb je het idee dat je te veel naar het zuiden gaat.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Wouter N14 » di 02 aug 2016, 16:59

Pino schreef:Dat betekent trouwens niet dat ik pro-Hengelo ben, maar er ligt nu eenmaal niets langs de A1 dat wel aan alle eisen voldoet.
Bedoel je hiermee ook dat Amersfoort niet beter of slechter is dan Hengelo?
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Coen Tunnel » di 02 aug 2016, 17:06

Snelwegenkenner schreef:Waarom Zwolle? Die stad ligt helemaal niet aan de A1 E30 en zegt niets over het verdere verloop van de snelweg richting Duitsland.
Wat heeft de E30 hiermee te maken? Die komt niet in de buurt van Amsterdam. Amsterdam-Hoevelaken is de E231.

Gebruikersavatar
Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg
Berichten: 6192
Lid geworden op: za 23 jun 2007, 14:12
Locatie: Roosendaal

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Snelwegenkenner » di 02 aug 2016, 17:10

Widejo schreef:^^
Hoezo niet? Loopt de A1 niet richting het oosten dan? Zwolle is "dichterbij" dan Hengelo en minder "provinciaal" dan Amersfoort. Je dekt het gehele oosten met Zwolle tot aan Hoevelaken. Dan zou je vanaf Amersfoort/Hoevelaken met het "verre" oosten kunnen werken, Hengelo dus.
Ik zou ze liever allebei (het liefste natuurlijk de combinatie van Enschede en Zwolle maar er is voor Hengelo gekozen als netwerkdoel) aangeven vanuit Amsterdam of zowiezo Muiderberg. Nogmaals Zwolle ligt niet aan de A1 dus enkel Zwolle aangeven zou verwarring kunnen oproepen bij de onbekende reiziger.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Pino » di 02 aug 2016, 17:37

Wouter N14 schreef:
Pino schreef:Dat betekent trouwens niet dat ik pro-Hengelo ben, maar er ligt nu eenmaal niets langs de A1 dat wel aan alle eisen voldoet.
Bedoel je hiermee ook dat Amersfoort niet beter of slechter is dan Hengelo?
Hebben allebei hun voordelen en nadelen. Op de Nederlandse schaal zou ik het netwerkdoel idealiter op een kilometer of 80 à 100 van het vorige netwerkdoel hebben, dus dan is Amersfoort te dichtbij en Hengelo te ver weg. Amersfoort vind ik eigenlijk vlees noch vis. Het is te onbelangrijk als knooppunt en de enige regio/rijrichting die het een beetje omschrijft is de noordoostelijke uitloper van de Randstad. Het is niet interregionaal genoeg. Hengelo is als stad te klein, maar omschrijft tenminste een regio/rijrichting, maar helaas maar één regio/rijrichting terwijl de A1 ook nog andere rijrichtingen bedient.

Widejo
verkeersader
Berichten: 727
Lid geworden op: di 22 sep 2015, 17:18
Locatie: Freie und Hansestadt Hamburg

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Widejo » di 02 aug 2016, 17:45

^^
Met alle opzichten die Pino beschrijft, wat was er dan mis met Apeldoorn?
Hamburg, meine Perle

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Pino » di 02 aug 2016, 17:55

^^ Stad van redelijke omvang in een lege regio; geen knooppunt-functie en daarmee te onbelangrijk.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Coen Tunnel » di 02 aug 2016, 18:05

Snelwegenkenner schreef:Ik zou ze liever allebei (het liefste natuurlijk de combinatie van Enschede en Zwolle maar er is voor Hengelo gekozen als netwerkdoel) aangeven vanuit Amsterdam of zowiezo Muiderberg. Nogmaals Zwolle ligt niet aan de A1 dus enkel Zwolle aangeven zou verwarring kunnen oproepen bij de onbekende reiziger.
Ik zie niet in waarom Zwolle op een eerder moment dan bij KP Muiderberg aangegeven zou moeten worden. Idealiter zou je Hengelo (of ja, liever Enschede, maar die discussie hebben we al gehad) liever samen met Groningen als A6-doel vermelden. Zo zijn het oosten én het noorden goed afgedekt. Groningen lijkt me relevanter dan Zwolle. Zwolle is pas relevant bij KP Muiderberg, om aan te geven dat je daarvoor de A1 moet volgen in plaats van de A6. Zwolle staat nu al afgedekt op sommige borden tussen KP Muiderberg en KP Eemnes.

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3549
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door verfmeer95 » di 02 aug 2016, 19:41

^^ Dat is toch ook de huidige situatie op de A10 en A1? (voor zover er niet nog oude borden staan)

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door waldo79 » di 02 aug 2016, 20:00

Heren, deze discussie is al tot uitentreuren gevoerd :shutup:

nickdh
autoweg
Berichten: 1662
Lid geworden op: wo 30 dec 2015, 19:44

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door nickdh » wo 03 aug 2016, 13:30

Volgens mij is deze nieuw, klopt dat?

Afbeelding

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7932
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Wesso » wo 03 aug 2016, 14:04

^^ Nieuw in relatieve zin ja, omdat ie nog niet op bewegwijzering.autosnelwegen.nl staat.

Claus Plein
stadsweg
Berichten: 366
Lid geworden op: di 26 nov 2013, 21:11

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Claus Plein » wo 03 aug 2016, 16:31

Is het getal '29' niet net een tikkeltje te klein?

johanvonderatlantis
woonerf
Berichten: 66
Lid geworden op: vr 17 jun 2016, 18:09
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door johanvonderatlantis » do 04 aug 2016, 13:47

Lijk mij niet. Maar dat komt denk ik door de grotere letters van Leerdam en dan valt het getal in het niets.
Allen voor een en een voor allen. von der Atlantis familie.

http://i0.wp.com/vonderatlantis.de/mill ... 2acb68.jpg

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18031
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Snelwegfreak » do 04 aug 2016, 14:24

Getal is inderdaad niet te klein, maar het hele bord is wat raar ingedeeld: afstandsaanduiding te laag of Leerdam te hoog en het afritnummer niet helemaal lekker in het vakje.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Vinny » ma 08 aug 2016, 21:57

Paolie schreef:Volgens mij waren de richtinggevende doelen op stedelijk wegennet in Amsterdam sinds jaar en dag met de klok mee: Amersfoort, Utrecht, Den Haag, Haarlem, Zaandam/-stad en Leeuwarden. Voor de richting Leeuwarden stelden de enige logische alternatieven (Purmerend en Hoorn) tot de jaren '70 helemaal niets voor, waardoor men waarschijnlijk om die reden Leeuwarden heeft gekozen.
De verwijzing "Leeuwarden" is al heel oud, de weg naar de IJtunnel heet "Nieuwe Leeuwarderweg". Vroeger werden uitvalswegen vernoemd naar de stad (of het dorp) waar de weg uitkwam (Weesperstraat, Muiderstraat, Utrechtsestraat). Tot een aantal jaar geleden kwam je Leeuwarden als bestemming te pas en te onpas tegen in Amsterdam, maar daar is nu drastisch in gesnoeid: je ziet het amper meer. Het lijkt me overigens wel terecht: er zijn bijzonder weinig weggebruikers van Amsterdam zoekende naar Leeuwarden, terwijl de richtinggevendheid van de bestemming ook wat te wensen overlaat. Je kunt bijvoorbeeld via Almere en de Ketelbrug naar Leeuwarden rijden, maar ook via Zaanstad en de Afsluitdijk.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Rene » ma 08 aug 2016, 22:11

Rijksweg 9 liep vroeger van Haarlem naar Groningen. Tussen Alkmaar en Leeuwarden was het aangegeven doel: Leeuwarden. Dus ook bij Den Oever.
Rijksweg 7 was jarenlang slechts een weg van Hoorn naar Den Oever. Met uiteraard ook Leeuwarden als bestemming, want logisch voor de richting Afsluitdijk.
Deze rijkswegen 7 en 9 en de Zesstedenweg (nu N247) waren destijds onderdeel van de E10 - en daarom werd vanaf Amsterdam ook naar Leeuwarden verwezen - destijds via Edam.
Met het gereed komen van de A7 in zuidelijke richting verscheen daar ook Leeuwarden op de borden.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22844
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door harry » di 09 aug 2016, 14:20

Vinny schreef:Vroeger werden uitvalswegen vernoemd naar de stad (of het dorp) waar de weg uitkwam
Recente straatnamen in bijvoorbeeld Den Haag (Rotterdamsebaan) en Almere (Stichtsebrug) geven aan dat "vroeger" nog niet zo heel erg lang geleden is.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

nickdh
autoweg
Berichten: 1662
Lid geworden op: wo 30 dec 2015, 19:44

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door nickdh » wo 10 aug 2016, 17:11

Afbeelding

3 keer raden wat hier niet aan klopt...

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Pino » wo 10 aug 2016, 18:03

Ikzelf verbaas me enigszins over het feit dat hier Engeland op de borden staat, en niet Harwich zoals vroeger altijd het geval was. Het is nu ook weer niet zo dat vanuit Hoek van Holland lijnen naar twee Engelse havens verschijnen, zoals in de Botlek wel het geval is. Ook het herhalen van het autosymbooltje achter Engeland (omdat vrachtverkeer anders wordt geleid) vind ik op een afstandenbord onnodig.

Bovenal vind ik het echter wel positief dat er separate afstandenborden verschijnen langs een enkelbaans provincial N-weg. Heel on-Nederlands.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Wouter N14 » wo 10 aug 2016, 18:47

Nogal onwerkelijk gezicht ja. Ook opvallend dat de doelen niet op NBA-volgorde staan.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Coen Tunnel » wo 10 aug 2016, 19:01

Pino schreef:Ikzelf verbaas me enigszins over het feit dat hier Engeland op de borden staat, en niet Harwich zoals vroeger altijd het geval was. Het is nu ook weer niet zo dat vanuit Hoek van Holland lijnen naar twee Engelse havens verschijnen, zoals in de Botlek wel het geval is.
O nee?
Ook het herhalen van het autosymbooltje achter Engeland (omdat vrachtverkeer anders wordt geleid) vind ik op een afstandenbord onnodig.
Ja, en in dat geval geef ik je wel gelijk, want de veerboot naar Killingholme is alleen voor vrachtwagens. Met de auto kom je inderdaad alleen naar Harwich. Maar wellicht dat men voor deze plek ook al naar Engeland verwijst en dat op dat punt de route voor vrachtwagens en auto's nog hetzelfde is, en hier gewoon de verwijzing Engeland continueert. Het is raar om in één keer met Harwich te gaan werken als je eerst een bord met Engeland hebt gevolgd.
Bovenal vind ik het echter wel positief dat er separate afstandenborden verschijnen langs een enkelbaans provincial N-weg. Heel on-Nederlands.
Maar inderdaad positief. :) Begrijp ik uit dit bord dan ook goed dat de E25 tegenwoordig over de N223 wordt geleid?

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7932
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Wesso » wo 10 aug 2016, 20:41

Wouter N14 schreef: Ook opvallend dat de doelen niet op NBA-volgorde staan.
Van NBA kan je hier ook niet spreken, het bord is door de provincie Zuid-Holland geplaatst. Persoonlijk vind ik zo'n afstandentableau op korte provinciale wegen niet echt van toegevoegde waarde. Voor je het weet moet je alweer afslaan of houdt de provinciale weg op...

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Pino » wo 10 aug 2016, 20:54

^^ Ben ik op zich met je eens. Ik vermoed dat het hier vooral gebeurt als routebevestiging na een wat gecompliceerde set rotondes en lussen tussen het einde van de A20 bij Westerlee en de dijk naar Hoek van Holland. Op enkelbaans wegen die je echter over langere afstand volgt is er meer gelegenheid voor zinnige afstandenborden. Ik denk dan met name aan gebieden in het noorden en oosten en in Zeeland waar, bij gebrek aan snelwegen of hoogwaardige N-wegen, doorgaand verkeer langer op eenzelfde enkelbaansweg blijft zitten.

Trouwens: had dat vrachtveer naar Noord-Engeland totaal niet in mijn systeem zitten ... :oops:

nickdh
autoweg
Berichten: 1662
Lid geworden op: wo 30 dec 2015, 19:44

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door nickdh » wo 10 aug 2016, 21:01

Coen Tunnel schreef: Begrijp ik uit dit bord dan ook goed dat de E25 tegenwoordig over de N223 wordt geleid?
Dat klopt :top:

Afbeelding
Afbeelding

Plaats reactie