Wegenvignet en kilometerheffing

Bespreek hier alles over wegen en verkeer in België

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Wegenvignet en kilometerheffing

Bericht door Vinny » ma 23 mei 2016, 19:10

Coen Tunnel schreef:
Widejo schreef:Ik denk dat voor Nederland een tol in de vorm van een autovignet á Zwitserland en Oostenrijk het interessantste is.
Wij behouden een wegenbelasting en de buitenlandse weggebruikers kunnen voor één jaar, zes maanden of één maand een vignet nemen.
En dat mag dus niet in de EU.
Dan moet je in Nederland de wegenbelasting verlagen met het bedrag dat het vignet kost. Ik denk dat dat wel mag.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Wegenvignet en kilometerheffing

Bericht door Coen Tunnel » ma 23 mei 2016, 19:17

^^ In ieder geval moet het dan zo zijn dat iedereen een vignet moet hebben, en niet alleen niet-Nederlanders. Of je de wegenbelasting met het bedrag van een vignet mag verlagen betwijfel ik, dat was nou juist hetgene waar dat Duitse voorstel bij de EU op stuk liep. Want dan gaat de eigen bevolking niet meer betalen, en worden alleen niet-ingezetenen zwaarder belast.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Wegenvignet en kilometerheffing

Bericht door duikgek89 » ma 23 mei 2016, 19:36

Vahalis schreef:Een oplossing is lastig. Tolsystemen afschaffen en iedereen betaalt gewoon in eigen land zou ideaal zijn. In Europees verband kom je daar waarschijnlijk lastig uit, laat staan met landen buiten de EU. De oplossing die nu min of meer vanzelf ontstaat is dat er wordt gewerkt aan tol- of vignetsystemen voor het HWN als landen dat nu nog niet kennen :nuts: Per saldo betaalt dan iedereen meer terwijl we nog maar moeten afwachten of de kwaliteit en kwantiteit van de wegen zal toenemen.
Een probleem is ook het gebrek aan alternatieven. In veel van de EU landen die al lang tol hebben zijn er best redelijke alternatieven. In Vlaanderen zijn die er nauwelijks (in Nederland en Duitsland overigens ook niet).

hneel
autoweg
Berichten: 1076
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 8:46
Locatie: Dinteloord

Re: Wegenvignet en kilometerheffing

Bericht door hneel » ma 23 mei 2016, 21:14

Vahalis schreef:Je hebt een punt. Echter, buitenlanders kunnen, bijvoorbeeld in Frankrijk, gratis gebruik maken van het OWN terwijl Fransen daar (wegen)belasting voor betalen.
In Frankrijk is de wegenbelasting nihil.
Een volk dat leeft bouwt aan zijn toekomst

hneel
autoweg
Berichten: 1076
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 8:46
Locatie: Dinteloord

Re: Wegenvignet en kilometerheffing

Bericht door hneel » ma 23 mei 2016, 21:32

Is er overigens al bekend hoeveel cent per kilometer het moet gaan kosten?
Een volk dat leeft bouwt aan zijn toekomst

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Wegenvignet en kilometerheffing

Bericht door Chris » ma 23 mei 2016, 21:45

hneel schreef:
Vahalis schreef:Je hebt een punt. Echter, buitenlanders kunnen, bijvoorbeeld in Frankrijk, gratis gebruik maken van het OWN terwijl Fransen daar (wegen)belasting voor betalen.
In Frankrijk is de wegenbelasting nihil.
Het verhaal gaat dat in Frankrijk de wegenbelasting verrekend is in de brandstofprijs. Ik weet niet of dat echt zo is, maar ik heb het al meermalen gehoord.

Sowieso is het verhaal van 'wegen'belasting niet zo relevant want in bijna geen enkel land is dit nog een doelbelasting. Net zoals de brandstofaccijns of btw.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Wegenvignet en kilometerheffing

Bericht door Coen Tunnel » ma 23 mei 2016, 23:10

duikgek89 schreef:
Vahalis schreef:Een oplossing is lastig. Tolsystemen afschaffen en iedereen betaalt gewoon in eigen land zou ideaal zijn. In Europees verband kom je daar waarschijnlijk lastig uit, laat staan met landen buiten de EU. De oplossing die nu min of meer vanzelf ontstaat is dat er wordt gewerkt aan tol- of vignetsystemen voor het HWN als landen dat nu nog niet kennen :nuts: Per saldo betaalt dan iedereen meer terwijl we nog maar moeten afwachten of de kwaliteit en kwantiteit van de wegen zal toenemen.
Een probleem is ook het gebrek aan alternatieven. In veel van de EU landen die al lang tol hebben zijn er best redelijke alternatieven. In Vlaanderen zijn die er nauwelijks (in Nederland en Duitsland overigens ook niet).
Mwa, in Italië en Kroatië zijn de alternatieven ook niet echt goed. In vignetlanden als Oostenrijk, Slovenië, Tsjechië, Slowakije en Hongarije zijn er eigenlijk ook geen goede alternatieven, in Roemenië en zeker Bulgarije is het praktisch onmogelijk om vignetplichtige wegen te vermijden, in Bulgarije is namelijk bijna elke weg vignetplichtig.

Alleen in Frankrijk, Portugal en Spanje (maar ook daar lang niet overal, bv. in Catalonië en Baskenland valt het tegen) zijn er over het algemeen goede tolvrije alternatieven. En vermoedelijk ook in Polen, maar dat ken ik zelf niet goed genoeg.

Gebruikersavatar
Vahalis
autoweg
Berichten: 1126
Lid geworden op: ma 11 jun 2012, 10:10
Locatie: 030

Re: Wegenvignet en kilometerheffing

Bericht door Vahalis » ma 23 mei 2016, 23:14

^^ hoe dan ook, de overige wegen worden uit één of andere belastingopbrengst betaald.
Laatst gewijzigd door Vahalis op di 24 mei 2016, 9:28, 2 keer totaal gewijzigd.

hneel
autoweg
Berichten: 1076
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 8:46
Locatie: Dinteloord

Re: Wegenvignet en kilometerheffing

Bericht door hneel » ma 23 mei 2016, 23:57

Chris schreef:Het verhaal gaat dat in Frankrijk de wegenbelasting verrekend is in de brandstofprijs. Ik weet niet of dat echt zo is, maar ik heb het al meermalen gehoord.
Dat heet dan toch gewoon accijns? Die hebben wij ook, en nog een stuk hoger ook.
Een volk dat leeft bouwt aan zijn toekomst

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Wegenvignet en kilometerheffing

Bericht door RSK » di 24 mei 2016, 12:44

^^ In theorie is het dan belastingontwijking om in Luxemburg te tanken en vervolgens de Franse route national te pakken. :mrgreen:

Overigens geeft het te denken dat we in Nederland torenhoge belastingen hebben als het in Frankrijk in de prijs zit én die prijs lager ligt.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Wegenvignet en kilometerheffing

Bericht door Coen Tunnel » di 24 mei 2016, 13:47

^^ In Frankrijk is dan ook geen tolvrij snelwegnetwerk, en de wegdekkwaliteit op de tolvrije wegen laat nogal eens te wensen over. De wegennetten van Frankrijk en Nederland zijn dus ook niet vergelijkbaar.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Wegenvignet en kilometerheffing

Bericht door Vinny » di 24 mei 2016, 23:14

De algemene belastingdruk in Frankrijk is volgens mij wel hoger dan in Nederland, hij is alleen anders verdeeld.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

hneel
autoweg
Berichten: 1076
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 8:46
Locatie: Dinteloord

Re: Wegenvignet en kilometerheffing

Bericht door hneel » wo 25 mei 2016, 14:15

Ook in Belgie, waar het hier over gaat, is de wegenbelasting stukken lager dan in Nederland. In het geval van een dieselauto zelfs ongeveer een factor 5!

Dat betekent dat voor belgen het kantelpunt, waarbij kilometerheffing duurder wordt dan een vast bedrag aan wegenbelasting, een stuk lager ligt dan in Nederland. Dan zou je toch kunnen verwachten dat de belgen zelf ook massaal in verzet komen tegen dit plan.

Om het concreet te maken: voor mijn dieseltje betaal ik nu 111 euro (per maand). Mijn vrouw rijdt een lease-auto. Samen rijden we per maand zo''n 3150 km. Met een tarief van 25 cent/km zou dat dan 787.50 per maand gaan kosten. Een forse aderlating dus...
Ter vergelijking: in België zou ik slechts zo'n 22 euro per maand aan belasting betalen. Dus wordt het netto effect nog groter.
Een volk dat leeft bouwt aan zijn toekomst

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3549
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: Wegenvignet en kilometerheffing

Bericht door verfmeer95 » wo 25 mei 2016, 15:04

25 ct/km? :schrikreactie:
Dat is duurder dan een eerste klas NS treinkaartje!
Zelfs bij de Franse tolwegen betaal je niet zo veel. Ik neem toch aan dat het echte tarief onder de 10ct/km zal liggen.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Wegenvignet en kilometerheffing

Bericht door Jeroen » wo 25 mei 2016, 15:35

Ik vraag me ook af hoe je aan 25 cent per kilometer komt. Met een euro 5 vrachtwagen betaal je momenteel ongeveer 13 cent per kilometer in Vlaanderen.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6911
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Wegenvignet en kilometerheffing

Bericht door Wimpie25 » wo 25 mei 2016, 16:00

Inderdaad, nergens maar ook nergens wordt er gesproken over 25ç per kilometer :nuts:

hneel
autoweg
Berichten: 1076
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 8:46
Locatie: Dinteloord

Re: Wegenvignet en kilometerheffing

Bericht door hneel » wo 25 mei 2016, 18:05

Over dat soort bedragen werd destijds in Nederland gesproken.
Een volk dat leeft bouwt aan zijn toekomst

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3549
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: Wegenvignet en kilometerheffing

Bericht door verfmeer95 » do 26 mei 2016, 10:49

Ik vond deze oude site: http://www.autobelastingen.nl/informati ... terheffing, daar wordt gesproken van 6 ct/km, met mogelijk een spitstarief, waarvan de hoogte niet vermeld wordt.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6382
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: Wegenvignet en kilometerheffing

Bericht door Seat Ibiza » do 26 mei 2016, 12:33

hneel schreef:Over dat soort bedragen werd destijds in Nederland gesproken.
Beetje in de war met het Kwartje van Kok misschien? :nahzeg:

hneel
autoweg
Berichten: 1076
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 8:46
Locatie: Dinteloord

Re: Wegenvignet en kilometerheffing

Bericht door hneel » do 26 mei 2016, 21:33

Het was als ik me niet vergis het tarief uit het verkiezingsprogramma van Groen-Links. Ik had destijds berekend dat dat ons grofweg 800 euro per maand zou kosten. Ik kan de exacte cijfers en berekening helaas niet meer terug vinden.
GL spande wel de kroon; bij de andere linkse partijen waren de voorgestelde tarieven iets lager.
Een volk dat leeft bouwt aan zijn toekomst

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: Wegenvignet en kilometerheffing

Bericht door vynkce » do 04 aug 2016, 8:13

Tijdens de eerste vier maanden van de kilometerheffing werd net geen 140 miljoen aan ontvangsten geregistreerd in Vlaanderen.

Interessant is verder de verdeling van de nationaliteit/nummerplaten van vrachtwagens die werden uitgerust met een transponder:

België: 27%
Nederland: 13,1%
Polen: 12,1%
Duitsland: 11,8%
Frankrijk: 5,6%
Spanje: 4,2%
Litouwen: 3,3%
Roemenië: 3,3%
Tsjechië: 2,9%
Andere (Hongarije, Bulgarije, Slovakije, Portugal, Italië, UK, Luxemburg) in aflopende volgorde: 16,7%

Seat
autoweg
Berichten: 1192
Lid geworden op: do 09 apr 2009, 16:26
Locatie: Utrecht

Re: Wegenvignet en kilometerheffing

Bericht door Seat » do 04 aug 2016, 11:30

^^ Het doel is geslaagd: de Vlaamse overheid troggelt zo'n € 400 miljoen per jaar af van buitenlandse bedrijven.
Onredelijk, juist in een land dat zich voor laat staan als centrum van Europa, om zo'n on-Europese maatregel te nemen. En ook slecht voor de concurrentiepositie van bijvoorbeeld de haven van Antwerpen.

Al die ingewikkelde systemen met tolheffing, vignetten, transponders, gps, ... het meest eenvoudig is om via de energiebron (brandstof of elektriciteit) de gebruiker naar rato te laten betalen voor de afgenomen diensten en klaar. Als je dat dan ook nog eens Europees afstemt, zul je zien dat een goed deel van de vrachtwagens (en Hollanders met caravans) gewoon lekker in Vlaanderen hun brandstof halen, en daarmee de belasting betalen die Vlaanderen nodig heeft om de wegen te onderhouden. En analoog daaraan: de Fransen om de concessionairs te betalen.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Wegenvignet en kilometerheffing

Bericht door duikgek89 » do 04 aug 2016, 11:47

Seat schreef:^^ Het doel is geslaagd: de Vlaamse overheid troggelt zo'n € 400 miljoen per jaar af van buitenlandse bedrijven.
Als je de Belgische bedrijven eraf haalt dan blijven zo'n 300*10^6€ over.

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: Wegenvignet en kilometerheffing

Bericht door Lambo19 » do 04 aug 2016, 12:06

Wat gebeurt er trouwens met de opbrengsten van de kilometerheffing? Ik berijp dat uiteindelijk maar een klein deel zal geïnvesteerd worden in de weginfrastructuur. En dat is dan weer een gemiste kans, wil je het investeringsniveau fors opkrikken.

Volgend jaar wordt er slechts 100 miljoen extra (afkomstig van de kilometerheffing) toegevoegd aan het huidig budget. Dat staat wel in schril contrast als je het vergelijkt met de verwachte jaaropbrengst...

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: Wegenvignet en kilometerheffing

Bericht door Ds79m » do 04 aug 2016, 13:23

^^ Uiteindelijk betaalt de consument deze heffing gewoon en die houdt daarmee minder besteedbaar inkomen over, waardoor er elders weer minder belastinginkomsten zijn.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Wegenvignet en kilometerheffing

Bericht door Jeroen » do 04 aug 2016, 15:57

^^ De invloed op consumentenprijzen zal nihil zijn. Die tol maakt grofweg zo'n 10% van de transportprijs uit en transportkosten bedragen doorgaans niet meer dan enkele procenten van de kostprijs. Overigens motiveert hogere kosten transporteurs wel om efficiënter te werken.

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3549
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: Wegenvignet en kilometerheffing

Bericht door verfmeer95 » do 04 aug 2016, 16:32

^^ Het kan er wel voor zorgen dat transportbedrijven hun schepen van Antwerpen naar Rotterdam of Le Havre verplaatsen, zodat de wegtransportkosten lager worden.

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: Wegenvignet en kilometerheffing

Bericht door Lambo19 » do 04 aug 2016, 16:37

De opbrengsten van de kilometerheffing zouden eigenlijk integraal dienen terug te vloeien naar investeringen in het wegennet i.p.v. een verkapte belasting die als doel heeft de schatkist te spijzen.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Wegenvignet en kilometerheffing

Bericht door Jeroen » do 04 aug 2016, 16:56

verfmeer95 schreef:^^ Het kan er wel voor zorgen dat transportbedrijven hun schepen van Antwerpen naar Rotterdam of Le Havre verplaatsen, zodat de wegtransportkosten lager worden.
Ook dat effect zal te verwaarlozen zijn, daarvoor zijn bedrijven veel te veel verweven met elkaar. Vergeet bovendien niet dat België met de invoering van de kilometerheffing het eurovignet heeft afgeschaft. Daarbij zie ik het ook nog wel waarschijnlijk dat Nederland in de nabije toekomst ook op een dergelijk systeem overstapt.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Wegenvignet en kilometerheffing

Bericht door Chris » do 04 aug 2016, 17:26

Jeroen schreef:^^ De invloed op consumentenprijzen zal nihil zijn. Die tol maakt grofweg zo'n 10% van de transportprijs uit en transportkosten bedragen doorgaans niet meer dan enkele procenten van de kostprijs. Overigens motiveert hogere kosten transporteurs wel om efficiënter te werken.
Je had voorheen die transporten van Heiploeg die vrachtwagens met garnalen die in Nederland gevangen zijn naar Marokko lieten rijden om daar gepeld te worden, en vervolgens die lading weer teruggereden wordt naar Nederland om hier verkocht te worden. Ik weet niet of dat nu nog zo is, maar het geeft wel aan hoe laag de transportkosten eigenlijk zijn op de consumentenprijs. Het is/was schijnbaar goedkoper om 6.000 kilometer te rijden dan die handel in Nederland te laten pellen.

Plaats reactie