Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bespreek hier alles over de Nederlandse autosnelwegen, wat je niet in de andere subfora kwijt kunt. Zoals geschiedenis, gebruik, knooppunten, aansluitingen, intensiteiten, etcetera.

Moderator: Moderatoren

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Lekkere Kwal » wo 03 aug 2016, 10:59

Als ik zo op topotijdreis vergelijk dan lijken er meerdere nieuwbouw ontsluitingswegen wat enthousiast breed te zijn aangelegd zonder echte aanknopingspunten voor verdere aansluiting:

Afbeelding
Grote versie

De latere wegen zijn ook duidelijk een stuk zuiniger aangelegd.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Schelpenpaadje » wo 03 aug 2016, 11:35

Eemspoort schreef:Zo, weer wat geleerd. :D

Maar ik vraag me ondertussen nog wat anders af, iets wat me ook al vele jaren bezig houd.
De "Weg naar Den Dam" in Delfzijl is aardig opgezet met knappe kruisingen.
Richting Delfzijl komt ie uit op de N997 ( volgens topotijdreis schijnt de weg doorgaand te zijn geweest naar de Jachtlaan) en richting Appingedam houd ie ineens op om via een "zijweg" richting Damsterdiep en langs het Damsterdiep verder te gaan naar Appingedam.

https://www.google.nl/maps/@53.3255366, ... a=!3m1!1e3

Het is wel duidelijk dat er ooit grotere plannen waren met deze weg, maar ik kan er zo vlug niets over vinden.
Iemand een idee of misschien zelfs kaarten waarop "de rest" van die weg op geprojecteerd staat.
Mijn gevoel zegt dat het ooit heeft moeten aansluiten op de Delfzijlsterweg, de welke op haar beurt wellicht ook een wat volwassener profiel had moeten krijgen? Ik doe maar een gok.

Gr. Ed
Deze wegen zijn allemaal aangelegd vóór het huidige tracé van de N33.
En misschien wel gepland vóór (of in een vroeg stadium van) de ontwikkeling van Eemshaven.
Is het mogelijk dat een 'N33' over één van de betreffende wegen had kunnen lopen cq. eindigen? Waarbij de brede wegen een belangrijkere functie voor de ontsluiting van Delfzijl en Appingedam hadden gekregen dan nu het geval is.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Kaaiman » wo 03 aug 2016, 11:48

Mijn gevoel zegt dat het ooit heeft moeten aansluiten op de Delfzijlsterweg, de welke op haar beurt wellicht ook een wat volwassener profiel had moeten krijgen? Ik doe maar een gok.
Zou best kunnen. Er zit daar trouwens een gemeentegrens, dus het is niet ondenkbaar dat de gemeente Delfzijl de weg graag had willen doortrekken, terwijl de gemeente Appingedam daar geen interesse in had. De weg heet ook de 'Weg naar den Dam'. Dat zou dus best de Appinge-dam* kunnen zijn. :idea:

Daar komt nog bij dat in de jaren 80 de plannen werden gemaakt voor de omlegging van de N33 om Appingedam, die een dergelijk tracé zou doorsnijden. In 1988 werd besloten de N33 tussen Appingedam en Delfzijl aan te leggen. Getuige de krantenberichten uit die tijd is dit besluit door de provincie genomen. De N33 zou dus als provinciale autoweg aangelegd worden. Dat verklaart ook meteen de configuratie van de op/afritten, die 'typisch provincie Groningen' is met die krappe bochten en rode middenstukvulling.

Het komt ook overeen met het Rijkswegenplan 1984, waarin staat dat de N33 Zuidbroek - Appingedam nog moest worden overgedragen aan het Rijk.

* Appingedam betekent trouwens letterlijk: dam / bij de lieden van (-inge) / het water (apa).
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Janv
woonerf
Berichten: 90
Lid geworden op: vr 17 aug 2007, 14:08
Locatie: Hilversum

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Janv » wo 03 aug 2016, 15:09

Wat leuk dat één simpele vraag tot zo'n conversatie kan leiden op dit forum :) Keep up the good work people! Erg interessant allemaal.

Helaas kan ik me er niet in mengen omdat ik daar ter plekke totaal niet bekend ben, maar ik toevallig daar langsreed (met de trein nota bene!) en -al stilstaand bij station Delfzilj-West uit het raam keek en dat brede viaduct zag ;)

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Egbert » wo 03 aug 2016, 16:10

Lekkere Kwal schreef:Als ik zo op topotijdreis vergelijk dan lijken er meerdere nieuwbouw ontsluitingswegen wat enthousiast breed te zijn aangelegd zonder echte aanknopingspunten voor verdere aansluiting:

Afbeelding
Grote versie

De latere wegen zijn ook duidelijk een stuk zuiniger aangelegd.
Er werd blijkbaar heel erg gedacht dat Delfzijl zich geweldig zou ontwikkelen. Zie ook de weg die vanaf 1990 op het tracé van de huidige N33 ligt en nergens op aansluit, in 1995 is die weg en in 2005 ligt de N33 er.
Ik moet goed graven in mijn geheugen, maar ik kan me eigenlijk niet indenken dat die weg ooit open was. Er lag wel al jaren een brug over het Eemskanaal, maar die stond altijd open (omdat er dus geen weg lag). Maar ik kan niet met 100% zekerheid zeggen of die eerdere weg er nu wel of niet was. In dat hoekje van Delfzijl kwam ik eigenlijk nooit.
Ook wat daar bij de Zwet is getekend, wat moet dat voorstellen.

En dan te bedenken dat een jaar of 10 geleden in Delfzijl Noord gewoon heel veel gesloopt is en de hele wijk opnieuw is opgezet. De buurt rond de Waddenweg is gewoon met de grond gelijk gemaakt omdat er niemand meer in Delfzijl wilde wonen.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Kaaiman » wo 03 aug 2016, 16:47

Uit oude krantenberichten blijkt dat het gedeelte tussen de Holeweg en de Farmsumerweg (of N360?) bekend stond als de Insteekweg, en dat deze in 1989 in ieder geval in aanleg was. Dat wordt bevestigd door luchtfoto's uit 1989 waarop het zandlichaam te zien is.
Afbeelding

In 1992 is ook de brug te zien, openstaand. Het tracé lijkt verder nog niet verhard te zijn.
Afbeelding

In 1994 lijkt er nog weinig veranderd, maar wellicht is de parallelweg al open.
Afbeelding

In 1995 staat de brug ook open, maar zijn er ook boten te zien. Bovendien lijkt het tracé inmiddels verhard. De N33 is in ieder geval aan de zuidzijde nog niet goed aangesloten.
Afbeelding

In december 1995 heeft de provincie Groningen bedieningstijden vastgesteld voor o.a. de Eelwerderbrug, met ingang van 14 januari 1996.

Dit kan een aanwijzing zijn dat de brug niet permanent open stond en dus waarschijnlijk wel (beperkt?) kon worden gebruikt. Een andere mogelijkheid is dat de provincie toen nog uitging van een spoedige opening van de N33 en de brug, en toen alvast bedieningstijden heeft vastgesteld.
Laatst gewijzigd door Kaaiman op wo 03 aug 2016, 17:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Kaaiman » wo 03 aug 2016, 17:00

Deze luchtfoto uit 2000 is trouwens ook erg interessant met die tijdelijke afrit.
Afbeelding
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22840
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door harry » wo 03 aug 2016, 21:33

Kaaiman schreef:Er zit daar trouwens een gemeentegrens, dus het is niet ondenkbaar dat de gemeente Delfzijl de weg graag had willen doortrekken, terwijl de gemeente Appingedam daar geen interesse in had.
Dat is ook wat mij in de jaren 1980 door Delfzijlsters is verteld.
Kaaiman schreef:De weg heet ook de 'Weg naar den Dam'. Dat zou dus best de Appinge-dam* kunnen zijn.
Den Dam is de Groningse naam van Appingedam. Ook bijvoorbeeld in "Damsterdiep".
Kaaiman schreef:Het komt ook overeen met het Rijkswegenplan 1984, waarin staat dat de N33 Zuidbroek - Appingedam nog moest worden overgedragen aan het Rijk.
Rond die tijd kregen alle wegwijzers op de oude rijksweg 33 het wegnummer N362. Kennelijk iets wat nog op kosten van het Rijk gebeurde, vlak voor de overdracht aan de provincie.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22840
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door harry » wo 03 aug 2016, 21:37

Kaaiman schreef:Dit kan een aanwijzing zijn dat de brug niet permanent open stond en dus waarschijnlijk wel (beperkt?) kon worden gebruikt.
Volgens mij is de brug jarenlang ongebruikt geweest en daarna samen met de aanliggende stukken N33 geopend.
Iedere keer als ik er kwam (en dat was vrij vaak in de jaren 1980/1990) stond de brug omhoog.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Eemspoort
dorpsstraat
Berichten: 137
Lid geworden op: ma 03 jun 2013, 11:01
Locatie: m/s "Eemspoort" & Spijk (Gn)

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Eemspoort » do 04 aug 2016, 8:26

Kijk, zo komt er weer veel informatie boven tafel!

Eerst dank voor de info over de "Weg naar Den Dam". Dat van die gemeentegrens wist ik niet, anders had me dat al voldoende gezegd. ;)

Over de Eelwerderbrug kan ik wel wat vertellen uit eigen ervaring, daar ik in de jaren '80 ben opgegroeid in Tuikwerd.
Het noordelijke zandlichaam behoorde daar bij tot 1 van onze speel plekken.
Die brug is idd aangelegd toen ik nog op de basis-school zat en pas in gebruik genomen toen ik al aan het werk was. :hahaHAHA:
In die tussentijd heeft ie altijd open gestaan, wat nog voor wat problemen zou hebben gezorgd.
Zo wil de overlevering dat de brug door het jaren lang open staan was verzakt. Niet hopeloos veel, maar wel voldoende om niet meer te kunnen sluiten.
Ik weet niet wat er van waar is, maar het verhaal is wel leuk.

Egbert, wat bedoel je precies met "dat stuk bij het Zwet, wat moet dat voorstellen"? Daar kan ik wellicht een lichtje op schijnen.

Het Zwet was overigens ook wel ruim opgezet, ofschoon je er nooit harder dan 50 mocht, voelde het als een "70" weg aan, en was ook prima te doen.
Enkele jaren geleden is het op de schop gegaan en hebben ze er een irritant weggetje van gemaakt met drempels.
Het Zeel heeft nog de originele inrichting, maar ik kan me voorstellen dat ze die ook nog eens gaan aanpakken met drempels...

Ik weet nog dat de Farmsummerweg tot het Zeel berijdbaar was voor auto's, dan moest je (vanaf Appingedam) links af, dan rechts af het Zwet op en dan de 2e afslag rechts weer het Zeel op om in Tuikwerd 1 (en later 3, zuid van het Zeel) te komen.
Er is in 30 jaar veel veranderd in Delfzijl. Er is veel bij gebouwd (o.a. Tuikwerd 3, Rietkampen, Doklanden) en zoals eerder al iemand zei, veel afgebroken en deels nieuw gebouwd. Maar het heeft eigenlijk nooit het gewenste effect gehad, Delfzijl is en blijft een dood gat. En dat is best jammer.

Gr. Ed
Beter mee verlegen, dan om verlegen.

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Egbert » do 04 aug 2016, 9:12

Eemspoort schreef:Egbert, wat bedoel je precies met "dat stuk bij het Zwet, wat moet dat voorstellen"? Daar kan ik wellicht een lichtje op schijnen.
Gewoon, de hele Zwet in de jaren 80. Als je op topotijdreis bijvoorbeeld in 1987 kijkt zie je een tweebaansweg met nog een losse enkelbaans weg die bij Vliethoven aan de noordkant ligt maar bij Tuikwerd aan de zuidkant.
Zoals al eerder gezegd: aan die kant van Delfzijl kwam ik nooit (ik kwam er dan wel een paar keer per jaar maar alleen in het centrum, Farmsum en Noord).
Delfzijl is en blijft een dood gat. En dat is best jammer.
Ik heb zelfs nog eens serieus zitten kijken naar vacatures daar. Het trok mij op de een of andere manier toch wel aan en als ik er ben dan ben ik er graag.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Kaaiman » do 04 aug 2016, 9:30

Het heeft dus 10 jaar geduurd voordat die 'insteekweg' eindelijk open ging. De bouw startte (hoogstwaarschijnlijk) in de eerste helft van 1989 en pas op 1 oktober 1999 ging de weg open. In 2002 volgde pas de rest van de N33 naar Holwierde.

Nu rest natuurlijk nog de vraag: waarom heeft het zo lang geduurd? En waarom ging de weg in 1999 dan toch open, terwijl de aansluitende N33-noord ook toen nog niet klaar was?

Er is helaas vrij weinig te vinden over deze weg in de krantenarchieven van http://www.dekrantvantoen.nl. Sowieso is me bij archiefonderzoeken opgevallen dat er in de jaren 90 in kranten nauwelijks over de aanleg/verbetering van niet-autosnelwegen werd geschreven. Dat was in de jaren daarvoor én daarna wel anders.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Lekkere Kwal » do 04 aug 2016, 10:14

Kaaiman schreef:Er is helaas vrij weinig te vinden over deze weg in de krantenarchieven van http://www.dekrantvantoen.nl. Sowieso is me bij archiefonderzoeken opgevallen dat er in de jaren 90 in kranten nauwelijks over de aanleg/verbetering van niet-autosnelwegen werd geschreven. Dat was in de jaren daarvoor én daarna wel anders.
Zoveel jaren 90 materiaal is er toch ook nog niet? Op het overzicht van Delpher is bijvoorbeeld te zien dat men maar t/m '94 heeft en dan nog maar 2/3 van de jaren '80 aantallen. Is er eigenlijk verschil in aanbod tussen KrantVanToen en Delpher?

Leuk trouwens om te zien dat die Dokdata luchtfoto's openbaar zijn, dat had ik even gemist.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Kaaiman » do 04 aug 2016, 10:21

Delpher gaat inderdaad maar tot 1995. De Krant van Toen gaat door tot heden, met lokale en regionale bladen pas vanaf 2009. Belangrijkste continue bronnen zijn het Nieuwsblad van het Noorden en later het Dagblad van het Noorden. Maar die schreef in de jaren 90 dus nauwelijks over niet-autosnelwegen, maar wel over bijvoorbeeld de A7 en in mindere mate de A32.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Kaaiman » do 04 aug 2016, 10:31

Overigens lees ik dat in 1996 het nieuwe bestemmingsplan N33 was vastgesteld en werd besproken in een hoorzitting. Dat gaat waarschijnlijk dus over de N33 ten noorden van de Farmsumerweg.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Kaaiman » do 04 aug 2016, 11:01

Even alles op een rijtje wat ik tot nu toe heb gevonden:
12-09-1988 Tracékeuze voor N33 oostelijk van Appingedam besproken in Statencommissie, gem. Delfzijl is tegen en wil niet meebetalen
xx-xx-1989 N362 - Farmsumerweg ('insteekweg') was in ieder geval in aanleg
xx-xx-1996 Vaststelling bestemmingsplan N33 ten noorden van Farmsumerweg
01-10-1999 Openstelling N362 - Farmsumerweg
28-06-2002 Openstelling omlegging Holwierde
09-09-2002 Openstelling Farmsumerweg - N360 (aansluiting Farmsumerweg wordt tijdelijk (deels?) afgesloten)
24-10-2002 Volledige, officiële openstelling omlegging Holwierde en Famrsumerweg - N360
05-07-2004 Openstelling N360 - Holwierde

De weg werd dus aangelegd door de provincie Groningen, niet door Rijkswaterstaat.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Eemspoort
dorpsstraat
Berichten: 137
Lid geworden op: ma 03 jun 2013, 11:01
Locatie: m/s "Eemspoort" & Spijk (Gn)

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Eemspoort » vr 05 aug 2016, 8:07

Egbert schreef: Gewoon, de hele Zwet in de jaren 80. Als je op topotijdreis bijvoorbeeld in 1987 kijkt zie je een tweebaansweg met nog een losse enkelbaans weg die bij Vliethoven aan de noordkant ligt maar bij Tuikwerd aan de zuidkant.
Zoals al eerder gezegd: aan die kant van Delfzijl kwam ik nooit (ik kwam er dan wel een paar keer per jaar maar alleen in het centrum, Farmsum en Noord).
Ik moest even nadenken en kijken, maar ik zie nu wat je bedoelt! Ik dacht eerst dat je de oude Farmsummerweg bedoelde, die sinds het Zwet er ligt als fietspad door Tuikwerd loopt en noord van het Zwet nog een stukje asfalt heeft liggen, waar het oude Fivel-college heeft gestaan. Vlak bij brug 15 bij het tuincentrum e.d. ligt ook nog een stukje.
Maar dat is niet wat je bedoelt, jij bedoelt de fietspaden die wel erg groot zijn ingetekend. Want dat zijn het, fietspaden. En die liggen er nog steeds zo bij. Het Zwet is namelijk nooit 2 baans geweest, maar word aan beide zijden geflankeerd door een fietspad, evenals het Zeel en (daar is ie weer) de Weg naar Den Dam. Bij de kruisingen was het Zwet wel 2 baans met voorsorteerstroken en een middenafscheiding. Deze zijn inmiddels verdwenen, is nu enkelbaans met drempels.
Ik heb zelfs nog eens serieus zitten kijken naar vacatures daar. Het trok mij op de een of andere manier toch wel aan en als ik er ben dan ben ik er graag.
Ik ben er opgegroeid en heb er tot circa '99 gewoond. Daarna nog ruim 2 jaar in Godlinze, bijna 8 jaar in Groningen en nu dus alweer 6 jaar in Dieren.
Ik voel me in Dieren prima op mijn gemak, maar Delfzijl zal altijd "thuis" blijven. :top:

Mooi hoe alle info aan de dag komt hier. Een beetje infra-geschiedenis over je thuis is altijd leuk en interessant om te lezen. :)
Beter mee verlegen, dan om verlegen.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Rene » vr 05 aug 2016, 8:54

Kaaiman schreef:Even alles op een rijtje wat ik tot nu toe heb gevonden
Uit krantenberichten heb ik destijds nog gevonden:
1992 - oplevering Eelwelderbrug
29-7-2005 - openstelling omlegging Spijk

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Egbert » vr 05 aug 2016, 12:11

Eemspoort schreef:
Egbert schreef: Gewoon, de hele Zwet in de jaren 80. Als je op topotijdreis bijvoorbeeld in 1987 kijkt zie je een tweebaansweg met nog een losse enkelbaans weg die bij Vliethoven aan de noordkant ligt maar bij Tuikwerd aan de zuidkant.
Zoals al eerder gezegd: aan die kant van Delfzijl kwam ik nooit (ik kwam er dan wel een paar keer per jaar maar alleen in het centrum, Farmsum en Noord).
Ik moest even nadenken en kijken, maar ik zie nu wat je bedoelt! Ik dacht eerst dat je de oude Farmsummerweg bedoelde, die sinds het Zwet er ligt als fietspad door Tuikwerd loopt en noord van het Zwet nog een stukje asfalt heeft liggen, waar het oude Fivel-college heeft gestaan. Vlak bij brug 15 bij het tuincentrum e.d. ligt ook nog een stukje.
Maar dat is niet wat je bedoelt, jij bedoelt de fietspaden die wel erg groot zijn ingetekend. Want dat zijn het, fietspaden. En die liggen er nog steeds zo bij. Het Zwet is namelijk nooit 2 baans geweest, maar word aan beide zijden geflankeerd door een fietspad, evenals het Zeel en (daar is ie weer) de Weg naar Den Dam. Bij de kruisingen was het Zwet wel 2 baans met voorsorteerstroken en een middenafscheiding. Deze zijn inmiddels verdwenen, is nu enkelbaans met drempels.
Ah, gewoon megalomaan kaarttekenen dus. Ja, het tracé van die weg is nog altijd heel breed met ver weg liggende fietspaden. Had ook zo een voorbereiding voor 2x2 geweest kunnen zijn.
Ik ben er opgegroeid en heb er tot circa '99 gewoond. Daarna nog ruim 2 jaar in Godlinze, bijna 8 jaar in Groningen en nu dus alweer 6 jaar in Dieren.
Ha, een oom en tante woonden in Godlinze. Een familiebezoekje werd altijd gekoppeld aan aardappelen kopen in Losdorp. De ouweheer bliefte geen vastkokers :)<>:

Eemspoort
dorpsstraat
Berichten: 137
Lid geworden op: ma 03 jun 2013, 11:01
Locatie: m/s "Eemspoort" & Spijk (Gn)

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Eemspoort » za 06 aug 2016, 10:47

^^
Daar was idd wel ruimte voor geweest, maar het lijkt me sterk dat daar ooit aan gedacht is. Dat zou pas megalomaan zijn! :lol:
De Hogelandsterweg heeft ook zo'n breed tracé, evenals de N997 (Fivellaan/Jachtlaan).
Mjah, wie weet zijn er idd wel wat overdreven plannen geweest...
Beter mee verlegen, dan om verlegen.

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door mhkamp » za 06 aug 2016, 23:25

De oude 'N33' route door Holwierde kan ik mij nog wel herinneren (mijn grootouders en biologische vader wonen daar).

We gingen via Appingedam over het spoor naar Holwierde. De rechtstreekse weg is helaas doorsneden, maar grote delen zijn nog origineel te bereiden. Vlak voor Holwierde had je een lus zitten voor verkeer vanuit Holwierde komend dat linksaf moest. Je kon via die lus recht oversteken. Ook in Spijk is het oude 'N33' trace goed herkenbaar. De weg is vrij ruim opgezet. Hoe de weg verder noordelijk ging weet ik niet.

Vorig jaar heb ik nog foto's gemaakt van het betreffende kruispunt vanuit Holwierde komende. Heerlijk oldskool 8-)

[img]http://diverse_afbeeldingen.nummerplaten.info/N33Appingedam600m.jpg[/img]

[img]http://diverse_afbeeldingen.nummerplaten.info/N33Appingedam300m.jpg[/img]

De N989 bij Appingedam was voor de omlegging de N33. Man man, die brug was een heikel punt... Ik kan mij niet herinneren wanneer die omlegging N33 precies geopend is, daar we vaak ook wel via 'Rijksweg 41' (N360) gingen.
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Coen Tunnel » za 06 aug 2016, 23:52

mhkamp schreef:Vlak voor Holwierde had je een lus zitten voor verkeer vanuit Holwierde komend dat linksaf moest. Je kon via die lus recht oversteken.
Op Topotijdreis.nl is die jughandle te vinden. Maar zelfs op luchtfoto's is er niks meer van te zien.

Het kwam in Nederland nog wel voor, tot niet zo lang geleden ook op de N48 (bij Zuidwolde en Linde) en N61 (bij Braakman). De enige die ik nu nog ken zit op de N759 bij de waterzuivering Genemuiden.

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door mhkamp » zo 07 aug 2016, 0:19

^^ Die lus is met de herindeling van het wegvak helaas verdwenen. Maar goed, de intensiteiten vragen daar ook niet meer om. Ik wist niet dat het ook nog een naam had. Dank je!
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Egbert » zo 07 aug 2016, 8:35

Coen Tunnel schreef:
mhkamp schreef:Vlak voor Holwierde had je een lus zitten voor verkeer vanuit Holwierde komend dat linksaf moest. Je kon via die lus recht oversteken.
Op Topotijdreis.nl is die jughandle te vinden. Maar zelfs op luchtfoto's is er niks meer van te zien.
Bedoeld wordt deze?
Ik vind dat nog wel duidelijk. Na een paar meter ander asfalt en een vreemd driehoekig perkje.

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door mhkamp » zo 07 aug 2016, 9:10

^^ Ja die.
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22840
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door harry » zo 07 aug 2016, 21:22

Volgens mij kon niemand daar linksaf. Het was een oversteekpunt voor langzaam verkeer vanuit Holwierde om de parallelweg te bereiken, die daar begon (en die ging dus ook rechtdoor).
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Kaaiman » zo 07 aug 2016, 22:12

In Nederland staat de jughandle ook wel bekend als een 'Drentse oplossing', aangezien PWS Drenthe deze aansluitingsvorm standaard toepaste op de minder belangrijke kruispunten van de provinciale autowegen die tussen 1956 en 1964 werden aangelegd, de huidige A28/N48 Assen - Hoogeveen - Overijssel, A37 Hoogeveen - Holsloot en N375 Meppel - Pesse. De belangrijkere kruispunten (bij Eursinge en Oosterhesselen) werden als Staphorsters aangelegd.

Na 1964 werden in Drenthe bij mijn weten trouwens geen 'Drentse oplossingen' meer aangelegd omdat men toen het aantal gelijkvloerse kruisingen in autowegen drastisch wilde beperken vanwege de verkeersveiligheid.

De N37, N48 en N375 hebben nog tot in de jaren 80 dergelijke aansluitingen gehad, daarna zijn ze langzaam maar zeker verdwenen. De laatste was waarschijnlijk de aansluiting Zuidwolde-Noord in de N48. Langs de N375 verraadt alleen de vorm van berm, sloot en carpoolparkeersplaats nog enigszins dat hier jughandles waren, maar je moet het echt weten om het nu nog te herkennen.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Rein » zo 07 aug 2016, 22:28

Niet helemaal hetzelfde, maar het komt dicht in de buurt: bij Vlisteren ligt op de N348 een VZP met aansluiting op onderliggend wegennet. Toen ik daar laatst reed ging een vrachtwagen voor me hier de VZP af en stak 150 meter verder op hier haaks de N348 over.

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Jackbauer1350 » ma 08 aug 2016, 1:44

Zuidwolde-Noord in de N48 was dus deze: https://goo.gl/maps/LEY8hkrYP9B2
Is inmiddels niks meer van te zien aangezien die hele kruising is verdwenen. Er ligt nu een ecoduct. Zuidelijker ligt nu een ongelijkvloerse aansluiting.

En hier lijkt er ook eentje te hebben gelegen: https://goo.gl/maps/2tLYEs4JfJ62

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Coen Tunnel » ma 08 aug 2016, 8:51

Jackbauer1350 schreef:En hier lijkt er ook eentje te hebben gelegen: https://goo.gl/maps/2tLYEs4JfJ62
Ja, dat is die bij Linde. Daar kwam ik vroeger met mijn ouders wel eens langs op weg naar mijn overgrootvader en overgrootmoeder in Dedemsvaart.
Jackbauer1350 schreef:Zuidwolde-Noord in de N48 was dus deze: https://goo.gl/maps/LEY8hkrYP9B2
Is inmiddels niks meer van te zien aangezien die hele kruising is verdwenen. Er ligt nu een ecoduct. Zuidelijker ligt nu een ongelijkvloerse aansluiting.
Op oude Streetviewbeelden uit 2009 is nog wel wat te zien, al was de jughandle toen al afgesloten:

https://www.google.nl/maps/@52.6778564, ... 6656?hl=nl
https://www.google.nl/maps/@52.6778287, ... 6656?hl=nl

Jughandle Braakman (N61) in Zeeland: https://www.google.nl/maps/@51.3142248, ... !1e1?hl=nl

Plaats reactie