Moraalridders in het verkeer, wat doe jij er mee?

Hier kan gediscussieerd worden over juridische aspecten van het wegverkeer

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Moraalridders in het verkeer, wat doe jij er mee?

Bericht door Km357 » do 01 sep 2016, 12:35

Je kent ze wel, van die mensen die gaan flashen met de lichten als je te snel rijdt volgens hen, of mensen die naar links uitwijken op de snelweg om je te blokkeren en zo verplichten trager te rijden...juist omdat zij dat juister vinden.
Maar ook diegenen die met veel niet-agressief handgebaar proberen duidelijk te maken dat ze niet akkoord zijn met jouw vlotheid, als een bezetene naar borden zitten te (ver)wijzen, denkende dat zij het beter weten dan jij.
Of die fietser die je dwingt 25km/h te rijden in plaats van de toegestane 30km/h, want ach die 5 maakt toch niet zoveel uit hé?

Wat doen jullie met moraalridders in het verkeer? Erger je je eraan of laat het je koud, of net niet? Inbreuk op de persoonlijke vrijheid of eerder een overdosis aan goede raad?

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Moraalridders in het verkeer, wat doe jij er mee?

Bericht door boe! » do 01 sep 2016, 12:39

Km357 schreef:Je kent ze wel, van die mensen die gaan flashen met de lichten als je te snel rijdt volgens hen
Hoe weet jij zo zeker dat ze om deze reden met hun lichten seinen? Heb je dat hun gevraagd en kreeg je dit als antwoord of is dit jouw perceptie?

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Moraalridders in het verkeer, wat doe jij er mee?

Bericht door Rene » do 01 sep 2016, 12:42

Mistachterlichten een paar keer laten zien.

Zoals dat je over een volstrekt lege rechterstrook een middenstrookplakker inhaalt.
Gaan ze lopen flashen want je mag er in hun ogen niet rechts langs. Nou, dan knipper ik gewoon terug.

Ik zeg altijd maar zo: de grootste klagers over hardrijders, rechtsinhalers en bumperklevers zijn notoire traagkachelende linksplakkers.

Overigens ben ik zelf wel zo'n flasher bij trajectcontroles, als ik iemand met een buitenlands kenteken zie die me erg snel passeert.
Maar dat is meer omdat ik een toerist een nare financiële verrassing achteraf graag bespaar...
Laatst gewijzigd door Rene op do 01 sep 2016, 12:45, 1 keer totaal gewijzigd.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14340
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Moraalridders in het verkeer, wat doe jij er mee?

Bericht door Attietattie » do 01 sep 2016, 12:45

Km357 schreef:Je kent ze wel
Je noemt allemaal dingen tegen doorrijders. Gaat jouw vraag ook om moraalridders die tegen linksplakkers, traagrijders en geen-licht-nerds moraalridderen? Want díe ken ik wel.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Moraalridders in het verkeer, wat doe jij er mee?

Bericht door Wouter N14 » do 01 sep 2016, 12:46

^^ Idem.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Moraalridders in het verkeer, wat doe jij er mee?

Bericht door Km357 » do 01 sep 2016, 13:07

Attietattie schreef:
Km357 schreef:Je kent ze wel
Je noemt allemaal dingen tegen doorrijders. Gaat jouw vraag ook om moraalridders die tegen linksplakkers, traagrijders en geen-licht-nerds moraalridderen? Want díe ken ik wel.
Uiteraard.

Ik gaf gewoon enkele voorbeelden om het te verduidelijken, kennelijk niet genoeg.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14340
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Moraalridders in het verkeer, wat doe jij er mee?

Bericht door Attietattie » do 01 sep 2016, 13:16

Dus eigenlijk is de vraag, hoe gaan jullie met Attietatties om... :nahzeg:
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Moraalridders in het verkeer, wat doe jij er mee?

Bericht door Palance » do 01 sep 2016, 13:19

boe! schreef:
Km357 schreef:Je kent ze wel, van die mensen die gaan flashen met de lichten als je te snel rijdt volgens hen
Hoe weet jij zo zeker dat ze om deze reden met hun lichten seinen? Heb je dat hun gevraagd en kreeg je dit als antwoord of is dit jouw perceptie?
Dus dat. Misschien is er wel een andere reden.

Ik weet niet wat erger is. Moraalridders of mensen die denken onterecht door moraalridders aangesproken te worden. En misschien zijn dat dus dan helemaal geen moraalridders.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Davy
expressweg
Berichten: 4617
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: Moraalridders in het verkeer, wat doe jij er mee?

Bericht door Davy » do 01 sep 2016, 13:30

Totnutoe heb ik nog niet zo heel veel van dit soort acties meegemaakt. Paar keer gehad dat een traagrijder (Vmax -20) die ik inhaal gaat seinen, want ik rij natuurlijk asociaal hard.

Een ander iets wat ik nog meemaak is bij file voor een versmalling moraalridders die ritsen als voorkruipen zien en dat ten allen prijze willen afdwingen, vooral vrachtwagenchauffeurs zie je dat vaak doen.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Moraalridders in het verkeer, wat doe jij er mee?

Bericht door Km357 » do 01 sep 2016, 13:34

Palance schreef:
boe! schreef:
Km357 schreef:Je kent ze wel, van die mensen die gaan flashen met de lichten als je te snel rijdt volgens hen
Hoe weet jij zo zeker dat ze om deze reden met hun lichten seinen? Heb je dat hun gevraagd en kreeg je dit als antwoord of is dit jouw perceptie?
Dus dat. Misschien is er wel een andere reden.

Ik weet niet wat erger is. Moraalridders of mensen die denken onterecht door moraalridders aangesproken te worden. En misschien zijn dat dus dan helemaal geen moraalridders.
Wel, als iemand met veel handgebaren naar een snelheidsbord verwijst en ondertussen met zijn lichten flasht neemt het niet zo veel moeite om te begrijpen wat die persoon wil bedoelen hoor. Geen enkele noodzaak om de boel moeilijker te maken dan ie is.

Ik vond het eerder grappig dan op zich storend. Alhoewel ik me wel de bedenking maakte dat al dat geflash en gewijs meer aandacht van het verkeer afneemt dan die persoon waarschijnlijk zelf beseft.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14340
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Moraalridders in het verkeer, wat doe jij er mee?

Bericht door Attietattie » do 01 sep 2016, 13:35

Davy schreef:Een ander iets wat ik nog meemaak is bij file voor een versmalling moraalridders die ritsen als voorkruipen zien en dat ten allen prijze willen afdwingen, vooral vrachtwagenchauffeurs zie je dat vaak doen.
Ben ik niet zo gevoelig voor.
Link
Link
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Moraalridders in het verkeer, wat doe jij er mee?

Bericht door Rene » do 01 sep 2016, 13:36

Davy schreef:Een ander iets wat ik nog meemaak is bij file voor een versmalling moraalridders die ritsen als voorkruipen zien en dat ten allen prijze willen afdwingen, vooral vrachtwagenchauffeurs zie je dat vaak doen.
Dat zie je vaak als er mensen zijn die tot bij de afstreping zelf blijven inhalen. Ik zelf blijf ook links rijden tot de afstreping, maar in de laatste 200-300 meter blijf ik gelijk oprijden met de auto's in de naastliggende rijstrook. Over het algemeen word je er dan wel prima tussengelaten. Ik kan me ook wel voorstellen dat inhalen in de laatste 200-300 meter als asociaal wordt beschouwd.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14340
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Moraalridders in het verkeer, wat doe jij er mee?

Bericht door Attietattie » do 01 sep 2016, 13:38

Rene schreef:Ik kan me ook wel voorstellen dat inhalen in de laatste 200-300 meter als asociaal wordt beschouwd.
Kan ik me ook voorstellen.
Link
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Chrysa
autoweg
Berichten: 1836
Lid geworden op: za 17 sep 2011, 21:23
Locatie: Breda NL / Lausanne CH

Re: Moraalridders in het verkeer, wat doe jij er mee?

Bericht door Chrysa » do 01 sep 2016, 13:48

Dat overkwam mij dus een week nadat ik mijn rijbewijs had. :emo:

Ik probeerde een vrachtwagen in te halen bij een stoplicht waar 2 opstelstroken voor rechtdoor waren, maar ik had niet verwacht dat ik er zo snel weer tussen moest. Leermomentje zullen we maar zeggen.

Wat moraalridders in het verkeer betreft: Als iemand asociaal de weg blokkeert heb ik nog wel eens de neiging om mijn auto er recht voor te gooien zodat ie bovenop zijn rem moet, maar als het druk is krijg je dan geheid een file, dus dat is ook niet zo handig. Vrachtwagens begin je sowieso niet veel tegen, gewoon ontwijken en doorrijden.
Dan rij ik nog niet eens zoals Attietattie hier, want hoewel het allemaal compleet legaal is is het wel een beetje asociaal naar je medeweggebruiker, maar als ik 100 wil rijden op een 2x3 weg waar je 80 mag, laat me lekker, ik had haast.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Moraalridders in het verkeer, wat doe jij er mee?

Bericht door SnarfFlevoland » do 01 sep 2016, 14:12

Normaliter ga ik altijd zo met moraalridders/schoolmeesters om: Zodra het kan haal ik ze in en ben ik er normaliter vanaf. Een enkeling vertoont echter opeens gevaarlijke streken. Daar kan ik me wel eens boos om maken.

Zo kwam ik ruim een maand geleden nog eens een echte moraalridder in hart en nieren tegen. Hij hield zich super overdreven aan de Vmax, want voor elk Vmax-bord remde hij al precies op de betreffende snelheid af (niet kort erna). Na een poosje was ik het zat en leek het erop, dat ik hem kon inhalen. Zodra ik wilde inhalen kwam kort nog wat tegenverkeer, dus moest ik er kort weer achter. Wat denkt meneer? Deze gast moet ik even in de remmen dwingen. Dus er wordt flink op de rem getrapt. De tegenligger is net weg en ik zet onmiddelijk m'n inhaalactie in. Wat doet meneer vervolgens? Precies, hij geeft gas en achtervolgt mij ruim 10 km, om vervolgens op een parkeerplaats uit te stappen en mij aan te spreken. Gelukkig was meneer niet agressief, maar ik had me volgens hem aan de snelheidslimiet te houden. "Es gab keine Grund mich zu überholen, denn ich fuhr genau das vorgeschriebene Tempolimit! Ich kann es nicht ab, wenn jedermann die Straßenverkehrsordnung einfach ignoriert. Ich hasse solche Fahrer!" Tsja, een echte wanna-be politieagent. De betreffende meneer was wel zo netjes om me nog een fijne dag toe te wensen, voordat hij met z'n VW Golf in het niets verdween. Heb uiteraard heel de-escalerend z'n vragen beantwoord. Discussie opstarten of je laten opjutten heeft dan geen enkele zin. Ik dacht alleen: "Snel weg met deze gast."
Attietattie schreef:
Davy schreef:Een ander iets wat ik nog meemaak is bij file voor een versmalling moraalridders die ritsen als voorkruipen zien en dat ten allen prijze willen afdwingen, vooral vrachtwagenchauffeurs zie je dat vaak doen.
Ben ik niet zo gevoelig voor.
Zulke vrachtwagenchauffeurs behoort het rijbewijs eens opnieuw getoetst te worden met een psychologische onderzoeking. Eigenlijk is dat super gevaarlijk wat ze doen. Helaas geven ze er zelfs bij wegmisbruikers er geen boete voor, maar het gesprek was al met al interessant.
Link
Iemand die veel te langzaam rijdt hoeft echter niet persé een moraalridder te zijn. Genoeg mensen kunnen gewoon niet fatsoenlijk autorijden, zijn bang o.i.d. en zijn zich daardoor van geen kwaad bewust. Voor hun is alles wat snel is al ontzettend bedreigend. Hetzelfde geldt wat dat betreft ook voor linksplakkers. Ik ben ervan overtuigd dat de meeste linksplakkers het niet doen om anderen te pesten, maar puur omdat ze gewoon niet met de situatie klaar komen, om wat voor reden dan ook. Het ervoor gooien is ook zoiets. Gewoon niet spiegelen, te dom om auto te rijden... :nothanks:
Laatst gewijzigd door SnarfFlevoland op do 01 sep 2016, 14:17, 1 keer totaal gewijzigd.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Moraalridders in het verkeer, wat doe jij er mee?

Bericht door Rene » do 01 sep 2016, 14:16

SnarfFlevoland schreef:Iemand die veel te langzaam rijdt hoeft echter niet persé een moraalridder te zijn. Genoeg mensen kunnen gewoon niet fatsoenlijk autorijden, zijn bang o.i.d. en zijn zich daardoor van geen kwaad bewust. Voor hun is alles wat snel is al ontzettend bedreigend. Hetzelfde geldt wat dat betreft ook voor linksplakkers. Ik ben ervan overtuigd dat de meeste linksplakkers het niet doen om anderen te pesten, maar puur omdat ze gewoon niet met de situatie klaar komen, om wat voor reden dan ook. Het ervoor gooien is ook zoiets. Gewoon niet spiegelen, te dom om auto te rijden... :nothanks:
Dergelijke mensen hadden nooit een rijbewijs mogen krijgen. En nu ze dat toch hebben, moeten ze vooral in hun hoofd houden anderen niet nodeloos te hinderen. Wie de algemene regel van rechtshouden niet snapt, mag wat mij betreft voortaan een trein- of buskaartje kopen.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Moraalridders in het verkeer, wat doe jij er mee?

Bericht door Palance » do 01 sep 2016, 14:29

SnarfFlevoland schreef:Iemand die veel te langzaam rijdt hoeft echter niet persé een moraalridder te zijn. Genoeg mensen kunnen gewoon niet fatsoenlijk autorijden, zijn bang o.i.d. en zijn zich daardoor van geen kwaad bewust.
Dat is te kort door de bocht. Men kan ook langzaam rijden omdat men ter plekke niet bekend is of wat onzeker is. Dat hoeft niet per sé met fatsoenlijjk autorijden te maken te hebben. Er kunnen redenen genoeg zijn, die verder gaan dan 'niet kunnen rijden'.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Afrit13
verkeersader
Berichten: 769
Lid geworden op: za 28 mei 2011, 17:41
Locatie: Nijmegen

Re: Moraalridders in het verkeer, wat doe jij er mee?

Bericht door Afrit13 » do 01 sep 2016, 14:36

---
Laatst gewijzigd door Afrit13 op di 18 apr 2023, 14:41, 1 keer totaal gewijzigd.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Moraalridders in het verkeer, wat doe jij er mee?

Bericht door SnarfFlevoland » do 01 sep 2016, 14:41

Palance schreef:Dat is te kort door de bocht. Men kan ook langzaam rijden omdat men ter plekke niet bekend is of wat onzeker is. Dat hoeft niet per sé met fatsoenlijjk autorijden te maken te hebben. Er kunnen redenen genoeg zijn, die verder gaan dan 'niet kunnen rijden'.
Lees m'n woorden goed. Ik schreef "Genoeg mensen" en niet "Alle mensen". ;) Dat er mensen onzeker zijn en niet de weg kunnen vinden is zeker nog een reden voor langzame automobilisten. Maar dat zal dan eerder ergens in de stad zijn. Buiten de bebouwde kom en in het bijzonder op de snelweg kan je je auto ergens rustig aan de kant zetten om je route nog eens door te checken. Een beetje route voorbereiding mag zeker geen overbodige luxe zijn.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Moraalridders in het verkeer, wat doe jij er mee?

Bericht door Rene » do 01 sep 2016, 14:43

Palance schreef:Men kan ook langzaam rijden omdat men ter plekke niet bekend is of wat onzeker is.
Zolang men daarbij rechts blijft rijden heb ik daar alle begrip voor. Maar dat begrip vervliegt snel als men dat gedrag langdurig vertoont op de alles-behalve-meest-rechter-rijstrook.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Moraalridders in het verkeer, wat doe jij er mee?

Bericht door duikgek89 » do 01 sep 2016, 15:03

^^ Echter moet je soms in een stad even kijken waar je naar links moet.

Ik heb voor veel dingen best begrip, maar van moraalridders hou ik niet. Een enkele keer heb ik er één gepest, maar dat doe ik niet meer. Kost tijd, energie en heeft geen zin.

Overigens heb ik net wel op de claxon gehangen voor de zoveelste malloot die in z'n Marshrutka zonder zien (en uiteraard zonder knipperlicht) de doorgaande rijbaan van een 2x2 weg op kwam zetten waar mensen 110 mogen en ook ongeveer dat rijden... Ze rijden hier bijna allemaal zo met hun Marshitka dus ik had het wel verwacht, maar ik had geen zin om vol in de remmen te gaan staan omdat ik de afslag net na de bushalte moest hebben... Ben ik dan zelf een moraalridder?
En toen wilde ik me ook nog kwaad maken om een figuur die bibeko bij de hier min of meer standaard 60+20 kwam kleven terwijl hij bubeko bij Vmax 110 slechts 85 deed, ik heb er een beetje moeite mee als men buneko tijd zat heeft en dan bibeko ineens hard wilt gaan rijden...

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14340
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Moraalridders in het verkeer, wat doe jij er mee?

Bericht door Attietattie » do 01 sep 2016, 15:06

Palance schreef:Dat is te kort door de bocht. Men kan ook langzaam rijden omdat men ter plekke niet bekend is of wat onzeker is.
Klopt!
Link
Link
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Mandelsoft
expressweg
Berichten: 3228
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 16:16
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Moraalridders in het verkeer, wat doe jij er mee?

Bericht door Mandelsoft » do 01 sep 2016, 15:31

^^ Dat laatste had ik ooit eens veel heftiger gezien... met een vrachtwagencombinatie, vol over het verdrijvingsvlak!

Ook heb ik wel eens uit moeten wijken over een verdrijvingsvlak doordat iemand besloot met 80 in te halen vlak voor me terwijl ik met 130 aan kwam rijden (het was op de A5 KP Raasdorp ri Schiphol). Ik achtte het uitwijken en een stukje verdrijvingsvlak meepakken veiliger dan vol op de rem te trappen.
Sommige mensen zijn niet in een model te vatten...

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: Moraalridders in het verkeer, wat doe jij er mee?

Bericht door keokiracer » do 01 sep 2016, 16:03

Mandelsoft schreef:^^ Dat laatste had ik ooit eens veel heftiger gezien... met een vrachtwagencombinatie, vol over het verdrijvingsvlak!
Zoiets?
Link
(niet mijn video)
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7873
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Moraalridders in het verkeer, wat doe jij er mee?

Bericht door Jackbauer1350 » do 01 sep 2016, 16:39

Ik heb een broertje dood aan lui die, wanneer ik aan het inhalen ben met Vmax + 10/15 km/u, achter je gaan duwen omdat ze nog harder willen. Dan heb ik zeker zin om op mijn gemak de inhaalactie af maken.

Met linksrijders of middenstrookplakker heb ik niet zo'n problemen mee als ze maar de maximum snelheid of de flitsmarge erboven rijden.
Soms wil ik ze nog wel eens als ik uiterst rechts rij inhalen zoals het hoort aan de linkerzijde en vervolgens heel opzichtig weer in één keer schuin terug te gaan naar de rechterstrook. Dan zie ik enkelen in de binnenspiegel nog wel eens de hint snappen.
Kijken of m'n auto APK-goedgekeurd is doe ik bijvoorbeeld alleen bij luitjes die zonder knipper en met veel te lage snelheid vlak voor je (willen) invoegen.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Moraalridders in het verkeer, wat doe jij er mee?

Bericht door Coen Tunnel » do 01 sep 2016, 16:58

Jackbauer1350 schreef:Ik heb een broertje dood aan lui die, wanneer ik aan het inhalen ben met Vmax + 10/15 km/u, achter je gaan duwen omdat ze nog harder willen. Dan heb ik zeker zin om op mijn gemak de inhaalactie af maken.
Voor mijn eigen comfort en veiligheid maak ik dan de inhaalactie wel het liefst zo snel mogelijk af, maar dan wel op een nette manier. In Duitsland begrijp ik het wat beter, op stukken zonder Vmax kan dat natuurlijk gebeuren.
Met linksrijders of middenstrookplakker heb ik niet zo'n problemen mee als ze maar de maximum snelheid of de flitsmarge erboven rijden. Soms wil ik ze nog wel eens als ik uiterst rechts rij inhalen zoals het hoort aan de linkerzijde en vervolgens heel opzichtig weer in één keer schuin terug te gaan naar de rechterstrook. Dan zie ik enkelen in de binnenspiegel nog wel eens de hint snappen.
Dat heb ik ook wel, en soms sein ik dan ook nog. Vooral als er spitsstroken open zijn en zeker op bv. de A50 tussen Apeldoorn en Arnhem of de A2 in Limburg zijn er heel veel middenplakkers.

Verder heb ik er niet zoveel last van, al heb ik een keer gehad dat een boze Nederlander een heel verontwaardigd gebaar maakte nadat ik hem op de Belgische N62 tussen Wemperhardt en Sankt-Vith durfde in te halen. De man reed 55-60 km/u en had vermoedelijk niet verwacht dat ik hem daar ging inhalen, de weg is aardig bochtig, maar het was daar toegestaan en ik ken de weg goed, dus ik wist dat ik op die plek veilig kon inhalen. Die ander deed alsof het levensgevaarlijk was wat ik deed. :nothanks:

O ja, en laatst zat ik nog naar iemand te seinen die 's avonds met alleen dagrijverlichting reed. Aan de achterkant waren de lampen dus uit. Het werd niet begrepen, dus seinde ik nog maar een keer. En nog een keer. Gaat dat figuur expres op de rem trappen. :facepalm: Iets verderop nam ik de andere afslag van een rotonde en vervolgde die persoon met zijn zeer slecht verlichte auto de weg richting de snelweg. Levensgevaarlijk als je daar zo iemand tegenkomt. :nuts:

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Moraalridders in het verkeer, wat doe jij er mee?

Bericht door SnarfFlevoland » do 01 sep 2016, 17:08

^^
Heb zo'n gast ooit 's avonds laat eens op de Duitse A2 bij Gelsenkirchen gehad. De betreffende Audi had geen enkele verlichting aan en gooide zich zomaar op de linkerrijstrook voor. Toen ik een sein had gegeven werd de betreffende bestuurder kwaad en ging vol in de remmen bij vrij hoge snelheden. Hoe het precies is afgelopen weet ik niet meer, maar heb het verhaal ooit eerder al eens op 't forum gepost. Zou ik dus eens moeten opzoeken. :)
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14340
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Moraalridders in het verkeer, wat doe jij er mee?

Bericht door Attietattie » do 01 sep 2016, 17:22

keokiracer schreef:
Mandelsoft schreef:^^ Dat laatste had ik ooit eens veel heftiger gezien... met een vrachtwagencombinatie, vol over het verdrijvingsvlak!
Zoiets?
(niet mijn video)
Of zoiets. Wel mijn video.
Link
Link
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Victor
autoweg
Berichten: 1481
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 21:39
Locatie: Oosterhout

Re: Moraalridders in het verkeer, wat doe jij er mee?

Bericht door Victor » do 01 sep 2016, 19:21

Km357 schreef: Of die fietser die je dwingt 25km/h te rijden in plaats van de toegestane 30km/h, want ach die 5 maakt toch niet zoveel uit hé?
Fiets jij zelf wel eens?

Hoe snel de gemiddelde fietser fietst staat totaal los van toegestane snelheden, veel meer wordt dat bepaald door weer, wind, de lichamelijke conditie, hoe lang men op dat moment al aan het fietsen is, hoe ver men nog moet... of men naar het werk fietst of dat men aan het toeren is...

De enige manier waarop fietsers automobilisten echt kunnen hinderen, is als ze onnodig naast elkaar blijven rijden. In alle andere gevallen dat je een fietser even niet voorbij kunt heb je gewoon pech en valt de fietser niets te verwijten.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6388
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Moraalridders in het verkeer, wat doe jij er mee?

Bericht door Jeroen » do 01 sep 2016, 20:38

In veel acties in het verkeer moet je gewoon niet te veel energie willen steken. Ik durf te zeggen dat ik in de ongeveer een miljoen kilometer achter het stuur de afgelopen 9 jaar behoorlijk wat gekke dingen gezien heb op de weg, maar dat soort moraalriddergedrag wat ik geregeld tegen kom probeer ik steeds zo snel mogelijk te vergeten. Wat verkeersveiligheid betreft zie ik in Nederland andere prioriteiten dan het bestrijden van dit soort gedrag, zoals het bewust of onbewust houden van te weinig afstand en alcohol in het verkeer. Echt levensgevaarlijke acties kom ik Nederland verder relatief gezien niet zo vaak tegen dan in andere landen zoals Duitsland, België, Frankrijk en Italië, dus ik vind al met al dat het nog wel mee valt.

Plaats reactie