Moraalridders in het verkeer, wat doe jij er mee?

Hier kan gediscussieerd worden over juridische aspecten van het wegverkeer

Moderator: Moderatoren

feitelijk
expressweg
Berichten: 4303
Lid geworden op: di 29 mar 2011, 10:17

Re: Moraalridders in het verkeer, wat doe jij er mee?

Bericht door feitelijk » do 01 sep 2016, 21:01

Attietattie schreef:
Km357 schreef:Je kent ze wel
Gaat jouw vraag ook om moraalridders die tegen linksplakkers, traagrijders en geen-licht-nerds moraalridderen? Want díe ken ik wel.
Eikels zijn dat!
Link
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Moraalridders in het verkeer, wat doe jij er mee?

Bericht door Vinny » do 01 sep 2016, 21:44

Ik kan me er eerlijk gezegd ook niet zo druk over maken. Soms is de snelweg net een asfaltjungle waar het recht der sterkste zegenviert. Ik heb niets met zo'n cultuurtje, maar het doet mij dan ook eigenlijk amper wat. Ik probeer me zelf wel zoveel mogelijk aan de wet te houden (ik zal zeker niet ver onder de maximumsnelheid rijden en probeer wel altijd links zo veel mogelijk vaart te maken) al is dat met de steeds verspringende limieten die niet heel erg gecorreleerd zijn aan het wegbeeld niet makkelijk meer. Als ik een boete krijg is dat altijd vanwege een bijzonder minimale overschrijding van de maximumsnelheid. Nou ja, eigen schuld dan maar. Had ik beter uit mijn doppen moeten kijken ...

Ik werd in Zweden ingehaald terwijl ik net boven de limiet reed, en volgens mijn navigatie volgde binnen 500 meter een flitspaal (en was de auto wat aan het uitrollen). Nou prima, ik hoef geen boete te betalen en jij wel denk ik dan. :dyn_hyp:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Moraalridders in het verkeer, wat doe jij er mee?

Bericht door Rene » do 01 sep 2016, 22:16

Waar je moe van wordt: brave hendrikken/hendrika's die met 121 een voertuig dat 120 rijdt gaan inhalen, en niet even gas geven om er zo snel mogelijk langs te gaan. Omdat er een bord 120 staat. *zucht*
Haal gewoon snel in, dat bespaart veel wederzijdse irritaties. Het is ook makkelijker voor iemand die op de cruise control rijdt om even een beetje gas bij te geven en dan de auto vanzelf weer te laten "landen" op de oorspronkelijk ingestelde cc-snelheid, dan om de cc uit te zetten of te remmen en dan opnieuw weer vast te moeten stellen.

Gebruikersavatar
Afrit13
verkeersader
Berichten: 769
Lid geworden op: za 28 mei 2011, 17:41
Locatie: Nijmegen

Re: Moraalridders in het verkeer, wat doe jij er mee?

Bericht door Afrit13 » do 01 sep 2016, 22:28

^^ Langzaam er langs gaan kan wel, maar dan moet er niet iemand achter je zitten, of komen te zitten doordat je zo traag inhaalt. Het is beter inderdaad om even iets harder te gaan rijden (10 km/h is al genoeg om er vlot genoeg voorbij te gaan).

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6388
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Moraalridders in het verkeer, wat doe jij er mee?

Bericht door Jeroen » do 01 sep 2016, 22:54

Rene schreef:Waar je moe van wordt: brave hendrikken/hendrika's die met 121 een voertuig dat 120 rijdt gaan inhalen, en niet even gas geven om er zo snel mogelijk langs te gaan. Omdat er een bord 120 staat. *zucht*
Haal gewoon snel in, dat bespaart veel wederzijdse irritaties. Het is ook makkelijker voor iemand die op de cruise control rijdt om even een beetje gas bij te geven en dan de auto vanzelf weer te laten "landen" op de oorspronkelijk ingestelde cc-snelheid, dan om de cc uit te zetten of te remmen en dan opnieuw weer vast te moeten stellen.
Degene voor je gebruikt wellicht ook cruise control, en wil die misschien ook gebruiken op een snelheid rond de Vmax. Daarbij kan degene die ingehaald wordt ook (onbewust) gas bij geven. Waarom zou die ander moeten bloeden voor jou? Ik ben al lang blij als mensen überhaupt rond de Vmax rijden. Het is nu eenmaal een beetje geven en nemen in het verkeer...

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Moraalridders in het verkeer, wat doe jij er mee?

Bericht door jelger » do 01 sep 2016, 23:27

.. foetsie! ...
Laatst gewijzigd door jelger op di 09 mar 2021, 15:50, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Moraalridders in het verkeer, wat doe jij er mee?

Bericht door Rene » do 01 sep 2016, 23:31

Jeroen schreef:Degene voor je gebruikt wellicht ook cruise control, en wil die misschien ook gebruiken op een snelheid rond de Vmax. Daarbij kan degene die ingehaald wordt ook (onbewust) gas bij geven. Waarom zou die ander moeten bloeden voor jou? Ik ben al lang blij als mensen überhaupt rond de Vmax rijden. Het is nu eenmaal een beetje geven en nemen in het verkeer...
Elementaire verkeersregels:
WVW artikel 5: niet hinderen
RVV artikel 3, 1e lid: rechts houden

Iemand die even een beetje gas moet bijgeven hoeft niet te bloeden. Iemand die gehinderd wordt wel.
Het rijden van de Vmax is geen excuus om crisislang links te blijven plakken.
jelger schreef:Moet ik dan echt nog harder gaan gassen? Sorry hoor, maar gentleman's gedrag komt wat mij betreft van twee kanten: Ik ga naar rechts zodra het kan als ik niet als een bloempot rij, en u achter mij dimt even omdat u zich realiseert dat ik heus wel doorkachel.
Het gaat er niet om hoe snel je rijdt, maar hoe snel je je inhaalactie kunt voltooien. Iemand die 90 rijdt en een andere 90-rijder tijdelijk met 110 in een beperkte tijdspanne voorbij gaat, doet het goed. Ook op een 130-weg. Maar je zal ze de kost geven die dan met 92 gaan inhalen...
Laatst gewijzigd door Rene op do 01 sep 2016, 23:35, 2 keer totaal gewijzigd.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Moraalridders in het verkeer, wat doe jij er mee?

Bericht door jelger » do 01 sep 2016, 23:34

.. foetsie! ...
Laatst gewijzigd door jelger op di 09 mar 2021, 15:50, 1 keer totaal gewijzigd.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Moraalridders in het verkeer, wat doe jij er mee?

Bericht door jelger » do 01 sep 2016, 23:36

.. foetsie! ...
Laatst gewijzigd door jelger op di 09 mar 2021, 15:50, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Moraalridders in het verkeer, wat doe jij er mee?

Bericht door Rene » do 01 sep 2016, 23:39

Degene die onnodig lang over zijn inhaalactie doet is asociaal. Dat hangt dus af van het snelheidsverschil. Maximumsnelheid doet daarbij niet terzake. Voor een kortstondige overschrijding bij inhalen zal geen agent je een bon geven. Maar als je een behoorlijk snelheidsverschil hebt, hoef je uiteraard niet uit de weg te gaan. Dan moet de achterligger daarop anticiperen, als je de linker rijstrook immers niet ellenlang bezet houdt...

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Moraalridders in het verkeer, wat doe jij er mee?

Bericht door jelger » do 01 sep 2016, 23:45

.. foetsie! ...
Laatst gewijzigd door jelger op di 09 mar 2021, 15:50, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Moraalridders in het verkeer, wat doe jij er mee?

Bericht door Rene » do 01 sep 2016, 23:48

Als jij veel sneller rijdt dan het verkeer in de strook rechts van je, en je bent een treintje aan het inhalen, dan moet de achterligger daar maar op anticiperen.
Echter als er een realistisch gat in de rechter verkeersstroom is, dan ook naar rechts gaan. Je hebt zo van die volksstammen die links blijven kachelen omdat er een halve kilometer verderop nog een vrachtwagen rechts zit, en dat dan nog steeds "treintje inhalen" noemen...

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Moraalridders in het verkeer, wat doe jij er mee?

Bericht door jelger » do 01 sep 2016, 23:50

Helder. :top:

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Moraalridders in het verkeer, wat doe jij er mee?

Bericht door Vinny » do 01 sep 2016, 23:55

Het is gewoon heel simpel: ik wil best met veel meer snelheidsverschil een vrachtwagen inhalen als mijn achterligger (René ofzo) ook mijn boete betaalt. Dat zal hij waarschijnlijk niet doen, en dus ga ik niet met heel veel meer dan de maximumsnelheid inhalen als ik weet dat er gecontroleerd wordt. Dat is dan jammer voor degene die haast heeft, maar dat is dan maar even niet anders. :nothanks:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Moraalridders in het verkeer, wat doe jij er mee?

Bericht door duikgek89 » vr 02 sep 2016, 6:13

Even voortborduren op Jelger die met 140@120 een 110 treuzeltreintje inhaalt.

Wat mij enorm stoort is als de achterligger geen gas geeft en mij vlot inhaalt op een moment dat ik ruimte maak in een gat dat in principe genoeg moet zijn, waardoor ik al mijn snelheid kwijt raak. Als ze echter niet vlug genoeg versnellen prop ik me gewoon weer voor hun neus en ga pas weer naar rechts als ik een enorm gat heb, ik heb mijn best dan namelijk gedaan en de ander wilde mij stank voor dank geven (bewust of onbewust doet er weinig toe), nou dan zoekt die ander het maar lekker uit.

Jeroen heeft gelijk, in het verkeer is het geven en nemen. Maar dan altijd allebei, sommige mensen denken dat ze nemen en de ander geeft.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Moraalridders in het verkeer, wat doe jij er mee?

Bericht door Km357 » vr 02 sep 2016, 6:27

Victor schreef:
Km357 schreef: Of die fietser die je dwingt 25km/h te rijden in plaats van de toegestane 30km/h, want ach die 5 maakt toch niet zoveel uit hé?
Fiets jij zelf wel eens?

Hoe snel de gemiddelde fietser fietst staat totaal los van toegestane snelheden, veel meer wordt dat bepaald door weer, wind, de lichamelijke conditie, hoe lang men op dat moment al aan het fietsen is, hoe ver men nog moet... of men naar het werk fietst of dat men aan het toeren is...

De enige manier waarop fietsers automobilisten echt kunnen hinderen, is als ze onnodig naast elkaar blijven rijden. In alle andere gevallen dat je een fietser even niet voorbij kunt heb je gewoon pech en valt de fietser niets te verwijten.
Als ik fiets, dan fiets ik op het fietspad en niet op de rijbaan om anderen te hinderen. Ik stop ook aan rode lichten en steek niet zomaar over verwachtende dat iedereen kan ruiken wat ik wil doen.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14341
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Moraalridders in het verkeer, wat doe jij er mee?

Bericht door Attietattie » vr 02 sep 2016, 7:19

duikgek89 schreef:Wat mij enorm stoort is als de achterligger geen gas geeft en mij vlot inhaalt op een moment dat ik ruimte maak in een gat dat in principe genoeg moet zijn, waardoor ik al mijn snelheid kwijt raak.
Ah, jij doelt op anti-anticipatie! Min * min is plus, dus cipatie!
Link
Langzaam inhalen is niet erg, zolang je maar rekening met de ander houdt.
Link
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Moraalridders in het verkeer, wat doe jij er mee?

Bericht door Snelwegfreak » vr 02 sep 2016, 7:23

^^ Ik heb ook zo'n bloedhekel aan mensen met het verkeersinzicht van een platgereden tosti. In zo'n situatie geef je tijdig richting aan van ''ik wil naar links'', maar die op de middelste rijstrook gaat (als hij alle ruimte heeft) niet naar rijstrook 1. Ik doe dat wel als ik zie dat iemand straks wil inhalen en er is achter mij niets te zien, ga ik naar links zodat hij kan inhalen. Beetje meedenken.
Enne gojje mins blieft altied leave.

feitelijk
expressweg
Berichten: 4303
Lid geworden op: di 29 mar 2011, 10:17

Re: Moraalridders in het verkeer, wat doe jij er mee?

Bericht door feitelijk » vr 02 sep 2016, 9:32

Snelwegfreak schreef: In zo'n situatie geef je tijdig richting aan van ''ik wil naar links''
Dacht zij vast ook...
Link
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Moraalridders in het verkeer, wat doe jij er mee?

Bericht door jelger » vr 02 sep 2016, 9:46

.. foetsie! ...
Laatst gewijzigd door jelger op di 09 mar 2021, 15:53, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Moraalridders in het verkeer, wat doe jij er mee?

Bericht door Km357 » vr 02 sep 2016, 10:11

feitelijk schreef:
Snelwegfreak schreef: In zo'n situatie geef je tijdig richting aan van ''ik wil naar links''
Dacht zij vast ook...
Link
Ze had vast niet laag genoeg gekeken om de caterham te spotten.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Moraalridders in het verkeer, wat doe jij er mee?

Bericht door jelger » vr 02 sep 2016, 10:28

.. foetsie! ...
Laatst gewijzigd door jelger op di 09 mar 2021, 15:53, 1 keer totaal gewijzigd.

kees
expressweg
Berichten: 3408
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 23:21
Locatie: Het Bosch van de Hertog

Re: Moraalridders in het verkeer, wat doe jij er mee?

Bericht door kees » vr 02 sep 2016, 10:30


Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Moraalridders in het verkeer, wat doe jij er mee?

Bericht door Snelwegfreak » vr 02 sep 2016, 10:32

feitelijk schreef:Dacht zij vast ook...
Dat is een totaal andere situatie: tweestrooks rijbaan waardoor het afdwingen wordt. Bij een (legere) driestrooks rijbaan gaat het meer om inzicht en elkaar willen helpen.
Enne gojje mins blieft altied leave.

feitelijk
expressweg
Berichten: 4303
Lid geworden op: di 29 mar 2011, 10:17

Re: Moraalridders in het verkeer, wat doe jij er mee?

Bericht door feitelijk » vr 02 sep 2016, 10:55

Wat ik doe met moraalridders die me denken te weerhouden van rechts inhalen met een knipper?
Link
Link
Link
Laatst gewijzigd door feitelijk op vr 02 sep 2016, 11:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

feitelijk
expressweg
Berichten: 4303
Lid geworden op: di 29 mar 2011, 10:17

Re: Moraalridders in het verkeer, wat doe jij er mee?

Bericht door feitelijk » vr 02 sep 2016, 10:57

Snelwegfreak schreef: Dat is een totaal andere situatie: tweestrooks rijbaan waardoor het afdwingen wordt. Bij een (legere) driestrooks rijbaan gaat het meer om inzicht en elkaar willen helpen.
Oh ja, inhaalhulp. Dat vind ik altijd zo sympathiek he! :top:
Link
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Moraalridders in het verkeer, wat doe jij er mee?

Bericht door Snelwegfreak » vr 02 sep 2016, 11:01

^^ :rofl2:
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6388
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Moraalridders in het verkeer, wat doe jij er mee?

Bericht door Jeroen » vr 02 sep 2016, 11:03

jelger schreef:Dat is ook zoiets. Sommige mensen - van velerlei pluimage (laat ik het netjes formuleren) - menen dat een clignoteur betekent dat ze hun beweging kunnen opleggen aan de rest van het verkeer, of dat afstandscriteria niet voor hun gelden.
Net zo goed als voor sommige anderen geldt dat het zien van een clignoteur richting zijn/haar rijstrook vooral betekent dat ze het gat tot hun voorligger dicht mogen rijden en vooral geen rekening hoeven te houden met een ander. :shutup:

feitelijk
expressweg
Berichten: 4303
Lid geworden op: di 29 mar 2011, 10:17

Re: Moraalridders in het verkeer, wat doe jij er mee?

Bericht door feitelijk » vr 02 sep 2016, 11:12

Soms kom je een moraalridder tegen die slecht geslapen heeft.
Link
Hij was zijn frustratie nog niet helemaal kwijt bij de afrit:
Link
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Moraalridders in het verkeer, wat doe jij er mee?

Bericht door SnarfFlevoland » vr 02 sep 2016, 11:24

^^
Wat een ontzettelijk zielige vertoning van dat Volkswagentje. En uiteindelijk nog even frustratie loslaten ook. Ook zulke mensen mogen van mij eerst eens een psychologisch onderzoek ondergaan, voordat ze hun rijbewijs überhaupt mogen terugkrijgen. Bah! :nothanks:

Mooi dat je in Nederland nog zo filmpjes van omstanders kunt uploaden. In Duitsland zou ik bij dergelijke zaken kentekens sowieso onzichtbaar moeten maken en me ervan bewust zijn dat ik zelf geen enkele overtreding heb begaan (zoals hier het begrijpelijkerwijze rechts inhalen), anders ben je zomaar heel zwaar de klos.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Plaats reactie