Moraalridders in het verkeer, wat doe jij er mee?

Hier kan gediscussieerd worden over juridische aspecten van het wegverkeer

Moderator: Moderatoren

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Moraalridders in het verkeer, wat doe jij er mee?

Bericht door boe! » vr 02 sep 2016, 14:48

SnarfFlevoland schreef:Wat een ontzettelijk zielige vertoning van dat Volkswagentje.
De inhaalmanoeuvre van de dashcammer valt ook niet goed te praten. Het loopt nu goed af, maar het kan ook in tranen eindigen.

feitelijk
expressweg
Berichten: 4303
Lid geworden op: di 29 mar 2011, 10:17

Re: Moraalridders in het verkeer, wat doe jij er mee?

Bericht door feitelijk » vr 02 sep 2016, 15:24

Nee, dat was een momentje dat niet voor herhaling vatbaar is. Maar toen ik gas terugnam omdat hij naast me bleef en hij daarop ook weer vertraagde ging de knop om. :sorry:
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14342
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Moraalridders in het verkeer, wat doe jij er mee?

Bericht door Attietattie » za 03 sep 2016, 10:10

Ook een mooi voorbeeld: iemand die dreigt naar rechts te komen als ik hem rechts wil inhalen. En zodra ik besluit er dan maar links omheen te gaan, gaat hij weer terug naar zijn strook.
Link
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Piles
autoweg
Berichten: 1307
Lid geworden op: vr 04 sep 2015, 16:02

Re: Moraalridders in het verkeer, wat doe jij er mee?

Bericht door Piles » za 03 sep 2016, 11:22

Ik begrijp echt helemaal niets van dat soort mensen. De meeste linksplakkers hebben het zelf niet door naar mijn idee, maar bovenstaande chauffeur weet dus dondersgoed dat ie onnodig links rijdt... En in plaats van naar rechts te gaan doet ie zo'n actie :dontknow:

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Moraalridders in het verkeer, wat doe jij er mee?

Bericht door Rene » za 03 sep 2016, 11:27

Jij ging er netjes strak voordoor naar rechts, en weer doorrijden zonder je verder nog over zo'n kneus te gaan lopen ergeren. Dat is ook mijn 1e optie in zo'n geval.

Maar een 2e optie komt naar voren als zo'n iemand langer hinderlijk is geweest. Inhalen, ervoor gaan rijden en het gas loslaten. Als hij dan wil gaan inhalen, snelheid hernemen en met knipperlicht naar rechts aan duidelijk en strak naar de rechter strook gaan, en aldaar nog een tijdje het knipperlicht aanhouden. In de hoop dat het kwartje bij zo'n hinderaar dan toch een keer gaat vallen. Ik heb dat in 28 jaar rijervaring maar 1x gedaan, maar toch. Soms heb je wel eens het onbedwingbare gevoel dat je een "beroepstreiteraar" een keer met gelijke munt mag terugbetalen...

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5361
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Moraalridders in het verkeer, wat doe jij er mee?

Bericht door Km357 » za 03 sep 2016, 14:18

^^ Leuk idee, maar eerlijk gezegd laat ik zulke mensen liever ver achter me.

Wat ik wel doe tegenover bumperplakkers (ook al is er een vak links vrij) is mijn ruitensproeiers gebruiken. Quasi automatisch gaan ze remmen of uitwijken en ben ik er tenminste vanaf.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14342
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Moraalridders in het verkeer, wat doe jij er mee?

Bericht door Attietattie » za 03 sep 2016, 14:30

Rene schreef:Jij ging er netjes strak voordoor naar rechts, en weer doorrijden zonder je verder nog over zo'n kneus te gaan lopen ergeren. Dat is ook mijn 1e optie in zo'n geval.
Ik was best boos, maar twee offensieve partijen tegenover elkaar gaat erg ongezellig worden. Daarom kies ik er normaliter voor om dat soort gasten maar gewoon te laten en daar ben ik best blij mee. Een knokpartij op een A13 zie ik gewoon niet zo zitten. Hieronder nog twee voorbeelden waarbij ik blij ben dat ik niet ga proberen nóg stoerder te zijn dan zij.
Link
Link
Over moraalridders gesproken: deze 508 dacht me ook even te corrigeren. Beter je best doen gabber, ik ben niet onder de indruk. :geeuw:
Link
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14342
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Moraalridders in het verkeer, wat doe jij er mee?

Bericht door Attietattie » za 03 sep 2016, 14:34

Oh en nog eentje waarbij het beter is zulke mensen te laten... Overigens is het jammer dat je uit reactie remt.
Link
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Moraalridders in het verkeer, wat doe jij er mee?

Bericht door Jeroen » za 03 sep 2016, 16:41

Dat laatste filmpje: mensen houden steeds minder afstand, omdat ze weten dat er anders iemand tussen piept, maar anderzijds piepen mensen ook in een steeds kleiner gaatje, omdat ze anders bang zijn er toch niet tussen gelaten te worden. Het is een vicieuze cirkel die je alleen kunt doorbreken door een ander wat vaker ruimte te gunnen en niet meteen zo overspannen te reageren.

Gebruikersavatar
Victor
autoweg
Berichten: 1481
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 21:39
Locatie: Oosterhout

Re: Moraalridders in het verkeer, wat doe jij er mee?

Bericht door Victor » za 03 sep 2016, 17:36

Km357 schreef: Wat ik wel doe tegenover bumperplakkers (ook al is er een vak links vrij) is mijn ruitensproeiers gebruiken
Volgens mij zijn die toch bedoeld voor je eigen voorruit, niet die van je achterbuurman... :lol:

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7931
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Moraalridders in het verkeer, wat doe jij er mee?

Bericht door Wesso » za 03 sep 2016, 17:40

Leuke draad, ik post ook maar eens wat om het beter terug te vinden.

Ik probeer geen moraalridder te zijn. Een anekdote over een kennis die een seintje naar een afsnijder met een ingeslagen ruit moest bekopen, hakt er wel in. Ik ben sowieso alert op rijgedrag en gekke types achter het stuur.

Als het op toeteren aankomt doe ik dat wanneer ik moet remmen om een botsing te voorkomen (en dat gebeurt vaker dan ik wil). Gisteren kon ik de verleiding toch niet weerstaan om te toeteren naar een kleine Mitsubishi die een 'mooi' gaatje wist te vinden. Was misschien meer ironisch bedoeld, zal ik maar zeggen. :dyn_hyp:

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5361
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Moraalridders in het verkeer, wat doe jij er mee?

Bericht door Km357 » za 03 sep 2016, 19:16

Victor schreef:
Km357 schreef: Wat ik wel doe tegenover bumperplakkers (ook al is er een vak links vrij) is mijn ruitensproeiers gebruiken
Volgens mij zijn die toch bedoeld voor je eigen voorruit, niet die van je achterbuurman... :lol:
Als ze dicht genoeg zitten krijgen ze toch druppels op hun ruit, heb het zelf al gehad, en instinctief hou je wat in omdat je het niet verwacht.

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: Moraalridders in het verkeer, wat doe jij er mee?

Bericht door Lambo19 » za 03 sep 2016, 20:34

Ik maak me ook niet echt druk om huftergedrag of moraalridders in het verkeer. Als ik de maximumsnelheid rijd of wat harder en men vindt het noodzakelijk te bumperkleven, ga ik daardoor niet sneller of trager rijden en de confrontatie opzoeken. Enkel indien men bewust het overige verkeer hindert of gevaarlijke situaties oplevert, is het mogelijk dat ze getrakteerd worden op een geluidsconcert, al vermijd ik dat ook zoveel mogelijk.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Moraalridders in het verkeer, wat doe jij er mee?

Bericht door Palance » za 03 sep 2016, 20:46

Mijn idee. Ik heb ook weinig trek me op te laten fokken of toe te geven aan de dwang van anderen om je opzij te duwen alleen om eerste ergens te zijn. Ik heb ook geen trek in een confrontatie met zo'n psychopaat. Stiekem hoop/verwacht ik dan dat zo'n iemand zichzelf ooit wel tegenkomt. Of een goede boom.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Chrysa
autoweg
Berichten: 1836
Lid geworden op: za 17 sep 2011, 21:23
Locatie: Breda NL / Lausanne CH

Re: Moraalridders in het verkeer, wat doe jij er mee?

Bericht door Chrysa » za 03 sep 2016, 22:11

Toeteren probeer ik ook niet te doen, maar mensen die bij Hooipolder op de linkerrijstrook voor rechtdoor voorsorteren en vervolgens met krap 60 wegrijden als het stoplicht groen wordt krijgen wel een seintje.

Gisteren rende er ook opeens een hardloper met oortjes in de weg op zonder te kijken om vervolgens midden op straat door te rennen. Toen heb ik wel even in mijn claxon gehangen. Dat soort types heb ik een hekel aan.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14342
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Moraalridders in het verkeer, wat doe jij er mee?

Bericht door Attietattie » za 03 sep 2016, 23:44

Chrysa schreef:Toeteren probeer ik ook niet te doen
Geldt voor mij ook! Maar er zijn momenten dat je er niet aan ontkomt.
Link
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Chrysa
autoweg
Berichten: 1836
Lid geworden op: za 17 sep 2011, 21:23
Locatie: Breda NL / Lausanne CH

Re: Moraalridders in het verkeer, wat doe jij er mee?

Bericht door Chrysa » zo 04 sep 2016, 0:28

Timestamp vergeten in je filmpje?

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: Moraalridders in het verkeer, wat doe jij er mee?

Bericht door keokiracer » zo 04 sep 2016, 0:28

^^ Nee, bewust eraf gehaald.
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14342
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Moraalridders in het verkeer, wat doe jij er mee?

Bericht door Attietattie » zo 04 sep 2016, 9:57

Inderdaad. Voegt niks toe mijns inziens.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Eemspoort
dorpsstraat
Berichten: 137
Lid geworden op: ma 03 jun 2013, 11:01
Locatie: m/s "Eemspoort" & Spijk (Gn)

Re: Moraalridders in het verkeer, wat doe jij er mee?

Bericht door Eemspoort » zo 04 sep 2016, 11:13

Oplossing van het file-probleem: alle "rijbewijs-onwaardige" personen algeheel en permanent rijverbod opleggen. Moet je kijken hoe rustig het dan weer word op de wegen. ;)

Sja, hoe reageer ik op moraalridders en verkeershufters... Ik probeer ze zoveel mogelijk te laten voor wat ze zijn, maar mijn lontje is korter dan goed voor me is, en zo af en toe kan ik me dan niet meer inhouden en volgen er wel eens represailles. Ook niet goed, maar helaas ben ik ook maar een mens.
Meest tijds zit mijn vriendin ook bij me in de auto en dat noopt dan wel tot extra zelfbeheersing. Gelukkig maar, want anders had het vaker slecht dan goed afgelopen. Niks om trots op te zijn kan ik je verzekeren en ik doe dan ook meer en meer mijn best om me niet te storen aan anderen.
Maar het niveau van de gemiddelde bestuurder lijkt met de dag te dalen, dat draagt niet echt bij aan het ontwikkelen van meer zelfbeheersing. :(
Beter mee verlegen, dan om verlegen.

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7931
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Moraalridders in het verkeer, wat doe jij er mee?

Bericht door Wesso » zo 04 sep 2016, 13:27

Eemspoort schreef:Maar het niveau van de gemiddelde bestuurder lijkt met de dag te dalen, dat draagt niet echt bij aan het ontwikkelen van meer zelfbeheersing. :(
Helemaal mee eens. Om mijn ergernis een beetje te kanaliseren heb ik toch maar een dashcam besteld, ik zag dat hij al verzonden is in Hong Kong.

Ook wel handig bij een aanrijding.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Moraalridders in het verkeer, wat doe jij er mee?

Bericht door RSK » zo 04 sep 2016, 15:47

Rene schreef:Je hebt zo van die volksstammen die links blijven kachelen omdat er een halve kilometer verderop nog een vrachtwagen rechts zit, en dat dan nog steeds "treintje inhalen" noemen...
Wat mij betreft komen er daar nog een paar van bij. Niet te veel, maar met nog een paar extra wordt het werk voor mij een stuk gemakkelijker. Nog deze week heb ik op een rit naar huis over de A12 (De Meern - Bodegraven) plusminus 60 voertuigen ingehaald aan een snelheid van ruim 120. De angst voor die verre vrachtwagens is dermate dat ik over strook 4 kan scheuren, en bij die enkele vrachtwagen is een gaatje op strook 3 ook zo gevonden. Lekker links treintje in blijven halen met 100-110, ik geniet volop! :top:
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Plaats reactie