[CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
brytje008
verkeersader
Berichten: 743
Lid geworden op: wo 02 sep 2015, 10:46

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door brytje008 » vr 15 jul 2016, 20:34

Ik kijk net even op alpenpaesse.co en daar zie ik ze nog open staan. Zijn ze nu nog dicht of ondertussen alweer geopend?
Touren is rough so you got to be tough

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76274
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door Chris » vr 15 jul 2016, 20:41

Als het goed is zijn ze weer open. De afsluitingen vanwege sneeuwval waren 2 dagen geleden.

Een belangrijke reden waarom veel passen pas eind mei / juni openen is niet de hoeveelheid sneeuw, maar het lawinegevaar. Alhoewel sommige delen wel flink uitgegraven moeten worden is lawinegevaar lastiger te beperken.

Gebruikersavatar
brytje008
verkeersader
Berichten: 743
Lid geworden op: wo 02 sep 2015, 10:46

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door brytje008 » vr 15 jul 2016, 20:47

^^ Okee ik hoop het wel, dat zou anders niet zo leuk zijn als ik tijdens me roadtrip allemaal rode bordjes met gespertt ziet staan.

Ooh ik dacht dat het echt was vanwege de hoeveelheid sneeuw. Maar is er vaak al een deel weggesmolten in juni ??
Touren is rough so you got to be tough

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door Coen Tunnel » za 16 jul 2016, 1:11

^^ In juni nog niet echt. Ik kom voor de Ronde van Zwitserland bijna elk jaar wel in juni in Zwitserland, maar op de hoge passen ligt boven de 2000 meter nog de nodige sneeuw. Een enkele keer komt het ook wel voor dat passen nog dicht zijn en het parcours aangepast moest worden, in 2013 was dat het geval met de Nufenenpas, waardoor het hele circus vanaf Airolo per bus via de Gotthardtunnel en de Furka Autoverlad naar Ulrichen werd gebracht om daar de etappe te starten, want de Gotthardpas en Furkapas waren ook nog gesloten.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door RSK » za 16 jul 2016, 8:57

Zijn winterbanden eigenlijk verplicht als er medio juli een dik pak sneeuw ligt?
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door waldo79 » za 16 jul 2016, 9:32

Er rust natuurlijk wel een impliciete plicht om je auto in een dusdanige conditie te houden die past bij de omstandigheden ;)

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door Coen Tunnel » za 16 jul 2016, 22:03

RSK schreef:Zijn winterbanden eigenlijk verplicht als er medio juli een dik pak sneeuw ligt?
In Zwitserland niet. In Italië ook niet, daar is meestal alleen van oktober t/m april een verplichting. In Duitsland en volgens mij ook Oostenrijk moet je bij winterse omstandigheden ook winterbanden hebben. Nu zal de kans op sneeuw in de zomer in Duitsland vrij klein zijn, maar in Oostenrijk was er van de week ook wat sneeuw op de Großglockner Hochalpenstraße, die komt natuurlijk hoog genoeg. Ook bij de Timmelsjoch kan het voorkomen.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door SnarfFlevoland » ma 18 jul 2016, 13:54

^^
In Oostenrijk zijn alleen winterbanden bij winterse omstandigheden verplicht tussen 1 november en 15 april. Daarbuiten zul je er geen boete voor kunnen krijgen. Hoe het zit met de verzekering als je vanwege zomerbanden bij winterse omstandigheden een ongeluk maakt buiten die periode, staat natuurlijk op een ander blad papier.

Duitsland is zover ik weet het enigste land waar je theoretisch ook in de zomer winterbanden moet hebben als er winterse omstandigheden zijn. Dit komt uiteraard maar zeer zelden voor, maar kan op bepaalde plaatsen wel voorkomen. In Winterberg bijv. heb je bij de Ruhrquelle in de zomermaanden wel eens nachten met temperaturen onder het vriespunt (Ruhrquelle heeft gemiddeld per jaar slechts twee maanden geen minustemperaturen). De weg (B480) kan er wat vochtig en glad zijn. Interessant wordt het als je op dat stuk een ongeluk maakt...
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22841
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door harry » ma 01 aug 2016, 22:15

Even terugkomen op een oude post die ook nog eens niks met Zwitserland te maken heeft:
Coen Tunnel schreef:Het (Duitse) nummer B999 is slechts een intern nummer: https://de.wikipedia.org/wiki/Ro%C3%9Ff ... tra%C3%9Fe
Verder wordt B999 door heel Duitsland gebruikt voor geplande wegen.
Ik ben er vandaag geweest. Het grootse deel is een tolweg (8 euro, vandaag vooral om géén uitzicht te hebben wegens mist :( ). Op de hectometerbordjes staat wel degelijk B999, dus ook na de plan-fase is het nummer kennelijk blijven bestaan.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door SnarfFlevoland » zo 28 aug 2016, 12:48

Afgelopen periode ben ik meerdere keren in Wallis geweest en eens van de gelegenheid gebruik gemaakt om diverse routes direct met elkaar te vergelijken.

Van alle varianten moet ik toch zeggen dat de Lötschbergtunnel de meest relaxte en snelste variant is om in bijv. Brig te komen. Ook op bekende drukke reisdagen is de wachttijd minimaal. De autotreinen rijden dan af en aan. Buiten de spits rijden er alsnog meer treinen dan de dienstregeling officieel doet vermoeden. Eigenlijk kan je er vanuit gaan dat er vrijwel iedere 10-15 minuten een trein rijdt, behalve 's ochtends vroeg of 's avonds laat. Het grootste nadeel is wel de prijs. Voor 27,00 CHF van maandag tot donderdag of 29,50 CHF van vrijdag tot zondag kan je makkelijk via Martigny of via de Furkapass omrijden en dan ook nog eens flink wat besparen. Online zijn de tickets 1,50 - 2 CHF goedkoper. Je krijgt meestal wel een kortingskaart mee van 5 CHF voor een volgende keer als je ter plaatse een ticket koopt. Deze is dan wel beperkt geldig, maar voor de terugweg zeker interessant. Een verder te noemen nadeel is dat de autotrein 's nachts niet rijdt. Dan ben je op andere alternatieven aangewezen.

Als het op de snelwegen rustig is, dan is de route via Vervey en Martigny sowieso ook niet verkeerd. De omweg bedraagt echter wel ca. 100 km extra. Als je overal de maximumsnelheid rijdt kom je slechts 15 minuten later in Bern of Brig aan als dat je de autotrein zou nemen. Mis je een autotrein, dan is de route via Martigny ongeveer net zo snel. Sowieso ligt bij normale omstandigheden de omslagpunt qua tijd bij Sion. Echter in de spits wil het rond Vervey en Montreux nog wel eens vastlopen. Op dat moment ben je voor de route via Martigny in ieder geval meer tijd kwijt. Verder ook de passage langs Turtmann en Susten niet vergeten, als het wat drukker is hoopt het daar altijd iets op. Dit zal echter verdwijnen als de A9 - ooit - nog eens gereed zal komen.

Dan heb je tijdens de zomermaanden nog de optie om via de Brünig en Grimsel naar Brig te rijden of via de Furka. Aan de ene kant de minst relaxte manier om met de auto naar Wallis te komen, maar wel de meest spectaculaire. Qua tijd maakt het vanuit Basel naar Brig niet zo gek veel uit of je nu via Martigny of via Grimsel of Furka gaat (vooral omdat de A1 tussen Härkingen en Bern vaak ook nog erg druk kan zijn). Qua afstand is de Furka of Grimsel slechts ca. 30 km meer als de Lötschbergtunnel, maar daarvoor wel ca. 70 km korter als de route via Martigny.

Opzich vind ik de Furka iets prettiger, aangezien de Brünig vooral doordeweeks geplaagd is met veel verkeer, waaronder vrachtverkeer dat z'n tijd nodig heeft. Verder heb je via de Furka langer een normale snelweg, aangezien de A8 vrijwel het hele stuk van Luzern tot de Brünig enkelbaans is (m.u.v. kort stukje bij Alpnachstad en Sarnen). Daarnaast heb je via de Furka ook nog de optie om de autotrein i.p.v. de pas te nemen. Qua afstand maken beide routes (Grimsel vs. Furka) slechts 3 km in lengte uit. Nadeel van de Furka is voor onervarende bestuurders het smalle profiel aan de oostkant van de bergpas. De Brünig en Grimsel zijn daarentegen aan bijde zijden in normale breedte uitgebouwd. Daarnaast heb je richting Wallis ook nog eens last van mogelijke files op de Gotthardroute voor het noordportal van de tunnel. Richting noorden valt dit probleem echter weg, omdat je niks met de drukte voor het zuidportaal te maken hebt (behalve wellicht het stukje tussen Andermatt en Göschenen).

In de wintermaanden is de entree via de oostkant überhaupt geen echt alternatief. De passen zijn dan gesloten en de Furka autotrein rijdt niet zo vaak als de Lötschberg en is op wisseldagen ook nog eens volledig overbelast met wachttijden van ruim 2 uur.

Kortom: Komt het niet op de laatste centen richting Wallis aan, dan is m.i. de Lötschbergtunnel de beste route (mits de bestemming niet ten westen van Sion ligt). Overdag het snelste en vooral het meest relaxte alternatief. De meeste Oberwalliser adviseren dit ook. Zeker op een lange reis is het ook nog eens een mooi pauze moment. Vind je echter de kosten te hoog, dan ligt de omweg via Martigny het meest voor de hand. Het is wel 100 km meer rijden, maar daarvoor minimaal langzamer. Op een hele reis naar bijv. Italië komt het dan ook niet meer op de laatste 10-15 minuten tijdswinst aan. Voor woon-werk verkeer is dit uiteraard een ander verhaal, dan is de Lötschbergtunnel (zeker als de werkgever je een abonnement schenkt) een must.

Wil je onderweg liever veel mooie landschappen zien, dan is de route via Grimsel of Furka een mooi alternatief. Bovendien bespaar je altijd nog 70 km op de reis naar Brig t.o.v. de snelwegroute via Vervey en Martigny. Moet je iets verder naar het westen van Wallis zijn, dan is de besparing uiteraard geringer.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Vahalis
autoweg
Berichten: 1126
Lid geworden op: ma 11 jun 2012, 10:10
Locatie: 030

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door Vahalis » zo 28 aug 2016, 14:50

^^ dank voor de uitgebreide uiteenzetting. Nuttige info voor de toekomst.

Is dit niet iets voor het subforum 'reisadviezen'?

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76274
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door Chris » wo 07 sep 2016, 21:14

Een voorgestelde ondergrondse ringtunnel in Basel.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76274
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door Chris » di 13 sep 2016, 14:25

Per 1 oktober stapt Zwitserland over van een bloedproef naar een ademmeting voor het constateren van alcohol achter het stuur. Ook wordt van de eenheid promille afgestapt, de nieuwe eenheid wordt mg/l. 0,5 promille komt dan neer op 0,25 mg/l. De regelgeving omtrent de hoeveelheid toegestane alcohol blijft ongewijzigd.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76274
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door Chris » vr 16 sep 2016, 21:35

De Taminabrücke bij Bad Ragaz (Sankt Gallen). Het brugdek ligt 200 meter boven het dal.

Afbeelding

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door SnarfFlevoland » wo 21 sep 2016, 0:34

Vorige week reed ik 's ochtends vroeg vanuit Centraal-Zwitserland richting München. Wat me daarbij opviel is dat er tussen het einde van de A4a kort voorbij Baar en de A3 richting Chur erg veel verkeer reed. De tegenrichting stond zelfs bijna helemaal vanaf de rotonde bij Sihlbrugg tot aan Wädenswill in de file, zonder dat er verder wat gebeurd leek te zijn. Geen idee of dit alleen typisch voor de maandagochtend is, maar als dat daar dagelijks gebeurd... Gute Nacht! :nothanks:
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door Coen Tunnel » wo 21 sep 2016, 7:51

^^ Ik heb daar twee keer gereden, beide keren overdag in het weekend, maar toen vond ik het al een behoorlijk drukke weg.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door SnarfFlevoland » wo 21 sep 2016, 11:23

Normaliter rij ik daar over de H8 van Pfäffikon naar Schwyz en vice versa. Opzich is dat een stuk meer OWN, maar daarvoor is die route een stuk rustiger en heeft meerdere inhaalmogelijkheden. Dit keer was voor mij de route via de A4a het kortste, maar je kruipt dan tijdens de spits wel door het oog van de naald. Zeker als je ook nog eens langs Luzern moet, waar je een aardig filerisico loopt. Vooral op de A14 zuidwaarts.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door Coen Tunnel » wo 21 sep 2016, 11:45

Zijn er eigenlijk nog plannen om de A4a ooit nog door te trekken naar de A3? Het zou een welkome toevoeging zijn aan het Zwitserse snelwegennet. Het snelwegeinde is nu best abrupt en ineens rij je over het bedrijventerrein van Sihlbrugg.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76274
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door Chris » zo 25 sep 2016, 16:19

Ik reed vrijdag over de Gotthardpass. Ik vroeg me af of die ongelijkvloerse aansluiting op de pashoogte de hoogste van Europa is.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door Coen Tunnel » ma 26 sep 2016, 0:05

^^ Feitelijk is de weg vanaf daar richting Airolo al een autoweg, al begint de Autostrasse-status nog iets later bij de afrit Motto Bartola.

Ik heb tientallen passen in de Alpen bereden, maar ik kan me zo gauw geen ongelijkvloerse aansluiting op zo'n hoogte voor de geest halen. Een aantal hogere passen zoals de Julier en Bernina zijn ook goed uitgebouwd, maar ongelijkvloerse aansluitingen op zo'n grote hoogte, volgens mij niet. Kortom, ik vermoed dat je gelijk hebt.

Ik heb even in deze lijst gekeken, maar volgens mij staat er niks bij dat hoger is dan de Gotthardpas en boven de 2100 meter een ongelijkvloerse aansluiting heeft.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76274
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door Chris » ma 26 sep 2016, 20:04

Ik kan me ook geen ander voorbeeld bedenken. Vooral omdat dit ook echt een ongelijkvloerse aansluiting is, en niet toevallig twee wegen die elkaar alleen kruisen met een viaduct.

Op de A2 bij Beckenried zit trouwens een nogal smalle Baustelle, er is een 3-1 systeem, richting Gotthard gaat dat gesplitst langs de Baustelle. Normaal verwacht je dat de rechterrijstrook het breedste is, maar hier was het super smal, de vrachtwagen voor ons ging met zijn markeringslichten maar rakelings langs de vangrail en omdat dit niet vlak was kwam de bovenkant van de oplegger soms bijna tegen de grondkerende muren langs de rijbaan aan.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door Willem » ma 26 sep 2016, 20:53

Vorige maand viel op dat op de A2 in veel tunnels het verkeer over een rijstrook geleid werd, zonder dat er een zichtbare aanleiding als werkzaamheden o.i.d. waren. Is dat een nieuwe veiligheidsmaatregel voor als er ergens een (vracht-)auto met pech op de vluchtstrook staat? Die stonden op die plekken wel, maar om dan al 3 km. eerder het verkeer over een rijstrook te leiden lijkt wat overdreven.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door Coen Tunnel » di 27 sep 2016, 6:43

Chris schreef:Ik kan me ook geen ander voorbeeld bedenken. Vooral omdat dit ook echt een ongelijkvloerse aansluiting is, en niet toevallig twee wegen die elkaar alleen kruisen met een viaduct.
Er zijn in Europa ook maar weinig wegen die hoger zijn en een groot doorgaand belang hadden of hebben. De Simplon is lager en heeft niet op zulke grote hoogte ongelijkvloerse aansluitingen. De Großglockner Hochalpenstraße en de Port d'Envalira hadden vroeger wel een groot doorgaand belang maar hebben ook een ongelijkvloerse aansluitingen. De hoogste snelweg in Europa ligt op 1444 meter boven zeeniveau (Spaanse A-1 bij Puerto de Somosierra).

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76274
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door Chris » di 27 sep 2016, 16:29

In de Seelisbergtunnel en Gotthardtunnel is trouwens gewoon mobiel internet beschikbaar (4G). Het is me niet in andere tunnels opgevallen, maar misschien is het daar ook zo.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door SnarfFlevoland » di 27 sep 2016, 17:54

^^
In Zwitserland heb je zelfs op de meest afgelegen plekken 4G/LTE internet ter beschikking. Het is me ooit slechts alleen in diep afgelegen dalen overkomen dat ik überhaupt geen ontvangst meer had.
Chris schreef:Op de A2 bij Beckenried zit trouwens een nogal smalle Baustelle, er is een 3-1 systeem, richting Gotthard gaat dat gesplitst langs de Baustelle. Normaal verwacht je dat de rechterrijstrook het breedste is, maar hier was het super smal, de vrachtwagen voor ons ging met zijn markeringslichten maar rakelings langs de vangrail en omdat dit niet vlak was kwam de bovenkant van de oplegger soms bijna tegen de grondkerende muren langs de rijbaan aan.
Ben er al meerdere keren langsgereden, waarbij ik richting Luzern meestal de linkerrijstrook genomen heb. Persoonlijk is me het smalle profiel nog nooit zo opgevallen. Het is er inderdaad niet breed, maar problemen met vrachtwagens is me nog niet opgevallen.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76274
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door Chris » di 27 sep 2016, 18:05

Er is momenteel dus een 3+1 systeem, met 3 rijstroken (relatief normale breedte) op de rijbaan richting Luzern, en 1 rijstrook op de rijbaan richting Gotthard, die voor vrachtwagens ongebruikelijk krap is, soms is het centimeterwerk.

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5460
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door marcel » za 01 okt 2016, 10:46

Coen Tunnel schreef:Zijn er eigenlijk nog plannen om de A4a ooit nog door te trekken naar de A3? Het zou een welkome toevoeging zijn aan het Zwitserse snelwegennet. Het snelwegeinde is nu best abrupt en ineens rij je over het bedrijventerrein van Sihlbrugg.
Plannen zijn er al lang, maar concreet verwacht ik zeker niets binnen 20 jaar:
https://de.wikipedia.org/wiki/Hirzel-Strassentunnel

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76274
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door Chris » vr 07 okt 2016, 16:23

Nogmaals de Taminabrücke bij Bad Ragaz:
Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76274
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door Chris » wo 26 okt 2016, 21:02


Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door Vinny » wo 26 okt 2016, 23:34

Totaal niet goed snik. Hij mag wel een paar beschermengeltjes bedanken...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Plaats reactie