Stelling : Inhaalverbod vrachtwagens schijnoplossing

Hier kan gediscussieerd worden over juridische aspecten van het wegverkeer

Moderator: Moderatoren

Vrachtwageninghaalverbod is een schijnoplossing

Peiling eindigde op za 19 nov 2016, 16:50

Ja, want ze halen toch wel in.
1
3%
Ja, een prima regel. Die ene die toch inhaalt. Ach...
5
13%
Nee. De regelgeving is prima.
4
10%
Nee, maar de handhaving moet strenger.
27
68%
Regelgeving is onduidelijk, m.n. voor de buitenlandse chauffeur die het niet begrijpt. Bijvoorbeeld Ma - Vr zou misschien anders kunnen.
3
8%
Weet niet.
0
Geen stemmen
Anders, nl. (Vul mening in).
0
Geen stemmen
 
Totaal aantal stemmen: 40

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Stelling : Inhaalverbod vrachtwagens schijnoplossing

Bericht door mhkamp » za 10 sep 2016, 17:50

Iedereen kent het wel. inhalende vrachtwagens wanneer er een inhaalverbod geldt. Ikzelf als vrachtwagenchauffeur hou me er aan, of er moeten excessen zijn, maar genoeg beroepschauffeurs die zich er niet aan houden.

Gisteren reed ik met de personenauto over de BAB1 en vrij regelmatig dat de snelheid terug liep naar 70km/h omdat er weer zo'n olifant bezig was. Nu vraag ik me af, is een inhaalverbod voor vrachtwagens nu een schijnoplossing? Niet alleen in DE, maar ook bijvoorbeeld in NL of BE?

NOOT, ook voor de moderator: Ik kijk hier alleen naar de regelgeving hieromtrent. Niet als pendelaar die weer eens te laat vertrekt en zich ergert aan het fenomeen inhalende vrachtwagens die alleen maar in het pad rijden, terwijl ze er wel voor zorgen dat jullie eten op het bord komt.
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Stelling : Inhaalverbod vrachtwagens schijnoplossing

Bericht door Vinny » za 10 sep 2016, 18:24

De doorstroming verbetert iets, dus het is geen schijnoplossing. Het heeft ook wel nadelen (treintjevorming) dus je moet er als wegbeheerder zorgvuldig mee omgaan.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76279
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Stelling : Inhaalverbod vrachtwagens schijnoplossing

Bericht door Chris » za 10 sep 2016, 18:26

Alle overtredingen van verkeersregels waar geen geautomatiseerde handhaving op uitgevoerd kan worden, worden in de praktijk vrijwel nooit gesanctioneerd. Denk aan bumperkleven, onnodig links rijden, telefoongebruik, of inhalende vrachtwagens. De hoeveelheid boetes in verhouding tot het aantal overtredingen is marginaal. In Europa is de traditie van intensief patrouilleren van de verkeerspolitie al decennia aan het krimpen, dus worden dit soort overtredingen maar zeer sporadisch gesanctioneerd. Ik vraag me wel eens af hoeveel boetes ze uitschrijven voor het overtreden van het inhaalverbod. Ik vermoed zeer weinig, en dan is het nog wel een overtreding die vanaf grotere afstand al geconstateerd kan worden door de politie, omdat een inhalende vrachtwagen nou eenmaal meer opvalt dan iemand die met zijn telefoon speelt.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Stelling : Inhaalverbod vrachtwagens schijnoplossing

Bericht door waldo79 » za 10 sep 2016, 18:48

Het valt me alleszins nog mee dat inhalen van vrachtwagens en overtredingen van het inhaalverbod vinden meer in de randen van het verbod plaats (tegen 19.00 uur of rond 15.00 uur). Ik vind het vervelender dat men zich er bij een rotonde erop drukt terwijl ander verkeer moet remmen.

Maar op overvolle 2x2 snelwegen vind ik het een moeilijke discussie...

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14342
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Stelling : Inhaalverbod vrachtwagens schijnoplossing

Bericht door Attietattie » za 10 sep 2016, 19:26

mhkamp schreef:terwijl ze er wel voor zorgen dat jullie eten op het bord komt.
Zo, in de openingspost al. :geeuw:

Zo'n enorme dooddoener. Zij zorgen voor eten op mijn bord. Doet een boer ook. En een vakkenvuller ook. En de piloot zorgt ervoor dat de Europese economie draaiende blijft. En weer een ander zorgt ervoor dat er geen gaten in het asfalt terecht komen. En weer een ander werkt in de zorg. Al-le-maal verschrikkelijk belangrijke banen.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: Stelling : Inhaalverbod vrachtwagens schijnoplossing

Bericht door mhkamp » za 10 sep 2016, 19:40

^^ Moet ik daar op willen reageren? Ik had de nadruk gelegd over de regelgeving, niet dat jij je irriteert aan die lompe kl*tedingen. :booooos:
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14342
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Stelling : Inhaalverbod vrachtwagens schijnoplossing

Bericht door Attietattie » za 10 sep 2016, 19:49

mhkamp schreef:niet dat jij je irriteert aan die lompe kl*tedingen. :booooos:
:s
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18234
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Stelling : Inhaalverbod vrachtwagens schijnoplossing

Bericht door boe! » za 10 sep 2016, 19:52

Als je niet wil dat er op wordt gereageerd, dan moet je het niet opschrijven. Het is een zinsnede die ook prima weggelaten had kunnen worden.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Stelling : Inhaalverbod vrachtwagens schijnoplossing

Bericht door Rene » za 10 sep 2016, 20:04

Vrachtwageninhaalverboden lossen ernstige capaciteitsproblemen natuurlijk niet op.

Maar zeer langdurige inhaalacties van vrachtwagens onderling hebben wel een nadelig effect op de capaciteit, en leiden tot irritaties bij verkeer dat wordt opgehouden wat zich kan uiten in minder galant c.q. aggressief gedrag op een later moment. Ook kan het bij hoge vrachtwagenfracties leiden tot de zogenaamde "spookfiles".

Nadeel van vrachtwageninhaalverboden is dat er soms rijen vrachtwagens kunnen ontstaan achter een echte slome trucker, wat bij in- en uitvoegstroken het rijstrookwisselen behoorlijk kan bemoeilijken.

Zo'n inhaalverbod moet dus regelmatig worden geëvalueerd. Vandaar dat de trajecten waar dit geldt eens in de paar jaar aangepast worden.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Stelling : Inhaalverbod vrachtwagens schijnoplossing

Bericht door Jeroen » za 10 sep 2016, 22:14

De regelgeving is wat mij betreft prima. Uitbreiding van de handhaving zie ik toch niet gebeuren, dan is het relatief eenvoudiger (/goedkoper) om beter na te denken op de plaatsen waarop je het instelt. De doorstroming op de A67 is er bijvoorbeeld niet bepaald op vooruit gegaan sinds het inhaalverbod is opgeheven. Ik denk persoonlijk dat in Nederland het aantal inhaalverboden en de tijdvakken daarvan (vaak enkel spits) nog relatief beperkt te noemen is, al zullen veel collega's dat niet met me eens zijn.

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: Stelling : Inhaalverbod vrachtwagens schijnoplossing

Bericht door mhkamp » za 10 sep 2016, 22:40

Met andere woorden het wegvak moet worden verbreed. De A67 is daar een goed voorbeeld van.
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76279
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Stelling : Inhaalverbod vrachtwagens schijnoplossing

Bericht door Chris » za 10 sep 2016, 22:51

Bij 2x3 rijstroken en hoge vrachtintensiteiten ben ik nog wel voorstander van een inhaalverbod tenminste in de spits. Als je dat niet doet dan heb je met intensief vrachtverkeer continu inhalende vrachtwagens op de middelste rijstrook en moet het overige verkeer alsnog over één resterende rijstrook geperst worden.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Stelling : Inhaalverbod vrachtwagens schijnoplossing

Bericht door Vinny » zo 11 sep 2016, 0:04

Voor wat betreft de A 67 zou ik daar geen voorstander van zijn. Als dat 2x3 wordt dan kunnen vrachtwagens op de middenstrook wel worden toegelaten, zeker op momenten dat de vrachtwagenintensiteit erg hoog ligt.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Stelling : Inhaalverbod vrachtwagens schijnoplossing

Bericht door Kaaiman » zo 11 sep 2016, 7:52

In de spitsen op 2x2-wegen een Vmax instellen van 100 km/u zou denk ik wel wat helpen: Het inhalen van vrachtwagens drukt de snelheid dan veel minder, met minder remacties tot gevolg. Nadeel is dat wanneer je de vrachtwagens voorbij bent 100 km/u gevoelsmatig veel te langzaam is. De beste c.q. minst slechte oplossing is uiteindelijk toch verbreden, of zorgen dat er minder vrachtwagens rijden...
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18234
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Stelling : Inhaalverbod vrachtwagens schijnoplossing

Bericht door boe! » zo 11 sep 2016, 8:10

Kaaiman schreef:of zorgen dat er minder vrachtwagens rijden...
Dat gaat wel gebeuren in de toekomst. Nu staan zelfrijdende voertuigen nog in de kinderschoenen, maar die ontwikkeling gaat natuurlijk verder en de verwachting is dat vrachtwagens op den duur deels vervangen worden door zelfrijdende voertuigen. Maar dat duurt uiteraard nog wel even. Tot die tijd de inhaalverboden handhaven. Voor de chauffeurs zou het verder wel prettig zijn als de begrenzer overal op dezelfde snelheid zou staan en niet bij het ene bedrijf 80, het volgende 85 en de derde 87 km/u. Daardoor krijg je juist inhaalmanoeuvres.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76279
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Stelling : Inhaalverbod vrachtwagens schijnoplossing

Bericht door Chris » zo 11 sep 2016, 8:56

Ik heb me wel eens afgevraagd of een totaal inhaalverbod, op alle autosnelwegen, wel leidt tot de gevreesde colonnes. Als chauffeurs nergens mogen inhalen hebben ze ook geen noodzaak om 1 vrachtwagenlengte of minder op hun voorligger te rijden. Nu doen ze dat met het idee dat er straks ingehaald kan worden, of dat een inhalende vrachtwagen recht voor hun neus komt te rijden of invoegt. Er zijn landen met een totaal inhaalverbod, het zou interessant zijn om te kijken of colonnevorming daar erger is dan voor het inhaalverbod.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Stelling : Inhaalverbod vrachtwagens schijnoplossing

Bericht door Jeroen » zo 11 sep 2016, 9:00

@boe!: Snelheidsverschillen ga je nooit kunnen voorkomen, er zal altijd wel behoefte zijn tot inhalen. De snelheidsverschillen tussen automobilisten onderling zijn trouwens aanzienlijk groter, dus wat dat betreft ook geen nieuws onder de zon.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Stelling : Inhaalverbod vrachtwagens schijnoplossing

Bericht door RSK » zo 11 sep 2016, 9:52

Chris schreef:Alle overtredingen van verkeersregels waar geen geautomatiseerde handhaving op uitgevoerd kan worden, worden in de praktijk vrijwel nooit gesanctioneerd. Denk aan bumperkleven, onnodig links rijden, telefoongebruik, of inhalende vrachtwagens. De hoeveelheid boetes in verhouding tot het aantal overtredingen is marginaal.
De cijfers spreken boekdelen: slechts 8,1% van de boetes is voor iets anders dan snelheid, roodlichtnegatie of fout parkeren.

https://www.rijksoverheid.nl/binaries/r ... 2015-4.pdf
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Stelling : Inhaalverbod vrachtwagens schijnoplossing

Bericht door Coen Tunnel » zo 11 sep 2016, 12:49

Attietattie schreef:
mhkamp schreef:terwijl ze er wel voor zorgen dat jullie eten op het bord komt.
Zo, in de openingspost al. :geeuw:

Zo'n enorme dooddoener. Zij zorgen voor eten op mijn bord. Doet een boer ook. En een vakkenvuller ook. En de piloot zorgt ervoor dat de Europese economie draaiende blijft. En weer een ander zorgt ervoor dat er geen gaten in het asfalt terecht komen. En weer een ander werkt in de zorg. Al-le-maal verschrikkelijk belangrijke banen.
+1. Die zin voegt niks toe aan de discussie en speelt alleen maar in op emoties. :down:

Geen enkele gewone automobilist is blij met inhalende vrachtwagens, maar het is nou eenmaal zo dat het voorkomt. En dus erger ik mij er ook niet aan als het gebeurt daar waar het mag. Wel vind ik het fijn dat op sommige drukke stukken inhaalverboden zijn, en dan is het wel ergerlijk als een vrachtwagenchauffeur die negeert. Dan kan zo'n chauffeur van mij wel een lichtseintje verwachten ten teken dat hij daar niet hoort te rijden en z.s.m. naar rechts moet.

Maar over het algemeen vind ik het wel best zoals het nu is. Ik ben ook geen fan van een algeheel inhaalverbod met uitzonderingen, zoals in België.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Stelling : Inhaalverbod vrachtwagens schijnoplossing

Bericht door Palance » zo 11 sep 2016, 15:06

Coen Tunnel schreef:[ Dan kan zo'n chauffeur van mij wel een lichtseintje verwachten ten teken dat hij daar niet hoort te rijden en z.s.m. naar rechts moet.
Ik sein niet, Als je net achter zit ziet hij het toch niet, en wat heeft het voor zin? Ooit gaat hij toch wel naar rechts, blijven drammen heeft dan echt geen effect.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Stelling : Inhaalverbod vrachtwagens schijnoplossing

Bericht door Coen Tunnel » zo 11 sep 2016, 15:13

Ik doe het zeker niet altijd en dan ook bij voorkeur als hij vlakbij een bord rijdt dat het inhaalverbod aangeeft. Meer een kwestie van even attenderen dat hij op dat moment niet hoort in te halen.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Stelling : Inhaalverbod vrachtwagens schijnoplossing

Bericht door Rene » zo 11 sep 2016, 16:01

Kaaiman schreef:In de spitsen op 2x2-wegen een Vmax instellen van 100 km/u zou denk ik wel wat helpen
Nee dergelijke populistische proefballonnetjes helpen echt helemaal niets.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Stelling : Inhaalverbod vrachtwagens schijnoplossing

Bericht door Kaaiman » zo 11 sep 2016, 16:49

^^ Wat is er populistisch aan?

Ik doe alleen een suggestie van iets waarvan ik me als automobilist zou kunnen voorstellen dat het zou kunnen helpen om de snelheidsverschillen, en daarmee het ophopen van verkeer achter een inhalende vrachtwagen tegen te gaan.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Stelling : Inhaalverbod vrachtwagens schijnoplossing

Bericht door Coen Tunnel » zo 11 sep 2016, 17:36

Kaaiman schreef:^^ Wat is er populistisch aan?
Helemaal niks...

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Stelling : Inhaalverbod vrachtwagens schijnoplossing

Bericht door duikgek89 » ma 12 sep 2016, 1:50

Chris schreef:Bij 2x3 rijstroken en hoge vrachtintensiteiten ben ik nog wel voorstander van een inhaalverbod tenminste in de spits. Als je dat niet doet dan heb je met intensief vrachtverkeer continu inhalende vrachtwagens op de middelste rijstrook en moet het overige verkeer alsnog over één resterende rijstrook geperst worden.
Ja en nee. In principe is op de A67 chronisch te weinig capaciteit, maar 2x3 is ook niet per definitie DE oplossing. Kijk maar eens op de Duitse A2, hoeveel vrachtwagens daar keilen hem niet met knipperlichtje aan naar de middelste strook omdat ze vinden dat de auto's daar wel naar links kunnen? Vaak kan dat helemaal niet zomaar en ik heb daar al vaak hachelijke situaties gezien.

Wat mij betreft zijn inhaalverboden niet de oplossing maar moet de handhaving veel strenger worden op andere overtredingen die aan het inhalen gerelateerd zijn:
- Het geen voorrang verlenen (is dus dat de ander min of meer ongehinderd kan doorrijden, niet dat de ander met een stevige remactie een aanrijding kan voorkomen) bij het wisselen van rijstrook. Ook het afdwingen van plaats hoort hier bij.
- Het inhalen met een te klein snelheidsverschil en daarmee hinder veroorzaken.

Verder denk ik dat de begrenzers en cruise controls wat anders gereguleerd zouden kunnen worden: Cruise control werkt tot 90km/h, ga je langer dan 2 minuten boven de 91km/h krijg je een overschrijding Vmax op je kaart, maar de begrenzer op 95km/h afstellen zodat je bij het inhalen kortstondig even gas bij kunt geven. Als de chauffeur dan wacht tot hij een gaatje heeft en vervolgens vlot inhaalt, dan is de hinder al een stuk kleiner en kun je toch treintjesvorming voorkomen.

Ook belangrijk om de vorming van treintjes te voorkomen is controleren op het houden van afstand.

Verder zou ik het helemaal fantastisch vinden als die gruwelijk irritante bussen qua rijsnelheid niet tussen de vrachtwagens en de auto's zouden vallen maar gewoon de regels van de vrachtwagens zouden volgen. Ook mag er tegen die groep best wat strenger gehandhaafd worden op het geven van voorrang bij het wisselen van rijstrook. Het naar links rammende aantal bussen loopt in Duitsland de spuigaten uit en als je ze geen ruimte geeft door in de remmen te gaan staan zodra ze hun knipperlicht aanzetten dan worden ze nog boos ook.
Chris schreef:Ik heb me wel eens afgevraagd of een totaal inhaalverbod, op alle autosnelwegen, wel leidt tot de gevreesde colonnes. Als chauffeurs nergens mogen inhalen hebben ze ook geen noodzaak om 1 vrachtwagenlengte of minder op hun voorligger te rijden. Nu doen ze dat met het idee dat er straks ingehaald kan worden, of dat een inhalende vrachtwagen recht voor hun neus komt te rijden of invoegt. Er zijn landen met een totaal inhaalverbod, het zou interessant zijn om te kijken of colonnevorming daar erger is dan voor het inhaalverbod.
Veel mensen lijken de neiging te hebben om te gaan bumperkleven (of laadklep-kleven) als de voorganger naar hun zin te langzaam rijdt, misschien omdat ze hopen dat deze dan harder gaat rijden.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14342
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Stelling : Inhaalverbod vrachtwagens schijnoplossing

Bericht door Attietattie » ma 12 sep 2016, 7:28

Inhalende vrachtwagens A15 (repost).
Link
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Stelling : Inhaalverbod vrachtwagens schijnoplossing

Bericht door Vinny » ma 12 sep 2016, 8:03

Duikgek89 schreef:ijk maar eens op de Duitse A2, hoeveel vrachtwagens daar keilen hem niet met knipperlichtje aan naar de middelste strook omdat ze vinden dat de auto's daar wel naar links kunnen? Vaak kan dat helemaal niet zomaar en ik heb daar al vaak hachelijke situaties gezien.
Dan noem je ook meteen een weg...

Het probleem is dat asociaal gedrag op de snelweg bijna niet meer bestraft wordt, zeker niet gemakkelijk automatisch handhaafbaar is en ook niet als het niet makkelijk terug te brengen is naar een simpele feitcode. Dan moet je gaan schrijven op art. 5 en dat doet de Nederlandse politie vrijwel nooit en in Duitsland op genoemde weg ook weinig denk ik.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

hneel
autoweg
Berichten: 1076
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 8:46
Locatie: Dinteloord

Re: Stelling : Inhaalverbod vrachtwagens schijnoplossing

Bericht door hneel » ma 12 sep 2016, 9:23

Het viel me onlangs in duitsland op dat het inhaalverbod daar ook geldt voor autobussen en auto's met aanhangers. Daar zou nederland een voorbeeld aan kunnen nemen.

Op bv de A29 zijn lijnbussen in de ochtendspits een ware plaag. Vermoedelijk rijden er daar extra veel van rond vanwege het gebrek aan spoorverbindingen in de regio.
Een volk dat leeft bouwt aan zijn toekomst

Boerenkool
autoweg
Berichten: 1207
Lid geworden op: wo 22 okt 2014, 20:21

Re: Stelling : Inhaalverbod vrachtwagens schijnoplossing

Bericht door Boerenkool » ma 12 sep 2016, 12:04

Automatische handhaving lijkt me helemaal niet moeilijk. Gewoon camera die vrachtwagens flitst die niet rechts zitten tijdens een verbod.
Als ze met trajectcontroles een kenteken lang kunnen volgen en in een voertuigcategorie kunnen stoppen moet dit ook kunnen.
Eventueel met gewichtssensoren: +3.5 ton niet rechts=boete.
Er liggen al een stel van die weegpunten in de weg.

Sowieso heb ik het idee dat het bij vrachtwagens aan handhaving schort. Ze rijden nooit 80 en kleven en overschrijden lijnen bij het leven.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Stelling : Inhaalverbod vrachtwagens schijnoplossing

Bericht door Jeroen » ma 12 sep 2016, 13:10

^^ Dat gaat niet werken. Even naar links komen voor een langzame invoeger (ook als daarbij niemand wordt gehinderd) is er dan officieel niet meer bij en wat als er een vrachtwagen of ander breed voertuig op de vluchtstrook staat? Dat moet je echt niet willen.

Vrachtwagens zijn begrensd op maximaal 90 km/h, dus veel harder dan 80 kun je fysiek niet eens rijden (tenzij in een afdaling) en over lijnen heen rijden zonder richting aan te geven valt misschien niet goed te praten, maar dat gebeurt nu eenmaal iets makkelijker met een breed voertuig.

Plaats reactie