Stelling : Inhaalverbod vrachtwagens schijnoplossing

Hier kan gediscussieerd worden over juridische aspecten van het wegverkeer

Moderator: Moderatoren

Vrachtwageninghaalverbod is een schijnoplossing

Peiling eindigde op za 19 nov 2016, 16:50

Ja, want ze halen toch wel in.
1
3%
Ja, een prima regel. Die ene die toch inhaalt. Ach...
5
13%
Nee. De regelgeving is prima.
4
10%
Nee, maar de handhaving moet strenger.
27
68%
Regelgeving is onduidelijk, m.n. voor de buitenlandse chauffeur die het niet begrijpt. Bijvoorbeeld Ma - Vr zou misschien anders kunnen.
3
8%
Weet niet.
0
Geen stemmen
Anders, nl. (Vul mening in).
0
Geen stemmen
 
Totaal aantal stemmen: 40

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22838
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Stelling : Inhaalverbod vrachtwagens schijnoplossing

Bericht door harry » ma 12 sep 2016, 21:27

Jeroen schreef:Even naar links komen voor een langzame invoeger (ook als daarbij niemand wordt gehinderd) is er dan officieel niet meer bij
Dat is ook nergens voor nodig.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14341
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Stelling : Inhaalverbod vrachtwagens schijnoplossing

Bericht door Attietattie » ma 12 sep 2016, 21:48

Soms is dat wel degelijk ergens voor nodig.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Stelling : Inhaalverbod vrachtwagens schijnoplossing

Bericht door Kaaiman » ma 12 sep 2016, 21:52

Wie zegt dat er juist bij in/uitvoegstroken automatisch gehandhaafd moet worden? Er zijn genoeg tussenliggende wegvakken waar dat prima zou kunnen. :idea:
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Stelling : Inhaalverbod vrachtwagens schijnoplossing

Bericht door Chris » ma 12 sep 2016, 21:55

Maar dan zou je het systeem ook moeten uitschakelen bij afsluitingen van rijstroken bij incidenten of werkzaamheden, waarbij verkeer moet uitwijken naar de linker rijstroken. Het is denk ik onpraktisch.

Maar de handhaving zou wel beter kunnen, je krijgt nu wel de indruk dat er wel erg weinig handhaving is op overtredingen in het vrachtvervoer, zowel qua verkeersregels als arbeidsomstandigheden / cabotage.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14341
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Stelling : Inhaalverbod vrachtwagens schijnoplossing

Bericht door Attietattie » ma 12 sep 2016, 21:56

Automatisch handhaven is verschrikkelijk duur. Zeker voor de geringe hoeveelheid overtreders.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: Stelling : Inhaalverbod vrachtwagens schijnoplossing

Bericht door mhkamp » ma 12 sep 2016, 23:20

^^ Ik zou best wel de A28 tussen Hoogeveen en Amersfoort willen handhaven. Ik denk dat ik daar meer mee binnenhaal dan langs de weg te staan kamperen op 3km/h te hard.
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14341
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Stelling : Inhaalverbod vrachtwagens schijnoplossing

Bericht door Attietattie » di 13 sep 2016, 0:53

^^ Ik heb wel eens een onderzoekje gedaan en daaruit kwam naar voren dat op een bepaalde locatie 14% van alle weggebruikers te hard reed.

Ik doe voor het rekenvoorbeeld de (foute) aanname dat de gemiddelde snelheidsboete even hoog is als de boete voor het negeren van een vrachtwageninhaalverbod. Dan zou dus 14% van alle voertuigen een inhalende vrachtwagen moeten zijn, geconstateerd moeten worden én staandegehouden moeten worden.

Zou het aandeel vrachtverkeer uberhaupt 14% zijn denk je? ;)
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: Stelling : Inhaalverbod vrachtwagens schijnoplossing

Bericht door mhkamp » di 13 sep 2016, 1:06

^^ Hehe, ik weet het niet, maar als ik daar rij en inghaald wordt door een collega waar een inhaalverbod geldt.... Zeker in de avond wanneer de koelers weer eens te laat vertrekken vanuit het Westland en naar Puttgarden moeten en met 89km/h rijden en elke vorm van regels overtreden zie ik er wel potentie in, ja.
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Bluemoon23
stadsweg
Berichten: 272
Lid geworden op: zo 03 feb 2008, 21:40

Re: Stelling : Inhaalverbod vrachtwagens schijnoplossing

Bericht door Bluemoon23 » di 13 sep 2016, 2:58

Attietattie schreef:
mhkamp schreef:terwijl ze er wel voor zorgen dat jullie eten op het bord komt.
Zo, in de openingspost al. :geeuw:

Zo'n enorme dooddoener. Zij zorgen voor eten op mijn bord.
Ze zorgen inderdaad voor eten op ons bord, maar dat komt ook op mijn bord als de vrachtwagen 85 rijdt achter zijn "tragere" voorganger in plaats van 89. :mrgreen:
Wat mij betreft mogen de inhaalverboden wel uitgebreid worden.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6388
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Stelling : Inhaalverbod vrachtwagens schijnoplossing

Bericht door Jeroen » di 13 sep 2016, 9:27

mhkamp schreef:^^ Hehe, ik weet het niet, maar als ik daar rij en inghaald wordt door een collega waar een inhaalverbod geldt.... Zeker in de avond wanneer de koelers weer eens te laat vertrekken vanuit het Westland en naar Puttgarden moeten en met 89km/h rijden en elke vorm van regels overtreden zie ik er wel potentie in, ja.
Als er echt druk op zit wordt er toch wel ingehaald, inhaalverbod of niet. Bij veel firma's worden dat soort boetes ook gewoon betaald door de werkgever.

Ik denk persoonlijk wel dat er andere prioriteiten zouden moeten zijn aangaande controle op vrachtwagens. Inhalende vrachtwagens zijn immers hinderlijk, maar meestal ongevaarlijk. Cabotageovertredingen, overbelading of het stelselmatig overtreden van het RTB zijn veel schadelijker voor de markt èn de verkeersveiligheid dan het negeren van een inhaalverbod, terwijl de pakkans daarop in Nederland even goed nihil is.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Stelling : Inhaalverbod vrachtwagens schijnoplossing

Bericht door Coen Tunnel » di 13 sep 2016, 9:47

Jeroen schreef:Ik denk persoonlijk wel dat er andere prioriteiten zouden moeten zijn aangaande controle op vrachtwagens. Inhalende vrachtwagens zijn immers hinderlijk, maar meestal ongevaarlijk. Cabotageovertredingen, overbelading of het stelselmatig overtreden van het RTB zijn veel schadelijker voor de markt èn de verkeersveiligheid dan het negeren van een inhaalverbod, terwijl de pakkans daarop in Nederland even goed nihil is.
Het verschil tussen hinderlijk en gevaarlijk. Een inhalende vrachtwagen kan voor 20 andere weggebruikers hinderlijk zijn, een vrachtwagenchauffeur die het rijtijdenbesluit overtreedt is dat doorgaans niet.

Desalniettemin, dat er zaken zijn die veel gevaarlijker zijn betekent nog niet dat zaken die hinderlijk zijn niet bestraft zouden moeten worden als ze geconstateerd worden. Anders valt er altijd wel iets te vinden dat nog veel erger is.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Stelling : Inhaalverbod vrachtwagens schijnoplossing

Bericht door Km357 » di 13 sep 2016, 10:00

Momenteel wordt er mijn insziens totaal niet op gecontroleerd, maar ik vraag me ook af of dat maar enig nut zou hebben. Als de ene 89 rijdt en de andere 87 gaat die ene echt niet 2-3h aan 87 blijven rijden, hij gaat er voorbij. Verbod of niet.

feitelijk
expressweg
Berichten: 4303
Lid geworden op: di 29 mar 2011, 10:17

Re: Stelling : Inhaalverbod vrachtwagens schijnoplossing

Bericht door feitelijk » di 13 sep 2016, 11:36

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


Duidelijk?
Mooi!
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6388
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Stelling : Inhaalverbod vrachtwagens schijnoplossing

Bericht door Jeroen » di 13 sep 2016, 12:01

^^ Wat voor nieuws wil je hiermee aantonen? Dat ingehaalde chauffeurs voortaan maar hun gas los moeten laten?

feitelijk
expressweg
Berichten: 4303
Lid geworden op: di 29 mar 2011, 10:17

Re: Stelling : Inhaalverbod vrachtwagens schijnoplossing

Bericht door feitelijk » di 13 sep 2016, 12:05

Nieuws? Dit zijn gifjes die ik in 2006 maakte.
En blijkbaar zijn ze duidelijk genoeg! :top:
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Stelling : Inhaalverbod vrachtwagens schijnoplossing

Bericht door Kaaiman » di 13 sep 2016, 12:06

Lijkt me wel. Maar dat is niet altijd een oplossing, want als je in een treintje rijdt, zal degene achter de vrachtwagen die gas loslaat misschien opeens ook willen inhalen. Dat doet het effect van de snellere inhaalactie teniet. Het werkt natuurlijk wel als de ruimte tussen de opeenvolgende vrachtwagens (uitgezonderd het inhalende voertuig) groot genoeg is.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6388
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Stelling : Inhaalverbod vrachtwagens schijnoplossing

Bericht door Jeroen » di 13 sep 2016, 12:07

Km357 schreef:Momenteel wordt er mijn insziens totaal niet op gecontroleerd, maar ik vraag me ook af of dat maar enig nut zou hebben. Als de ene 89 rijdt en de andere 87 gaat die ene echt niet 2-3h aan 87 blijven rijden, hij gaat er voorbij. Verbod of niet.
Zo zwart-wit is het niet. Zeker op drukke 2x2 snelwegen met veel vrachtverkeer ontkom je er niet aan dat je je snelheid soms zult moeten aanpassen door bijvoorbeeld langzaam invoegend verkeer. Genoeg chauffeurs die zich echt wel aan het inhaalverbod houden en hun CC-snelheid gewoon aanpassen aan een langzame voorligger. In Nederland worden chauffeurs per uur betaald, dus die hebben er persoonlijk over het algemeen geen baat bij om ergens sneller aan te komen (al doen veel werkgevers wel alsof we met een ambulance onderweg zijn :shutup: ).

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6388
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Stelling : Inhaalverbod vrachtwagens schijnoplossing

Bericht door Jeroen » di 13 sep 2016, 12:10

feitelijk schreef:Nieuws? Dit zijn gifjes die ik in 2006 maakte.
En blijkbaar zijn ze duidelijk genoeg! :top:
Heel mooi, maar daar pas ik dus voor. Op veel snelwegen is het nu eenmaal al colonne rijden. Als ik mijn gas los laat als ik ingehaald wordt, haal ik de woede van collega's achter mij op me, waardoor er juist nog méér ingehaald zal worden.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14341
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Stelling : Inhaalverbod vrachtwagens schijnoplossing

Bericht door Attietattie » di 13 sep 2016, 12:22

^^ Dat is Feitelijk in 2006 ook al verteld, is hem hier nu door verschillende mensen verteld, wordt benadrukt door mijn filmpje, maar hij is nogal hardleers. Een eigenschap die mij totaal vreemd is.

Feitelijk is goed achter het beeldscherm, maar volgens mij komt ie gewoon niet zo vaak buiten. De werkelijkheid is aan hem gewoonweg niet besteed.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Stelling : Inhaalverbod vrachtwagens schijnoplossing

Bericht door duikgek89 » di 13 sep 2016, 12:27

Daarom ook in de regelgeving opnemen dat de cruise control niet tot de begrenzer werkt, gecombineerd met een snelheidsovertreding op de chauffeurskaart als men langdurig boven het cruise control bereik komt. Dan is het geen enkel probleem om kortstondig gas bij te geven en vlot in te halen. Met 1km/h verschil duurt het veel te lang, maar met 6 a 7 km/h verschil is de inhaalactie zo afgerond.

Bijvoorbeeld: Meneer Treuzel rijdt 83km/h, mevrouw Haast wil 85km/h rijden, de hoogste snelheid waarop de cruise control werkt. Ze komt echter achter meneer Treuzel terecht. Nu kan mevrouw Haast gas geven en met 90km/h aan meneer Treuzel voorbij om daarna op de cruise control weer 85km/h te gaan rijden. Resultaat: Beiden rijden hun eigen tempo maar de inhaalactie was vlot genoeg om de hinder voor achterliggers toch enigszins beperkt te houden.

feitelijk
expressweg
Berichten: 4303
Lid geworden op: di 29 mar 2011, 10:17

Re: Stelling : Inhaalverbod vrachtwagens schijnoplossing

Bericht door feitelijk » di 13 sep 2016, 12:28

Kaaiman schreef:Lijkt me wel. Maar dat is niet altijd een oplossing, want als je in een treintje rijdt, zal degene achter de vrachtwagen die gas loslaat misschien opeens ook willen inhalen
Dan zal je nog verder moeten afzakken, want nummer 3 gaat blijkbaar ook sneller.
Zoals je ziet gaat het slechts om het plaatsje wisselen
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

feitelijk
expressweg
Berichten: 4303
Lid geworden op: di 29 mar 2011, 10:17

Re: Stelling : Inhaalverbod vrachtwagens schijnoplossing

Bericht door feitelijk » di 13 sep 2016, 12:29

Attietattie schreef:^^ Dat is Feitelijk in 2006 ook al verteld, is hem hier nu door verschillende mensen verteld, wordt benadrukt door mijn filmpje, maar hij is nogal hardleers. Een eigenschap die mij totaal vreemd is.

Feitelijk is goed achter het beeldscherm, maar volgens mij komt ie gewoon niet zo vaak buiten. De werkelijkheid is aan hem gewoonweg niet besteed.
:lol:
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6388
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Stelling : Inhaalverbod vrachtwagens schijnoplossing

Bericht door Jeroen » di 13 sep 2016, 12:35

duikgek89 schreef:Daarom ook in de regelgeving opnemen dat de cruise control niet tot de begrenzer werkt, gecombineerd met een snelheidsovertreding op de chauffeurskaart als men langdurig boven het cruise control bereik komt. Dan is het geen enkel probleem om kortstondig gas bij te geven en vlot in te halen. Met 1km/h verschil duurt het veel te lang, maar met 6 a 7 km/h verschil is de inhaalactie zo afgerond.

Bijvoorbeeld: Meneer Treuzel rijdt 83km/h, mevrouw Haast wil 85km/h rijden, de hoogste snelheid waarop de cruise control werkt. Ze komt echter achter meneer Treuzel terecht. Nu kan mevrouw Haast gas geven en met 90km/h aan meneer Treuzel voorbij om daarna op de cruise control weer 85km/h te gaan rijden. Resultaat: Beiden rijden hun eigen tempo maar de inhaalactie was vlot genoeg om de hinder voor achterliggers toch enigszins beperkt te houden.
Als mevrouw Haast haast heeft, wil zij geen 85km/h, maar 90km/h blijven rijden. En als mevrouw Haast daarna toch weer terug 85 rijdt is de kans groot dat zij wordt ingehaald door meneer Nog Meer Haast...

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Stelling : Inhaalverbod vrachtwagens schijnoplossing

Bericht door duikgek89 » di 13 sep 2016, 14:19

Ook als meer haast betekent een overtreding op de kaart? Goed, soms kan het niet anders...

Daarom gaf ik in mijn post daarvoor ook al aan dat wat mij betreft de handhaving op te lang inhalen en het niet verlenen van voorrang bij het wisselen van rijstrook best verbeterd mag worden.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6388
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Stelling : Inhaalverbod vrachtwagens schijnoplossing

Bericht door Jeroen » di 13 sep 2016, 16:59

Ik voorzie idioten die dan een baksteen oid op het gaspedaal gaan leggen. En zolang de helft van Europa nog 90 km/h als limiet heeft (96km/h officieel zelfs in GB) zal men dat nooit als overtreding weg kunnen schrijven. Dat moet je ook niet willen, want dat laatste zorgt er nu al mede voor dat er in de afdalingen te krampachtig gereden wordt.

Het laatste ben ik wel met je eens.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Stelling : Inhaalverbod vrachtwagens schijnoplossing

Bericht door duikgek89 » di 13 sep 2016, 21:07

Misschien dan zoals in mijn eerdere post 95 en 90, maar dan blijf je natuurlijk dat idiote baksteen verhaal hebben.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Stelling : Inhaalverbod vrachtwagens schijnoplossing

Bericht door SnarfFlevoland » vr 23 sep 2016, 0:44

In Duitsland zijn spontaan inhalende vrachtwagens soms wel erg gevaarlijk. Het komt maar al te vaak voor dat je vol in de remmen moet, omdat een vrachtwagen kort voor je nog denkt even snel naar links te moeten. Normaliter heb ik geen echte problemen met inhalende vrachtwagens op rustige snelwegen, zolang ze maar duidelijk sneller zijn als het in te halende voertuig en zich er niet voorgooien. Dan snap ik zo'n inhaalactie ook best wel en heb er begrip voor. In dat geval geldt voor mij het motto geven en nemen. Als het verschil echter 1-2 km/h is, krijg ik wel de kriebels. Als ze zich er dan ook nog op het laatste moment ervoor gooien, kan ik daar boos om worden.

Op drukke 2x2 snelwegen vind ik echter een inhaalverbod een must. Als het moet ook 's nachts. Zo reed ik eind maart eens 's nachts op de A3 tussen Nürnberg en Würzburg en daar haalde werkelijk elke 2 km wel een vrachtwagen in. Hoeveel ik daar wel niet heb moeten wachten was bijna onmenselijk. Ik ben de tel na 30 kwijtgeraakt. Maar goed, het was uiteindelijk ook een beetje mijn fout, want ik had ook de A73-A70 richting Kassel kunnen nemen.
Chris schreef:Alle overtredingen van verkeersregels waar geen geautomatiseerde handhaving op uitgevoerd kan worden, worden in de praktijk vrijwel nooit gesanctioneerd. Denk aan bumperkleven
Dat is in Nederland zo, maar in Duitsland wordt controle op bumperkleven vaak genoeg d.m.v. geautomatiseerde afstandcontroles doorgevoerd. Op bruggen staan camera's die snelheid en afstand van voertuigen meet en op basis daarvan voertuigen flitst of niet. Als je met bijv. 130 km/h bovenop iemands bumper rijdt moet je rekenen met 2 strafpunten, 3 maanden rijverbod en €400 boete. Maar ook minder extreem bumperkleven is met €100 boete en 1 strafpunt vervelend genoeg. De standaardregel in Duitsland is hierbij afstand in meters = halve snelheid. Een kleine overtreding kost meteen al een waarschuwing van €30.
Chris schreef:Er zijn landen met een totaal inhaalverbod, het zou interessant zijn om te kijken of colonnevorming daar erger is dan voor het inhaalverbod.
Persoonlijk heb ik nu al meerdere keren in bijv. Slowakije langere afstanden gereden en kan daar nauwelijks tot niet over colonnevorming berichten. Daar staat tegenover dat over een snelweg als de D1 ook niet veel vrachtwagens rijden. Desalniettemin rijden natuurlijk best wel eens vrachtwagens bij elkaar in de buurt, maar ze houden genoeg afstand en halen ook niet stiekem in. Dat komt misschien ook wel door de vrij hoge aanwezigheid van politie, maar wellicht ook doordat de officiële Vmax bij 90 km/h ligt.
hneel schreef:Het viel me onlangs in duitsland op dat het inhaalverbod daar ook geldt voor autobussen en auto's met aanhangers. Daar zou nederland een voorbeeld aan kunnen nemen.
Behalve het feit dat bussen zich er nauwelijks aan houden. Persoonlijk vind ik bijna niks zo irritant dan bussen die op snelweg eeuwig blijven inhalen. Hoe vervelend het ook is als een vrachtwagen met 1-2 km/h verschil een ander voertuig wil inhalen, alsnog komt er nog eens een eind aan. Bussen menen echter zomaar 10-20 km links te moeten rijden, wanneer het op de rechterrijstrook redelijk vol met vrachtwagens is. En dan rij je i.p.v. gemoedelijke 120-130 ineens tijden doodleuk slechts 100 km/h. Vrij irritant. En het houd alle verkeer achter zich op.

Persoonlijk ben ik dan ook van mening dat men beide voertuigen naar 90 km/h als Vmax moet brengen. Zowel vrachtwagens als bussen. Klaar. Opzich zie ik het liefste op alle 2x2 snelwegen een algemeen inhaalverbod voor vrachtwagens, maar vooral die 1-2 km/h inhalers die hun inhaalactie niet binnen korte tijd kunnen afmaken, zouden van mij part flink wat harder aangepakt mogen worden. En vooral het ervoor gooien zou men goed moeten bestraffen, alhoewel automatische controle hierop natuurlijk bijna onbetaalbaar zou zijn.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Stelling : Inhaalverbod vrachtwagens schijnoplossing

Bericht door GuteFahrt » di 28 feb 2017, 13:02

A50 :KP: Hattemerbroek - :KP: Waterberg heeft ook inhaalverbod overdag?
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Stelling : Inhaalverbod vrachtwagens schijnoplossing

Bericht door GuteFahrt » wo 01 mar 2017, 19:51

Nog geen reactie en zelf nog niet gaan uitpluizen, maar ik meende van wel.

Vorige week op de A50 :KP: Beekbergen <-> :KP: Waterberg zeker drie:

1.
Afbeelding

Afbeelding

2.
Afbeelding

Afbeelding

3.
Afbeelding
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6388
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Stelling : Inhaalverbod vrachtwagens schijnoplossing

Bericht door Jeroen » wo 01 mar 2017, 20:04

Bij mijn weten wel ja, ook bij geopende spitsstrook.

Plaats reactie